#احکام شرعی
🔰#هبه
مسأله 468:
🔹 هبه در مرض موت، گرچه کم یا زیاد باشد یا حتّی زاید بر ثلث باشد، صحیح است و اگر هبه به واسطۀ نوشتن یا به نام کردن سند باشد نیز تحقّق پیدا میکند و قابل برگشت نیست، مگر گیرنده از خویشان نباشد و مریض هم نمیرد که در این صورت برگشت جایز است، ولی شرعاً و عرفاً بسیار ناپسند است.
مسأله 469:
🔹 اگر قصد مریض از هبه، محروم کردنِ بدونِ جهتِ بعضی ورثه از ارث باشد، حرام است.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
💠استاد بزرگوار ما مرحوم علامه طباطبایی«ره» جملۀ خوبی دربارۀ #خلوص دارند. میفرمایند: کار اگر رنگ خلوص به آن خورد، دیگر قیمت آن به آنجا میرسد که غیر از خدا نمیداند. گاهی به آنجا میرسد که دیگر پاداش آن خودِ خداست. گاهی بهشت برای پاداش عمل او کم میآید و خودِ خدا پاداش او میشود. کار هر چه مهم، امّا اگر خلوص نداشته باشد از سنگ و از خاک و از هر پستی مسلماً پستتر است.
📚 برگرفته از کتاب عوامل کنترل غرایز در زندگی انسان، صفحۀ 221.
#عکس_نوشته
🆔 @almazaheri
🔳تسبیحات حضرت زهراء«س» بسیار با فضیلت است.
◾️امام صادق«ع» فرمودند: «تسبیح جدهام زهراء نزد من از هزار ركعت نماز بهتر است.»1
◾️میگویند: حضرت زهراء«س» برای كمك، خادمهای لازم داشت و گرفتن خادم و خادمه در آن زمان رایج و بلكه لازم بود. چون ایشان بر رسول الله«ص» وارد شد قبل از آنكه در این مورد چیزی بگوید، پیامبر«ص» فرمود: زهراء جان میخواهی چیزی به تو یاد دهم كه بهتر از دنیا و آنچه در آن است باشد؟ و تسبیح مشهور را به ایشان یاد دادند.
حضرت زهراء«س» با خوشحالی تمام به خانه بازگشت و به امیرالمؤمنین«ع» عرض كرد با دعایی كه از پدرم«ص» گرفتهام، خیر دنیا نصیب من شده است.
1. وسائل الشیعه، ج 4، ص 1024.
📚برگرفته از کتاب زندگانی چهارده معصوم«ع»
◾️شهادت حضرت فاطمۀ زهرا«سلاماللهعلیها» تسلیت باد
#عکس_نوشته #فاطمیه
🆔 @almazaheri
270 BAGHAREH-Ayeh 231.mp3
3.63M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 270: آیه 231 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
#اخلاق در آینۀ احکام
#اتراف، #تبذیر، #اسراف (بخش دوم)
ب) به هدر دادن نِعم الهى نظیر نابود كردن مال و عمر و آبرو و مانند اینها كه قرآن به آن «تبذیر» مىگوید و مبذّر را برادر شیطان مىخواند:
«انَّ الْمُبَذِّرینَ كانُوا اخْوانَ الشَّیاطین»
«همانا اسرافكنندگان برادران شیطانها هستند.»
ج) فرو رفتن در مشتهیات نفس از راه حلال كه به آن «اسراف» گفته مىشود و آن گرچه حرام نیست، ولى محال است كه مسرف بتواند به كمال انسانى برسد و قرآن او را مورد بىمهرى و بىعنایتى از طرف حقّ مىداند:
«انَّهُ لایحِبُّ الْمُسْرِفین».
«به درستى كه خداوند اسراف كنندگان را دوست نمىدارد.»
بلكه او را یك مؤمن واقعى نمىداند:
«وَالَّذینَ اذا أَنْفَقُوا لَمْ یسْرِفُوا»
«و كسانى كه به هنگام بخشش، زیادهروى نمىكنند.»
#رساله_توضیح_المسائل
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تأثیر تقیّد به ظواهر شرع در سلوک معنوی
#فیلم
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
📙پرسش:
⬅️ من و همسرم عقد محضری خواندهایم و در منزل والدینمان به سر میبریم. بهدلیل فاصلهای كه داریم هفتهای یك بار همدیگر را میبینیم، محبّت من به ایشان بسیار كم شده است، در صورتیكه محبّت ایشان بسیار زیاد است؛ ولی من با این كممحبّتی، نمیدانم چكاركنم؟
✍🏻پاسخ:
⬅️ باید جواب محبّت او را بدهید و با توسّل به قرآن و اهلبیت«ع» دعا كنید محبّت شما زیاد شود. این حالتی که دارید برای زندگی شما ضرر دارد و حتماً باید با تلقین مثبت، آن را تغییر دهید.
#پرسش_و_پاسخ
🆔 @almazaheri
047 Tahzibe Nafs.mp3
9.33M
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس
🔸آیتالله العظمی مظاهری
🔹جلسۀ چهلوهفتم: فطرت انسان دعا جوست
#درس_اخلاق #تهذیب_نفس
🆔 @almazaheri
هدایت شده از مؤسّسهٔ الزّهرا
📚 کتاب سیره و فضائل حضرت زهرا«س»
🔹 آیتالله العظمی مظاهری
🔸موضوعات کلی کتاب:
«خلقت و ولادت حضرت زهرا»
«اسامی و القاب حضرت زهراء»
«حضرت زهرا و پیامبر اکرم»
«حضرت زهرا و امیرالمؤمنین»
«حضرت زهرا بعد از پیامبر اکرم»
«شخصیت و سیرۀ فردی و اجتماعی حضرت زهرا»
💳 قیمت:
40.000T
🛍 ثبت سفارش از طریق:👇🏻
@almazaheri_admin
#کتاب #اندیشه_های_ناب
🆔 @alzahrabook_ir
🆔 @almazaheri
✳️ امام باقر«سلاماللهعلیه» فرمودند:
هر كس داراى سه خصلت باشد تا سزاى آنها را نبیند هرگز نخواهد مرد: ظلم و تعدّی و بریدن از خویشاوندان و قسم دروغ خوردن كه با خداوند جنگ كردن است.
📘 الخصال، جلد 1، صفحۀ 124.
#روایات
🆔 @almazaheri
271 BAGHAREH-Ayeh 231.mp3
4.01M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 271: آیه 231 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
#احکام شرعی
🔰#خوردنی_ها_و_آشامیدنی_ها
مسأله 499:
🔹 ماهی را باید از آب بگیرند تا حلال شود، ولو با تور یا توسّط غیر مسلمان گرفته شود و تور را هنوز از آب بیرون نیاورده باشند.
مسأله 500:
🔹 ماهی، میگو یا ملخ، اگر خود به خود بمیرد، پاک است ولی خوردن آن جایز نیست، مگر اینکه در دست کسی یا در تور بمیرد که خوردن آن هم اشکال ندارد. و مراعات شرایط ذبح، نظیر «بسم الله» یا مسلمان بودن لازم نیست. لذا خوردن کنسرو ماهی که از خارج میآورند، اشکال ندارد.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مذمّت صفت بخل در قرآن کریم و روایات اهلبیت«ع»
#پادکست صوتی
🆔 @almazaheri
272 BAGHAREH-Ayeh 232.mp3
4.1M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 272: آیه 232 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
#برگی_از_کتاب
🔹به كسانی كه قصد سیروسلوك و خودسازی معنوی دارند توصیه میشود به هر اندازه كه در توان ایشان است ـ هر چند از كار روزانه بسیار خسته باشند ـ حداقل نیم ساعت قبل از اذان صبح تا نیم ساعت بعد از اذان صبح به عبادت بپردازند.
🔹در این یك ساعت خیلی كارها میتوان كرد. طالب معرفت باید قبل از نماز صبح، نماز شب بخواند و پس از اقامۀ نماز صبح (حتّی المقدور به جماعت)، دقایقی به تلاوت قرآن شریف بپردازد و در ابتدای روز، با قرآن کریم انس بگیرد. بعد از آن، یک توسّل روزانه به محضر مقدّس چهارده معصوم«ع»، داشته باشد. پیامبر اکرم«ص» و حضرت زهرا«س» را با زیارات مختصری که در کتاب مفاتیح الجنان آمده است، زیارت کند و زیارت جامعة کبیره را بخواند. در این صورت، نماز شب و نماز صبح خود را در افضل اوقات اقامه کرده و به قرآن کریم و عترت که دو بال پرواز هستند، متوسّل شده است.
🔹مداومت روزانه بر این برنامۀ صبحگاهی، در پیشرفت سیروسلوک اثرات فراوانی دارد. موفّقیت انسان در زندگی و تأمین آتیه نیز به بیداری و عبادت سحرگاهان بستگی دارد.
📚 برگرفته از #کتاب #سیروسلوک(مقدمه)، اثر آیتالله العظمی مظاهری، ص 21.
🆔 @almazaheri
📝پيام مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی مظاهری«مدّظلّهالعالی» به یادوارۀ شهدای گمنام جامعۀ اطلاعاتی استان اصفهان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
قال الله سُبحانه و تَعالی: «وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ، سَيَهْدِيهِمْ وَيُصْلِحُ بَالَهُمْ، وَيُدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَهَا لَهُمْ، يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُم».
🔹شهادت، منطق و مفهوم والایی است که توصیف حقیقی آن با قلم شکستۀ ما خاکیان و گرفتاران در عالم مادّه، ممکن نیست؛ و شهید، آن نایل شده به مقام قرب خداوند تعالی است که وصف او را باید از کتاب مقدّس الهی شنید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ، فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه»: زندگان جاوید به حیات ابدی و متنعّم در نزد خداوند مهربان و شادمان به فضل و رحمتی که خداوند نصیبشان گردانیده است!
🔹خوشا به حال آنان که در این سرای فانی، با بصیرت و آگاهی، راه شهادت فیسبیلالله را برگزیدند و چون از امتحانِ جامع و سنگین این راه نورانی، با سرافرازی بیرون آمدند، خداوند سبحان آنان را به سوی خود فراخواند و صهبای شهادت و لقاءِ الهی را نوشیدند و به بارگاه ضیافت جاودانی حضرت حقتعالی راه یافتند.
🔹و در این میان، خرّم آن شهیدان سربلندی که در عرصۀ گمنامی و غربت، رسالت خطیر خود را به انجام رسانیدند و در میدان جهاد و مبارزه با دشمنان دین و آیین و مصاف با بدخواهان ملّت و کشور، یکی از برجستهترین فصلهای فرهنگ متعالی شهادت را رقم زدند و با ردای خُمول و گمنامی در این راه مقدّس، قدم نهادند و از قید شهرت و نام و نشان، خود را آزاد و رها ساختند و اینک به پاداش این پشت پا زدن به قدرت و ثروت و لذّت و شهرت مادّی و دنیوی، در مقام معنوی و اخروی قرب الهی، بقاء یافتهاند و در عرصۀ تاریخ این سرزمین، پرفروغ گردیدهاند.
🔹باری، شهیدان بزرگوار ما رفتند و رسالتی بزرگ و سنگین از جنس بصیرت و حرکت در مسیر حقیقت را بر دوش ما باقی گذاردند و این مسئولیّت بزرگ که در همۀ لحظات زندگی ما جاری است، مطالبۀ جدّی آن پیشگامانِ آزادی و استقلال و سرافرازی است.
🔹پیام اصلی شهدای گرانقدر به همۀ ما، ضرورت گام برداشتن در مسیر حقیقت و راستی و درستی است که همان التزام به ایمان و همان آیین پیامبران الهی است، و هرکس این پیام والای شهیدان را با گوش دل بشنود و بدان ملتزم شود، در محضر خداوند سبحان، محشور با شهیدان و در زمرۀ آنان خواهد بود و پاداش عمل و نور ایمان خود را دریافت خواهد نمود؛ و این وعدۀ راستین خداوند تعالی است: «وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ أُولَئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَالشُّهَدَاءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ».
🔹به ارواح طیبۀ همۀ شهیدان راه حق و فضیلت به ویژه شهیدان گمنام جامعۀ اطلاعاتی، درود میفرستیم و حشر و نشر آنان را با رسول خدا و ائمّۀهدی«صلواتالله و سلامهعلیهم اجمعین» مسألت میکنیم و به پدران و مادران و خاندان ایثارگر شهیدان، سلام و ادای احترام میکنیم و سعادت و عزّت روزافزون آنان را خواستاریم.
🔹همچنین از برگزارکنندگان این یادوارۀ روحانی نیز قدردانی و تشکر میکنیم، چرا که تکریم شهیدان، تلاش شایستهای است برای برافراشته نگاه داشتن پرچم استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی، و گام بایستهای است در راستای احیای ارزشهای اسلامی و انسانی؛ و از این جهت بزرگداشت شهیدان و احیای نام و یاد آنان و تبیین پیامها و تعلیمات آنان که ریشه در تعالیم حیاتبخش و زندگیساز قرآن کریم و عترت طاهره دارد، کاریست در خور تحسین و به متصدّیان آن باید آفرین گفت.
🔹از خداوند تعالی، دفع شرّ دشمنان اسلام و قرآن و خصوصاً رژیم سفّاک صهیونیستی را که جنایات اخیر آنان در فلسطین و لبنان، از سیاهترین صفحات تاریخ بشریّت است و هیچ حدّ و مرزی برای وحشیگریهای خود نمیشناسد، مسألت میکنیم و امیدوارم خونهای پاک شهیدان جبهۀ مقاومت و خصوصاً جناب سید حسن نصرالله«رضواناللهعلیه» و یاران و همراهانش، خطّ بطلان و پایانی بر ماهیّت استکباری رژیم جعلی صهیونیستی باشد. «وَ اللَّهُ غالِبٌ عَلى أَمْرِه».
والسّلامعلیکم و رحمةالله و برکاته.
حسین المظاهری
۱۹ / جمادیالأول / ۱۴۴۶
۱ / آذر / ۱۴۰۳
#پیام
🆔 @almazaheri
#اخلاق در آینۀ احکام
#اعانت_بر_اثم
مسأله 65:
🔸 اعانت بر اثم «یعنى كمك به گناه»، از گناهان بزرگ در اسلام است و اگر كمك در گناه كبیره نموده باشد، گناه او نیز كبیره است، و آن اقسامى دارد:
الف) امر مؤثّر كند به گناهى یا نهى موثّر كند از واجبى؛ نظیر كسى كه امر كند و اجیر كند و استقبال كند در كورتاژ، و پزشك آن عمل قبیح را انجام دهد، در این گناه بزرگ، پدر بچّه اگر آمر باشد و زن كه حاضر به چنین عملى مىشود با دكترى كه مباشر این گناه است شریك مىباشند.
ب) كسى را در انجام گناه ترغیب و یا در ترك گناه تهدید كند، به طورى كه ترغیب و تهدید او محرّك براى گناه نمودن دیگرى مىشود، نظیر ترغیب كسى بر زنا، به طورى كه محرّك شهوت او باشد و یا تهدید كسى بر ترك قتل دیگرى كه آن تهدید محرّك او گردد، در این قسم كسى كه ترغیب یا تهدید نموده، شریك در گناه گناهكار است.
ج) تبلیغ در گناه یا ترك واجب به حدّى كه آن تبلیغ مؤثّر در بهجا آوردن گناه و یا ترك واجب شود، این قسم نیز اعانت بر گناه، و مبلّغ شریك در گناه است.
#رساله_توضیح_المسائل
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هدایت در گرو تبعیت از پیامبران ظاهری و پیامبران باطنی(عقل، وجدان و فطرت)
#فیلم
🆔 eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85