هدایت شده از مؤسّسهٔ الزّهرا
🔰کتاب توبه به چاپ پنجم رسيد.
📚 کتاب توبه
🔹 آیتالله العظمی مظاهری
🔸موضوعات کلی کتاب:
«تعاریف و کلیات منزل توبه»
«ارکان توبه»
«پذیرش توبه»
«ضرورت امیدواری به رحمت واسعۀ خداوند»
«ده راهکار اساسی برای رسیدن به حالت توبه»
«دوازده ثمره حالت توبه»
«توبه از حقّ الله و توبه از حقّ النّاس»
«مراتب توبه»
«تأثیر توسّل و شفاعت در پذیرش توبه»
💳 قیمت هر جلد:
120.000T
🛍 ثبت سفارش از طریق:👇🏻
@almazaheri_admin
#کتاب #سیر_و_سلوک #توبه
🆔 @alzahrabook_ir
🆔 @almazaheri
257 BAGHAREH-Ayeh 222.mp3
4.41M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 257: آیه 222 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
#احکام شرعی
🔰#نماز_جماعت
مسأله 203:
🔹 اگر مأموم به رکعت اوّل یا دوّم نماز جماعت برسد، تا وقتی امام در رکوع است، هر جای رکعت که باشد، میتواند اقتدا کند و یک رکعت برای او محسوب میگردد. ولی در رکعت سوّم و چهارم یا باید در رکوع امام جماعت اقتدا کند و یا قبل از رکوع امام اقتدا کند و لااقل یک حمد تنها آهسته بخواند و در هر دو صورت، یک رکعت برای او محسوب میشود و پس از پایان نماز امام، باید کمبود نماز خود را جبران نماید. امّا در سایر اجزاء نماز نظیر سجده و تشهّد، نمیتواند اقتدا کند.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 خیرخواهی برای مردم، خواستۀ فطرت، عقل و نفس لوّامه
#پادکست صوتی
🆔 eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
258 BAGHAREH-Ayeh 222.mp3
5.21M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 258: آیه 222 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ #اعتقادی
💠 اصل پنجم: #معاد
مسأله 37: جهنّم، جایگاه معاندان
🔸از منظر شرع مقدّس و نیز طبق گواه عقل، پروردگار رحمان انسان بیتقصیر را عذاب نمیکند. بنابراین کسانی که عناد و لجاج و تقصیری نداشته باشند ـ گرچه حتّی کافر یا مشرک باشند ـ به عذاب جهنّم دچار نخواهند شد و جهنّم صرفاً جایگاه افراد لجوج و معاند است.
🔸نکتۀ قابل توجّه اینکه، افراد غیرمقصّر که عذاب نمیشوند، به بهشت موعود هم راه نخواهند یافت؛ زیرا آن بهشت، مخصوص متّقین و کسانی است که در دنیا مسیر قرب الهی را پیمودهاند، و اینگونه افراد به هر دلیلی از حرکت به سوی خداوند سبحان عقب ماندهاند. امّا رحمت واسعۀ حقتعالی آنان را در رفاه خواهد گذاشت و به هرکه به اندازۀ نیکیهایی که داشته و منزلتی که دارد، پاداش خواهد داد.
🔸افراد غیر مقصّر عبارتند از: مستضعفین فکری یا سفهاء، افراد مجبور یا مکره، غافلانی که کشف راه حق به فکر آنان نرسیده است و افرادی که به فکر حق افتادهاند ولی اشتباهاً و بدون عناد و لجاج، به باطل معتقد شدهاند.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 جلوۀ صداقت و امانتداری در سیرۀ اهلبیت«علیهمالسلام»
#استوری
🆔 eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
📗سؤال:
⬅️ اگر فقط یکی از علامتهای بلوغ در کسی ایجاد شود، آیا بالغ است یا باید همۀ علامتها در او ظاهر شده باشد؟
✍🏻پاسخ:
⬅️ یکی از آنها کافی است و علامت بلوغ است.
آیتالله العظمی مظاهری
#استفتائات #بلوغ
🆔 @almazaheri
041 Tahzibe Nafs.mp3
7.48M
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس
🔸آیتالله العظمی مظاهری
🔹جلسۀ چهلویکم: راز و نیاز با خدا
#درس_اخلاق #تهذیب_نفس
🆔 @almazaheri
✳️ امام صادق«سلاماللهعلیه» فرمودند:
کسی که اموال مؤمنی را به حرام بخورد، از دوستان و شیعیان من نیست.
📘 الکافی، جلد 5، صفحۀ 314.
#روایات
🆔 @almazaheri
هدایت شده از مؤسّسهٔ الزّهرا
259 BAGHAREH-Ayeh 223.mp3
3.38M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 259: آیه 223 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
#احکام شرعی
🔰#شرکت
مسأله 332:
🔹 سود معاملۀ شخصی شرکاء متعلّق به خود آنها است، مگر اینکه شرط کرده باشند معاملۀ خصوصی نکنند و در صورت چنین شرطی، سود حاصل از معاملۀ خصوصی نیز متعلّق به شرکت است.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
🔻درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن
🔸 جلسۀ دوازدهم: انسان، حامل امانت الهی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹بحث این جلسه دربارۀ آیۀ «امانت» در قرآن کریم است.
در قرآن کریم آیهای به نام آیۀ «امانت» داریم. پروردگار عالم در آن آیه میفرماید: من امانتم را در انسان ودیعه گذاشتم، آن امانتی كه هیچ كس و هیچ چیز لیاقت پذیرش آن را نداشت.
🔹امانت را به انسان عرضه کردم و او خیلی ظالم به خودش است، علاوه بر اینكه خودش را نشناخت و جاهل به خودش است، ظالم به خود هم هست.
🔹میفرماید: «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً»
🔹در این مبحث، قبل از هر موضوع دیگری، لازم است بدانیم مقصود قرآن کریم از «امانت» چیست؟
در این باره دانشمندان علوم اسلامی و بهخصوص مفسّرین نظراتی دارند.
🔹معنا و مصداق دیگری نیز برای واژۀ امانت قابل بیان است و آن این است كه مراد از امانت، «دل انسان» است.
🔹در روایات میخوانیم: «أَنَّ قَلْبَ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ»؛ قلب مؤمن جایگاه خداوند سبحان است.
🔹دل انسان مال خداست. در حدیث قدسی آمده است: «لَمْ يَسَعْنِي سَمَائِي وَ لَا أَرْضِي وَ وَسِعَنِي قَلْبُ عَبْدِي الْمُؤْمِنِ»؛ یعنی ای بشر! مرا بشناس، من جاندارم، من مجردم، نمیشود برای من جا و مکان قرار بدهی، من همه جا هستم؛ اما اگر میخواهید برای من خانه درست كنید، قلب مؤمن خانۀ من است.
🔹اگر به راستی مؤمن، مؤمن شد، قلبش به اندازهای وسعت دارد كه خدا میتواند توجهش روی آن قلب باشد و قلب او خانۀ خدا گردد.
🔹پس آیۀ امانت میفرماید: ای انسان پروردگار عالم امانتی در وجود تو نهاده است كه حتی جبرئیل، میكائیل و حملۀ عرش از آن محرومند. آن امانتی كه تو داری و هیچ موجود دیگری ندارد، قلب تو است؛ آنجا كه جای عشق ورزیدن به خداست، آنجا كه جای ابراز عاطفه به بندههای خداست، آنجا كه جای اظهار احساسات آدمیان است و بالاخره آنجا كه بهواسطۀ آن انسان میتواند به خدا برسد.
🔹اگر کسی بتواند اغیار را از دلش خارج ساخته، قلب و دل خویش را تنها در اختیار خدا بگذارد تا پروردگار که صاحب اصلی خانه است، وارد آن شود، دیگر به او الهام میشود، برایش وحی پیدا میشود.
🔹الهام عنائیّه، خطورات قلبی یا نفحاتی از سوی خدای سبحان برای مؤمنین است که در بنبستها و دوراهیها، آنها را راهنمایی کرده، از خطر شبهات، وسوسهها و تخیّلات، نجات میبخشد.
🔹وقتی دل انسان خدایی شود، خواه ناخواه علمش، قدرتش و ارادهاش خدایی میشود، صفات او صفات خدایی خواهد شد و مظهر اسماء و صفات حق میشود. طبق فرمایش قرآن، خداوند همۀ اسماء را به آدم آموخته است: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها».
🔹پیغمبراكرم«ص» در روایت شیرینی میفرمایند: اگر دل انسان چراگاه شیاطین نباشد، خدا در آن دل میآید.
🔹اگر دل انسان چراگاه شیاطین شود، اگر دل چراگاه صفات رذیله، مثل حسادت، تکبّر، شهوتدوستی، پولپرستی و ریاستطلبی شود، صاحب خود را بدبخت و شقاوتمند میسازد. در حالیکه اگر دل، جایگاه خداوند گردد، صفات خدایی پیدا میکند و کارهای خدایی میکند.
🔹اگر دل ناپاک شد، فکر ناپاک است، گفتار ناپاک است، کردار نیز ناپاک است. چنانکه اگر دل پاک گردد و جایگاه خدا شود، گفتار طیّب میشود، کردار پاکیزه و فکر نیز پاک و طیّب و خدایی خواهد شد.
🔹متن کامل در:
🌐 B2n.ir/j92062
#درس_اخلاق #انسان_در_قرآن
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 محبت به خلائق، در پی حُبّ خالق
#صوت
🆔 eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
🔸امام حسن عسکری«سلاماللهعلیه» میفرمایند: سیروسلوک و خودسازی، بدون نماز شب محقّق نخواهد شد:
«إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ»1
🔹تهجّد و شب بیداری، دست کم نیم ساعت قبل از اذان صبح تا نیم ساعت بعد از اذان، برای تسلّط بر اعصاب و تسلّط بر غرایز و تسلّط بر صفات رذیله بسیار مؤثر است.
1. بحار الأنوار، ج 75، ص 370.
📚برگرفته از #کتاب #تخلیه(پیراستن) اثر آیتالله العظمی مظاهری، صفحۀ 87.
💠ولادت امام حسن عسکری«سلاماللهعلیه» مبارک باد
#عکس_نوشته #روایات
🆔 @almazaheri
260 BAGHAREH-Ayeh 223.mp3
2.95M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 260: آیه 223 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ #اعتقادی
💠 اصل پنجم: #معاد
مسأله 39: صراط
🔸از قرآن کریم استفاده میشود که راه بهشت از جهنّم میگذرد. اهل بهشت پس از عبور از جهنّم به بهشت میرسند و اهل جهنّم همانجا میمانند.
🔸صراط که آن را «پل صراط» نامیدهاند نیز گوئی پلی است که از روی جهنّم میگذرد؛ و از آنجا که آخرت باطن دنیاست، صراط آخرت نیز باطن صراط دنیاست که آن را صراط مستقیم مینامند و همان «اسلام» است. هرکه در این دنیای فانی از صراط مستقیم یا اسلام منحرف گردد، در سرای آخرت هم بر صراط خواهد لغزید. بنابراین آدمی باید برای گذشتن از صراط مستقیم دنیا، توبه، تضرّع، تقوا، تخلیه، تحلیه، تجلیه، و لقاء و بهرهمندی از راهنما را شرط اساسی رستگاری بداند تا بتواند بدون انحراف و لغزش، از صراط آخرت عبور کند و وارد بهشت گردد.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فواید خواندن آیت الکرسی
#فیلم
🆔 eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
🔳 امام صادق«ع» فرمودند:
به زودی در آنجا(قم) زنی از اولاد من دفن میشود که نام او فاطمه است، پس هر کسی او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.
📚مستدرک الوسائل، ج 10، ص 368.
◾️وفات حضرت فاطمۀ معصومه«سلاماللهعلیها» تسلیت باد
#عکس_نوشته #روایات
🆔 @almazaheri
042 Tahzibe Nafs.mp3
7.85M
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس
🔸آیتالله العظمی مظاهری
🔹جلسۀ چهلودوم: چرا بعضی از دعاها مستجاب نمیشود؟(1)
#درس_اخلاق #تهذیب_نفس
🆔 @almazaheri