eitaa logo
العالم بزمانه
120 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.1هزار ویدیو
37 فایل
«الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِس» @HaeriDarzi https://eitaa.com/almogaddemat
مشاهده در ایتا
دانلود
[الف]. غیرتِ دینی: [1]. انقلاب ایران، یک «انقلابِ دینی» بود، نه «انقلابِ سکولار». [2]. «عالِم دینی» می‌تواند مردم را بسیج کند، نه «روشنفکر غربی». [3]. دشمن با «اسلام سیاسی»، مخالف است، نه «اسلام سکولار». [4]. «عامل نجات کشور» در بزنگاه‌های مختلف، غیرت دینیِ مردم بوده است. [5]. «غیرت دینی»، به معنی «خشونت نامعقول» نیست. [6]. آیت‌الله مصباح هم در «غیرت دینی» و هم در «عقلانیّت»، در اوج بود. [7]. اهل فکر و قلم باید در مقابل «حسّاسیّت/ حمیّت/ غیرت‌زدایی از مردم نسبت به اصول/ مبانی/ بیّناتِ انقلاب» بایستند. [8]. پایبندی به «اصول انقلاب»، موجب «پیشرفت» می‌شود. [9]. «حقیقت/ هویّت/ باطنِ مردم ایران» در «زیر تابوت شهید سلیمانی» آشکار شد، نه در «نظرسنجی‌ها». ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، [ب]. جنگِ نرم: [1]. یک «جنگِ نرمِ وسیع و متنوّع» در جریان است. [2]. دشمن، افراد «بی‌ارزش» و «کم‌مایه» و «پُرمدّعا» را که اصول انقلاب را زیرسئوال می‌برند، برجسته می‌کند. [3]. در این جنگ، بیّنات انقلاب از قبیلِ «حاکمیّت دین»، «تسلیم‌نشدن در برابر دشمن مستکبر»، «استقلال»، «مبارزه با فساد و بی‌عدالتی» و ... نفی می‌شود. [4]. نباید موفقیّت‌های جمهوری اسلامی، «مکتوم» بماند. [5]. کارهای عقب‌افتاده ناشی از «فساد»، «اشرافی‌گری» و «نگاه غیرانقلابی» است. [6]. باید «امید نسبت به آینده» را در جوانان تقویّت کرد. ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، [ج]. وحدت: [1]. نباید «اختلاف سلیقه‌ها/ روش‌ها/ منش‌ها»، موجب «جبهه‌گیریِ تقابلی» شود. [2]. در مقابل کسانی‌که مقابل انقلاب می‌ایستند، انقلاب «چاره‌ای جز ایستادن» ندارد. [3]. برای حفظ وحدت، نباید مسأله‌های اختلافی را «کِش/ ادامه» ‌داد. ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 📎(آیت‌الله خامنه‌ای، 19/10/1400) https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از مهدی عنایت نژاد
امام خامنه ای: ارزش طلبگی به این است که شما خود را برای کاری آماده میکنید که هیچ کاری جایگزین آن نیست. طلبگی از همه تخصص های موجود،تاثیرش بیشتر است ... شما .... طبیبان روحـــانی و .. هدایتگران مردم هستید. طلبه های گرامی روزتون مبارڪـــ
هدایت شده از محمد هادی
حجةالاسلام محمد طهماسبی، فارغ التحصیل فیزیک دانشگاه خواجه نصیر، استاد معارف دانشگاه شریف: دوسال قبل در کلاس انقلاب دانشگاه شریف، یکی از دانشجویان گفت که درصد خیلی کمی از مردم روزه می‌گیرند، چرا روزه‌خواری علنی ممنوعه؟ گفتم اینطور نیست. ببینید دم افطار چقدر ترافیک می‌شه، اما بعد از افطار خیابانها خلوت می‌شوند. یکی گفت دلیل نمیشه. گفتم اگر سحرها نگاه کنید، چراغ اکثر منازل روشه یکی گفت: این دلیل نمی‌شه، چراغ منزل ما همیشه روشنه! گفتم در همین دانشگاه شریف اکثر دانشجویان و اساتید مذهبی هستند؛ در نمازجماعت ظهر دانشگاه حدود ۱۲۰۰ نفر شرکت می کنند. اما جو حاکم به نحوی است که گمان می‌شود اکثریت با غیر مذهبی‌هاست. و لذا بسیاری از افراد بخاطر همرنگی با محیط، بروزات مذهبی ندارند. برای همین خیال می‌کنید اکثرا مذهبی نیستند درحالیکه حتی بسیاری از کسانی که پوشش مناسب ندارند مذهبی‌اند و عبادات را انجام میدهند یکی دیگه گفت: افرادی که پیش شما می‌آیند مذهبی هستند. ما بین بچه‌ها هستیم، اینطور نیست. گفتم آمار وزارت علوم نشان ‌می‌دهد که ۶۷٪ دانشجویان شریف به‌طور منظم نماز می‌خوانند و کسانی که اعتقادات مذهبی دارند بالای ۹۰ درصدند. یکی گفت: حتماً رفتند از مسجد دانشگاه آمار گرفتند! یکدفعه یک نفر با اعتمادبه نفس گفت: اصلاً بیایید از همین کلاس به عنوان نمونه بگیریم! یک تحدی برای بحث بود. گفتم باشه، کاغذ بین خودتان پخش کنید و محرمانه بنویسید که روزه هستید یا نه و چند نفر از خودتان با نظارت بقیه بشمرید. نتیجه بود: ۳۱ نفر از ۴۴ نفر روزه بودند! یعنی بیش از ۷۰% کلاس! نتیجه‌ای که فکر می‌کنم برای همه‌ی کلاس غیر منتظره بود. جالب این بود که بعد از این آمار، تازه دانشجویان موافق شروع به حرف زدن کردند و یکی هم گفت چرا کسی کاری به این روزه‌خواری‌های علنی در دانشگاه نداره؟! تاقبل از نظرسنجی، روزه دارها فکر می‌کردند در اقلیتند و ساکت بودند اما آن چند نفری که مخالفت می‌کردند،خود را اکثریت مطلق می‌دانستند. بعدا یکی دیگر از اساتید معارف دانشگاه به من گفت که شنیدن این قضیه برایم عجیب بود، لذا هفته بعدش در کلاس خودم همین نظرسنجی را انجام دادم و نتیجه همین بود! فضای مجازی، به‌خصوص توئیتر، فضای واقعی جامعه نیست؛ بلکه قشر مخالف اسلام و جمهوری اسلامی عمدتاً در این فضا فعالند و به‌خاطر این غلبه در ابراز نظر و حملات بی محابا و فحاشی، جرأت بسیاری از افراد مؤمن در این محیط برای ابراز نظر مؤمنانه کم شده. و در نتیجه باور آن مخالفین به این‌که اکثریت هستند هم تقویت شده! این جدا از اپوزوسیون خارج نشین، ربات‌ها، نیروهای منافقین و روزمزدهایی است که شغلشان حملات در فضای مجازی است. عموم مردم ایران دیندارند، شب‌های قدر، اعتکاف‌ها و عزاداری‌ها، نشانه‌هایی از آنند. @mosabere @ali_mahdiyan
هدایت شده از مرتضی رجائی
7.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برخی دوستان طلبه که پُز ‎ دارند، با عنوان دفاع از دین و حفظ پیوند مردم و ‎ حرف‌هایی می‌زنند که حقیقت آن جز ‎ نیست. آن‌ها با این خطای محاسباتی که اگر را بردارند و کاری به ‎ نداشته باشند، دیگر راحت می‌توانند در جامعه تردد کنند و سوار تاکسی شوند، درحقیقت دارند از و انقلاب ۵۷ توبه می‌کنند. چرا می‌گویم این دیدگاه عین ارتجاع است؟! این چند جمله حضرت روح الله را درباره شأن علما و روحانیون قبل از بشنوید و خودتان قضاوت کنید. در این فیلم، پس از ارائه این تحلیل دقیق و صریح از سوی امام، دیده می‌شود که چند جوان که انگار جگرشان حال آمده است، به هم نگاه می‌کنند و با چشم و ابرو به هم اشاره می‌کنند که یعنی "دیدی امام چه فرمود!!" حتماً در آن زمان هم مصداق یا مصداق‌هایی برای این تفکر بوده است که این با شنیدن این سخنان، بی‌درنگ ذهنشان به سراغ آن‌ها رفته است؛ مصداق‌هایی که خودشان و گروهی از نادان‌ها سعی می‌کرده‌اند آن‌ها را الگوی یک معرفی کنند. حالا هم از این حرف‌ها زیاد است و هستند کسانی که دارند می‌کوشند با تکنیک‌های مختلف (مثل ترساندن طلاب از خطرات احتمالی موجود در جامعه برای طلاب) و با شعار نزدیک کردن روحانیت به مردم، آن‌ها را از سیاست و حمایت و کمک به دور کنند. اما حقیقت چیز دیگری است و نباید بگذاریم که نسل جوان دچار خطای دوگانه مردم - حکومت شود. نشانی در ایتا و تلگرام: 🆔 @rajaaei_ir
💠 گزارشی از داستان ❖ مرحوم آیت‌الله‌ حاج سید احمد زنجانی در کتاب می‌نویسد: 🔻 📝 اين ماه دی است. هفدهم دى سنه 1314 مطابق روز منحوس 13 شوال 1354، روزى بود كه زن شاه كه ملكه‏‌اش ناميده بودند، با دو تا دختر شاه، بدون حجاب به دانشسرا رفتند؛ امّا ملكه در عين حال، در حجاب بود؛ چنانچه در عكسى كه همان روز برداشته بودند، فقط يك قسمت از صورتش پيدا بود و بقيّه مستور بود؛ مثل اينكه آثار جبر و اكراه، در پيكرش نمايان بود؛ ولى دخترانش در نهايت لاقيدى، مثل اينكه اصلاً تقيّد به آئين اسلام ندارند. ● ... اين آژان‏‌هاى شهربانى‌‏ها، چه آتشى روشن كردند. اینکه در کوچه‌ها، چادر از سر زن‌ها برداشتند و روسری‌ها پاره کردند، به جاى خود؛ در خانه‌‏ها، از صندوق‌‏ها و در حمّام‏‌ها، از بقچه‌‏ها نيز چادر بيرون آورده، بردند. يكى از ارباب اطّلاع نقل كرد كه شهربانى مشهد، به مركز راپورت داده بود كه هجده هزار روسرى در شهربانى جمع شده، تكليف آن چيست؟ چه زن‌‏هاى عفيف در حالتى كه چون بيد مى‏‌لرزيدند، جلب به شهربانی‌ها كردند و در دادگسترى‏‌ها، جرم و حبس نوشتند؛ در صورتى كه اصلاً چنين قانونى نبود كه آن‌ها را مخالف آن قانون قرار داده باشد. چه قدر زن، از ترس بچّه سقط كرد و چه قدر زهره چاك شد، سر به خاك فنا نهادند، شماره‌‏اش را خدا مى‏‌داند. اسم اين، نهضت بانوان بود، با اينكه بيچاره زن‏ها، در زير اين شكنجه‌‏ها، سخت در فشار بودند. ● خوشم آمد از يك زنى كه عازم مشهد بوده، همين كه به دروازه مشهد رسيده بود، آژان كه مأمور دروازه بود جلو او را گرفته بود كه بايد سرت را باز كنى، او قبول نكرده بود. آژان هم راه نداده بود. هر چه خواسته بود با پول و التماس، دست تعرّض او را كوتاه نمايد، نشده بود. با اينكه آژان، نوكر پول است و قانون به هر مهمّى را فداى پول مى‌‏كند، نمى‏‌دانم چه طور شده بود كه پول نيز حلّ اين مشكل را نكرده بود. زن از همان جا، رو به گنبد شريف كرده، عرض كرده بود: «السلام عليك يا علىّ بن موسى الرضا!» من از راه دور، (گويا از تبريز يا اصفهان آمده بود) به قصد آستان‌بوسى تو آمده‌‏ام؛ ولى شريعت جدّت اجازه نمى‌‏دهد كه من با هيئت زشت وارد آستانه‌ات بشوم. همين عرض سلام مرا از اينجا قبول كن و مرا مرخّص كن. اين عرض را كرده، پس ماشين را برگردانيده، وارد مشهد نشده بود. واقعا مردانگى كرده! از اين مقوله زن، خيلى سراغ دارم كه از آن تاريخ كه آژان‌‏ها دست تعرّض به چادر آن ها دراز نمودند، از خانه قدم بيرون ننهادند. ● از انصاف نگذرم، همه آژان‌ها، بد جنس نبودند، آژان‏‌هاى نجيب و اصيل هم زياد است. خيلى از آن‌ها بودند كه خودشان را مورد مؤاخذه قرار مى‏‌دادند؛ ولى دست به طرف ناموس مردم دراز نمى‌‏كردند. جميع طبقات همين طورند؛ خوب هم دارند، بد هم دارند. همه را يك كاسه نمى‌‏شود حساب كرد. هستند اشخاصى كه در لباس تقوا و پرهيزگارى مى‌‏باشند؛ ولى در باطن، از هيچ گونه نافرمانى خدا فروگذار نمى‌‏كنند؛ گرگ‌اند در صورت ميش. و بالعكس، اشخاصى هم هستند در جامه نظامی؛ ولى در نهايت پرهيزگارى. @shobeiri
هدایت شده از خبر فوری
آیت الله سبحانی: عده‌ای از طلاب در فکر انصراف از حوزه هستند 🔹این مرجع تقلید شیعه خواستار توجه شورای عالی حوزه به معیشت طلاب شد و گفت: عده‌ای از طلاب به خاطر اینکه عائله آنها تامین نمی‌شوند در فکر انصراف از حوزه هستند که باید فکری در این باره کرد. @AkhbareFori
از مکارم اخلاق استاد سیدجعفر شهیدی «در دانشکدهٔ ادبیات، سال ۶۸ تا ۷۲ دانشجو و در یک درس، شاگرد دکتر شهیدی بودم. ایشان -- که استادی برجسته و مدّتی هم مدیرگروهمان بود -- خودش از نارمک با اتوبوس می‌آمد ولی به دانشجوها وجهِ دستی قرض می‌داد. هرگز کلمه‌ای دربارهٔ شهادت فرزند طلبه‌اش در دفاع مقدّس از او نشنیدم و تا چند سال بعد هم خبر نداشتم. با این که چند ماه در لغت‌نامهٔ دهخدا هم کار کردم و رئیس ما بود از هیچ محقّق یا کارمندی هم نشنیدم. (محمدهادی خالقی) حاضر به خُلفِ وعده نشدند! در سالی که بنام مبارک امیر مومنان نام گذاری شده بود، درمسابقه (کتاب سال ولایت)،ترجمه نهج البلاغه استاد علامه دکتر سید جعفر شهیدی، رتبه اول را از خود ساخت. مراسم درقم برگزارمی شد، حضرت استاد فقط به این خاطر، که با دو دانشجو از لرستان، در محل لغت نامه دهخدا وعده کرده بودند و راهی برای اطلاع دادن به آن ها نداشتند، برای این که خلف وعده نکنند در آن مراسم شرکت نکردند. هرچه ما راه حل پیشنهاد کردیم نپذیرفنتد و فرمودند: بسیاردلم می خواهداما چون نمی خواهم خُلفِ وعده کنم نمی توانم! سیره فرزانگان،عبدالحسن بزرگمهرنیا،نشرسامان دانش،به نقل ازمجله بخارا، شماره۹۷، ص۳۱۷، سال۱۳۹۲،محمدعلی مهدوی راد. 🌺عشق را نمی‌شود با پول خرید یا معاوضه کرد! 🔸دربين آثار مرحوم دکتر شهیدی، از همه مهم‌تر و سنگين‌تر، ترجمه نهج البلاغه است كه با ويژگی خاصی ترجمه شده و تاكنون بيش از ۱۵ بار چاپ شده است و‌‌ عجيب آن‌كه ايشان، علی‌رغم مشكلات مالی- از جمله اجاره نشينی- بابت آن، حق الترجمه نگرفتند و در پاسخ دوستان می‌‌فرمودند: عشق را كه نمی‌شود با پول خريد يا فروخت و معاوضه كرد! (مرکز بررسی های اسلامی، گفتگو با مرحوم استاد سید هادی خسروشاهی) 🔹یک ویژگی مهم مرحوم علامه سید جعفر شهیدی خضوع و خشوعش بود. با این که مجتهد و فقیه بزرگی بودند، وقتی می‌خواستند از درِ دانشگاه وارد شودند، کسی او را نمی‌شناخت. یک بار دیدم که یکی از نگهبانان به ایشان گفت: حاج آقا! کجا سرت را پایین انداخته‌ای و می‌روی؟! (خبرگزاری مهر، مرحوم دکتر صادق آئینه وند، ۹۱/۱۰/۲۷) 🔸مرحوم استاد دکتر شهیدی در کلاس به موقع حاضر می‌شدند، و همیشه با وضو بودند و خود فرمودند: هیچ‌گاه در درس مثنوی در کلاس، بی‌وضو حاضر نشدم! حتی در میان دو کلاس، وضو را تجدید می‌کرد‌ند. (روزنامه جام جم، ۹۴/۱۰/۲۴، دکتر احمد تمیم‌داری- استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی) 🔹مرحوم دکتر شهیدی بسیار به نماز اول وقت و نماز جماعت تاکید داشتند. البته خودشان هیچ وقت نپذیرفتند که پیش‌نماز شوند، خیلی احتیاط می‌کردند و من، به تأکید ایشان در لغت‌نامه پیش‌نماز بودم. یک سفر با هم، به هند رفتیم به همراه دکتر شیخ‌الاسلامی، دکتر حداد عادل و یک هیأت ده - دوازده نفره. ایشان بسیار به نماز شب تأکید داشتند، کسانی که با ایشان همسفر بودند هیچ وقت شب هنگام، متوجه بیداری و نماز شب ایشان نشده بودند. ایشان آهسته برای نماز بیدار می‌شدند، هیچ وقت و هیچ جا این تقید را از دست ندادند. ایشان اغلب وقتی می‌خواستند لباس بخرند مرا نیز همراه می‌بردند و ساده‌ترین و ارزان‌ترین لباس را که تنها به تن‌شان راحت بود،‌ انتخاب می‌کردند به شیک پوشی توجه‌ای نداشتند! (خبرگزاری بسیج، گفتگو با دکتر غلامرضا ستوده) 🔸ترجمه نهج البلاغه علامه شهیدی در مسابقه (کتاب سال ولایت) رتبه اول را از خود ساخت. 24 سکه جایزه ایشان بود. حضرت استاد به خاطر این که خُلفِ وعده با دو دانشجو نکنند، نتوانستند در مراسم شرکت کنند. در دانشگاه تربیت مدرس خدمت ایشان رسیدم و سکه ها را تقدیم کردم نپذیرفتند. اصرار کردم فایده ای نداشت. فرمودند: در هر راه خیری که تشخیص می دهید، خرج کنید! عرض کردم: لااقل خودتان پیشنهاد دهید در چه راهی خرج کنیم؟ فرمودند: سکه ها را نقدکنید و زندانیان آبرومندی که به جهتِ بدهکاری در زندان هستند، و نتوانسته اند بدهیِ خود را بدهند، آزاد کنید! چون ماه مبارک رمضان بود فرمودند: کاری کنیدکه زودتر آزاد شوند و شب عید فطر سر سفره خانواده خود باشند! همان طورکه استاد فرموده بودند عمل شد و چند زندانیِ بدهکار آزاد شده و شب عید نزد خانواده خود برگشتند! (مجله بخارا،شماره۹۷،ص۳۱۷،نقل خاطره ازمحمدعلی مهدوی راد) https://t.me/sireyefarzanegan
📌نماز در پیچ شمیران ▪️۲۳ دی ماه سالروز وفات دکتر سید جعفر شهیدی 🔶...از شما چه پنهان، که برای اینکه هم دو زار پول اتوبوس ندهیم، هم قدمی با هم زده باشیم، راه می‌افتادیم و پیاده تا دروازه شمران می‌آمدیم..یک روز غروب، با هم به پیچ شمران رسیدیم، بخشی که بیشترِ دکان‌ها چوب‌فروشی بود. در همان لحظات غروب، از مسجد فخرالدوله صدای اذان بلند شد و ندای الله اکبر برخاست. به محض اینکه کلمه الله اکبر در فضا پخش شد، دیدم که آقای دکتر سید جعفر شهیدی، در حالی که دَمِ مغازه یک چوب‌فروشی بودیم، دستمالی را از جیب خودش درآورد و آن را روی زمین انداخت و در همان‌جا رو به قبله ایستاد و شروع کرد به نماز خواندن. این کار دکتر شهیدی برای من تعجب‌آور بود، چون آنجا دقیقاً وسط پیاده‌رو بود. 🔷می‌دانستم که اول وقت خواندنِ نماز فضیلت دارد، ولی در خیابان این کار را کردن، برای من کمی عجیب بود. متعجب‌تر از من، شخصی بود که دکتر شهیدی روبه‌روی مغازه او داشت نماز می‌خواند. او همچنان مشغول بریدن چوب‌های خودش بود و صدای خرخر بریده‌شدن چوب‌هایش می‌آمد که یک‌دفعه متوجه شد یک نفر دَمِ مغازه‌اش ایستاده است و نماز می‌خواند. او بیرون آمد تا ببیند چه خبر شده است؟ من گفتم که: آقای دکتر دارند نماز می‌خوانند. صاحب مغازه با تعجب گفت: خدا قبول کند. بعد هم که نماز دکتر شهید تمام شد، دوباره به راه افتادیم و از آنجا رد شدیم. 📚باستانی پاریزی و هزاران سال انسان؛ کریم فیضی؛ تهران: اطلاعات؛ ۱۳۹۲؛ ص ۶۰۰. @howzehoralhistory
30.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ حرم امام رضا علیه السلام و نسبت آن با توسعه شهر و شهروندی ⁉️ آیا مجاز هستیم مشهد را تبدیل به یک شهر توریستی کنیم؟ ⁉️ چرا نباید مشهد را از کاربری مذهبی و دینی اش خارج کرد؟ ⁉️ لازمه های بودن چیست؟ ⁉️ آیا میتوان میان مذهب و شهر را به شکلی منطقی جمع کرد به نحویکه خدای ناکرده شاخصه ی اصلی این شهر یعنی تحت الشعاع قرار نگیرد و همچنان بعنوان شناخته شود؟ 📌 🗣 حجت الاسلام و المسلمین سید محمد محسن 🏫 دانشگاه فردوسی، سالن شورای پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی 👈👈👈خبر و محتوای کامل در لینک زیر👇👇👇 https://isin.ir/%d8%b3%d9%87-%da%af%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b2%d8%a7%d8%a6%d8%b1-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d9%88%d8%b1-%d9%88-%d8%ae%d8%a7%d8%af%d9%85-%d9%88-%d9%86%d8%b3%d8%a8%d8%aa-%d8%a2%d9%86-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d9%81/ ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢 موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی▫️▫️▫️ ❇️https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📸 آیات عظام مکارم و نوری همدانی دیدار کردند ◻️حضرت آیت الله مکارم شیرازی با حضور در بیت حضرت آیت الله نوری همدانی با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کردند. @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه