eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
116 عکس
15 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
مقدمه واجب04.mp3
10.7M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه چهارم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
🔹از بریدن تا رسیدن ✍به قلم استاد موالی زاده «لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَ لاَ دِمَاؤُهَا وَ لٰكِنْ يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ كَذٰلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ »[1] 🔸در اسلام و بر اساس تعالیم قرآن و اهل بیت ـ علیهم السلام ـ حرکت عملی انسان از «سُنّة قائمة» و احکام شرعی در فقه اصغر آغاز می گردد و در «فَریضة عادلة» و اخلاق در فقه اوسط اوج می گیرد تا در «آیة مُحکمة» و حکمت و فقه اکبر به سر منزل مقصود برسد . 📌از این رو ، مکلف باید احکام شرعی را با جوارح خود مو به مو اتیان کند تا متخلقی شود که به تزکیه جوانح خود بپردازد و در پایان ، سالکی گردد که خود را به اسفار اربعه می سپرد که این سپردن حاصل عمری مبارزه و جهاد است . لذا ، موضوعات قُربی و معنوی مانند سنت شریفه «تضحیه» ، در فقه احکامی دارند و در اخلاق ، آدابی و در حکمت ، اسراری .   🔰با تدبر در آیات شریفه 36 و 37 حج خواهیم دید قرآن نخست به بُعد فقهی سنت قربانی می پردازد و به ما دستور می دهد «اسم الله» را در هنگام ذبح بر زبان(جوارح) جاری سازیم تا برای اطعام حلال شود «فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَ أَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَ الْمُعْتَرَّ» ، و در ادامه ، آیه ، جهت اخلاقی این سنت را گوشزد می کند تا با اخلاص در عمل، به تقوای قلب دست یابیم و از جوارح به جوانح توجه کنیم «وَ لٰكِنْ يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ» ، و در پایان آیه شریفه ، ما را به اثر توحیدی قربانی کردن می رساند و از جوانح و قلب به مبداء اعلی فرا می خواند «لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ» 🔺گنج توحیدی آیه : محور توحیدی این آیه شریفه ، ذکر شریف «الله اکبر» است که پس از مشاهده هر عظمت و شگفتی و تجلی، بر زبان جاری می گردد تا سفر معنوی انسان ادامه یابد . 📎« أَنَّ النَّبِيَّ  لَمَّا أُسْرِيَ بِهِ إِلَى السَّمَاءِ قَطَعَ سَبْعَ حُجُبٍ فَكَبَّرَ عِنْدَ كُلِّ حِجَابٍ تَكْبِيرَةً فَأَوْصَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِذَلِكَ إِلَى مُنْتَهَى الْكَرَامَةِ »[2] پیامبر در سفر معراج هرگاه با کنار رفتن پرده ای ، به شهود جدیدی از عظمت عوالم ملکوت دست می یافت ، با زبان تکوین «الله اکبر من ان یتجلی تجلیا تقییدیا»[3] می گفت تا آن حجاب نیز کنار رود و هر چه بیشتر صعود کند تا به «منتهی الکرامه» برسد . 💠البته ذکر «الله اکبر» دو تفسیر دارد : یکبار عظمت شئ مسخّر را می بینیم ولی عظمت خداوند را از آن بزرگ تر می بینیم و تکبیر می گوییم که این از سنخ توحید عوام است که در نگاه خواص ، شرک می باشد . بار دیگر عظمت شئ مسخّر را می بیند اما در مقام نفی قیدیت آن برای تجلی ذات حق بر می آید و  با زبان قلب می گوید : «الله اکبر من ان یتجلی تجلیا تقییدیا»که این توحید خواص است . 🌀اسرار تضحیه : بر این اساس ، در آیه شریفه ، قربانی کردن و بریدن ، برای رسیدن به حقیقت تکبیر است . خداوند متعال حیوان را به تسخیر مومن در آورده است[4] تا با ذبحش در راه خدا ، از آن بگذرد تا به حقیقت تکبیر برسد نه آنکه در آن بماند که اگر انسان از مسخرات خود نگذرد و خداوند را از عینک مسخرات خود ببیند ، خداوندی مقید به قیود نصیبش می گردد که در واقع خدا نمی بیند ؛زیرا الله اکبر من ان یقید بقید و یوصف بوصف . 📚[1] . حج ، 37 [2] . وسائل الشيعة (30 جلدی) ؛ ج‌6، ص: 22 [3] . چهل حدیث ، ص 505 [4] . المیزان علامه طباطبایی ، ج 14 ، ص 376 @almohkamat
مقدمه واجب05.mp3
10.12M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه پنجم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
مقدمه واجب06.mp3
12.03M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه ششم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
📚«تورم علم اصول» از دیدگاه امام خمینی ✍️ به قلم استاد موالی زاده 📙بخش2️⃣ از مقاله (مکتب اصولی امام خمینی) @almohkamat
المحکمات
📚«تورم علم اصول» از دیدگاه امام خمینی ✍️ به قلم استاد موالی زاده 📙بخش2️⃣ از مقاله (مکتب اصولی ام
📚«تورم علم اصول» از دیدگاه امام خمینی ✍️ به قلم استاد موالی زاده 📙بخش2️⃣ از مقاله (مکتب اصولی امام خمینی) 🔷یکی از نقدهای بنیادین امام خمینی به علم اصول رایج که برآمده از نگرانی و دغدغه مندی ایشان نسبت به کارآمدی آن علم می باشد ، دور شدن اصولیون در برخی از مباحث از غرض و غایت علم اصول یعنی استنباط احکام شرعی ، می باشد . 🔹گاهی مباحثی در علم اصول مطرح می گردد ، گویی مقدمیت این علم از برای فقه فراموش شده و غرض استنباط احکام شرعی نقشی نمادین یافته ، و همین عامل گستردگی و «تورم» بی منطق علم اصول گشته تا آنجا که کارآمدی علم اصول به چالش کشیده شده است . 🔶امام خمینی یکی از عوامل «تورم» علم اصول را طرح مباحث علمی و مناقشات کم فائده در ذیل مسائل اصولی توسط اصولیون می داند . 🔸طلبه در مواجه با علم اصول ، با مسائلی روبرو می گردد که با آنکه نیازمند صرف زمان و انرژی فکری فراوان بوده اما تاثیر بسزائی در فرآیند استنباط فقهی ندارد و فاقد کارآمدی مورد انتظار می باشد . از این رو ، امام خمینی در یکی از سفارش های خود به طلاب علوم دینی طالب اجتهاد می گوید : «فطالب العلم والسعادة لابد وأن يشتغل بعلم الاصول بمقدار محتاج إليه- وهو ما يتوقف عليه الاستنباط-، ويترك فضول مباحثه أو يقلله، وصرف الهم والوقت في مباحث الفقه» 💠بنابراین ، از نگاه امام خمینی اگر بحثی و مساله ای را در علم اصول باشد که در شناخت و استنباط دین نقشی بس اندک داشته باشد ، بی ارزش تلقی می شود و سزاوار نیست طلبه وقت خود را صرف یادگیری آن کند ؛ زیرا مباحث علم اصول از سنخ ادراکات اعتباری و قرار داد عقلایی است که ارزش آنها تابع غرض داشتن آنهاست تا دچار لغویت نگردند . 🔷امام خمینی گرفتار شدن علم اصول به چنین مباحث کم بهره را ناشی از روش اصولیان متاخر می داند که با تفنن های علمی خود به بهانه تقویت ذهن طلاب یا ثمره علمی صرف ، ناخواسته به تورم و گسترش بی منطق علم اصول دامن زده اند . 🔹ایشان در کتاب مناهج می گوید : « و قد أدرج المتأخرون‏ بعض المسائل التي لا ابتلاء بها رأسا أو قليلة الفائدة جدا في فنهم لأدنى مناسبة، إما تشييدا لأذهان المشتغلين، أو لثمرة علمية، أو لدخالة بعيدة في الاستنباط.» 🔶یکی دیگر از عوامل «تورم» علم اصول در نگاه امام خمینی ، طرح مسائل مربوط به علوم دیگر است که اصولیون به جهت ناخرسندی از کیفیت پرداخت دانشمندان آن علوم ، اقدام به طرح مجدد آن در علم اصول کرده اند . 🔸با گشتی در علم اصول شاهد مباحثی از علوم مختلف همانند ادبیات ، لغت ، منطق ، کلام و فلسفه و حتی فقه و قواعد فقهیه هستیم که گاهی بیش از علم مربوط ، بدان پرداخته می شود . 🔸البته می توان با استناد به مساله «تداخل علوم» بر اساس دیدگاه «مرکب اعتباری» یا دیدگاه «تعدد غرض در یک مساله» به واسطه نگاه عقلایی به مساله «تمایز علوم» ، بر بقاء این مسائل در علم اصول پافشاری کرد اما سزاوار است در فضای آموزشی با تکرار آموزش یک مساله در علوم مختلف ، اسباب خستگی و بیزاری علمی به جهت طولانی شدن دوره تحصیل فراهم نگردد و دیر رسیدن به فقه به عنوان ذی المقدمه طالب علم را دچار «افسردگی علمی» نکند . ⭕️و این نکته بسیار ارزشمندی است که باید در فراگیری علم اصول بدان توجه کرد . @almohkamat
🌹زیباتر از زیبایی 🖊امام هادی علیه السلام: 🌱خَیرٌ مِنْ الخیر فاعِلُهُ، و اَجْمَلُ من الجمیل قائِلُهُ، و اَرْجَحُ من العلم حامِلُهُ، وَ شَرٌّ مِنَ الشَرِّ جالِبُه، وَ اَهُوَلَ مِنَ الهَوْلِ راکِبُهُ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰) 🌱بهتر از نیکی، نیکوکاری است، و زیباتر از زیبایی، گوینده آن است، و برتر از علم، حامل آن است، و بدتر از بدی، عامل آن است، و وحشتناک‌تر از وحشت، آورنده آن است. علیه السلام مبارک باد. @almohkamat
مقدمه واجب07.mp3
7.43M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه هفتم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
مقدمه واجب08.mp3
9.17M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه هشتم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
🌹عید غدیر عید امامت و ولایت مبارک باد. 🔹نگاه تمدنی به واقعه غدیر  🔹غدیر و تمدن اسلامی 🔹 تجلی غدیر در ولایت فقیه ✍به قلم @almohkamat
المحکمات
🌹عید غدیر عید امامت و ولایت مبارک باد. 🔹نگاه تمدنی به واقعه غدیر  🔹غدیر و تمدن اسلامی 🔹 تجلی غدیر
🖊نگاه تمدنی به واقعه غدیر    ✍به قلم : در طول تاریخ بشریت ، تمدن ها بر دو پایه شکل می گرفتند : 1⃣ منظومه فکری ، 2⃣ نظام سیاسی . 📌 در پی این دو عامل ، پیشرفت در سائر حوزه ها نیز بدست می آمد . یهود با آنکه اندیشه تورات را داشت اما به سبب ترس از مبارزه ، سیاست و حکومت را رها کرد و به اقتصاد ربوی چسبید و ناتوان از برپایی تمدن گشت با آنکه پیامبرانشان بر حکومت تاکید می کردند . 🔰لذا در اسلام ، ارائه کامل منظومه معرفتی توسط پیامبر در طول 23 سال تبلیغ دین ، مانع از نزول آیه مبارکه «بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» نگردید و تا پیامبر اعظم ، نصب امام علی به ولایت را به سرانجام نرساند و ضرورت استمرار نظام حکومت دینی را ابلاغ نکرد ، آیه شریفه : «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ ... وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً» نازل نشد . بدین گونه زمینه ایجاد تمدن اسلامی در بستر نظام سیاسی دینی فراهم گردید .   💠غدیر و تمدن اسلامی : اگر چه بیعت غدیر شکسته شد اما تصور کنید واقعه غدیر اگر رخ نمی داد و مساله ضرورت و ارزش تشکیل نظام سیاسی دینی به مسلمانان ابلاغ نمی شد ، پس از پیامبر ، چه خطری در انتظار امت اسلامی به کمین نشسته بود؟ ، دو سناریو قابل پیش بینی است : 1⃣سناریوی اول : به جهت آنکه عموم مسلمانان نه تنها درک درستی از حکومت دینی نداشتند بلکه به واسطه محیط قبیلگی دوره جاهلیت ، با اصل نظام سیاسی منسجم هم مانوس نبودند ، در نتیجه موفق به تشکیل حکومت دینی نمی شدند و سرنوشتی همانند جنگ احد پیدا می کردند که شایعه کشته شدن پیامبر ، سبب رویگردانی از اسلام گردید. «أفان ماتَ أو قُتِل انقَلَبتُم عَلی اعقابِکُم»آل عمران/144 2⃣سناریوی دوم : قریش با توجه به جایگاه برجسته اش در دوره جاهلیت در میان مردم ، به آرزوی دیرینه اش یعنی سلطنت بر عرب جامه عمل می پوشاند و دستگاه پادشاهی همانند ایران و روم یا یمن به راه می انداخت . یعنی سلطنتی که معاویه در سال 41 ه.ق به پا کرد ، بلا فاصله پس از رحلت پیامبر رخ می داد و موجب نابودی اسلام می شد . 🖇بنابراین ، غدیر نه تنها کشتی نجات امت اسلام از فروپاشی گردید بلکه پایه تمدن اسلامی شد . 🏷 تجلی غدیر در ولایت فقیه : در عصر حاضر هم ، امام خمینی با نگاه تمدنی به واقعه غدیر ، مساله نظام سیاسی دینی را در قالب گفتمان «ولایت فقیه» سرلوحه حرکت انقلابی خود قرار داد و با آنکه فضای فکری آن دوره (به واسطه درگیری مکاتب اقتصادی سوسیالیسم و کاپیتالیسم با هم) در موضوع اقتصاد داغ بود اما امام خمینی نوشتن کتاب «اقتصادنا» را به شاگردان فکریش سپرد و خود به تبیین «سیاستنا» در کتاب «ولایت فقیه» و درس خارج فقه پرداخت. @almohkamat
عید غدیر از نگاه امام خمینی .mp3
5.26M
🎙 ⁉️ برای آگاهی از نگاه متعالی امام خمینی به غدیر ، به کدام منبع مراجعه کنیم ؟ 💠تحلیل غدیر در منظومه فکری امام خمینی از بعد فقهی ، اخلاقی و حکمی 🔰 تبیین میکنند. @almohkamat