eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
110 عکس
14 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
مقدمه واجب21.mp3
11.03M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و یکم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
مقدمه واجب22.mp3
8.86M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و دوم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
مقدمه واجب23.mp3
7.08M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و سوم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
مقدمه واجب24.mp3
12.98M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و چهارم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
📗نوشتار نخست از سلسله بحث های «جامعه و تاریخ» 🖊« وجود حقیقی جامعه در نگاه علامه طباطبائی » 🖊ناسازگاری وحدت جامعه با کثرت افراد @almohkamat
المحکمات
📗نوشتار نخست از سلسله بحث های «جامعه و تاریخ» 🖊« وجود حقیقی جامعه در نگاه علامه طباطبائی » 🖊ناسازگا
🖊« وجود حقیقی جامعه در نگاه علامه طباطبائی » 1⃣نوشتار نخست از سلسله بحث های «جامعه و تاریخ» 🔰اگر چه در نگاه نخست ، اعتباری بودن ترکیب جامعه انسانی و اصالت بخشیدن به فرد ، امری بدیهی به نظر می رسد و استدلال های برخی از فلاسفه غربی بر حقیقی بودن ترکیب جامعه (اصالت الاجتماع) به سبب از میان رفتن هویت فردی پذیرفتنی نیست اما پس از روبرو شدن با آیاتی همچون « ان لکل امة اجلا» و « تلک امة قد خلت لها ما کسبت» «امة مقتصدة» «زینا لکل امة عملهم» «کل امة تُدعی الی کتابها»  ، که بر اساس آن ، امت نیز همانند فرد از وجود حقیقی ، اجل معین ، کتاب اعمال ، شعور و فهم  ، اطاعت و معصیت برخوردار است ، نمی توان ماهیت «امت» را همچون جامعه ، اعتباری دانست . لذا ناگزیریم واژه «امت» در قرآن را با معنایی مترقیانه تر از معنای اعتباری و رائج از جامعه ، تفسیر کنیم .  📌واژه «امت» ناظر به آن اجتماعی از افراد است که تنها بر اساس تامین نیازهای غریزی و حیوانی و تمتع مادی گرد هم نمی آیند بلکه به دنبال نیل به اهداف فطری ، تجمع خود را ارتقاء می بخشند و به واسطه اعتقاد به آرمان خود و تلاش برای رسیدن به آن ، با حفظ هویت و اراده فردی ، وحدتی حقیقی در میان آنها شکل می گیرد که همانند کاتالیزوری در پرورش آنها و رساندنشان به هدفشان عمل می کند . قطعا نقش «امام» در شکل گیری امت را نمی توان نادیده گرفت . 🔹علامه طباطبائی عمده ی دیدگاه خود در رابطه با حقیقی بودن جامعه را در ذیل آیه 200 سوره آل عمران بیان می کند ( 15 نکته کلیدی در مبادی جامعه شناسی در 40 صفحه که شایسته است هر پژوهشگر حوزه علوم انسانی آن را مطالعه کند ) 🖊ناسازگاری وحدت جامعه با کثرت افراد : مانع اصلی در برابر دیدگاه وحدت حقیقی جامعه ، استقلال افراد و حفظ هویت فردی آنهاست . جمع میان این دو چگونه امکان پذیر می باشد ؟ مانعی که سبب شد فلاسفه غرب به دو گروه اجتماع گرا و فرد گرا تقسیم شوند . چگونه وحدت حقیقی جامعه را پذیرفت اما گرفتار جبر اجتماعی و سلب اراده فردی نشد ؟  🔸برای پاسخ به این پرسش ، شهید مطهری ما را به «علم النفس» دعوت می کند . نخست باید قاعده « النفس في وحدتها کلّ القوی» را به درستی تصور کرد تا بتوان راه جمع میان کثرت و استقلال افراد و وحدت جامعه را یافت . 🖇در نوشتار بعدی به بررسی ارتباط میان «علم النفس» و «علم الاجتماع» خواهیم پرداخت تا راه حل مانع مزبور روشن گردد . @almohkamat
مقدمه واجب25.mp3
10.81M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و پنجم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
🏴به مناسبت شهادت امام سجاد (علیه السلام) 🖊و قالَ الاِْمامُ السَّجادُ عليه السلام: وَيْحَكَ اَفى حَرَمِ اللّه ِ اَسْأَلُ غَيْرَاللّه ِ عَزَّوَجَلَّ؟!! اِنّى آنِفُ اَنْ اَسْأَلَ الدُّنْيا خالِقَها، فَكَيْفَ اَسْأَلُها مَخْلُوقا مِثْلى؟! 📌كسى به حضرت گفت: حال كه وليد بن عبدالملك در مكّه است، نزد او برو و از او بخواه در مورد توليّت اوقاف و صدقات على بن ابى طالب عليه السلام از تو حمايت كند. امام چهارم فرمود: بيچاره! در حرم خدا از غيرخدا چيزى درخواست كنم؟!! براستى من خوش ندارم كه از آفريننده جهان، دنيا را درخواست كُنم، چگونه آن را از مخلوقى همچون خود درخواست نمايم. 📚[بحارالانوار، ج 46، ص 64.] @almohkamat
مقدمه واجب26.mp3
12.07M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و ششم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
مقدمه واجب27.mp3
9.54M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و هفتم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
🖊رفع حجاب با حجاب 1️⃣نوشتار اول از سلسله مباحث « پرده ملکوتی حجاب » ✍️به قلم : 🔸(خوانندگان گرامی ، در این نوشتار به دنبال آن هستیم که نخست نگاهی معرفتی و توحیدی به موضوع ارزشمند «حجاب» پیدا کنیم تا بر اساس آن به دیگر ابعاد اخلاقی ، اجتماعی و فقهی ـ حقوقی آن بپردازیم . این روش از مطالعه ، به ما کمک می کند تا به ارزش حجاب شرعی و کارکرد آن بیش از پیش پی ببریم و در برنامه ریزی برای گسترش حجاب به دور از محافظه کاری اما هوشمندانه اقدام کنیم .) ««فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ»اعراف/22 ⁉️پرسش 1 ـ آدم و حوا هنگامی که از آن «درخت ممنوعه» چشیدند ، چه چیزی بر آنها آشکار گردید که به پوشاندن آن با برگ های بهشتی پرداختند ؟؟؟ ، علامه در المیزان با استناد به قرینه «پوشاندن با برگ» ، واژه «سَوْآتُهُما» را به آشکار شدن اندام و عورتشان(برهنگی) معنا کرده است . همچنین تعبیر «نزع لباس» در آیه «أخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِيُرِيَهُما سَوْآتِهِما» (اعراف/22) بر همان تفسیر علامه دلالت دارد . ⁉️پرسش 2 ـ آن درخت ، چه بود که با صرف چشیدن از آن ، آدم و حوا ، برهنه و عریان شدند ؟ ، صدرا در تفسیر خود و هم علامه در رساله «الانسان» ، در تفسیر ملکوتی از داستان آدم در بهشت ، آن درخت را تمثّل عالم طبیعت می دانند که آدم و حوا با التفات و توجه به آن (چشیدن و خوردن ملکوتی نه مُلکی) ، چشمشان بر جهان مادی گشوده شد تا زمینه برای تکمیل قوس نزولشان با «هبوط» و فرود آمدن بر زمین فراهم گردد . لذا اخراج آدم و حوا از بهشت ، عقوبت نبود . 📌آدم و حوا پس از آنکه توانستند جهان مادی و طبیعت را تمثّل کنند ، خود را برهنه یافتند (یعنی انسان وابسته و گراییده به جهان مادی در هیات برهنگی تمثل می کند) لذا التفات آدم و حواء به دنیای مادی ، با برهنگی همراه بود . از اینجا ، دلیل وسوسه شیطان بر نزدیک کردن آدم و حوا به آن درخت روشن میگردد . و معنای گناه و عصیان آن دو نیز معلوم می شود . ⁉️پرسش 3 ـ چرا حضرت آدم و حوا پس از برهنه شدن ، به پوشاندن خود پرداختند ؟ ، زیرا آدم و حوا پیش از گرایش به دنیای مادی ، در صورت ملکوتی خود ، لباس داشتند . لذا در آیه قرآنی(اعراف/27) تعبیر «نزع لباس» توسط وسوسه شیطان آمده است که نشان از پوشش دارد . از این رو ، با پوشاندن دوباره خود (حجاب) در نظر داشتند از اسارت در مُلک و دنیا روی گردان شوند و به ملکوت و غیب التفات یابند و به قرب الهی برسند . 🔹از نگاه انسان شناسی قرآنی ، برهنگی باطن انسان اسیر دنیا می باشد که حتی پس از مرگ به سبب گرایش به دنیا ، باطن برهنه خود را در ملکوت اسفل می بیند «ابکي لخروجي من قبري عریانا» ولی حجاب شرعی ، سبب حرکت به سوی اسماء الهی می گردد . باطن و حقیقت ملکوتی حجاب شرعی نیز همان برگ های بهشتی است (ورق الجنة) اگر چه ما با چشم مادی تنها پارچه می بینیم . 🔰اگر برهنگی را «نماد» و تمثّل انسان دنیاطلب بدانیم ، حجاب نیز «نمود» و تمثل انسان ملکوتی است . درب های آسمان بر جامعه بی حجاب بسته خواهد شد «لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ»أعراف/40 و «حجاب شرعی» زمینه را برای رفع «حجاب مُلکی» و صعود به ملکوت فراهم می سازد . @almohkamat