eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
116 عکس
15 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊امام خمینی در وصیت نامه سیاسی ـ الهی خود دربارۀ شخصیت بلند مرتبۀ امام باقر(ع) می‌فرماید: 🔹ما مفتخریم که «باقرالعلوم»‌ بالاترین شخصیت تاریخ است و کسی جز‌‎ ‎‌خدای تعالی و رسول صلی اللّه علیه و آله و ائمۀ معصومین علیهم السلام ‎ ‎‌مقام او را درک نکرده و نتوانند درک کرد، از ما است.‌ (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۳۹۷) 📝همچنین در کتاب شریف شرح چهل حدیث به عظمت امام باقر(ع) و فضل ایشان اشاره کرده، می‌فرماید: 🔸چنانچه عالم آل محمد، صلی الله علیه وآله، و عاشق جمال حق تعالی، جناب باقر العلوم علیه السلام، صدقه را پس از وقوع در دست سائل می‌بویید و می‌بوسید و استشمام رایحۀ طیبۀ محبوب از آن می‌کرد. (شرح چهل حدیث، ص ۴۸۹) 📌امام خمینی در این کلام بلند، امام باقر(ع) را عالم آل محمد می‌شمارد، چنانکه در روایات به آن اشاره شده است و ایشان را عاشق جمال حق تعالی معرفی می‌کند، که حتی در صدقه جمال الهی را می‌بیند و بوی آن را از دستان سائل استشمام می‌کند. 🌹 علیه السلام مبارک باد. علیه السلام @almohkamat
🖊طواف ملائک در لیلة الرغائب ✍به قلم : 🔹در روایت نبوی آمده است : در نخستین شب جمعه ماه رجب که ملائکه آن را «لیلة الرغائب» نامیده اند « فإنّها ليلة تسمّيها الملائكة ليلة الرغائب» ، پس از گذشت پاسی از آن شب مبارک ، ملائکه پراکنده در آسمان و زمین ،همگی بر گرد کعبه و اطراف آن اجتماع می کنند . اجتماع ملائکه به معنای یک اجتماع اعتباری نمی باشد چرا که در میان اهل ملکوت خبری از اعتبار نیست بلکه آن اجتماع ، حقیقی است که در آن ملائکه از کثرت و نفور به وحدت می رسند . 🔸در روایت شریف معراج نیز به اجتماع ملائکه در عروج پیامبر اشاره گشته آن هنگام که پیامبر اسلام به همراه جبرئیل در سفر معراج به آسمان اول می رسد «عَرَجَ بِهِ الى السَّماءِ الدُّنْيا»، ملائکه آن آسمان به محض مشاهده نور نبوی ، تاب نیاوردند و به ضعف رتبه وجودی خود و گرفتاری در حجاب آسمان پی بردند لذا در آسمان پراکنده شدند و به کثرت دچار گشتند « فَنَفَرَتِ الْمَلائِكَةُ الى‏ اطْرافِ السَّماءِ» . یک بار ملائکه در قوس نزول در برابر آدم ( که همان نور محمدی است) به ضعف خود پی بردند و اینک در قوس صعود نبی اکرم نیز به « لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا» اعتراف کردند . 📌ملائکه که نور نبوی را نشناخته بودند و در کثرت و نفور بسر می بردند ، به سجده رفتند و به ذکر « سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّنا وَ رَبُّ المَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ » پرداختند و گفتند :«ما اشْبَهَ هذا النُّورُ بِنُورِ رَبِّنا» آنگاه جبرئیل که حال ملائکه را دید ندای «اللَّه اكْبَرُ» سر داد و ملائکه با سکوت خود با وی همراهی کردند و به الوهیت ذات حق شهادت دادند«فَقالَ جِبْرَئيلُ: اللَّه اكْبَرُ، اللَّه اكْبَرُ. فَسَكَتَ المَلائِكةُ» 🖇در آن هنگام حجاب آسمان برای ملائکه کنار رفت و درب های آسمان بر ایشان گشوده شد و آن ملائکه اجتماع کردند و به وحدت رسیدند « فُتِحَتِ السَّماءُ وَ اجْتَمَعَتِ‏ الْمَلائِكَةُ» آنگاه توانستند به سوی وجود مقدس پیامبر بروند و بر او سلام کنند «ثُمَّ جاءَتْ وَ سَلَّمَتْ عَلَى النَّبِىِ- صلَّى اللَّه عَلَيْهِ و آله- افْواجاً» و از ایشان از حال امام علی بپرسند : «ثُمَّ قالَتْ: يا مُحَمَّدُ كَيْفَ أَخُوك؟ » . بر این اساس ، در اجتماع ملائکه اسراری نهفته است که ما را از عظمت و شکوه توحیدی «لیلة الرغائب» که ظرف زمانی این اجتماع ملکوتی است ، آگاه می سازد. بی شک اجتماع حقیقی ملائکه بر گرد کعبه با امامت انسان کامل می باشد ؛ زیرا اهل بیت همانگونه که امام انسان ها هستند ، امام ملائکه هم می باشند «فَسَبَّحْنَا وَ سَبَّحَتِ‏ الْمَلَائِكَة» ⁉️اما چرا کعبه مرکز اجتماع حقیقی ملائکه گشته است ؟ زیرا کعبه از جایگاه خویش تا اعماق آسمان قبله است «إِنَّهَا قِبْلَةٌ مِنْ‏ مَوْضِعِهَا إِلَى‏ السَّمَاءِ» (صهبای حج / ص205) بنابراین کعبه هم قبله مُلکی است و هم قبله ملکوتی . هم قبله انسان هاست و هم قبله ملائکه و عرشیان . اما چگونه کعبه قبله ملائکه است ؟ بر اساس روایت امام صادق در مقام بیان سرّ تربیع کعبه ، خانه خدا چهار نَشئه وجودی در عالم طبیعت و مثال و عقل و اسماء الهی دارد که در هر مرتبه ، قبله اهل آن مرتبه بشمار می آید . در این روایت ، وجود زمینی کعبه در محاذات «بیت المعمور» و آن هم در محاذات «عرش الهی» و آن هم در محاذات «تسبیح و تحمید و تهلیل و تکبیر» می باشد . و از اینجا معنای نزول کعبه در روایت «أَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ الْكَعْبَةَ» هم روشن می گردد . @albayann
🖊 شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت باد. 🔰امام خامنه ای: 🏴بالاخره در نبرد بین امام هادی (علیه‌السّلام) و خلفایی كه در زمان ایشان بودند، آن كس كه ظاهراً و باطناً پیروز شد، حضرت هادی (علیه‌السّلام) بود؛ این باید در همه‌ی بیانات و اظهارات ما مورد نظر باشد. 🏴حضرت هادی (علیه السلام) چهل و دو سال عمر كردند كه بیست سالش را در سامرا بودند؛ آن‌جا مزرعه داشتند و در آن شهر كار و زندگی می‌كردند. سامرا در واقع مثل یك پادگان بود 🏴در همین شهر سامرا عده‌ی قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی (علیه السلام) جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره كند و به وسیله‌ی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام - با نامه‌نگاری و... - برساند. 🏴این شبكه‌های شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همه‌ی اقطار دنیا را همین عده توانستند رواج بدهند و روزبه‌روز تعداد افرادی را كه مؤمن به این مكتب هستند، زیادتر كنند. 🏴 امام هادی همه‌ی این كارها را در زیر برق شمشیر تیز و خونریز همان شش خلیفه و علی‌رغم آنها انجام داده است. حدیث معروفی درباره‌ی وفات حضرت هادی (علیه السلام) هست كه از عبارت آن معلوم می‌شود كه عده‌ی قابل توجهی از شیعیان در سامرا جمع شده بودند؛ به‌گونه‌ای كه دستگاه خلافت هم آنها را نمی‌شناخت؛ چون اگر می‌شناخت، همه‌شان را تارومار می‌كرد؛ اما این عده چون شبكه‌ی قوی‌ای به‌وجود آورده بودند، دستگاه خلافت نمی‌توانست به آنها دسترسی پیدا كند. 🏴یك روزِ مجاهدت این بزرگوارها – ائمه (علیهم السلام) به قدر سالها اثر می‌گذاشت؛ یك روز از زندگی مبارك اینها مثل جماعتی كه سالها كار كنند، در جامعه اثر می‌گذاشت. 🏴این بزرگواران دین را همین‌طور حفظ كردند، والّا دینی كه در رأسش متوكل و معتز و معتصم و مأمون باشد و علمایش اشخاصی باشند مثل یحیی‌بن‌اكثم كه با آن‌كه عالم دستگاه بودند، خودشان از فساق و فجار درجه یكِ علنی بودند، اصلاً نباید بماند؛ باید همان روزها بكل كلكِ آن كنده می‌شد؛ تمام می‌شد. این مجاهدت و تلاش ائمه (علیهم السلام) نه فقط تشیع بلكه قرآن، اسلام و معارف دینی را حفظ كرد؛ این است خاصیت بندگان خالص و مخلص و اولیای خدا. ۱۳۸۳/۰۵/۳۰ @almohkamat
🖊قالَ الامام الجواد(ع ) : ثَلاثُ خِصالٍ تُجتَلبُ بِهِنَّ المَحَبَّةُ: الإِنصافُ فِی المُعاشَرَةِ، وَالمُؤاساةُ فِی الشِّدَّةِ وَالانطِواعِ، وَالرُّجوعُ إلى قَلبٍ سَلیمٍ . 📌امام جواد (ع):با سه خصلت، دوستى را به دست مى‌آورند: انصاف در معاشرت، همدردى [با دیگران‌] در خوشى و ناخوشى، و داشتن قلبى پاك [از گناهان‌]. 📚كشف الغمّة: ۳/ ۱۳۹ 🌹 علیه السلام مبارک باد. @almohkamat
🖊فلسفه : از یونان تا قرآن ✍به قلم : 🔹بی شک رواج فلسفه در اسلام مدیون تاکید این دین بر تعقل و ترغیب پیروان خود به اندیشه ورزی است « أَفَلاَ تَعْقِلُونَ » اما مسلمانان برای لبیک به این دعوت ، نخست سراغ یونان رفتند و به فراگیری فلسفه یونانی پرداختند که بر پایه تعقل و استدلال محض نهاده شده است .  اگر چه فلسفه یونانی به دست مسلمانان رشد شگفت آوری یافت و آنها مسائلی همچون ماهیت و وجود ، جعل ، ترکب و بساطت جسم و قاعده امکان اشرف را به فلسفه اضافه کردند اما همچنان این فلسفه از دوری از « غرر آیات » قرآنی رنج می برد و از درک جهان بینی توحیدی ع جز داشت. امام خمینی فلسفه یونان و فلسفه مشاء برگرفته از آن را به جهت بیگانگی با اسرار توحیدی قرآن ، «عامیه» می نامید ، و فلسفه حکمت متعالیه صدرایی را برآمده از آموزه های توحیدی قرآن و اهل بیت می دانست و آن را با وصف «عالیه» می ستود . 📌با آنکه ارسطو در توحید ،کتاب «اثولوجیا» را تدوین کرده است اما این کتاب از درک اسرار توحیدی نهفته در آیاتی همانند « هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ »، « هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُ م» ، « وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ » ناتوان می باشد ؛ زیرا فهم این آیات بر پایه «احاطه قیومی» ذات حق و «امکان فقری» مخلوقات امکان داشت که فلسفه ارسطویی از آن تهی است . 🔸حکمت بوعلی سینا به جای قرآنی بودن ، یونانی است و بی توجه به آیه « أَفَرَأَيْتُمْ مَا تُمْنُونَ *   أَأَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ » و آیه « أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ » ، خدا را فاعل بعید پدیده ها می داند . لذا فلسفه مشاء از نگاه امام خمینی « در بازار اهل معرفت در باب معرفة الرّبوبيّة و مبدأ و معاد رونقى ندارد و ارزشى از براى آن نيست »(آداب الصلاة/ص 304) در مقابل ، فلسفه حکمت متعالیه صدرایی است که ذات آن بر خلاف فلسفه مشاء ، برگرفته از نور معارف قرآن و احاديث پیامبر و اهل بيت ـ عليهم السلام ـ است لذا امام خمینی تاکید می کند « حكمت و عرفان اسلامى از يونان‏ و يونانيّين نيست، بلكه اصلا شباهت به آن ندارد » 🖇جهان هستی در نگاه حکمت متعالیه بر اساس «وحدت وجود» و قاعده «بسیط الحقیقه کل الاشیاء و لیس بشئ منها» تفسیر می گردد در نتیجه جایی برای اشیاء مستقل خارج از ذات حق باقی نمی گذارد مگر آنکه عین الربط ذات حق و تجلی اسماء الهی گردد . 🔺حکمت متعالیه قرآنی همانند حکمت مشاء یونانی برآمده از عقل بشری است اما عقلی که حکمت متعالیه را کشف کرده ، پرورش یافته ی مکتب پیامبران می باشد « وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ » لذا می تواند از اسرار آیاتی همچون « كُلُّ شَيْ‌ءٍ هَالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ » و « كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ * وَ يَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ » و « اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ » سر درآورد .  البته اثبات بیگانگی فلسفه مشاء با مفاهیم بلند قرآنی در شناخت هستی و انسان ، به معنای ترک فراگیری آن نیست بلکه نظام علوم حقیقی ریاضی و طبیعی بر اساس فلسفه مشاء می باشد . 🔹همچنین مطالعه فلسفه مشاء زمینه ساز فهم فلسفه حکمت متعالیه و التفات به اشارات قر آنی آن می باشد . از باب نمونه به درک درست اصالت وجود اشاره می کنیم که نیازمند آشنایی با تحقیقات مشاء در ماهیت و احکام آن است و یا فهم تشکیک در وجود که از غرر مسائل حکمت متعالیه است ، بدون فراگیری دیدگاه مشاء در تباین وجودات بدست نمی آید . @almohkamat
🖊«بهشت» از مراتب ولایت امام علی ✍به قلم : 🔹شیخ صدوق در کتاب امالی از پیامبر نقل می کند : « إِنَ‏ حَلْقَةَ بَابِ‏ الْجَنَّةِ مِنْ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ عَلَى صَفَائِحِ الذَّهَبِ فَإِذَا دُقَّتِ‏ الْحَلْقَةُ عَلَى الصَّفْحَةِ طَنَّتْ وَ قَالَتْ : يَا عَلِيُّ » (امالی صدوق/588) صدای کوبه درب بهشت ، «یا علی» است یعنی مومن در برابر درب بهشت با کوبیدن کوبه آن ، مالک بهشت که امیر المومنین است را صدا می کند تا إذن ورود یابد و وارد گردد . 🖊نسبت بهشت با ولایت : «ولایت» یکی از واژه های پر تکرار در فرهنگ شیعی است که بیشتر با معنای تشریعی و سیاسی آن انس داریم و از معنای تکوینی و ملکوتی آن غافلیم با آنکه اصالت با آن است . ولایت تکوینی ، واقعیتی زنده و ملکوتی می باشد که حامل آن «امام» است . ولایت دارای مراتبی است و بهشت یکی از مراتب آن بشمار می رود ل ذا بهشت از مراتب وجود امام می باشد . 🔸ولایت غیبی با آنکه بر جهان طبیعت احاطه دارد اما حس انسان از درکش ناتوان است « لاَ تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ » و تنها در آخرت با کنار رفتن حجاب انیّت و استقلال بینی ، حقیقت ولایت بر انسان نمایان می گردد « لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ » اما این ولایت ، تجلیات و مظاهری در دنیا دارد . مقررات و نُسُک دینی ، ارزش های فطری ، مکان ها و زمان های مقدس و سنن الهی که از فرآورده های دین بشمار می رود ، همگی از تجلیات ولایت در دنیا است . در واقع نبوت و دین تجلی ولایت در زندگی انسان هستند . بنابراین همه عبادات و اعمال نیک انسان در دنیا ، باطن ملکوتی دارند که همان بهشت است که از مراتب ولایت امیر المومنین می باشد . از این رو ، عبادت و کار نیک انسان بدون هدایت و راهبری امام از باطن نورانی ملکوتی برخوردار نخواهد شد . 🖊تجلیات بهشت در زندگی انسان : 🔺پیامبر در روایت کوبه درب بهشت ، گزارشی از تمثل جسمانی بهشت ارائه فرموده که بر درب بهشت حلقه ای از یاقوت سرخ است که در هنگام نواخته شدن ، ندای «یا علی» سر دهد . کوبه درب بهشت که «یاقوت أحمر» است تمثل ملکوتی توسل و محبت به اهل بیت در دنیا می باشد . لذا کوبه درب بهشت با اقامه توسلات و عزاداری ها در دنیا نواخته می شود و ندای «یا علی» کوبه درب بهشت ، تمثل باطن توسلات است که همه به امام علی ختم می شود . 🖇از این رو در آخرت کسی می تواند برای ورود به بهشت ، کوبه درب بهشت را بنوازد که در دنیا محبت و توسل به اهل بیت داشته باشد ؛ زیرا توسل و محبت سبب اتصال روحی با امام می گردد. اما کسی که خود را از ولایت و محبت اهل بیت محروم گرداند ، اگر چه توشه ای از اعمال نیک و عبادات به همراهش باشد ناتوان از کوبیدن درب بهشت ، در پشت آن ناکام می ماند . از این رو ، اعمال نیک بدون ولایت اهل بیت مقبول درگاه الهی نگردد . پیامبر می فرماید : « وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَوْ أَنَّ رَجُلًا لَقِيَ اللَّهَ بِعَمَلِ‏ سَبْعِينَ‏ نَبِيّاً ثُمَّ لَمْ يَأْتِ‏ بِوَلَايَةِ أُولِي الْأَمْرِ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ‏ مَا قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ صَرْفاً وَ لَا عَدْلا » (امالی شیخ مفید/ص 115) 🌹 علیه السلام مبارک باد . @almohkamat
🖊امام خمینی (ره): 🔹حضرت زینب (سلام الله علیها) در مقابل حکومتهای جبار ایستاد و آن خطبه را خواند و آن حرفها را زد که‏‎ ‎‏همه می دانید؛ زنی که در مقابل یک جباری ایستاد ـ که اگر مردها نفس می کشیدند همه را‏‎ ‎‏می کشتند ـ و نترسید و ایستاد و محکوم کرد حکومت را، یزید را محکوم کرد. به یزید‏‎ ‎‏فرمود تو قابل آدم نیستی، تو انسان نیستی. زن یک همچو مقامی باید داشته باشد. 📚کتاب صحیفه امام، جلد ۷، صفحه۳۴۰ 🏴وفات تسلیت باد. @almohkamat
📝اطلاعیه 📘نشست علمی: عقل عرفی و منشاء اعتبار آن در اندیشه امام خمینی (ره) 🎙با سخنرانی : 📆زمان: چهارشنبه 3 بهمن ساعت 18:30 مکان: میدان روح الله، مجتمع یادگار امام، جنب بیت امام @almohkamat
🖊ارزش خدمت به مردم در سیره امام کاظم 📝به قلم : 🔹یکی از ویژگی های سیره امام کاظم ، اجازه ایشان به برخی از اصحاب نزدیک خود و تشویق آنها به پذیرش مناصب کلیدی حکومتی در دستگاه خلافت عباسی است تا آنجا که علی بن یقطین که از بزرگان شیعه بود ، به منصب وزارت هارون رشید دست یافت .همچنین محمد بن اسماعیل بن بزیع و احمد بن حمزه بن بزیع از اصحاب امام هم در دیوان عباسی منصب داشتند . 📌علی بن یقطین با آنکه فردی فقیه ، محدث و دارای تالیفات بود و به تقوی و نیکوکاری شهرت داشت اما به اصرار امام کاظم ، وزارت هارون خلیفه ستمگر را پذیرفت . بارها از امام تقاضا کرد تا اجازه دهد دربار عباسی را ترک گوید : «إِنَّ قَلْبِي يَضِيقُ مِمَّا أَنَا عَلَيْهِ مِنْ عَمَلِ السُّلْطَانِ» اما با مخالفت امام روبرو گشت :«لَا آذَنُ لَكَ بِالْخُرُوجِ مِنْ عَمَلِهِمْ وَ اتَّقِ اللَّهَ»(قرب الاسناد/ص305) 🖇هارون الرشید از تشیع علی بن یقطین ناآگاه بود و اگر از آن باخبر می شد ، ابن یقطین را به قتل می رساند اما حضور علی بن یقطین در دربار عباسی آنچنان برای امام کاظم حائز اهمیت بود که امام برای جلوگیری از افشاء تشیع ابن یقطین و حفظ جانش ، او را به تقیه در نُسُک امر می کرد و گاهی از علم غیب خود به اذن الهی برای حفظش بهره می برد . (حکایت رد هدیه ابن یقطین) این در حالی است که امام کاظم به صراحت و بدون تقیه یاران خود از هر گونه همکاری و همراهی با دستگاه عباسی نهی می کرد . نمونه بارز آن صفوان جمال بود که امام او را از کرایه دادن شترانش به هارون الرشید حتی برای سفر حج ، منع کرد . (رجال کشی/ج2/ص740) ⁉️پرسش : چرا امام کاظم بر ماندن ابن یقطین در دربار عباسی اصرار می ورزید با آنکه از بارزترین آموزه های تشیع ، عدم همکاری با حاکم ستمگر است ؟ آیا هدف امام همانند هر اپوزیسیونی، نفوذ در دستگاه حاکم برای مقاصد سیاسی گروهی بود ؟ یا هدف مقدس تری در میان می باشد ؟ 🖊اثر خدمت به مردم در انسجام اجتماعی : 🔸امام کاظم در پی جامعه سازی بود نه گروه بازی . جامعه شیعه در دوره امام باقر و امام صادق ، به سبب افول بنی امیه و ظهور بنی عباس ، از آرامشی نسبی برخوردار بود اما در دوره امام کاظم با ظلم شدید عباسیان روبرو گشت . دربار عباسی تلاش کرد جامعه شیعه را با تحت فشار قرار دادن در همه عرصه ها ، منحل کند تا خطرناکترین تهدید برای حکومتش را از بین برد . امام کاظم در این شرائط بحرانی ، از سویی درصدد کم کردن فشارهای حکومت عباسی بر جامعه شیعه بدون عقب نشینی از مبارزه با دستگاه ظلم بود و از سوی دیگر خدمت رسانی به عموم مردم کوچه و بازار را از مهمترین راه های انسجام جامعه شیعه و تقویت تاب آوری آن می دانست . 🔹امام کاظم برای اجرای برنامه خود بر حضور علی بن یقطین و امثال او در دستگاه خلافت اصرار ورزید و از ابن یقطین ضمانت گرفت تا نیاز هر شیعه ای را با اکرام و احترام برآورده سازد .« اضْمَنْ لِي أَنْ لَا تَلْقَى أَحَداً مِنْ أَوْلِيَائِنَا إِلَّا قَضَيْتَ حَاجَتَهُ وَ أَكْرَمْتَهُ» و اگر گزارشی از برخورد نامناسب ابن یقطین با شیعه ای از عموم مردم کوچه و بازار همانند ابراهیم جمال دریافت می کرد ، از او روی گردان می شد تا رضایت قلبی آن شیعه ساده را بدست آورد . علی بن یقطین به خوبی از عهده تکلیف سختِ نفوذ در دربار عباسی برآمد و با خدمت به عموم مردم شیعه ، در حفظ و ارتقاء جامعه شیعه به امام خود کمک کرد . 🏴 تسلیت باد. @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
18.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭐ رهبر انقلاب، هم‌اکنون در سالروز عید مبعث: جریان بعثت یک جریان مستمر و همیشگی است و در همه دوره‌ها می‌شود از برکات بعثت استفاده کرد / اگر عقل و ایمان را کار بیندازیم، در واقعیت زندگی و در ذهن ما، بعثت و تحرک و تحول به وجود می‌آید. ۱۴۰۳/۱۱/۹ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🖊 شعبان : ماه «صَعْق» ✍به قلم «الٰهِي وَ اجْعَلْنِي مِمَّنْ نادَيْتَهُ فَاجابَكَ وَ لٰا حَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلٰالِكَ» 🔹امام خمینی به استناد این فقره از مناجات شعبانیه که بیان کننده مقامات اولیاء الهی است ، ماه شعبان را ماه «صعق» و فناء در ذات الهی به سبب تجلی جلال الهی معرفی می کند . 💠ایشان بشر را با توجه به نسبت او با ذات حق ، به 4 گروه تقسیم می کند : 1⃣گروه محجوبان که در حُجُب ظلمانی جهان مادی فرو رفته اند و غافل از سیر الی الله هستند . 2⃣گروه سالکان که مسافر الی الله و مهاجر به سوی بارگاه قدس هستند و سفر نخست خود را که سیر من الخلق الی الحق می باشد ، آغاز کرده اند . 3⃣گروه واصلان که از حجاب کثرت خارج شده اند و تنها به ذات حق مشغولند و از خلق ، غافل و محجوبند . اینان به مقام «صعق کلی» و «فنای مطلق» رسیده اند . همان مقام «قاب قوسین» که حضرت موسی هم بدان رسید « وَ خَرَّ مُوسَى صَعِقاً» اگر چه مقام پیامبر اسلام بالاتر است و به «أو أدنَی» نائل شد . 4⃣گروه راجعان الی الخلق که در جایگاه هدایت قرار می گیرند مانند انبیاء عظام و اوصیای ایشان ـ علیهم السلام ـ . این گروه با آنکه به کثرت التفات دارند و به ارشاد خلق مشغولند اما کثرت ، سبب حجاب آنها نیست . 📌مناجات شعبانیه اشاره به مقامات و ویژگی های گروه سوم دارد . ماه شعبان ظرف سلوک سالکانی است که به درجه «کمال الانقطاع» می رسند و حجب نورانی را در نوردیده ، به «معدن عظمت» حق تعالی نائل می شوند و پذیرای تجلی الهی می شوند و به مقام «صَعق» و فناء فی الله می رسند . 🖊مقام «صَعق» حضرت موسی 🔸حضرت موسی پس از اتمام چله موسویه ، از ربّ خود تقاضا کرد :«رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ» و پاسخ شنید:« لَنْ تَرَانِي» و سپس خداوند متعال بر کوه تجلی کرد و سبب نابودی آن کوه شد «فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكّاً » ، و موسی هم از هوش رفت :«وَ خَرَّ مُوسَى صَعِقاً». ⁉️آیا موسی از اتفاق وحشتناک با خاک یکسان شدن کوه ترسید و از هوش رفت ؟ علامه طباطبایی سبب را ترس و وحشت مادی نمی داند بلکه حضرت موسی جلال الهی را با واسطه جبل شهود کرد و فناء خود را در ذات حق دید و از هوش رفت اگر چه از شهود مستقیم ذات حق منع شد . 🖊معنای «صَعِقَ لِجَلٰالِكَ» در مناجات شعبانیه 💢همه انسان ها در واقع فانی در ذات حق هستند و از هویت مستقل و کثرت بی بهره اند اما به سبب انس با طبیعت مادی، در حجب ظلمانی گرفتارند و از فناء خود غافلند تا زمان مرگ فرا رسد که متوجه فناء می شوند « لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ»(ق /22) 🔹اما اگر کسی در این دنیا به فناء خود التفات یافت و تجلیات جلالی خداوند متعال را با چشم دل مشاهده کرد ، همانند حضرت موسی دچار «صعق» می شود . @almohkamat
🌱عظمت روز سوم شعبان🌱 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: 🔹 «روز میلاد حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌الصّلاةوالسّلام روز باعظمتی است. به فرمایش مرحوم آقای حاج میرزا جواد آقای تبریزی ملکی -عالمِ فقیهِ عارفِ بزرگوار- عظمت روز سوّم شعبان را باید به‌عنوان پرتوی از عظمت حسین‌بن‌علی به‌حساب آورد و به‌شمار آورد؛ روز بزرگی است. 🔸در این روز کسی متولد شد که سرنوشت اسلام، به او، به حرکت او، به قیام او، به فداکاری او، به اخلاص او بسته بود. این بزرگوار در تاریخ بشریّت، یک حرکتی را -که نظیر و شبیهی ندارد- ارائه‌ی به تاریخ کرد و در مقابل چشم بشریّت گذاشت که هرگز فراموش نخواهد شد.» @almohkamat