eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
111 عکس
15 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
مقدمه واجب19.mp3
7.72M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه نوزدهم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
امت سازی در سیره امام حسین .mp3
4.41M
🎙 🔹(امت سازی در نهضت امام حسین ) 🔰 استاد موالی زاده ✔️ بکارگیری واژه امت امام حسین به جای یاران امام حسین ✔️ ضرورت همراهی اهل بیت امام حسین برای امت سازی ✔️ دیدگاه وجود تکوینی امت در تفسیر المیزان علامه طباطبایی @almohkamat
مقدمه واجب20.mp3
11.4M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیستم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
مقدمه واجب21.mp3
11.03M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و یکم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
مقدمه واجب22.mp3
8.86M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و دوم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
مقدمه واجب23.mp3
7.08M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و سوم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
مقدمه واجب24.mp3
12.98M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و چهارم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
📗نوشتار نخست از سلسله بحث های «جامعه و تاریخ» 🖊« وجود حقیقی جامعه در نگاه علامه طباطبائی » 🖊ناسازگاری وحدت جامعه با کثرت افراد @almohkamat
المحکمات
📗نوشتار نخست از سلسله بحث های «جامعه و تاریخ» 🖊« وجود حقیقی جامعه در نگاه علامه طباطبائی » 🖊ناسازگا
🖊« وجود حقیقی جامعه در نگاه علامه طباطبائی » 1⃣نوشتار نخست از سلسله بحث های «جامعه و تاریخ» 🔰اگر چه در نگاه نخست ، اعتباری بودن ترکیب جامعه انسانی و اصالت بخشیدن به فرد ، امری بدیهی به نظر می رسد و استدلال های برخی از فلاسفه غربی بر حقیقی بودن ترکیب جامعه (اصالت الاجتماع) به سبب از میان رفتن هویت فردی پذیرفتنی نیست اما پس از روبرو شدن با آیاتی همچون « ان لکل امة اجلا» و « تلک امة قد خلت لها ما کسبت» «امة مقتصدة» «زینا لکل امة عملهم» «کل امة تُدعی الی کتابها»  ، که بر اساس آن ، امت نیز همانند فرد از وجود حقیقی ، اجل معین ، کتاب اعمال ، شعور و فهم  ، اطاعت و معصیت برخوردار است ، نمی توان ماهیت «امت» را همچون جامعه ، اعتباری دانست . لذا ناگزیریم واژه «امت» در قرآن را با معنایی مترقیانه تر از معنای اعتباری و رائج از جامعه ، تفسیر کنیم .  📌واژه «امت» ناظر به آن اجتماعی از افراد است که تنها بر اساس تامین نیازهای غریزی و حیوانی و تمتع مادی گرد هم نمی آیند بلکه به دنبال نیل به اهداف فطری ، تجمع خود را ارتقاء می بخشند و به واسطه اعتقاد به آرمان خود و تلاش برای رسیدن به آن ، با حفظ هویت و اراده فردی ، وحدتی حقیقی در میان آنها شکل می گیرد که همانند کاتالیزوری در پرورش آنها و رساندنشان به هدفشان عمل می کند . قطعا نقش «امام» در شکل گیری امت را نمی توان نادیده گرفت . 🔹علامه طباطبائی عمده ی دیدگاه خود در رابطه با حقیقی بودن جامعه را در ذیل آیه 200 سوره آل عمران بیان می کند ( 15 نکته کلیدی در مبادی جامعه شناسی در 40 صفحه که شایسته است هر پژوهشگر حوزه علوم انسانی آن را مطالعه کند ) 🖊ناسازگاری وحدت جامعه با کثرت افراد : مانع اصلی در برابر دیدگاه وحدت حقیقی جامعه ، استقلال افراد و حفظ هویت فردی آنهاست . جمع میان این دو چگونه امکان پذیر می باشد ؟ مانعی که سبب شد فلاسفه غرب به دو گروه اجتماع گرا و فرد گرا تقسیم شوند . چگونه وحدت حقیقی جامعه را پذیرفت اما گرفتار جبر اجتماعی و سلب اراده فردی نشد ؟  🔸برای پاسخ به این پرسش ، شهید مطهری ما را به «علم النفس» دعوت می کند . نخست باید قاعده « النفس في وحدتها کلّ القوی» را به درستی تصور کرد تا بتوان راه جمع میان کثرت و استقلال افراد و وحدت جامعه را یافت . 🖇در نوشتار بعدی به بررسی ارتباط میان «علم النفس» و «علم الاجتماع» خواهیم پرداخت تا راه حل مانع مزبور روشن گردد . @almohkamat
مقدمه واجب25.mp3
10.81M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و پنجم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
🏴به مناسبت شهادت امام سجاد (علیه السلام) 🖊و قالَ الاِْمامُ السَّجادُ عليه السلام: وَيْحَكَ اَفى حَرَمِ اللّه ِ اَسْأَلُ غَيْرَاللّه ِ عَزَّوَجَلَّ؟!! اِنّى آنِفُ اَنْ اَسْأَلَ الدُّنْيا خالِقَها، فَكَيْفَ اَسْأَلُها مَخْلُوقا مِثْلى؟! 📌كسى به حضرت گفت: حال كه وليد بن عبدالملك در مكّه است، نزد او برو و از او بخواه در مورد توليّت اوقاف و صدقات على بن ابى طالب عليه السلام از تو حمايت كند. امام چهارم فرمود: بيچاره! در حرم خدا از غيرخدا چيزى درخواست كنم؟!! براستى من خوش ندارم كه از آفريننده جهان، دنيا را درخواست كُنم، چگونه آن را از مخلوقى همچون خود درخواست نمايم. 📚[بحارالانوار، ج 46، ص 64.] @almohkamat