eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
110 عکس
14 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊«مردم» در سیره فاطمه زهراء ✍️به قلم : ⁉️آیا حضرت فاطمه پس از مشاهده بی وفائی مردم نسبت به امام علی ، همچنان آنها را در نماز شب خود دعا می کرد ؟ همچنان به فقرای آن مردم بیعت شکن ، انفاق می کرد ؟ آیا حضرت زهرا با رویگردانی مردم از ولایت ، از آنها روی برگرداند ؟ 💠یکی از وجوه صابره بودن حضرت زهرا «امتنحک قبل ان یخلقک فوجدک صابرة» ، در مواجه با بی مهری و بی وفایی مردم بود که گونه ای از امتحان الهی می باشد . فاطمه زهرا همچون یونس پیامبر نبود که با مردم خود قهر کند و از آنها روی گردان شود «و ذالنون إذ ذهب مغاضبا» ، بلکه پس از رحلت پدر همچنان به سیره مردم دارانه خود با قوت ادامه داد و ذره ای از دلسوزی خود نکاست اگر چه برای بیدار کردن جامعه از خواب سیاسی ، گاهی با لحنی تند نکوهش می کرد . 🖊نگاه توحیدی به مردم : 💢مردم داری حضرت فاطمه ، توحیدی است . در نظام توحیدی ، مردم ، مسافرانی از جهان ملکوت هستند (انا لله) که ولی الله وظیفه دارد پس از سفر الی الله و فی الله خود ، خلق را به وطن اصلی خود هدایت کند (انا الیه راجعون) تا سفر چهارم خود تکمیل گردد . در حدیث نبوی آمده است : «الناس معادن کمعادن الذهب و الفضة» ، بر این اساس ، اولیاء الهی هیچ گاه از مردم ناامید نمی شوند ؛ زیرا طلا و نقره وجود انسان ها را می بینند اگر چه ناخالصی داشته باشد . 🔹از این رو ، حضرت زهرا در کنار مبارزه شدید با انحراف از ولایت ، هیچگاه از مردم رویگردان نشد و درب خانه خود را بر روی مردم نبست بلکه به درب خانه تک تک آنان رفت و به همراه شوی و دو فرزند دلبندش آنها را به حق ، دعوت کرد . 🖇حضرت فاطمه اگر چه در خطبه فدکیه در مسجد به افشاگری دست زد و بزرگان انصار را نکوهش کرد «ما هذه الفترة عن نصرتي» ، اما گذشته با افتخارشان در دفاع از دین را به یادشان آورد و یاری آنها را خواست و با همان مردان انصار در کنار خانواده هایشان و در خانه هایشان ، با نرمی برخورد کرد و حسنین را به همراه برد تا دعوت به حق ، در فضایی عاطفی شکل گیرد . 🔰حضرت زهرا زنان مدینه را جهت عیادت به حضور پذیرفت و در آن نشست با بیان مظلومیت امام علی ، احساسات زنان مدینه را جریحه دار کرد و به شدت از سکوت مردانشان گله داشت . سخنان فاطمه توسط زنان در سطح مدینه پخش شد . خانه امام علی مرکز توجه همگان گشت . روش حضرت صدیقه در روشنگری و تبیین ، مردمی بود . به سراغ همه آنها رفت . به جهت دینی و ایمانی تحقیرشان نکرد بلکه سابقه دینی آنها را مطرح کرد . نکوهش کرد اما از آنها در دفاع از ولایت کمک خواست . تلاش کرد در کنار تبیین استدلالی انحراف ، احساسات و عواطف فطری آنها را تهییج کند . 🔺بنابراین ، مراقب باشیم جهاد حضرت صدیقه در مبارزه با انحراف از ولایت را به گونه ای ارائه ندهیم که نشان از نا امیدی ایشان از مردم و قهر با آنها باشد . @almohkamat
سبب اختلاف امم.mp3
866.4K
🎙 ⁉️منشا اختلاف امت ها با هم چیست؟ ⁉️قوه استخدام چیست و سبب چه چیزی می شود؟ 🔰 پاسخ میدهند. @almohkamat
فقه العقود جلسه ۱۳.mp3
8.98M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره 🔺بیان علمی و قرآنی غرض عقلا از اعتبار ملکیت در زندگی اجتماعی ⁉️آیا مالیت در صدق ملکیت اعتبار دارد ؟ نسبت ملک و مال کدام در نگاه فقها ؟ 🔺تحلیل روایت لا بیع الا ملک در دیدگاه شیخ انصاری 🔰 📅جلسه سیزدهم/سه شنبه 1402.09.21 🆔@mavalyzade_ir
🖊قالَ (علیه السلام) : 💠اکْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ، فَإنَّ ذلِکَ فَرَجَکُمْ. 📌فرمود: برای تعجیل ظهور من - در هر موقعیّت مناسبی - بسیار دعا کنید که در آن فرج و حلّ مشکلات شما خواهد بود.  📚بحارالانوار: ج 53، ص 181، س 23، ضمن ح 10 @almohkamat
🖊نگاه تقنینی به متعلق احکام ✍️به قلم : 5️⃣بخش 5 از مقاله (مکتب اصولی امام ) 🔹یکی از مسائل مطرح در علم اصول که تاثیر اساسی در سائر موضوعات اصولی مانند عام و خاص ، مطلق و مقید ، مفاهیم و ملازمات دارد ، مساله متعلق احکام تکلیفی است . 📌مشهور اصولیون با نگاهی فلسفی به بحث از این مساله پرداخته اند در حالی که سنخ آن اعتباری است و به حوزه تقنین مربوط می باشد . مشهور بر اساس قاعده فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست الا هی لا موجودة و لا معدومة» ، نتیجه گرفته اند که طبیعت به حمل اولی ،مطلوب نیست و متعلق حکم شرعی نمی باشد ،و به استناد محذور تحصیل حاصل ، افراد را هم از دائره متعلق خارج ساختند .بنابراین، نه ماهیت کلی و نه فرد خارجی متعلق حکم نمی باشد و در این میان ، معمایی شکل گرفت و دیدگاه ها مختلف شد. 🖊ایرادات امام خمینی به مشهور : 1️⃣اولا : فهم نادرست مشهور از قاعده فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست الا هی لا موجودة و لا معدومة» سبب می شود ماهیت به حمل اولی به وجود و عدم اتصاف نیابد تا اینگونه با محذور ارتفاع نقیضین روبرو شویم. اما این قاعده در مقام تبیین ذات ماهیت است که بجز جنس و فصل ، هیچ چیز دیگر نیست نه اینکه امور خارج از ذات ،به ماهیت ملحق نمی شوند . بنابراین ، به جهت فلسفی تعلق حکم شرعی به طبیعت بما هی محذور فلسفی ندارد. 2️⃣ثانیا : بی شک از نظر فلسفی ماهیت در خارج دارای آثار تکوینی خواهد بود حال این آثار می توانند برای ماهیت باشند مانند زوجیت برای عدد چهار یا به وجود خارجی ماهیت تعلق گیرند مانند گرما نسبت به آتش ، اما حکم شرعی و بعث کردن اثر تکوینی نیست که تعلقش به ماهیت متوقف بر خارجی شدن ماهیت باشد بلکه امری اعتباری است و نیازی به خارجی شدن ماهیت ندارد . 🖊متعلق احکام بر اساس منطق اعتباریات 🔸«متعلق احکام» را باید از مسائل اعتباری حوزه تقنین دانست که در آن شارع به اعتبار قانون می پردازد .در فرآیند این اعتبار ، معتبَر (به فتح) بعث تشریعی است که به طبیعت بما هی تعلق می گیرد و غرض هم تحقق مصلحت بدست مکلف و عبد در مرحله امتثال می باشد . بنابراین وجود خارجی مصلحت در مرحله اعتبار حکم شرعی بدست شارع شرط نیست بلکه تنها آگاهی معتبِر از مصلحت به عنوان غرض کافی است تا پیرو آن ،مکلف با عمل خود ، آن غرض را در خارج محقق سازد . 📌بر این اساس ، پرونده تقنین و ثبوت حکم تکلیفی و جعل آن را باید از پرونده اجرا و امتثال و سقوط حکم شرعی جدا کرد و سلسله علل را از سلسله معالیل تمییز داد . اگر چه تحقق مصلحت مشروط به خارجیت متعلق حکم است اما این موضوع مربوط به مرحله امتثال می باشد . در فرآیند تقنین ، وجود ذهنی مصلحت تامین کننده غرض اعتبار است و لذا ،وجود خارجی طبیعت (متعلق حکم) چه به صورت حمل شایع و فانی در معنونات و چه به صورت کلی سعی ،شرط نیست . @almohkamat
سلام علیکم ⁉️لطفا از استاد بپرسید هدف عالی برای یک طلبه چه باید باشد و به کجا باید برسد ؟ آیا همه باید دنبال اجتهاد باشند؟ 🔰پاسخ : سلام علیکم ✍️طلبه وارد حوزه می شود تا اسلام شناس شود و بتواند آن را ترویج و تبلیغ کند و به پیاده سازی آن در ظرف حکومت اسلامی در سطح جامعه کمک کند . برترین روش در این میان آشنایی با مکتب امام خمینی است که به دنبال همه ابعاد اسلام است . حال شناخت اسلام بر اساس روش امام خمینی و امام خامنه ای ،دارای مراتب طولی است اما در عرض و سعه یکسان می باشد . یعنی همه باید با جهانبینی و مبانی فکری و انسان شناسی اسلام آشنا شوند و همه باید اصول فقه و فقه و اخلاق را فرا گیرند اما در مرتبه های مختلف . 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
فقه العقود جلسه چهاردهم.mp3
9.12M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره 🔺نقد نگاه فلسفی به مقوله مالیت در بیان برخی از فقها 🔺بیان دیدگاه صاحب جواهر در تبیین ماهیت اعتباری مالیت 🔺تبیین دیدگاه امام خمبنی در ماهیت مالیت بر اساس منطق اعتباریات 🔰 📅جلسه چهاردهم/سه شنبه 1402.10.05 🆔@mavalyzade_ir
سلام علیکم و رحمه‌الله عرض سلام خدمت استاد گرامی حجت‌الاسلام والمسلمین موالی زاده دام عزه ⁉️بهترین روش تدریس که بتواند دارای کیفیت و کمیت باشد بدان معنا که بتوان محدودههای مشخص شده از سوی مرکز را تمام کرد؛ به نظرتان چیست؟ باتشکر 🔰پاسخ : سلام علیکم 📌(روش توانمندسازی در تدریس ) اگر در مقاطعی در طول تدریس به توانمندسازی طلبه ها بپردازید تا سرعت فراگیری آنها بالا رود آنگاه در ادامه تدریس با مخاطبینی مواجه هستید که با استاد همراهی می کنند . 🔹در نتیجه سرعت تدریس با حفظ کیفیت بالا می رود و محدوده کتاب هم پایان می یابد . برای این هدف نخست محدوده تعین شده را بررسی کنید و مسائل اصلی و کلیدی آن را تعیین کنید و آنها را به عنوان ایستگاه های تدریس خود بدانید که نیازمند تفصیل و بسط بیشتر هستند تا در ضمن آن به توانمندسازی طلاب پرداخته شود . آنگاه طلبه ها با توان علمی که پیدا کرده اند و به آسانی باقی متن کتاب را با سرعت فرا می گیرند . 🖇لازم به ذکر است ایستگاه های علمی را باید در طول تدریس به نسبت معقولی پخش کرد . 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
پرونده | بازخوانی به مناسبت ۹ دی؛ 🔰 | پاسداشتِ «حوادث تحوّلیِ تاریخ» 👈🏻 نگاهی به اهمیت «ایام الله» و ضرورت پاسداشت آن 🔺 روزهای جلوه‌ ویژه‌ی خداوند 🔹 «ایّام‌الله روزهای جلوه‌ی ویژه‌ی خدای متعال است؛ گاهی نیّت مردم، همّت مردم، اراده‌ی مردم، یک چنین روزی را می‌آفریند.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۹ رهبر انقلاب همواره بر زنده‌ نگه داشتن حوادث تحولی تاریخ تأکید داشته‌اند و در بیانات‌شان تعبیر قرآنی «ایام‌الله» را مورد بحث و تبیین قرار داده اند. در ادامه معنا و مصادیق ایام الله را براساس بیانات ایشان مرور می کنیم. 🔸 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یوم‌الله را اینگونه معنا میکنند: «یوم‌الله یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده میکند... وقتی خدای متعال یک چنین حرکتی را در ملّت به وجود می‌آورد، انسان باید احساس کند که اراده‌ی الهی بر پیروزی این ملّت است... نشان‌دهنده‌ی معنویّات و باطن این ملّت هم هست.»  ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ و در تبیین اهمیت و جایگاه این ایام تأکید می‌کنند «ایّام‌الله آیه‌اند، نشانه‌اند، دلیل راهند. برای چه کسانی؟ برای کسانی که این دو صفت را دارند: صبّارند و شکورند. صبّار یعنی کسی که سر تا پا استقامت و صبر است، یکسره اهل صبر و استقامت، شکور یعنی آن کسی که نعمت را می‌شناسد و شکرگزاری میکند.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ 🔸 در نگاه ایشان حوادثی چون حادثه ی عظیم تشییع حاج قاسم سلیمانی از مصادیق ایام الله است: «آن روزی که ده‌ها میلیون در ایران، و صدها هزار در عراق و بعضی کشورهای دیگر به پاس خونِ فرمانده سپاه قدس به خیابانها آمدند و بزرگ‌ترین بدرقه‌ی جهان را شکل دادند، این یکی از ایّام‌الله است... آن روزی هم که موشکهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایگاه آمریکایی را در هم کوبید، آن روز هم یکی از ایّام‌الله است.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ «نوزدهم دی قم یک حادثه‌ی تحوّل‌آفرینِ تاریخی است.» ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ 🔸 راهبرد جبهه باطل: کتمان ایام الله البته باید توجه داشت که «یک عدّه‌ای سعی میکنند این یوم‌الله‌های حساس این روزها را به دست فراموشی بسپارند، مسائل دیگری را مطرح کنند، شاید بتوانند این یاد این یوم‌الله بزرگ را تحت‌الشعاع قرار بدهند.»  ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ «راهبرد جریان باطل این است که نگذارد این جور روزها، این جور حادثه‌ها زنده بمانند، نورافشانی کنند. از نظر جبهه‌ی باطل این ایّام غالباً کتمان میشوند یا انکار میشوند.»  ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ 🔸 طبق آموزه‌های قرآنی در مقابل این راهبردِ جریان باطل، مومنین وظایف مهمی درباره‌ی «ایام الله» دارند: «قرآن ما را تعلیم میدهد؛ این یادهایی که در قرآن شده است: وَ اذکُر فِی‌ الکِتٰبِ ابراهیم؛ وَ اذکُر فِی ‌الکِتٰبِ موسیٰ؛وَ اذکُر فِی ‌الکِتٰبِ اِدریس؛ وَ اذکُر فِی ‌الکِتٰبِ مَریَم؛ نباید بگذاریم  فراموش بشود. قرآن به ما یاد میدهد که اینها را به یاد بیاور، اینها را تکرار کن.» ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ و «زنده نگه داشتن حوادث تحوّلیِ تاریخ وظیفه‌ی همه است.» ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ 🔸 و مژده‌ی سوره ابراهیم به ما این است که: «اگر واکنش درست و شاکرانه نشان دادید از آنچه که خدای متعال به شما داده است، خدای متعال به شما پیروزی‌های بیشتری را در آینده خواهد داد.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
برتری پیامبر بر جبرئیل.mp3
481.3K
🎙 📌( برتری پیامبر بر جبرئیل ) ⁉️تفاوت تعبیر به «روحی» و «روحنا» و «روح القدس» کدام است ؟ ⁉️چرا «روح» در آیه «نفخت فیه من روحی» با ضمیر متکلم وحده آمده است ؟ مرجع ضمیر در «فیه» چیست ؟ 🔰 بیان میکنند. @almohkamat
سلام ⁉️شما پیشنهاد میکنید برای ارتزاق زندگی یک طلبه دنبال کارهایی مثل آموزش و پرورش یا عقیدتی یا قضاوت و ... برود ؟ اگر نه نظر خودتون رو درباره ی آینده علمی و شغلی یک طلبه بفرمایید؟ 🔰پاسخ : سلام و تحیت ✍🏻نباید ارتزاق ،مسیر طلبه را تعیین کند بلکه طلبه پس از فارغ التحصیل شدن نسبی از آموزش حوزوی خود ، بر اساس استعدادها و علایق خود ، مسیری را انتخاب کند و با روحیه جهادی در آن مسیر حرکت کند خواه پژوهش و تدریس درون حوزوی باشد یا دانشگاه یا قوه قضاییه یا آموزش و پرورش یا .... . ان شااله ارتزاق هم حل خواهد شد . 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
🖊جبرئیل در محضر فاطمه ـ سلام الله علیه ـ ✍🏻به قلم : 🌹از فضائل حضرت فاطمه نزول مکرر جبرئیل بر ایشان بود . در چگونگی نزول ملائکه دو دیدگاه مطرح است : 1️⃣دیدگاه اهل ظاهر نزول ملائکه در نگاه برخی ، در قالب مادی و در ظرف مکان و زمان خاص رخ می دهد اگر چه همه توان دیدن را ندارند همانند اجنه که از وجودی مادی برخوردارند اما امکان مشاهده آنها برای همگان میسر نیست . 📌اما بر اساس حکمت متعالیه ، اگر وجود مجرد بخواهد از قالب مادی برخوردار باشد باید از قانون «جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» پیروی کند یعنی از جسم آغاز کند تا به تدریج و در عمود زمان ، اشتداد یابد . در نتیجه حلول وجود مجرد در قالب مادی محال است و ترکیب انضمامی مجرد با مادی امکان ندارد . 🖊معنای «نزول» در حکمت : 💢نزول بر دو گونه است : تجافی(فیزیکی) و تجلی که نزول تجلی خود بر هفت گونه می باشد که امام خمینی احتمال داده است مراد از «سبعة أحرف» در روایت : «ان القرآن أنزل علی سبعة أحرف» همان نزول های هفت گانه قرآن باشد . 2️⃣دیدگاه حکمت متعالیه در نزول ملائکه : نزول ملائکه به معنای تَمثُّل در نزد ولی الله است که از سنخ تجلی بوده و به صورت «تمثل مُلکی» می باشد که در مرتبه ادراک حسی نفس به صورت جزیی شکل می گیرد . 💠حواس پنج گانه ، معدّ برای ادراک حسی و تمثل مُلکی امور مادی برای نفس انسان است اما ادراک حسی مجردات مانند ملائکه ، نیازمند حواس پنج گانه نیست بلکه تنها برای نفوسی که با ملکوت اتحاد یافته ، امکان پذیر می باشد . 🔹با دقت در ضمیر «لها» در آیه شریفه نزول جبرئیل بر مریم ، یعنی : «وَ تَمثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیّاً» ، در می یابیم جبرئیل در صورت یک انسان متناسب تنها برای حضرت مریم نمایان شده و خبری از قالب مادی نیست . 🔸نزول جبرئیل بر پیامبر به این معنا است که وجود گهر بار پیامبر با حقیقت ملکوتی جبرئیل متحد می گشت و او را در مرتبه ادراک حسی خود بر شکل «دحیه کلبی» ، متمثل می کرد و می دید بدون آنکه نیازی به چشمان خود داشته باشد . لذا بهتر است تعبیر شود که ولی الله ، سبب نزول جبرئیل است و او را به دار دنیا احضار تکوینی می کند . 🔺حضور مکرر جبرئیل در محضر صدیقه هم از روح بلند ایشان خبر می دهد که با عوالم غیب تناسب یافته و توان اتحاد با روح اعظم جبرئیل را داشته است . حضرت فاطمه هم به این انزال التفات دارد و هم برای او ملکه گشته است برخلاف مریم مقدس که هم نشناخت و هم تکرار نگشت . 🌹 سلام الله مبارک باد.🌹 @almohkamat