eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 جام جم اجتهاد(جلداول) 👈 در باب تولید علوم انسانی اسلامی 🔰 استاد علی فرحانی 🔅🔅🔅🔅🔅 💠سالهاست که به سبب ارتباط جوامع اسلامی با جوامع مدرن امروزی و تبادل فرهنگ ها و علوم و همچنین به سبب تشکیل حکومت اسلامی، در مقابل اندیشمندان مسلمان، مسائل جدیدی قرار گرفته است، که باید دیدگاه اسلام نسبت به آنها تبیین شود. اصل اینکه برای مسلمانان، مسائل جدیدی پیش می آمده است و علمای اسلامی، تحت عنوان «مسائل مستحدثه» حکم آن موضوعات را بیان می کرده اند، از زمان های گذشته وجود داشته است. تفاوتی که در عصر حاضر، حاصل شده این است که امروزه، علمای اسلامی با «تک مسئله» مواجه نیستند، بلکه با مجموعه ای از مسائل که در کنار یکدیگر «یک علم» را تشکیل می دهند، روبرو هستند و باید نسبت اسلام را با این علوم مشخص کنند. 💠از همان ابتدا که این مسئله تحت عنوان «علوم انسانی اسلامی» مطرح شد، بحث های مختلفی حول آن صورت گرفت. عده ای منکر اسلامی شدن علوم انسانی شدند و آنهایی که قبول کردند که علوم انسانی فعلی، نسخه اسلامی هم دارند، به جستجو و تبیین راهکار و الگوی تولید علوم انسانی اسلامی پرداختند. 💠تاکنون نظرات مختلفی بر اساس مبانی متفاوتی، جهت چگونگی تولید علوم انسانی اسلامی بیان شده است، اما وجه اشتراک همه آنها چه درست و چه غلط این است که هیچ کدام تا کنون علم انسانی اسلامی ای را تولید نکرده اند. اگر خدا یاری کند در جای خود به نقد و بررسی نظرات موجود خواهیم پرداخت اما در این مجال باید از زبان حافظ شیرازی گفت که:ل 🔸سالها دل طلب جام جم از ما می کرد 🔸آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد 💠از ابتدای فعالیت علمی فقهای شیعه، مسئله ای به نام «اجتهاد» با سازوکار مشخص وجود داشته است که بر اساس آن در هر عصر و زمانی، دیدگاه اسلام در هر مسئله ای با استفاده از منابع مربوطه تبیین می شده است. آنچه به نظر می رسد که امروز تنها راه تولید علوم انسانی اسلامی و به تعبیر شهید مطهری "مقتضیات زمان"، همان راهکار هزار و چند صد ساله شیعه است، که در هر دوره ای، راه و وظیفه هر مسلمانی را تبیین کرده است و آن «اجتهاد سنتی جواهری» است. 💠استاد علی فرحانی معتقدند که این روش و این الگو با توجه به تغییرات و تحولاتی که حضرت امام خمینی (ره) در آن ایجاد کرده اند، و خود ایشان از آن به "اجتهاد جواهری با رعایت عنصر زمان و مکان‌" یاد کرده اند، امروز می تواند راه گشای مسئله "اسلام و مقتضیات زمان" باشد. 💠با توجه به عرایض فوق، «اجتهاد» همان «جام جم» است که «دل» حوزویان انقلابی، سالهاست که آن را از جای های دیگری غیر از متن اصیل و سنتی حوزه طلب می کند، غافل از اینکه «آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد». 💠این کتاب مجموعه ای از گفتارهای استاد علی فرحانی درباب الگوی تولید علوم انسانی اسلامی است که به همت جمعی از شاگردان ایشان در هیئت تحریریه کانال المرسلات تهیه و تنظیم شده است. ✅فهرست گفتارها 👇👇 1- تاثیر جهان بینی در اسلام شناسی 2- جایگاه و ارزش انواع جهان بینی 3- علوم انسانی بدون پیش فرض 4- استخلاف و دین 5- فقه علم یا فلسفه علم؟ 6- اعتبار و تعبد در دین 7- پله پله تا ملاقات خدا 8- اجتهاد جواهری با رعایت عنصر زمان و مکان 9- فلسفه اجتهاد 10- فقه جواهری کدام است؟ 11- جایگاه و اهمیت کتاب مناهج الوصول امام خمینی(ره) 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ⬇️دانلود پی دی اف کتاب 👇👇👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/neveshteh/jame_jam.pdf @almorsalaat
♻️ آشنایی آیت الله پهلوانی با علامه طباطبایی و چگونگی راه یافتن به جلسات خصوصی ایشان @almorsalaat 👇👇
المرسلات
♻️ آشنایی آیت الله پهلوانی با علامه طباطبایی و چگونگی راه یافتن به جلسات خصوصی ایشان @almorsalaat
♻️ آشنایی آیت الله پهلوانی با علامه طباطبایی و چگونگی راه یافتن به جلسات خصوصی ایشان 🌀 در سال ۱۳۷۲ قمری پس از سال ها اقامت و اشتغال به تحصيل در شهر مقدس قم، هنوز گمشده ای داشتم و برای کسب اخلاق عملی به دنبال استاد بودم. در آن دوران، از ملاقات درسی و غیردرسی با مرحوم استاد علامه سید محمدحسین طباطبایی، بهره می بردم. 🌀 تا آنکه روزی با یکی از دوستان صمیمی تصمیم گرفتیم خدمت آن بزرگوار رسیده، از ایشان درخواست کنیم که خدمتشان شرفیاب شویم تا ما را به غیر از طریقی که عموم طلاب بر آن اند، راهنمایی کنند. به همين قصد، به منزل ایشان رفتیم، حضرت استاد درب خانه را باز نمودند و همان جا ایستادند. عرض کردیم: اگر اصلاح می دانید، ما را به امور معنوی راهنمایی بفرماید و چنان که احتیاج به تأمل دارد، خبر آن را به یکی از شاگردان اخلاقی خود -که می دانستیم در مسائل معنوی از ایشان بهره می برد- بدهید. سپس، از محضر ایشان بازگشتیم. 🌀 اتفاقا آن روزها با رحلت حضرت آیة الله سید صدرالدین صدر مصادف بود. روز هفتم آن بزرگوار، حضرت استاد برای فاتحه ایشان به حرم حضرت معصومه مشرف شده بودند و همان شاگرد نیز حضور داشتند. مرحوم علامه به او فرمود: به آن دو نفر بگویید بیایند. با این اجازه، خدمتشان رسیدیم و دستورعملی گرفتیم. پس از چند جلسه که هر دو با هم خدمتشان می رسیدیم و گزارش عملکرد خود را ارایه می کردیم استاد فرمودند: «از این پس، هر کدام تنها بیایید.» چنین کردیم. 🌀 تا آنکه آن بزرگوار اجازه دادند در جلسه ای که به تازگی در هر جمعه با حضور جمعی از شاگردانشان برای کسب فیض برگزار می گردید، شرکت کنیم. آنان تا آن زمان، قسمتی از «» را خوانده بودند که ما نیز در آن جلسات حاضر شده و از فرمایش های استاد استفاده نمودیم. 🌀 پس از تمام شدن آن رساله، یک دوره حدیث معراج را از آخر کتاب «» بیان فرمودند. آنگاه، حديث مواعظ «یا عیسی» را قرائت نمودند و سپس جلسات تعطیل شد. پس از آن، استاد را تنها بعد از درس اسفار يا تفسير و یا در اوقات غیردرسی ملاقات مینمودم 🌀 سال ها از این امر گذشت تا اینکه شبی از ماه رمضان، در منزل یکی از دوستان سخن از تعطیلی جلسه و محرومیت استفاده اخلاقی از استاد به میان آمد و قرار بر این شد که بنده حضرت استاد را به برقراری جلسات راضی کنم و دوستان نیز شرکت کنند. 🌀 روزی به تنهایی خدمتشان رسیدم؛ اتفاقا اخوی بزرگوارشان، جناب مستطاب، علامه سید حسن الهی نیز تشریف داشتند. از اخويشان گله نمودم که به ما رسیدگی نمی کنند و جلسه نداریم. آن بزرگوار به اخويشان خطاب کردند که هر چه می خواهند، پذیرد. ایشان نیز قبول کردند و جلسات دوباره برقرار شد، بنده نیز پس از بازگشت از هر جلسه. در حضور برخی از دوستان حاضر در مجلس، آنچه را به رشته تحریر درآورده بودم، می خواندیم و نوشتار حاضر، ثمرات همان جلسات است. جلسات استاد هر جمعه تشکیل میشد و هر از گاهی، زمان آن تغییر می کرد؛ اما همواره تا پیش از رحلت ایشان، برقرار بود. 📚آیت الله پهلوانی، ثمرات حیات ج۱ ص۲۸ @almorsalaat
🌐تحجرگرایی در استنباط و بدنام کردن اسلام 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۶/۳/۱۴ 🔺معنای تحجّر آن است که، کسی که میخواهد از مبانی اسلام و فقه اسلام، برای بنای جامعه استفاده کند، به ظواهر احکام اکتفا نماید و نتواند کشش طبیعی احکام و معارف اسلامی را، در آن جایی که قابل کشش است، درک کند و برای نیاز یک ملت و یک نظام و یک کشور - که نیاز لحظه به لحظه است - نتواند علاج و دستور روز را نسخه کند و ارائه دهد. این، بلای بزرگی است. 🔺اگر در رأس نظامهای سیاسی ای که براساس اسلام، یا تشکیل شده است، یا در آینده تشکیل خواهد شد، چنین روحیه‌ای وجود داشته باشد، یقیناً اسلام بدنام خواهد شد و منبع لایزال معارف و احکام اسلامی نخواهند توانست جامعه را پیش ببرند. @almorsalaat
استاد علی فرحانی vazife tolide elm.mp3
6.5M
🔊 🔰استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت ضمن معرفی تهذیب نفس به عنوان وظیفه انسانی هر شخص؛ بیان می دارند که وظیفه طلبه از حیث طلبگی صیانت از متن دین است و نه تهذیب نفس! 💠 با توجه به اینکه صیانت از دین هم در هر زمانی اقتضائات خاصه خود را دارد می فرمایند: 💠 امروز با وجود سرعت بالای تغییر زندگی؛ آنچه که مورد نیاز جامعه بشری از دین اسلام است از متن دین استخراج نشده و عدم توجه به این نکته ثمرات بدی از جمله ادعای ناکارآمدی را به دنبال خواهد داشت. ✅ لذا امروز وظیفه صیانت از دین در قالب پاسخ به سوالات جدید و تولید علم بروز کرده است. ♨️ استاد سیره علمی مرحوم شیخ طوسی و حضرت آیت الله سبحانی را به عنوان الگوی مناسب در امر تولید معرفی می کنند. @almorsalaat
📚 تذکره المتقین 🔰عارف کامل شیخ محمد بهاری ⚡️اینکه برای مرحوم شیخ محمد بهاری شخصیت برجسته و عظیم القدر و گمنام، کنگره ای گرفته بشود و این بزرگان بشوند و از آثار و برکات وجود ایشان در جامعه ما استفاده بشود به خصوص در این اوان که در جوانهای ما میل به معنویت و به مسائل عرفانی و معنوی زیاد مشاهده می شود. ⚡️اگر جریانهای و صراط که مرحوم شیخ محمد بهاری آن را به ما نشان دادند جلوی پای افراد قرار بگیرد، گرایش به این دروغین و این سلسله های عجیب و غریب و مخلوط و مغشوش پیش نمی آید. ⚡️وقتی خلا هست، جوانی که طالب معنویت است سراغ آن چیزی که خیال می کند آنجا معنویت است می رود؛ در حالی که هیچ معنویتی هم وجود ندارد. اگر این خلا پر شد و راه صحیح نشان داده شد، طبعا در این جهت حرکت می کنند. 📌بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست اندرکاران کنگره بزرگداشت شیخ محمد بهاری @almorsalaat
💢گاهی باید عینک اسلامی را کنار گذاشت !!! 👈تلنگری در باب تولید علوم انسانی 🔰 حجه الاسلام حامد سامی 🌐همانطور که می دانید تولّد و رشد علوم انسانی امروزی، در فضای تفکر غرب و با مبانی تفکرات فلسفی غرب بوده است. تاثیر این علوم در جوامع مختلف به شدت خودنمائی میکند به طوریکه آنچه امروزه در حوزه های مختلف خانواده و نظام آموزشی و سیاسی و اقتصادی جوامع می بینیم همگی از نتایج علوم انسانی غربی است؛ یعنی علومی که تحت تأثیر اندیشۀ فلسفی دانشمندان مغرب زمین است. 🌐با توجه به اینکه مبانی فکری جامعه دینی ما تفاوت زیادی با تفکرات فلسفی غربی دارد ؛ لذا نتایجی که در علوم انسانی غربی وجود دارد ، مورد قبول مبانی اندیشه ای ما نیست و ما در قسمت علوم انسانی احتیاج به علومی داریم که مطابق مبانی و نیازهای جامعه اسلامی باشد. 🌐چند سالی است که تولید علوم انسانی دغدغۀ بسیاری از محافل علمی کشور شده است؛ اما نتیجه مطلوبی به دست نیامده است . 🌐یکی از نکات مهمی که در مورد تولید علوم انسانی اسلامی باید مورد توجه باشد، (موضوع شناسی) است. موضوع شناسی علوم انسانی در هر گرایشی، هم در شناخت و نقد علوم انسانی رایج ، ضروری است و هم در تولید و ساخت موضوعات و نظام های جدید مؤثر است. 🌐 مطلب مهمی که گاهی در موضوع شناسی علوم انسانی مورد غفلت قرار می گیرد این است که ما در علوم انسانی رایج ، ابتدا باید موضوع را با عینک دانشمندان غربی ببینیم و با آن نگاه، موضوع را بشناسیم و همان موضوعی که در نگاه آنان شکل گرفته است دریافت کنیم زیرا همانگونه که اشاره شد مبدا پیدایش و گسترش این علوم و این نوع نگاه به علوم انسانی از طرف مغرب زمین است؛پس برای شناخت دقیق موضوع بسیار مهم است که ذهن خود را خالی کنیم و با ذهن آن دانشمندان به موضوعات بنگریم. 🌐 اگر موضوعات مختلف اینگونه دریافت شوند آنگاه می توانیم در جهت حل مسائل آن علم حرکت کنیم . ما می توانیم با این نوع شناخت به سراغ منابع فقهی برویم و درصدد یافتن حکم آن موضوع بر آییم و در قدم بعد موضوعات جدید را یافته و یا جایگزین مناسبی برای موضوعات قبلی پیدا کنیم و آنگاه به سمت تولید یک نظام فکری منسجم در یک رشته خاص علوم انسانی برویم. ✅ (ره) یکی از دانشمندان بزرگی است که در مجموعه آثار خود از این روش استفاده کرده است و موفقیت بزرگی در موضوع شناسی علوم انسانی کسب کرده و قدم بزرگی در گرایش های مختلف تولید علوم انسانی برداشته است. 📒 مجموعه مقالات «نظام حقوق زن در اسلام» (بخشی از کتاب های نظام حقوق زن و مرد در اسلام) از جمله آثاری است که ایشان، موضوع شناسی را با این روش انجام داده و بررسی کرده است. (در ادامه بخشی از این مطالب ایشان منتشر می شود.) 🌐 یکی از دلائل عدم موفقیت برخی از دانشمندان در تولید علوم انسانی، توجه نکردن به موضوع شناسی با توجه به مبدأ تولید و نشر علوم انسانی است؛ به طوریکه برخی از نظرات علمی نه مسأله ای را حل می کند و نه مورد پذیرش و توجه دیگران قرار می گیرد؛ گویی هیچ زبان مشترکی بین آنان با اصطلاحات و فهم رایج آن علم وجود ندارد. ✅ خلاصه اینکه گاهی باید عینک اسلامی را کنار گذاشت و به قول معروف حداقل برای شروع «باید با زبان قوم صحبت کرد». @bineshemotahar_qom @almorsalaat
959.7K
🔊🔊 ⭕️مرور و جمع بندی دروس 🔰استاد حجت الاسلام هاشمی ⁉️ : سلام. خسته نباشید. بنده پایه ده هستم با یک درس باقی مانده از پایه ده. بنده متاسفانه دروس حوزه را خوب نخوانده ام و میخواهم ادبیات را شروع کنم. میخواستم بنده رو راهنمایی بفرمایید؟؟؟ کل دروس دوباره باز خوانی بشه یا روش دیگری هم هست ؟؟ ✅پاسخ استاد هاشمی را در این صوت . @almorsalaat
♨️هزار نفر از ما هم اگر بميرد، هيچ خبرى نمى‏ شود! 👈کدام ، «حصن اسلام» است و با رفتن او ثلمه ای جبران ناپذیر به اسلام وارد می شود؟؟ 🔰امام خمینی (ره) 💠فقهايى «حصن اسلام» هستند كه معرف عقايد و نظامات اسلام و مدافع و حافظ آن باشند؛ و اين تعريف و دفاع و حفاظت را با نطقهاى پر شور و بيداركننده و رهبرى مردم ثابت كنند. در اين صورت است كه اگر بعد از 120 سال درگذشتند، مردم احساس خواهند كرد كه مصيبتى بر اسلام وارد و خلأى ايجاد شده است، و به تعبير روايت ثُلِمَ فِى الْاسْلامِ ثُلْمة لا يسدُّها شَيْ‏ءٌ. اينكه مى‏فرمايد فقيه مؤمن اگر بميرد، ثُلِمَ فىِ الْاسْلام، خلأى جبران ناپذير در جامعه اسلام به وجود مى‏ آيد، مردن بنده است كه در خانه نشسته‏ ام و كارى جز مطالعه ندارم؟ از رفتن من چه خلأى در جامعه اسلام ايجاد مى‏ شود؟ اسلام وقتى امام حسين (ع) را از دست مى‏دهد، ثُلم فيه ثلمة، خلأى جبران ناپذير در آن به وجود مى‏آيد. 💠كسانى كه حافظ عقايد و قوانين و نظام اجتماعى اسلام هستند، مانند «خواجه نصير» و «علامه» كه خدمت شايان و نمايانى كرده ‏اند، اگر بميرند خلأى به وجود مى‏ آيد. اما من و جنابعالى براى اسلام چه كرده ‏ايم كه اگر مرديم مصداق اين روايت باشد؟ هزار نفر از ما بميرد، هيچ خبرى نمى‏ شود! ما يا فقيه نيستيم حق فقه، يعنى آن طور كه بايد بود؛ و يا مؤمن نيستيم حق ايمان. 📚ولايت فقيه، ص134 @almorsalaat
💠روش ورود امام خمینی (ره) در مباحث فقهی @almorsalaat👇👇
raveshe-emam-dar-vorood-be-mabahese-feghhi.mp3
3.17M
🔊🔊 💠روش شناسی ورود امام خمینی (ره) به مباحث فقهی 🔰استاد علی فرحانی 💢روش حضرت امام خمینی (ره) در ورود به مباحث فقهی این چنین است که ایشان مباحث را از محالّ و مصبّ خود آغاز می کنند. به عنوان مثال چون قاعده ، قاعده ای است که اساس و ریشه آن روایات است، ابتدا روایات را بیان می کنند و بر اساس آنها نتیجه می گیرند. لذا ایشان از طرح و تفصیل مباحث انتزاعی و مقدماتی، پرهیز می کنند. 💢این مدل بر خلاف سبک شیخ انصاری در مکاسب است که ابتدا اقوال علماء را بیان می کنند. هر چند مقتضای سبک اجتهادی شیخ این است که ابتدا اقوال و عبارات را بیان کند. 📌گزیده جلسه اول و چهارم از تدریس کتاب @almorsalaat
⁉️"حسن روحانی دوم کیست؟ " 🔰حجت الاسلام علی امیری ▫️من خودم به خاطر مشغله های مختلف کمتر فرصت می کردم تلویزیون ببینم ولی همسر و فرزندم بسیار از تلویزیون استفاده می کردند. چند ماه اخیر دیدم خیلی خیلی کم تلویزیون می بینند و مشغولیت های دیگری را جایگزین کرده اند. التفات نداشتم که چرا ... ▫️تا اینکه طی دو هفته گذشته آنتن تلویزیون خراب شد سرم شلوغ بود. نرسیدم درست کنم ولی از روز اول ذهنم مشغول بود که عن قریب صدای اعتراض خانواده بلند شود دو هفته گذشت مطالبه ای نکردند. با تعجب سوال کردم. می دانید پاسخ شان چه بود؟ ▫️گفتند همان بهتر که خراب است. بود و نبود آن فرقی ندارد! صبح تا شب کانال عوض می کردیم یک برنامه قابل تماشا و به درد بخور نداشت!! اینجا بود که متوجه شدم چرا تعداد زیادی از اقوام و آشنایان مان که قبلا تلویزیون شان همیشه روشن بود چند وقتی ست یا اصلا تلویزیون نمی بینند یا ... را جایگزین کرده اند. ▫️جناب آقای علی عسگری رئیس اصلی ترین پایگاه رسانه ای انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت. کلاه تان را بگذارید بالاتر ! به راستی چطور توانستید در مدت کوتاهی تلویزیونی را که هر شب برای ساعت ها خیابان های کشور را خلوت می کرد به این وضع اسفبار درآورید؟ الحق والانصاف عنوان "حسن روحانی ثانی" برازنده شماست. ▫️روحانیِ اول که با چوب و چماق هم میز خدمت را رها نمی کند و جنگ اقتصادی، بی صاحب رها شده است لااقل شما کنار بروید که جنگ رسانه ای _ روانی بی فرمانده نماند ... @almorsalaat