eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
576 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙| مصاحبه ای قدیمی و ناب با آیت الله مصباح یزدی در این مصاحبه، آیت الله مصباح یزدی به بیان نکاتی بسیار قابل استفاده پیرامون فعالیت های علمی و فرهنگی و همچنین نگاه های فلسفی خود پرداخته اند. نکته ای که برای بنده جالب بود، توضیحات ایشان در مورد کتاب آموزش فلسفه و نگاه متفاوت ایشان به مسئله وجود ذهنی بود. کسانی که دروس بدایه الحکمه استاد علی فرحانی را استماع کرده اند، مؤیدات زیادی در این مصاحبه می یابند. 👇👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/62 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
💠برهان علامه طباطبایی بر اثبات وجود رابط 🔰استاد علی فرحانی 🔸علامه طباطبایی برهانی را بر اثبات وجود ربطی بیان می کنند که وجود ربطی را در خارج از صقع نفس انسان اثبات می کند. پس از بیان برهان، باید بررسی کنیم که حدوسط ایشان، وجود ربطی را در چه مراتبی از وجود ثابت می کند. از برهانی که علامه طباطبایی اقامه کرده اند، می توان ملاک وجود رابط را هم از آن بدست آورد و هر کجا که این ملاک وجود داشته باشد، وجود ربطی هم در آنجا می تواند محقق شود. 🔸علامه می فرماید که ما در عالم خارج وجود فی نفسه داریم. اگر وجود فی نفسه و مستقلاتی در عالم داریم و از طرف دیگر اگر اثری به نام ترکیب و اتحاد هم در عالم داریم، باید یک موجود دیگری برای ایجاد ترکیب و اتحاد دخالت داشته باشد. پس هر جایی که ترکیب و اتحاد داریم (که لازمه آن این است که دو مستقل داشته باشیم و یک ارتباط بین آن دو) لازم داریم که موجود سومی غیر از طرفین داشته باشیم. 🔸دلیل این مطلب این است که ذهن مطابق با واقع است و ذهن می گوید که مثلا یک ماهیت انسان دارم و یک ماهیت ضحک. هنگام تعقل ماهیت انسان و ضحک، هیچ گونه ربطی در آن ها وجود ندارد. هر کدام یک ذات مستقل هستند. بله، اگر کسی بگوید که ماهیت ضحک مستقلا تصور نمی شود، استدلال خراب می شود ولی وجدانا ماهیت ضحک مستقلا و بدون هیچ گونه ربط و تفرع بر دیگری تصور می شود. یا اینکه اگر کسی بگوید که ماهیت ضحک در ذهن مستقل است اما در خارج مستقل نیست، باز هم استدلال خراب می شود، ولی این مطلب هم ناصحیح است چون در محل خود ثابت شده است که ذهن مطابق با خارج است و ماهیات کما فی الذهن کذلک فی الخارج. از طرف دیگر، در خارج اتحاد بین ضحک و انسان وجود دارد. پس اتحاد یک اثر واقعی در خارج است که این اثر را ذات و ذاتیات هیچکدام از طرفین نمی تواند، تأمین کند. پس باید موجود دیگری باشد که اثر اتحاد را ایجاد کند. 🔸باید توجه داشت که در اینجا کاری به حیث قضیه و این همانی بین موضوع و محمول نداریم. چون در سیر منطقی بحث ما نیست. این مطلب مطلبی است که آقا ضیاء عراقی در مباحث اصول این مطلب را بیان و آثاری را بر آن مترتب کرده است. 🔸حال اگر آن امر سوم که می خواهد اثر اتحاد را ایجاد کند از جنس طرفین اتحاد باشد (مستقل باشد) لازم می آید که سه شئ مستقل داریم که دوباره باید دو موجود دیگری باشد که بین آنها ربط ایجاد کنند و اگر آنها هم مستقل باشند آنگاه پنج موجود مستقل داریم که سه موجود دیگر باید بین آنها ربط ایجاد کنند و این مسئله بداهتا باطل است. 🔸علامه در اینجا نمی گوید که تسلسل ایجاد می شود. چون که بطلان تسلسل خودش برهان می خواهد و یک مسئله اختلافی است. علامه می گوید بدیهی است که در اینجا فقط یک انسان و یک ضحک است و ربطی بین آن دو وجود دارد. 🔸پس موجود سومی در خارج داریم که ربط بین مستقلات را در خارج ایجاد می کند و خودش هم از جنس طرفین نیست و وجودش فی غیره است و به تعبیر مرحوم مظفر وجودها متقومه بطرفیها. 🔸حال در هر کجا که این ملاک (اتحاد) وجود داشته باشد، یا باید یکی از آن دو، خودش ربط به دیگری باشد و استقلال نداشته باشد، یا اینکه اگر طرفین مستقل هستند، نیاز به ربط وجود دارد. حال چه در ذهن باشد و چه در هر کدام از مراتب واقعیت هستی. 🔸علامه در توضیح این برهان اینجا مثال از «الانسان ضاحک» می زند که از مفاهیم ماهوی هستند و در مورد آنها می گوییم که ذهن در این مفاهیم، مطابق با واقع است. اما ایشان مثلا به «الانسان ممکن» مثال نمی زند. چون در آن مفاهیم انطباق را همانند مفاهیم ماهوی نمی توان به راحتی تبیین کرد. 🔸البته باید توجه داشت که نمی خواهیم بگوییم که همه مفاهیم در ذهن این ویژگی را دارند که مستقل باشند، بلکه می توان مفاهیم دیگری داشت که از جنس ضحک و انسان، نیستند. 🔸آیت الله مصباح در بحث اثبات وحدت خارجی وجود از طریق اشتراک معنوی به علامه اشکال کرد که در مفاهیم فلسفی نمی توان از اشتراک مفهومی، وحدت خارجی را بدست آورد. به خلاف مفاهیم ماهوی. اما در اینجا که علامه با مفاهیم ماهوی کار می کنند باز هم ایشان اشکال می کنند که مثلا «ضحک» آنگونه که در ذهن است در خارج نیست. ریشه اشکال آقای مصباح خلط بحث اینجا با مباحث منطقی حمل هوهو و ذوهو است. 🔸این تفسیر از علامه را آقای ابراهیمی دینانی نیز بیان کرده است. و از شاگردان علامه فقط حضرت آیت الله حسن زاده آملی این برهان را بیان کرده اند. این مطلب را که بحث در مورد دو مستقل است که با هم ربط دارند، بیان کرده اند. 📚صوت تدریس بدایه سال89 @almorsalaat
009- اهمیت قصد قربت و اخلاص در همه افعال@almorsalat.mp3
1.48M
📝| تاثیر قصد قربت در تمام اعمال حتی در توصلیات 🔰استاد علی فرحانی ◽️همانطور که آیت الله بهجت می فرمودند، از باب تخفیف در شریعت اسلام تنها تعداد کمی از تکالیف مشروط به قصد قربت شده اند اما آنچه تاثیر مهمی در کمال دارد همین قصد قربت حتی در توصلیات است. ◽️علت مقامات برخی از شهداء هم به همین مساله باز می گردد که در تمام اعمال قصد قربت را لحاظ می کردند. @almorsalaat
aya-maaref-ra-mitavan-ba-revayat-esbat-kard.mp3
2.66M
🔉| آیا عقاید را می توان با روایات اثبات کرد؟ 🎙استاد علی فرحانی ⚡️در دوره ای از تاریخ علمی شیعه، توسط گروهی موسوم به برای اثبات عقائد و معارف دین، به روایت استدلال می شد. در مقابل آنها عده ای برای برهانی کردن عقائد قیام کردند. ⚡️علامه طباطبایی بیان کرد تا جایی که مقدمات برهان جاری است، میتوان عقائد را برهانی کرد و این ملاک، کلیّات معارف را شامل می شود. پس از آن باید به محضر روایات رفت. @almorsalaat
| من در میان جمع و دلم جای دیگر است. 💠نورانيت معنوى يك فرد مسلمان كه دستورات اسلامى را اجرا مى ‏كند نورانيتى است كه همه اعمال فردى و اجتماعى، وى را نورانى ساخته، پاك مى ‏كند. وى در حالى كه با مردم است، با خداى خود است و در حالى كه در ميان جمع است در خلوتگه راز به سر مى ‏برد و در حالى كه براى مقاصد مادى خود در تكاپو و تلاش مى ‏باشد و گرفتار يك سلسله پيش‏‌آمدهاى شيرين و تلخ، گوارا و ناگوارا و زيبا و زشت و پايبند حوادث اين جهان پرآشوب است، دلى دارد آزاد و در جهانى است آرام و به هر سو كه روى مى ‏آورد، جز روى خداى خود نمى ‏بيند. 📚علامه طباطبایی، بررسی های اسلامی ج۱ ص۴۰ @almorsalaat
🗞| جزوه تبیینی بیانات رهبر انقلاب ۹۹/۱۰/۱۹ @almorsalaat
🔘|ویژگی یک بحث فلسفی @almorsalaat👇👇
المرسلات
🔘#فلسفه|ویژگی یک بحث فلسفی @almorsalaat👇👇
🔘| ویژگی یک بحث فلسفی 🔰علامه طباطبایی 💫بحث فلسفى، به نوع بحث‏هايى اطلاق مى‏ شود كه غرض از آنها به‏‌طور عموم و كليّت، اثبات وجود اشيا و كشف موقعيت وجودى و روابط هستى آنها با اشياى ديگر بيرون از خود، بوده باشد. البته در نتيجه چنين بحث‏هايى، اشيايى كه حقيقتاً هستند و سهمى از واقعيت خارجى دارند، از اشياى ديگر موهوم و خرافى تميز پيدا مى ‏كنند. 💫فلسفه است كه اثبات مى‏ كند مثلًا جهان هستى خدا دارد؛ و در جهان هستى موجودى به نام غول بيابانى نيست. و به حسب اقتضاى همين طرز بحث، يك نفر فيلسوف متفكر ناچار است موضوعات را به نحو عموم و كليت با اسقاط خصوصيات و مشخصات زمانى و مكانى و بالاخره مادى، و با اغماض از پيرايه ‏هاى افكار اجتماعى و عواطف و احساسات گوناگون انسانى، در تفكر خود جاى دهد. 💫و به اصطلاح خودمان، مفاهيم كليه را با تجريد از همه مقارنات مادى اخذ كرده، خواص عمومى واقعيت و هستى را به دست آورده، يكى يكى از انواع اشيا را كه احتمال واقعيت در آنها داده مى‏ شود، با خواص نامبرده سنجيده و واقعيات را از خرافات تميز دهد. 💫و اين سخت‏‌ترين و پيچيده‏‌ترين وظيفه‏ اى است كه يك نفر متفكر، در فلسفه با آن مواجه و دست به گريبان مى ‏باشد. 💫ارتباط ابتدايى ما با اشيا بيرون از خودمان كه از نيازمندى‌‏هاى وجودى سرچشمه مى‏‌گيرد، در طليعه آن حواس ما واقع مى‌‏باشد كه جز با شخصيت مادى، با چيزى سر و كار ندارد. و هر فعاليتى را هم كه در نتيجه اين ارتباط انجام مى‌‏دهيم، ارتباط به جزئيات ماده دارد، و از همين راه افكار جزئى و موضوعات شخصى، فضاى فكر ما را به كلى اشغال نموده، و حتى در گوشه و كنار آن كمترين جاى خالى نگذاشته است. 📚شیعه ص۱۱۱ @almorsalaat
🔊| سخنرانی ایام شهادت فاطمه زهرا (س) 🎙استاد علی فرحانی 📌ایام فاطمیه،۱۳۹۸، بوئین زهرا، هیئت انصارالمهدی (عج) ◀️لینک دانلود صوت (3جلسه)👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/63 @almorsalaat
AUD-20210101-WA0018.mp3
4.58M
🔉| ممنونم اگر نروی، میمیرم اگر بروی، زهرا مرو مرو زهرا @almorsalaat
📣| نشست فرهنگی با موضوع: دغدغه های فرهنگی در تداوم انقلاب خمینی (ره) 🎙سخنران: استاد علی فرحانی ⭕️ یکشنبه ۹۹/۱۰/۲۸، ۱۱صبح، دزفول، خیابان امام خمینی شمالی، نبش بوذرجمهری، کتابفروشی وارثین؛ ✅پخش زنده 🔻 قرار: 🔴 room.gharar.ir/cc8fd021-128d-49f7-9e8b-61ed10fcf57a 🔻روبیکا: 🔴 rubika.ir/jorehayeandishe @jorehayeandishe @almorsalaat