eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
579 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢عدم تقدّم حکمت سینوی بر حکمت متعالیه در سیر فراگیری علم فلسفه ⁉️: با عرض سلام و احترام. بنده قصد جدّی در فراگیری علم فلسفه دارم اما نمی دانم آیا حتما قبل از حکمت متعالیه باید حکمت سینوی خوانده شود یا منطقا چنین تقدّمی در کار نیست؟ ✅ حجت الاسلام عباس افروزی: 🔸با عرض سلام و قدر دانی از دغدغۀ یادگیری صحیح حکمت الهی، برای جواب دادن به این سؤال، دو نکتۀ مهم را باید مد نظر قرار دهید: 1⃣متعلّم فلسفه باید در ابتدا مشخص کند که غرضش از خواندن فلسفه چیست؟ آیا می خواهد در علم فلسفه مجتهد شده و یکی از صاحب نظران در عرصۀ فلسفه گردد؟ یا نه؛ می خواهد با علم فلسفه، یک نظام فکریِ صحیح بر ذهن خود حاکم کند تا با آن بتواند خودش را، جهانش را، خدایش را، بشناسد و به ندای «أَفلا تعقلون» های قرآن لبیک گوید؟ همان نظام تفکّری که بتواند با آن توحید، مبدء و معاد و معارف دین خود را به صحیح ترین شکل یاد بگیرد، با یقین و جزم راسخ به اصالت معارف دین خود پی برده و در نهایت با آن نظام فکری، به بنیانی مرصوص تبدیل گردد. «كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ». 🔅اگر متعلّم فلسفه، غرض اول را مد نظر دارد، اقتضایش این است که تمامی کتب و نوشته جاتی که در موضوع فلسفه به رشته تحریر در آمده است را خط به خط خوانده و با نقد و بررسی فیلسوفانه، عمر خود را در نقض و إبرام جمیع آن کتب سپری کند. 🔻بدیهی است که لازمۀ این سیر و این هدف، سپری شدن مدت زیادی از عمر او در سر و کله زدن با کتب و مقالات فلسفی است. و در نهایت هم به خاطر تشتّت و اختلاف نظرهای شدید فیلسوفان، معلوم نیست به آرامش رسیده و قلۀ حقیقی پیشرفت علم را فتح کند. 🔅اما اگر متعلّم غرض دوم را در نظر دارد، لازم نیست که تمام کتب و مقالات فلسفی را زیر و رو کرده و در مسیر علمی، ذهن خود را به هزاران نظر غلط و متناقض آلوده سازد. بلکه می تواند با روشی صحیح در علم آموزی، آخرین نظرات مطرح شده در علم -که دقیقترین و صحیح ترین نظرات هستند- را بیاموزد و در مدّت زمان کوتاه تر، نظام فکری منظم و منسجمی را از گزاره های صحیح فلسفی در ذهن خود به وجود بیاورد. 2⃣علم آموزی به دو سبک امکان پذیر است: 🔅سبک اول: آموزش علم بر اساس طول عمر و تاریخ آن علم است. به این گونه که متعلّم قدم به قدم مطابق با فراز و نشیب هایی که در طول تاریخ آن علم - از روز تولّد علم تا آخرین نظریات مطرح شده- به وجود آمده علم آموزی کند. 🔅سبک دوم: علم آموزی بر اساس دقیق ترین و صحیح ترین نظرات مطرح شده در علم بدون آلوده ساختن ذهن به نظرات غلط و متناقض مطرح شده در طول تاریخ آن علم. 🔻در سبک دوم علم آموزی -که آن را سبک آموزشی مهندسی شده می نامند- تمام تاریخ علم را از روز تولد تا آخرین نظرات مطرح شده در آن، به دو قسمت اساسی تقسیم کرده و دو نوع متن برای علم آموزی آماده می کنند: ، و . 🔸 ؛ کتابی است که مؤلّف در آن سالیان آخر علم – که شامل دقیقترین و صحیح ترین نظرات در آن علم است- را در برای آموزش آماده کرده است. که در نظام های آموزشی صحیح ابتدئا -قبل از متون پژوهشی- آن متن آموزشی را به دانش آموز تعلیم می دهند تا ذهنش با دقیق ترین نظرات آن علم سامان یابد. 🔸؛ بعد از آنکه به وسیلۀ متن آموزشی دقیقترین نظرات علم را به متعلّم یاد دادند، نظرات و کتبی که در تاریخ علم مطرح شده است را به عنوان متن پژوهشی به او ارائه می کنند. 👌بدیهی است وقتی متعلم نظام صحیح تفکّری علم را به دست آورد، دیگر در دریای متون پژوهشی علم غرق نمی شود. بلکه با نظام فکری صحیح خود بر آن نظرات تاریخی سیطره پیدا کرده و آن ها را جرح و تعدیل می کند. ♨️بررسی فواید و مضرّات دو سبک علم آموزی فوق: 🔻در سبک اول علم آموزی بر فرضی که متعلّم سیر علم را تا قلۀ نهایی بالا رود، به قوی ترین شکل ممکن بر آن علم تسلّط پیدا می کند. اما در این سبک، ذهن با یاد گرفتن نظرات غلط و متناقضِ مطرح شده در تاریخ علم، دائما رنگ عوض کرده و دچار فرسودگی و خستگی مفرطی می شود. به علاوه که این سبک نیز بخش زیادی از عمر او را به خود اختصاص می دهد. 🔻اما در سبک دوم از آنجا که نظام و چارچوبۀ ذهن با دقیق ترین و صحیح ترین نظرات سامان یافته، دچار فرسایش و افسردگی نمی شود و در مدت زمان بسیار کمتری می تواند نظام فکری صحیح آن علم را به دست آورد. 👌 در پایان، با توجه به اینکه در تدریس های خود، سبک آموزشی مهندسی شده را مد نظر قرار داده و به بهترین شکل اجرا می کند، پیشنهاد می شود که برای شروع فلسفه، از دروس ایشان استفاده کنید. بخصوص که این سبک تدریسی موجب می شود شما بتوانید مفاهیم فلسفی را به خوبی تصوّر کرده و به جان دل بسپارید. ⬇️لینک در دوره حکمت اسلامی با تدریس 👇👇 soda96.ir/touba-hekmat/ @almorsalaat
♨️دو وظیفه مهم در رویدادهای سیاسی و نظامی در این روزها: 1⃣شناخت جبهه‌بندی‌ها و انتخاب موضع درست و 2⃣ آمادگی برای نقش‌آفرینی در تحولات به سود جبهه حق 🔹بسم الله الرحمن الرحیم 🔹دانشجویان عزیز 🔹رویدادهای سیاسی و نظامی در این روزها، تشکیل‌دهنده‌ی بخشی از همان جهان است که گمان آن رفته بود. 👈 و ملت بزرگ ما در این مرحله، حامل مسئولیت‌های ویژه‌اند. 1⃣ جبهه‌بندی‌ها و صف‌آرائی‌ها و انتخاب موضع درست، مسئولیت ، 2⃣و برای نقش‌آفرینی در تحولات به سود جبهه‌ی حق، وظیفه‌ی آنان است. ♦️شما جوانان عزیز میتوانید در هر دو بخش بدرخشید و امید به انجمن‌هائی را که مزیّن به نام مبارک اسلام است، بارور نمایید. ▫️توفیقات روزافزون شما را از خداوند قدیر و حکیم مسألت میکنم. ✍رهبر انقلاب ۲۰اسفند ۱۴۰۰ @Khamenei_ir @almorsalaat
المرسلات
#لقاءالله(13)| ايمان ضعيف است كه هست، ولى قلوب هم از محبّت دنيا مريض شده؛ 🔹اى نفس بى‌‏حياى نويسنده!
🌀(14)|اولین قدم پس از شناخت مقصد، توبه صحیح از گذشته است. مراحل رسیدن انسان به توبه: 1-معرفت، 2-پشیمانی و 3-حرکت. 🔹بعد از اينكه مقصود معيّن شد، آن وقت دامن همّت به كمر بزند و بگويد: ▫️دست از طلب ندارم تا كام من برآيد ▫️يا جان رسد به جانان يا جان ز تن درآيد! ▪️ صحيحى از گذشته‏ ها بكند: 🔹 1- اگر انسان به حقيقت و شناعت و آثار معصيت پيدا نمايد مثلا واقعا در وقت خوردن مال يتيم اعتقاد نمايد كه آتش مى‏خورد و اين آتش هم با خوردن خاموش نشود بلكه اگر بماند بعد از مردن قوّت پيدا مى‏كند، عروق و اعماق را مى‏سوزاند و هرچه هم كه مى ‏سوزاند عروق و اعماق ديگرى به دلش به ‏جا مى‏آيد 🔹2- لا بدّ از اين معرفت، بى ‏اختيار برايش به قدر اندازه آن شقاوت و زحمت كه بر خود وارد آورده، حاصل مى‏شود 🔹3- و لا بدّ به سوى دفع آن مى‏كند 🔸لا سيّما اگر هم قطع بكند كه در دفع اين بدل، اين آتش كه در توى خود روشن كرده، چه لذّت‏ها و كرامت‏ها و شرافت‏ها براى او حاصل مى‏شود؛ آن‏وقت به قدر آن ، به دفع آن آتش پيدا مى‏كند و هر شاقّى را براى دفع آن متحمّل مى‏شود و به شوق اقدام نمايد. 📚رساله لقاء الله، مرحوم ملكى تبريزى @almorsalaat
📚راز دار خلوت نشین 🌀شرح حال آیت الله شیخ مرتضی طالقانی (ره)از بزرگان اخلاقی و عرفانی متاخر نجف و از اساتید آیت الله سید عبدالکریم کشمیری (ره) ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/159 @almorsalaat
♨️ آسیب دشمن داخل 🔷 دنياي اسلام هر آسيبي که ديده است و مي‌‌‌‌‌بيند تا عصر ما، از داخله خودش است. 🔷 نگوييد از بيرون هم دشمن دارد. من هم قبول دارم که از بيرون دشمن دارد ولي دشمن بيرون از بيرون نمي‌‌‌‌‌تواند کار بکند، دشمن بيرون هم از داخل کار مي‌‌‌‌‌کند. 📚📖 پانزده گفتار ص۶۷ @almorsalaat
تفاوت اصول عملیه و مباحث الفاظ.mp3
4.69M
🔊| مباحث الفاظ و اصول عملیه! 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد به مناسبت مبحث استصحاب احکام شرطیه، ضمن تاکید بر اهمیت مباحث الالفاظ، توضیح می دهند که مباحث الفاظ بررسی چگونگی اتخاذ حکم از دلیل است، اما کاربرد اصول عملیه و استصحاب مبتنی بر حکم ماخوذ از دلیل است. 📚 تدریس رسائل. جلد سوم. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢مقام در مکالمه امام باقر(ع) با جابر بن عبدالله انصاری 🌀جناب خواجه قدس سره الشريف در فصل پنجم باب سوم رساله شريف آورده كه: 🔹در آثار آورده‏اند كه جابر بن عبد الله انصارى كه يكى از اكابر صحابه بود در آخر بضعف پيرى و عجز مبتلا شده بود. 🔹محمد بن على بن الحسين عليه السلام المعروف بالباقر به عيادت او رفت و او را از حال او سؤال فرمود گفت: «در حالتى‏ام كه پيرى از جوانى و بيمارى از تندرستى و مرگ از زندگانى دوست‏تر دارم». محمد(ع) گفت كه: «من با چنانم كه اگر مرا پير دارد پيرى دوست‏تر دارم و اگر جوان دارد جوانى دوست‏تر دارم و اگر بيمار دارد بيمارى و اگر تندرست دارد تندرستى و اگر مرگ دهد مرگ و اگر زندگانى زندگانى را دوست‏تر ميدارم. 🔹جابر چون اين سخن شنيد به روى محمد(ع) بوسه داد و گفت صدق رسول الله (ص) كه مرا گفت كه: «يكى از فرزندان مرا ببينى هم نام من و هو يبقر العلم بقرا كما يبقر الثور الارض و به اين سبب او را باقر علوم الاولين و الاخرين گفتند 🔹و از معرفت اين مراتب معلوم شود كه جابر در مرتبه اهل بوده است و محمد(ع) در رتبه . انتهى. ▫️مرحوم حاجى در آخر حكمت منظومه چه نيكو فرموده است: ▪️و بهجة بما قضى الله رضا ▪️و ذو الرضا بما قضى ما اعترضا ▪️اعظم باب الله فى الرضا وعى ▪️و خازن الجنة رضوانا دعى‏ 📚علامه حسن زاده، 1001نکته، نکته331 @almorsalaat
🌀جوانان؛ محور تحقق نظام پیشرفته‌ی اسلامی 🔹دنباله‌ی این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما طی شود. 🔹مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرتهای گذشته بهره گیرند، و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند. ✍بیانیه انقلاب اسلامی @almorslaat
✴️در شهرستان بمانید و با مجموعه در ارتباط باشید. ⁉️سوال_شما| سلام علیکم استاد. بنده طلبه پایه اول هستم از استان کرمانشاه قصد دارم بیام قم درس بخونم. متاسفانه حوزه شهرستان هستم هم علمیت اساتید کمه و هم برنامه های جنبی زیادن. در ضمن بخاطر حرم حضرت معصومه و مسحد مقدس جمکران هم هست. ...و یک سوال دیگه: شما قم رو به من پیشنهاد میکنید یا شهرستان؟ ✅ حجت الاسلام سیدمجتبی امین جواهری 🔺سلام و عرض ادب 🔺مهاجرت شما به قم بستگی به جنبه های مختلف دارد که خود شما باید درباره آن تصمیم بگیرید یا کسی که با شرایط شما آشنایی کامل دارد. 🔺البته فکر نکنید که حضور در قم برای سطح یک یعنی پایه اول تا ششم تأثیر چندانی در علمیت شما داشته باشد. 🔺معمولا خیلی از طلبه ها پس از عزیمت به قم و گذشته یکی دوسال متوجه می شوند همه کارهایی که در قم انجام می دهند را می توانستند در شهر خود و با زحمت کمتر نزدیک خانواده انجام دهند. 🔺به صورت کلی توصیه می کنم در شهر خودتان بمانید و اگر قصد دارید در زمینه علمی کار ویژه ای انجام دهید با مجموعه مرتبط باشید. 🌀مجموعه المرسلات در تلاش است که سطح کیفی دروس حوزوی را در قالب فضای مجازی ارتقا دهد تا نیاز طلاب به مهاجرت به قم کمتر شود. 🔺با همه این ها خودتون باید همه ابعاد را بررسی کنید و تصمیم بگیرید. @almorsalaat
🔰| کفایه الاصول 🎙استاد علی فرحانی 📌محدوده و تعداد جلسات: ▫️مقدمات(ص1-58) 52جلسه ▫️اوامر(ص61-146) 66جلسه ▫️نواهی(ص149-190) 58جلسه ▫️مفاهیم(ص191-212) 20جلسه ▫️عام‌وخاص(ص215-240) 17جلسه ▫️مطلق‌ومجمل(243-253) 7جلسه ▫️حجج‌وامارات(ص257-307) 49جلسه ▫️انسداد(ص308-333) 18جلسه ▫️اصول‌عملیه(ص337-422) 103جلسه ▫️تعادل‌و‌تراجیح (ص437-451) 13جلسه ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://soda96.ir/kefaye-ostad-farhani/ @almorsalaat