ملاک علم در بیان علامه طباطبایی.MP3
9.83M
🎙#فلسفه| بوعلی ملاک علم را تجرد و شیخ اشراق، احاطه و علیت میداند/ ملاک علم در نگاه فلسفی علامه، #تجرد مقابل ماده است/ علامه مسأله «احاطه» را هم به ملاک علم اضافه میکند و صرف تجرد، علم ساز نیست/ لذا همه مجردات به هم علم ندارند/ مشکل عالم ماده در باب علم، مشکل #قابلی است/ لذا حتی بدن انسان چون مادی است از نفس او غایب است/ لهذا اگر «صورت» هم مادی باشد معلوم واقع نمیشود و در این صورت حرکت توسطیه هم نمی تواند مشکل علم را حل کند
🎙استاد علی فرحانی
📚فیضیه. 2/11/1401
#فلسفه
#در_محضر_علامه
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌معجزات قولی سفرای الهی/ آفتاب آمد دلیل آفتاب
🔰علامه حسن زاده (ره)
💢معجزات قولى سفراى الهى قوى ترين حجت بر حجت بودن آنان است
💢چنانكه قرآن كريم خود بهترين حجت بر رسالت خاتم انبياء محمد مصطفى صلى الله عليه و آله است , روايات اوصياى آن حضرت نيز بهترين حجت بر حجت بودن آنان است و خود آن بزرگان دليل امام بودن خودشان اند كه الدليل دليل لنفسه , و آفتاب آمد دليل آفتاب
💢اگر كسى با نظر تحقيق و ديده انصاف در روايات و خطب و كتب و رسائل و به ويژه در ادعيه و مناجاتهاى اهل بيت عليهم السلام تدبر كند , اعتراف مى نمايد كه اين همه معارف حقه از اوتاد و ابدال و افرادى كه مدرسه و معلم نديده اند به جز از نفوس مؤيد به روح القدس نتواند بوده باشد
💢اماميه را در اثبات حقانيت امامت و خلافت يك يك ائمه اثنى عشر عليهم السلام همين معارف مروى از آن بزرگان كافى است روايات مرتبه نازله قرآن و قرآن مرحله عاليه و روح آنها است روايات بطون و اسرار آيات قرآنى اند كه از اهل بيت عصمت و وحى كه مرزوق به علم لدنى اند صادر شده اند و پوشيده نيست كه اين گونه معجزات قولى , بعد از قرآن و پيغمبر خاتم ( ص ) از هيچ كدام از صحابه و علماى بعد از آنان به جز از ائمه اثنى عشر اماميه عليهم السلام روايت نشده است ,
💢اگر كسى سراغ دارد ارائه دهد , اگر كسى عديل فرموده هاى آل طه از نهج البلاغه گرفته تا توقيعات حضرت بقيه الله را آگاهى دارد خبر نمايد , ما كه هر چه بيشتر گشتيم كمتر يافتيم
وانگهى تنها سخن از عبارت پردازى و سجع و قافيه سازى نيست بلكه سخن در فصاحت و بلاغت تعبير است بلكه كلام در بيان حقائق دار هستى با بهترين تعبيرات عربى مبين , و درج در معنى در زيباترين و رساترين درج صدف عبارتست كه نوابغ دهر و افراد يك فن در فنون علوم , در فهم آنها دست تضرع و ابتهال به سوى ملكوت عالم دراز مى كنند
📚رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم
#کلام_بزرگان
@almorsalaat
23.10.1401_02.mp3
40.31M
🎙#اصول_فقه_معاصر| اشاره ای به ثمره مبحث وضع قسم ثالث و قسم رابع در علم اصول و نقش آن در استطهار از ادله/ آنچه در تفهیم و تفهمات عقلائی نقش اساسی دارد، وجود ربطی است/ البته باید وجود ربطی را وجود ربطی عقلائی ببینیم نه فلسفی/ مثلا عنوان بیع با توضیح فقهاء یک وجود ربطی است / حضرت امام در مباحث «الخلل فی الصلاه» میفرمایند یکی از عمده دلایلی که موجب میشود فقیه به راحتی از ادله استظهار نکند، توجه نکردن به وجهه هیئت (ربط) عناوین ادله است
🎙استاد علی فرحانی
📚اصول فقه معاصر. فیضیه. 24/11/1401(#جلسه_نوزدهم)
#اصول_فقه_معاصر
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
13 Feb, 16.25_.mp3
12.11M
🎙#فقه_فرهنگ| لزوم کار اجتهادی و استنباطی از ادله ناظر به مسائل مستحدثه/ لوازم و شروط یک کار اجتهادی
🎙استاد علی فرحانی
📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 24/11/1401
#فقه_المرأة
#علوم_انسانی_اسلامی
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ماه_رجب
📹«مقام و منزلت ائمه معصومین ع»
🔹 «لاَ فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلاَّ أَنَّهُمْ عِبَادُك ... بَدْؤُهَا مِنْكَ وَ عَوْدُهَا إِلَيْكَ أَعْضَادٌ وَ أَشْهَادٌ وَ مُنَاةٌ وَ أَذْوَادٌ وَ حَفَظَةٌ وَ رُوَّادٌ؛
🎙آیت الله بهجت (ره)
@bahjat_ir
@almorsalaat
📌برهان نظم تنها ما را تا حد ماوراء الطبیعه سوق میدهد / برهان نظم تنها یک فاعل مدرک ماوراء الطبیعی برای طبیعت اثبات میکند/ قرار نیست همه معارف خداشناسی و الهیات از برهان نظم نتیجه شود
🔰شهید مطهری
🌀ما در جلد پنجم اصول فلسفه يادآور شديم كه ارزش برهان نظم تنها در اين حدّ است كه ما را تا مرز ما وراء الطّبيعه سوق مىدهد. اين برهان همين قدر ثابت مىكند كه طبيعت ماورايى دارد و مسخّر آن ما وراء است و آن ما وراء، مستشعر به ذات و مستشعر به افعال خود است. امّا اينكه آن ما وراء واجب است يا ممكن، حادث است يا قديم، واحد است يا كثير، محدود است يا نامحدود، علم و قدرتش متناهى است يا نامتناهى، از حدود اين برهان خارج است. اينها مسائلى است كه تنها و تنها بر عهده فلسفه الهى است و فلسفه الهى با براهين ديگرى اينها را اثبات مىكند.
🌀 آقاى هيوم مىگويد: فرضاً جهان ما كاملترين جهان ممكن باشد، از كجا كه صانع جهان آن را از جاى ديگر كپيه نكرده باشد و يا خود به تدريج و ممارست، صنعت خود را تكميل نكرده باشد؟
🌀اين اشكال نيز ناشى از آن است كه هيوم از حدود كاربرد برهان نظم غافل است. او پنداشته همه مسائل الهيّات را از يك برهان استنتاج مىكنند و آن برهان نظم است.
🌀در جلد پنجم اصول فلسفه گفتهايم كه كاربرد برهان نظم اين است كه ثابت مىكند طبيعت به خود واگذاشته نيست؛ قواى طبيعت، قواى تسخير شده است. طبيعت به اصطلاح فلاسفه فاعل بالتّسخير است،
🌀و به عبارت ديگر، طبيعت ماورايى دارد و آن ما وراء حاكم بر طبيعت و مدبّر آن است. برهان نظم كه كاربردش در اين حدّ است، در حدود همين كاربرد، رسا و كافى است.
🌀امّا اينكه آن ما وراء چه وضعى دارد، مثلًا آيا كمالش ذاتى است يا مكتسب است، آيا تدريجاً به دست آورده و يا مانند ذاتش قديم است و امثال اينها، يك سلسله مسائل است كه با يك سلسله براهين ديگر قابل تحقيق است، و فرضاً با براهين ديگرى قابل تحقيق نباشد و از مسائلى باشد كه براى هميشه براى بشر مجهول خواهد ماند- كه البتّه اين طور نيست و قابل تحقيق است- از ارزش برهان نظم نمىكاهد.
🌀هدف برهان نظم اين است كه ما را از طبيعت تا مرز ماوراى طبيعت رهبرى كند. ماوراى اين مرز، خارج از مسئوليّت اين برهان است.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج1، ص: 551
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اهمیت فلسفه.mp3
1.18M
🎙#طلبه_موفق| سلوک در فلسفه، کاملا متوقف بر تصور صحیح مطالب است/ تفاوت علم فلسفه با علم اصول
🎙استاد علی فرحانی
📚تدریس 1399
#فلسفه #طلبه_موفق
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌐نظر امام خمینی (ره) این بود که اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوهای بنا نهاده و چارچوبی برای #اقتصاد_اسلامی درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۸/۱۱/۴
🔸نظر امام قطعاً این بود - این است که مِلئ فضای جامعه، با شریعت و فقه و احکام و عمل اسلامی پُر شود. ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند.
🔸من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوهای که بتواند آرمانهای اسلامی - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است؛ ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوهای بنا نهاده و چارچوبی برای اقتصاد اسلامی درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود. ایشان گفتند: بله، این درست است.
🔸من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند. آنجایی هم که بحث سرِ احکام ثانوی بود، ایشان به عنوان یک حکم اسلامی و فقهی بر آن تأکید میکردند. ایشان تا آخر هم همینطور بودند.
🔸در خصوص غنا - موسیقی - ایشان حرف جدیدی مطرح کردند. مبنای فقهی ایشان اینطور بود. برای این قضیه، ایشان استناد فقهی داشتند. البته چیزیکه در کتاب مکاسب گفتند، در جهاتی با این تفاوت دارد؛ اما براساس مبنای فقهی میگفتند؛ بر اساس ضرورت و مصلحت و پسند دنیا نبود.
#علوم_انسانی_اسلامی
#در_مدرسه_امام_خمینی
#کلام_ولی #اقتصاد_اسلامی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#تفسیر
#المیزان
❇️علامه طباطبایی میفرمودند سبک تفسیر آیه به آیه را از آقای قاضی آموختم
🔰علامه طهرانی
🌀مرحوم قاضى در تفسير قرآن كريم و معانى آن يَد طولائى داشت .
🌀و مرحوم استاد ما علاّمۀ طباطبائى مىفرمودند:اين سبك تفسير آيه به آيه را مرحوم قاضى بما تعليم دادند،و ما در تفسير،از مسير و ممشاى ايشان پيروى مىكنيم . و در فهم معانى روايات وارده از ائمّۀ معصومين ذهن بسيار باز و روشنى داشتند،و ما طريقۀ فهم احاديث را كه«فِقهُ الحديث»گويند از ايشان آموختهايم.
📚مهر تابان ص 27
💢💢💢💢💢
🌀امّا روش تفسيرى علاّمۀ طباطبائى قُدّس سرُّه،طبق روش تفسيرى استادشان در عرفان و علوم باطنيّۀ الهيّه:مرحوم آية الله حاج ميرزا على آقاى قاضى بوده است كه تفسير آيات به آيات است؛يعنى مُفاد و محصّل آيۀ قرآن،از خود قرآن استنتاج مىگردد.
🌀مرحوم آية الله قاضى بدين سبك،تفسيرى از ابتداى قرآن تا سورۀ انعام را نوشتهاند،و به تلامذۀ خود اينطور كتاب الهى را تعليم مىنمودهاند. مرحوم استادمان حضرت علاّمه كراراً مىفرمودند:«ما اين روش تفسيرى را از مرحوم قاضى داريم .»
🌀ايشان،يعنى علاّمه،در هنگامى كه تبريز بودند تفسيرى بر قرآن كريم از اوّل قرآن تا سورۀ أعراف را نوشتند. البتّه تفسيرى مختصر بود؛و از روى همان تفسير و نوشتههاى جمع آورى شده،بطلاّب تدريس مىنمودند؛ولى بعداً بنا شد تفسيرى بطور تفصيل كه شامل تمام نيازمنديهاى روز بوده،و جهات تاريخى و فلسفى و اخلاقى و بحثهاى اجتماعى و روائى در آن رعايت گردد؛به سبك نوينى بنويسند.
🌀خداوند اين توفيق را نصيب ايشان نمود،و تفسيرى بنام « الميزانُ فى تفسيرِ القرءَان » در بيست مجلّد نوشتند. شروع اين تفسير در حدود سنۀ ١٣٧٤ و ختم آن در شب قدر(٢٣ رمضان)از سنۀ ١٣٩٢ هجريّۀ قمريّه بوده است . و در عين نوشتن،به طلاّب حوزۀ علميّۀ قم تدريس مىنمودند و بسيارى از افاضل محصّلين و طلاّب از محضر درس ايشان بهرمند مىشدند .
📚مهرتابان. ص 63
#در_محضر_علامه_طباطبایی
#کلام_بزرگان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#اهل_بیت
#امام_کاظم(ع)
📌مختصرى درباره حضرت موسى بن جعفر (سلام اللّه عليه)/ تفاوت دوران امام کاظم با امام رضا و امام صادق علیهم السلام/ سختی های شدید امام کاظم در طول زندگی و نحوه شهادت ایشان
🔰شهید مطهری
◾️امشب شب وفات حضرت موسى بن جعفر (سلام اللّه عليه) است. امام موسى بن جعفر عليه السلام يك تاريخچه مخصوص به خود دارند كه هم با تاريخچه پدرشان امام صادق عليه السلام فرق مىكند و هم با تاريخچه فرزندشان امام رضا عليه السلام؛ مقصودم اين است كه زمانشان نه شبيه به زمان امام صادق است و نه شبيه به زمان حضرت رضا.
◾️زمان امام صادق دوره فَترت است؛ دورهاى است كه حكومت از دودهاى به دوده ديگر منتقل مىشود، از امويها به عباسيها، و چون دوره انتقال حكومت است، براى يك مدت موقت (فاصله اول جوانى تا چند سال مانده به آخر عمر ايشان، نه همه عمرشان) دوره فترت و آزادى بود. در اين دوره امام صادق توانستند وظايفى را كه خداى متعال به عهدهشان گذاشته است از تعليمات و بسط معارف و علوم اسلامى به قدر معتنابهى انجام بدهند به گونهاى كه آنچه ما الآن داريم، بيشتر از ايشان است. اواخر زمان حضرت صادق كه دوره منصور دوانيقى پيش آمد دوباره استبداد- مثل همان دوره بنى اميه، دوره عبد الملك مروان و معاويه و يزيد- شديد شد، به طورى كه حضرت سخت تحت نظر قرار گرفتند و مكرر ايشان را از مدينه به عراق مىخواستند
◾️دوره امام كاظم عليه السلام مقارن است با آخر دوره منصور و بعد چند سالى دوره مهدى عباسى پسر منصور و بعد چند سالى دوره پسر مهدى به نام هادى و بعد دوره هارون الرشيد، يك طاغوت بسيار بزرگ و يك خليفه بسيار مقتدر. بيشتر فشارهايى كه به ايشان آمد، در زمان هارون بود.
◾️اما اينكه [دوره امام كاظم] با زمان حضرت رضا متفاوت است:
◾️هارون پسرهايش را دوست داشت، هم امين را و هم مأمون را؛ مأمون را به خاطر لياقتش و امين را به خاطر مادرش زبيده كه دختر عمويش بود و امين از طرف مادر هم از بنى العباس بود. خلافت را ميان اين دو تقسيم كرد و قسمتهاى عراق و حجاز و يمن و مصر و شام و سوريه را به امين واگذار كرد و مأمون را هم وليعهد كرد و قسمتهاى خراسان و ... را به او واگذار كرد. ولى بعد دو برادر با يكديگر جنگيدند، جنگ بسيار شديد، تا اينكه امين كشته شد و نوبت به مأمون رسيد.
◾️مأمون در شرايط خاصى قرار گرفته بود چون حامىاش ايرانيها بودند و ايرانيها علاقهمند به اهل بيت بودند و مجبور بود رعايت جانب اهل بيت را بكند. اين بود كه حضرت رضا را احضار كرد و پيشنهاد ولايتعهدى به ايشان داد و حضرت حاضر نمىشدند قبول كنند، بعد مىخواست به زور ولايتعهد را به ايشان بدهد، باز هم قبول نكردند و در نهايت حضرت جنبه تشريفاتى به قضيه دادند، كه داستانش مفصل است.
◾️ولى زمان حضرت كاظم يك دوره بسيار بسيار شديدى است. علت اصلى هم اين بود كه على رغم همه تضييقات و فشارها و جاسوسيها [علاقه مردم به ائمه اطهار برقرار بود.] در تاريخ زندگى ائمه مىبينيد كه مثلا يكدفعه شبانه مىريختند داخل خانه امام صادق ببينند چه چيزى پيدا مىكنند، چه نامهاى و از چه كسى پيدا مىكنند، آيا اسلحه يا پولى بيشتر از حد متعارف پيدا مىكنند كه علامت اين باشد كه سرباز تهيه مىكنند.
◾️اين كار مكرر انجام شده است. يكدفعه مىريختند به خانه حضرت امام موسى كاظم. در مدينه يك وقت خيلى جنايت و خشونت كردند. در يك وضع بسيار بدى ريختند به خانه امام.
◾️اينها آنقدر تضييق مىكردند كه حتى نمىخواستند ائمه نان شبشان را داشته باشند؛ مىگفتند اينها نبايد چيزى داشته باشند. امام كاظم گاهى در شرايطى به سر مىبردند كه خانوادهشان به قدر كافى ساتر براى نماز نداشتند، به طورى كه زنها وقتى مىخواستند نماز بخوانند به نوبت مىخواندند يا اگر مىخواستند بيرون بروند، به نوبت مىرفتند. اين مقدار لباس نداشتند كه خودشان را به قدر كافى بپوشانند. جلادها مىريختند داخل خانه و هر چه بود غارت مىكردند و مىبردند.
◾️ولى همه اين كارها از نظر نفوذ و محبوبيت و علاقه مردم نتيجه معكوس مىداد. مردم هر چه بود، به حسب فطرت مسلمان بودند و دنبال حقيقت مىگشتند. بعضى از اينها هيچ [روزنهاى باقى] نمىگذاشتند، در زمان امام صادق و زمان امام كاظم هر كسى را كه تشخيص مىدادند [علاقهاى به امام دارد،] آن بهترين اصحاب و يارانشان را [تحت فشار قرار مىدادند. حاكم مدينه در زمان منصور] داود بن على يكى از ياران امام صادق را كشت. وقتى اين مرد بزرگوار كشته شد امام صادق بسيار ناراحت شد كه بعد هم طولى نكشيد كه بلا به سر خود آن قاتل آمد.
◾️به هر حال اين محبوبيت ائمه خشم و غضب اينها را بيشتر تحريك مىكرد. آخر با امر معنوى و با حقيقت [نمىشد مبارزه كرد.]
◾️...هارون در يك سفر به مدينه آمد. همه مردم را وادار كردند كه به استقبالش بروند. وقتى وارد مسجد مدينه شد حضرت موسى بن جعفر آنجا بودند. او خواست يك استفاده تبليغاتى به نفع خلافتش بكند. چشمش كه به قبر مبارك پيغمبر اكرم افتاد فرياد كرد: «السلام عليك يا بن العمّ» (پسر عمو سلام عرض مىكنم) يعنى من به دليل اينكه پسر عمويت هستم، خليفه هستم. حضرت موسى بن جعفر فورا فرياد كرد: «السلام عليك يا ابتاه» (پدر سلام بر تو) يعنى ما اولادش هستيم.
◾️همين سبب شد كه ديگر هارون طاقت نياورد؛ به قدرى عصبانى و ناراحت شد كه شبانه دستور داد موسى بن جعفر را حركت بدهيد و ببريد، كه ديگر همان شد كه سالها موسى بن جعفر در زندان بود. تازه خود زندانبانها قبول نمىكردند؛ يك عده از همان اول حاضر نشدند قبول كنند و گفتند ما حاضر نيستيم چنين جنايتى را مرتكب شويم. چند نفر قبول كردند و حضرت را به بصره، كوفه و جاهاى ديگر بردند و به ترتيب به سه چهار نفر سپردند. غالب اينها مدت كمى كه حضرت را از نزديك ديدند احساس كردند كه [كارشان] يك جنايت بزرگ است. محرمانه از حضرت پذيرايى مىكردند ولى گزارش مىدادند كه ما در زندان بر او سخت گرفتهايم. هارون هم جاسوس داشت. جاسوسهايش خبر مىآوردند كه قضيه اين طور نيست. از آنجا حضرت را منتقل مىكرد به زندان ديگر و زندان ديگر، تا بالأخره يك مرد ارمنى به نام «سندى بن شاهك» كه داروغه بغداد بود و علاوه بر اينكه مسلمان نبود مرد بسيار قسىّ القلبى بود [بر امام سخت گرفت و ايشان را به شهادت رساند.]
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(10 - 14))، ج28، ص: 725
#اهل_بیت
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
🏴 مصیبت جانگداز و دردناک ارتحال طلبه مجاهد و انقلابی جناب «حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی مدرس مصلی»، در راه تشرف به حرم علی بن موسی الرضا (ع)، جریان انقلاب را از عنصری مومن و پرشور محروم کرد.
بدینوسیله این ضایعه را به خانواده و دوستان ایشان و خصوصا استاد بزرگوار، جناب «حجت الاسلام و المسلمین فلاح» تسلیت عرض می کنیم.
ان شاء الله حاصل مجاهدتهای این سید عزیز، همنشینی با اجداد طاهرینش در دار بقاء باشد.
🔰 تحریریه رسانه المرسلات
@almorsalaat