فصوص الحکم فارابی و مقامات العارفین بوعلی.mp3
1.28M
🔊#فلسفه| فارابی و فصوص الحکم او/بوعلی و مقدمه حکمة المشرقیین و مقامات العارفین او
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده نشست علمی(جلسه ششم مصباح اندیشه)
#فلسفه #تراجم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
10.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊#فقه| تمام دقائق ضمان را نمی توان در کتاب الضمان به دست آورد بلکه باید به صورت قاعده فقهیه تمام مسقطات و مثبتات آن را از کتب فقهی تجمیع و بررسی کرد/ مبتنی بر تفکیک حیث جانحه و جارحه در معاملات، قاعده ضمان «ما یضمن بصحیحه یضمن بفاسده» ناظر به «عقد» است که طبیعت آن یا صنفی از آن ضمان آور باشد نه جائی که ضمان شرط معامله قرار داده شده باشد/ بر این اساس ضمانی که ناشی از شرط در معامله است عقد مستقلی است که البته به نظر برخی از بزرگان، ایجاب و قبول هم لازم دارد
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس مکاسب.جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 94
#فقه #مکاسب
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐 آپارات| المرسلات👇
https://www.aparat.com/almorsalat
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اولین همایش مسابقات علمی حل مسئله ی فقهی
با سخنرانی:
✅ حجتالاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی
🔸تولیت حوزه های علمیه آیت الله حق شناس(ره) و آیت الله مجتهدی(ره)
✅ حجت الاسلام والمسلمین استاد علی فرحانی
🔸استاد سطوح عالی حوزه ی علمیه قم و استاد دانشگاه
🔹با موضوع بررسی تطبیقی روش های حل مسائل مستحدثه و مسائل غیر مستحدثه
✅حجتالاسلام والمسلمین حسین اثنی عشری
🔸مدیر دفتر فقه معاصر و مشاور مدیریت حوزه های علمیه در فقه معاصر
🔹با موضوع ظرفیت های مغفول فقه برای حل مسائل مستحدثه
✅حجت الاسلام والمسلمین سید احسان رفیعی علوی
🔸معاونت آموزش و مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقر العلوم
🔹با موضوع چالش های گسست فتوا و تقنین
⏰ زمان برگزاری جلسه: پنجشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ ٫ ساعت ۱۷
🔹مکان برگزاری جلسه: شهر مقدس قم ٫ مجتمع فرهنگی نور
⭐️آیدی مسئول مسابقات حجتالاسلام حسین نصیری: @Hasanjanammm
⭐️کانال اطلاع رسانی مسابقه ی علمی حل مسئله: https://eitaa.com/mosabeghhalemasale
⭐️ مکان و محل برگزاری همایش:
مجتمع فرهنگی نور
https://nshn.ir/9b7bs-t62x7OHq
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
باید شرعی غیر از باید اکتشافی و ضرورت بالقیاس است.mp3
8.07M
🎙#علوم_انسانی_اسلامی| در فضای علوم انسانی اسلامی می بایست بین باید اکتشافی(ضرورت بالقیاس) و باید شرعی تفکیک کنیم/ بسیاری از حقوق دانان غربی نیز به این مطلب معترف اند./ این نگاه لوازم و ثمرات متعددی دارد
🎙استاد علی فرحانی
📚فقه فرهنگ. فیضیه. 17 دی 1401
#فقه_فرهنگ #علوم_انسانی_اسلامی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
7.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️سالروز شهادت شهید چمران
💢مثل چمران بمیرید
🎙امام خمینی(ره)
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#علوم_انسانی_اسلامی| در فضای علوم انسانی اسلامی می بایست بین باید اکتشافی(ضرورت بالقیاس) و باید شرع
.
#پیام_شما
📌مخاطبین عزیز کانال لطف دارند و دائما ابراز علاقه نسبت به کانال و مطالب آن دارند. یکی از دوستان نیز با آیدی (@Kouhestani_1210) در مورد گزیده اصوات استاد برای ما فرستادند👇
💠آقا سلام خواستم تشکر بکنم
واقعا اینکه اصوات استاد رو به صورت گزیده و کوتاه قرار میدهید خیلی خوبه ما استفاده میکنیم واقعا🙏
📌شما هم با المرسلات در ارتباط باشید👇
@admin_morsalat
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠مراحل فاعل بالقصد در بیان استاد شهید مطهری/ تفاوت مبدأ ادراکی تخیل و مبدأ ادراکی تفکر/ شوق غیر از اراده است/ باید بین غایت قوه شوقیه با غایت قوه عقلانی تفکیک کرد/ افعال عبث نیز غایت دارند اما غایت قوه شوقیه و خیالیه
🔰شهید مطهری
🌀بعد مىگويد: در هر حركت اختيارى، تحرك قوه عامله حتماً ضرورت دارد كما اينكه تحرك قوه شوقيه يا خوفيه هم ضرورت دارد: «و الواجبة ضرورة هى القوى المحركة فى الاعضاء، و القوة الشوقيّة» ولى مبدأ ادراكى انسان دو شاخه دارد و يكى از اين دو لااقل بايد وجود داشته باشد.
🌀گاهى مبدأ ادراكى مبدئى تخيلى است و گاهى مبدئى فكرى است. «تخيل» اين است كه انسان چيزى را تصوّر كرده و بلافاصله بدون فكر كردن شوقش به آن چيز جذب مىشود.
🌀ولى «فكر» در موردى است كه انسان پس از تصوّر و تصديق، از روى حساب و عقل به موضوعى علاقه پيدا مىكند. گاهى هم هر دو مبدأ وجود دارد، امّا نمىشود كه هيچيك از دو مبدأ وجود نداشته باشد.
🌀اصولًا مقدّمات يك كار اختيارى عبارت است از:
1⃣اوّل بار انسان تصوّر مىكند؛ كه ممكن است اين تصوّر، تصديقى از پى داشته باشد يا نداشته باشد.
2⃣بعد ممكن است تصديق به فايده آن شىء بشود.
3⃣پس از تصديق ممكن است شوق به وجود بيايد (و نيز ممكن است كه به وجود نيايد).
4⃣ پس از شوق، مرحله «اجماع» به وجود مىآيد. اجماع يعنى هماهنگى. گاهى يك شوقى پيش مىآيد؛ حال ممكن است شوق ديگر يا خوف ديگرى به مقابله بيايد. پس هماهنگى اين است كه شوقها يا خوفهاى مزاحم ديگر عقب رفته و بالنتيجه يك هماهنگى ايجاد شود.
5⃣مرحله بعد، تحريك و تحرك قوّه عضلانى است.
🌀حال آيا اجماع عين همان تصميم و اراده است و يا غير از آن است؟
🌀حق اين است كه اجماع غير از اراده است. اجماع حالت پس از «پس زدن شوقهاى مزاحم» است. اجماع يعنى هماهنگى ميلها و شوقها و خوفها. اراده از مقوله شوق نيست بلكه بيشتر به عقل مربوط است. هر چه عقل بيشتر دخالت داشته باشد نقش اراده بيشتر است، و برعكس به هر نسبت كه عقل كمتر حاكم باشد همان شوقها حكومت دارد.
🌀شوق بيشتر جنبه «بىاختيارى» و «تحت تأثير قرار گرفتن» دارد. اراده برعكس، مربوط است به مالك بودن بر نفس و احساسات خود.
🌀حال اگر كارى داشته باشيم كه ما ينتهى اليه الحركه و متشوّق اليه باشد و قوه تخيل و عقل هم آن را تأييد كند چنين كارى ديگر نمىتواند عبث باشد. در آنجايى هم كه غايت قوه عامله از غايت قوه شوقيه تفكيك شده باز اگر غايت قوه شوقيه غايت قوه عقلانى هم هست ديگر فعل ما عبث نخواهد بود.
🌀امّا در صورتى كه غايت قوه شوقيه از ما اليه الحركه تفكيك شود ولى غايت صرفا غايت خيالى باشد نه غايت فكرى، در اينجاست كه مىگوييم عبث است. و اگر دقت كنيم مىبينيم كه همه عبثها از اين گونه است.
🌀جواب اشكال عبث هم همين جا پيدا مىشود و آن اينكه:
🌀عبثها ازآنجهت عبثاند كه غايت فكرى ندارند نه اينكه هيچ غايتى نداشته باشند. حال آيا مبدأ فكرى داشته و غايت فكرى نداشته است و يا اصلًا در اينجا فكر ما كار نكرده و اساساً فكرى وجود نداشته است؟
🌀جواب اين است كه در اينجا اصلًا فكر وجود نداشته است؛ مبدأ فكرى نداشته بلكه مبدأ خيالى داشته است؛ قوه خيال وجود داشته و غايتش هم وجود دارد. پس آن فاعلى كه وجود دارد غايت او هم هست.
🌀قوه عامله به غايتش رسيده است، قوه شوقيه و خياليه هم غايت داشته و به آن رسيده است، ولى قوه فكرى و عقلانى وجود نداشته است تا اينكه غايت عقلانى داشته باشد.
🌀گفتيم كه معنى «عبث» اين نيست كه فاعلى فعلى را بدون غايت انجام دهد. فعل ارادى سه مبدأ دارد در طول يكديگر: مبدأ ادراكى، مبدأ شوقى و خيالى، مبدأ عاملى.
🌀گاهى غايت هر سه مبدأ منطبق بر يكديگر است كه در اين صورت عبث نيست. امّا اگر غايت قوه محرّكه چيزى و غايت قوه شوقيه چيز ديگرى باشد ولى غايت قوه ادراكى نيز با غايت قوّه شوقيّه يكى باشد باز در اين صورت عبث نيست ... عبث در آنجايى است كه قوه خيال آن را تأييد كند ولى عقل آن را تأييد نكند
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (درسهاى اشارات، نجات، الهيات«شفا»)، ج7، ص: 360
📌توضیح مفصل این مطلب را در جلسات اعتبار و عقلاء از استاد فرحانی استماع کنید👇
http://eitaa.com/almorsalaat/2671
#فلسفه
#شهید_مطهری
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
شیخ اعظم_01.mp3
1.92M
🎙#تراجم| داستان تفسیر محقق عراقی از عبارت شیخ اعظم و عنایت حضرت امیر علیه السلام به شیخ اعظم
🎙استاد علی فرحانی
📚کفایه الاصول. قطع و ظن. مدرسه دارالهدی. سال 96
#تراجم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📷 #گزارش_تصویری اولین همایش مسابقات علمی حل مسئله ی فقهی
💠با بیانات:
✅استاد حجتالاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی
🔸تولیت حوزه های علمیه آیت الله حق شناس(ره) و آیت الله مجتهدی(ره)
✅استاد حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی
🔸استاد سطوح عالی حوزه ی علمیه قم و استاد دانشگاه
✅حجتالاسلام والمسلمین حسین اثنی عشری
🔸مدیر دفتر فقه معاصر و مشاور مدیریت حوزه های علمیه در فقه معاصر
✅حجت الاسلام والمسلمین سید احسان رفیعی علوی
🔸معاونت آموزش و مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقر العلوم
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
همایش حل مسائل فقهی (1.4.1402)__01.mp3
27.74M
🎙#فقه_معاصر| بیانات استاد در همایش مسابقات علمی حل مسئله ی فقهی
🎙استاد علی فرحانی
💠استاد در این جلسه مورخ 1/4/1402 به توضیح مطالب ذیل پرداختند:
❇️فقاهت فنی و فقه جواهری در بیان حضرت امام و مقام معظم رهبری
❇️مهم این است که در عرصه فقه معاصر نباید میراث سنتی خود را فراموش کنیم
❇️دستگاه استنباطی و سبک فقاهت شیعه در عرصه فقه معاصر پاسخگو است
❇️اشاره ای به کتاب الشرکه به عنوان یک مثال فقهی از این منظر
❇️اشاره به کار فقهی که استاد با مجموعه ای از اساتید در باب فقه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش و طراحی الگوی مدرسه اسلامی داشته اند
❇️لزوم موضوع شناسی دقیق و عمیق
❇️لزوم تبویب دوباره منابع و «ضابط بازیابی منابع»
❇️اشکال طرح مبحث «مقاصد الشریعه» از منظر ناتمام دانستن منابع
❇️اشاره ای به دقائق فقهی حضرت امام و مقام معظم رهبری
❇️اشاره به تفسیر غلطی که برخی از کلمات مرحوم امام و مصلحت اندیشی جدای از فقه، ارائه میکنند
❇️اشاره به فتوای حضرت امام در باب «کثیر السفر» به عنوان مثال نقض برای مصلحت اندیشی جدای از فقه
❇️ اشاره به موضوع شناسی در مبحث غناء و مبحث هدنه(کتاب الجهاد) توسط مقام معظم رهبری
#فقه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌امام باقر(ع)؛ رهبر فکری و فرمانده انقلابی شیعیان
🎙مقام معظم رهبری
◾️این بزرگوار در دوران بیست سال امامت پُربار خود دانشِ دین را گسترش داد، حکمت و درس قرآن و احکام را به همه جا رساند، داعیهی تشیّع را که داعیهی حکومت اسلامی و تشکیل ولایت علوی است به همه جا فرستاد و نفوذ داد، مردم زیادی را به خود متوجّه کرد، دشمنان خودش را سرشکسته و منکوب کرد، دوستان خودش را متشکّل کرد و سنگ بنایی در اسلام نهاد که مبنای بسیاری از کارهای بعدی و تلاشها و فعّالیّتها و خدمات عظیم و گرانبهای بعدی بر همان سنگ زاویه قرار گرفت و زمینه را آماده کرد برای دوران امامت امام صادق (علیه السّلام). بالاخره هم هشام طاقت نیاورد و این بزرگوار را با زهر به شهادت رساند.
📚بیانات ۱۳۶۱/۰۷/۰۲
#اهل_بیت
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b