حقیقت و اعتبار در کفایه.mp3
561.3K
🔊#کفایه_الاصول| آیا اکثر مباحث کفایه مرحوم آخوند، خلط حقیقت و اعتبار است؟! آیا مرحوم آخوند بین حقیقت و اعتبار تفکیک کرده اند؟!
🎙استاد علی فرحانی
📌توضیح مفصل این مطلب را در مباحث مختلف کفایه، میتوانید در تدریس کفایه استاد (از ابتدای کتاب تا مبحث ضد) ببینید👇
https://eitaa.com/almorsalaat/5993
📚گزیده کفایه الاصول. مبحث اصول عملیه. تدریس سال 96
#المرسلات #اصول
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#ولادت_حضرت_عباس
📌اباالفضل العباس(ع) كعبة أولياء
❇️عنایت حضرت عباس علیه السلام، به آیت الله قاضی (ره)
💠حضرت أباالفضل العباس عليه السلام را شاگردان ايشان، كعبة أولياء ميگفتند. توضيح آنكه: مرحوم قاضي پس از سير مدارج و معارج و التزام به سلوك و مجاهدة نفس و واردات قلبيه و كشف بعضي از حجابهاي نوراني، چندين سال گذشته بود و هنوز وحدت حضرت حقّ تعالي تجلّي ننموده و يگانگي و توحيد وي در همة عوالم در پس پردة خفا باقي بود، و مرحوم قاضي به هر عملي كه متوسل ميشد اين حجاب گشوده نميشد. تا هنگامي كه ايشان از نجف به كربلا براي زيارت تشرّف پيدا كرده و پس از عبور از خيابان عباسيه (خيابان شمالي صحن مطهر) و عبور از در صحن، در آن دالاني كه ميان درِ صحن و خود صحن است و نسبةً قدري طويل است شخص ديوانه اي با ايشان ميگويد: أبوالفضل كعبة أولياء است .
💠مرحوم قاضي همين كه وارد رواق مطهر ميشود در وقت دخول در حرم، حال توحيد به او دست ميدهد و تا ده دقيقه باقي ميماند؛ و سپس كه به حرم حضرت سيدالشّهداء عليه السلام مشرّف ميگردد در حاليكه دستهاي خود را به ضريح مقدس گذاشته بود، آن حال قدري قويتر دست ميدهد و مدت يك ساعت باقي ميماند؛ ديگر از آن به بعد مرتّباً و متناوباً و سپس متوالياً حالت توحيد براي ايشان بوده است.
📚علامه طهرانی (ره)، مطلع انوار ج2ص64
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#شب_جمعه
#معارف
📌حیات انفرادی انسان در آخرت/ عمل، تنها همراه انسان
🎙علامه طباطبایی
💢ثم إنه يخبرنا أن الإنسان سيرتحل من الدنيا التي فيه حياته الاجتماعية و ينزل دارا أخرى سماها البرزخ، ثم دارا أخرى سماها الآخرة غير أن حياته بعد هذه الدنيا حياة انفرادية،
💢و معنى كون الحياة انفرادية، أنها لا ترتبط بالاجتماع التعاوني، و التشارك و التناصر، بل السلطنة هناك في جميع أحكام الحياة لوجود نفسه لا يؤثر فيه وجود غيره بالتعاون و التناصر أصلا، و لو كان هناك هذا النظام الطبيعي المشهود في المادة لم يكن بد عن حكومة التعاون و التشارك،
💢لكن الإنسان خلفه وراء ظهره، و أقبل إلى ربه، و بطل عنه جميع علومه العملية، فلا يرى لزوم الاستخدام و التصرف و المدنية و الاجتماع التعاوني و لا سائر أحكامه التي يحكم بها في الدنيا، و ليس له إلا صحابة عمله و نتيجة حسناته و سيئاته، و لا يظهر له إلا حقيقة الأمر و يبدو له النبأ العظيم الذي هم فيه مختلفون،
💢قال تعالى: «وَ نَرِثُهُ ما يَقُولُ وَ يَأْتِينا فَرْداً:» مريم-٨٠ و قال تعالى: «وَ لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادى كَما خَلَقْناكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ...
💢إلى غير ذلك من الآيات، فهذه الآيات كما ترى تدل على أن الإنسان يبدل بعد الموت نحو حياته فلا يحيا حياة اجتماعية مبنية على التعاون و التناصر، و لا يستعمل ما أبدعه في هذه الحياة من العلوم العملية، و لا يجني إلا ثمرة عمله و نتيجة سعيه ظهر له ظهورا فيجزي به جزاء.
📚المیزان. جلد دوم. ص 123
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊#اخلاق_و_عرفان| کتاب شریف مفاتیح/ سفینة البحار شیخ عباس قمی در بیان آیت الله خوئی
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده دورس خارج فقه فرهنگ 31/2/1402
🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇
https://aparat.com/v/IQ6Z2
🌐 آپارات| المرسلات👇
https://www.aparat.com/almorsalat
@almorsalaat
قرآن.mp3
2.29M
🎙#طلبه_موفق| عبارت محقق بروجردی و علامه طباطبایی در مورد مهجور بودن «قرآن»
🎙استاد علی فرحانی
📚کفایه الاصول. موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1396
#تفسیر
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌گریه های شبانه و خلوات و معنویت عجیب استاد شهید مطهری / پاداش و ثواب این رساله را به روح فقید سعید مطهری اهداء میکنم
🔰علامه طهرانی(ره)
🌀دوست مكرّم و سرور ارجمند مهربانتر از برادر ما مرحوم آية الله شيخ مرتضى مطهّرى - رضوان الله عليه - كه سابقۀ آشنائى ما با ايشان متجاوز از سى و پنج سال است، پس از يك عمر درس و بحث و تدريس و خطابه و كتابت و موعظه و تحقيق و تدقيق در امور فلسفيّه، با ذهن رشيق و نفس نقّاد خود بالأخره در اين چند ساله آخر عمر خود بالعيان دريافت كه بدون اتّصال به باطن و ربط با خداى منّان و اشراب دل از سرچشمه فيوضات ربّانيّه، اطمينان خاطر و آرامش سِرّ نصيب انسان نمىگردد، و هيچگاه نمىتواند در حرم مطهّر خدا وارد شود يا گرداگرد آن طوف كند و به كعبه مقصود برسد.
🌀و چون شمعى كه دائماً بسوزد و آب شود، يا پروانهاى كه خود را به آتش زند، و همانند مؤمن متعهّدى كه شوريدهوار دلباخته گردد و در درياى بىكرانۀ ذات و صفات و اسماءِ حضرت معبود فانى گردد و وجودش به سِعۀ وجود خدا متّسع شود قدم راستين در مضمار اين ميدان نهاد.
🌀بيدارى شبهاى تار و گريه و مناجات در خلوت سحرگاه و توغّل در ذكر و فكر و ممارست درس قرآن و دورى گزيدن از اهل دنيا و هواپرستان، و پيوستن به اهل الله و اولياى خدا، مشهود سير و سلوك او بود. رحمة الله عليه رحمةً واسعةً.
🌀لِمِثْلِ هذا فَلْيَعْمَلِ الْعامِلُونَ، إِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ
🌀چندى قبل از اين حقير خواستند تا براى سالگرد شهادت ايشان چيزى بنويسم. اين فقير كه حقّاً خود را نالايق مىديدم با وجود تراكم مشاغل و شواغل از قبول اين عهده پوزش طلبيدم.
🌀اخيراً كه مراجعه مكرّر شد، روح آن صديق گرامى مَدَد نمود كه اين مختصر را تحرير نموده و به عنوان مقدّمه به رسالهاى كه در سير و سلوك نوشته بودم ملحق نموده و براى شادى روح آن مرحوم در دسترس طالبان حقّ و پويندگان سُبُلِ سَلام و راه حقيقت قرار دهم. بِيَدِهِ ازِمَّةُ الاُمورِ وَ بِهِ أسْتَعينُ.
🌀اصل اين رساله اسّ و مخّ اوّلين دوره از درسهاى اخلاقى و عرفانى است كه حضرت استاد گرامى ما علاّمۀ طباطبائى - روحى فداه - در سالهاى يكهزار و سيصد و شصت و هشت و شصت و نه هجريّۀ قمريّه در حوزۀ مقدّسۀ علميّۀ قم براى بعضى از طلاّب بيان فرموده و اين حقير به عنوان تقريرات درس به رشتۀ تحرير درآورده بودم و قرائت و مرور به آن را در اوقات قبض و كدورت و خستگى موجب تنوير روح و تلطيف جان خود مىدانستم.
🌀اينك يك دوره بر آن مرور نموده با تنقيحات و اضافاتى مهيّا و پاداش و ثواب آن را به روح فقيد سعيد مطهّرى - أعلى الله مقامه الشريف - اهداء مىكنم.
🌀اللَّهُمَّ احُشُرْهُ مَعَ أوْليائِكَ الْمُقَرَّبينَ، وَ اخْلُفْ عَلى عَقِبِهِ فِى الْغابِرِينَ، وَ اجْعَلْهُ مِنْ رُفَقِاء مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرينَ، وَ ا رْحَمْهُ وَ ايَّانَا بِرَحْمَتِكَ يا ارْحَمَ الرَّاحِمينَ
📚رساله لب اللباب ص ۱۷
#ماه_شریف_شعبان
#شهید_مطهری
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اصاله الوجود_01.mp3
3.4M
🎙#فلسفه| بر اساس اصاله الوجود، اگرچه ماهیت، هیچ حظی از وجود ندارد اما علم حصولی و گزاره هایی همچون «الانسان موجود» کاذب نمیباشند/ فاعل بالقصد بودن شارع با نگاه عمیق فلسفی منافات ندارد
🎙استاد علی فرحانی
📌تفصیل بیشتر این مطلب را میتوانید در جلسات تدریس بدایه الحکمه استاد (ذیل مبحث اصاله الوجود) بشنوید👇
https://eitaa.com/almorsalaat/1007
#فلسفه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️#فلسفه| اصل فلسفه حتماً بايد در حوزه قم ترويج شود و بايد عدّه ای متخصّص شوند و فلسفه بخوانند.
🎙مقام معظم رهبری
💠من در سفر به قم نيز، خدمت شما و بعضى دوستان ديگر عرض كردم: ما اگر كاری كنيم كه فلسفه از پايگاه خودش (شهر قم) فرار كند، آن وقت بايد بياييم به تهران و دنبال فيلسوف بگرديم، دنبال فيلسوف اسلامى؛ يعنى، مردم به هرحال، دنبال پاسخ های فلسفى هستند.
💠امروز فلسفه در دنيا جايگاه بسيار والايى دارد و نمى شود از فلسفه صرفنظر كرد، لذا اصل فلسفه حتماً بايد ترويج شود و بايد عدّه ای متخصّص شوند و فلسفه بخوانند.
💠من شنيده ام كه به خلاف چند سال قبل كه گفته مى شد حوزه های فلسفه گسترش دارد و رو به گسترش است، حالا قدری كم يا محدود شده است. از اين رو، اساتيد بزرگى كه الحمدلّٰله در قم تشريف دارند، بايد به اين مسئله، اهتمام ويژه كنند.
📚 ديدار با اعضای شورای عالى حوزۀ علميۀ قم،1380/03/16
#کلام_ولی #حوزه_علمیه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
دستگاه استنباطی شیخ و آخوند_01.mp3
3.32M
🎙#اصول| نگاه به علم اصول از منظر «دستگاه استنباطی» و «تابع استنباط»
🎙استاد علی فرحانی
📚کفایه الاصول. موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1396
#اصول
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 #بالندگی در حوزه به چه معناست؟
🔰مقام معظم رهبری
✅ بالندگی به معنای #پیشرفت و یک قدم جلو رفتن و آفاق تازه ای را کشف کردن است.
✅ بالندگی به این معنا نیست که ما در یک بحث، دقت بیشتری به خرج دهیم. فرض کنیم مسئله را که ملّای قرن ششم به گونه ای استدلال می کرد، ما حالا دقّت بیشتری به خرج بدهیم و بعضی از #استدلال های او را تحکیم و بعضی را ردّ کنیم و مسئله را استوارتر از آب در آوریم؛ کار فقط این نیست
✅ بلکه [بالندگی] باز شدن آفاق نویی، هم در #خود_علم یعنی فقاهت و هم در #محصول_علم، یعنی مباحث فقهی است.
✅ اصول و کلام و دیگر مباحث نیز همین طور است. همۀ اینها به بالندگی نیاز دارد.
📚 بیانات در جمع فضلا و نخبگان حوزه علمیه قم، 1374.09.14
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalaat
10.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید
📚 آشنایی با کتاب توحید علمی و عینی (محاکمات علامه طباطبایی (ره) بر مکاتبات سید احمد کربلایی (ره) و شیخ محمد حسین اصفهانی (ره)) به همراه توضیحاتی پیرامون تذییل اول علامه
🎙استاد علی فرحانی
⬇️لینک تدریس بدایه الحکمه استاد👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/tohideelmieini.pdf
⬇️لینک تدریس نهایه الحکمه استاد👇👇
https://eitaa.com/almorsalaat/5661
#فلسفه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b