وبینار استاد شهید 1.mp3
33.47M
🔉#میزگرد_مجازی| #ظرفیتهای_فقه برای تحقق #علوم_اسلامی
🔘به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله شهیدمفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه
🔰استاد امین اسدپور
👈استاد سطح عالی حوزه علمیه
🔰دکتر محسن برهانی
👈عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
📌برگزار شده در پنجشنبه ۲۷ آذر ساعت ۲۰، در اسکای روم، توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
#علوم_انسانی_اسلامی
@sargashteh1
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| شرح رساله برهان، اثر علامه طباطبایی
🔰محمدعلی اسماعیلی
⬇️لینک دانلود کتاب👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/48
mediafire.com/?2zayuv7z1depuus
#در_محضر_علامه #منطق #کتابخانه_مجازی
@almorsalaat
6.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#اندیشه_مطهر| توجه به کرامت و عزّت نفس، راهی برای ترک گناه.
🔰استاد شهید مطهری
#معارف #تربیت_اسلامی
@almorsalaat
♨️ #هم_اندیشی مجازی طلبگی (۳)
⏰جمعه ۹۹/۹/۲۸ ساعت ۱۹ تا ۲۲
✅موضوع این هفته: #وحدت_حوزه_و_دانشگاه، چالش ها و راهکارها
📌چالش های پیش روی تحقق وحدت چیست؟
📌تاکنون چه اقداماتی جهت تحقق وحدت صورت گرفته است؟
📌راهکارهای تحقق وحدت چیست؟
📌وظایف حوزه و طلاب در تحقق وحدت چیست؟
📌و ...
🌐امشب پیرامون این موضوعات در گروه هم اندیشی گفتگو می کنیم.
🌀لینک عضویت در گروه👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
♨️علت مخالفت روحانيون با بعضى از مظاهر تمدن در گذشته
🔰امام خمینی (ره)
🔸مخالفت روحانيون با بعضى از مظاهر تمدن در گذشته صرفاً به جهت ترس از #نفوذ اجانب بوده است. احساس خطر از گسترش فرهنگ اجنبى، خصوصاً فرهنگ مبتذل غرب موجب شده بود كه آنان با اختراعات و پديدهها برخورد احتياطآميز كنند.
🔸علماى راستين از بس كه دروغ و فريب از جهانخواران ديده بودند، به هيچ چيزى اطمينان نمىكردند و ابزارى از قبيل راديو و تلويزيون در نزدشان مقدمه ورود استعمار بود، لذا گاهى حكم به منع استفاده از آنها را مىدادند.
🔸آيا راديو و تلويزيون در كشورهايى چون ايران وسايلى نبودند تا فرهنگ غرب را به ارمغان آورند؟ و آيا رژيم گذشته از راديو و تلويزيون براى بىاعتبار كردن عقايد مذهبى و ناديده گرفتن آداب و رسوم ملى استفاده نمىنمود؟
📚منشور روحانیت
#تمدن_غرب #حوزه_انقلابی
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
🔍#بصیرت| کار جریان تحریف، آدرس غلط دادن برای حل مشکل تحریم است.
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۹/۵/۱۰
#کلام_ولی
@almorsalaat
نکاتي در باب وحدت حوزه و دانشگاه.mp3
6.98M
🔉 #وحدت_حوزه_و_دانشگاه| گفتاری در باب وحدت حوزه و دانشگاه
🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده
🔷 جایگاه بحث وحدت در نظام اندیشه حضرت امام خمینی (ره)
🔶 جایگاه بحث وحدت حوزه و دانشگاه علت طرح این مساله در ابتدای انقلاب
✅بررسی معنای وحدت حوزه و دانشگاه در زمانه کنونی و دخالت آن در علوم انسانی
📝بخشی از جلسات تدریس نظام حقوق زن و مرد
@shmotahari
@almorsalaat
♨️از اين عمل كبوتر ملهم شدم كه #اراده و #همت مى بايد.
🔸 مرحوم آخوند ملا حسينقلى همدانى رضوان الله تعالى عليه در حكمت از شاگردان مرحوم حكيم متأله ملا هادى سبزوارى است، و در عرفان و سير و سلوك از شاگردان مرحوم سيد على شوشترى.
🔸 جناب آخوند ملا حسينقلى بعد از بيست و دو سال سير و سلوك نتيجه گرفت و به مقصود رسيد و خود آنجناب گفت در عدم وصول به مراد سخت گرفته بودم تا روزى در نجف در جايى (گويا در گوشه ايوانى) نشسته بودم ديدم كبوترى بر زمين نشست و پاره نانى بسيار خشكيده را به منقار گرفت و هر چه نوك مى زد خورد نمى شد، پرواز كرد و برفت و نان را ترك گفت. پس از چندى بازگشت به سراغ آن تكه نان آمد باز چند بار آن را نوك زد و شكسته نشد، باز برگشت و بعد از چندى آمد و بالاخره آن تكه نان را با منقارش خرد كرد و بخورد، از اين عمل كبوتر ملهم شدم كه #اراده و #همت مى بايد.
🔸 در ديوان اين كمترين آمده است كه:
🌿 قدم اول اين مرحله خوف و رجا
🌿 بايد از ترك سرت برگ سفر ساز كنى
🌿 همت و خضر ره و بنيت در حد سوا
🌿 سان تثليث در انتاج نظر باز كنى
🔰 علامه حسن زاده، هزار و یک نکته، نکته۶۴۱
#اخلاق_و_عرفان #قله_های_تهذیب
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
🌐تراکم ظنون در مکتب شیخ انصاری
🔰استاد علی فرحانی
🔸یکی از شاخصه های اصلی نظام استنباطی شیخ انصاری (ره)، مبنای #تراکم_ظنون است. استاد علی فرحانی در ضمن تدریس رسائل و مکاسب، این مبنا را تبیین و بر مواردی تطبیق کرده اند.
🔸قابل توجه است که موضع اصلی بحث از این مبنا، علم اصول است و شیخ انصاری در کتاب رسائل خود ادله آن را بیان و نسبت آن را با قول به انسداد و حجیت قول موثوق به، مشخص کرده اند.
🔸در ادامه برخی از صوت های استاد در این موضوع را می شنوید. این مجموعه در حال تکمیل است.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔹بحثی سندی در ادله خیار مجلس و توضیح مبنای تراکم ظنون
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/fegh/tarakome-zonoom/bahsi-sanadi-dar-adelle-khiare-majles-v-mabnaye-tarakome-zonoon.mp3
🔹توضیحی پیرامون مبنای تراکم ظنون
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/fegh/tarakome-zonoom/tarakomezonoonesheikh@almorsalat.mp3
🔹توثیق روایات بر اساس مبنای تراکم ظنون و توثیق روایت "الناس مسلطون"
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/fegh/tarakome-zonoom/tosighe-revayat-bar-asase-mabnaye-tarakome-zonnon-v-%20tosighe-revayate-saltanat@almorsalat.mp3
🔹توثیق روایت "انما یحلل الکلام" بر اساس مبنای تراکم ظنون
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/fegh/tarakome-zonoom/tosighe-revayte-ennama-yohallel-bar-asase-tarakome-zonoon@almorsalat.mp3
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #اصول #شیخ_انصاری
@almorsalaat
📝#نگاهی_به_دریا| جایگاه دستگاه استنباطی امام در حل مسائل مستحدثه!
🔰استاد علی فرحانی
✍نویسنده:احسان چینی پرداز
◽️بنابر اینکه دین اسلام دین خاتم است و قرار است که تمام مسائلی را که دخیل در استکمال حقیقی انسان هستند پاسخ دهد و موضع خود را نسبت به آنها مشخص کند، در هر زمانی باید این امر توسط علماء از متن شریعت مقدس تولید شده و به جامعه عرضه شود.
◽️با اینکه این وظیفه در اطوار مختلف توسط علماء انجام شده است و امروز نیز سوالات مهمی به وجود آمده و نیازمند کاری عمیق و سخت است اما هنوز به نقطه انجام نرسیده است.
◽️به دیگر بیان، همانطور که در علم کلام گفته شده است و پشتوانه برهانی نیز دارد، هر آنچه که مربوط به فعل اختیاری انسان است ، تاثیر در تحصیل هدف خلقت داشته و در نیل انسان به مقصود نهایی او دخیل است.
◽️بنابر اینکه کشف طریق استکمال به آزمون و خطا واگذار نشده است و– حداقل- معظمی از علوم انسانی جدید ما مربوط به فعل اختیاری انسان اند و در سعادت و شقاوت او هم اثر دارند می بایست منبع شرعی هم داشته باشند و موضع شرع شریف نسبت به آنها به وضوح بیان شود.
◽️تفاوت مساله امروز با دیگر مسائلی که در اطوار متعدده بوده این است که برخی از کسانی که وارد در این عرصه شدند مشکل اساسی را نبود ادله کافی می دانند. زیرا بسیاری از مسائلی که امروز مطرح است در زمان شارع سوال اش هم مطرح نبوده است تا بخواهد روایتی هم دراین باب وجود داشته باشد.
◽️اما مشکل به همین جا ختم نشده بلکه اگر جواب این سوالات داده نشود و کیفیت تلقی این علوم از منبع وحی، تبیین نشود آن وقت است که نگاه های نادرست به دین درست شده و اصل اساسی پاسخگویی دین به تمامی نیاز های بشر از بین رفته و کارآمدی تام آن زیر سوال می رود.
◽️حال باید گفت راه حل اساسی در مبانی اصولی و دستگاه استنباطی یک فقیه می باشد. همانطور که واضح است علم اصول تاثیر مستقیم و تعیین کننده ای در طریق و نحوه استنباط داشته و بالجمله #پلیس_چهار_راه_استنباط است!
◽️در واقع یک فقیه حین مواجهه با ادله دو مساله مهم را پیگیری می کند: یکی مساله حجیت ادله و توثیق منابع است دیگری هم مساله دلالت ادله می باشد.
این دو مساله که از اساسی ترین مسائل استنباط است درگرو مبانی اصولی و دستگاه استنباطی فقیه جواب پیدا می کند.
◽️به طور مثال مبنایی که مبتنی بر ممیزیت شهرت قدمائیه است و در نتیجه شهرت قدمائیه را شرط در اعتبار و صحت ادله می داند و صرف توثیق سندی را برای تمسک به دلیل مجزی و مکفی نمی داند، منابع موثق پیشروی خود را در پاسخگویی به مسائل مستحدثه بسیار محدود کرده است.
◽️ بدیهی است بسیاری از مسائلی که امروز مطرح است اصلا در آن زمان مطرح نبوده تا بخواهد وارد در باب الاحکام وسائل الشیعه و یا وافی ملا محسن فیض شده و شهرت فتوایی پیدا بکند. لذا است که چنین شخصی در تولید مسائل جدید با چالشی جدی روبرو است!
◽️و یا فقیهی که مبنای او در حجیت خبر واحد آیه نبأ باشد، در نتیجه آن حدوسط حجیت خبر واحد بر مدار « عادل امامی» می داند و حتی وثاقت راوی را هم کافی نمی داند .در نتیجه چنین دیدی، بسیاری از منابع ادله محدود شده و شاید به راحتی پاسخگو نباشد.
◽️اما تاثیر علم اصول به صرف توثیق منابع و مساله حجیت ادله پایان نمی پذیرد بلکه به وسیله مباحث الالفاظ خود متکفل زبان شناسی شرع مقدس است.
◽️حق این است که زبان گفتاری شرع یک زبان خاص است که در محیط خود تعریف میشود و این زبان و محیط گفتار، با محیط های دیگر عقلائی بسیار تفاوت داشته و در نتیجه احکام متفاوتی هم دارد.
◽️این مهم اقتضاء دارد که زبان گفتار معصوم و محیط تقنین شریعت اسلام معلوم شده و نهایتا دلالت کلام معصوم هم در آن فضا معنا شود.
◽️به طور مثال بسیاری از روایات و ادله قضایای شخصیه ای هستند که محفوف به قرائن فردیه و زمانیه و مکانیه سائل می باشند.
◽️ این در حالی است که چنین روایاتی به خودی خود منطبق بر زمان ها یا مکان ها و شرائط دیگر نمیشود و صرف وجود این قرائن مانع از ظهور ساز بودن اصل اشتراک احکام می باشد، در اینجا است که یک فقیه زبردست برای خارج کردن روایت از قرائن سه گانه مذکور، و به دست آوردن حکم تقنینی و حقیقی آن نیاز به یک دلالت شناسی و زبان شناسی عمیق روایات دارد که البته حصول آن متوقف بر مباحث الافاظ علم اصول می باشد.
◽️در نهایت باید گفت دستگاه استنباطی امام راحل یک دستگاه منسجم و پاسخگویی است که این الگوریتم کاملا ملتفت به مسائل دلالی و توثیقی فوق بوده و به گونه ای است که می تواند پاسخگویی مسائل مستحدثه باشد.
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد #اصول
🔉@almorsalaat👇👇
010-chera.manahej.bakhanim@almorsalat.mp3
11.32M
🔉#نگاهی_به_دریا| دستگاه استنباطی امام، راه حل مسائل مستحدثه
🔰استاد علی فرحانی
◽️استاد در این گفتار به بیان وظیفه دین در قبال نیازهای روز پرداخته و مساله اساسی امروز را استخراج جواب دین به مسائل مستحدثه می دانند.
◽️حل این مهم در گرو دستگاه استنباطی متقنی است تا توان استخراج این پاسخ ها را از منبع وحی داشته باشد.
📌متن پیاده سخنان استاد را از اینجا ببینید:👇👇👇
https://s17.picofile.com/file/8417923284/10.pdf.html
♨️ در این صوت نکات مهمی بیان میشود، حتما گوش کنید!
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد #اصول
@almorsalaat