#مکتب_امام_خمینی
⚡️جهاد درونی و جهاد با نفس همراه با سایر جهادها
🔰رهبر معظم انقلاب 94/3/14
🔺جهاد این مرد بزرگ [امام خمینی (ره)] صرفاً جهاد سیاسی و اجتماعی یا جهاد فکری نبود بلکه همراه با همهی این جهادها، جهاد درونی، جهاد با نفس، پایبندی به ارتباط مستمر و دائم با خدای متعال هم بود؛ این هم درس است.
🔺اینجور نیست که اگر ما در میدان جهاد فکری یا جهاد علمی یا جهاد سیاسی یا جهاد نظامی وارد شدیم، حق داشته باشیم که از این بخش از جهاد صرفنظر کنیم.
🔺امام بزرگوار اهل خشوع بود، اهل بکاء بود، اهل دعا بود، اهل توسّل و تضرّع بود. در همین ماه مبارک شعبان مکرّر این فقرهی مناجات شعبانیّه را در سخنرانی خود تکرار میکرد: اِلهی هَب لی کَمالَ الِانقِطاعِ اِلیکَ وَ اَنِر اَبصارَ قُلوبِنا بِضِیاءِ نَظَرِها اِلَیکَ حَتَّی تَخرِقَ اَبصارُ القُلوبِ حُجُبَ النّورِ فَتَصِلَ اِلی مَعدِنِ العَظَمَة. این رفتار او بود، گریهی سحرگاهان او، مناجات او، دعای او، ارتباط دائمی او که این حالت، پشتوانهی معنویِ تداوم و استمرار جهاد این مرد بزرگ را تشکیل میداد. اینرا هم در حاشیهی جهاد فیسبیلالله امام بزرگوارمان به یاد داشته باشیم.
#اخلاق_و_عرفان
#کلام_ولی #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
نسبت عقلایی بودن معاملات و اقتصاد اسلامی +.mp3
1.8M
🔶 اشاره ای کوتاه در باب نسبت عقلایی بودن باب معاملات و امکان اقتصاد اسلامی در پایان بحث صحیح و اعم در اصول فقه
@ofoqemobin
المرسلات
🔶 اشاره ای کوتاه در باب نسبت عقلایی بودن باب معاملات و امکان اقتصاد اسلامی در پایان بحث صحیح و اعم د
👆👆👆👆
مطالب این صوت که بخشی از تدریس استاد هاشمی است، قابل توجه است. حتما #بشنوید.
#علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
بسم الله الرحمن الرحیم
🔷 یکی از بینش پژوهان در پی انجام یک تحقیق جامع در مورد آثار و تفکرات شهید مطهری بودند و در یکی از مراحل تحقیق با این سوال مواجه شده اند که سیر تاریخی انتشار #آثار_قلمی استاد شهید مرتضی مطهری به چه ترتیبی است.
🔶 برای پاسخ به این سوال از کانال جامع اندیشه های شهید مطهری درخواست کردند که یک مسابقه با جایزه معین برای آن ترتیب دهیم و جایزه مسابقه هم به اولین نفری که پاسخ #صحیح و #کامل رو ارائه دهد تعلق می گیرد.
✅ سوال مسابقه این است👇🏼👇🏼
⁉️ آثار قلمی استاد مطهری کدام هستند و سیر ترتیب این آثار به چه نحو است. از اولین اثر قلمی تا آخرین اثر استاد شهید مرتضی مطهری.
📝 پاسخ های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال کنید.
🎁 هدیه مسابقه برای نفر برگزیده از طریق واریز وجه تقدیم می شود.
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
♨️محفل علوم انسانی #المرسلات
✅با ما همراه شوید👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1658781751C50bf41ac95
🌀اقتصاد بخشی از اسلام است
🔰شهید مطهری
🔷 كسانى كه فكر مى كنند مسائل زندگى از يكديگر جداست و هر چيزى يك مرز و يك قلمرو خاص دارد و هر گوشه اى و قسمتى از زندگى بشر به يك شىء بخصوص تعلق دارد، تعجب و احياناً انكار مى كنند كه كسى مسئله اى به نام «#اقتصاد_اسلامى» طرح كند، زيرا به عقيده اينها هريك از اسلام و اقتصاد يك مسئله جداگانه است.
🔹 اسلام به عنوان يك دين براى خودش و اقتصاد به عنوان يك علم و يا يك فلسفه براى خودش، اسلام قلمروى دارد و اقتصاد قلمروى ديگر، همچنانكه #فرهنگ، #سياست، #قضاوت و حتى #اخلاق هر كدام قلمروى جداگانه از اسلام دارند.
🔶 بعضى پا فراتر نهاده و گفته اند زندگى به طور كلى يك مسئله است و دين مسئله ديگر، دين را نبايد با مسائل زندگى مخلوط كرد. اشتباهشان این اشخاص اين است كه مسائل زندگى را مجرد فرض مى كنند؛ خير، زندگى يك واحد و همه شئونش توأم با يكديگر است؛ صلاح و فساد در هريك از شئون زندگى در ساير شئون مؤثر است. ممكن نيست اجتماعى مثلًا فرهنگ يا سياست يا قضاوت يا اخلاق و تربيت و يا اقتصادش فاسد باشد اما دينش درست باشد و بالعكس.
🔸اگر فرض كنيم دين تنها رفتن به مسجد و كليسا و نماز خواندن و روزه گرفتن است ممكن است كسى ادعا كند مسئله دين از ساير مسائل مجزاست، ولى اين مطلب فرضاً درباره #مسيحيت صادق باشد درباره #اسلام صادق نيست.
📚نظری به نظام اقتصادی اسلام
#اقتصاد_اسلامى #اندیشه_مطهر
@almorsalaat
#یادداشت
⚡️نکته ای مهم در مورد خواندن کتاب (الفائق فی الاصول)
🔰حجت الاسلام حامد سامی
✳️همانطور که می دانید ، علم اصول یک علم آلی است نه اصالی . ویژگی مهم علوم آلی این است که این علوم به عنوان ابزار به ما کمک می کنند تا در علوم دیگر از آنها استفاده کنیم و به نتایجی برسیم . به عنوان مثال در مورد علم منطق گفته می شود که یک وسیله وابزار برای تفکر استیعنی برای اینکه در مسیر تفکر به درستی حرکت کنیم باید مسلح به ابزار علم منطق باشیم .علم اصول نیز یک ابزار مهم برای دستیابی به استنباط احکام مختلف است.
✳️در علوم اصالی ، دانستن هر یک از اجزاء علم به تنهایی، یک نتیجه و فایدۀ مشخصی دارد ؛ مثلا در علم پزشکی اگر یک پزشک بداند که (یک داروی خاصی برای یک درمان خاصی است و عوارض خاصی را دارد ) ؛ همین گزاره می تواند در درمان یک بیماری به او کمک کند ؛حتی اگر به همۀ علم پزشکی در همۀ گرایش ها به صورت کامل مسلط نباشد ؛ یعنی در علم پزشکی ، به هر اندازه که به گزارۀ پزشکی مسلط باشیم می توانیم از همان مقدار استفاده کنیم . اما در علوم آلی مثل علم اصول فقه ، این طور نیست . در علوم آلی احتیاج به یک دستگاه و یک مجموعۀ کامل و منسجم داریم که مانند یک کارخانه عمل می کند ؛ مواد خامی را دریافت می کند و محصولی را ارائه می دهد. این دستگاه باید در مجموعۀ گزاره ها و بخش های خود از انسجامی برخوردار باشد که اولا بخشی از این علم ، بخش دیگر را نفی نکند و ثانیا این مجموعۀ علم بتواند با توجه به مواد خام ، خروجی مشخصی داشته باشد.
✳️بنابر این علم اصول فقه به عنوان یک علم آلی ، یک دستگاه استنباطی است که همۀ اجزائش به یکدیگر متصل اند و با دانستن بخشی از این علم نمی توان استنباطی را انجام داد و نمی توان به کمک یک یا چند گزارۀ آن علم ، خروجی و نتیجۀ درستی به دست آورد.
✅با توجه به این بیان ، ما باید در علم اصول به یک دستگاه نظام مند و منسجم برسیم. برای این کار حتما باید ارتباط درستی بین بخش های مختلف علم برقرار کنیم تا انسجام علم حفظ شود و قسمتی از علم ، قسمت دیگر را انکار نکند.
❇️ به نظر می رسد از مهمترین اهداف کتاب «الفائق» این است که در موضوعات مهم و کاربردی ، مفاهیم به درستی تبیین شود و در هر بحثی، مطالب ابواب مختلف مرتبط با آن موضوع جمع بندی شود و حتی برخی از مطالبی که در کتب متعارف نیامده است ، آورده شود ؛ اما این به معنای ارائۀ یک منظومه کامل فکری و استنباطی برای علم اصول فقه نیست ؛ بنابراین کتاب «الفائق فی الاصول » یک مکمل خوب در کنار کتب اصلی علم اصول فقه است ؛ ولی به تنهایی نمی تواند یک نظام فکری کاملی ارائه دهد.
✅ با توجه به توضیح فوق باید دقت شود که خواندن کتاب «الفائق فی الاصول » ما را به این مطلب ترغیب نکند که علم اصول را مثل علم پزشکی قلمداد کنیم وبه فهم جزیره ای و بخش بخش این علم اکتفا کنیم.
🔰به عبارت دیگر در علم اصول باید به ملکۀ استنباط برسیم که یک امر بسیط و وحدانی است ؛ باید همه اجزاء این علم به درستی و به صورت هماهنگ در کنار یکدیگر قرار گیرد تا نتیجه حاصل شود.
#اصول #الفائق
@almorsalaat
1.05M
#مشاوره_مجازی
💢چگونه بدون ورود رسمی به حوزه، دروس مهم حوزوی را فرا بگیریم؟
🔰🔰🔰🔰🔰
💠 وویس حاضر مشاوره یکی از #دانشجویان رشته حقوق با مشاور محترم کانال حجت الاسلام سید محمد هاشمی (@SMHashemi128) درمورد چگونگی فراگیری دروس حوزوی است
📌 جهت ارتباط با مشاوران کانال کلیک کنید
👇👇👇👇
🆔 eitaa.com/almorsalaat/248
#هدایت_تحصیلی #واحد_مشاوران_المرسلات
@almorsalaat
هدایت شده از محفل علوم انسانی المرسلات
🔅دنبال چه هستیم؟
▫️درباره نگرش درون گفتمانی پیرامون علوم انسانی با توجه به موقعیت فقه در جمهوری اسلامی ایران
⚜️حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری
👇👇👇
🔍محفل علوم انسانی المرسلات
🔥 @ensani_almorsalaat
هدایت شده از محفل علوم انسانی المرسلات
♦️دنبال چه هستیم؟
⚜️حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری
◾️ علوم انسانی معنای عریض و طویلی دارد و قرن هاست که متفکرین مختلف در تمدن مغرب زمین به آن پرداختند. در نگاه اولی علوم انسانی نه در مبادی و نه در روش هیچ نسبتی با آموزه های وحیانی اسلام ندارد. عمده مکاتب فکری موجود در این حوزه، حول محور #اومانیسم (انسان گرایی) و با روش تجربی و #عقلانیت_خودبنیاد تکون یافته. بنابراین وقتی در حوزه معارف اسلامی از آن سخن می گوییم به دنبال چه هستیم؟
◾️ما معتقدیم که مقام معظم رهبری (دام ظله) به تبع امام خمینی (ره) مسیری را در حوزه علمیه و معارف اسلامی باز کردند که از دریچه آن می توانیم به شبکه مفاهیم پیچیده علوم انسانی وارد شویم. این مسیر چیزی جز انقلاب اسلامی و #جمهوری_اسلامی برآمده از آن نیست. اگر انقلاب اسلامی در سال 57 در ایران پیروز نمی شد، ما امروزه شأنیت کافی برای پرداختن به این مسأله نداشتیم. علوم انسانی در امتداد تمدن ها شکل می گیرد و تحولات اساسی در جامعه ایران در 4 دهه گذشته، استقلال فکری و فرهنگی لازم برای پرداختن به این مسأله را فراهم کرده است.
◾️نظریه #ولایت_فقیه صرفاً یک ساختار سیاسی نیست که از آن ذیل ابواب سیاسی فقه سخن بگوییم بلکه این نظریه، فقاهت را در مصدر مدیریت فردی و اجتماعی انسان قرار داده، بنابراین کارکرد علوم انسانی در توسعه تمدن غرب باید به صورت #بومی برای جامعه اسلامی بازتولید شود تا امکان جریان فقاهت در رگ های جامعه فراهم شود.
◾️از این منظر بسیاری از پیشفرض های موجود در علوم انسانی رنگ باخته و معنای اراده شده از آن، غیر از معنایی است که در ادبیات آکادمیک جهان وجود دارد.
◾️به صورت کلی مواجه ما با علوم انسانی در دو حوزه: #مفاهیم_انتزاعی و #پدیده_های_عینی تصویر می شود. در حوزه مفاهیم انتزاعی، مبانی فلسفی در هستی شناسی و انسان شناسی که روح جمعی ایرانیان را شکل داده، ما را به ظرف #اعتبار انسانی می رساند. #اعتباریات در امتداد حکمت اسلامی همانند سفره ای است که پدیده های عینی با روش فقهی مشخص از آن بهره می برند. پدیده های عینی در این منظر جدید، رویدادهای اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است.
◾️مثلاً برای از بین بردن مسأله فقر به عنوان یک پدیده در جامعه فعلی ایران، با بهره گیری از پیشفرض های مفهومی مثل «عدالت»، «آزادی» و «فرهنگ» از دایره مفاهیم انتزاعی اسلام، اصولی با روش فقه جواهری استنباط می گردد و ناظر بر اقتضائات زمانی و مکانی تطبیق داده می شود. نتیجه این فرآیند، استخراج استراتژی های کلی در مدیریت جامعه اسلامی است و نهادی همچون مجلس شورای اسلامی ذیل آن، مصوباتی را برای محرومیت زدایی در نظر می گیرد. همانند #اقتصاد_مقاومتی به عنوان یک استراتژی، برخواسته از مبانی فلسفی و روش فقهی مدون و ناظر بر اقتضائات و شرایط عصر حاضر جمهوری اسلامی ایران است.
◾️ بنابراین نمی توان جمهوری اسلامی ایران را از مدار تولید #علوم_انسانی_اسلامی در این منظر حذف کرد. در کشوری که ساختارهای #سکولار حاکم باشد، متفکران اسلامی هیچ عرصه ای برای رصد، توصیف و بازتولید اصول اجتماعی نخواهند داشت. یکی از دلایل نفوذ سکولاریسم در حوزه های علمیه که گاهی ندای انسداد فکری از آن شنیده می شود و گاهی آن را با سیره عقلاء توجیه و تزیین می کنند، برخواسته از بی توجهی به موقعیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای فقه شیعه ایجاد کرده است.
◾️ پس حوزه علمیه از منظر خود به علوم انسانی می نگرد و این منظر در بستر اتفاق تاریخی به نام #انقلاب_اسلامی ایجاد شده است. بنابراین اگر از تعلیم و تربیت سخن می گوییم چون ساختار جمهوری اسلامی متکفل نهادهای آموزشی و پرورشی کشور است و اگر از اقتصاد اسلامی سخن می گوییم چون زمام شوراهای عالی اقتصاد در اختیار جمهوری اسلامی است.
◾️ با توضیحات فوق، جایگاه حوزه علمیه و دانشگاه در فرایند تولید علوم انسانی اسلامی روشن می گردد. حوزه علمیه به صدد بازتولید مفاهیم اساسی علوم انسانی مطابق با موازین میراث فلسفی و فقهی ایران اسلامی است و دانشگاه متکفل توصیف و رصد پدیده های عینی در نظر و عمل است.
✅ امیدواریم در این محفل بتوانیم گوشه هایی از این ظرفیت عظیم را به مخاطبین محترم کانال عرضه کنیم.
🔍محفل علوم انسانی المرسلات
🔥 @ensani_almorsalaat
10-hamahangi-99.7.19.mp3
17.82M
🔉 #هماهنگی_امام_و_علامه
💢تحلیل اعتبارات شرعی (2) و سلوک اجتماعی از نگاه امام و علامه
🔰استاد علی فرحانی
☑️ در این جلسه به ادامه بحث اعتبارات شرعی پرداخته شد و پس از آن دو مبحث سلوک شرعی و سلوک اجتماعی و همچنین طریق صحیح عرفان و تفاوت آن با جهله صوفیه و اهل ظاهر، تبیین شد.
📌 10مین و آخرین جلسه از سلسله جلسات هماهنگی امام و علامه ۹۹/۷/۲۰
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #اصول #فلسفه #علوم_انسانی_اسلامی #در_محضر_علامه #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
💢هيچ راهى در معارف الهيه پيموده نمى شود مگر آنكه ابتدا كند انسان از ظاهر شريعت و پس از انكشاف حقيقت و بروز انوار معارف در قلب نيز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود.
🔰امام خمینی (ره)
📌📌📌📌📌📌
🔺انسان شرعى عبارت از آن است كه موافق مطلوبات شرع رفتار كند، و ظاهرش ظاهر رسول اكرم باشد، و تأسى به آن بزرگوار بكند در جميع حركات و سكنات و در تمام افعال و تروك. و اين امرى است بس ممكن، زيرا كه ظاهر را مثل آن سرور كردن امرى است مقدور هر يك از بندگان خدا.
🔺و بدان كه هيچ راهى در معارف الهيه پيموده نمى شود مگر آنكه ابتدا كند انسان از ظاهر شريعت. و تا انسان متأدّب به آداب شريعت حقه نشود، هيچيك از اخلاق حسنه از براى او به حقيقت پيدا نشود، و ممكن نيست كه نور معرفت الهى در قلب او جلوه كند و علم باطن و اسرار شريعت از براى او منكشف شود.
🔺و پس از انكشاف حقيقت و بروز انوار معارف در قلب نيز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود. و از اين جهت دعوى بعضى باطل است كه به ترك ظاهر. علم باطن پيدا شود. يا پس از پيدايش آن به آداب ظاهره احتياج نباشد. و اين از جهل گوينده است به مقامات عبادت و مدارج انسانيت.
📚 شرح چهل حديث، ح اول، ص۷
#آراء_امام #اخلاق_و_عرفان #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat