eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
590 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
المرسلات
#مشاوره_مجازی 💢خواندن کتاب مغنی چه فایده ای دارد؟/ مقدمات اجتهاد در ادبیات چیست؟ @fater290 👇👇👇👇
💢خواندن کتاب مغنی چه فایده ای دارد؟/ مقدمات اجتهاد در ادبیات چیست؟ ⁉️ 🔹سلام استاد، خداقوت؛ 🔹بنده پایه ۳ هستم و ادبیات رو هم بصورت جدول ضربی و کاربردی کار نکرده ام. بنظرتان با این وجود که مغنی نظریات اجتهادی یک ادیب در ادبیات است و بنده هنوز مقدمات اجتهاد کردن در علمی رو کسب نکردم مغنی خواندن بنده چه فایده ای دارد؟! وبه چه صورت بخوانم؟ ✅ : حجت الاسلام محمدمهدی مقدسی @m_mahdi1384 🔸سلام علیکم 🔸یکی از مطالبی که متاسفانه ذهن طلاب پایه های اولیه تحصیلات حوزوی را به خود مشغول می کند مسئله اجتهاد در ادبیات است. مسئله ای که طلاب تنها لفظ آن را می شنوند و تصویر درستی از آن ندارند؛ لذا هر کسی تفسیر خاصی از «اجتهاد در ادبیات» ارائه می دهد و متاسفانه عده ای هم به علت بی اطلاعی از معنای درست آن زمان زیادی را برای رسیدن به اجتهاد در ادبیات صرف می کنند و کتاب های مختلفی می خوانند و در آخر نتیجه مطلوب حاصل نمی شود. 🔸طبیعتا تا زمانی که ندانیم اجتهاد در ادبیات به چه معناست راه رسیدن به آن را هم نمی دانیم. لذا حتی اگر بهترین کتاب اجتهادی ادبیات را هم بخوانیم از آن بهره زیادی نمی بریم. 🔸برای فهم معنای صحیح اجتهاد در ادبیات، دانستن مقدماتی ضروری است: 1⃣قواعد عامه زبانشناسی و توانایی تفکیک قواعد ادبی «من جهة عامه» و «من جهة خاصة» 2⃣شناخت صحیح و دقیق تاریخ تطور علم ادبیات 3⃣تسلط بر اصول نحوی که بر اساس قواعد صحیح زبانشناسی طراحی شده (بسیاری از مطالبی که در کتب اصول نحو فعلی است بر اساس قواعد اصول فقه اهل سنت است که اشکالات زیادی به آن مطرح است) 4⃣شناخت اسلوب های کلام عرب فصیح 🔸البته برای علم لغت و بلاغت مقدمات دیگری نیز لازم است که نیازمند توضیح تفصیلی است. 🔸نکته مهم این است که: دانستن قواعد صرفی و نحوی و احاطه و تسلط بر قواعد جزئی و همچنین دانستن اقوال مختلف در یک مسئله اجتهاد در ادبیات نیست. 🔸با توجه به این نکات طلبه ای که در پایه سوم مغنی می خواند آشنایی کافی با مقدمات لازم برای اجتهاد در ادبیات ندارد و تا زمانی که باب الفاظ اصول فقه را با نگاهی زبانشناسانه نخواند، از خواندن کتاب های مختلف ادبی بهره ای جز دانستن قواعد فرعی و اقوال مختلف نخواهد برد. 🔸لذا در کتاب مغنی بخش «باب رابع» نکات مهم و قابل استفاده ای دارد که دانستن آن ها لازم است. 🔸قسمت باب اول مغنی خلأی که در کتاب های گذشته از جهت بررسی «حروف و ادوات» وجود دارد را پر می کند. 🔸حروف و ادوات در کلام اهمیت زیادی دارند و شناخت معنای آن ها و اثرات معنایی و اعرابی که در کلام ایجاد می کنند اهمیت زیادی دارد؛ ولی مباحث اختلافی که بیان شده است تنها در صورتی قابل استفاده است که مقدماتی که بیان کردم حاصل باشد. 🔸البته اگر کتابی به صورت منظم و دسته بندی شده این مطالب را بیان کرده باشد بسیار قابل استفاده است. @fater290
هدایت شده از المرسلات
💠فقه و علوم انسانی 🔰استاد علی فرحانی @fater290 👇👇👇👇
هدایت شده از المرسلات
fegh-v-oloome-ensani-98.11.26.mp3
8.18M
🔉🔉 💠فقه و علوم انسانی 🔰استاد علی فرحانی 📌📌📌📌📌 🔹همانگونه که سابقا در کتاب جام جم اجتهاد تبیین کرده ایم، مسائل علوم انسانی عمدتا از جنس مسائل فقهی هستند و با همان روش باید به تولید علوم انسانی پرداخت. 🔹استاد در این صوت به عنوان مقدمه ورود در مباحث فقهی علوم انسانی، نگاه صحیح به فقه را تبیین می کنند. 🔹همینطور که استاد در این صوت بیان میکنند، توجه به این نگاه در تولید علوم انسانی بسیار حائز اهمیت است. 📌📌📌📌📌 📌جلسه فقه فرهنگ ۹۸/۱۱/۲۶ @fater290
المرسلات
🔉🔉 #بشنوید ♨️ تولید محتوا با الگوی مجاهدانه 🔰استاد علی فرحانی 🍁🍁🍁🍁🍁 🔹امروز برای انجام وظیفه تبل
👆👆👆👆 💢جوانان ایران همچون شهید باقری و باکری در دفاع مقدس توانستند راهی را که در حالت عادی در بیست یا بیست و پنج سال باید طی شود، در ظرف یکسال و نیم، دو سال طی کنند و از یک سرباز صفر به یک استراتژیست نظامی تبدیل شوند. 🔰رهبر معظم انقلاب، ۹۲/۹/۲۵ ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔹مسئله‌ی دفاع مقدس آزمونی بود برای بروز استعدادها. دفاع مقدس وسیله‌ای شد برای اینکه استعدادهای مکنون در انسانها، به شکل عجیبی بروز کند. 🔹مثلا در سپاه، شما ملاحظه میکنید یک جوانی وارد میدان جنگ میشود و در حالی که از مسائل نظامی هیچ اطلاعی ندارد و وارد نیست، در ظرف یک سال، یک سال و نیم، دو سال تبدیل میشود به یک استراتژیست نظامی؛ این خیلی مهم است. 🔹خب، شما الان در حالات شهدا و سرداران بزرگ و مانند اینها که نگاه میکنید، مثلا فرض کنید شهید حسن باقری من‌باب مثال، بلاشک یک طراح جنگی است. هرکس منکر این معنا باشد، اطلاع ندارد؛ والا کسی اطلاع داشته باشد، خواهد دید که واقعا این جوان بیست و چند ساله یک طراح جنگ است. کی؟ در سال ۱۳۶۱؛ کی وارد جنگ شده است؟ در سال ۱۳۵۹. این مسیر حرکت از یک سرباز صفر به یک استراتژیست نظامی، یک حرکت بیست ساله، بیست و پنج ساله است؛ این جوان در ظرف دو سال این حرکت را کرده است! این خیلی نکته‌ی مهمی است. 🔹یا مثلا شهید باکری؛ ایشان در آغاز جنگ یک جوان دانشجو است که تازه فارغ‌التحصیل شده؛ حالا چند ماه یا یک مدتی هم در پادگانها گذرانده، بعد هم به دستور امام که [گفتند] از پادگانها بیایید بیرون، آمده بیرون؛ مثلا مهر ماه سال ۵۹ شهید باکری یک چنین حالتی دارد. بعد شما نگاه کنید در عملیات بیت‌المقدس، در عملیات خیبر، قبل آن در عملیات فتح‌المبین، این جوان یک فرمانده‌ی زبده‌ی نظامی است که میتواند یک لشکر را، در بعضی جاها یک قرارگاه را حرکت بدهد و هدایت کند و کار کند. ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 📌 پ.ن: استاد علی فرحانی در صوت بالا بیان می کنند که امروزه در حوزه های علمیه هم نیاز داریم که با الگوگیری از کارجهادی شهدا در دوران دفاع مقدس، در مدت زمان کوتاه به قوت علمی مورد نیاز دست پیدا کنیم و بتوانیم امر ولی را در تولید علوم انسانی امتثال سازیم. @fater290
💠تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ‌ 👈بروز حقیقت عالم در روز قیامت 🔺فأخبر بتقطّع الأسباب، و إنقطاع الروابط يومئذ، فأفاد أنّ جميع التأثيرات و الارتباطات التي بين الموجودات في نظامها الموجود في عالم الأجسام و الجسمانيّات و ما يتلوه ستقطع و تزول فلا يؤثّر شي‌ء منها في شي‌ء، و لا يتأثّر شي‌ء عن شي‌ء، و لا ينتفع و لا يستضرّ شي‌ء بشي‌ء، و لو كان الظرف ظرفها، و اليوم يومها لما تخلّف شي‌ء من أحكامها و لم تزل عن مستقرّها، إلّا ببطلان الذوات و انقلاب المهيّات، و من المحال ذلك، و لا تبديل لكلمات اللّه، فإذن المرفوع الزائل هو وجوداتها السرابيّة، و هي وجوداتها القائمة بالحقّ سبحانه، الثابتة به، الباطلة في أنفسها، فلاتبقى إلّا نسبتها إلى الحقّ سبحانه، و تبطل بقيّة النسب، و إذ هي باطلة في نفسها فهو انكشاف بطلانها لا نفسه، و ظهور حقيقة الأمر و هو أن لا وجود إلّا له سبحانه و لا تأثير لغيره، فلا ملك إلّا له، و لا ملك إلّا هو 📚علامه طباطبایی، الانسان و العقیده، الانسان بعد الدنیا، ص۱۰۰ @fater290
♨️ابزار فنی و دانش جدید، کمک خوبی در راه کشف معارف الهی و ژرفای آموزشهای اهل‌بیت 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۹/۵/۱۸ 🔖🔖🔖🔖🔖🔖🔖 ✅تا همه‌ی ظرفیت اندیشه‌ی خلاق آدمی به کار نیفتد، امید کشف معارف الهی و ژرفای آموزشهای اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) برآورده نخواهد شد. ابزار فنی و دانش جدید، کمک خوبی در این راه شمرده می‌شوند. شما جوانان فاضل و کارآمد، از این‌که خواسته و توانسته‌اید با استخدام کامپیوتر در این راه گامی بردارید، خداوند تعالی را سپاس گزارید و در ادامه‌ی راه، فقط رضای او را مقصود قرار دهید و برای گشوده شدن سرچشمه‌های دانش و معرفت، از او مدد بخواهید. @fater290
💠 آب کم جو تشنگی آور بدست @fater290 👇👇👇👇
المرسلات
💠 آب کم جو تشنگی آور بدست @fater290 👇👇👇👇
💠 آب کم جو تشنگی آور بدست 🔰نامه ای از عارف کامل آیت الله سید احمد کربلایی (ره) 📚از کتاب تذکره المتقین ☘☘☘☘☘☘☘☘ 🔅باسمه تعالی  🔅زنده باد حضرت دوست و مرده باد هرچه غیر اوست  🌷ای هدهد صبا به سبا می فرستمت 🌷بنگر که از کجا به کجا می فرستمت  🌷حیف است طائری چو تو در خاکدان دهر 🌷ز اینجا به آشیان وفا می فرستمت  🌷در راه عشق مرحله قرب و بعد نیست 🌷می بینمت عیان و دعا می فرستمت  🌷هر صبح و شام غافله ای از دعای خیر 🌷در صحبت شمال و صبا می فرستمت  🌷ای غایب از نظر که شدی همنشین دل 🌷می گویمت دعا و ثنا می فرستمت  🔅فدای حقیقت شوم، که از او خبری نداری، دستورالعمل آن است که از خود و خودرأیی دست برداری، 🔅جان من به لب آمد از گفتن این که راه نجات و خلاص در استغراق ذکر الهی و تفکر در معرفت نفس و خودشناسی است ذکر و فکر خود رهنمای تو خواهد شد. 🌷یا من اسمه دواء و ذکره شفاء.  🌷دوائک فیک و لا تبصر و دائک منک و لا تشعر . 🌷تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز 🔅جنابعالی در همه چیز اهتمام دارید، مگر در همین یک کلمه پس حالا که چنین است: 🌷تو و تسبیح و مصلی و ره زهد و ورع 🌷من و میخانه و ناقوس و ره دیر و کنشت  🔅باری جناب حاجی میرزا فلان سلمه الله ان شاء الله از آب و گل بیرون آمده و رشته معرفت نفس به دست آورده، و آقا میرزا فلان هم ان شاء الله خوب مشغول است، به حسب ظاهر امید پیش آمد به زودی ان شاءالله در او هست. 🔅باری نوشته بودی در تضرع و ابتهال هم چیزی بنویس، تا این که نوشتجات ناقص نماند. نمی دانم بر این حرف خنده کنم یا گریه، ای کاش بر دل مبارک زده می شد، نوشته می شد، و الا بر کاغذ خیلی زده اند و نوشته اند. 🔅فدایت، این مسئله و باقی مسائل راه آخرت آموختنی نیست، بلکه نوشیدنی است، تضرع و ابتهال از درد و سوز دل بر می خیزد، درد پیدا کن، آن خود تضرع و ابتهال می آورد. 🌷آب کم جو تشنگی آور بدست 🌷تا بجوشد آبت از بالا و پست  🔅هرگز شنیده شده که زن بچه مرده را گریه تعلیم کنند، یا زن آبستن را زائیدن بیاموزند، بلی نائحه ای [زن نوحه خوان ] را که اجاره کنند، یا بازی زائیدن بخواهند درآورند، محتاج به تعلیم و آموختن خواهد بود 🔅و از این فرمایش سرکار علاوه بر سایر مطالب معلوم می شود که به ذکر و فکر نپرداخته ای تا آتش فراق مشتعل گردد، و همچنین در مجاهده هم کوتاهی نموده و مغرور شده ای و الا مجاهده صادقه علم وجدانی به قبایح اعمال و افعال و سکنات و اخلاق و ملکات می آورد و اینها از دنائت مرتبه ذات نفس است که حقیقتا جهنم روحانی است، اگر کسی خود را فعلا و حقیقتا در جهنم دید محتاج به آموختن تضرع و ابتهال نخواهد بود فهم و النار کمن قد رآها و هم فیها معذبون. 🔅و طرفه اینکه با این همه بی التفاتی تعجبم که از کجا یک مطلب را خوب فهمیده ای و آن اینست که خریت این حقیر را خوب فهمیده ای و به رشوه ناقص نماندن نوشتجات دل مرا شاد فرموده ای، با وجود این باز می گویی: کشف و شهودی برایم نشده، و علمی به حقایق اشیاء نیافته ام، در این خیال بوده باشید. 🔅والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته  @fater290
♨️ عناوین اجتماعی و وظایف شرعی مترتب بر آنها @fater290 👇👇👇👇
005-anavine-ejtemaei-v-takalife-sharei-moteratteb-bar-anha.mp3
5.23M
🔉🔉 ♨️ عناوین اجتماعی و وظایف شرعی مترتب بر آنها 🔰استاد علی فرحانی ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌀استاد در این صوت بسیار مهم و ارزشمند، تبیین میکنند که هر انسانی در اجتماع، معنون به عناوینی می شود که هر کدام از این عناوین وظایف شرعی ای را به دنبال خود دارد. 🌀هر شخصی پس از اینکه راه رسیدن به هدف را شناخت، باید عناوینی را که در این مسیر بر او بار می شود و تکالیف شرعی مترتب بر آنها را بشناسد. 🌀نکته بسیار مهم، تزاحم بین عناوین و تکالیف است که هر کسی باید توانایی جمع بین آنها را داشته باشد و استاد اشاره ای هم به مبحث مشورت میکنند. 🌀یکی از این عناوین، عنوان است. (۵) @fater290
♨️اقامه‌ی قسط و عدل‌، اصلیترین‌ امر مربوط به‌ زندگی مردم‌/ قسط و عدل‌، جز با انطباق‌ به‌ قوانین‌ اسلامی تحقق‌ پیدا نمیکند./ هرچه‌ که‌ بر قانون‌ منطبق‌ شد، عدل‌ است‌ و هرچه‌ که‌ منطبق‌ نشد، عدل‌ نیست‌. ملاک قانون‌، شرع‌ است‌. 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۸/۶/۲۰ @fater290
المرسلات
♨️اقامه‌ی قسط و عدل‌، اصلیترین‌ امر مربوط به‌ زندگی مردم‌/ قسط و عدل‌، جز با انطباق‌ به‌ قوانین‌ اسل
♨️اقامه‌ی قسط و عدل‌، اصلیترین‌ امر مربوط به‌ زندگی مردم‌/ قسط و عدل‌، جز با انطباق‌ به‌ قوانین‌ اسلامی تحقق‌ پیدا نمیکند./ هرچه‌ که‌ بر قانون‌ منطبق‌ شد، عدل‌ است‌ و هرچه‌ که‌ منطبق‌ نشد، عدل‌ نیست‌. ملاک قانون‌، شرع‌ است‌. 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۸/۶/۲۰ ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🔺اقامه‌ی قسط و عدل‌ در حرکت‌ و دعوت‌ انبیا، شاید اصلیترین‌ امر مربوط به‌ زندگی مردم‌ باشد. حالا آن‌ مسایل‌ معنوی و تعالی روحی و امثال‌ اینها، به‌ جای خود محفوظ است‌. در عین‌ حال‌، آنچه‌ که‌ مربوط به‌ اداره‌ی زندگی مردم‌ میشود، هیچ‌ چیزی به‌ قدر عدل‌ و قسط ـ نه‌ در قرآن‌ و نه‌ در حدیث‌ ـ مورد توجه‌ قرار نگرفته‌ است‌. البته‌، رفاه‌ زندگی مردم‌ و تأمین‌ امنیت‌ که‌ یکی از لوازم‌ زندگی آنهاست‌، وجود دارد; اما تکیه‌یی که‌ روی عدل‌ شده‌ ـ که‌ قیام‌ همه‌ی امور بر قیام‌ عدل‌ میباشد ـ روی هیچ‌ چیز دیگر نشده‌ است‌. 🔺... حالا این‌ قسط و عدل‌ چگونه‌ در جامعه‌ اقامه‌ خواهد شد ـ یعنی ملاک قسط و عدل‌ چیست‌؟ ... حکومت‌ و قوانین‌ ما اسلامی است‌ و طبیعتا قسط و عدل‌، جز با انطباق‌ به‌ قوانین‌ اسلامی تحقق‌ پیدا نمیکند. هرچه‌ خلاف‌ اسلام‌ بود، عدل‌ و قسط نیست‌; بلکه‌ ظلم‌ است‌. 🔺.... اصلا ملاک عدل‌ و اقامه‌ی آن‌، قانون‌ است‌. اگر چیزی بر طبق‌ قانون‌ تحقق‌ پیدا کرد، عدالت‌ است‌ و خلاف‌ عدالت‌ آن‌ است‌ که‌ برخلاف‌ قانون‌ انجام‌ بشود. اصلا ما که‌ میگوییم‌ باید در قوه‌ی قضائیه ی جامعه‌ی اسلامی و یا در هر جامعه‌ی دیگر عدل‌ اجرا بشود، یعنی ما یک سری قوانین‌ را معتبر میدانیم‌ و آن‌ را در وسط میگذاریم‌ و همه‌ چیز را با آن‌ میسنجیم‌ و هرچه‌ که‌ بر قانون‌ منطبق‌ شد، عدل‌ است‌ و هرچه‌ که‌ منطبق‌ نشد، عدل‌ نیست‌. ... ملاک قانون‌، شرع‌ است‌. اگر واقعا در قوانین‌ نقصی داریم‌، از این‌ بعد نقص‌ را برطرف‌ کنیم‌. @fater290