المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی جلسه254 99/12/12 @majazi_almorsalaat
#مناهج #مقدمه_واجب
گزارش مختصر جلسه:
در این جلسه وارد عبارت امام شدیم و حضرت امام در ابتدا انواع مرکبات را بیان می کنند. ایشان مرکب را ابتدا به حقیقی و غیر حقیقی و سپس غیرحقیقی را به صناعی و اعتباری تقسیم می کنند. ایشان مرکب حقیقی را خارج از محل بحث می دانند و در تعریف صناعی می فرمایند که: آن مرکبی است که با قطع نظر از اعتبار معتبر یک نحوه ترکیب و وحدت دارد مانند بیت و مسجد. اما وحدت و ترکیب مرکب اعتباری به حسب الاعتبار است مانند عسکر و ماهیات اختراعیه شرعی.
سپس بیان می کنند که غرض گاهی به تک تک افراد تعلق می گیرد و گاهی به مرکب (اعضا و اجزاء به نحو وحدت) تعلق می گیرد. در نوع دوم اراده نفسی به مرکب تعلق می گیرد و اراده تعلق گرفته به اجزاء و افراد به نحو غیری است و نفسی نیست.
نکته ای که در تقسیم مرکبات وجود دارد، مقایسه این عبارات با بحث صحیح و اعم و بحث علم است. باید ببینیم که آنچه در صحیح و اعم بیان شد، از نوع مرکبات صانعی است و یا اعتباری؟ همچنین امام (ره) علم را از دسته مرکبات صناعی می داند و یا اعتباری؟
مسلم است که آنچه امام (ره) در مورد علم بیان کردند، علم را از مصادیق مرکب صناعی قرار می دهد. چون در توضیح سنخه بیان می شود که تمایز مسائل هر علمی از مسائل علم دیگر، بدون اعتبار معتبر واضح است.
اما مسئله ای که وجود دارد این است که آیا می توان بحث علم را نیز از مصادیق جامع صحیح و اعم در دیدگاه امام (ره) دانست یا نه؟ مشکل هم در این است که امام (ه) در عبارت محل بحث، ماهیات اختراعیه را از نوع مرکبات اعتباری می داند و بیت و مسجد را از نوع مرکبات صناعی می داند. اما در بحث جامع صحیح و اعم، بیت را نیز بیان کرده است.
پس اگر بحث جامع صحیح و اعم را که مربوط به ماهیات اختراعیه هستند، بر اساس عبارت اینجا، از نوع مرکبات اختراعیه بدانیم و از طرفی علم را چون وحدت آن نیاز به اعتبار معتبر ندارد، مرکب صناعی بدانیم، آنگاه نباید بحث علم را از مصادیق نگاه امام (ره) در جامع صحیح و اعم بدانیم و نباید این دو بحث را به هم عطف کنیم.
اما اگر ظاهر عبارت صحیح و اعم را ملاک قرار دهیم و چون در آنجا ماهیات شرعی را همانند بیت دانسته است و بیت از نوع مرکبات صناعی است، آنگاه ارتباط بین صحیح و اعم و بحث علم صحیح است، اما عبارت اینجا که ماهیات اختراعیه را از نوع اعتباری دانسته است، غیرصحیح می شود.
@almorsalaat
026- راه سریع شهادت@almorsalat.mp3
1.58M
🔉#راز_شهادت| برخی از شهداء در سنین نوجوانی و جوانی به مقامی می رسند که یک عارف بعد از سالها مجاهدت به آن میرسد. راز آن هم گذشتن سریع از خود است.
🎙استاد علی فرحانی
📌توصیه می کنم این صوت را حتما گوش کنید!
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
♨️از بین رفتن #فکر_اجتماعی_قرآن سبب بروز اختلافات و انشعابات داخلی و علمی در اسلام
📝 @almorsalaat 👇👇
المرسلات
♨️از بین رفتن #فکر_اجتماعی_قرآن سبب بروز اختلافات و انشعابات داخلی و علمی در اسلام 📝 @almorsalaat 👇
♨️از بین رفتن #فکر_اجتماعی_قرآن سبب بروز اختلافات و انشعابات داخلی و علمی در اسلام
🔰علامه طباطبایی
🔹... در عين حال كه شيعه نسبت به برخى از سيرتها و روشهاى اكثريت انتقاد و اعتراض داشت و تلاش فراوان در اصلاح اينگونه مفاسد مى نمود، پس از قرنها، وقتى كه تا اندازه اى از نعمت امنيّت و استقلال برخوردار شد، به واسطه ريشه هاى عميقى كه اين روشها و سيرتها در اجتماع اسلامى دوانيده و در ميان عامه عادات و طبيعت ثانيه شده بود، موفقيت نيافتند كه اين ريشه ها را از بن زده و سيرت اسلامى پاك اولى را به جاى خود برگردانند. و يكى از مهمترين آنها، #فكر_اجتماعى بود كه قرآن شريف دستور اكيد به وجود آوردن و نگهداشتن آن را داده و نبى اكرم ص در دعوت و توصيه به آن هيچ فروگذارى نمى كرد.
🔺🔺مسلمين موظف بودند كه در هر نظريه اى كه با كتاب و سنت به نحوى تماس داشته باشد، فكر اجتماعى كرده، و به واسطه هرگونه تماس ممكن، از بروز اختلاف نظر- به هر قيمتى باشد- جلوگيرى نمايند.
🔹ولى، با رحلت پيغمبر اكرم ص و بروز اختلافات، اين رويه متروك شد و اختلاف نظر در همه شئون اسلامى، حتى در فرهنگ پيش آمد و هر كس راه جداگانه اى اتخاذ نموده، و خود را قهراً به #زندگانی_فردى آشنا مى ساختند، و روز به روز آتش اختلاف به واسطه دامن هايى كه به آن زده مى شد مشتعلتر گرديده، و خانه خرابى بيشترى بار مى آورد، و به همان شكل ادامه پيدا كرده و تا امروز، نه تنها در ميان اكثريت مخالف شيعه، حتى در ميان خود شيعه، نيز رحل
اقامت انداخته است.
🔹در نتيجه روش #تفكر_انفرادى، اختلافاتى در مسائل كلامى در ميان شيعه پديد آمده كه منتهى به وجود آمدن مذاهب مختلفهاى مانند كيسانيه و زيديه و اسماعيليه گرديده است. چنانكه اين اختلاف كلامى در ميان اكثريت مسلمين نيز كار خودش را كرده، و مذاهب زيادى، مانند مجبّره، مفوّضه، مجسّمه، حروريّه، خوارج و غير آنها به وجود آورد.
🔹همچنين اختلافاتى در روش فقهى، مانند اخباريّت و اجتهاد، ميان شيعه بهوجود آمده، چنانكه نظير آن در ميان اكثريت نيز مانند فقه حنفيّه و حنبليّه مشاهده مى شود. همچنين اختلافاتى در ميان برخى از علوم با برخى ديگر (نه در داخل يك علم) پيدا شده، مانند اختلاف و بدبينى كه ميان متكلمين و فلاسفه و عرفا موجود است؛ و نظير اين اختلاف را نيز عيناً در ميان اكثريت مى توان يافت.
🔹و اين خود بهترين گواهى است بر اينكه: همه اختلافات مذاقى و مذهبى، در ميان شيعه جوانه هايى است كه از ريشه اختلافات و اختلال نظم دينى، در صدر اسلام روييده است و همه به يك اصل برمى گردند: و آن به زمين خوردن دستورى از دستورات قرآن مى باشد، كه به موجب آن مسلمين موظف بودند كه #تفكر_اجتماعى نموده، و وحدت كلمه را در فكر و اعتقاد حفظ نمايند.
🔹البته نمى شود ترديد كرد كه جذابيّت معنوى اسلام و نيروى منطقى قرآن- كه يك تجلّى و تشعشع آسمانى است- هرگز مرگ و مير نپذيرفته، و پيوسته زنده بوده و خواهد بود.
🔹البته نيرويى را كه مسلمين روز اول، با پيروى از تعليمات قرآن و اتباع كتاب و سنت به دست آورده و در پرتو آن، در كمتر از يك قرن، فرمانروايى معظّم معموره را به دست آورده بودند، در اثر #اختلاف_كلمه، و از دست دادن #فكر_اجتماعى، اين نيروى شگرف را- مى توان گفت- به كلى از دست داده، و ثروت واقعى و موجوديّت حقيقيشان به تاراج رفت.
📚شیعه ص۷۲
#در_محضر_علامه #تمدن_اسلامی
@almorsalaat
دروس روزانه استاد علی فرحانی
🌀مناهج الوصول/ درس آزاد/ مجازی آنلاین (پخش از کانال روبیکا المرسلات)
📌بحث امسال از تعبدی و توصلی آغاز شده است و اکنون به بحث مقدمه واجب (مبحث مقدمه داخلیه) رسیده است.
🌀قاعده لاضرر امام خمینی/ درس آزاد/ مجازی آنلاین (پخش از کانال روبیکا المرسلات)
📌تدریس این کتاب از ابتدا آغاز شده است و اکنون به تنبیه دوم رسیده است.
🌀کفایه الاصول/ مدرسه فقهی امام باقر (ع)
📌از ابتدای نواهی آغاز شده است و اکنون به مبحث ص رسیده است.
🌀کفایه الاصول (کفایه1)/ مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع)
📌از ابتدای کتاب آغاز شده است و اکنون به مبحث اجزاء رسیده است.
🌀کفایه االاصول (کفایه3)/ مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع)
📌از مطلق و مقید آغاز شده و اکنون به بحث انسداد رسیده است.
🌀رسائل ج2 (برائت)/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم (ع)
📌از حدیث رفع آغاز شده است و اکنون به تنبیهات برائت رسیده است.
🌀مکاسب (فقه3)/ مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع)
📌از شروط المتعاقدین آغاز شده است و اکنون به بحث اجازه و ردّ رسیده است.
🔊🔊🔊صوت همه جلسات به صورت روزانه در کانال دروس مجازی المرسلات بارگذاری می شود.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
🔰🔰🔰اگر صوتی در کانال وجود ندارد و یا باز نمی شود و یا سوالی دارید، به ادمین کانال @ad_almorsalaat پیام دهید.
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
255-99.12.13.mp3
3.26M
#مناهج
استاد علی فرحانی
جلسه255
99/12/13
@majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی جلسه255 99/12/13 @majazi_almorsalaat
#مناهج #مقدمه_واجب
عبارت:
و بالجملة: ها هنا أمران: أحدهما: العسكر الّذي يراه السلطان فاتحاً للبلد، ففيه ملاك الإرادة النفسيّة لا غير، و ثانيهما: كلّ واحد واحد من الأفراد، ففي كلٍّ ملاكُ الإرادة الغيريّة، لتوقف العسكر عليه. و أمّا في اثنين اثنين و ثلاثة ثلاثة منها- و هكذا سائر التركيبات الاعتبارية- فليس [موجوداً فيها] ملاكُ الإرادة النفسيّة، و هو واضح، و لا الغيريّة، لعدم توقّف العسكر عليها زائداً على توقّفه على الآحاد، فزيد موقوف عليه رأساً بالضرورة، و عمرو كذلك، لكن زيد و عمرو معاً لا يكونان موقوفاً عليهما في مقابل كلٍّ من زيد و عمرو.
ثمّ لا يخفى أنّ الغرض قائم في المركّبات الاعتباريّة بالمجموع الخارجي الّذي يكون منشأ اعتبار الوحدة، لا بالاعتبار الذهنيّ، و لا بكلّ فرد فرد، فيكون متعلَّق الغرض مقدَّماً على رؤية الوحدة و على الأمر المتعلّق به.
و أوضح ممّا ذكر المركّبات الصناعيّة التي لها وحدة عرفيّة و تركيب صناعيّ، فإنّ تصور البيت منفكّ عن تصور الأجزاء من الأخشاب و الأحجار، فإذا تصور البيت يكون متعلقاً لإرادته النفسيّة، و ليس فيه ملاك الإرادة الغيريّة، و إذا رأى توقّف البيت على كل من الأحجار و الأخشاب و غيرهما، يريدها لأجل تحصيل البيت، و يكون فيها ملاك الغيريّة لا النفسيّة.
فإذا عرفت كيفيّة تعلُّق الإرادة الفاعليّة يقع البحث في الإرادة الآمريّة، بأنّه هل تكون الإرادة الآمريّة المتعلّقة بذي المقدمة- كالبيت و العسكر- ملازمة للإرادة المتعلّقة بما رآه مقدّمة أو لا؟ من غير فرقٍ من هذه الجهة بين المقدّمات الخارجيّة و الداخليّة، فإنّ كلّ واحد واحد من الأجزاء في المركّبات ممّا يتوقّف عليه المركّب، و ليس الأجزاء بالأسر شيئاً برأسه في مقابل كلّ واحد، و بهذا يدفع الإشكال الّذي استصعبه المحقّقون.
و كأنّ وجه الخلط هو تخيل أنّ الأجزاء بالأسر مقدمة و ذو المقدّمة، مع أنّها ليست مقدّمة، بل كلّ واحد مقدّمة، و هو غير المركب بالضرورة حقيقةً لا اعتباراً، حتّى يستشكل بما في كتب المحقّقين.
ج1 ص332
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
027-99.12.13.mp3
5.96M
#لاضرر
استاد علی فرحانی
جلسه27
99/12/13
@majazi_almorsalaat
المرسلات
#لاضرر استاد علی فرحانی جلسه27 99/12/13 @majazi_almorsalaat
#لاضرر
در این جلسه توضیحات مهمی پیرامون مبنای امام در مورد تاثیر فهم فقهای سابق در تفسیر ادله نقلی بیان شد.
@almorsalaat
📝#یادداشت| مقدمات مفوته در نگاه اصولیین
📌 بر اساس دروس استاد علی فرحانی
◽️یکی از مباحث بسیار مهم علم اصول مبحث مقدمه واجب است. اگرچه اصولیین نسبت به ثمره این باب نزاع های داشته اند اما فارغ از این مساله که نوشته ای جداگانه می طلبد از دو نکته نباید غفلت شود. اولا ملاک داخل یا خارج بودن مباحث، ضابطه مساله اصولی است و نه ثمره فقهی و فتوایی. ثانیا دأب اصولیین در این باب طرح مباحث بسیار پرثمر و بسیار مهم فقهی است که نباید از آنها غافل شد.
◽️اصولیین بعد از تعریف واجب غیری و نفسی، به معنای تبعیت در واجب غیری می پردازند. برخی تبعیت را به معنای مجاز می دانند یعنی مقدمه بالعرض و المجاز متصف به وجوب میشود. برخی تبعیت را به تاخر زمانی معنا کرده اند یعنی وجود مقدمه موخر از ذی المقدمه است اگرچه مشهور تبعیت را علی-معلولی می دانند و قائل اند واجب نفسی است که وجوب را به واجب غیری اعطاء می کند.
◽️اما طبق تصریح برخی از اصولیین، قول اول خلط بین بیان مختار و تحریر محل نزاع است زیرا شامل قول قائلین به وجوب مقدمی نمیشود در حالی که تحریر محل نزاع باید پوشش دهنده جمیع مسالک باشد و قول دوم منافی با تفرع مقدمه بر ذی المقدمه بوده و نسبت به قول سوم باید گفت بنابر مکانیزم صدور افعال اختیاری وجوب غیری و نفسی هر دو معلول یک علت فاعلی به نام انسان هستند و بین آن دو رابطه علی و معلولی برقرار نیست.
◽️محقق اصفهانی که به مساله مکانیزم فاعلیت مختار، در علم اصول اهمیت زیادی می دهند به این وسیله تبیین می کنند که همانند وجوب نفسی؛ صدور ایجاب غیری هم نتیجه یک سلسله مکانیزم افعال اختیاری است که در صدر آن تصور مصلحت یعنی تصور وصول به ذی المقدمه وجود دارد و همین معنای تبعیت و افتقار واجب غیری نسبت به واجب نفسی است. پس هم علت هر دو؛ انسان بوده و هم ایجاب غیری متفرع بر ایجاب نفسی است.
◽️اما یکی از مباحث بسیار پرثمر در باب مقدمه واجب، مقدمات مفوته است:
گاهی واجبات زمانی، مقدماتی دارند که اگر اتیان نشوند مکلف نمی تواند ذی المقدمه را اتیان کند و لذا فوت آنها موجب فوت واجب میشود، حال اشکال این است که اگر مقدمات واجب الامتثال نباشند عدم اتیان آنها، موجب عدم قدرت بر امتثال ذی المقدمه میشود اما از طرفی اگر مقدمات واجب باشند در حالی که وجوب نفسی فعلیت ندارد، تبعیت وجوب غیری از بین می رود. آنچه این اشکال را مضاعف می کند اوامر کثیری است که در ادله نسبت به مقدمات مفوته وارد شده است و همین امر موجب میشود که اگر اصولی بخواهد مقدمات مفوته را خارج از محل نزاع بداند، در فقه دچار تردید و توقف میشود.
◽️یکی از راه حل ها مطرح در این باب، مبنای کبروی شیخ مبتنی بر انکار تقسیم واجب به مطلق و مشروط است. شیخ قائل است، هم ثبوتا و هم اثباتا در شریعت مقدس هیچ قیدی نمی تواند راجع به وجوب و هیئت باشد. بلکه جمیع قیود قیود واجب و ماده هستند. اگرچه قیود ماده یا مفروضه التحقق و یا لازم التحصیل بوده و قید بودن زمان برای واجب هیچ ملازمه ای با لزوم تحصیل آن ندارد. از این رو وجوب ذی المقدمه محقق بوده و مقدمه تابع آن وجوب پبدا می کند. در اینجا یکی از استدلالات متعدد شیخ بر اثبات مدعی خود بر این اساس است که احکام تابع مصالح و مفاسد واقعیه هستند و وجوب تنها و تنها فعل اختیاری مولا است که طریقی برای تحصیل مصلحت واقع است. به عبارت دیگر امتثال عبد تابع مصالح و مفاسد می باشد. از این رو اگر به علتی فعلیت امر ساقط شود اما مکلف با علم به مصلحت واقع؛ آن را تحصیل کند حتی اگر امر فعلیت یابد نیازی به اعاده و قضاء نیست.
در واقع اگر قید زمان دخیل در وجوب باشد، دخیل در مصلحت نیست بلکه قید فعل اختیاری مولا (ایجاب) است. در این صورت مکلف می تواند نماز را در خارج از آن وقتی که مولا فرموده بخواند و در صورت استیفاء جمیع شروط دیگر، امتثال کامل است. اما نمی توان به چنین لازمه ای متعبد شد لذا قیود قیود راجع به ماده اند.
البته در مقابل؛ مرحوم آخوند می فرمایند اگر زمان قید واجب باشد وجوب از مدت ها پیش وجود داشته است و از مولا هم بعث صادر شده است اما به علت اینکه قدرت بر امتثال متوقف بر حصول زمان است؛ تا موقع حصول زمان بعث معلق خواهد بود.با اینکه بنابر قاعده البعث یلازم الانبعاث، این بعث خاصیت خود یعنی انبعاث را نداشته و لذا حین حصول زمان واجب، مولا می بایست دوباره امر کند و امر اول او لغو بوده است ثانیا از ناحیه مکلف هم امکان ندارد که با وجود احراز بعث؛ به آن ترتیب اثر ندهد و به طور کلی این مطلب با سازمان مراتب حکم سازگاری ندارد.
مرحوم مظفر بالتبع محقق اصفهانی هر دو کلام را صحیح و قابل جمع می داند و می فرمایند قید زمان نمی تواند راجع به هئیت و وجوب باشد بلکه راجع به ماده و واجب است. از طرفی قاعده « البعث یلازم الانبعاث» هم صحیح است اما هیچ ملازمه ای با قید بودن زمان برای وجوب ندارد. زیرا با اینکه زمان قید واجب است اما تا وقت واجب نیاید و مکلف قدرت بر تحصیل مصحلت پیدا نکند از مولا هم بعثی صادر نمیشود و به خاطر همین مانع، وجوب ذی المقدمه هم فعلیت پیدا نمی کند اگر چه_بنا بر قول به وجوب مقدمی_محذوری بر وجوب شرعی مقدمه مفوته نیست.
✍️احسان چینی پرداز
#اصول
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
agar-jahannam-raftan-vajeb-ast-man-behel-kefaye-mojood-ast.mp3
2.23M
🔊#اخلاق_و_عرفان| اگر جهنم رفتن واجب است، من به الکفایه موجود است. (گفتاری در جمع بین مصالح مختلف در مسیر رشد انسانی بر اساس سیره برخی بزرگان)
🔰استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
#سلسله_شاگردان_ملاحسینقلی_همدانی
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
#تدریس| سلسله درسگفتارهای نظامهای اسلامی با موضوع «فقه نظام روابط اجتماعی» و «نظام اصولی امام خمینی(ره)»
🔰استاد علی فرحانی
📆 پنجشنبه ها ساعت ۸ الی ۱۰
📌خیابان سمیه، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، موسسه مفتاح
✅امکان شرکت حضوری به صورت محدود با رعایت قوانین بهداشتی فراهم است.
🔘لینک شرکت مجازی
https://b2n.ir/955386
@almorsalaat