eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 یکی از مخاطبین ارجمند( آقای دانیال بهرامی @db1875) تقریر خود از درس خارج فقه استاد را برای ما ارسال کردند. حتما بخوانید. 📌شما هم با المرسلات در ارتباط باشید @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0005-KharejOsul-14020716_01.MP3
37.49M
🔊| ادامه مبحث عرض ذاتی و موضوع علم از نگاه منطقیین/ توضیح عبارت مرحوم آخوند در کفایه موافق با نگاه منطقیین/ اشکال مرحوم آخوند به ثمره این ملاک از جهت اثباتی/ اشاره به عبارت مرحوم آیت الله مصباح(شرح نهایه الحکمه) از این منظر/ ملاک مرحوم آخوند بر اساس «غرض تدوین» و تفاوت آن با «غرض» در باب اعتباریات/ تفکیک بین علوم اعتباری و علوم حقیقی در عبارت علامه طباطبایی از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یکشنبه. 16/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻سه شنبه در مدرسه فیضیه برگزار می شود: ✊ اجتماع عظیم حوزه و حوزویان در حمایت از جبهه مقاومت و فلسطین ◻️ اجتماع عظیم حوزه و حوزویان در حمایت از جبهه مقاومت و فلسطین، روز سه شنبه ۱۴۰۲/۷/۱۸ ساعت ۱۰ صبح در مدرسه مبارکه فیضیه از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با حضور، علما،اعضای جامعه مدرسین، اعضای شورای عالی، مدیران مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه اساتید، طلاب برادر و خواهر و با سخنرانی یکی از اعضای جامعه مدرسین برگزار خواهد شد. @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
💢سید بن طاووس و تحصیل مقام مراقبه 🎙آیت الله شیخ محمد بهاری(ره) ❇️...المراقبة بمعنى أن لا يغفل ءآنًا من الآنات عمّن كان فى مقدّس حضوره دائمًا جلّ‌ جلاله، و يكون ملازمًا به و مشغولاً إيّاه، فَإنَّكَ‌ لَولَمْ‌ تَكُنْ‌ تَراهُ‌ و هو جلّت عظمته يَرَاكَ‌؛ ❇️فينبغى أن تُراجع فى تحصيل هذا المقام الأتمّ‌ و السّنامِ‌ الأعظمِ‌ الذّى يُرفع مَن سَلَكَ‌ هذا المسلك إلى المراتب العالية و المقامات الرَّفيعة إلى كلمات سيّد المراقبين و تاج العارفين الموحِّدين سَيِّدنا و مولانا عَلِىِّ‌ بنِ‌ طاوُوس - رضوان الله عليه - فإنَّه بعدَ الأئمّة الطّاهرين سلام الله عليهم مؤسِّسُ‌ هذا البنيان و مشُيِّدُ هذه الأركان، جزاه الله تعالى عن الإسلام و المسلمين خيرًا. 📚مطلع انوار (علامه طهرانی). جلد سوم. ص 60 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0005-KharejFeq-14020717.MP3
43.63M
🔊| مروری بر مطالب گذشته و مساله عنوان ماء مضاف و ماء مطلق در عبارات فقهاء/ ضابطه استفاده از عناوین مستنبطه در مقام استنباط/ اشاره به قاعده «ما یضمن» از این منظر/ عبارت قاضی ابن براج در الجواهر فی الفقه/اشاره به محدوده حجیت شهرت تا زمان محقق حلی/ قاعده اولیه باب «الماء طاهر و مطهر»/ بررسی عنوان ماء و ثمره آن در مسائل مستحدثه/ علت مساوات بین ماء مطهر حدث و ماء مطهر خبث و اشکالی به استدلال بعض از فقهاء از این منظر /تبیین نظام فقه ماء 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. دوشنبه. 17/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠 امامت و رهبری در باطن اعمال 🔰 علامه طباطبایی 💢 امام چنانكه نسبت به ظاهر اعمال مردم پيشوا و راهنماست همچنان در باطن نيز سمت پيشوايى و رهبرى دارد و اوست قافله سالار كاروان انسانيت كه از راه باطن به سوى خدا سير مى كند. 💢 براى روشن شدن اين حقيقت به دو مقدمه زيرين بايد عطف توجه نمود: 1⃣ اول: جاى ترديد نيست كه به نظر اسلام و ساير اديان آسمانى يگانه وسيله سعادت و شقاوت (خوشبختى و بدبختى) واقعى و ابدى انسان، همانا اعمال نيك و بد اوست كه دين آسمانى تعليمش مى كند و هم از راه فطرت و نهاد خدادادى نيكى و بدى آنها را درك مى نمايد. 🔅 و خداى متعال از راه وحى و نبوت اين اعمال را مناسب طرز تفكر ما گروه بشر با زبان اجتماعى خودمان، در صورت امر و نهى و تحسين و تقبيح بيان فرموده و در مقابل طاعت و تمرد آنها، براى نيكوكاران و فرمانبرداران، زندگى جاويد شيرينى كه مشتمل بر همه خواستهاى كمالى انسان مى باشد، نويد داده و براى بدكاران و ستمگران زندگى جاويد تلخى كه متضمن هرگونه بدبختى و ناكامى مى باشد خبر داده است. 🔅و جاى شك و ترديد نيست كه خداى آفرينش كه از هر جهت بالاتر از تصور ماست، مانند ما تفكر اجتماعى ندارد و اين سازمان قراردادى آقايى و بندگى و فرمانروايى و فرمانبرى و امر و نهى و مزد و پاداش در بيرون از زندگى اجتماعى ما وجود ندارد و دستگاه خدايى همانا دستگاه آفرينش است كه در آن هستى و پيدايش هر چيز به آفرينش خدا طبق روابط واقعى بستگى دارد و بس. 🔅و چنانكه در قرآن كريم و بيانات پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله اشاره شده، دين مشتمل به حقايق و معارفى است بالاتر از فهم عادى ما كه خداى متعال آنها را با بيانى كه با سطح فكر ما مناسب و با زبانى كه نسبت به ما قابل فهم است، براى ما نازل فرموده است. 🔅از اين بيان بايد نتيجه گرفت كه ميان اعمال نيك و بد و ميان آنچه در جهان ابديت از زندگى و خصوصيات زندگى هست، رابطه واقعى برقرار است كه خوشى و ناخوشى زندگى آينده به خواست خدا مولود آن است. 🔅و به عبارت ساده تر در هر يك از اعمال نيك و بد، در درون انسان واقعيتى به وجود مى آيد كه چگونگى زندگى آينده او مرهون آن است. 🔅انسان بفهمد يا نفهمد، درست مانند كودكى است كه تحت تربيت قرار مى گيرد، وى جز دستورهايى كه از مربى با لفظ «بكن و نكن» مى شنود و پيكر كارهايى كه انجام مى دهد، چيزى نمى فهمد ولى پس از بزرگ شدن و گذرانيدن ايام تربيت به واسطه ملكات روحى ارزنده اى كه در باطن خود مهيا كرده، در اجتماع به زندگى سعادتمندى نائل خواهد شد و اگر از انجام دستورهاى مربى نيكخواه خود سر باز زده باشد جز بدبختى بهره اى نخواهد داشت. 🔅يا مانند كسى كه طبق دستور پزشك به دوا و غذا و ورزش مخصوصى مداومت مى نمايد وى جز گرفتن و به كار بستن دستور پزشك با چيزى سر و كار ندارد ولى با انجام دستور، نظم و حالت خاصى در ساختمان داخلى خود پيدا مى كند كه مبدأ تندرستى و هرگونه خوشى و كاميابى است. 🔅خلاصه، انسان در باطن اين حيات ظاهرى حيات ديگر باطنى (حيات معنوى) دارد كه از اعمال وى سرچشمه مى گيرد و رشد مى كند و خوشبختى و بدبختى وى در زندگى آن سرا، بستگى كامل به آن دارد. 🔅قرآن كريم نيز اين بيان عقلى را تأييد مى كند و در آيات بسيارى براى نيكوكاران و اهل ايمان حيات ديگر و روح ديگرى بالاتر از اين حيات و روشنتر از اين روح اثبات مى نمايد و نتايج باطنى اعمال را پيوسته همراه انسان مى داند و در بيانات نبوى نيز به همين معنا بسيار اشاره شده است. 2⃣ دوم: اينكه بسيار اتفاق مى افتد كه يكى از ما كسى را به امرى نيك بايد راهنمايى كند در حالى كه خودش به گفته خود عامل نباشد ولى هرگز در پيغمبران و امامان كه هدايت و رهبريشان به امر خداست، اين حال تحقق پيدا نمى كند. 🔅ايشان به دينى كه هدايت مى كنند و رهبرى آنرا به عهده گرفته اند، خودشان نيز عاملند و به سوى حيات معنوى كه مردم را سوق مى دهند، خودشان نيز داراى همان حيات معنوى مى باشند، زيرا خدا تا كسى را خود هدايت نكند هدايت ديگران را به دستش نمى سپارد و هدايت خاص خدايى هرگز تخلف بردار نيست. 💢و از اين بيان مى توان نتايج زير را به دست آورد: 🔸1. در هر امتى، پيغمبر و امام آن امت در كمال حيات معنوى دينى كه به سوى آن دعوت و هدايت مى كنند، مقام اول را حائز مى باشند، زيرا چنانكه شايد و بايد به دعوت خودشان عامل بوده و حيات معنوى آنرا واجدند. 🔸2. چون اولند و پيشرو و راهبر همه هستند از همه افضلند. 🔸3. كسى كه رهبرى امتى را به امر خدا به عهده دارد چنانكه در مرحله اعمال ظاهرى رهبر و راهنماست در مرحله حيات معنوى نيز رهبر و حقايق اعمال با رهبرى او سير مى كند. 📚 شیعه در اسلام 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 🎙استاد علی فرحانی 📚فیضیه. مدرس آیت الله حائری. 📚ساعت 11 صبح 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0006-KharejFeq-14020719_01.MP3
28.61M
🔊| بررسی عنوان ماء در قاعده «الماء طاهر و مطهر» / اتمام فرع اول و ورود در فرع دوم/ تقسیم ماء مطلق در عبارات فقهاء و بررسی «جهت این تقسیم»/ ثمره تفکیک دو منهج مذکور در فقه نسبت به این تقسیم/ بهترین تقسیم در بیان ابن ادریس حلی (سرائر)/ ورود در فرع سوم/ بررسی عنوان «طهور» و عنوان «مطهریت» در عبارات فقهاء/ عبارت علامه مجلسی (مرآت العقول) در این باره/ عبارت مرحوم آیت الله حکیم (مستمسک عروه) و محقق خوئی در اثبات «مطهریت الماء» بر اساس اجماع و شهرت 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. چهارشنبه. 19/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#درس_خارج_فقه| بررسی عنوان ماء در قاعده «الماء طاهر و مطهر» / اتمام فرع اول و ورود در فرع دوم/ تقسی
. 📝| سبک صحیح تحصیل در دروس خارج/ فقه قرآن و عترت 💢استاد در جلسه دیروز و نیز در جلسه اول خارج فقه، به دو سبک تحصیل در دروس خارج اشاره کرده و توضیح دادند سبک صحیح فقاهت و تحصیل در دروس خارج غیر از حاشیه زدن بر کتب فقه استدلالی است 💢 از این رو استاد تأکید دارند که میبایست متن محوری دروس خارج فقه، کتاب فتوا باشد نه کتاب فقه استدلالی. تا ذهن فقیه حین مواجهه با مساله فقهی، بدون ملون شدن به فهم فقیه دیگری و با رعایت ضوابط وارد منابع اصلی (کتاب و سنت) شود 💢البته باید گفت این مطلب به معنای عدم حجیت شهرت قدمائیه نیست بلکه به این معنا است که فقیه در استفاده از کلمات فقهاء نیز میبایست مبتنی بر دستگاه استنباطی و ضابطه حجیت، طی طریق کند و خارج از ضوابط دستگاه استنباطی، فهم خود از ادله شرعیه را مقید به فهم فقیه دیگری نکند. 💢عملی شدن این نگاه میتواند پاسخگو بودن فقه را نسبت به مسائل مستحدثه نشان دهد ‌و به تعبیر استاد ما را به «فقه قرآن و عترت» برساند 💢به همین خاطر است که محوریت این جلسات خارج فقه با «کتاب فتوا» (تحریر الوسیله) است تا روش صحیح فقاهت و طریق صحیح استنباط از ادله مشخص شود. 📌این مطلب مهم را استاد در سائر تدریسات خود از سالهای گذشته به مناسبتهای مختلف بیان کرده اند که میتوانید در اینجا ببینید👇 https://eitaa.com/almorsalaat/3889 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 💢إِلٰهِى قَصُرَتِ الْأَلْسُنُ عَنْ بُلُوغِ ثَنائِكَ كَما يَلِيقُ بِجَلالِكَ، وَعَجَزَتِ الْعُقُولُ عَنْ إِدْراكِ كُنْهِ جَمالِكَ، وَانْحَسَرَتِ الْأَبْصارُ دُونَ النَّظَرِ إِلىٰ سُبُحاتِ وَجْهِكَ، وَلَمْ تَجْعَلْ لِلْخَلْقِ طَرِيقاً إِلَىٰ مَعْرِفَتِكَ، إِلّا بِالْعَجْزِ عَنْ مَعْرِفَتِكَ . 💢معبودم، زبان‌ها از ادای ثنایت آن‌چنان‌که شایسته عظمت توست کوتاه است و خردها از درک ژرفای جمالت ناتوان است و دیده‌ها از تماشای بزرگی‌های ذاتت درمانده است، برای انسان‌ها راهی به‌سوی شناسایی‌ات جز ناتوانی از شناختت قرار ندادی، 💢إِلٰهِى فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذِينَ تَرَسَّخَتْ أَشْجارُ الشَّوْقِ إِلَيْكَ فِى حَدائِقِ صُدُورِهِمْ، وَأَخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ، فَهُمْ إِلَىٰ أَوْكارِ الْأَفْكارِ يَأْوُونَ، وَفِى رِياضِ الْقُرْبِ وَالْمُكاشَفَةِ يَرْتَعُونَ، وَمِنْ حِيَاضِ الْمَحَبَّةِ بِكَأْسِ الْمُلاطَفَةِ يَكْرَعُونَ؛ 💢معبودم، ما را از کسانی قرار ده که شاخسارهای اشتیاق به سویت در بوستان‌های سینه‌هایشان استوار و پابرجا شده است و سوز عشقت در کانون دل‌هایشان برافروخته، از این روی به آشیانه اندیشه‌های والا جای گیرند و در گلستان قرب و مکاشفه‌ات خوش‌گذرانی می‌کنند و از حوض‌های محبّتت با جام ملاطفت می‌نوشند؛ 💢وَشَرائِعَ الْمُصافاةِ يَرِدُونَ، قَدْ كُشِفَ الْغِطاءُ عَنْ أَبْصارِهِمْ، وَانْجَلَتْ ظُلْمَةُ الرَّيْبِ عَنْ عَقَائِدِهِمْ وَضَمَائِرِهِمْ، وَانْتَفَتْ مُخَالَجَةُ الشَّكِّ عَنْ قُلُوبِهِمْ وَسَرَائِرِهِمْ، وَانْشَرَحَتْ بِتَحْقِيقِ الْمَعْرِفَةِ صُدُورُهُمْ، وَعَلَتْ لِسَبْقِ السَّعَادَةِ فِى الزَّهَادَةِ هِمَمُهُمْ، وَعَذُبَ فِى مَعِينِ الْمُعَامَلَةِ شِرْبُهُمْ، وَطَابَ فِى مَجْلِسِ الْأُنْسِ سِرُّهُمْ، وَأَمِنَ فِى مَوْطِنِ الْمَخَافَةِ سِرْبُهُمْ، وَاطْمَأَنَّتْ بِالرُّجُوعِ إِلَىٰ رَبِّ الْأَرْبابِ أَنْفُسُهُمْ؛ 💢و در کنار نهرهای حسن‌نیّت و خیرخواهی‌ات وارد می‌شوند، درحالی‌که پرده از دیدگانشان برداشته شده و تاریکی دودلی از باورها و درون‌هایشان دور گشته و خلجان شک از دل‌ها و باطنشان بیرون رفته و سینه‌هایشان با تحقّق معرفت، گشوده شده و همّتشان برای پیشی گرفتن در میدان خوشبختی بر اثر زهد، بلندی گرفته و نوشیدنشان در چشمه زلال کردار، گوارا شده و باطنشان در مجلس انس، پاکیزه گشته و راهشان در جای ترسناک، ایمنی یافته و جانشان با رجوع به رب الارباب، اطمینان یافته؛ 💢وَتَيَقَّنَتْ بِالْفَوْزِ وَالْفَلَاحِ أَرْواحُهُمْ، وَقَرَّتْ بِالنَّظَرِ إِلَىٰ مَحْبُوبِهِمْ أَعْيُنُهُمْ، وَاسْتَقَرَّ بِإِدْرَاكِ السُّؤْلِ وَنَيْلِ الْمَأْمُولِ قَرارُهُمْ، وَرَبِحَتْ فِى بَيْعِ الدُّنْيا بِالْآخِرَةِ تِجَارَتُهُمْ . 💢و ارواحشان به نیکبختی و رستگاری، یقین یافته و دیدگانشان با نظر به محبوبشان، روشنی گرفته و آرامششان با دریافت خواهش و رسیدن به آرزو، استقرار یافته و تجارتشان در فروش دنیا به آخرت سودبخش بوده، 💢إِلٰهِى مَا أَلَذَّ خَواطِرَ الْإِلْهامِ بِذِكْرِكَ عَلَى الْقُلُوبِ ! وَمَا أَحْلَى الْمَسِيرَ إِلَيْكَ بِالْأَوْهامِ فِى مَسالِكِ الْغُيُوبِ ! وَمَا أَطْيَبَ طَعْمَ حُبِّكَ ! وَمَا أَعْذَبَ شِرْبَ قُرْبِكَ، فَأَعِذْنا مِنْ طَرْدِكَ وَ إِبْعادِكَ، وَاجْعَلْنا مِنْ أَخَصِّ عَارِفِيكَ، وَأَصْلَحِ عِبَادِكَ، وَأَصْدَقِ طَائِعِيكَ، وَأَخْلَصِ عُبَّادِكَ، يَا عَظِيمُ يَا جَلِيلُ، يَا كَرِيمُ يَا مُنِيلُ، بِرَحْمَتِكَ وَمَنِّكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. 💢خدایا، چه لذّت‌بخش است در دل‌ها خاطرات الهام گرفته از یادت و چقدر شیرین است پویش به‌سوی تو با مرکب اندیشه‌ها در راه‌های غیب و طعم عشقت چه خوش و شربت مقام قربت چقدر گوارا است، پس ما را از راندن و دور کردنت پناه ده و از ویژه‌ترین عارفانت و شایسته‌ترین بندگانت و راست‌گوترین فرمان‌برانت و خالص‌ترین پرستندگانت قرار داده، ای بزرگ، ای باشکوه، ای مهمان‌نواز،ای رساننده به مطلوب، ای به رحمتت و احسانت، به مهربانی‌ات ای مهربان‌ترین مهربانان. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| یگانه فاعل تعلیم خدای متعال است! 🎙استاد علی فرحانی ❇️ استاد در این صوت توضیح می دهند که طبق بیان علامه طباطبایی؛ قرآن گاهی در وعاء کثرت و‌ گاهی در وعاء وحدت سخن می گوید اما جالب این است که حتی در وعا کثرت هم تنها فاعل تعلیم را خدا می داند. حتما ! 📚گزیده تدریس رسائل. اصاله الاحتیاط. موسسه امام کاظم علیه السلام. اردیبهشت ۱۴۰۰ 🌐 آپارات| المرسلات https://www.aparat.com/almorsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
خارج اصول.docx
30K
💢 یکی از مخاطبین ارجمند( آقای محسن هاشمی @Hashemi_mhn) تقریر خود از درس خارج اصول استاد را برای ما ارسال کردند. حتما بخوانید. 📌شما هم با المرسلات در ارتباط باشید👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🎙مقام معظم رهبری 💢حرکتی که در فلسطین آغاز شده، منجر به پیروزی کامل فلسطینی‌ها خواهد شد 📚بیانات 22/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0006-KharejOsul-14020722.MP3
35.9M
🔊| ادامه مبحث موضوع علم/ مروری بر مباحث جلسه قبل/ اشاره به مساله تفکیک حقیقت و اعتبار در کلمات معاصرین/ تاریخچه تفکیک حقیقت از اعتبار/ نگاه آخوند خراسانی به مساله تمایز علوم/ تبیین دیدگاه آیت الله مصباح در این باره/ در نگاه برهانی به مساله موضوع علم، اختلاف مشارب ناشی از فهم منطق سینوی است/ اشاره به عبارات شیخ اشراق از این منظر/ اشاره به برخی نکات مهم منطقی در باب برهان 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 22/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢مؤسسه «اندیشه اسلامی معاصر» برگزار می کند: ✅نشست علمی (11) 🔹موضوع: دیدگاه علامه طباطبایی ره درباره اعتباریات و تاثیرات آن در علم اصول 🎙با حضور: حجت الاسلام و المسلمین استاد علی فرحانی ⏱️زمان: سه شنبه 25 مهر ماه 1402 🔹ساعت 18:30 📍مکان: قم، خیابان رسالت، بین رسالت 19 و 21، پلاک ۳۲۷ 📺پخش زنده از طریق لایو ایتا: @andisheh_eslami_moaser 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b