استاد عندلیب همدانی
#فقه_التعامل_1402_1403 🎙صوت درس خارج فقه التعامل 📆شنبه 15 مهرماه 1402 🔰جلسۀ 6 سال تحصیلی 1402-1403
07.mp3
16.3M
#فقه_التعامل_1402_1403
🎙صوت درس خارج فقه التعامل
📆یکشنبه 16 مهرماه 1402
🔰جلسۀ 7 سال تحصیلی 1402-1403
🔰 جلسۀ 7 #قاعده_تألیف_قلوب
🔰جلسۀ 798 #فقه_التعامل
🆔@andalibhamedani
فقه جلسه 7-16 مهر 1402.docx
63K
#فقه_التعامل_1402_1403
📄تقریر درس خارج فقه التعامل
📆یکشنبه 16 مهرماه 1402
🔰جلسۀ 7 سال تحصیلی 1402-1403
🔰 جلسۀ 7 #قاعده_تألیف_قلوب
🔰جلسۀ 798 #فقه_التعامل
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#اصول_1402_1403 🎙صوت درس خارج اصول 📆 شنبه 15مهرماه 1402 🔰جلسۀ 6 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 6 #بررسی_
302.mp3
17.06M
#اصول_1402_1403
🎙صوت درس خارج اصول
📆 یکشنبه 16مهرماه 1402
🔰جلسۀ 7 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 7 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 302 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani
اصول جلسه 302-16 مهر 1402.docx
62.3K
#اصول_1402_1403
📄تقریر درس خارج اصول
📆 یکشنبه 16مهرماه 1402
🔰جلسۀ 7 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 7 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 302 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#کرامت_بنی_آدم (فرستهٔ دوم) 🔹قرآن کریم از کرامت #بنی_آدم سخن میگوید و نکتهای در این تعبیر لطیف هس
#کرامت_و_جنایت (فرستۀ سوم)
🔸هرگز #کرامت_بنی_آدم به معنای نادیده گرفتن جرم و جور و جنایت نیست؛ چنانکه هرگز به معنای عدم مجازات مجرمین نیست بلکه به معنای عدم مجازات خودسرانه و عدم تعدی از مجازات عادلانه است. از آنجا که قرآن کریم #بنی_آدم را تکریم کرده، سفارش اکید به رعایت قسط و عدالت با انسانهای مجرم دارد و نفس تعدی از این محدوده را جرم میشمرد.
﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كونوا قَوّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ أَلّا تَعدِلُوا اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعمَلونَ﴾ مائده /۸
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#فقه_التعامل_1402_1403 🎙صوت درس خارج فقه التعامل 📆یکشنبه 16 مهرماه 1402 🔰جلسۀ 7 سال تحصیلی 1402-140
08.mp3
18.61M
#فقه_التعامل_1402_1403
🎙صوت درس خارج فقه التعامل
📆دوشنبه 17 مهرماه 1402
🔰جلسۀ 8 سال تحصیلی 1402-1403
🔰 جلسۀ 8 #قاعده_تألیف_قلوب
🔰جلسۀ 799 #فقه_التعامل
🆔@andalibhamedani
فقه جلسه 8-17 مهر 1402.docx
59.6K
#فقه_التعامل_1402_1403
📄تقریر درس خارج فقه التعامل
📆دوشنبه 17 مهرماه 1402
🔰جلسۀ 8 سال تحصیلی 1402-1403
🔰 جلسۀ 8 #قاعده_تألیف_قلوب
🔰جلسۀ 799 #فقه_التعامل
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#اصول_1402_1403 🎙صوت درس خارج اصول 📆 یکشنبه 16مهرماه 1402 🔰جلسۀ 7 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 7 #برر
303.mp3
16.12M
#اصول_1402_1403
🎙صوت درس خارج اصول
📆 دوشنبه 17مهرماه 1402
🔰جلسۀ 8 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 8 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 303 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani
اصول جلسه 303-17 مهر 1402.docx
65.1K
#اصول_1402_1403
📄تقریر درس خارج اصول
📆 دوشنبه 17مهرماه 1402
🔰جلسۀ 8 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 8 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 303 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#کرامت_و_جنایت (فرستۀ سوم) 🔸هرگز #کرامت_بنی_آدم به معنای نادیده گرفتن جرم و جور و جنایت نیست؛ چنان
#کرامت_و_حکمت (فرستۀ چهارم)
🔸لسان آیه ۷۰ إسراء که می فرماید: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» انشاء لزوم اکرام انسان نیست، بلکه مفاد آیه إخبار از واقعیتی در نظام تکوین است.
🔸حکمت الهی اقتضای نوعی تطابق و هماهنگی بین عالم تکوین و تشریع را دارد.
🔸چنانکه آیاتی که میفرماید: «صَوَّرَکُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَکُمْ» یا «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ» یا «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ» و مانند آن، گزارش از عالم واقع است، منتها این تعابیر ماوراء تشریعی دارد.
🔸فکر میکنم حکیمانه نیست، با وجود این احسان و اکرام در نظام تکوین نسبت به بنی آدم، خلاف حسن، احسان و اکرام را در عالم تشریع مشاهده کنیم.
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#فقه_التعامل_1402_1403 🎙صوت درس خارج فقه التعامل 📆دوشنبه 17 مهرماه 1402 🔰جلسۀ 8 سال تحصیلی 1402-1403
09.mp3
18.46M
#فقه_التعامل_1402_1403
🎙صوت درس خارج فقه التعامل
📆سهشنبه 18 مهرماه 1402
🔰جلسۀ 9 سال تحصیلی 1402-1403
🔰 جلسۀ 9 #قاعده_تألیف_قلوب
🔰جلسۀ 800 #فقه_التعامل
🆔@andalibhamedani
فقه جلسه 9-18 مهر 1402.docx
61.5K
#فقه_التعامل_1402_1403
📄تقریر درس خارج فقه التعامل
📆سهشنبه 18 مهرماه 1402
🔰جلسۀ 9 سال تحصیلی 1402-1403
🔰 جلسۀ 9 #قاعده_تألیف_قلوب
🔰جلسۀ 800 #فقه_التعامل
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#اصول_1402_1403 🎙صوت درس خارج اصول 📆 دوشنبه 17مهرماه 1402 🔰جلسۀ 8 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 8 #بررس
304.mp3
17.85M
#اصول_1402_1403
🎙صوت درس خارج اصول
📆 سهشنبه 18مهرماه 1402
🔰جلسۀ 9 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 9 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 304 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani
اصول جلسه 304-18 مهر 1402.docx
65.6K
#اصول_1402_1403
📄تقریر درس خارج اصول
📆 سهشنبه 18مهرماه 1402
🔰جلسۀ 9 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 9 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 304 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#خارج_اصول_ملایر 🎙صوت درس خارج اصول(ملایر) 🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)59 🔰با محوریت تقریرات شیخنا ا
61.mp3
17.87M
#خارج_اصول_ملایر
🎙صوت درس خارج اصول(ملایر)
🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)61
🔰با محوریت تقریرات شیخنا الاستاد آیت الله وحید خراسانی دامت برکاته
🆔@andalibhamedani
61.mp3
17.87M
#خارج_اصول_ملایر
🎙صوت درس خارج اصول(ملایر)
🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)62
🔰با محوریت تقریرات شیخنا الاستاد آیت الله وحید خراسانی دامت برکاته
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#خارج_فقه_ملایر 🎙صوت درس خارج فقه(ملایر) 🔰صلوة المسافر 230 🔰شرح العروة الوثقی 🆔@andalibhamedani
231.mp3
18.5M
#خارج_فقه_ملایر
🎙صوت درس خارج فقه(ملایر)
🔰صلوة المسافر 231
🆔@andalibhamedani
232.mp3
12.95M
#خارج_فقه_ملایر
🎙صوت درس خارج فقه(ملایر)
🔰صلوة المسافر 232
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#کرامت_و_حکمت (فرستۀ چهارم) 🔸لسان آیه ۷۰ إسراء که می فرماید: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» انشا
#کرامت_و_حریت (فرستۀ پنجم)
🔹جلوهای از کرامت الهی به بنی آدم در #حریت و حق انتخاب اوست.
✔️حال که خداوند این حریت را به انسان عطا کرده، هیچ کس حق ندارد آن را از او سلب کند؛ مگر اینکه او به اسم آزادی، سلامت روح و جسم دیگران را مخدوش کند.
✔️تکریم انسان به این است که خداوند رسولی درونی به نام عقل به او عنایت کرده است و نیز رسولان و راهنمایان معصومی را مأمور کرده که آدمیان را در مسیر انتخاب کمک رسانند.
✔️ کسی که آزادانه انتخاب کرد باید توابع و آثار بد یا خوب انتخاب خود را هم بپذیرد.
🔹 روایت معتبره زیر به خوبی کرامت آزادی اندیشه را برای بنی آدم تبیین فرموده و تصریح می کند که اگر او از این حریت در انتخاب درست استفاده کند و شهوت را تابع عقل قرار دهد، از فرشتگان که عقل محضند کرامت بیشتری دارد در حالی که اگر عقل را فدای شهوات حیوانی کرد و انتخابی ناروا داشت از جانداران بیبهره از عقل بدتر میشود.
«أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ اَلصَّادِقَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْتُ اَلْمَلاَئِكَةُ أَفْضَلُ أَمْ بَنُو آدَمَ فَقَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ فِي اَلْمَلاَئِكَةِ عَقْلاً بِلاَ شَهْوَةٍ وَ رَكَّبَ فِي اَلْبَهَائِمِ شَهْوَةً بِلاَ عَقْلٍ وَ رَكَّبَ فِي بَنِي آدَمَ كِلَيْهِمَا فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَيْرٌ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ مَنْ غَلَبَتْ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّ مِنَ اَلْبَهَائِمِ».
📚ابن بابویه، علل الشرائع ، ج ۱ ، ص ۴ و ۵.
🆔@andalibhamedani