پرسشی صریح از شهید مطهری درباره تمدن اسلامی!
📍اگر اسلام قادر بود ملتی را نجات بدهد و #تمدنی و فرهنگی بهوجود آورد، چطور در طول این چهارده قرن یک نمونه هم نتوانست ایجاد کند؟
📝 پاسخ شهید: اسلام پنج قرن، تمدنی را در سه مرکز بزرگ (اندلس، مصر، و بغداد و ایران) به وجود آورد که مجموع اینها را «تمدن اسلامی» مینامند.
شما از قول جامعهشناسان #غرب در نظر بگیرید. مثلا #توین_بی که یک مورخ جامعه شناس در زمان خودمان بود و چهار پنج سال بیشتر نیست که مرده است تمدنهای عالم را تقسیم بندی کرده است. سی و چند تمدن در دنیا تشخیص داده، بعد بعضی را کنار زده و بعضی را درجه اول در نظر گرفته تا به پنج تمدن رسیده است. باز برخی از آنها را کنار زده و به سه تمدن رسانده است. در میان آن سه تمدن بزرگ جهانی یکی را #تمدن_اسلامی میشناسد.
📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص142
📌این یعنی هم اسلام میتواند و هم توانسته تمدنسازی کند.
🌱 اندیشۀ رضوان
https://eitaa.com/andishehrezvan_offical
📎 ایتا I سایت
#معرفی_کتاب
#دیوید_هیوم حدود سیصد سال پیش مسئلهی اراده آزاد را غامضترین مسئلهی فلسفی خوانده و #جان_سرل هم امروزه دربارهی آن چنین میگوید: «مسئلهی ارادهی آزاد مسئلهای غیرعادی در میان مسائل فلسفی معاصر است؛ به نحوی که ما به داشتن پاسخی ناظر به آن هرگز نزدیک هم نشدهایم». او ادامه میدهد که مسائل زیادی است که ما راهحلی برای آن نداریم اما مسئلهی خاص ارادهی آزاد این است که «بدون آن نمیتوانیم به زندگی خود ادامه دهیم».
کتاب «ارادهی آزاد و چالشهای علمی و فلسفی معاصر» به نقش اراده در اختیار و نقش عوامل بیرونی بر اراده انسان به مباحث زیر میپردازد:
✓جبر گرایی فلسفی و فیزیکی
✓برهان پیامد
✓برهان شانس
✓اراده آزاد و چالشهای علمگرایانه
✓بستار فیزیکی و علیت ذهنی
✍️ نویسندگان: نیما نریمانی، روزبه زارع، جمال خداپور و نیلوفر شاهیننیا
🌱 اندیشۀ رضوان
https://eitaa.com/andishehrezvan_offical
📎 ایتا I سایت
📍دین حق محدود کردن آزادی را دارد!؟
🔍قرآن میگوید «لاَ إِكْرَاهَ فِى الدِّين» بنابراين، آزادى اصل و مقدّم بر دين است و اساساً وجود و اعتبار دين در پرتو آزادى معنا پيدا مىكند.
حال كه جايگاه آزادى قبل از دين است و دين زاييده و #محصول_آزادى است، دين هرگز نمىتواند آزادى را محدود كند.
📝 ضمن تأیید قسمت اول (ارزشمندی انتخاب دين در فضا و شرايطى آزاد) باید دانست که قسمت دوم سفسطه است زیرا انسان بعد از اینکه آزادانه دین را پذیرفت، مجموعه دين اعم از امور اعتقادى و دستورات عملى را نيز پذيرفته است و به لوازم اين پذيرش كه عمل و راهپويى در قالب اين اعتقادات و فرامين عملى است گردن نهاده، آزادانه خود را تابع اوامر و نواهى خداوند متعال ساخته است.
🖍 #مثال : افرادی که #آزادانه به استخدام نيروهاى پلیس درمىآيند، بعد از استخدام و پذيرفتن آزادانه، حقّ تخطّى از قوانين و مقرّرات حاكم بر نيروهاى آن را ندارند.
📚پرسشها و پاسخها، ج۳، رابطه دین و آزادی
🌱 اندیشۀ رضوان
https://eitaa.com/andishehrezvan_offical
📎 ایتا I سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابنسینا، علم و دین
🔹این کلیپ اخیرا در فضای مجازی منتشر شد
در انتهای این کلیپ، مسئله تأثیر دین بر روان به عنوان یک مسئله از #روانشناسی را نتیجه میگیرد
🔸کاری به این نداریم
📌مهمتر از آن مسئله رابطه #علم_و_دین است که در این قطعه تصویری وجود دارد
🔹اینکه ابنسینا مثل بسیاری دیگر، هم فیلسوف، هم متدین و هم دانشمند تجربی است؛ خیلی مهم است
این نشان دهنده آن است که تمدن اسلام، هم ادعا و هم ظرفیت آن را دارد که بین علم و دین تعامل و همسویی برقرار کند.
❗️برخلاف مسیحیت کاتولیک و آنچه در غرب امروز دیده میشود که باور عمیق به ناسازگاری علم و دین دارد.
🌱 اندیشۀ رضوان
https://eitaa.com/andishehrezvan_offical
📎 ایتا I سایت
#معرفی_کتاب
ده باور بیاساس علم مدرن
این کتاب هم ادعای بزرگ دارد و هم برای کسانی که در مسائلی مثل #علم_و_فلسفه، #علم_و_دین، #عقل_و_تجربه و... دغدغه دارند، جذاب خواهد بود.
ادعای این کتاب آن است که بسیاری از یافتههای علمی (تجربی) بر اصولی استوار هستند که به خاطر تکرار زیاد، پذیرفته شده و مسلم در نظر گرفته میشوند در حالی که بسیاری از این اصول قابلیت نقد و چالش دارند.
البته باید توجه داشت که این کتاب مورد نقد برخی منتقدان نیز قرار گرفته است که بایستی مورد توجه اندیشمندان و پژوهشگران حوزه علم قرار گیرد.
معرفی بیشتر کتاب در پایگاه اندیشه رضوان
🌱 اندیشۀ رضوان
https://eitaa.com/andishehrezvan_offical
📎 ایتا I سایت
عدالت یا فایدهگرایی؟
اندیشه نیچه!
🔹نظام حقوقی و اخلاقی #فلسفه_اسلامی و اندیشههای شیعی بر محور #عدالت شکل گرفته است.
🔸گفتمان مقابل این جریان در زمان کنونی، #لیبرالیسم و #اومانیسم است که به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه در مسیر فایدهگرایی یا سودگرایی قرار گرفتند؛ اینکه هیچ چیزی حق نیست مگر آنکه برای من فایده و سود داشته باشد.
🔺این یعنی هرکسی زور بیشتری برای جلب منافع خودش داشت، برحق است.
▪️بخشی از تفکر نیچه را هم باید در امتداد همین اندیشه دید.
او فیلسوفی بود که در آخر عمرش دیوانه شد.
📍 #نیچه معتقد بود که #تکامل_طبیعت بر اساس #تنازع_بقا و غلبه زورمندهاست و در جامعه هم چنین است.
او #حق را مساوی با زور میدانست، هر کسی که زوردارتر است او ذیحق است، هر کسی که بیزور است همان بیزوری دلیل بر بیحقیاش است.
❗️ در نگاه او زوردارها هستند که صلاحیت بقا را دارند و صلاحیت اینکه نسل آینده از آنها بهوجود بیاید. به مذاهب و مخصوصاً #مسیحیت حمله کرد، گفت: مسیحیت اخلاق #بردگی و ضعیفپرور را ترویج کرده است.
📌به قول شهید مطهری: اتفاقاً این دستور اخلاقی که خودش داد، در آخر عمر پاگیر خودش شد، به یک بدبختی دچار شد که تنهای تنها مانده بود و یک نفر دوست در دنیا نداشت چون ضعیف مانده بود و به حکم فلسفه خودش باید او را به کلی از بین ببرند و هیچ کس به او اعتنا نکند.
📍آشنایی با قرآن، ج11، ص248 و 249
🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام
فساد و گناه در عصر ظهور!
🔸شاید باور عمومی این باشد که در عصر #ظهور هیچ گناه و فسادی وجود ندارد.
🔹ولی ظاهرا چنین نیست؛ یعنی اینگونه نیست که مردم بعد از ظهور گناه نکنند؛ چرا که انسان گذشته، امروز و آینده از نظر #اختیار و #اراده و خواهشهای نفسانی تفاوتی با هم ندارد.
🔺 آنچه جامعه بعد از ظهور را از جوامع دیگر ممتاز میکند، این است که #جو_غالب جامعه در زمان حکومت امام مهدی(عج) دینداری است و ساختارها، اصلاح حداکثری میشوند.
❗️اتفاقا همین که گفته شده که در عصر ظهور #حدود_شرعی اجرا میشود و قوانین به شکل کامل پیاده میشوند، نشان از وجود افراد خطاکار است.
📍البته پاداش و مجازات خداوند به افراد، به تناسب موقعیتهای زمانی و مکانی آنان تغییر مییابد؛ بر این اساس اگر فردی بعد از ظهور و روشن شدن کامل حقایق گناه کوچکی مرتکب شود، شاید مجازات او از مجازات فردی که در زمان غیبت، گناه بزرگی را مرتکب شده بیشتر باشد.
🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام
لیبرالیسم و مردم
♦️شعار #لیبرالیسم #آزادی است. آزادی فردی که هم در #اقتصاد، هم در #سیاست، هم در #فرهنگ و هم در دیگر عرصهها بروز دارد و نقش #دین و #دولت را به حداقل میرساند.
🔸شاید گمان شود که لیبرالیسم بیشتر به مردم خدمترسانی میکند چراکه آزادیهای فردی را محترم میشمارد، در نتیجه از این جهت پیوند عمیقی با #دموکراسی خواهد داشت.
🔹ولی آیا به راستی لیبرالیسم برای آزادی فرد فرد جامعه است ؟
🔺یا اینکه آزادی همه افراد یک امر خیالی و فانتزی ذهنی است که تحقق نمییابد زیرا منابع محدود است ، توانها و منابع هم متفاوت است؛ در نتیجه قطعا عدهای برتر از دیگران خواهند شد و اگربر اساس لیبرالیسم، آزادی محور همه چیز قرار گیرد، پس این افراد آزادانه میتوانند افراد ضعیفتر را به بردگی بگیرند (ولو بردگی مدرن) و هیچ کسی حق مقابله ساختاری با اینها را ندارد.
🔴 اینجاست که لیبرالیسم بیشتر از اینکه به سود عموم مردم باشد، به سود سرمایه داری خواهد بود.
📌اتفاقا نمونههای اینکه لیبرالیسم در حقیقت مردمدار نیست، را میتوان در یادداشت «احمدحسین شریفی» در پیام بعدی مشاهده کرد. 👇👇👇👇
🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام
اندیشه رضوان
لیبرالیسم و مردم ♦️شعار #لیبرالیسم #آزادی است. آزادی فردی که هم در #اقتصاد، هم در #سیاست، هم در #فر
🟢تزیینی بودن نقش مردم در اندیشه و عمل مدافعان لیبرالیسم
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخلاف تصور عموم افراد، در نظام لیبرالیسم علیرغم سخن گفتن از مردم و آزادیهای مردم و مالکیت خصوصی و حقوق بشر، اما فیالواقع و در عمل، مردم و حقوق مردم و بشریت هیچ جایگاه و اهمیتی برای آنها نداشته و ندارد. نقش مردم صرفاً نقشی صوری و تزیینی است. حاکمیت و حکومت و حکمرانی حق مالکان و سرمایهداران بزرگ است. اراده آنها حاکم است و باید حاکم باشد. معیار اداره جامعه و معیار برخورداری از حقوق شهروندی و اجتماعی، قوانینی است که توسط «نخبگان لیبرال» يعني «مالکان عمده» و «سرمايهداران بزرگ» تدوين شده و میشود.
فردریش #هايک (۱۸۹۹-۱۹۹۲)، از اندیشمندان سیاسی و اقتصادی نئولیبرال و برنده جایزه نوبل اقتصاد، مينویسد:
«اين ليبراليسم است که قانونها و خط و نشانهايي را براي دموکراسي ترسيم ميکند، نه آنکه انتخاب مردمي بتواند ارزشهاي ليبراليسم را نفي يا اثبات، کم يا زياد کند.»
صوری دانستن نقش مردم در اندیشه لیبرالیسم اختصاصی به اندیشمندان نئولیبرال ندارد؛ بلکه از دیرباز مورد تأکید و توجه مدافعان تفکر لیبرالیسم بوده است. به عنوان نمونه،
جان وزلي (1703-1791)، به این بهانه که نقشآفرینی مردم در حکومت، آزادیهای مدنی و مذهبی آنها را محدود میکند، با برجستهسازی جایگاه مردم و نقشآفرینی آنها در حکومت مخالف بود و میگفت:
«هر قدر سهم مردم در حکومت بيشتر باشد، آزادي مدني و مذهبي ملت کمتر خواهد شد»
🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام
اندیشه رضوان
🟢تزیینی بودن نقش مردم در اندیشه و عمل مدافعان لیبرالیسم 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــ
ادامه پیام احمد حسین شریفی 👇👇👇
ارون هولباخ، از اندیشمندان عصر روشنگری، میگفت:
«مقصود از مردم، تودة عوام احمق نيست ... هر کس که بتواند به گونهاي قابل احترام با درآمدي که از دارايياش کسب ميکند، امرار معاش نمايد و هر سرپرست خانواده که صاحب زمين است، بايد شهروند قلمداد گردد .. ديگران تا زماني که با کار و کوشش خود زمين به دست نياورند، شهروند محسوب نخواهند شد.»
آربلاستر در کتاب مهم و مشهور «ظهور و سقوط لیبرالیسم غرب» مینویسد:
«ولتر زماني به دالامبر ميگويد، آموزش به درد فرزندان کارگران نميخورد: اين امر «آنها را از شخمزدن باز خواهد داشت»؛ دقيقاً همان ديدگاهي که ماندويل و ديگران در مقابل مدارس خيريه اتخاذ کرده بودند، ولتر در ادامه ميگويد: «اين کارگران نيستند که بايد تحت تعليم قرار گيرند، بلکه بورژواها و شهرنشيناناند»
دُنی دیدرو (۱۷۱۳-۱۷۸۴)، از چهرههای مشهور عصر روشنگری و از اصحاب دائرهالمعارف، معیار «شهروندی» را «مالکیت» میدانست و میگفت:
«اين مالکيت است که حق شهروندي ايجاد ميکند» و صرفاً مالکان میتوانند از حق داشتن نماینده برخوردار باشند. یعنی کسی که سرمایه و ملکی نداشته باشد حتی از حق انتخاب نماینده هم محروم است.
فرانک شوئل، از نظريهپردازان تاريخ آمريکا، دربارة انقلاب استقلال آمريکا از تحت استعمار انگلستان مينويسد:
«عوامل جداً محافظهکار ... مراقب بودند که تودة مردم نتوانند به طور افراطي در امر انتخابات نقش سازنده و سرنوشتساز داشته باشند و به همين منظور شرط ثروت را براي شرکت در انتخابات برقرار ساختند. بنابراين مانند زمانهاي گذشته شخص براي رأي دادن ميبايست از حداقل ثروت برخوردار بوده و حتي براي انتخاب شدن نيز مالک حداقل يک دارايي غير منقول باشد. در کنه ضمير تهيهکنندگان قانون اساسي حق انتخاب شدن و انتخاب کردن جزو حقوق طبيعي انسان به حساب نميآمد.»
🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام
علم تجربی
🔹اگرچه #تجربه و استقراء (نمونهبرداری) در زندگی روزمره و نیز کشف قوانین طبیعت کارآمد است ولی نباید از آن انتظار داشت که بتواند نسبت به موجودات غیبی و ابعاد غیرمادی جهان اظهار نظر کند. یعنی اگر آنطور که تجربه گرایی افراطی میگوید که تجربه نمیتواند وجود موجودات غیرمادی مثل #خدا را اثبات کند، باید دانست که نفی هم نخواهد کرد.
🔺پس این انتظار که «اگر علم خدا را اثبات نکرده، پس یعنی وجود ندارد» نادرست و غیرمنطقی است؛ دقیقا مثل ماهیگیری که چون شبکه تور ماهیگیری اش اندازهای مشخص دارد، اگر ماهیهای کوچکتر را نمیتواند صید کند، نمیتواند بگوید که دریا ماهی ندارد.
❗️این برخلاف آن چیزی است که امروزه برخی زیستشناسان و فیزیکدانان به جوان ما میآموزند
🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام