eitaa logo
کانال ادبی از سبوی عشق سروده‌های محمد رضا قاسمیان_ بشرویه
209 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
97 ویدیو
21 فایل
#از_سبوی_عشق #اشعار #قصیده #غزل #ترکیب_بند #ترجیع_بند #قطعه #دو_بیتی #رباعی #مثنوی #سه_گانی #شعر_ولایی #شعر_مقاومت #سپید #سپکو #سروده #شاعر #محمد_رضا_قاسمیان #شهرستان_بشرویه #خراسان_جنوبی #عضو_جمعیت_شاعران_آزاد_ایران #تصاویر #کلیپ #مطالب_ارزشمند
مشاهده در ایتا
دانلود
به کدام ناکجا روانه‌ای که دست خیال هم به تو نمی‌رسد بگذار میهمان نگاهت باشم ناخدای زندگی ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جز در ساحل امن نگاهت آرام نمی‌گیرد اقیانوس متلاطم قلبم بگذار لمس کند چشمانم گرمای نگاهت را ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کلید خاطراتم را به دوش می‌کشم روزی رمزگشایی می‌کند این شاه‌کلید
زمان، زمان نشاط است و موسم شادی است به هر لبی گل لبخند و شور و فریادی است گشوده‌اند قفس، مرغ دل، رها بشود بیا دلا! بگشا بال، وقت آزادی است غنیمت است نگارا! بیا که خوش باشیم که صید را نه مجال امان ز صیادی است اسیر زلف تو ام، ماه من! تجلّی کن هلا! که حُسن رُخت، نعمتی خدادادی است مبند دل به جهان و به جاه و اموالش «که این عجوزه، عروس هزاردامادی است»۱* دلم گرفته ز هجران، کجاست موعد وصل؟ پس از خرابی عالم، زمان آبادی است ۲۰ تیر ۱۴۰۲ *۱. حافظ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟪 یک نکته از هزاران تعریف سه‌گانی، شعر سه‌مصراعی یا سه‌سطری است که بر پایه‌ی زمینه و ضربه استوار باشد. بنابراین هر شعر سه‌مصراعی یا سه‌سطری که شرح مبهمات بخواهد، سه‌گانی نیست، زیرا ابهام، با زمینه و ضربه در تعارض است. سه‌گانی، شعری است که خود، شرح خویش است. با این حال، تحلیل فنی سه‌گانی در صورتی که جذب شاعر امروزی را از پی داشته باشد، می‌تواند به آموزش سه‌گانی یاری برساند و این تحلیل، باید به ترتیب اهمیت، در زمینه‌های زیر پیش برود: ۱. موسیقی (بررسی وزن و قافیه‌ی سه‌گانی کلاسیک و نیمایی یا تقطیع درست سطرهای سه‌گانی سپید). ۲. قالب (بررسی مقتضیات قالبی سه‌گانی، مانند تک‌هسته‌ای بودن در ژانر شعر کوتاه و رعایت زمینه و ضربه و توجه به فرمها و اصول آن). ۳. زبان (بررسی عوامل فصاحت با مخل فصاحت). ۴. آرایه‌ها و صور خیال (بررسی شگردهای به کار رفته در سه‌گانی از قبیل ایهام و پارادوکس و...). ۵. عاطفه (بررسی برد عاطفی سه‌گانی یا کاستی آن). ۶. تفکر (بررسی صحت و سقم اندیشه‌ی به کار رفته در سه‌گانی). ۷. سبک (بررسی مشخصات منحصر به شاعر در سه‌گانی). سعی کنیم در پرونده‌ی کارهای مرتبط با سه‌گانی، تکامل آن را ببینیم و از پسرفت بپرهیزیم و رو به جلو باشیم. @zirechatrambaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چشمانت فریاد می‌کشند مناره‌ها گواهی می‌دهند به عشق ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
پرده را کنار بزن خورشید از نگاهت نور می‌گیرد # ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
در نیمه‌شبی، ستاره برمی‌گردد این شام سیه، باز سحر می‌گردد سر می‌زند از افق، دوباره خورشید این باغ، دوباره تازه‌تر می‌گردد ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
آه می‌کشد دلم جمعه‌های انتظار از فراق روی یار ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟪 یک نکته از هزاران تعریف سه‌گانی، شعر سه‌مصراعی یا سه‌سطری است که بر پایه‌ی زمینه و ضربه استوار باشد. بنابراین هر شعر سه‌مصراعی یا سه‌سطری که شرح مبهمات بخواهد، سه‌گانی نیست، زیرا ابهام، با زمینه و ضربه در تعارض است. سه‌گانی، شعری است که خود، شرح خویش است. با این حال، تحلیل فنی سه‌گانی در صورتی که جذب شاعر امروزی را از پی داشته باشد، می‌تواند به آموزش سه‌گانی یاری برساند و این تحلیل، باید به ترتیب اهمیت، در زمینه‌های زیر پیش برود: ۱. موسیقی (بررسی وزن و قافیه‌ی سه‌گانی کلاسیک و نیمایی یا تقطیع درست سطرهای سه‌گانی سپید). ۲. قالب (بررسی مقتضیات قالبی سه‌گانی، مانند تک‌هسته‌ای بودن در ژانر شعر کوتاه و رعایت زمینه و ضربه و توجه به فرمها و اصول آن). ۳. زبان (بررسی عوامل فصاحت با مخل فصاحت). ۴. آرایه‌ها و صور خیال (بررسی شگردهای به کار رفته در سه‌گانی از قبیل ایهام و پارادوکس و...). ۵. عاطفه (بررسی برد عاطفی سه‌گانی یا کاستی آن). ۶. تفکر (بررسی صحت و سقم اندیشه‌ی به کار رفته در سه‌گانی). ۷. سبک (بررسی مشخصات منحصر به شاعر در سه‌گانی). سعی کنیم در پرونده‌ی کارهای مرتبط با سه‌گانی، تکامل آن را ببینیم و از پسرفت بپرهیزیم و رو به جلو باشیم. @zirechatrambaran
زمان، زمان نشاط است و موسم شادی است به هر لبی گل لبخند و شور و فریادی است گشوده‌اند قفس، مرغ دل، رها بشود بیا دلا! بگشا بال، وقت آزادی است غنیمت است نگارا! بیا که خوش باشیم که صید را نه مجال امان ز صیادی است اسیر زلف تو ام، ماه من! تجلّی کن هلا! که حُسن رُخت، نعمتی خدادادی است مبند دل به جهان و به جاه و اموالش «که این عجوزه، عروس هزاردامادی است»۱* دلم گرفته ز هجران، کجاست موعد وصل؟ پس از خرابی عالم، زمان آبادی است ۲۰ تیر ۱۴۰۲ *۱. حافظ با اندکی تغییر
♥️⚜♥️⚜♥️ چنان شیدای ‌ لبخند تو باشم که حل، در چای، چون قند تو باشم نه یک دل، بلکه صد دل گشتم عاشق اسیر عشق و در بند تو باشم ۱۴۰۲ / ۴ / ۲۲ ♥️⚜♥️⚜♥️⚜♥️
♥️⚜♥️⚜♥️ ز هجرانت چنان زار و خرابم که دیگر رفته از کف، صبر و تابم شراب وصل می‌خواهم عزیزم! شرابم ده، شرابم ده، شرابم ۱۴۰۲ / ۴ / ۲۲ ♥️⚜♥️⚜♥️⚜♥️
روزگار پدر عاشق را درمی‌آورد عشق شیرین فرهاد کوهکن می‌خواهد # ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
ای که از خوبان عالم، ماه من! زیباتری از تمام خوبرویان، خوب من! دل می‌بری سرو قدّا! قامتت بر پا قیامت کرده است کرده‌ای از حُسن خود، بر پا چه شور محشری! حُسن خُلقت، آیتی آورده از لطف خدا هر کسی آرَد به تو ایمان، مگر پیغمبری!؟ بر درت، هرکس نساید سر، ندارد عزّتی شیوه‌ی ایمان شیطان نیست غیر از کافری گرچه کرده ساغر چشمت، مرا بی خویشتن باز هم از باده‌ی عشقت، بنوشان ساغری در صراط‌المستقیم عشقت افتادم ز پا از کَرم دستم بگیر ای آن که ما را یاوری ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
ای به عشق تو دلم گشته گرفتارترین! ناز کن، ناز تو را هست خریدارترین کوه هجران تو بر شانه‌ی من سنگین است غم دوری تو ما را شده دشوارترین شعله‌ور قلب من از دوریت آتشکده‌سان چشمم آن چشمه که از هجر تو خونبارترین پای تا سر همه دردم، همه دردم، همه درد تو طبیبی و من از هجر تو بیمارترین آی! ای ماه! برون آی دگر از پس ابر که بوَد شام فراق تو مرا تارترین ای که هستی همه هستم! کس و کارم، یارم دلبرم! دل به تو دادم، به تو! دلدارترین! ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
شیرین می‌شود هر تلخی‌ اگر در کنار هر فرهادی شیرینی باشد ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
تجارت برد بردی ست تلخی نگاه تو به شیرینی لب هایت می‌ارزد ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
ترک غم، ترک آه، باید کرد روی غم را سیاه، باید کرد به گلستان درآی، همچو نسیم گل را ، باید کرد
سهم به جای ، بوَد کار هر روزم بوَد و زاری بوَد جز از تنی بی‌جان، چه داری انتظار؟ من! بیمار، محتاج پرستاری بوَد
هر محرم از عشق حسین(ع) روییدیم و سینه به سینه یدک کشیدیم داغ محرم را ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
خون لاله‌های ما دست و پا گیر است ما از بند کفش‌شان نمی‌گذاریم ۱۴۰۲/۰۴/۲۷