بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
3️⃣2️⃣ تولید و پخش اسباب بازی توکا
🔶 #علیرضا_مهدوی_راد کارشناس ارشد مدیریت صنعتی و مدیر عامل شرکت #توکا است. او سالها در حوزه تجاری سازی اختراعات کار کرده، اما دغدغه ی رساندن محصول خوب به خانواده ها او را به صنعت #توزیع و #تولید اسباببازی کشانده است. « وقتی در حوزه تجاری سازی اختراعات کار میکردم، خیلی از ایده ها به تولید محصول هم می رسیدند اما برای فروش مشکل داشتند. برای کمک به تولید کننده ها و رساندن محصولات به دست مشتریان، توزیع عمده محصولات #ایرانی در شهرهای مختلف را شروع کردیم. بعد از چند سال که در کار پخش و فروش اسباب بازی و نوشت افزار بودیم. با خلاء #اسباب_بازی #فرهنگی ایرانی در بازار مواجه شدیم و از طرفی خانوادهها هم به بازیهای خوب بومی نیاز داشتند بنابراین سراغ تولید اسباب بازی رفتیم.»
🔷 علیرضا مهدوی راد مجموعه توکا را در سال ۹۸ در تهران تاسیس کرد. توکا به معنی تولید و #کیفیت ایرانی می باشد که هدفش تولید و #توسعه بازی های #خلاقانه و #تاثیرگذار بر #رشد توانمندی های ذهنی و حرکتی در کودکان و نوجوانان است.
🔶 « برای شروعِ تولید به بررسی آثار آقای #عباسی_ولدی پرداختیم و با مسئولین #مدرسه_قرآن_و_عترت هم در رابطه با تولید اسباب بازی مشورت کردیم. در نتیجه ی این تحقیقات و مشورت ها، به معیار هایی همچون خیرخواهی در بازی ، عدم تکیه بر شانس و ... رسیدیم. سپس از افرادی که در زمینه اسباب بازی طرح و ایده داشتند اما به دلیل هزینه ها و فرایند پیچیده تولید وارد این حوزه نشده بودند دعوت به همکاری کردیم. ماحصل این مشورت ها و همکاری ها تولید دواسباب بازی #چوبی #تلنگر و #تبدیل_شونده است که علاوه بر تمرکز بر روی بُعد #خلاقیت و #تفکر کودک جنبه #خانوادگی و بازی در جمع را نیز دارا هستند.»
🔷 این مجموعه دارای ۶ نیروی اصلی در رشته های مدیریت صنعتی، کارآفرینی، سخت افزار و معماری است و در حال حاضر در کنار تولید اسباب بازی به توزیع محصولات تولیدی خودشان و چند شرکت دیگر نیز اهتمام دارند. مجموعه توکا با اینکه خودش در حوزه ایده پردازی و طراحی اسباب بازی ورود کرده است اما همچنان در صورت امکان در تولید ایده های دیگران نیز مشارکت می کند و در تلاش است موانع تولید را از سر راه ایده پردازان بردارد.
✅آدرس صفحه اینستاگرام توکا
@toytooka
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 #دنیای_بازی
5⃣ ظرفیت اتاق فرار در حوزه تعلیم و تربیت
🔶 از زمانی که بازی های #دیجیتالی یا #رومیزی با عنوان گیم (بازی های باقاعده) وارد سبک زندگی بچه ها شده است، #بازی برای بچه ها ساختارمند شده و دیگر بازی های بی قاعده آنها را جذب و اقناع نمی کند و دنبال پیچیدگی های بیشتری در بازی هستند و فرایند های خطی و غیر تعاملی برایشان جذاب نیست. با این منطق، بازی می تواند به یکی از بسترهای اصلی حوزه #تعلیم_و_تربیت تبدیل شود.
🔷 در بین شاخه های مختلف بازی که هر کدام نقشی در تعلیم و تربیت دارند، اتاق فرار دارای ویژگی های متمایزی است. اتاق فرار، شبیه ساز بازی های #کامپیوتری، #ماجرایی و #معمایی در فضای واقعی است که تقریبا از سال۲۰۰۶ شکل گرفته است.
✅حرکت به سمت تعادل
🔶 تصور می شود با افزایش بازی های دیجیتال در سبد مصرف مخاطب، جامعه به سمت فضای #مجازی در حال حرکت است درصورتی که فضای #فطریِ #تعاملی ما و نیاز ما به فضای حقیقی باعث شده که بعد از یک دوره رو آوردن افراطی به فضای مجازی، اتاق فرار به یکی از سرگرمی های مهم دنیا تبدیل شده و این ها در بستر فضای حقیقی دارد اقاق می افتد. بنابراین بشر بعد از حرکت به سمت فضای مجازی دارد به سمت تعادل حرکت می کند و سعی می کند بین فضای مجازی و #حقیقی تعادل ایجاد کند. ما در بازی های دیجیتال، با متن و روایت ، موسیقی، تصویر، سینما و تعامل و ... سر و کار داریم که جمع این ها با هم، به عنوان نقطه متمایز و ارزش افزوده این بازی های به شمار می رود. اتاق فرار هم تمام این ویژگی ها را دارد به علاوه ی تجربه واقعی که باعث می شود ارزش افزوده آن به شدت بالا رود. بنابراین بهترین محیطی که می شود در آن #هویت های مختلف کودک، #نوجوان و حتی #بزرگسال را در حوزه بازی پرورش بدهیم، #اتاق_فرار است.
✅اتاق فرار، اتاق تاریخ و فکر
🔷 #اتاق_فرار، اتاق #تاریخ، #ماجرا و #فکر است. امیرالمومنین (ع) در نامه ای به امام حسن (ع) می فرمایند: تاریخ را چنان بخوان که انگار در آن زیسته ای. تصور ما این است که اتاق فرار بستر زیستن در تاریخ را می تواند برای کودک و نوجوان فراهم کند و در طی آن می توان یک روایت #تاریخی آموزنده را ارائه کرد که کودک کامل با آن ماجرا درگیر شده و زیست کند. در حوزه اجرا، اولین بار به سراغ تاریخ دهه شصت رفتیم، خانه تیمی طراحی کردیم که درفرایند آن نوجوان با افرادی مانند کشمیری، مسعود رجوی و سایر #منافقان و اتفاقات آن زمان آشنا می شود و فضای پر تنش آن دوره را تجربه می کند.
✅ ژانرهای اتاق فرار
🔶بصورت #کلاسیک، اتاق فرار چند ژانر مشخص دارد مثل فرار از زندان(که تجربه آن برای مخاطب خیلی جذاب است و این ژانر به دلیل جذابیت، در فیلم ها و بازی های دیجیتال هم استفاده شده)، یا اتاق فرار مبتنی بر حوزه ماورایی یا حوزه قتل(کارآگاهی که باید قاتل را پیدا کند) از منظر آموزشی یک سری مباحث برای ما جذابیت دارد. مثلا تاریخ و موقعیت های مختلف تاریخی جذابیت دارد زیرا بستر زیستن در آن را برای مخاطب فراهم می کند. مثلا : قتل امیر کبیر در حمام فین کاشان، قیام ستارخان و باقرخان، قیام میرزا کوچک خان، حواریون حضرت مسیح (ع) ، داستان سامری و حضرت موسی (ع) و ...
✅ تقویت کارگروهی
🔷علاوه بر بعد تاریخ، اتاق فرار می تواند حوزه های مختلف شناختی را نیز به چالش بکشد.
مثلا کار گروهی. اتاق فرار به شدت برای دانش آموزان تمرین کار گروهی است. به نظر بنده اگر کسی با دغدغه #تعلیم و تربیت حتی بدون تخصص خاص در طراحی، فقط با این هدف سراغ اتاق فرار برود که بگوید من بنا دارم بچه ها را در این فرایند متوجه اهمیت همکاری و مدیریت زمان کنم، اتاق فرار مزیت جدی پیدا می کند.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
❇️ #ایده_ترویج_بازی
6⃣ جشنواره همبازی همشهری
🔶 وقتی به مقوله ی #تفریح به ویژه در کلان شهر ها نگاه می کنیم، اغلب به عنوان یک برنامه پرهزینه به نظر می رسد و از طرفی بسیاری از سازمان های #فرهنگی در ساده سازی تفریح برای #خانواده ها موفق نبوده اند.
اما آقای #سید_ابراهیم_حسینی در سال ۹۵ در اقدامی نو به سمت طراحی و اجرای برنامه های تفریحی #بازی_محور، #ساده و #خانوادگی در بوستان ها و پارک های شهر رفته است. این برنامه با عنوان #جشنواره_همبازی_همشهری در پارک های مناطق مختلف شهر با حمایت سازمان فرهنگی تفریحی #شهرداری #اصفهان اجرا شده است.
🔷 سید ابراهیم حسینی، دبیر جشنواره همبازی همشهری درباره انتخاب #بازی به عنوان محور این برنامه #تفریحی می گوید : « تصمیم داشتم در حوزه تفریح برنامه ای اجرا کنم اما کار کردن در این حوزه خیلی سخت بود، چرا که ما یک تعریف جامع #دینی از این مقوله نداریم. بنابراین شروع به جست و جو در منابع دینی کردم، هر چه #احادیث را بررسی می کردم بیشتر به کلیدواژه بازی می رسیدم و در جنبه #علمی، به مباحثی از قبیل بازی های #درمانی و #انرژیزا و اینکه بازی سن و سال ندارد، برمی خوردم. در مشورت هایم دیدار هایی با #آیت_الله_حائری_شیرازی داشتم. ایشان نگاهی خاص و متفاوت به مقوله تفریح داشتند و تاکید می کردند که به تفریح و موضوع #هیجانات بپردازیم.»
🔶 #جشنواره_همبازی_همشهری در تیر و مرداد سال ۹۵ پذیرای خانواده های اصفهانی بوده و هر شب به حدود ۱۰۰۰ نفر خدمات بازی شامل ۴۰بازی در مقیاس بزرگ، ۲۰ بازی بدون ابزار و ۲۰ بازی بومی محلی ارائه و کرده است.
🔷 آقای حسینی درباره اهداف اصلی این رویداد می گوید : « در جشنواره، خانواده برای ما موضوعیت داشت، اینکه #خانواده ببیند که می شود با کمترین هزینه، #شادی و #نشاط را تجربه کرد. بازی ها را طوری طراحی کرده بودیم که اعضای خانواده کنار هم بازی کنند و در بخش دیگر نیز بتوانند با شرکت در بازی های #گروهی و #انفرادی با هم سن و سال های خود به رقابت بپردازند. یکی از اهداف اصلی ما #صمیمیت و ارتباط بیشتر بین اعضای خانواده بود که با کمک مشاورین و روان شناسان حاضر در جشنواره، نتیجه بخش بودن این بازی ها برای ما اثبات شد.»
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
💢 #دنیای_بازی
🛑 اصلاحیه : با عرض پوزش؛ به دلیل معذوریت مهمان برنامه ، این گفت وگو لغو و به زمانی دیگر موکول شد.
6️⃣ تفاوت تفریح و سرگرمی
🔷 گفت وگوی زنده مجازی با دکتر سید محمد نوروزیان امیری، پژوهشگر تعلیم و تربیت
📆 دوشنبه، ۲۵ اسفند ساعت ۱۹
🔻پخش از صفحه اینستاگرامی بابازی
🆔 instagram.com/babaziclub
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
💢 #دنیای_بازی
6⃣ بجای نشست، " برخاست" برگزار کنیم
🔶 #مریم_علی_بابایی خبرنگار صنایع فرهنگی #خبرگزاری_مهر نقد کوتاهی درباره #ششمین_جشنواره_اسباب_بازی که در بهمن ماه سال ۹۹ برگزار شد، نوشته و در پایان راهکارهایی ارائه داده است که خواندن خلاصه ای از آن برای فعالین حوزه #بازی خالی از لطف نیست.
🔷 امسال هم مثل هرسال، اولین خبرهایی که از جشنواره اسباببازی به گوش رسید، مربوط به برگزاری نشستهای #تخصصی به صورت مجازی و همچنین ورود برخی مهمانهای #خارجی به این جلسات بود. اما سوالاتی هستند که از اولین دوره برگزاری این جلسات مطرح بودهاند و هرسال فقط بر تعداد آنها افزوده میشود.
🔻اینکه واقعاً راهحل مشکلات موجود در صنعت بازی و اسباببازی چیست؟
🔻نبود چه چیزهایی اصلیترین موانع رشد و پیشرفت این صنعت پولساز در کشورمان هستند؟
🔻 چرا بازار بزرگ ایران از شر محصولات بیکیفیت چینی خلاص نمیشود؟
🔻 و ....؟
🔶 از نظر بیشتر مسئولان کشورمان، برای حل عموم مشکلات بهترین راه حل، برگزاری #نشست است. پس خیلی نباید از مسئولان صنعت اسباب بازی نیز توقع بالایی داشت.
یکی از بخشهای اصلی یک نشست، بیان مباحث #کلیشهای و #تکراری از زبان افراد مختلف است. اتفاقی که دقیقاً در این جشنواره هم نیز هر سال تکرار میشود و حتی در برخیموارد همان مهمانان سالگذشته دوباره میآیند و همان سخنان را تکرار میکنند.
کافیاست کلید واژه «رشته طراحی اسباببازی» را جستجو کنید تا با وعدههای سال گذشته مسئولان این جشنواره مبنی بر شروع به کار این رشته در دو دانشگاه کشور در سال آتی (یعنی سال ۹۹) در همین جلسات روبرو شوید. رشتهای که هنوز کسی نمیداند دقیقاً چه زمانی شروع به کار خواهد کرد و یا اینکه آیا اصلاً بنا به شروع آن هست و یا از جنس همان وعدههای توخالی نشستها است!
🔷 بد نیست تنوعی به این جشنواره بدهیم و از سال بعد به جای برگزاری نشست، «برخاستهایی» برگزار کنیم، شاید با این روش بتوانیم مشکلات بیشتری را بررسی و حل کنیم!
🔶 برداشت ما از مشکلات این #صنعت با برداشت مسئولان به شدت متفاوت است. تصور ما از مشکلات صنعت، مسائلی از قبیل نبود کاراکتر #بومی، مشکلات #صادرات و #واردات، عدم تسهیلگری مناسب بین #تولیدکننده و #انیمیشنساز و… بود اما بعد از برگزاری نشستها و نکات برگزارکنندگان از دستاوردهای آن متوجه شدیم تنها مشکل ما نداشتن چند #مهمان_خارجی برای جشنواره بود که خوشبختانه امسال این مشکل حلشد.
🔷 چطور است نشستهایتخصصی را ، یکسال برگزار نکنیم و تأثیر این عدم برگزاری را بررسی کنیم. آن زمان است که متوجه خوش خیالی هایمان در مورد اثرات شگفتآور برگزاری این نشستها در صنعت میشویم و به دنبال راهحل بهتری میگردیم.
شاید تبدیل این نشست ها به جلسات پیوسته و با حضور افراد #خوشفکر و #صاحبنظر بتواند یکی از این راه کارها باشد، افرادی که در اطرافمان هستند ولی اسامی سخنرانان این نشستها چنان چشمانمان را خیره کرده است که اصلاً آنها را نمیبینیم!
🔶 از طرفی برگزاری #همایشها و کنفرانسهای علمی (به معنای واقعی آنها) و فراخوانهایی درجهت تولید پژوهشهای مرتبط با جنبههای مختلف این صنعت میتواند ضعف کمبود پشتوانههای #نظری و #علمی آن را برطرف کند و بعد از چندسال شاهد تغییر نگاه #پژوهشگران به این حوزه باشیم.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
4⃣2⃣ موسسه فرهنگی انار
🔷 #حامد_معلمی، مدیر موسسه فرهنگی #انار می باشد. او کارشناس ارشد جامعه شناسی است و تحصیلات حوزوی دارد. دغدغه اش در حوزه #کودک با فعالیت های تبلیغی شروع شد و در نهایت با تولید عروسک ادامه پیدا کرد: « کودک از لحاظ سنی و اهمیت #یادگیری ، یک مخاطب #استراتژیک است. وقتی تصمیم گرفتیم در این حوزه کار کنیم فعالیت های رایج دنیا را رصد کردیم و دیدیم که برای کودک #شخصیت_سازی صورت می گیرد یعنی ابتدا محصولات رسانهای ( #فیلم و #انیمیشین) تولید می کنند بعد سراغ پیوست محصولات دیگر مثل #کتاب و #عروسک میروند. دقیقا همان فرایندی که #عروسک_باربی طی کرده است. تصمیم ما هم همین بود، اینکه ابتدا به سراغ ساخت انیمیشن برویم اما از نظر تخصص و امور مالی این کار از عهده ما خارج بود.»
🔶مسیر دشوار تولید انیمیشن مانع ادامه راه برای آقای معلمی نشد. این جوان مشهدی و گروهش از فرصت #اربعین برای شروع کار در حوزه تولید عروسک استفاده کردند. «اربعین سال ۹۳ تصمیم گرفتیم برای کودکانی که در راهپیمایی هستند فعالیتی انجام بدهیم، با کمک آقای دوست محمدی دو عروسک ساده، طراحی شد و بعد مراحل ساخت را طی کرد. کم کم دیدم همان مسیری که باید با انیمیشن شروع میکردیم با عروسک ها هم میشود شروع کرد. عروسک های ما به اسم، #زینب و #محسن دو زائر نمادین اربعین هستند که تلاش می کنند کودکان را با امام حسین (علیه السلام) و زیارت اربعین آشنا کنند.»
🔷 دغدغه ی گروه انار این است که کودکان ایرانی در عروسک های زینب و محسن از نظر ظاهر و پوشش کودکی شبیه خودشان را ببینند و راحت تر بتوانند با آن ها ارتباط برقرار کنند.
با تلاش آقای معلمی محصولات جانبی از قبیل #پازل و #کتاب داستان، با هدف شخصیت پردازی عروسک های زینب و محسن نیز طراحی و تولید شده است.
🔶از سال ۹۳ تاکنون تغییرات مثبتی در جنس عروسک ها و ظاهر آن ها ایجاد شده است. گروه انار در مسیر #تولید فراز و فرودهایی را طی کرده، حامد معلمی در این باره می گوید :« ما قصد نداشتیم مستقیما وارد تولید انبوه شویم، بعد از طراحی شخصیت ها به دنبال کارگاه تولیدی گشتیم تا عروسک ها را برای ما تولید کند. اما پیدا نکردیم، بنابراین با یک سرمایه ۱۰ میلیون تومانی کار را در حد محدود شروع کردیم که تا پنج سال هیچ سودی نداشتیم و حتی به صورت شخصی برای پیشرفت کار هزینه میکردیم.»
🔷 این عروسک ها در حال حاضر توسط موسسه فرهنگی انار در شهر مشهد تولید میشوند و تیراژ آن به تعداد۱۰۰۰عدد در ماه می رسد.
سایت موسسه انار
anartoys.ir
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin