بسم الله
🔵قربانی کردن فرزند در مکتب اولیای الاهی از ابراهیم تا حسین بن علی
1. امیرالمؤمنین علی علیه السلام در جنگ صفّین حاضر شدند فرزندشان محمد حنفیه به خطرخیزترین نقطه جنگ برود. جایی که در آنجا حتی کوهها نیز فرورمیریخت (تزول الجبال و لا تزل)! (خطبه 11 نهج البلاغة) امیرالمؤمنین در اینجا با ایفای نقش ابراهیم فرزندش را به قربانگاه میفرستد.
2. همین امیرالمؤمنین وقتی دیدند که ماهپاره بنیهاشم "حسن بن علی" عزم میدان کرده، نگرانیشان به بالاترین حد ممکن رسیدو با مبالغهآمیزترین بیانِ ممکن (إملِکوا عنّی هذا الغلام) از لشکریان خواستند تا مانع از رسیدن او به قلب میدان شوند! بعد فرمودند که بر این دو جوان (حسنین علیهما السلام) خیلی حساس هستم چرا که میترسم نسل پیامبر با شهادت اینها قطع شود (لِئَلَّا يَنْقَطِعَ بِهِمَا نَسْلُ رَسُولِ اللَّه). او در اینجا نقش یعقوب را ایفا میکرد که باید از ولیّ خدا و جانشین خودش محافظت میکرد و نمیگذاشت از صحرای گرگخیز صفین پیراهن خونیاش برگردد!
3. برای معاویه مهم بود که در جنگ صفین #حسنین را به شهادت برساند تا از بلامنازع شدن جانشینی پسرش، آسوده خاطر شود. برای همین بود که بعد از شهادت علی علیه السلام با حسرت به یکی از یاران علی ع که چند فرزندش را در صفین از دست داده بود، میگفت: علی درباره تو بیانصافی کرد که فرزندان خودش را نگهداشت و فرزندان تو را به کشتن داد(بهج الصباغة 4/265).
4. شامیان معتقد بودند در بین نوادگان علی بن ابیطالب، علی اکبر علیه السلام لایقترین گزینه برای خلافت رسول الله است (انساب الاشراف 5/136). حسین بن علی در کربلا، هم باید نقش یعقوب نبی را ایفا میکرد و هم نقش ابراهیم خلیل را. یعنی باید مانند یعقوب از جانشین خودش (#امام_سجاد) مراقبت میکرد و نمیگذاشت گرگهای کوفی پیراهن خونی ولیِّ خدا را به او تحویل دهند! حالا تنها راهش این بود که خطای محاسباتی یزیدیان را به ظاهر تأیید کند تا آنان گمان کنند #علی_اکبر جانشین حسین است و با قتل علیاکبر به خیال اینکه جانشین حسین را کشتهاند، از آسیب زدن به امام سجاد صرف نظر کنند(علیاکبر فدای جانشین حسین). اینجا بود که او و علیاکبر باید نقش ابراهیم و اسماعیل را ایفا میکردند. همان ابتلائی که ابراهیم وعده کرد و حسین به جا آورد (غلام پیر مغانم زمن مرنج ای شیخ/ چراکه وعده تو دادی و او به جا آورد)
5. در شامگاه عاشورا شامیان واقعا بر این گمان بودند که دیگر جانشین حسین را کشتهاند! و چنین بود که وقتی #امام_سجاد در کوفه به ابنمرجانه گفت: نام من علی است، ابنمرجانه با بُهت و غافلگیری پرسید: مگر علی در کربلا کشته نشده؟! حالا این جانشین واقعی حسین بن علی بود که سر برآورده بود تا با قدرت و درایت، "معادلات پس از جنگِ" شامیان را به هم بریزد!
#مناسبتی، شماره 77
#هفتم_محرم #عاشورا
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵 #حجاب زنان عاشورایی
بانوان #عاشورا پس از شهادت شهدای #کربلا با اینکه در بدترین شرایط ممکن قرار داشتند گاه با همه احساسات و عواطف زنانه شاهد جراحت و شهادت عزیزانشان بودند و گاه به عنوان اسیر جنگی در چنگ دشمن گرفتار بودند. با این همه باز هم بر اساس آنچه در برخی نقلها روایت شده، حجاب خود را حفظ میکردند.
✏️نقلهای زیادی وجود دارد که حساسیت زنان عاشورایی بر حجاب را گزارش کرده است. یکی از نقلهایی که بر حجاب زنان عاشورا دست نهاده، روایتی است که خطابه #ام_کلثوم دختر حضرت علی علیهما السلام را نقل کرده است. در این نقل که سید بن طاووس آن را گزارش کرده، آمده است ام کلثوم دختر علی علیه السلام که صدای گریهاش بلند شده بود از ورای پوشیهاش (کِلَّة) خطبهای ایراد کرد. (خَطَبَتْ أُمُّ كُلْثُومٍ بِنْتُ عَلِيٍّ ع فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ مِنْ وَرَاءِ كِلَّتِهَا رَافِعَةً صَوْتَهَا بِالْبُكَاءِ فَقَالَتْ: …) (الملهوف: ص 198)
⏺در اولین لحظات پس از شهادت شهیدان، غارت خیمهها شروع شد اما وقتی #عمر_سعد به خیمهها رسید زنان و دختران تنها چیزی که از او خواستند این بود که اموال به غارت رفته را از غارتگران بگیرد و به آنان بازگرداند تا با آن خودشان را بپوشانند(سَأَلَتْهُ النِّسْوَةُ لِيَسْتَرْجِعَ مَا أُخِذَ مِنْهُنَّ لِيَتَسَتَّرْن) (ارشاد مفید ج 2 ص 113)
⏺وقتی کاروان به شام رسید، ام کلثوم به مأمور انتقال اسیران گفت ما را از دری وارد شام بکنید که تماشاگر کمتری داشته باشد و از آنان درخواست کرد سرهای شهدا را از بین شتران اسرا دور کنند تا نگاههایی که در تماشای سرهای شهدا هستند به زنانی که سوار شتران هستند، دوخته نشود. (الملهوف ص 210)
⏺یکی از ابعاد مهم سِتر زنان، پوشیده ماندن صدای آنان از گوش نامحرمان است. در برخی نقلها آمده است که #امام_حسین علیه السلام وقتی صدای گریه بلند اهل حرم را شنیدند #حضرت_عباس و حضرت #علی_اکبر علیهما السلام را فرستادند تا آنان را به آرامش دعوت کنند (وقعة الطف ص 206)
#مناسبتی شماره 43، به مناسبت #روز_حجاب_و_عفاف
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵حریم زن و مرد در خانه اهل بیت ع
رعایت حریم زنان در خانواده اهل بیت علیهم السلام، در حدی بود که در منزل امامان علیهم السلام اتاقی به نام «دارالرجال» وجود داشت و ملاقاتهای این بزرگواران با مردان یا اسکان مهمانان، در آن اتاق انجام میشد و اتاق [یا اتاقهای] دیگری به نام «دارالنساء» نیز وجود داشت و زنان اهلبیت ع در آنجا بودند.
گاه پیش میآمد که در دارالرجال مثلاً مجلسی مانند مجلس مرثیهخوانی برای امام حسین ع برگزار میشد و لازم بود زنان اهلبیت ع نیز از فضیلت شرکت در آن مجلس بهرهمند شوند. برای چنین موقعیتی در همان دارالرجال پردهای نیز وجود داشت که زنان اهلبیت ع پشت آن پرده جای میگرفتند و از مجلس مرثیهخوانی بهره میبردند.
سفیان عبدی شاعر اهلبیت ع به منزل امام صادق ع آمده بود و مرثیه میخواند. وقتی مرثیة او به بخش حساس و جانگدازی رسید، حضرت فرمود دخترم را صدا بزنید تا بیاید و بشنود که بر سر اجدادش چه مصیبتهایی آمده است! دختر امام آمد و پشت پرده نشست: «فَجَاءَتْ فَقَعَدتْ خَلْفَ السِّتْر»(كافي، 8: 216). عبداللهبنغالب نیز روایت کرده وقتی مرثیهاش به بیتهای حساس رسیده بود، صدای گریۀ زنان از پشت پرده به گوش رسیده است (ابنقولویه، ص105).
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵خطر تفرقه و تشتت در جبههی دغدغهمندان حجاب و عفاف
🔵کنشگران انقلابیِ فضای مجازی با دقت بخوانند خطبه قاصعه را
⁉️آنچه موجب عزتمندی و عافیت امتهای پیشین، سرریز شدن نعمتهای الاهی برآنان، رسیدن به کرامت ملّی و دوری و نومیدی دشمن از آنان می شد چیست؟
1. اجتناب از تفرقه(الِاجْتِنَابِ لِلْفُرْقَةِ )،
2. از دست ندادن الفت و همگرایی اجتماعی (اللُّزُومِ لِلْأُلْفَةِ )،
3. تحریک و تواصی یکدیگر به اجتناب از تفرقه (التَّحَاضِّ عَلَيْهَا و التَّوَاصِي بِهَا )،
↩️ (فَالْزَمُوا كُلَّ أَمْرٍ لَزِمَتِ الْعِزَّةُ بِهِ شَأْنَهُمْ وَ زَاحَتِ الْأَعْدَاءُ لَهُ عَنْهُمْ وَ مُدَّتِ الْعَافِيَةُ بِهِ عَلَيْهِمْ وَ انْقَادَتِ النِّعْمَةُ لَهُ مَعَهُمْ وَ وَصَلَتِ الْكَرَامَةُ عَلَيْهِ حَبْلَهُمْ مِنَ الِاجْتِنَابِ لِلْفُرْقَةِ وَ اللُّزُومِ لِلْأُلْفَةِ وَ التَّحَاضِّ عَلَيْهَا وَ التَّوَاصِي بِهَا)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
⁉️ آنچه باعث شکسته شدن کمر امتها(كَسَرَ فِقْرَتَهُمْ ) و تضعیف اقتدار ملّی آنان (أَوْهَنَ مُنَّتَهُمْ) میشد چیست؟
1. پرکینه شدن قلبهای مردم نسبت به یکدیگر(َتضَاغُنِ الْقُلُوبِ )،
2. حسدورزی اعضای جامعه نسبت به یکدیگر(تَشَاحُنِ الصُّدُورِ)،
3. پشت کردن مردم به یکدیگر(تَدَابُرِ النُّفُوسِ)،
4. یاری نکردن یکدیگر خالی کردن پشت همدیگر(تَخَاذُلِ الْأَيْدِي)= نداشتن برنامه واحد.
↩️و اجْتَنِبُوا كُلَّ أَمْرٍ كَسَرَ فِقْرَتَهُمْ وَ أَوْهَنَ مُنَّتَهُمْ مِنْ تَضَاغُنِ الْقُلُوبِ وَ تَشَاحُنِ الصُّدُورِ وَ تَدَابُرِ النُّفُوسِ وَ تَخَاذُلِ الْأَيْدِي
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
⁉️مهمترین عوامل سربلندی و کامیابی امتها چه بود؟
1. همگرایی بزرگان و رهبران(الْأَمْلَاءُ مُجْتَمِعَةً )،
2.و همدلی و نزدیکی سلیقهها و دغدغهها (الْأَهْوَاءُ مُؤْتَلِفَةً)،
3. اعتدال و درستی افکار (الْقُلُوبُ مُعْتَدِلَةً)،
4. حمایت از یکدیگر (الْأَيْدِي مُتَرَادِفَةً وَ السُّيُوفُ مُتَنَاصِرَةً)،
5. نفوذ بصیرتها (الْبَصَائِرُ نَافِذَةً)
6. یکی بودن برنامهها و اهداف (الْعَزَائِمُ وَاحِدَةً)
↩️فانْظُرُوا كَيْفَ كَانُوا حَيْثُ كَانَتِ الْأَمْلَاءُ مُجْتَمِعَةً وَ الْأَهْوَاءُ مُؤْتَلِفَةً وَ الْقُلُوبُ مُعْتَدِلَةً وَ الْأَيْدِي مُتَرَادِفَةً وَ السُّيُوفُ مُتَنَاصِرَةً وَ الْبَصَائِرُ نَافِذَةً وَ الْعَزَائِمُ وَاحِدَةً.
#با_معارف_نهج البلاغه 259
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
11.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨شجاعت و تدبیر بی نظیر امام سجاد(ع)✅
✳️ابن زیاد ملعون موقعی که اسرای کربلا رو در کوفه در دارالاماره مقابل خودش احضار کرد به امیرالمؤمنین علی علیه السلام اهانتی کرد ؛ ببین امام سجاد علیه السلام که در غل و زنجیر هستند چه جور ابن زیاد ملعون رو عصبانی کردند 😱🔥
#استاد_عشایری_منفرد
#بیان_امیر
#نهج_البلاغه
📡مرکز رسانه ای ولایت
📲مدیریت فضای مجازی
🔰 @velayattv
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله
🔵نسخه نهج البلاغه ابن شَدقَم
ابوالمکارم بدرالدین, حسن بن على بن حسن بن على بن شدقم حسینى, فقیه, محدث و شاعر شیعى قرن دهم است. او در مدینه به دنیا آمد و از استادان بزرگ مدینه, مکه, قزوین, یزد و شیراز درس آموخت و به دعوت پادشاهان هند مدتى رهسپار آن دیار شد و زعامت دینى دربار شاه سلطان حسین نظام شاه و فرزندش شاه مرتضى را بر عهده گرفت.
ابن شدقم درکنار همه تألیفات دیگرش با خط زیباى نسخ, نسخه اى نفیس از نهج البلاغه را نگاشت و براى جهان پس از خودش به یادگار نهاد. شخصیت علمى او سبب شد تنها به رونویسى نهج البلاغه بسنده نکند بلکه متن انتخابى خود را با چهار نسخه معتبر مقابله و برترین متن را برگزیند.
نسخه هاى مورد اعتماد ابن شدقم بنابر آنچه در پایان کتاب خود نگاشته است, چنین است:
الف) نسخه ابن أبى الحدید که به خط استاد ابن شدقم ـ مزیدى ـ بوده و آن را به دقت و صحت توصیف کرده است.
ب) نسخه اى با تاریخ کتابت سال 588 ق که بر شیخ سدید الدین یوسف بن مطهر ـ پدر علامه حلى ـ قرائت شده و به خط او ابلاغ قرائت داشته است.
ج) نسخه اى به تاریخ سال 400 ق که آثار صحت آن پدیدار بوده است.
د) نسخه شرح ابن میثم بحرانى که این نسخه در نزد ابن شدقم از اعتبار کمترى برخوردار بوده است.
از میان مترجمان معاصرِ نهج البلاغه دکتر محمدمهدی جعفرى براى ترجمه خود, متن استوار ابن شدقم را برگزیده و آن را با چند نسخه خطى معتبر دیگر مانند نسخه ابن عتایقى (700 ق), نسخه مدرسه نواب (544 ق) و نسخه کتابخانه آیت اللّه العظمى مرعشى نجفى (469 ق) مقابله و سعى کرده است دقیق ترین متن نهج البلاغه را فراروى پژوهشگران قرار دهد.
✍️برگرفته از مقاله «نیم نگاهی به ترجمه نهج البلاغه دکتر سید محمد مهدی جعفری» به قلم احمد غلامعلی
#اختلاف_نسخ
#با_شیفتگان_نهج البلاغه 68
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵نشانه کارآمدی و اثربخشی نظارت بر عملکرد مدیران و کارگزاران
و ابْعَثِ الْعُيُونَ مِنْ أَهْلِ الصِّدْقِ وَ الْوَفَاءِ عَلَيْهِمْ فَإِنَّ تَعَاهُدَكَ فِي السِّرِّ لِأُمُورِهِمْ حَدْوَةٌ لَهُمْ عَلَى اسْتِعْمَالِ الْأَمَانَةِ وَ الرِّفْقِ بِالرَّعِيَّة. نامه 53
بازرسان مخفی صادق و وفاداری را بر آنان [کارگزارانت] بگمار؛ چرا که مراقبت پنهانی تو از کارهایشان آنان را وادار میکند که [در مسئولیتشان] امین و نسبت به مردم زیردستشان مهربان و مداراگر باشند.
↩️دو شاخص مهمی که با آن میتوان میزان کارآمدی و اثربخشی بازرسی و نظارت عالی بر مسئولان را ارزیابی کرد:
شاخص اول: آیا نظارتها و بازرسیها موجب امانتداری کارگزاران و مدیران بدنه نظام شده است؟
شاخص دوم: آیا نظارتها و بازرسیها موجب مهربانی و مداراگری مدیران بدنه با مردم شده است؟
#با_معارف_نهج البلاغه 260
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵نهی از منکر و مؤمنان حلیم
فَلَعَنَ اللَّهُ السُّفَهَاءَ لِرُكُوبِ الْمَعَاصِي وَ الْحُلَمَاءَ لِتَرْكِ التَّنَاهِي. خطبه 192
خداوند لعنت کرد سفیهان را به سبب ارتکاب گناهان و حلیمان را به سبب ترک نهی از منکرِ همگانی.
✍️در خطبه قاصعه انتشار معصیت در جامعه به دو عامل نسبت داده شده: گنهکاری سفیهان و نهی از منکر نکردن حلیمان.
نکته نغز آن است که گویا نهی از منکر فقط وظیفه حلیمان بوده وگرنه دیگران هم باید به سبب ترک شدن نهی از منکر لعنت میشدند.
👈حلیم به چه معنایی است و چه رابطهای با نهی از منکر دارد؟
معنای حلم در زبان عربی خودداری عاقلانه از عجله و خویشتنداری عاقلانه از خشم است. البته چون خودداری از عجله و غضب از نشانههای عقل و خردمندی است، کلمه «حلم» را برخی لغویان به معنای «عقل» نیز برگرداندهاند. گفته شده است که در روایتِ «حلومهم کحلوم الاطفال» کلمه «حلوم» به معنای «عقول» به کار رفته است.(ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج ج2، ص: 93، راغب، مفردات الفاظ القرآن، ص: 253.، حمیری، شمس العلوم، ج 3، ص 1543. طریحی، مجمع البحرین، ج 6 ، ص: 48.)
🔗توجه به رابطه دو کلمه «حلیم» و «تناهی» نشان میدهد که نهی از منکر از منظر امیرالمؤمنین علیه السلام یک کنش اجتماعی است که مبتنی بر چند عنصر است:
➖آرامش و خودداری از هرگونه شتابزدگی،
➖خویشتنداری از خشم
➖به کارگیری تعقل.
با توجه به اینکه کلمه حلیم متضاد سفیه است، این تعقل به تعقل نظری فیلسوفانه نظارت ندارد بلکه مراد تعقل در عرصه عمل است که "عمل عاقلانه و حزماندیشانه توأم با نگاهی به عاقبت کار" را میرساند یعنی عملی عاقلانه که موجب اثربخشی و کارآمدی و نتیجهبخش بودن عمل نهی از منکر است.
🔺شاید برای همین جهت بود که روزی امام صادق علیه السلام به یکی از شاگردانشان فرمودند: «وقتی متوجه میشوید که یکی از شما کار ناپسندی را انجام میدهد که موجب وهن ما میشود، چرا به سرغش نمیروید و او را موعظه نمیکنید و سخن بلیغ و مؤثری با او نمیگویید؟ «...مَا يَمْنَعُكُمْ إِذَا بَلَغَكُمْ عَنِ الرَّجُلِ مِنْكُمْ مَا تَكْرَهُونَ مَا يَدْخُلُ عَلَيْنَا مِنْهُ الْعَيْبُ عِنْدَ النَّاسِ وَ الْأَذَى أَنْ تَأْتُوهُ وَ تَعِظُوهُ وَ تَقُولُوا لَهُ قَوْلًا بَلِيغاً ...» (اختصاص ص: 227)
#با_معارف_نهج البلاغه 261
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🟣برکات غزوات عصر رسول الله برای جهان اسلام
سی و هشت سال پس از هجرت پیامبر، یعنی سه دهه پس از غزوات پیامبر، امیرالمؤمنین علیه السلام با مردم کوفه، از برکات و فوائد آن جنگهای دشوار سخن میگوید:
«ما در رکاب پیامبر خدا صلی الله علیه و آله با پدران، فرزندان، برادران و عموهای خودمان میجنگیدیم! این جنگ برای ما نتیجهای نداشت جز ایمان، تسلیم [در برابر خدا و رسول]، حرکت در صراط المستقیم، تحمل درد و رنج، جدیت در جهاد با دشمن ... وقتی خداوند صداقت ما را امتحان کرد، بر دشمنان شکست و فروپاشی و بر ما نصرت نازل فرمود تا بدانجای که اسلام استقرار یافت و تثبیت شد و توسعه یافت.
(وَ لَقَدْ كُنَّا مَعَ رَسُولِ اَللَّهِ صلى الله عليه وآله نَقْتُلُ آبَاءَنَا وَ أَبْنَاءَنَا وَ إِخْوَانَنَا وَ أَعْمَامَنَا مَا يَزِيدُنَا ذَلِكَ إِلاَّ إِيمَاناً وَ تَسْلِيماً وَ مُضِيّاً عَلَى اَللَّقَمِ وَ صَبْراً عَلَى مَضَضِ اَلْأَلَمِ وَ جِدّاً فِي جِهَادِ اَلْعَدُوِّ ....فَلَمَّا رَأَى اَللَّهُ صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا اَلْكَبْتَ وَ أَنْزَلَ عَلَيْنَا اَلنَّصْرَحَتَّى اِسْتَقَرَّ اَلْإِسْلاَمُ مُلْقِياً جِرَانَهُ وَ مُتَبَوِّئاً أَوْطَانَهُ) (خطبه 55)
↩️پس جنگ با همه تلخیهایش، با همه مشکلاتی که پدید میآورد، میتواند فایدهای داشته باشد! حق همین است که در این روزها که روزهای یادکرد از جانبازیهای فرزندان و بردباریها و مقاومت مادران این مرز بوم است، از پیامدهای شیرین آن حماسه سخن بگوییم.
#با_معارف_نهج البلاغه 262
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
#آشنایی_با_خطبه خطبه 22
1️⃣فضای صدور خطبه
حضرت بعد از شنیدن خبر پیمان شکنی ناکثین (طلحه و زبیر) این خطبه را ایراد فرمودند.
2️⃣اهمیت خطبه
ابطال حجت ناکثین در برپایی جنگ جمل.
3️⃣مضامین خطبه
اين خطبه به مطالبی چون بيعت شكنى طلحه و زبير، حوادث تلخ جنگ جمل، مسأله خونخواهی «عثمان» كه بهانه جنگ افروزی اصحاب جمل بود و در نهایت، پاسخ به تهديد دشمنان می پردازد. تفصیل مطالب عبارتند از:
1. شیطان، حزب خود را گردآورده است تا ظلم به جایگاه خود (که در زمان عثمان یافته بود) بازگردد.
2. آنان هیچ کار خلاف و منکری از من سراغ ندارند (تا آن را دستاویز پیمان شکنی خود نمایند).
3. آنها انتقام خونى که خود ریخته اند از من مىطلبند. بر فرض که من در قتل عثمان شریک آنان بوده باشم، بی شک آنان نیز در قتل عثمان سهیم بوده اند، پس حجت آنان برای جنگ که خونخواهی عثمان است، بر علیه خود آنان است (زیرا خود آنان عامل اصلی قتل عثمان بودند).
4. آنها مىخواهند از مادرى شير بنوشند كه شيرش قطع شده و بدعتى را زنده كنند كه مدتهاست مرده است (یعنی مىخواهند همان حيف و ميلهاى زمان عثمان تكرار شود و بر بيت المال مسلّط شوند).
5. اگر آنان از پذيرش حق امتناع كنند، لبه تيز شمشير را به آنها مىبخشم، همان شمشيرى كه بهترين درمان باطل و ياور حق است.
6. عجيب است كه مرا به نیزه و شمشیر فراخوانده اند. من كسى نبودم كه به نبرد تهديد شوم يا مرا از نيزه و شمشیر بترسانند، چرا كه من به پروردگار خويش يقين دارم و در دين و آئين خود كمترين شكّ و ترديدى ندارم.
4️⃣لطایف خطبه
1. در عبارت « يَرْتَضِعُونَ أُمّاً قَدْ فَطَمَت» (از مادری شیر می خواهند که شیرش خشک شده است) استعاره مرکب بسیار لطیفی به کار رفته است.
مادر شیرده، استعاره از بیت المال زمان عثمان است و شیر، استعاره از عوائد بی حساب و کتاب است و خشک شدن شیر نیز، استعاره از تغییر شرایط حکمرانی است که بیت المال، بسان زمان عثمان، به امثال طلحه و زبیر شیر نمی دهد.
2. حضرت امیر علیه السلام میان بی باکی از نبرد با دشمن از یک سو و یقین به پروردگار و عدم تردید در دین از سوی دیگر، ملازمت برقرار کرده است، چرا که « إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» (یونس/62).
5️⃣مصادر خطبه
الإمامة و السیاسة، ابن قتیبة، ج1، ص154؛ الغارات، هلال ثقفی؛ المسترشد، طبری، ص95؛ کشف المحجة، سید بن طاووس، ص173 و ...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✍️استاد علی رحیمی ؛ حوزه علمیه شیراز
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🟣ترجمه کلمه «تخلّف» در نهج البلاغه
کلمه «خلف» به معنای پشت و ضدِّ جلو به کار میرود. به زنی که در جهاد شرکت نمیکند و بعد از رفتن مرد مجاهدش، پشت سر او در شهر باقی میماند، گفته میشود: «خالفة» که جمع آن «خوالف» است. (رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوٰالِفِ). به کسی که با نقش و فاعلیت خودش از دیگران عقب افتاده، و همراه با آنها نمیرود، میگویند: «تَخَلَّف عنهم» یا «تَخَلّفَهم» وقتی کسی که از همه جلو افتاده و افراد یا اشیائی را پشت سر خود بر جای مینهد، میگویند: «خلّفهم: آنها را پشت سر نهاد».( راغب، مفردات الفاظ القرآن، ص: 294، فیومی، مصباح المنیر، ج 2، ص: 179 زبیدی، تاج ا لعروس،ج 12، ص: 200)
امیرالمؤمنین علیه السلام خطاب به فرزندشان میفرمایند: «يَا بُنَيَّ لاَ تُخَلِّفَنَّ وَرَاءَكَ شَيْئاً مِنَ اَلدُّنْيَا: ای فرزندم چیزی از دنیا را پس از مرگ از خود بر جای نگذار»
🔰«تخلّف» در خطبه 100
درباره پرچم ولایت که پیامبر بعد از خود برای جامعه بر جا نهادند، فرموده است:
«مَنْ تَقَدَّمَهَا مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا زَهَقَ وَ مَنْ لَزِمَهَا لَحِقَ: هر كه از آن پرچمِ [ولایت] پيش افتاد از دين بيرون و هر كس از آن عقب افتاد، هلاک شود و هر كه تابع و ملازم او شد به حق پیوندد»
در اینجا، کلمهی «تخلّف» به قرینه مقابله با «من تقدمها...» به معنای "عقب افتادن عمدی اختیاری" است.
بسیاری از مترجمان به سبب روشنی حاصل از قرینه مقابله، توانستهاند ترجمهی درخوری ارائه کنند اما برخی مترجمان شاید با تکیه بر اینکه در زبان فارسی کلمه تخلف به معنای سرپیچی و مخالفت نیز به کار میرود، کلمه «تخلف» را به معنای عصیان و مخالفت کردن برگرداندهاند! (ترجمه نهج البلاغه بهشتی، و ترجمه نهج البلاغه شاهین، و ...) هرچند از نظر مصداقی، سرپیچی کردن با عقب افتادن یکی است ولی از نظر مفهومی بویژه در سیاق این جمله، باید کلمهی «تخلف» به همان معنای خودش ترجمه شود.
#با_مترجمان_نهج، شماره 81
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من اتجر بغیر فقه فقد ارتطم فی الربا
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a