.
✍ آیت الله حائری شیرازی(ره)
🔹خصوصیت رهبر قدرتمند این است که صد تا عیب میبیند یکی را رو نمیکند؛ اما یک خوبی میبیند به آن اهمیت میدهد. «یَا مَنْ أَظْهَرَ اَلْجَمِیلَ وَ سَتَرَ اَلْقَبِیحَ»؛ خدا در رهبریاش، با خلق اینطور رفتار میکند: جمیل را اظهار میکند و قبیح را استتار و پنهان میکند. نه برای اینکه نمیداند، بلکه برای اینکه میخواهد این شخص کوبیده و خرد نشود و شخصیت او له نشود.
🔸رهبرانی که زیاد انتقاد میکنند و خرده میگیرند، ملتهایشان را عقب میبرند. پس نتیجه این شد: مربی باید گاهی ایرادها را بگوید؛ اما اصل را بر تشویق و شخصیت دادن قرار دهد، نه بر کوبیدن و خردکردن. گاهی استثنائاً ایرادی بگیرد و تعرضی بکند، نه اینکه اصل برایش ایراد گرفتن باشد.
🔅#روش_تشویق2⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی
📚#مربی_و_تربیت | صفحه ۱۸۲
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
💠🔅💠🔅💠🔅💠🔅💠🔅💠🔅💠
ســـــلام و خــــوش آمــــد خــدمــــت
اعضــــای جدیـــد کـانـال بـــــــاور .🌻
📍مقــدمتـــان را گـــرامــی مـیداریــم
و همـــراهـــیتان را نـــور روشـــــنی
برای ادامــــه پــربارتــــر مسیـــــر
میدانیـــــم.🌱
🔺شما میتوانید با دنبال کردن هشتگ ها که راهنمای آن در بالای صفحه سنجاق شده است، مطالب کانال را بصورت دسته بندی مطالعه نمایید.
🔅قـــرار اســـت در ادامـــه ی مســـیر، مطــــالب متنـــوعتـــری را بــه مــرور تقـــدیمتـان کنـــیم.
📝 منتــــظر نظــرات ارزشمـــندتــان هستــــــیم .
🤝 : @adminbavar
┄┄┅┅┅🔅💠🔅┅┅┅┄
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔@Bavar_tarbiat
.
✍ آیت الله امینی(ره)
🔹تعریف و تمجید باید به صورت جزئى و به مقدار واقع باشد، نه به صورت کلى و بیش از مقدار واقعى.
🔸 این درست نیست که به کودک بگوییم: چون بچه خوبى هستى تشویق مىشوى، یا بگوییم: تو بچه کاملًا راست گویى هستى وهیچ گاه دروغ نمىگویى. بلکه بهتر است بگوییم: چون فلان عمل خوب را انجام دادى تشویق مىشوى. یا بگوییم: تاکنون دروغى از تو نشنیدهایم.
🔹اگر نقاشى کودک را تعریف مىکنیم بهتر است به نکات مثبت و ظرافتهاى آن نیز اشاره نماییم. اگر از خط او تعریف مىکنیم بهتر است به جهات زیبایى آن نیز اشاره کنیم.
🌱 برای ارتباط با ما، اینجا هستیم:
🤝 : @adminbavar
🔅#روش_تشویق 3⃣
✍ #آیت_الله_امینی
📚 #اسلام_و_تعلیم_و_تربیت | صفحه ۴۳۵
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔@Bavar_tarbiat
.
💠 "زیتون" دختر هفت سالهای است که برده یکی از بزرگان قریش است. او در هنگام زندهبهگور شدن به دست پدرش، توسط "ابوحسد" خریداری شده و از مرگ نجات پیدا کرده است؛ اما بزرگترین آرزویش این است که خانواده و پدر و مادرش را پیدا کند. در میان تلاش های زیتون برای رسیدن به آرزویش، او با دختری آشنا می شود و متوجه می شود آن دختر، حضرت زهرا(س) است.
✍ نویسنده: رقیه بابایی
📚 ناشر: مهرستان
📄 تعداد صفحات: ۱۰۰ صفحه
🙎♂ مخاطب: نوجوانان مقطع ششم تا یازدهم به ویژه دختران
✅ ویژگی ها
1⃣ داستان جذاب و پر کشش
2⃣ انتخاب موقعیت زمانی بکر و نو برای داستان (سال های ابتدای بعثت پیامبر)
3⃣ بیان زیبا و مناسب احساسات دخترانه "زیتون" که منجر به درگیر شدن مخاطب با داستان می شود.
4⃣ بیان فضائل امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) در قالب داستانی جذاب با شروع غیر مستقیم که در جذب نوجوانان غیر مذهبی به مطالعه کتاب، تاثیر زیادی دارد.
🪴 تاثیرات تربیتی
1⃣ آشنایی مخاطب با فضای دوران جاهلیت و سال های ابتدایی بعثت پیامبر
2⃣ تقویت احساس علاقه به اهل بیت پیامبر خصوصا حضرت زهرا (س) از طریق بیان ویژگی های مثبت آنها
🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، علاوه بر مراجعه به کتابفروشیها میتوانید به اینجا مراجعه فرمایید.
📖 #معرفی_کتاب_نوجوان 4⃣
📚 #دختری_که_پروانه_شد
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
دختری که پروانه شد.pdf
543.4K
✅ صفحات ابتدایی کتاب را هم میتوانید در این فایل که توسط ناشر کتاب توزیع شده، مطالعه کنید.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍ آیت الله شهید بهشتی(ره)
🔹مدیریتی که اداره شوندهها را در یک مکانیسم قوی قرار میدهد و آنها چون ذرّاتی با یک مغناطیس نیرومند، اما فاقد آگاهی، به دنبال مدیر حرکت میکنند. این مدیریت درخور یک جامعه انسانی و اسلامی نیست.
🔸 یک نوع مدیریت هم هست که همیشه به اداره شوندهها میدان میدهد که احساس کنند خودشان دارند فکر میکنند؛ خودشان دارند خلاقیت نشان میدهند؛ خودشان ابتکار و ابداع دارند و خودشان دارند حرکت میکنند؛ اما میدانند که حرکتهایشان باید بههم پیوسته باشد؛ تک نمانند. ایمان آوردهاند به اینکه تک ماندن همان و باطل شدن و عاطل شدن و بیثمر، یا کم ثمر شدن همان. این مدیریت پایدارتر است...
🔹... ای معلم! ای مدیر! میتوانی در مدرسه ساختهشده بر اساس معیارهای انقلاب اسلامی چنین جوّی را به وجود آوری تا این نوباوگان عزیز هر چه زودتر رشد کنند، شکوفا شوند، به بردادن و بار دادن و ثمربخش بودن برسند، اما همیشه حس کنند که این خودشان هستند که دارند حرکت میکنند. حتی تشویق و تنبیه هم باید در خدمت این هدف باشد. اگر تشویق در خط گول زدن و فریفتن و طمع برانگیختن باشد، ضد این آهنگ اسلامی است.
🔸اگر تنبیه در خط مرعوب کردن و انسانها را، خرد یا بزرگ، کوچک یا بزرگ، از هویت و استقلال و شخصیت تهی کردن باشد، این هم راه اسلام نیست. تشویق و تنبیه باید باشد، ولی در حد متناسب با برانگیختن نیروها.
🔅#روش_تشویق 4⃣
✍ #شهید_بهشتی
📚#نقش_آزادی_در_تربیت_کودک | صفحه ۷۱
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 در مدح و ستایش از کودک نباید از مرز واقع و مقدار استحقاق تجاوز کرد و به غلو و اغراق گویى پرداخت، زیرا کودک از واقعیت خود خبر دارد و خود را مستحق آن مقدار از مدح را نمىداند. در نتیجه به ستایشکننده بدبین مىشود وستایش او را تملقگویى محسوب مىدارد و احیاناً تملق گویى را از او یاد مىگیرد.
امیرالمؤمنین _علیه السلام_فرمود:
ستایشى که بیش از مقدار استحقاق باشد تملق گویى است و چنان چه کمتر از مقدار استحقاق باشد از ناتوانى گوینده یا حسد او حکایت دارد. (نهج البلاغه، حکمت ۴۶۲)
📚 اسلام و تعلیم و تربیت صفحه ۴۳۴ اثر آیت الله امینی(ره)
🔅#روش_تشویق 5⃣
📜 #احادیث_تربیتی
✍ #آیت_الله_امینی
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹 کنشگران تربیتی، اعم از مادران و پدران در خانه، معلمان و مربیان در مدارس و مجموعههای تربیتی از طریق برنامههای تربیتی میتوانند به اهداف خود برسند.
🔸 طراحی و ساخت یک برنامهی تربیتی کارآمد، وابسته به درک درستی از آن است.
🔺 بدون داشتن چنین درکی نمیتوان انتظار داشت برنامه به خوبی اجرا شده و اهداف تربیتی آن محقق گردد.
❕❗️برنامه تربیتی شامل دو رکن است:
1⃣ قالب
2⃣ محتوا
🔹 درواقع یک برنامهی تربیتی خوب، فارغ از داشتن محتوای ارزشمند، نیازمند بستری برای انتقال این محتوا به مخاطب است. اینجاست که به اهمیت «قالب» به عنوان یک رکن برنامهی تربیتی پی برده و آن را اینگونه تعریف میکنیم:
«ابزار انتقال محتوا و شکل ارائه آن به مخاطب.»
🔸 به یاری خداوند از فردا قصد داریم به سراغ قالبهای تربیتی رفته و از چیستی، اهمیت، ظرفیتهای تربیتی و چگونگی اجرای آنها مطالبی را خدمت شما تقدیم کنیم.
🔻اولین قالبی که از آن بحث خواهیم کرد، «کارگاه هنری» می باشد.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔@Bavar_tarbiat
.
❓کارگاه هنری به چه معناست؟
👈 مجموعهی به هم پیوستهای از فعالیتهای تمرینی هدفمند با محوریت فعالیت فراگیران که زیر نظر یک استاد ماهر و برای ایجاد تدریجی یک مهارت هنری خاص در آنها انجام میشود.
💢 توجه به ۵ قید پیوستگی فعالیت، هدفمند بودن فعالیتها، تمرینی بودن آنها، محوریت فراگیران و نظارت یک استاد ماهر در این تعریف بسیار مهم است.
📌انواع کارگاه های هنری:
1⃣ هنرهای ترسیمی: نقاشی،کاریکاتور، خطاطی، تذهیب، کاغذتا، اوریگامی و...
2⃣ هنرهای نمایشی : نمایش زنده، نمایش عروسکی، پانتومیم، قصه گویی و...
3⃣ هنرهای آوایی: مداحی، سرود، تواشیح و...
4⃣ هنرهای دستی: کاشی و سفال، معرق کاری، منبت کاری، قالی بافی و...
5⃣ هنرهای خانگی: بافتنی، خیاطی، گلدوزی، قلاب بافی و...
📚 برگرفته از فصل دوم کتاب "هنر نه برای هنر" اثر مرتضی رجایی و همکاران
🎨 #کارگاه_هنری 1⃣
🧩 #قالب_های_تربیتی
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍آیت الله امینی(ره)
🔹تشویق باید با ارزش کار کودک متناسب باشد، صلاح نیست که در برابر یک فعالیت کوچک و کم اهمیت کودک، تشویقهاى بزرگ انجام بگیرد.
🔸پاداشهاى بزرگ باید در برابر کارهاى بزرگ باشد. بهتر است پاداشها همگام با موفقیتهاى تدریجى کودک ترقى کند.
🔅#روش_تشویق 6⃣
✍ #آیت_الله_امینی
📚 #اسلام_و_تعلیم_و_تربیت | صفحه ۴۳۵
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✨
📌 در این قاب، گوشه ای از پیام های محبت آمیز شما عزیزان را به نمایش گذاشتیم.
🔺 از لطف شما همراهان باور سپاسگزاریم.
🪄همچنان منتظر نظرات ارزشمند و سازندهتان هستیم.🌱
🤳@adminbavar
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 پاداش گذشته از آن كه در شخص پاداش گيرنده اثر مىگذارد، در اشخاص ديگر هم مؤثر است، عدهاى را تحريك مىكند و جلو مىآورد و عدهاى را تنبيه مىكند و توبيخ مىنمايد و در پيش نقل كرديم كه در كلمات امام امير المؤمنين (ع) آمده است: «بدكار را با پاداش نيكوكار توبيخ كن!»
📚 کتاب تربیت کودک صفحه ۷۰، اثر استاد علی صفایی حائری
🔅#روش_تشویق 7⃣
📜 #احادیث_تربیت
✍ #استاد_صفایی_حائری
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat