اندک اندک
جمع مستان، میرسند...
✅️
رونمایی کتاب تبسم کِلارا و شب خاطره نخستین خیریهی بینالمللی ایران
🕒. پنجشنبه، ششم دیماه ۱۴۰۳ - ساعت ۱۵
📍تهران،
حوزه هنری انقلاب اسلامی
تالار سوره
#بدون_مرز
#تبسم_کلارا
#ادبیات_بیداری
#دفتر_ادبیات_بیداری
#گزارش_برخط_مراسم
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz
وقتی فضای بیرون سالن، به اندازهی داخل سالن مهمانهارو به خودش جذب میکنه...
✅️
رونمایی تبسم کِلارا و شب خاطره نخستین خیریهی بینالمللی ایران
🕒. پنجشنبه، ششم دیماه ۱۴۰۳ - ساعت ۱۵
📍تهران،
حوزه هنری انقلاب اسلامی
تالار سوره
#بدون_مرز
#تبسم_کلارا
#ادبیات_بیداری
#دفتر_ادبیات_بیداری
#گزارش_برخط_مراسم
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz
حرفهای خوب
آدمهای خوب
جمع خوب
✅️
رونمایی تبسم کِلارا و شب خاطره نخستین خیریهی بینالمللی ایران
🕒. پنجشنبه، ششم دیماه ۱۴۰۳ - ساعت ۱۵
📍تهران،
حوزه هنری انقلاب اسلامی
تالار سوره
#بدون_مرز
#تبسم_کلارا
#ادبیات_بیداری
#دفتر_ادبیات_بیداری
#گزارش_برخط_مراسم
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz
تقدیر از نویسنده و راوی کتاب "تبسم کلارا" در افتتاحیهی پانزدهمین جشنوارهی مردمی عمار.
🔗لینک مطلب:
https://www.mehrnews.com/news/6329032/آیین-افتتاحیه-پانزدهمین-عمار-آغاز-شد
#بدون_مرز
#معرفی_کتاب
#تبسم_کلارا
#خیریه_رنگ_زیتون
#ادبیات_بیداری
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz
💢رنج را تنها رنج میتواند بسراید!
قسمت اول
🔹درد خویشاوند خود را میشناسد. ژنهای درد در هر نقطه که باشند یکدیگر را پیدا و جذب میکنند و درد این هزار توی بیانتها مثل شاخههای ترد پیچک راه خود را میگیرد و بالا میآید و این روایت رنج است. رنج را تنها رنج میتواند بسراید! لهجههای غزهای مرثیه سرایی نمیکند. رسالتش این است که روایت کند. هر چه هست را روایت کند. نه کمتر نه بیشتر! راوی قابل اعتماد حتی پس یا پیش نمیگوید فقط هر چه هست را میگوید حالا اگر تو رنج را میخوانی، بهخاطر اصالت رنج و درد است نه ملال. لهجههای غزهای مماس با واقعیت و بیپرده روایت شده است از زاویه و دوربین نگاههایی که هنوز در بهت و تحیر ماندهاند. از مردمک چشمهایی که هنوز تنشان از داغ گرم است و وقتی نداشتند تا هرم آتش افتاده در آبادیهایشان را خوب حس کنند. روایتهایی درست از دل حادثه. با فاصلهای نزدیک. روایتهایی زنده و در راستای واقعیتی که قدمتی بیش از هفتاد سال دارد. لهجههای غزهای زخم روباز ماندهای است که خون روی آن دلمه نمیزند... خون جوشان است. خون غزه، جبالیا، خانیونس و خون زمین...
🔹مهمترین نکته در این اثر خالص بودن آن است. راوی از چیزی روایت میکند که هم به چشم دیده و هم آن را چشیده است. یک گزارش تمام عیار جنگی که تحتثاثیر زمان قرار نگرفته اما پایبند مکان است. چیزی که در قلم یوسفالقدره و فاتنه الغره به چشم میخورد، «قدرت بیان مستقیم» است. مرزی میان جهان روایت با جهان واقعی در لهجههای غزهای وجود ندارد. اثر واژه اضافه ندارد و صاعقهوار و در ایجاز کامل ایراد میشود و قبل از آنکه تو بتوانی تجزیه و ترکیبش کنی به پایان میرسد. روایتی که اثرش به این راحتیها از ذهن پاک نمیشود و مخاطب را در یک تفکر عمیق نسبت به جهان واقعی فرو میبرد. روایتها در لهجههای غزهای بهگونهایست که در هر ورق راوی یک لحظه از واقعیت را ثبت میکند ولی عمق کلمات به واسطه خلوص و البته فرم روایی در ذهن مخاطب ژرفا دارد و ما به عنوان مخاطب میتوانیم خودمان در ذهن خودمان واقعیت بیکم و کاست گفته شده در بیان مستقیم و صریح نویسنده را بارها و بارها تصویر کنیم. نوشته: «آواره از درد خودم به درد دیگران، و در حالی که گریهام را به تعویق انداختهام، در گریه بزرگتر و گستردهتری به اندازه کل باریکه غزه غرق میشوم» شاید اگر خوب دقت کنیم در ژرفای همین چند جمله معنای انسان نمایان است. انسانی کوچک به وسعت تمام زمین.
🔹جان کتاب برخواسته از خبر است. بر اصل آنچه انسان از لحظهای که تفکرش آغاز میشود در حال روایت خویش است و تشکیل لایههای شناختیاش قبل از شروع به فرآیند حل مسئله از خبر آغاز میشود. خبر در حقیقت یک رکن اساسی در برقراری ارتباط بین انسانهاست. رکن اصلی و بهتر است بگویم رسالت کتاب «خبر» است. شاید دلیلش این باشد که کتاب در نسبتی نزدیک به حادثه رسالت نخست خود را تبیین خبر درست در میان اخبار ریز و درشت واقعه در موقعیت جنگی میداند. این که راوی چه نسبتی با واقعه دارد و چه موقعیتی نسبت به زمان و مکان واقعه دارد، بر اصالت خبر تاثیر میگذارد. در دنیایی که رسانه تاثیر گستردهای بر واقعیت دارد و بنابر سیاست گاهی از شدت و حدت میکاهد یا به آن اضافه میکند، تمییز دادن روایت خالص از ناخالص سخت است اما اگر به ساختار و فرم روایی کتاب برگردیم و در میان کلماتش غور کنیم درخواهیم یافت که با راویان قابل اعتمادی سر و کار داریم که به چیزی بالاتر روایت فکر میکنند. در لحظه روایت، راویان به خاطر ایستادن در وسط معرکه به حاشیهها فکر نمیکنند و کتاب محصول پیاوویهای مختلف اما خالص از شرایط کنونی غزه است.
🟢متن بالا برشیست از یادداشت لیلا مهدوی بر کتاب «لهجههای غزهای»، در بهخوان
#بدون_مرز
#معرفی_کتاب
#مقاومت
#غزه
#ادبیات_بیداری
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz
💢روایت مریمهایی که هر روز خون مسیح را از در و دیوار بیتالمقدس پاک میکنند
قسمت دوم
🔹در جنگ یکی از ابزارهای برای انتقال و هدایت کنشهای جمعی روایت است. آن چیزی که روایت را در لهجههای غزهای بارز میکند گوش شنوا و نیاز اکثریت جوامع به شنیدن گزارش و روایت از واقع هفتم اکتبر به بعد است. این که جامعه تشنه شنیدن باشد و نویسنده دست بگذارد روی «برهه حساس کنونی» به معنای واقع در شرایطی که چشم همه جهان به نوار باریک غزه دوخته است، روایتهای جمع شده در لهجههای غزهای را بارز میکنداما اگر به ساختار و فرم کتاب برگردیم نویسندهها از اجزایی روایت کردهاند که در راستای یک کل منسجم هستند. نویسندهها برای بیان موقعیت خاص منطقه از زاویه نگاهها و نقطهنظرهای مختلف دست به روایت میزنند. و واقعه را از زوایای مختلف تصویر میکند. در کتاب لهجههای غزهای ما شاهد جهانهای روایی مختلفی هستیم که عقاید ساده و متنوعی دارند. شاید برای همین است که یوسف القدره و فاتنهالغره برای اثری که گردآوری کردهاند عنوان لهجههای غزهای را انتخاب میکنند. زیرا در پس لهجههای مختلف یک اتحاد محکم به نام غزه یا وطن وجود دارد. در روایتهای غزهای راویان از نیازها حرف میزنند. از نیازهای اولیه برای بقا، نیاز به «یک قرص نان».
🔹در جریان روایتها کمکم میبینیم که مردم غزه برای رسیدن به نیازهای بدیهیشان سخت میگذرانند و به این سختی خو گرفتهاند. یاد گرفتهاند که وقت باز کردن گره فقط به آن گره فکر کنند. یاد گرفتهاند درکنار تهدید بزرگی به نام ترس و محنت از دست دادن داشتههای فیزیکی و معنوی خود را از زیر آوارهها بیرون بکشند و زندگی کنند مثل ما که قریب یک سال است که به رنجی که آنها میبرند، عادت کردهایم و خاموش ایستادهایم و گاهی چند خطی بشر دوستانه برایشان مینویسیم و دست تکان میدهیم. یکی دیگر از محورهایی که در این اثر مشاهده میشود، جان گرفتن کنشهای جمعی در راستای فردیتهای قوامگرفته است. کنش جمعی همیشه از محورهای اصلی زندگی و معیشت برمیخیزد اما در لهجههای غزهای کنش جمعی قدمی فراتر و بالاتر از چیزی است و درباره جنگ و بقا حرف میزند. این که یک حرکت زیرجلدی در جامعه امروز باریکه غزه در حرکت است که همه را در راستای یک هدف مشترک قرار داده و به واسطه همین کنش جمعی عنصر امید در اهالی جامعه خاموش نمیشود.
🔹پایان هر روایتی خاصه روایت رنج، دلیل آن روایت باید معلوم باشد. شاید دلیل روایت از روزهای خونین غزه عنصری باشد به نام امید. لهجههای غزهای از اصلی به نام اصل بقا حرف میزند، از نیاز حرف میزند نه از خواسته! و تکان دهندهترین نکته در باره این اثر این است که از روزمره مردم فلسطین حرف میزند.
روزمرهای که آماج کمانه تیرهای پس و پیش شر مطلق است و مردم گذشته از تابآوری دارند روزمره خود را زندگی میکنند. چیزی فراتر از سیاست یا قدرت نظامی. لهجههای غزهای روایت مریمهاییست که هر روز خون مسیح را از در و دیوار بیتالمقدس پاک میکنند...
«طبق اعلام وزرات بهداشت ۱۲۵۰ بچه زیر آوارند: ۱۲۵۰ داستان درد و رنج و احساس انقراض دنیا با انقراض وحشیانه کودکان بیگناه به شکلی وحشیانه که تنهایی را در دل بازماندگام زنده مانده آنها به ارث میگذارد.
«مادرجان، بهخدا هیچکس جز اونایی که رفتن پیش خدا نجات پیدا نکردن. خدا از این دنیای ظالم نسبت به اونا مهربونتره. مایی که زندهایم هر روز هزاربار میمیریم، هزار بار میمیریم مادر!»»
🟢متن بالا برشیست از یادداشت لیلا مهدوی بر کتاب «لهجههای غزهای»، در بهخوان
🔗لینک مطلب:
https://B2n.ir/d66038
#بدون_مرز
#معرفی_کتاب
#مقاومت
#غزه
#ادبیات_بیداری
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz
6.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢زندگی برای من انگار سفری بود برای کشف همهٔ حقایق. سفری که بیش از ۴۵ سال پیش، در آغازین روزهای هفده سالگیام در درونم آغاز شده بود، و اینجا در جادهٔ خروجی فرودگاه بغداد به پایان رسید!
🔹مراسم بزرگداشت و آئین رونمایی از مستند سینمایی «جمال؛ جهان از دریچه چشمان من»؛ به مناسبت فرا رسیدن سالگرد شهادت ابومهدی المهندس در حوزه هنری روی پرده میرود.
⏱️زمان: چهارشنبه ۱۲ دیماه ۱۴٠۳، ساعت ۱۸
🏫مکان: خیابان سمیه، حوزه هنری، سالن سوره
#بدون_مرز
#مستند
#ابومهدی_المهندس
#مرکز_مستند_حقیقت
#ادبیات_بیداری
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz
هدایت شده از حوزه هنری انقلاب اسلامی
12.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببينيد| معرفى كتاب #عایده به قلم محبوبه سادات رضوینیا توسط #حاج_محمود_کریمی در مراسم جشن ولادت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)
📌 کتاب عایده را میتوانید از انتشارات سوره مهر تهیه کنید.
🆔 @hozehonari_ir
💢عایده، روایت استواری یک مادر
🔹کتاب «عایده» روایت یک مادر فداکار و مجاهد و مهربان لبنانی است که از اولین جوانههای ادبیات بدون مرز رشد و نمو کرده است. این اثر روایتی از زندگی مادر شهید «علی اسماعیل» شهید مدافع حرم در سوریه و عضو حزبالله لبنان است که از دوران کودکی تا زمان شهادت پسرش بیان شده؛ استواری این مادر شهید مطالبی خواندنی را به مخاطب ارائه میکند. شخصیت این مادر شهید، سبک زندگی ویژهای را معرفی میکند، او دو پسر و یک دختر دارد، اما داستان زندگیاش که از زبان خودش بیان میشود فراز و فرود بسیاری را دارد. او زنی از اهالی لبنان است و از کودکی علاقه ویژهای به حجاب دارد، گرایش مذهبیاش سبب شد با یکی از اعضای حزبالله ازدواج کند و یکی از دو پسرش یعنی «علی اسماعیل» زمانی که هفده سال دارد را به عنوان یکی از شهدای مدافع حرم در سوریه از دست بدهد.
🔹در این کتاب تلاش کردم تا فضای حزبالله و جغرافیای آن منطقه همچنین آداب و رسوم مردم لبنان را انعکاس دهم. شیوه نگارش این اثر خاطرات شفاهی است و کاملاً مستند نوشته شده؛ دارای ۱۴ فصل است که اغلب شخصیت عایده را معرفی میکند. تربیت فرزندانش و شهادت المهندس شهید محمدعلی عباس اسماعیل «حیدر» که فرزند بزرگش هست حکایتی خواندنی و تامل برانگیز دارد؛ و همکاری خوبی از سوی حوزه هنری برای نوشتن کتاب با من انجام شد. برای نوشتن کتاب «عایده» یک هفته به لبنان سفر کردم بعد از آن عایده سرور به ایران آمد و ادامه مصاحبهها را با او گرفتم و سپس به تنظیم کتاب پرداختم. خوشبختانه همراهی زیادی با من برای تولید این کتاب انجام شد.
🔹این کتاب همانند منشوری است که در آن پیامهای متعددی برای مخاطب مطرح میکند، اما یکی از مهمترین آنها معرفی توانمندیها و رشد یک انسان را به قلم میکشد. صبر و استواری او در مقابل سختیها قابل تامل است. حتی از فرزندش که عزیزتر از جانش است به خاطر دفاع از اسلام میگذرد. این امر به سبب انتخابهای خاص او در مراحل متعدد زندگی بوده که به کمال و رشد این شخصیت اشاره دارد. استواری شخصیت این زن، زمینه را برای پرورش فرزندان مومن و متعهد و شهادتطلب فراهم میکند. ارادت او به سید حسن نصرالله سبب شد تا بتواند در سایه چنین شخصیتهایی فرزندان قهرمانی را تربیت کرده و به نیروی مقاومت تقدیم کند.
🔹مدتی قبل کتاب «عایده» رونمایی شد و این زن شجاع در مراسم رونمایی تاکید کرد حتی اگر چندین پسر داشت همه آنها را در راه اسلام در راه رضای خدا فدا میکرد. تا اینکه چند روز بعد، خبر شهادت دومین پسرش در جبهه لبنان بر اثر بمبارانهای رژیم صهیونیستی در مرز لبنان و رژیم جنایتکار صهیونیستی اعلام شد. مدت دوماه و نیم بود که محمد به همراه سایر همرزمانش «مدافعان قدس» به آن منطقه رفته و از او اطلاعی در دست نبود و اکنون خبر شهادتش به مادرش رسیده است. با این حال استواری او شگفتی من به عنوان یک نویسنده را برانگیخت. اگرچه نوههایش در غم فقدان پدر بیقراری میکردند، اما او استوار ایستاده بود.
🟢متن بالا برشیست از یادداشت محبوبهسادات رضوینیا، نویسنده کتاب «عایده» در خبرگزاری میزان
📚کتاب: عایده
✍نویسنده: محبوبه سادات رضوینیا
🔘ناشر: سوره مهر
🔳کاری از: دفتر هنر و ادبیات بیداری حوزه هنری
🔗لینک مطلب:
https://B2n.ir/m13655
#بدون_مرز
#معرفی_کتاب
#حزب_الله
#مقاومت
#لبنان
#ادبیات_بیداری
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz