eitaa logo
کانال فرهنگی بیمارستان امیر کبیر اراک
80 دنبال‌کننده
625 عکس
277 ویدیو
14 فایل
این کانال مربوط به بخشی از فعالیتهای فرهنگی بیمارستان است که با همکاری امام جماعت انجام می شود. این ‌کانال ‌زیر نظر مستقیم امام جماعت بیمارستان،اداره ‌می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅حکم ترک عمدی و آن؛👇👇👇 🔸از حضرت صادق علیه السلام در روایتی نقل شده که می فرمایند: مَنْ‏ أَفْطَرَ یَوْماً مِنْ‏ شَهْرِ رَمَضَانَ‏ خَرَجَ رُوحُ الْإِیمَانِ مِنْه ... . هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، روزه بخورد روح ایمان از او جدا مى‏شود. (من لا یحضره الفقیه؛ ج‏2؛ ص: 118) 🔸همانطور که همه می دانیم مسائل شرعی ای را به آن نیاز داریم واجب است یاد بگیریم؛ یکی از واجبات الهی بر مکلفین روزه ماه مبارک است که بر هر کس که معذور نیست باید روزه بگیرد و البته ترک عمدی و بدون عذر حرام و گناه بزرگ است. امروز تصمیم داریم چند نکته در رابطه با کسانی که بالاخره شاید در ایام جهل روزه ماه مبارک رمضان را عمدا نگرفته اند بیان کنیم: 1️⃣ اگر روزه دار در ماه مبارک رمضان خدایی ناکرده عمدا و بدون داشتن عذر روزه نگیرد و یا اینکه روزه را شروع کند ولی بین روز مثلا غذا بخورد یا آب بیاشامد مرتکب گناه شده و باید توبه کند و علاوه بر وجوب قضای روزه، کفاره عمد هم بر او واجب می شود. (البته اگر کسی از روی فراموشی چیزی بخورد روزه باطل نمی شود – و اگر کسی از روی نداستن مسئله از مبطلات روزه مرتکب شود به نظر بسیاری از مراجع از جمله امام خامنه ای روزه اش باطل است و البته کفاره عمدی ندارد) 2️⃣ این کفاره افطار عمدی روزه که واجب می شود چیست؟ الف: اطعام و سیر نمودن شصت فقیر است و اگر قرار باشد طعام را به آنها بدهد باید به هر نفر یک مد طعام یعنی 750 گرم (1) از غذاهای متعارف مثل نان یا آرد یا گندم و یا برنج ... بپردازد.(2) ب: گرفتن شصت روز روزه است که باید سی و یک روز آن پشت سر هم باشد. 💥به عبارت دیگر کسی که یک ماه عمداً روزه نگیرد و عذری نداشته باشد،بغیر از 30 روز غذای روزه باید 1800 فقیر را اطعام کند یا 1800 روز(حدود 5 سال) روزه بگیرد. چقدر خوب است که این احکام را به مردم برسانیم؛چه بسا در آنها تأثیر بگذارد. 🌹🌹🌹 نکات توضیحی و منابع: (1) شبیری: یک مد طعام 900 گرم است.) (2) پرداخت پول صحیح نیست مگر اینکه پرداخت کننده مطمئن باشد که فقیر پول دریافتی را به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. بنابراین اگر فقیر پول ده کیلو نان را گرفته اما با آن مثلا سه کیلو برنج بگیرد کافی نیست.( حضرت امام، تحریر الوسیله، ج۲، کتاب کفارات، مسئلۀ۲۰؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج۳، مسئلۀ۷۷۶؛ صافی، هدایه العباد، ج2، کتاب کفارات، م20؛ مکارم، سایت، استفتائات، صوم، کفاره امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س374) 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
✅ احکام ؛👇👇👇 در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که می‌فرمایند: ...مَن صامَ و لَم یُؤَدِّ الزَّکاةَ فلا صَومَ لَهُ إذا تَرَکَها مُتَعَمِّدا‌... . اگر کسى روزه بگیرد و زکات فطره را عمدا ندهد، از ثواب روزه بى بهره است‌. ( من لا‌یحضر الفقیه ج2‌، ص183) چند نکته درباره فطریه: 1️⃣ مقدار فطریه ای که برای هر نفر واجب است سه کیلو از غذای معمول شهر است یا محاسبه قیمت سه کیلو از غذای معمول شهر برای هر نفر است و اگر همه عزیزانی چه آنهایی که بیشتر در طول سال نان مصرف می کنند یا برنج مصرف می کنند، قیمت گندم را پرداخت کنند یا قیمت برنج را حساب کنند، صحیح است و مانعی ندارد و لازم نیست انسان فطریه را بر اساس غذای غالب خودش بدهد. و بهتر این است سه کیلو خرما یا قیمت سه کیلو خرما را به فقیر پرداخت کند. (تحریر، زکات الابدان، جنس زکات مساله 3) 2️⃣کسی که فقیر شرعی است یعنی کسی که خرج سالش را مطابق با شانش ندارد پرداخت زکات فطره بر او واجب نیست. (توضیح المسائل مراجع م 1991) پرداخت زکاتِ فطره،به هر فقیری جایز نیست آن فقیر باید شیعۀ اثنی عشری باشد و علنی گناه نکند. 4️⃣اگر کسی در نماز عید شرکت کرده و قبل از نماز عید زکات فطره را نپرداخته و یا جدا نکرده یا کسانی که در نماز عید شرکت نکرده اند تا قبل از اذان ظهر فطریه را پرداخت نکرده اند و یا زکات فطره را از اموالشان جدا نکرده اند، بعد از عید فطر به نظر اکثر مراجع باید فطریه را به نیت ما فی الذمه یعنی بدون این که نیّت ادا و قضا، پرداخت کنند. (آیت الله صافی فتوا اما حضرت امام و امام خامنه ای و آیات عظام سیستانی و مکارم بنابر احتیاط بعدا به نیت مافی الذمه بدهد و آیت الله شبیری احتیاط مستحب بدهد هر چند معصیت کرده.) (آیات عظام خوئی، بهجت، زنجانی: واجب نیست ؛ رساله مراجع مساله 2030 ،2031 ،2029 ، 2032 العروه الوثقی، زکات الفطره، وقت وجوبها و العروة الوثقى؛ ج‌2 فصل فی وقت وجوبها ,م6 ؛ زکات فطره،رساله مراجع , ج2,م 2032) 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 عید سعید فطر مبارک 🔺 رؤیت هلال ماه شوال المکرم در غروب چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای رهبر انقلاب محرز شده است. 👈 بنابراین پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه اول شوال و عید سعید فطر خواهد بود. 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال فرهنگی بیمارستان امیر کبیر اراک
✅نشریۀ چهل حدیث اخلاص؛👆👆👆 ◀️ماه رمضان 1400 🔹🔹پیامبر(ص) می فرمایند: «هر کس چهل حدیث حفظ کند،خداوند
✅برندگان مسابقه نشریۀ چهل حدیث اخلاص؛👇👇👇 1️⃣خانم عالی نژاد (آزمایشگاه) 2️⃣خانم داوری (بخش NICU) 3️⃣خانم ساریخانی (بخش نوزادان) 4️⃣خانم مرادی (بخش خون) 5️⃣خانم میر عبدالحق (بخش خون) 6️⃣آقای علیرضا آنجفی (دبیرخانه) 💥هر کدام از برندگان در ایام عید سعید فطر،یک کارت هدیۀ 50 هزار تومانی دریافت می کنند. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
(3)؛👆👆👆 ♦️♦️ غیبت ممنوع♦️♦️ 👌آیت الله مصباح یزدی: «اگر از كسى آگاه شدید، آن را براى دیگران بازگو نكنید و دیگران را به وى و از عیوب و اسرارش باخبر نسازید و را در جامعه نریزید.» 📚اخلاق در قرآن؛ج3ص212 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
؛👇👇👇 🤔فطره مهمانی که در شب عید فطر قبل از زمان وجوب زکات فطره با رضایت صاحبخانه آمده است و نزد وی افطار می کند، بر عهده چه کسی است؟ 1. بر عهده میزبان است و انفاق فعلی کافی است (آیات عظام گلپایگانی، اراکی، بهجت، صافی).(1) 2. اگر نان خورِ صاحبخانه به طور مطلق محسوب می شود، نه نان خور شب عید، بر عهده صاحبخانه است (آیت الله زنجانی).(2) 3. اگر نان خور صاحبخانه محسوب می شود بر عهده صاحبخانه است (حضرت امام، رهبر معظم انقلاب، آیات عظام اراکی، خویی، تبریزی، فاضل، سیستانی، وحید، مکارم).(3) 1- گلپایگانی، هدایه العباد، مسئلۀ1581؛ بهجت، استفتائات، ج2، سؤال3327؛ صافی، هدایه العباد، مسئلۀ1580؛ ذیل توضیح المسائل مراجع ، ج2، مسئلۀ1995. 2- ذیل توضیح المسائل مراجع ، ج2، مسئلۀ1995. 3- امام، تحریر الوسیله، زکات فطره، القول فی من تجب علیه، مسئلۀ3؛ خویی، تبریزی، سیستانی و وحید، منهاج الصالحین، زکات فطره، مسئلۀ1172؛ فاضل، الاحکام الوضحه، مسئلۀ1199؛ توضیح المسائل مراجع ، ج2، مسئلۀ1997؛ وحید، توضیح المسائل، مسئلۀ2012؛ موسوعه فقهی جامعه الزهرا، مجموع احکام3، مبحث روزه، زکات فطره. 🌹🌹🌹 🤔مهمان در چه صورت نان خور میزبان محسوب می شود؟ 1. صدق انفاق فعلی کافی است (آیات عظام گلپایگانی، اراکی، بهجت، صافی، نوری). 2. ماندن یک شب برای نان خورشدن کافی است (آیات عظام خویی، تبریزی، سیستانی، وحید). 3. ماندن یک شب برای نان خورشدن کافی نیست (رهبر معظم انقلاب،آیات عظام فاضل، مکارم، زنجانی). 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
(1)👇👇👇 🔸نتیجه و غایت ماه مبارک رمضان،عبارت است از وجوب زکات فطره و توجه به فقراء و ادای امامت الهی است؛لازم است در مورد ادای امانات مالی از جمله خمس و زکات با هم سخن بگوییم. 🔸شاید بتوان گفت که مظلوم ترین احکام شرعی در بین مسلمین،احکام خمس و زکات است و از طرفی یکی از مهم ترین عوامل بلاها و سختی هایی چون خشکسالی و بیماریها،همین بی توجهی به مسائل خمس و زکات است. 🔸برخی فکر می کنند که خمس و زکات برای افراد خاصی که دنبال اعیانیت و اشرافیت هستند قرار هست برسد اما اینگونه نیست در قرآن موارد مصرف هر کدام بیان شده است. 🔸«وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَىْ ءٍ فَأنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِى الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ »(انفال/41)؛ «و بدانید که هر چه غنیمت گرفتید، یک پنجم آن براى خدا و رسول و از آن خویشاوندان (او) و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است. 🔸خمس داراى حکمت ها و اسرار گوناگونى است که به بعضى از آنها اشاره مى شود: 1️⃣ خمس به منظور تأمین هزینه هاى امام(ع) به عنوان رئیس حکومت، براى پیشبرد نظام اسلامى و اداره جامعه، واجب گردیده است. (ناصر، مکارم شیرازى، یک صد و هشتاد پرسش و پاسخ، ص 423 - 425 و تعلیقات على العروة، کتاب الخمس، ص 392. ؛ از این رو در روایت از خمس به عنوان «وجه الاماره» یاد شده است. ر.ک: وسائل الشیعه، ج 6، کتاب الخمس، باب 2، ح 12.) 2️⃣ خداوند متعال براى حفظ کرامت و عزت پیامبر اسلام، محل تأمین بودجه فقیران بنى هاشم و منسوبان به آن حضرت را از خمس قرار داد و سهم آنان را قرین سهم خود و رسول کرد تا زمینه تحقیر نسبت به آنان از بین برود. (ر.ک: وسائل الشیعه، ج 6، ابواب قسمة الخمس، باب 1، ح 4 و 8.) 3️⃣ خمس براى تأمین بودجه هر کار خیرى است که امام بخواهد انجام دهد و براى هر موردى که صلاح بداند، مصرف کند. «فَما کانَ لِلَّهِ فَهُوَ لِرَسُولِه یَضَعُهُ حَیْثُ شاءَ» ؛ «آنچه خاص خدا است، براى پیامبر اسلام است، هر جا صلاح بداند قرار مى دهد»:. (همان، ابواب الانفال، باب 1، ح 12.) 4️⃣ خمس وسیله اى براى رشد و کمال انسان محسوب مى شود که اداى آن، باعث جلب روزى و وسیله آمرزش گناهان مى گردد. در مکاتبه امام رضا(ع) به یکى از یارانش آمده است: «اِنَّ اِخْراجَهُ (خمس ) مِفْتاحُ رِزْقِکُم و تَمْحیصُ ذُنُوبِکُم» ؛ «پرداخت خمس کلید جلب روزى و وسیله آمرزش گناهان است». (همان، ابواب الانفال، باب 3، ح 2.) 5️⃣ خمس براى احیاى دین خدا و تحقّق حکومت اسلامى واجب گردیده است. در همان مکاتبه آمده است «اِنَّ الْخُمْسَ عَوْنُنا عَلى دینِنا» ؛ «خمس، کمک ما در پیاده کردن دین خداست»(همان، ابواب الانفال، باب 3، ح 2.) 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅روح سه نفر در بیمارستان ولیعصر اراک در کُما با هم سخن گفتند👆👆👆 🔸این قضیه مال 15 سال پیش بود... این سه نفر همدیگر را نمی شناختند و بیهوش بودند و همدیگر رو نمی دیدند اما روحشان با هم سخن گفته و آقای گمرکی این قضیه را در برنامۀ "زندگی پس از زندگی" بیان کردند. 🔸اسامی این سه نفر عبارتند از؛ امیر گمرکی(تجربه گر نزدیک به مرگ) امیر موسوی علی مروتی 📚اگر میخواهید کل این برنامه را ببنید به صفحۀ زیر مراجعه کنید👇👇👇 https://www.aparat.com/v/x5pV8 از زمانِ 1 ساعت و 18 دقیقه به بعد... 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
کانال فرهنگی بیمارستان امیر کبیر اراک
✅سؤالات مباحث بین الصلاتین(رمضان 1400) با موضوع فلسفۀ روزه؛👇👇👇 1- کدامیک از آیات زیر دلالت بر آسان
✅برندگان مسابقه مباحث بین الصلاتین(رمضان 1400) با موضوع فلسفۀ روزه؛👇👇👇 1️⃣خانم خرمی 2️⃣خانم توکلی 3️⃣آقای وحید نظری 4️⃣آقای محمدرضا قاسمی 👏👏👏 💥هر کدام از برندگان امروز(27 اردیبهشت 1400)،یک کارت هدیۀ 50 هزار تومانی دریافت کردند. 💥این مسابقه فقط برای کسانی بود که در نماز جماعت مجموعه،به طور دائم شرکت می کنند. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
(1)👇👇👇 چند نکتۀ مهم در مورد بیماری اخلاقی غیبت کردن؛ 1️⃣شباهت غیبت کردن با شراب خوردن؛ پیامبر(ص) می فرماید:«مَنِ اغْتَابَ مُسْلِماً أَوْ مُسْلِمَةً لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ تَعَالَى صَلَاتَهُ وَ لَا صِيَامَهُ أَرْبَعِينَ يَوْماً إِلَّا أَنْ يَغْفِرَ لَهُ صَاحِبُه‏.»(بحار ج2ص258) اگر شخصی غیبت مرد یا زن مسلمان را بنماید خدا نماز و روزۀ او را تا چهل روز قبول نمی کند مگر اینکه غیبت شده غیبت کننده را ببخشد و حلال نماید. 2️⃣وضعیت عذاب و جهنم غیبت کننده؛ 1- گناهی مخصوص سگهای جهنم؛ امیرالمؤمنین(ع) می فرماید:«اجْتَنِبِ الْغِيبَةَ فَإِنَّهَا إِدَامُ كِلَابِ النَّار»(بحار/ج72ص248) غیبت نکنید چرا که غیبت خورشت سگهای جهنّم است. 2- خراشیدن صورت؛ پیامبر(ص):«مَرَرْتُ لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي. عَلَى قَوْمٍ يَخْمِشُونَ وُجُوهَهُمْ بِأَظْفَارِهِمْ فَقُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ مَنْ هَؤُلَاءِ فَقَالَ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ يَغْتَابُونَ النَّاسَ وَ يَقَعُونَ فِي أَعْرَاضِهِم‏»(مجموعة ورام، ج‏1، ص: 115) شبی که مرا به معراج بردند عبور کرده و گذشتم به قومی که صورت خود را با ناخن می خراشیدند،من به جبرئیل گفتم:اینها چه کسانی هستند؟گفت:اینها کسانی هستند که غیبت مردم را می کنند و در آبروی مردم واقع می شوند(یعنی آبروی مردم را می برند). 3- اولین کسی که وارد جهنم می شود؛ خدای تعالی به حضرت موسی علیه السّلام وحی فرمود:«مَنْ مَاتَ تَائِباً عَنِ الْغِيبَةِ فَهُوَ آخِرُ مَنْ يَدْخُلُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ مَاتَ مُصِرّاً عَلَيْهَا فَهُوَ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النَّارَ.»(ارشاد القلوب دیلمی/ج1ص116) کسی که بمیرد درحالی که توبه کرده است از بدگوئی کردن پشت سر مؤمنین پس او آخر کسی است که داخل بهشت می شود و کسی که بمیرد درحالی که اصرار دارد بر بدگوئی کردن پس او اوّل کسی است که داخل آتش می شود. 3️⃣توبۀ از غیبت؛ فتوای آیت الله بروجردی؛ «اگر انسان غیبت مسلمانی را کند،احتیاط واجب آن است که اگر مفسده ای پیدا نشود،از آن مسلمان خواهش کند که او را حلال نماید.و چنانچه ممکن نباشد،باید برای او از خدا طلب آمرزش کند و اگر بواسطۀ غیبتی که کرده توهینی از آن مسلمان شده،در صورتی که ممکن است،باید آن توهین را برطرف نماید». 🔻پرسش: کسی که غیبت کرده یا شنیده، آیا باید رضایت فرد غیبت شده را به دست آورد؟ 🔺پاسخ همه مراجع (به جز آیت الله بهجت): خیر، کسب رضایت او واجب نیست؛ ولی باید از این گناه توبه کند. آیت الله بهجت: آری باید رضایت او را کسب کند و آبروی او را نزد کسانی که پیش آنان غیبت کرده، اعاده نماید و اگر امکان رضایت و یا دسترسی به او نباشد، باید برای او استغفار کرد. 🔻پرسش: اگر کسی غیبت کرد و طرف مقابل رضایت نداد، وظیفه اش چیست؟ 🔺پاسخ: توبه کفایت می کند. 📚( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 116 ) 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(2)👇👇👇 ◀️ ؛ 🌹امام باقر(علیه السلام )میفرماید:«مَنِ اشْتَرَى شَيْئاً مِنَ الْخُمُسِ لَمْ يَعْذَرْهُ اللَّهُ اشْتَرَى مَا لَا يَحِلُّ لَهُ.»(تهذیب،ج4،ص136) کسی که از پول خمس (نداده) که خدا عذر او را نپذیرفته چیزی بخرد مثل این است که او چیز حرام را خریده است. 🤔آیا به پولی که در بانک سپرده گذاری شده و از درآمد (سود ) آن ارتزاق می شود، خمس تعلّق می گیرد؟ ♦️آیات عظام امام، سیستانى، فاضل و مکارم: «اگر پول سپرده گذارى از درآمد کسب باشد، خمس دارد. (اما در صورتى که ) با پرداخت خمس (هر چند به صورت اقساط ) نتواند زندگى خود را اداره کند، خمس ندارد.» ( العروة الوثقى، ج 2، م 59 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 708 ؛ مکارم، استفتاءات، ج 2، س 543 ؛ سیستانى، المسائل المنتخبه، م 588 ؛ سیستانى، منهاج الصالحین، ج 1، م 1213.) ♦️آیات عظام بهجت، تبریزى و نورى: «اگر از درآمد کسب باشد، آن مقدار از پول سپرده - که اداره زندگى به آن بستگى دارد خمس ندارد ؛ ولى به مقدار بیشتر از آن، خمس تعلق مى گیرد.» (نورى، استفتاءات، ج 1، س 271 ؛ تبریزى، التعلیقة على منهاج الصالحین، م 32 ؛ تبریزى، استفتاءات، س 948 و بهجت، توضیح المسائل، م 1401.) ♦️آیات عظام خامنه اى، صافى و وحید: «اگر پول سپرده گذارى از درآمد کسب باشد، خمس دارد و چنانچه نمى تواند با پرداخت خمس آن، امرار معاش کند، مى تواند با حاکم شرع دستگردان نماید.» (دفتر: خامنه اى، صافى و وحید.) نکتۀ 1؛سپرده گذاری در بانکهایی جایز است که طبق قرارداد شورای نگهبان باشد. نکتۀ 2؛به سود حاصل از آن، خمس تعلق مى گیرد. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
✅جلسۀ تبیین در ادارات👆👆👆 🌹این جلسه در تاریخ 3 خرداد 1400 در سالن آموزش،با حضور آقای دکتر مشیری و سر پرستاران عزیز بیمارستان،برگزار شد. 👈با توجه به اینکه عدم رعایت اسلامی در ادارات،یکی از تخلفات اداری است؛قرار بر این شد که مسئولین و سر پرستاران محترم بیمارستان،با بانوانی که رعایت در مجموعۀ بیمارستان نمی کنند،برخورد مطابق با قانون کنند. 💥متن مباحث ارائه شده در این جلسه،به زودی در این کانال منتشر می شود. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
✅اسامی ۷ نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری اعلام شد👇👇👇 ۱- آقای سعید جلیلی(دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی) ۲- آقای محسن رضایی میرقائد(دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام) ۳- آقای سیدابراهیم رئیسی(رئیس قوه قضائیه) ۴- آقای علیرضا زاکانی(رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس) ۵- آقای سیدامیرحسین قاضی­ زاده هاشمی(نایب‌رئیس مجلس) ۶- آقای محسن مهرعلی زاده(استاندار سابق اصفهان) ۷- آقای عبدالناصر همتی(رئیس کل بانک مرکزی) 🌹امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند:«النَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِم‏»(بحار/ج75 ص46) شباهت مردم به بیشتر است از شباهت به پدرانشان. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅در چه صورتی مردم در انتخابات شرکت نمی کنند؟👆👆👆 ◀️مقام معظم رهبری: «اگر مردم در کشور به آینده امیدوار نباشند،در انتخابات شرکت نمی کنند. اگر به نظام خودشان اعتماد نداشته باشند،در انتخابات شرکت نمی کنند.» 🤔سؤال؛ چگونه مردم به آینده امیدوار می شوند؟ و به نظام خودشان اعتماد خواهند داشت؟ 📣پاسخ؛ مهم ترین راه آن این است که نظام متوجه دردِ مردم باشد و به بانیان وضع موجود،دست رد بزند؛در اینصورت است که مردم به مشارکت در انتخابات تشویق می شوند. عدالت نظام یعنی کاری که شورای نگهبان انجام داد و به دردِ مردم توجه کرد. 💥باید بدانیم،که این افزایش مشارکت مردم در انتخابات است و آن است که شورای نگهبان،مصلحتِ جذبِ قشرهای مختلف را بر عدالت نظام ترجیح دهد. پ ن؛رشد مردم بعد از 43 سال به جایی رسیده که از این مصلحتِ موقتی و سطحی بگذرند و به عدالتِ نظام روی بیاورند. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
غیبت مقدس.aac
4.98M
(2)👆👆👆 🌹 ◀️مباحثی که در این صوت مطرح می شود؛ 👈 چهارگانۀ (عیبِ واقعیِ مخفیِ پشت سر) 👈تفاوت غیبت با 👈تفاوت غیبت با تمسخر و 👈غیبت واجب و مقدس،در 👈قضیۀ غیبت کردن امام حسین(ع) 👌آیت الله مصباح یزدی؛ «غیبت کردن از کسانی که جامعه را به خطر می‌اندازند نه تنها جایز است، بلکه از موارد غیبت است.» http://mesbahyazdi.ir/node/4085 💥پیش به سوی 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
(3)👇👇👇 🔶موارد جواز غیبت؛ 1️⃣ غیبتِ متجاهر به فسق: غیبت کسی که علنی و آشکارا گناه می¬کند، در مورد همان گناهش، جایز است. 🔹امام صادق (علیه السلام) فرمود: إِذَا جَاهَرَ الفَاسِقُ بِفِسقِهِ فَلَا حُرمَۀَ لَهُ وَ لَا غِیبَۀ اگر فاسق فسق خود را آشکار کند نه حرمتی دارد و نه غیبتی. 2️⃣ در مقام تظلّم: شخص می¬تواند ظلم کسی را که در حقّ او ظلم کرده، برای دیگران بیان کند. 3️⃣ در مقام مشورت: مثلاً کسی که می خواهد دخترش را به عقد کسی درآورد، می تواند دربارۀ آن فرد با دیگران مشورت کند. 4️⃣ در مقام خیرخواهی و نصیحت: مثل این که شخصی با کسی دوست شده و انسان احتمال می دهد که این دوستی منجر به فساد شخص می¬شود، در این شرایط می تواند در مقام نصیحت و خیرخواهی عیب او را ذکر نماید. 5️⃣ غیبت کسی که می خواهد به دین آسیب برساند، جایز است. 6️⃣ غیبت کسانی که نوشته های مسموم و منحرف کننده و باطل دارند جایز است. 7️⃣ غیبت غیر مسلمان حرام نیست. 8️⃣ غیبت فرد نامشخص مانعی ندارد. 💥ضابطۀ کلی در جواز غیبت، وجود مصلحتی برتر از مفسدۀ هتک حرمت مؤمن است. 📚( احکام دو دقیقه¬ای، جلد سوم، صفحه 114 ) 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
(3)👇👇👇 ◀️ ؛ 🌹امام صادق ( علیه السلام ) فرموده اند:«مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْنَعُ دِرْهَماً فِي حَقِّهِ إِلَّا أَنْفَقَ اثْنَيْنِ فِي غَيْرِ حَقِّه‏»(کافی ج3ص504) هر کس درهمی از خمس را به مستحق آن ندهد دو درهم در ناحق [و غیر رضای خدا] خرج خواهد کرد. 🤔از درآمد خود زمینی خریده ام،تا دو سال دیگر آنرا بسازم،آیا سر سال به آن خمس تعلق می گیرد؟ ♦️همه مراجع (به جز تبریزی، سیستانی، مکارم و وحید): چنانچه برای تهیّه خانه مسکونی، راهی جز نگه داشتن زمین تا چند سال نیست، خمس ندارد.[١] ♦️آیات عظام تبریزی و وحید: باید خمس زمین را به قیمت فعلی بدهد. [٢] ♦️آیة‌الله سیستانی: چنانچه از نظر مالی نمی‌تواند خانه را یک مرتبه بخرد و متعارف درباره مانند او این است که به تدریج آن را تهیّه کند- به گونه‌ای که خلاف آن کوتاهی در حق خانواده شمرده می‌شود- خمس ندارد. [٣] ♦️آیة‌الله مکارم: خمس ندارد.[٤] [١] امام، استفتائات، ج١، س٢٣؛ نوری، استفتائات، ج١، س٢٨٣؛ فاضل، جامع المسائل، ج١، س٦٧٥؛ بهجت، توضیح المسائل، م١٣٩١؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج١، م١٢١٩؛ صافی، جامع الاحکام، ج١، س٧١٩ و خامنه‌ای، اجوبه، س٩٠٢ و ٩٥٦. .[٢] تبریزی، استفتائات، س٨٠٤؛ دفتر: وحید. [٣]. منهاج الصالحین، م١٢١٩. .[٤] مکارم، استفتائات، ج٢، س٥١٤. 🤔پولی که جهت گرفتن وام مسکن در بانک گذاشته می شود و چندین سال از آن می گذرد،خمس تعلق می گیرد؟ ♦️آیات عظام امام، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، مکارم و وحید: آرى، خمس دارد. مکارم، استفتاءات، ج 2، س 533 ؛ تبریزى، استفتاءات، س 889 ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 908 ؛ سیستانى، Sistani.org، خمس، ش 10 ؛ دفتر: امام و وحید. ♦️آیات عظام بهجت، فاضل و نورى: اگر براى تهیه خانه مورد نیاز، راهى جز این ندارد، به پول پس انداز شده خمس تعلق نمى گیرد. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 677 ؛ بهجت، توضیح المسائل، م 1391 ؛ نورى، استفتاءات، ج 2، س 328. ♦️آیةاللَّه صافى: اگر خانه مسکونى در حال حاضر مورد نیاز او و در شأنش باشد و راهى جز طریق یاد شده ندارد، به آن خمس تعلق نمى گیرد. صافى، جامع الاحکام، ج 1، س 706. تبصره. بنا بر نظر مراجعى که معتقدند پول مزبور خمس ندارد ؛ چنانچه در آینده، صرف خرید منزل نشود، خمس آن را باید بدهد. 💥نکتۀ مهم؛ این حکم برای خرید اولین خانه ای که به آن نیاز دارد،نه اینکه شخصی برود و خانه های زیادی بخرد و اجاره بدهد. 🤔خانه‌ای دو طبقه تهیّه و بیش از یک سال در هر دو طبقه زندگی کرده‌ایم (هر دو طبقه مورد نیاز است)؛ اکنون تصمیم گرفته‌ایم به طور موقت یک طبقه‌ی آن را برای اداره زندگی اجاره بدهیم؛ آیا به این طبقه سر سال خمس تعلّق می‌گیرد؟ ♦️همه مراجع: به اصل طبقه خانه خمس تعلّق نمی‌گیرد؛ ولی به پول اجاره -چنانچه تا سر سال خمسی زیاد بیاید- خمس تعلّق می‌گیرد.[١] تبصره. باید توجّه داشت که در سؤال مذکور، طبقه خانه هنوز از مؤونه بودن خارج نشده است؛ هرچند به طور موقت از آن استفاده نمی‌کنید. از این رو به آن خمس تعلّق نمی گیرد. .[١] امام، استفتائات، ج١، س٤١؛ صافی، جامع الاحکام، ج١، س٧١٥ و ٧٤٠؛ خامنه‌ای، اجوبه، س٨٨٨ و٨٩٩ و٩٢٢؛ تبریزی، استفتائات، س٨٢٦ و٨٨٨؛ مکارم، توضیح المسائل، م١٥٠٧؛ نوری، استفتائات، ج١، ٢٦٧؛ فاضل، جامع المسائل، ج١، س٧٠٢؛ بهجت، توضیح المسائل، م١٣٧٦؛ دفتر: وحید و سیستانی. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK