✳️ملیگراها بر ضد ملت/1
◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛ بخش چهارم: #ملیگرایان
🔹نگرش امام به قومیت، ملیت و #اندیشه_فراملی از ظرافت خاصی برخوردار است، ایشان تا هنگامی به قومیت، #حب_وطن و احساسات پاک ملیگرایانه ارج می نهد که ملی گرایی در برابر اسلام تعریف نشود.
🔸 #امام_خمینی (ره) معتقدند تعالیم اسلام #ضد_نژادپرستی است؛ در همین باب میفرمایند: «اسلام آمده است که بگوید همه نژادها با هم اند، هیچ کدام بر هیچ کدام تفوق ندارند، نه #عرب بر #عجم و نه عجم بر عرب و نه #ترک بر هیچ یک از اینها و نه هیچ نژادی بر دیگری و نه سفید بر سیاه و نه سیاه بر سفید، هیچ کدام بر دیگری فضلیت ندارند. فضیلت با تقوا است، فضیلت با تعهد است.» (صحیفه امام ،ج 13، ص 88)
امام خمینی به عنصر ملیت احترام میگذارند البته در محدوده #شریعت و #اسلام و ایشان بر همین اساس دفاع از میهن را از واجبات می داند و همواره بر حفظ و یک پارچگی آن تأکید می کردند:
🔹«ما ملت را و فداکاری در راه #میهن را در سایه اسلام میپذیریم. ما ملیت را در سایه تعالیم اسلام قبول داریم و ملت، ملت ایران است، برای #ملت_ایران هم، همه جور فداکاری میکنیم، اما در سایه اسلام، نه اینکه همهاش ملیت و همه اش گبریت. ملیت، حدودش حدود اسلام است.. دفاع از ممالک اسلامی جزء واجبات است،لکن نه اینکه ما اسلامش را کنار بگذاریم و بنشینیم فریاد ملیت بزنیم و (پان ایرانیسم).»( همان، ج10، ص 123-124)
🔸در مجالی دیگر نیز امام با طرح اندیشه صحیح حب وطن و ملیت می فرمایند: «حب وطن، حب اهل وطن و حفظ و حدود کشور مسألهای است که در آن حرفی نیست.»(همان، ج 13، ص 209)
🔹با مروری در اندیشه و سیره عملی امام خمینی (ره) در می یابیم که ایشان با ملی گرایی به معنای استقلال طلبی مردم یک سرزمین برای مقابله با قدرت های استعماری و مستکبران بیگانه، کاملا موافقند اما #ناسیونالیسم که منشأ نژادپرستی دارد و ثمره ای جز تضییع حقوق انسان ها و دفاع از گروه خاصی را نداشته به شدت از سوی امام خمینی(ره) طرد و نفی شده است.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ملیگراها بر ضد ملت/2
◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛ بخش چهارم: #ملیگرایان
🔹امام در مواجهه با طیف موسوم به ملیگرا و تهمت انحصارگرایی که آنها به روحانیت وارد نمودند در سخنرانی ۵/۷/۵۸ موضع گیری می کنند و ملی گرایان را گروههای فرصت طلبی دانستند که از مبارزات و زحمات ملت به نفع خود بهره برده اند:
🔸«ملت و #روحانیت زحمت کشیده اند، #ملی_گرایان اعلام وجود کرده اند آخر چرا در مقابل یک ملت نشسته اید‚ چهار نفر نشسته اید‚ چهار نفری که تا حالا نفستان در نیامده حالا که روحانیون اسباب این شده اند که شما نفس بکشید‚ نفس بر ضد اینها می کشید‚ این صحیح است این انصاف است شما انصاف دارید که اینهائی که شما را از آن کنج ها بیرون آورده و ظاهر کردند حالا اعلام وجود کرده اید و هیچ کس هم به شما اشکال نکرده‚ اینها زحمت کشیده اند و شما اعلام وجود کرده اید‚ ملت زحمت کشیده‚ این دسته از مردم بوده اند که ملت را دعوت کرده اند و ملت به عشق #اسلام این کار را کرده اند.حالا شما از ملت می ترسید و از مذهب می ترسید و از انحصارطلبی مذهبی! چه انحصارطلبی کرده اند مذهبیون کجا #انحصارطلبی کرده اند. (صحیفه امام ج 10 صفحه 144-143 )
🔹امام همچنین به ضرباتی که مردم و اسلام و #روحانیت در گذشته از جریان به اصطلاح #ملیگرا خورده اند اشاره می کنند:
«ما چقدر سیلی از این ملیت خوردیم..در زمان آن کسی که این همه از آن تعریف می کنند ( #مصدق )‚ چه سیلی به ما زد آن آدم‚ بروند کنار اینها! #بروند_گم_بشوند اینها! منحل باید باشند! »(همان، ج13،ص51)و در ادامه به خیانت های آنها اشاره می کنند«این ملیگراها و اینها که هی فریاد ملی ملی می زنند‚ همینهائی هستند که بعضی شان در این #کودتا هم دخالت داشتند‚ بر ضد این مملکت خودشان برای دیگران‚ همین ها هستند که بعضی شان به طوری که شواهد هست دخالت در این امر داشتند»(همان، ج13، ص 76)
🔸امام خمینی در ادامه اندیشه ملی گرایی را در زمره #لشکر_شیاطین محسوب می نمایند : اینهائی که با اسم ملیت و گروهگرائی و ملیگرائی بین مسلمین تفرقه می اندازند‚ اینها لشکرهای شیطان و کمک کارهای به قدرت های بزرگ و مخالفین با قرآن کریم هستند. (همان، ج 13 صفحه 444) و بعدها نقش مردم را در خشکاندن این ریشه موثر قلمداد می کنند:
🔹« چه شیرینی بالاتر از این که مردم عزیزمان ریشه های نفاق و #ملیگرایی و التقاط را خشکانیده اند ! و ان شاء الله شیرینی تمام ناشدنی آن را در جهان آخرت خواهند چشید»(همان، ج 21 صفحه 88)
امام با زیر سئوال بردن عملکرد ملیگراها آنان را #اپوزسیونی_نابخرد و پر ادعا ترسیم می نماید که هیچ کاری جز دروغ ندارند : «...آن که در مجلس مخالفت می کرد‚ جبهه ملی نبود #مدرس بود‚ #نهضت_آزادی نبود مدرس بود که می ایستاد و بر خلاف آنجا. اینها آنوقت چیزی نبودند‚ کاری نداشتند به این کارها، خوب، آنها حالا هستند ما کاری با آنها نداریم اما قضیه این است که تبلیغات بر #ضدروحانیت دامنه دار بوده است و این تبلیغات برای خاطر این بوده است که آنها میخواستند که این جناح روحانی را از مردم جدا بکنند تا نتوانند اینها با هم مجتمع بشوند و تا نتوانند منافع اینها را در اختیار بگیرند. این قضیه تز آنها و جهات سیاسی و دیدهای علمی.... اینها دارند‚ یک همچو اشخاصی ذخیره دارند‚ یک اشخاصی خودشان را اگر ما غفلت بکنیم جا بزنند و یک مقامی را بگیرند‚ یا در مجلس شورا اشخاصی وارد بشوند که آن اهمیتش خیلی بیشتر است. «صحیفه امام ج7 صفحه 46-45»
🔸امام در ادامه به نقش بزدلانه آنان در رسیدن به قدرت اشاره می کنند و می فرمایند:
« ملی گراها وقتی به قدرت می رسند برخلاف آنچه ادعا می کنند، عمل می کنند ..این #بختیار بود که همه دیدید‚ از #جبهه_ملی بود و جزء ملی گرایان و دیدید که با ملت چه کرد و اگر چنانچه قدرت های شما جلوی او را نگرفته بود‚ چه می کرد. از حرف ها گول نخورید‚ از ادعاها گول نخورید و اینها از حقوق بشر صحبت می کنند و بر خلاف حقوق بشر عمل می کنند. اسلام‚ هم حقوق بشر را محترم می شمارد و هم عمل می کند. (همان، ج 14 صفحه 69-68 )
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ملیگراها بر ضد ملت/3
◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛ بخش چهارم: #ملیگرایان
🔹امام مدعیان ملی گرایی را عمال غرب می دانند که به فکر قبضه کردن قدرت بودند:
«اینها آمده اند با یک صورت ملی، #عملهای هستند برای غیر و میخواهند وضع ایران را باز به همان حال اول برگردانند منتها با یک صورت دیگری. این وظیفه ای است که الان برای شماها هست و نگذارید در #دانشگاه این آلودگی ها پیدا بشود.» (همان،ج6 صفحه162 ) و آنان را طرفدار اندیشه باقی ماندن #شاه می دانند:« از همان وقت که دیگر #اساس_سلطنت سست شد‚ این جریان در کار افتاد. همان وقت که من در #پاریس بودم ... همان وقت هم خواستند که #شاه را نگه دارند‚ به اسم اینکه او حکومت کند - #سلطنت کند نه حکومت‚ با این اسم میخواستند حفظش کنند و از همان وقت هم خواستند که بختیار را بیاورند و با ما آشتی بدهند. ما کانه نزاعمان با بختیار بود از این جریان... (همان، ج 15 صفحه 24 )
🔸امام با ترسیم عقبه #ملیگراها اندیشه مصدق را هم مساوی #کفر می دانند و پیروان آن را نیز تفاله های همان مرام و مسلک خطاب میکند:
🔹من از آن ریشه هایش می دانم از اولش هم مخالف(اسلام و روحانیت) بودند. اولش هم وقتی که مرحوم# آیتالله_کاشانی دید که اینها خلاف دارند می کنند و صحبت کرد، اینها کاری کردند که یک سگی را نزدیک #مجلس عینک به آن زدند اسمش را آیت الله گذاشته بودند. این در زمان آن بود که اینها فخر می کنند به وجود او ( #مصدق ) ‚ او هم #مسلم نبود. من در آن روز در منزل یکی از علمای تهران بودم که این خبر را شنیدم که یک سگی را عینک زدند و به اسم آیت الله توی خیابان ها می گردانند‚ من به آن آقا عرض کردم که این دیگر مخالفت با شخص نیست‚ این سیلی خواهد خورد و طولی نکشید که سیلی را خورد و اگر مانده بود سیلی را بر اسلام می زد. اینها تفاله های آن جمعیت هستند ( همان،ج 14 صفحه 465 )
🔸در ادامه نیز با رو شدن ماهیت #ضداسلامی #جبهه_ملی و اعتراض به حکم قرآنی #قصاص، امام خمینی قاطعانه حکم #ارتداد جبهه ملی را اعلام می نمایند و خطاب به هم پیاله های آنان از جمله #نهضت_آزادی، خواستار مرزبندی با آنان می شود: «جبهه ملی محکوم به ارتداد است، جدا کنید حساب را از مرتدها و من نتوانستم و می خواستم و واقعا می خواستم و متاثرم از اینکه با دست خودشان اینها گور خودشان را کندند. جدا کنید حساب را از مرتدها‚ اینها مرتدند‚ #جبهه_ملی از امروز محکوم به ارتداد است.»(همان، ج 14 صفحه 462 )
🔹امام همچنین در اواخر عمر خود در پیام به مناسبت پذیرش #قطعنامه598 (67/4/29) ملی گرایان را ؛ افرادی ضعیف النفس و خائن می دانند:
«من به صراحت می گویم ملی گراها اگر بودند به راحتی در مشکلات و سختی ها و تنگناها دست #ذلت و #سازش به طرف دشمنان دراز میکردند. و برای این که خود را از فشارهای روزمره سیاسی برهانند‚ همه کاسه های صبر و #مقاومت را یکجا می شکستند و به همه میثاق ها و تعهدات ملی و میهنی ادعایی خود پشت پا می زدند. »(همان، ج 21 صفحه 98 ) و اهداف #نهضت_اسلامی را بسیار فراتر از خیالات باطل ملی گراها ترسیم می نمایند : اینها خیالات باطل ملی گراهاست و ما هدفمان بالاتر از آن است. ملی گراها تصور نمودند ما هدفمان پیاده کردن اهداف بین الملل اسلامی در جهان فقر و گرسنگی است‚ ما می گوییم تا شرک و کفر هست‚ مبارزه هست و تا مبارزه هست‚ ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم‚ ما تصمیم داریم پرچم ((لا اله الا الله)) را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم. (همان، ج 21 صفحه 88 )
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ زالوصفتان/۱
◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛ بخش پنجم: #جریان_سرمایهداری
🔹حضرت امام، انقلاب اسلامی را انقلاب #محرومین و #مستضعفین می دانستند. در مقابل نیز #نظام_سرمایه_داری را نا اهلان و نامحرمان با اندیشه انقلاب اسلامی قلمداد می کنند. از این رو بر این نکته تاکید می کنند که کسانی می توانند همراه و همگام با انقلاب اسلامی پیش روند که درد فقر و محرومیت را کشیده باشند.
🔸امام خمینی در طول یک دهۀ پرحادثه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قشرهای مستضعف را سهامداران واقعی انقلاب معرفی می کنند. به گونه ای که در تمام صحنه ها، از انقلاب حمایت جانی، مالی، سیاسی و اقتصادی کردند.
از این رو امام با ترسیم #خط_استضعاف و #پابرهنگان به زحمات این قشر اشاره می کنند: «بررسی کنید اشخاصی که در پانزده خرداد جان دادند، سنگ قبرهای آنها را ببینید، کی بودند اینها؟ اگر در قشرهای اسلامی یک سنگ قبر از آن درجه های بالا پیدا کردید، آنها هم شرکت داشته اند، ولی پیدا نمی کنید. هر چه هست از این قشر پایین است، این قشر کشاورز است، این قشر کارگر است، این تاجر مُسْلِمْ است، این کاسب مُسْلِمْ است، این روحانی متعهد است، هر چه هست از این قشر است، پس 15 خرداد را به تبع اسلام اینها بوجود آوردند و به تبع اسلام اینها حفظ کردند و به تبع اسلام اینها نگهداری می کنند.»(صحیفه امام ج 7_ص 54_ 1358/3/15)
در مجالی دیگر نیز می فرمایند:« این نهضت از برکت شما زاغه نشین ها و امثال شما، یعنی این طبقه محروم، به برکت شما پیش رفت نهضت، شما طبقه محروم، چه دانشگاهی و چه روحانی و چه زاغه نشین ها و کارگرها بودید که اینطور با وحدت کلمه و بانگ الله اکبر پیش بردید.» (همان ،ج 9 _ ص271)
🔹خدمت به محرومین و مستضعفین یکی از مسائلی است که مورد توجه حضرت امام بوده است. از نظر ایشان خدمت به این قشر ارزشمند، در وهله اوّل اعطای حق آنها به خودشان است. خدمتگزار باید خدمت به محرومان را یک وظیفه؛ و افتخار و خود را محتاج آنان بداند، نه محرومان را محتاج کمک خویش! در اینصورت است که احترام و شرافت محرومان محفوظ خواهد ماند.
از نظر امام(س)، بی توجهی مسئولان کشور به منافع قشر مستضعف و بی تفاوتی نسبت به دردهای آنها، انحراف از اصول اسلامی و انقلابی تلقی می شود.
«در خدمت بندگان خدا و مستضعفین باشید و بیشتر از همه طبقات ضعیف را ملاحظه کنید و این خود یک عبادت بزرگ است.»« همان_ ج 16_ص205)
🔸توجه بخشی امام به #مالکان_سرمایه در خدمات رسانی به اقشار محروم جامعه از نکات برجسته سیره امام خمینی است. «یکی دیگر رفتاری است که با مردم و با این توده های مستضعف می شود. چه بسا باشد که خدمتها، خدمتهای ارزنده است لکن گاهی برخورد با بعضی افراد، یک برخوردی است که خدمت را هم پایمال می کند. مهم این است که واقعاً احساس بکنند این خدمتگزارها که خدمتگزارند، احساس این معنا را بکنند که این توده ها، بندگان محروم خدا هستند و بندگانی هستند که قبل از انقلاب آنقدر محرومیت داشتند و در انقلاب آنقدر خدمت کرده اند و بعد از انقلاب هم تا قیام به امر درست نشده است، باز جزء محرومین بوده اند و شما می خواهید به اینها خدمت کنید و خدمتگزار آنها هستید، مبادا یک وقتی در ضمن اینکه شما خدمت را می کنید یک درشتی ای باشد که خدمت شما را در خودش محو کند.»(همان_ ج 17_ ص 69 و 70 _ 1361/8/12)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ زالوصفتان/2
◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛ بخش پنجم: #جریان_سرمایهداری
🔹 امام خطر توجه نکردن به محرومان را در سیره مسئولان نظام هم مورد توجه قرار می دهند به گونه ای که ایشان از هشدارهای ایشان به کارگزاران توجه نمودن به اقشار ضعیف جامعه و جدا سازی خود از صاحبان قدرت و ثروت است. « همه مدیران و کارگزاران و رهبران و روحانیون نظام و حکومت عدل موظفند که با فقرا و مستمندان و #پابرهنه_ها بیشتر حشر و نشر و جلسه و مراوده و معارفه و رفاقت داشته باشند تا متمکنین و مرفهین و در کنار مستمندان و پابرهنه ها بودن و خود را در عرض آنان دانستن و قرار دادن، افتخار بزرگی ست که نصیب اولیاء شده و عملاً به شبهات و القائات خاتمه می دهد که بحمد الله در جمهوری اسلامی ایران، اساس این تفکر و بینش در حال پیاده شدن است.»(همان، ج 20، ص 129)
🔸ایشان در جایی دیگر نیز می فرمایند: «خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشتری برخوردار بشوند. معاذالله که این با سیره و روش انبیا و امیرالمؤمنین و ائمه معصومین _ علیهم السلام _ سازگار نیست.» (همان_ ج 20_ ص129)
🔹در بخشی از بیانات حضرت امام مستضعفین و مستکبرین غالباً بعنوان دو قطب مقابل هم مطرح شده اند. «مستکبرین منحصر نیستند به #سلاطین، منحصر نیستند به رؤسای جمهور، منحصر نیستند به دولتهای ستمگر، مستکبرین یک معنای اعمی دارد. یک مصداقش همان اجانبی هستند که تمام ملتها را ضعیف می شمرند و مورد تجاوز و تعدی قرار می دهند یک مورد هم همین دولتهای جابر و سلاطین ستمگر که ملتهای خودشان را ضعیف می شمرند و به آنها تعدی می کنند. هر فرد می شود که مستکبر باشد و می شود مستضعف باشد اگر من به زیردستهای خودم ولو چهار نفر باشند، تعدی و تجاوز کردم و آنها را کوچک شمردم، بنده خدا را کوچک شمردم من مستکبرم و او مستضعف و مشمول همان معنایی است که مستکبرین و مستضعفین هستند.»(همان_ ج 6_ ص272 و273)
🔸در منطق فکری امام مهمترین وظایف حکومت اسلامی خدمت به مستضعفان و محرومان جامعه و خارج کردن آنها از استضعاف و محرومیت است و این مهم تنها در کمک های امدادی و مقطعی خلاصه نمی شود بلکه وجه مهمتر آن، مبارزه ریشه ای با استضعاف و محرومیت است. مسئولان نظام در ابعاد سیاستگذاری، برنامه ریزی، قانونگذاری و اجرا باید ریشه کن نمودن محرومیت و #استضعاف را بعنوان یک اصل اساسی و روح حاکم بر کلیه قوانین و برنامه ها، مد نظر داشته باشند.از نظر حضرت امام(س) کمرنگ شدن #خدمت_به_محرومین و خدای ناکرده بی تفاوتی و بی توجهی نسبت به آنها، انحراف از اصول و معیارهای اسلامی و انقلابی است.
«این مستضعفین و این مستمندان را انشاءالله ما از آن مشکلاتی که دارند، محرومیتهایی که در طول تاریخ اینها کشیده اند ما بتوانیم و شماها بتوانید انشاءالله آنها را از این محرومیت ها نجات بدهید و همه آنها را انشاءالله به رفاه در دنیا و آخرت انشاءالله برسانید.»(همان_ ج 15_ ص284)
🔹در خصوص برداشت صحیح از بیانات امام دربارۀ جنگ فقر و غنا، دو مورد را می توان مطرح کرد که هر دو هم با رهنمودهای معظم له سازگار است.
امام هیچگاه قائل به مبارزه با ثروتمندان و متمولین نبودند بلکه در ادبیات و اندیشه والای امام غنایی که در آن درد فقراء و محرومین لحاظ نشود طاغوت و محکوم به بطلان است «امروز جنگ حق و باطل، #جنگ_فقر_و_غنا، جنگ استضعاف و استکبار و جنگ پابرهنه ها و #مرفهین بی درد شروع شده است و من دست و بازوی همه عزیزانی که در سراسر جهان کوله بار مبارزه را بر دوش گرفته اند و عزم جهاد در راه خدا و اعتلای عزت مسلمین را نموده اند، می بوسم.»«همان ـ ج 21 ـ ص234 )
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ زالوصفتان/3
◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛ بخش پنجم: #جریان_سرمایهداری
🔹علاوه بر این امام خمینی به وظایف علما و کارشناسان اسلامی برای ایجاد طرح هایی متناسب با رویکرد توجه به محرومان جامعه و لحاظ کردن حق آنان در دولت نیز می کوشد و می فرمایند: «این به عهده علمای اسلام و محققین و کارشناسان اسلامی است که برای جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اسلام، طرحها و برنامه های سازنده و در برگیرنده منافع محرومین و پابرهنه ها را ارائه دهند و جهان مستضعفین و مسلمین را از تنگنا و فقر معیشت بدر آورند» (همان، ج20 ،ص340)
🔻امام با هجمه به اندیشه های متزلزل و نابخردانه های غیراسلامی با صراحت میگویند: «دشمن ما(در این مسیر) فقط محمدرضا نبود. هر کس مسیرش، مسیر اسلام نباشد دشمن ما است» (صحیفه امام، جلد 6 ، ص257)
🔸امام خمینی حتی در وصیت نامه خویش نیز به ترسیم خط واقعی اندیشه خود در قبال مستضعفان و محرومان می پردازند:« یکی از اموری که لازم به توصیه و تذکر است، آن است که اسلام نه با#سرمایه_داری ظالمانه و بی حساب و محروم کننده تودههای تحت ستم و مظلوم موافق است، بلکه آن را بهطور جدی در کتاب و سنت محکوم میکند و مخالف عدالت اجتماعی میداند - گرچه بعض کج فهمان بیاطلاع از رژیم حکومت اسلامی و ازمسائل سیاسی حاکم در اسلام در گفتار و نوشتار خود طوری وانمود کردهاند (و باز هم دست برنداشتهاند) که اسلام طرفدار بیمرز و حد سرمایه داری و مالکیت است و با این شیوه که با فهم کج خویش از اسلام برداشت نمودهاند چهره نورانی اسلام را پوشانیده و راه را برای مغرضان و دشمنان اسلام باز نموده که به اسلام بتازند، و آن را رژیمی چون رژیم سرمایه داری غرب مثل رژیم امریکا و انگلستان و دیگر چپاولگران غرب به حساب آورند، و با اتکال به قول و فعل این نادانان یا غرضمندانه و یا ابلهانه بدون مراجعه به اسلام شناسان واقعی با اسلام به معارضه برخاستهاند - و نه رژیمی مانند رژیم کمونیسم و مارکسیسم لنینیسم است که با مالکیت فردی مخالف و قائل به اشتراک میباشند با اختلاف زیادی که دورههای قدیم تاکنون حتی اشتراک در زن و همجنس بازی بوده و یک دیکتاتوری و استبداد کوبنده در بر داشته.(همان، جلد 21 - ص444)
🔹ایشان همچنین در وصیت نامه خود #مالکان_ثروت را غیر از #اصحاب_قدرت و ثروت قلمداد می کنند و آنان را مورد سفارش خود قرار می دهند.« به ثروتمندان و پولداران مشروع وصيت ميكنم كه ثروتهاي عادلانه خود را به كار اندازيد و به فعاليت سازنده در مزارع و روستاها و كارخانهها برخيزيد كه اين خود عبادتي ارزشمند است و به همه در كوشش براي رفاه طبقات محروم وصيت ميكنم كه خير دنيا و آخرت شماها رسيدگي به حال محرومان جامعه است كه در طول تاريخ ستمشاهي و خانخاني در رنج و زحمت بودهاند و چه نيكو است كه طبقات تمكندار به طور داوطلب براي #زاغه و #چپرنشينان مسكن و رفاه تهيه كنند و مطمئن باشند كه خير دنيا و آخرت در آن است و از انصاف به دور است كه يكي بيخانمان و يكي داراي آپارتمانها باشد. (جلد 21 - ص444)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📂امام و مقابله با سازشکاری دولت موقت
⚫️به مناسبت ارتحال جانسوز امام خمینی قدس سره الشریف
▪️#سازشناپذیری_امام_خمینی قدس سره الشریف در برابر فکر و تصمیمات شرق و غرب یکی از ویژگیهای غیرقابل تردید ایشان بود. ویژگی که وجه تمایز ایشان با گروههای غربزده یا شرقزده نیز بود.
◾️با پیروزی #انقلاب_اسلامی و پیشنهاد مسئولان میانی دولت موقت به ریاست مهندس #مهدی_بازرگان شکل گرفت. طبیعی بود که مهندس بازرگان و سایر پرورشیافتگان غرب فرسنگها با این خصلت امام خمینی قدس سره الشریف فاصله داشتند و نمیتوانستند فکر و عمل سیاسی مستقلی داشته باشند و حضور نفوذیهایی مثل #عباس_امیرانتظام به تعمیق این سازشکاری انجامید.
▪️امام با درایت و بصیرت شگفتانگیز خود این ویژگی را میدید و با سازشکاری « #ساختاری »، « #حقوقی » و « #عملی » دولت موقت مقابله میکرد. در ادامه به نمونههایی از این تقابل تاریخی اشاره خواهیم کرد.
◀️پرونده ویژه تارنمای بنیاد تاریخپژوهی؛ به مناسبت ارتحال امام خمینی قدس سره الشریف:
🔲 https://b2n.ir/382275
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸خاطرات خود نگاشت همسر امام،: (۲۱)
◀️ سازگاری داشتن با شوهر!
🔹... من هیچگاه در طول زندگیم از آقا لباس نخواستم، هیچگاه درخواست #پول نکردم، چرا که خیلی سختم بود که خدای نکرده پاسخ او منفی باشد. بارها جورابم را #وصله میکردم و لباسهای کهنهام بسنده مینمودم تا کمتر برای خانه هزینه شود.
🔸البته حداقل سالی یک جفت کفش، یک چادر نماز، یکی دو پیراهن برای خود و فرزندانم تهیه میکردم. من از اینکه چیزی از آقا بخواهم که میلش نباشد و یا امکاناتش اجازه ندهد، پرهیز داشتم ...
🔹آقا آدم مقتصدی بود، من هم اینگونه شده بودم ولی چاره نبود، میبایست میگفتم که بچهها لباس لازم دارند و چون سؤال و درخواست برایم سخت بود تا لباسهایشان مندرس نشده بود نمیگفتم وقتی به آقا میگفتم بچهها لباس ندارند واقعاً نداشتند. (زندگینامه بانو #خدیجه_ثقفی (همسر امام) ص112)
#خاطرات_خودنگاشت_همسر_امام
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✉️ نامه انحلال حزب جمهوری اسلامی و پاسخ امام خمینی قدس سره الشریف
⏱به مناسبت سالگرد انحلال #حزب_جمهوری_اسلامی
بسم اللَّه الرحمن الرحيم. محضر مبارك مرجع عاليقدر و رهبر كبير انقلاب، #حضرت_امام_خمينى- مد ظله العالى
🔹همان طور كه آن رهبر عزيز اطلاع دارند، تأسيس « #حزب_جمهورى_اسلامى» از طرف هيأت مؤسس با مشورت آن #مقام_معظم و در شرايطى انجام شد كه نياز به يك #تشكل در برابر انبوه مسائل در آغاز انقلاب و لزوم انسجام و انتظام نيروهاى آگاه و مؤمن و گسترش آگاهیهاى انقلابى و تربيت كادرهاى فعال و كارآمد براى #اداره_كشور و خنثى كردن توطئه گروهكها و عوامل دشمن خارجى و ضد انقلاب داخلى بشدت احساس مىشد.
🔸اين حزب در طول سالهاى گذشته در حد توان خود به منظور تثبيت نظام جمهورى اسلامى و انجام تكاليف بزرگى كه بر دوش خود حس مىكرد، از هيچ كوششى فروگذار نكرد؛ و در كوران #توطئههاى_چپ_و_راست با فداكارى و تقديم شهدايى كه بعضى از آنان چهرههاى برجسته و فراموش نشدنى انقلابند، از جمله #شهداى_هفتم_تير، نقاب از روى نفاق برانداخت و مظلوميت و حقانيت خط امام را به نمايش گذارد.
🔹در طول #جنگ_تحميلى، حزب جمهورى اسلامى در سراسر كشور به وظيفه اسلامى خود براى بسيج مردم و شركت فعال در #جبهههاى_نور عمل كرد، و جمعى از كادرها و اعضاى آن در اين جهاد مقدس به افتخار #شهادت نايل آمدند. تعبد افراد اين حزب به اسلام و اعتقاد راسخ آنان به ولايت فقيه، كه خود عامل مهمى در كينهتوزى ضد انقلاب بود، ايجاب مىكرد كه در مراحل و مقاطع مختلف انقلاب، با كسب رهنمودهايى از آن مقام معظم، حركت حزب را تنظيم و سياستهاى آن را پىريزى نمايند.
🔸اكنون به فضل الهى نهادهاى جمهورى اسلامى تثبيت شده و سطح آگاهى و درك سياسى آحاد ملت انقلاب را از جهات عديده آسيب ناپذير ساخته و روشنبينى و توكل و قوّت اراده آن رهبر عاليقدر و فداكارى و آمادگى مردم #حزب_اللَّه توطئههاى ضد انقلاب داخلى و استكبار جهانى را بىاثر و كم خطر نموده است. لذا احساس مىشود كه وجود حزب، ديگر آن منافع و فوايد آغاز كار را نداشته، و به عكس، ممكن است تحزّب در شرايط كنونى بهانهاى براى ايجاد #اختلاف و دودستگى و موجب خدشه در وحدت و انسجام ملت گردد، و حتى نيروها را صرف مقابله با يكديگر و خنثىسازى يكديگر كند. لذا، همان طور كه قبلًا نيز كراراً عرض شد، شوراى مركزى پس از بحث و بررسى مبسوط و مستوفى با اكثريت قاطع به اين نتيجه رسيد كه مصلحت كنونى انقلاب در آن است كه «حزب جمهورى اسلامى» تعطيل و فعاليتهاى آن به كلى متوقف گردد.
🔹مراتب براى استحضار و كسب رهنمود عالى معروض مىگردد. و الامر إليكم، و ادام اللَّه بقائكم الشريف. سيد على خامنهاى- اكبر هاشمى رفسنجانى.
«بسمه تعالى
جنابان حجتى الاسلام آقاى خامنهاى و آقاى هاشمى- دام توفيقهما
موافقت مىشود. لازم است تذكر دهم كه حضرات آقايان مؤسسين محترم حزب، مورد علاقه اين جانب مىباشند. اميدوارم همگى در اين موقع حساس با اتفاق و اتحاد در پيشبرد مقاصد عاليه اسلام و #جمهورى_اسلامى كوشا باشيد. ضمناً تذكر مىدهم كه اهانت به هر مسلمانى چه عضو حزب باشد يا نه بر خلاف اسلام و #تفرقهاندازى در اين موقع از بزرگترين گناهان است. و السلام عليكما و رحمة اللَّه.
11 خرداد 66
روح اللَّه الموسوي الخمينى»(صحیفه امام ج20 ص276-275)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸خاطرات خود نگاشت همسر امام : (۲۲)
◀️پنجاه و چهار سال زندگی با رودروایستی
🔸خیال میکنید همین طوری یک مرتبه میگفتم بچهها لباس ندارند؟ نه! واقعاً یک ماه فکر میکردم، سختم بود که هنوز هم سختم است، سعی میکردم به آرامی بگویم بچهها لباس ندارند و او هم به آرامی جواب میداد: پول ندارم. دیگر اصرار فایده نداشت. من هم اهل اصرار نبودم میرفتم از گوشه و کنار چیزی تهیه میکردم یا مثلاً گوشه قبای مندرس خودش را و یا پیراهن کهنه خودم و یا لباس کهنه بچههای بزرگتر را از هر کدام که امکان داشت لباس بچه کوچکتر میکردم و چون خیاطی بلد بودم دوخت و دوزش برایم سخت نبود...
🔹یادم هست یک هفته فکر کردم که بگویم کفش ندارم، باز نتوانستم. با خودم گفتم زن! نداشته باشی بهتر است یا اینکه بگویی در حالی که میدانی ندارد و جواب هم روشن است، دیدم نداشته باشم بهتر است و منصرف شدم. هنوز هم که پنجاه و چهار سال است از زندگی مشترکمان میگذرد و او امام است شخصیتم اجازه نمیدهد از او چیزی بخواهم. (زندگینامه بانو #خدیجه_ثقفی (همسر امام) ص (111-112
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.