eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
914 ویدیو
634 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
دستور صریح امام خمینی به لزوم حفظ حجاب اسلامی در وزارت‌خانه‌ها و ادارات دولتی پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/14 الآن وزارتخانه‌ها ـ این را می‌گویم که به دولت برسد، آن‌طوری که برای من نقل‏ می‌کنند ـ باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامی نباید در آن معصیت‏‎ ‎‏بشود. در وزارتخانه‌های اسلامی نباید زن‌های لخت بیایند؛ زن‌ها بروند اما با حجاب باشند.‏‎ ‎‏مانعی ندارد بروند؛ اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعی باشند، با حفظ جهات شرعی‏‎ ‎‏باشند. (صحیفه امام، ج6، صص329-328) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شهید بهشتی و مساله آزادی در اسلام پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/15 «اگر گناه کردن من و گستاخی من در محیط اجتماعی این نوجوان عزیز را بلغزاند و او را به گناه بکشاند من به او خیانت کرده‌ام و اسلام آزادی در خیانت را آزادی نمی‌داند، ضد آزادی می‌داند.» 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حجاب ضرورتی شرعی پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/16 مقام معظم رهبری: 🔹حجاب یک ضرورت شریعتی است؛ شریعت است؛ ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ این را همه باید بدانند. این که حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب هست، لازم است، ضروری است، نه، جای خدشه و شبهه ندارد؛ یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود، منتها آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی‌کنند، این‌ها را نباید متّهم کرد به بی‌دینی و ضدّانقلابی؛ نه. (1401.10.14) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجاب اسلامی ضامن زنده ماندن ارزش‌های بانوان پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/17 امام خمینی قدس سره الشریف: باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ‏‎ ‎‏آن ارزش‌های شماست. هرچه را که خدا دستور فرموده است ـ چه برای زن و چه برای‏‎ ‎‏مرد ـ برای این است که، آن ارزش‌های واقعی که این‌ها دارند و ممکن است به واسطه‏‎ ‎‏وسوسه‌های شیطانی یا دست‌های فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال می‌شدند این‌ها، این‏‎ ‎‏ارزش‌ها زنده بشود.(صحیفه امام، ج19، ص185) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
عصمتیه.pdf
348.8K
آشنایی با مبارزات فرهنگی-سیاسی «دختران عصمتیه» پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/18 🔹در واپسین سال‌های دهه چهل آن‌گاه که امام خمینی، ایده تشکیل حکومت اسلامی را در قالب «نظریه ولایت‌فقیه» مطرح کرد، گروه‌های مبارز جدیدی در میان جوانان حوزه و دانشگاه شکل گرفت که آرمان آن‌ها دیگر رابطه‌ای با الگوهای غربی نداشت. 🔸با همین پیش‌زمینه بود که «مؤسسه عصمتیه» خرمشهر -که مرکزی دینی و فرهنگی بود- به پایگاهی برای روشنگری دختران و زنان ایران شد و فعالیت‌های مذهبی-سیاسی این مؤسسه مایه نگرانی ساواک گردید؛ از این رو دو تن از سخنرانان آنجا به نام‌های معصومه اژدر افشار و فخریه اژدرافشار را دستگیر و مؤسسه را تعطیل نمود اما دختران مقاوم عصمتیه برنامه‌های خویش را پیش گرفتند... ادامه متن در مقاله ضمیمه: روزنه‌هایی امید در فضای ناامیدی زن ایرانی/ برگرفته از کتاب نهضت امام خمینی (س)، دفتر چهارم (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره19، بهار1388. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️قصیده عرفانی و زیبای امام خمینی قدس سره الشریف در وصف حضرت معصومه سلام الله علیها پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/19 🔹ای‌‌ ازلیّت، به تربت تو مُخمّر! وی‌‌ ابدیّت، به طلعت تو مُقرّر! 🔸آیت رحمت ز جلوه‌ی‌ تو هویدا رایَتِ قدرت در آستینِ تو مُضْمَر 🔹جودت، همبسترا به فیض مقدّس لطفت همبالشا به صدرِ مُصَدّر 🔸عصمتِ تو تا کشید پرده به اجسام عالَم اجسام گردد عالَم دیگر 🔹جلوه‌ی‌ تو، نور ایزدی‌ را مَجْلی‌ٰ عِصمت تو، سِرّ مُختفی‌ را مَظهر 🔸گویم واجب تو را، نه آنَتْ رُتبت خوانم ممکن تو را، ز مُمکِن برتر 🔹ممکن اندر لباس واجب پیدا واجبی‌ اندر ردای‌ امکان مُظْهر 🔸ممکن، امّا چه ممکن، علّت امکان واجب، امّا شعاعِ خالقِ اکبر 🔹ممکن، امّا یگانه واسطه‌ی‌ فیض فیض به مِهْتر رسد، وزان پس کهتر 🔸ممکن، امّا نمودِ هستی‌‌ از وی‌ ممکن، امّا ز مُمکِناتْ فزونتر 🔹وین نه عجب، زانکه نور اوست ز نور وی‌ از است و او ز پیمبر 🔸نور خُدا در پیدا کرد تجلّی‌ ز وی‌ به حیدر صفدر 🔹و ز وی‌، تابان شده به حضرت زهرا اینک ظاهر ز دُختِ موسی‌ جعفر 🔸این است آن نور، کز مشیّت «کُنْ» کرد عالم، آن‌کو به عال است مُنوّر 🔹این است آن نور، کز تجلّی‌ قدرت داد به دوشیزگان هستی‌ زیور 🔸شیطانْ عالِم شدی‌ اگر که بدین نور ناگفتی‌ آدم است خاک و من آذر 🔹آبِروی‌ مُمْکِناتْ جمله، از این نور گر نَبُدی‌، باطل آمدند سراسر 🔸جلوه‌ی‌ این، خود عَرَض نمود عَرَض را ظِلّش بخشود جوهریّتِ جوهر 🔹عیسی‌ِ مریم به پیشگاهش دربان موسی‌ِ عمران به بارگاهش چاکر 🔸آن یک چون دیده‌بان، فرا شده بر دار وین یک چون قاپقان، معطّی‌ بر در 🔹یا که دو طفل‌اند در حریم جلالش از پی‌ تکمیل نفس آمده مُضطَر 🔸آن یک، «انجیل» را نماید از حفظ وین یک «تورات» را بخواند از بر 🔹گر که نگفتی‌: امام هستم بر خلق موسی‌ِ جعفر ولّیِ‌ حضرتِ داور 🔸فاش بگفتم که این رسول خدای‌ است معجزه‌اش می‌ بُوَد همانا دختر 🔹دختر، جُ‍ز فاطمه نیاید چون این صُلْبِ پِدر را و هم مَشیمه‌ی‌ مادر 🔸دختر، چون این دو، از مَشیمه‌ی‌ قدرت نامد و ناید، دگر هُماره مُقدّر 🔹آن یک، امواج اعلم را شده مبدأ وین یک، افواج حلم را شده مَصْدر 🔸آن یک، موجود از خطابش مَجْلی‌ٰ وین یک، معدوم از عقابش مُسْتَر 🔹آن یک، بر فرق انبیا شده تارک وین یک، اندر سرْ اولیا را مِغفر 🔸آن یک، در عالم جلالت کعبه وین یک، در مُلک کبریایی‌ مَشْعَر 🔹لمْ یَلِد م بسته لب و گر نه بگفتم دختِ خُدایند این دو نور مُطهّر 🔸آن یک، کوْن و مکانْش بسته به مَقْنَع وین یک، مُلکِ جهانْش بسته به مِعْجَر 🔹چادر آن یک، حِجابِ عصمت ایزد مِعْجَرِ این یک، نقابِ عفّتِ داور 🔸آن یک، بر مُلک لایَزالی‌، تارُک وین یک، بر عرش کبریایی‌ افسر 🔹تابشی‌ از لطفِ آن، بهشتِ مُخَلّد سایه‌ای‌ از قهر این، جحیم مُقَعّر 🔸قطره‌ای‌ از جودِ آن، بِحارِ سماوی‌ رَشْحه‌ای‌ از فیض این، ذخایر اغیر 🔹آن یک، خاکِ مدینه کرده مُزّین صفحه‌‌ی‌ قم را نموده، این یک انور 🔸خاک قم، این کرده از شرافتْ جنّت آب مدینه، نموده آن یک، کوثر 🔹عرصه‌ی‌ قم غیرت بهشت برین است بلکه بهشتش، یَساولی‌ است برابر 🔸زیبد اگر خاک قم به «عرش» کند فخر شاید، گر «لوح» را بیابد همسر 🔹خاکی‌، عجب خاک! آبروی‌ خلایق ملجأ بر مُسلم و پناه به کافر 🔸گر که شنیدندی‌ این قصیده‌ی‌ هندی‌ شاعر شیراز و آن ادیب سخنور 🔹آن یک طوطی صفت همی نسرودی ای‌ به جلالت ز آفرینش برتر 🔸وین یک قمری‌ نمط هماره نگفتی‌ ای‌ که جهان از رُخ تو گشته منوّر 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
برکات هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به روایت مقام معظم رهبری پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/20 🔹« این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.امروز هم مرکز معرفتی دنیای اسلام، شهر قم است.»(مقام معظم رهبری 1389.7.29) ✳️ ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها؛ و آغاز مبارک باد. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸تصویر پنل اختصاصی انتشارات بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔹کتاب «الف لام خدمت یا خیانت» مجموعه‌ای از مقالات تاریخی در نقد کتاب «الف لام خمینی» است که از ماه‌ها قبل برای اخذ مجوز به وزارت ارشاد ارسال شده اما تا کنون هیچ‌گونه ابلاغیه اصلاحی یا تأئیدیه از وزارت ارشاد دریافت نکرده است و مع‌الاسف مسئولین امر پاسخ روشنی ارائه نمی‌کنند. 🔸تصویر فوق؛ پنل اختصاصی انتشارات بنیاد تاریخ‌پژوهی است که با تأیید مدعای بنیاد تاریخ‌پژوهی در معرض دید مخاطبان فرهیخته قرار گرفته است. پیش از این توضیحات بنیاد تاریخ‌پژوهی در این رابطه منتشر شده بود: 🖇ماجرای عدم صدور مجوز کتاب «الف لام؛ خدمت یا خیانت؟» 🔹همچنان سرنوشت این کتاب تاریخی در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. امید است متولیان امر فرهنگ، با لحاظ شرایط پیچیده فعلی در ترویج مطالب تحریف‌آمیز علیه امام، در رویکرد و عملکرد خویش تجدیدنظر نمایند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لزوم تحول صدا و سیما 🔻 | 31اردیبهشت 🔹من همیشه از این رادیو- تلویزیون نگرانی داشته‌ام؛ برای این‌که این رادیو- تلویزیون یک بنگاهی است که از تمام این رسانه‌های گروهی مهم‌تر است؛ برای اینکه الان در تمام دهات، در تمام شهرستان‌ها، تقریباً عمومی شده است. رادیو- تلویزیون هم تقریباً و آناً هر مطلبی واقع می‌شود، همه جای ایران و خارج متوجه می‌شوند. 🔸و این رادیو- تلویزیون باید اصلاح بشود؛ یعنی باید متحول بشود به یک بنگاه تعلیمی، آن هم تعلیمات اسلامی. اخباری که در آنجا گفته می‌شود و واقع می‌شود، باید بر خلاف موازین اسلام نباشد [که‌] هر گروهی بخواهند توطئه کنند، بیایند در رادیو- تلویزیون حرفهایی بزنند که توطئه‌آمیز باشد. البته نه اینکه ما می‌گوییم باید سانسور باشد؛ ما می‌گوییم باید بر طریق اسلام و ملت باشد...(31اردیبهشت1359، صحیفه امام، ج12، صص327-324) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لزوم حذف ربا از بانک‌ها 🔻 | 1خرداد اصل بهره از پول یک امری است بسیار خلاف انصاف و خلاف انسانیت که یک پولی آنجا گذاشته‌اند، بعد آن پول نه کاری، نه چیزی، یک چیزی در آورند. بدترین انواع استثمار همین رباست که در مقابل هیچ، خود پول که هست و در مقابل هیچ، این بزاید، بهره بردارد. در اسلام، این البته به هر صورتش حرام است حتی این فرارهایی که بعضیها جایز می‌دانند، این فرارها هم صحیح نیست. فرار از ربا هم صحیح نیست. یک راههایی گفته شده است، لکن آنها هم صحیح نیست بهره‌برداری از این نقود و از پول به هیچ وجه در اسلام جایز نیست. از جهتی که یک همچو بانک اسلامی که مبنایش بر این باشد که بهره در کار نباشد و ربا در کار نباشد، این یک خدمت بزرگی است به جامعه و به اسلام، هر دو، که امید است که احتیاج مردم از سایر بانکها به واسطه این بانک سلب بشود و مردم توجه بکنند به این بانک که اسلامی است، مبنایش اسلام است، اسلامی است و مبنایش بر این است که استثمار نکند مردم را، بهره‌برداری از انسان بیخودی نکند...(1خرداد1358، صحیفه امام، ج7، صص426-425) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ضرورت مبارزه با جریان اسلام منهای روحانیت 🔻 | 2خرداد 🔹...این همه تبلیغاتی که می‌کنند اهل قلم- نمی‌دانم- اهل بیان، تبلیغاتی که می‌کنند که ما از آن دیکتاتوری فارغ شدیم، دیکتاتوری عمامه و کفش آمده است، اینها ضد اسلامند. می‌دانند که آخوند دیکتاتور نیست، آخوند می‌خواهد مردم آزاد باشند، آخوند می‌خواهد استقلال باشد، آخوند با توطئه مخالف است نه با آزادی. این‌ها می‌خواهند که روحانیت را کنار بگذارند... 🔸دشمنی بعض از این طوایف برای اسلام کمتر از دشمنی او (محمدرضا شاه) نبود. او در عین قدرتش هم باز اسم خدا می‌آورد، باز زیارت می‌رفت- و لو ریا هم بود؛ اما این‌ها ریایی‌اش را هم حاضر نیستند! این‌ها همچو فرار می‌کنند از اسلام و از قرآن و از احکام اسلام که حاضر نیستند دروغش را بگویند که توی دل‌شان خلاف هم باشد! بگویند به لفظ. بعض از این نویسنده‌های ما حاضر نیستند برای جلو بردن مقصدشان یک کلمه اسلام را تو [ی‌] کار بیاورند و لو برای اینکه بازی بدهند ما را. با این‌ها باید ما همان مبارزه‌ای را بکنیم که با محمد رضا کردیم؛ برای اینکه توطئه در کار است نه قضیه آزادی. آزادی لکن توطئه نه. جمع‌آوری قشرها را درهم و برهم و میتینگ راه انداختن برای هر بهانه‌ای، برای هر استخوانی میتینگ راه انداختن و دنبالش با اسلام مخالفت کردن، قابل تحمل نیست...(2خرداد1358، صحیفه امام، ج7، صص465-454) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید | بخشی از سخنان انقلابی شهید رجایی در تحلیل جنگ تحمیلی-سازمان ملل متحد ✳️سالروز فتح خرمشهر شهید رجایی: به مردم جهان اعلام می‌کنیم آنچه در سرنوشت ساز است و جنگندگان می‌باشد نه سلاح و مهمات.و بر این اساس از هم‌اکنون با قاطعیت اعلام می‌داریم که در این ایمان اسلامی و انقلابی مردم ما برنده واقعی و اصلی خواهد بود نه و نه و می‌دانیم که این جنگ تحمیلی در نهایت و به طور قطع به پیروزی حق بر باطل خواهد انجامید. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ‌های مورخ خبیر انقلاب اسلامی در رابطه با «هشت سال دفاع مقدس» ✳️سالروز فتح خرمشهر 🗞بازنشر مصاحبه روزنامه کیهان با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در این مصاحبه پاسخ پرسش‌های ذیل را خواهید خواند: چه دست‌هایی و روی چه انگیزه‌ای این جنگ را بر ایران اسلامی تحمیل کرد؟ آیا استکبار جهانی با تحمیل این جنگ توانست به خواسته‌های استعماری خود دست یابد؟ این جنگ تحمیلی چه دست آوردهایی برای انقلاب اسلامی به همراه داشته است؟! آیا استکبار جهانی و ابرقدرت‌ها تلاش داشتند که صلح را نیز بر ایران تحمیل کنند؟ برخی از لیبرال‌ها این پرسش را مطرح می‌کنند که «چگونه می‌شود که هم جنگ تحمیلی باشد و هم صلح»؟! لیبرال‌ها با مطرح کردن صلح با صدام چه غرض و انگیزه‌ای را دنبال می‌کردند؟ پاسخ به این سؤالات در: تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
21.pdf
10.23M
موهوماتی از چرایی وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران ✳️سالروز فتح خرمشهر 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی دریافت که دیر یا زود نبرد سرنوشت ساز و آزادی بخش فلسطین به رهبری ایران و با بسیج امت اسلام آغاز خواهد شد و سرزمین مقدس به آغوش مام میهن باز خواهد گشت. لذا به مدت ۸ سال به نیابت از صهیونیست‌ها با ایران جنگید تا صهیونیست‌ها در فلسطین به اشغالگری، خونریزی و جنایت ادامه دهند و از نابودی در امان بمانند. امام در مقابل این حرکت ها اتحاد و همسویی و همراهی سران کشورهای اسلامی را تنها چاره رهایی از چنگال استکبار جهانی و صهیونیسم می دانستند و آن را به عنوان سیاست استراتژیک خود دنبال می کردند. 🔸عناصر ضد انقلاب برون مرزی و مهره‌های وابسته به امریکا و رژیم صهیونیستی، به منظور زیر سئوال بردن راه امام سالیان درازی تبلیغ کردند که عامل اصلی حمله صدام به ایران را تندروی و موضع گیری‌های آتشین امام معرفی نمایند. در خاطرات منسوب به آقای منتظری دنباله روی از این خط فکری کاملاً دیده می شود که در این نوشتار بدان پرداخته خواهد شد و در مقاله ضمیمه پاسخ به این تحریفات را خواهید خواند. ضمیمه: مقاله«موهوماتی از چرایی وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره21، پاییز 1388. به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ به یک شبهه تاریخی؛ چرا امام خمینی مردم عراق را دعوت به قیام کرد؟ ✳️سالروز فتح خرمشهر بازنشر مصاحبه تسنیم با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی امام در نجف چه ارتباطی با دولت حاکم و مردم عراق داشت و حزب بعث عراق نیز چه سیاست‌هایی را در قبال امام پیگیری و اجرا می‌کرد؟ بخش عظیمی از جمعیت مردم عراق، شیعیان بوده و هستند. ارتباط مردم شیعه عراق و به‌خصوص گروه‌های سیاسی و مذهبی شیعی با امام خمینی(ره) در آن مدتی که ایشان در عراق حضور داشتند، چگونه بود؟ همچنین حزب بعث عراق چه کنترلی بر روابط مردم شیعه عراق با امام خمینی(ره) داشت؟ در دوران حاکمیت حزب بعث بر عراق، ایرانی‌ها و شیعیان ایرانی‌الاصل بسیاری به‌دستور صدام از کشور عراق اخراج شدند. روابط این ایرانی‌ها با امام خمینی چگونه بود و هدف عراق از اخراج ایرانی‌ها چه بود؟ ضمن اینکه در دوران اقامت امام در عراق، گروه‌ها و افراد مبارز بسیاری به نجف سفر می‌کردند، صدام چه کنترلی بر روابط این گروه‌ها و افراد با امام خمینی داشت؟ آیا واقعاً انقلاب اسلامی تهدیدی برای دولت‌های منطقه بود؟ و آیا امام خمینی(ره) می‌توانست با اعزام سفرای صلح و اعلام اینکه انقلاب اسلامی اهل دوستی و صلح با همسایگان و دولت‌های منطقه است، مانع از وقوع جنگ تحمیلی شود؟ واکنش صدام نسبت به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران چه بود؟ آیا از روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران استقبال کرد یا اینکه اقدامات دیگری انجام داد؟ مجموعه اقدامات صدام مخفی بود یا اینکه صدام جنگ روانی و تبلیغاتی علیه انقلاب اسلامی ایجاد کرده بود؟ شعار اصلی امام خمینی در دفاع مقدس “جنگ جنگ تا رفع فتنه” بود. منظور امام از این شعار چه بود؟ آیا منظورشان این بود که صدام ساقط شود یا اینکه ایران به نقطه‌ای برسد که دیگر هیچ کشوری توان تهاجم به ایران را نداشته باشد؟ پاسخ به این سؤالات در: تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روندپژوهی پذیرش قطعنامه 598 توسط امام خمینی(ره.pdf
587.1K
روشنگری تاریخی در رابطه با روند پر رمز و راز تصویب یک «قطعنامه» ✳️سالروز فتح خرمشهر 🔹یکی از ابعاد پر رمز و راز تاریخ جنگ، مسئله پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که با گذشت بیش از سه دهه، هنوز با فقر آثار متقن و تحلیلی در این باب مواجهیم. به تصریح امام، تصمیم قبول قطعنامه مبتنی بر یک سلسله «حوادث و عواملى» بوده که تحلیل محققانه آن را موکول به آینده نموده‌اند و به نظر می‌رسد اکنون وقت رمزگشایی از این تصمیم تاریخی است. چه اینکه بازشناسی فرایند تصمیم‌سازی‌های کلان سیاسی، در پیشگیری از تکرار برخی تصمیمات سخت و بعضاً تلخ، مؤثر خواهد بود. 🔸اجماع مسئولان عالی‌رتبه سیاسی و نظامی از جمله اموری است که در روند تصمیم‌سازی و تغییر نظر اولیه امام، در دو مقطع تاریخی سرنوشت‌ساز بعد از فتح خرمشهر و پذیرش قطعنامه، نقش تعیین‌کننده داشته و به نوعی، متضمن حجت شرعی و عقلی برای تصمیم نهایی امام بوده است. پرسش آن است که در مدت کوتاه تصدی قائم‌مقامی فرماندهی کل قوا در بازه زمانی 12خرداد1367 تا 27تیر1367، چه اتفاقاتی رخ داد که امام در تصمیم قاطع خود پیرامون پایان جنگ، تجدیدنظر کردند؟... 🖇ضمیمه: مقاله «روندپژوهی پذیرش قطعنامه 598 توسط امام خمینی(ره)»، سهراب مقدمی شهیدانی، نشریه علمی مطالعات دولت‌پژوهی در جمهوری اسلامی ایران، شماره2، آبان1401. به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام تاریخی امام خمینی پس از فتح خرمشهر ✳️سالروز فتح خرمشهر ‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏ 🔹با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به اینجانب شده است، سپاس بی‌حد‏‎ ‎‏بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و‏‎ ‎‏حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود. اینجانب با یقین به آن‌که « ‏‏مَا‏‎ ‎‏النَّصْرُ إلاّ مِنْ عِندِالله ِ» از فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح، که دست قدرت حق از‏‎ ‎‏آستین آنان بیرون آمد و کشور ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ را از چنگ گرگان‏‎ ‎‏آدم‌خوار که آلت‌هایی در دست ابرقدرتان خصوصاً امریکای جهان‌خوارند بیرون آورد و‏‎ ‎‏ندای «الله اکبر» را در عزیز طنین‌انداز کرد و پرچم پرافتخار «لااله الا الله » را بر‏‎ ‎‏فراز آن شهرِ خرّم ـ که با دست پلید خیانتکاران قرن به خون کشیده شده و «خونین‏‎ ‎‏شهر»‎‏ نام گرفت ـ ‏‏[‏‏بیافراشت‏‏]‏‏ تشکر می‌کنم. و آنان فوق تشکر امثال من هستند. آنان به‏‎ ‎‏یقین مورد تقدیر ناجی بشریت و برپا کننده عدل الهی در سراسر گیتی ـ روحی لتراب‏‎ ‎‏مقدمه الفداء ـ می‌باشند. آنان به آرم ما رَمَیْتَ إذْرَمَیْتَ وَ لکِنَ الله رَمی‏‎ مفتخرند.‏ 🔸‏‏مبارک باد و هزاران بار مبارک باد بر شما عزیزان و نور چشمان اسلام این فتح و نصر‏‎ ‎‏عظیم که با توفیق الهی و ضایعات کم و غنایم بی‌پایان و هزاران اسیر گمراه و مقتولین و‏‎ ‎‏آسیب‌دیدگان بدبخت که با فریب و فشار ، این ابرجنایتکار دهر، به تباهی‏ ‎‏کشیده شده‌اند، سرافرازانه برای اسلام و میهن عزیز افتخار ابدی به هدیه آوردید. و‏‎ ‎‏مبارک باد بر فرماندهان قدرتمند که فرماندهان چنین فداکارانی هستند که ستاره ‏درخشنده پیروزی‌های آنان بر تارک تاریخ تا نفخ صور نورافشانی خواهد کرد. و مبارک‏‎ ‎‏باد بر ملت عظیم‌الشأن ایران اینچنین فرزندان سلحشور و جان برکفی که نام آنان و‏‎ ‎‏کشورشان را جاویدان کردند. و مبارک باد بر اسلام بزرگ این متابعانی که در دو جبهه‏‎ ‎‏جنگ با دشمن باطنی و دشمنان ظاهری پیروزمندانه و سرافراز امتحان خویش را دادند و‏‎ ‎‏برای اسلام سرافرازی آفریدند.‏ 🔹و هان ای فرزندان قرآن کریم و نیروهای ارتش و سپاهی و بسیج و ژاندارمری و‏‎ ‎‏شهربانی و کمیته‌ها و عشایر و نیروهای مردمی داوطلب و ملت عزیز، هوشیار باشید که‏ پیروزی‌ها هر چند عظیم و حیرت‌انگیز است شما را از یاد خداوند که نصر و فتح در دست‏‎ ‎‏اوست غافل نکند و غرور و فتح شما را به خود جلب نکند؛ که این آفتی بزرگ و دامی‏‎ ‎‏خطرناک است که با وسوسه شیطان به سراغ آدم می‌آید و برای اولاد آدم تباهی‏ می‌آورد. و من با آنکه به همه شما اطمینان تعهد به اسلام دارم، لکن از تذکر، که برای‏‎ ‎‏مؤمنان نفع دارد، باید غفلت نکنم؛ چنانچه از نصیحت به حکومت‌های همجوار و منطقه‏‎ ‎‏دریغ ندارم. و آنان می‌دانند امروز با مظلوم، دولت و ملت پیروزمند ما از‏‎ ‎‏موضع قدرت سخن می‌گوید. و من به پیروی از آنان به شما اطمینان می‌دهم که اگر از‏‎ ‎‏اطاعت بی‌چون و چرای امریکا و بستگان آن دست بردارید و با ما به حکم اسلام و قرآن‏‎ ‎‏کریم رفتار کنید، از ما جز خیر و پشتیبانی نخواهید دید. 🔸و شما بدانید آن‌قدر که ابرقدرت‌ها‏‎ ‎‏از صدام، این نوکر چشم و گوش بسته، پشتیبانی کردند از شماها که قدرت‌های کوچک و‏‎ ‎‏حکومت‌های ضعیف هستید پشتیبانی نمی‌کنند. و شما عاقبت این جنایت‌کار و هم‌قطار‏‎ ‎‏جنایتکارش شاه مخلوع را به عیان دیده‌اید. قدرت‌های بزرگ بیش از آن‌چه از شما استفاده‏‎ ‎‏نمایند از شما طرفداری نمی‌کنند. و شماها را برای منافع خویش به هلاکت می‌کشند. و‏‎ ‎‏من نصیحت برادرانه به شما می کنم که کاری نکنید که قرآن کریم برای برخورد با شما‏‎ ‎‏تکلیف نماید و ما به حکم خدا با شما رفتار کنیم. و یقین بدانید که امثال ‏مصری و حسین اردنی و دیگر هم جنایتکارانِ آنان برای شما نفعی ندارند و دین و‏‎ ‎‏دنیای شما را تباه می کنند. و اگر با نشست‌های خود بخواهید طرح یا فهد را، که مرده‌اند، زنده کنید؛ که ما خطر بزرگ برای کشورهای اسلامی خصوصاً حرمین‏‎ ‎‏شریفین می‌دانیم، اسلام به ما اجازه سکوت نمی‌دهد. و اینجانب در پیشگاه مقدس‏‎ ‎‏خداوند تکلیف الهی خود را ادا نمودم. اکنون دست تضرع و دعا به سوی خالق یکتا بلند‏‎ ‎‏کرده و به قوای مسلح اسلام و فداکاران قرآن کریم و میهن عزیز ایران دعا می کنم، و‏‎ ‎‏سلامت و سعادت و پیروزی آنان را خواستار هستم.‏ 🔹سلام و درود بی پایان بر فرماندهان متعهد قوای مسلح و بر رزمندگان فداکار و بر ملت‏‎ ‎‏دلیر ایران عزیز و سرشار از شادیها. والسلام علی عبادالله الصالحین.‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ منبع: صحیفه امام، ج16، صص259-257 ‏ به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db‎
تعهد دینی؛ شرط خدمتگذاری به کشور 🔻 | 3خرداد 🔹...گمان نشود که کسانی که ایمان ندارند اینها هم خدمت به کشور می‌کنند و فرقی ما بین آنها و آن کسانی که ایمان دارند نیست. و الَّذِینَ کَفَرُوا یَتَمَتَّعُونَ و یَاْکُلُونَ کَمَا تاکُلُ الاَنعَامُ و النَّارُ مَثویً لَهُم (محمد/12) کسی که ایمان ندارد نظیر حیوانات خوراکش هست. یعنی در آخور الاغ، نبی اکرم کاه بریزد یا ابو جهل کاه بریزد، هیچ فرقی به حال او نمی‌کند. او می‌خواهد بخورد. حیوان می‌خواهد، میل دارد کسی تیمارش کند؛ این تیمارکننده علی بن ابی طالب باشد یا ابن‌ ملجم، این فرقی به حالش نمی‌کند. اگر ابن ملجم بهتر تیمار کرد، با او بیشتر رفیق است. 🔸این آیه شریفه، که این مطلب را می‌فرماید، دستور کلی است برای شناخت منحرف از غیر منحرف که ما چطور منحرف‌ها را بشناسیم، و چطور غیر منحرف‌ها را. منحرف‌ها آن‌ها هستند که فرقی به حالشان نمی‌کند که این پارک، این اتومبیل، که به دستشان آمده از راه صحیح آمده یا از راه دزدی، خیانت شده است و این به دستش رسیده است یا اینکه نه، روی امانت و روی یک کسب صحیح آمده است؛ هیچ فرقی به حال او نمی‌کند. او اتومبیل را می‌خواهد؛ او خوبی اتومبیل را می‌بیند؛ از کجا آمده، این اصلًا پیش او مطرح نیست؛ چنانچه پیش «انعام» (حیوانات) مطرح نیست که از کجا آمد. و آن اشخاص انحرافی نظیر همان حیوانات از کجا آمده مطرح نیست، چه هست مطرح هست. 🔹شما می‌توانید جوان‌ها را تربیت کنید به یک تربیتی که تقوا در آن باشد، نظر این باشد که این از کجا آمده است؛ این شغل را کی به او داده است؛ این شغل چه شغلی هست و چه کاری باید اینجا انجام بدهد...(3خرداد1358، صحیفه امام، ج7، صص474-467) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بازخوانی تاریخی فتح خرمشهر توسط مقام معظم رهبری 🔹 رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار نمایندگان مجلس: حماسه عظیم ، حقاً و انصافاً کار بزرگ کم‌نظیری بود. فتح خرمشهر یک حادثه معجزه‌آسا بود. بعد از فتح خرمشهر، بعضی از رؤسای جمهور و واسطه‌ها می‌آمدند؛ آقای که شخصیت جاافتاده مهمی بود در ، آمد، به من گفت که امروز وضع شما با دیروز فرق می‌کند به خاطر فتح خرمشهر. 🔸 عظمت فتح خرمشهر چشم‌ها را به خود جلب می‌کند اما من می‌خواهم بگویم از فتح خرمشهر یا مهم‌تر یا لااقل به همان اندازه مهم، جریانات این است، این عملیاتی که منتهی شد به فتح خرمشهر، این عملیات، آن فداکاری‌ها، آن ابتکارها، آن نقشه‌ها و طرح‌های جنگی که به نظر بنده باید در دانشگاه‌های جنگ تدریس بشود. 🔹 اگر شما نمایندگان مجلس فرصت پیدا می‌کنید که در شهر خودتان تبلیغات انتخاباتی بکنید با خیال راحت بروید بین مردم حرف بزنید، بعد مردم با خیال راحت بروند پای صندوق اسم شما را بیندازند در صندوق، بعد بیایید در مجلس، به‌خاطر آن فداکاری‌هاست، به‌خاطر آن شهادت‌هاست، به‌خاطر‌ آن از خودگذشتگی‌های به معنای واقعی کلمه است. ۱۴۰۲/۰۳/۰۳ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ضرورت‌های اسلامی و اخلاقی نمایندگی مجلس 🔻 | 4خرداد 🔹...شما وکیل مردمی هستید که همه اسلام را می‌خواهند، و همه کشور خودشان را می‌خواهند. و شما باید برای این ملت خدمت بکنید، به آن چیزی که شما را وکیل کرده است خدمت بکنید. اگر انحراف پیدا کنید بر خلاف ملت، خیانت کرده‌اید به وکالتی که دارید. و من امیدوارم که ان شاء الله شما با کمال قدرت، با کمال عزت و عظمت، این نهضت را به پیش ببرید. و مجلس، یک مجلس اسلامی اخلاقی همه چیز تمام باشد، و شما معلم اخلاق جامعه باشید، و همه جامعه هم پشتیبان شما باشد. و همه‌تان یک هویت بین دولت و ملت و ارتش و مردم و همه یک هویت باشید، همه اعضای یک انسان باشید. 🔸همه در خدمت انسان کامل؛ که رسول اکرم است باشید، و همه به منزله اعضای او باشید برای خدمت؛ و اگر این طور شد، پیروزی نصیبمان هست. و اگر خدای نخواسته، انحرافات پیدا شود و اغراض شخصیه پیش بیاید، و نمی‌دانم مسندها بحث بشود، و مقامها طرح بشود و امثال اینها، این اولًا انحطاط اخلاقی زیاد است، و انحطاط در پیشگاه خداست، و ثانیاً خوف این است که نتوانید این بار را به منزل برسانید...(4خرداد1358، صحیفه امام، ج12، صص351-343) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
01.pdf
12.25M
نقد خاطرات آقای منتظری/بخش اول نقد آثار تحریف‌آمیز پیرامون حیات ربانی و سیاسی امام خمینی/1 🔹از جمله مشکلات بزرگ انسان‌ها و جوامعی که دچار دگرگونی و انقلاب شده‌اند؛ این است که پیوسته در معرض بازگشت به دوره پیش از انقلاب قرار دارند. جامعه ایرانی نیز همواره در مقابل این سؤال بزرگ قرار دارد که، چه علل و عواملی باعث شد که تعدادی از مبارزان انقلابی و کسانی که برای به ثمر رسیدن نظام جمهوری اسلامی سال‌ها مبارزه، رنج زندان و دفاع عقیدتی از حوزه سیاست و حکومت دینی را بر خود هموار کرده بودند، به ناگهان به عنوان یک چهره مدافع از صحنه سیاست‌های نظام و دفاع از نظریه انقلاب نه‌تنها خارج شدند بلکه به عنوان یک مخالف بر علیه ساختارها، نهادها، سازمان‌ها و گرایش‌هایی که خود، یکی از پایه‌گذاران و نظریه‌پردازان آن بودند، مبارزه کردند. 🔸آقای منتظری به هر تعبیری، یکی از شخصیت‌هایی بود که در جایگاه مذکور قرار داشت. در این مقاله، ابتدا شقوق مختلف و علل و انگیزه‌های پیدایش جریان آقای منتظری را بر اساس دیدگاه‌ها و نظریاتی که تا کنون مطرح شده و یا امکان علمی و تاریخی تبیین چنین انگیزه‌هایی وجود دارد، مورد بررسی قرار داده، سپس به تبیین و تحلیل این انگیزه و عوامل در عملکرد نظری و اجرایی ایشان پرداخته خواهد شد... ضمیمه: مقاله «تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزه‌های پیدایش جریان آقای منتظری(1)»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره1، پاییز1383. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید
02.pdf
10.66M
نقد خاطرات آقای منتظری/بخش دوم نقد آثار تحریف‌آمیز پیرامون حیات ربانی و سیاسی امام خمینی/2 🔹جریان آقای منتظری پیش از هر چیز بخشی از تاریخ ایران و انقلاب اسلامی است و پرداختن به این بخش از تاریخ کشور و روشن ساختن زوایای پیدا و پنهان آن، یک ضرورت غیر قابل انکار است. این موضوع با توجه به فعالیت‌های ارکان وابسته به جریان آقای منتظری چه از طریق اطلاعیه‌ها و اعلامیه‌ها و چه از طریق راه‌اندازی سایت اینترنتی در جهت توجیه و تفسیر سیاست‌های گذشته آقای منتظری و محکوم کردن دیگران و اظهار نظر در بخش مهمی از مسائل جاری کشور، اهمیت بیش‌تری می یابد. 🔸در این میان نویسنده به دنبال آن است تا برای شناخت بهتر این جریان و آگاهی ریشه‌ای از ماهیت آن، کتابی را که به نام «خاطرات» آقای منتظری انتشار داده‌اند، مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد و درستی و نادرستی و صحت و سقم مطالب آن را به بوته بحث و نقد گذارد... 🖇ضمیمه: مقاله «تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزه‌های پیدایش جریان آقای منتظری(2)»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره2، زمستان1383. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
03.pdf
9.32M
نقد خاطرات آقای منتظری/بخش سوم نقد آثار تحریف‌آمیز پیرامون حیات ربانی و سیاسی امام خمینی/3 🔹از خطرهای اساسی و ریشه‌ای برای تاریخ، تحریف واقعیت‌ها و وارونه نشان دادن رویدادها و جریان‌های تاریخی زیر پوشش خاطره‌نگاری می‌باشد که این روزها در بازار سیاست رواج یافته و متداول است. در بیشتر این خاطره‌نگاری‌ها، خودنمایی و برجسته نمایاندن فعالیت‌های سیاسی خود، جلب نظر می‌کند. شماری از کسانی که به اصطلاح از خودی‌ها به‌شمار می‌آیند، آن‌گاه که به انتشار خاطرات خود دست می‌زنند، از آغاز این اندیشه را در سر دارند که برای خود در پیروزی انقلاب اسلامی، نقش ویژه و برجسته‌ای دست و پا کنند، خود را کارفرما و کارگردان اصلی نهضت و انقلاب و یا دست‌کم یکی از رهبران شاخص آن بنمایانند. 🔸در کنار آن به تسویه حساب‌های شخصی و جناحی دست بزنند و از برخی انتقام بگیرند و خود را وارسته و دیگران را ناشایسته بنمایانند. با نگاهی به خاطرات منسوب به آقای منتظری، این شیوه تحریف و تخریب فراوان دیده می‌شود. در این مقاله سعی بر آن است تا بخش‌های دیگری از مطالب خلاف واقع مندرج در این خاطرات را بازگو کند و پرده از آن بردارد. 🖇ضمیمه: مقاله «تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزه‌های پیدایش جریان آقای منتظری(3)»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره3، بهار1384. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
04.pdf
7.22M
نقد خاطرات آقای منتظری/بخش چهارم نقد آثار تحریف‌آمیز پیرامون حیات ربانی و سیاسی امام خمینی/4 🔹عده‌ای بر این باورند که از مأموریت‌های سامان یافته و شبه روشنفکری در تاریخ تحولات دوران معاصر ایران، رویارویی جدی و برنامه‌ریزی شده با آموزه‌های دینی، فرهنگ اسلامی و پیشوایان و مراجع مسلمان بوده و می‌باشد. برای اثبات این اعتقاد، از مهم‌ترین نوشته‌های این جریان و معروف‌ترین چهره‌های آن‌ها مانند ، ، ، ، و … دلایلی آورده می شود که غیرقابل انکار است. 🔸آن‌ها تمام نیرو و توان خود را در راه در هم شکستن اساس مرجعیت و روحانیت و آموزش‌های دینی به کار گرفته و در رسیدن به این اهداف از هیچ تهمت و افترا، نیرنگ و دروغ‌پردازی خودداری نکردند. اما این جریان همچنان ادامه یافت و می‌توان نمونه آن را در کتاب خاطرات منسوب به مشاهده کرد. از این رو تنظیم سوالات، کنار هم قرار گرفتن آن‌ها و شیوه پاسخ‌گویی در این کتاب، همگی نشان‌دهنده نوعی ادبیات تخریبی علیه چهره‌های روحانی عالی قدری چون ، و … است.... 🖇ضمیمه: مقاله «تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزه‌های پیدایش جریان آقای منتظری(4)»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره4، تابستان1384. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db