eitaa logo
کانال برهان
530 دنبال‌کننده
188 عکس
11 ویدیو
0 فایل
گروه علمی فرهنگی برهان تقدیم می دارد : مرکز نشر معارف اهل بیت علیهم السلام و نقد فرق ضاله ادمین : @pooya148
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻این روایت از امام کاظم علیه السلام چه پند آموز است! 🔷آنچه می گذرد و آنچه می ماند... « فردی یعقوب نام بر ایشان وارد شد. امام علیه السلام به او فرمود: ای یعقوب! دیروز اینجا رسیدی و میان تو و برادرت در فلان مکان، شرّی واقع شد تا آنجا که به یکدیگر توهین کردید! این از دین من و پدرانم نیست و این روش را به هیچکس امر نمی‌کنیم، پس تقوای خداوند بدون شریک را پیشه کنید، که به زودی میان شما با مرگ فاصله می‌افتد. برادرت در سفر، قبل از رسیدن به خانواده اش می‌میرد؛ و تو نیز بر آنچه کردی پشیمان خواهی شد. زیرا شما با یکدیگر قطع رابطه کردید پس عمرتان بُریده شد.... در ادامه راوی بیان می‌کند که چیزی نگذشت که برادر آن فرد فوت کرد...»(الاختصاص/90) ✍پی‌نوشت: ۱- چقدر خوبست در تک تک لحظات و حرکات زندگیمان توجه داشته باشیم که تا کجا با آثار آنها درگیریم؟ به یک دید دقیق و معرفتی بالا، تمامی اعمال ما همراه ما خواهند بود و در همین زندگی دنیوی و سپس در قبر و قیامت خودشان را نشان می‌دهند؛ ۲- و چقدر فرصت با هم بودنمان و جبران کم است! و چه ناگهان اختلافات میگذرد! ولی تأسف و‌ حسرت ماندگار و باقی می‌ماند! (۱۲۸) @borrhann
✅ امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «مَثَل مَثَل اصحاب کهف است. ایمانشان را مخفی نگاه داشتند و شرک را ظاهر کردند و در نتیجه خداوند دو مرتبه به ایشان پاداش داد.» 📔الکلینی الرازی، أبو جعفر محمد بن یعقوب بن إسحاق (المتوفى328 هـ)،الکافی، ج۲ ص۴۶۲، ح۲۸ الناشر: دار الحدیث‏، قم-ایران ☑️ تصحیح روایت توسط علامه مجلسی اول : « و في الحسن كالصحيح. عن هشام بن سالم و المصنف في القوي، عن عبد الله بن الفضل الهاشمي، عن أبي عبد الله عليه السلام قال إن مثل أبي طالب مثل أصحاب الكهف أسروا الإيمان و أظهروا الشرك فآتاهم الله أجرهم مرتين» 📔 روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه - المجلسي‌، محمد تقى ج۱۲ ص۲۱۹ ◾️۲۶رجب سالروز وفات ابوالائمه و سیدالبطحاء حضرت ابوطالب(علیه السلام) را به محضر مبارک حضرت بقیةالله الاعظم (عجل الله فرجه) و مولی الموحدین امیرالمومنین حضرت علی بن ابیطالب (علیهماالسلام) و جمیع دلدادگان و محبین اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) تسلیت عرض می‌نماییم ؛ غم انگيزتر از اين مصيبت، مصيبت دست های آلوده‌ای است که با جعل تاريخ و حديث، تلاش کردند تا حضرت ابوطالب علیه‌السلام را مشرک جلوه دهند! @borrhann
💎 شعر ناب ‍ ═✧❁﷽❁✧═ 1️⃣ پیامبران الهی دو گونه ولایت دارند: ←ولایت تشریعی: در قالب امر به نماز و روزه و حج و ... است. ←ولایت تکوینی: مظهر« کن فیکون» خداوند که به اذن خدا مرده زنده می‌کنند و ماه را می‌شکافند و ... . 2️⃣ اعتقاد به ولایت تکوینی حجج الهی علیهم‌السلام ، نیازمند ایمان بسیار بالا نسبت به او است. در صحیح بخاری، یکی از زیباترین اشعار حضرت ابوطالب علیه‌السلام در مدح پیامبراکرم صلی‌الله علیه و آله ذکر شده است: ♦️ وأَبْيَضَ يُسْتَسْقَى الْغَمَامُ بِوَجْهِهِ ♦️ ثمَالُ الْيَتَامَى عِصْمَةٌ لِلأَرَامِلِ ♦️ چهره نورانی که با آبروی او مردم از ابرها باران طلب می‌کنند ♦️ بخشنده به یتیمان و پناه بیوه زنان 3️⃣ این شعر بیانگر ایمان عمیق حضرت ابوطالب علیه‌السلام به ولایت تکوینی پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله است. بخاری همانگونه که در اسکن الحاقی می‌بینید فقط همین یک بیت را ذکر کرده است؛ ابیات دیگر در اصول کافی آمده است؛ 4️⃣ حضرت ابوطالب علیه‌السلام نسبت به پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله «رفيقا شَفيقا يَمنعُه مِن مَرَد قريش» همراهی بسیار دلسوز  بود که مانع زورگویی و عصیان قریش بر علیه او می شد..  پیامبر را از فرزندانش بیشتر دوست می‌داشت. اگر فرزندان خودش ژولیده و پریشان بودند، پیامبر را شاداب و معطر می‌کرد. فقط در کنار او می‌خوابید. همیشه با او بود. با او از خانه بیرون می رفت و ... .  (طبقات الكبرى، 1 / 120) ➖➖➖➖➖ ✧@borrhann
(۶۲) (۷۲) (۸۷) (۳۱۰) ⁉️ آیا پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله به دروغ ادعای نبوت کردند؟ ┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ ❌ اسلام ستیزان بار ها و به صورت های مختلف ادعا کرده اند که حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله در حالی مدعی نبوت شدند که خود نیز می‌دانستند چنین نیست! و برای تعیین انگیزه این دروغ (به گمان خود) سخنان مختلفی گفته‌اند . حال باید احوال شخصی و دعوت آن حضرت را بررسی کنیم تا معلوم شود آیا واقعا چنین بوده است؟ یا اینکه خود آن حضرت نیز به طریق خود ایمان داشت؟ البته دقت شود که اطمینان یک شخص به راهش ، لزوما به معنای حقانیت او نیست! پس این مطلب ما نیز فقط در جهت بررسی روش پیامبر صلی‌الله علیه و آله و نقد نظریات اسلام ستیزانه است. ✍اما پاسخ ما : 🔸کسانی که به بطلان دعوت خود واقف هستند ، از معرض معیار ها و آزمایش هایی که حق و باطل را نشان می‌دهند ، فرار می‌کنند. خصوصا اگر مانند پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله ، یک رهبر اجتماعی موفق باشند. اما در دعوت اسلام چنین نیست : 💠 قرآن و پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله بار ها مخالفین خود را به بحث علمی و بررسی نشانه های حقانیت اسلام فراخوانده اند . و به مسلمین امر کرده اند که گفت و گوی علمی بایستی بر اساس حکمت و بهترین روش ها باشد . (آیه ۴۶ سوره عنکبوت) 💠 حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله بنابر قرآن کریم در سوره آل عمران ، آیه ۶۱ ، مخالفین خود و از جمله مسیحیان نجران را (بعد از بحث علمی) به دعوت می‌کنند و به همراه اهل بیت خود علیهم‌السلام وارد این عرصه میشود که : طرفین دعا کنند تا هر کس در دعوت خود کاذب است ، دچار لعنت و غضب خدا شود. 💠 رسول الله صلی‌الله علیه و آله در هنگام خطرات خود و نزدیکانشان را از میدان دور نمی‌کنند. بلکه بار ها خود ایشان یا نزدیکان ایشان مستقیماً به میدان پا نهاده اند و زحمت ها را به دوش کشیده اند. مثل ماجرای مباهله ، یا فرستادن حضرت امیر و و ... در جنگ ها و تحمل محدودیت های مالی و اقتصادی و ...(پیشنهاد مطالعه اسکن الحاقی و اینجا) 💠 در بسیاری موارد از قرآن و سخنان پیامبر صلی‌الله علیه و آله دعوت به تحقیق و عقلانیت و نقد تحقیر کورکورانه از رهبران دینی و آباء و اجداد شده است؛ از جمله در آیه ۱۷۰ و ۲۱۹ از سوره بقره! تا جایی در آیه ۸۲ از سوره نساء از مخالفین قرآن دعوت میشود که در آن تدبر کنند تا معلوم شود اگر از نزد غیر خدا می‌بود در آن اختلاف و تضاد بسیار پیدا میشد؛ زیرا پیامبر اکرم آن را در شرایط و حالات مختلف غم و شادی و شکست و پیروزی و ... ارائه کرده بود و←خداوند نیز مدعیان دروغین را با نشان دادن تناقضاتشان رسوا می‌کند. 💠 قرآن کریم و پیامبر صلی‌الله علیه و آله بار ها در منظر علمای اهل کتاب ، ایشان را همان پیامبر موعود تورات و انجیل معرفی میکند . (از جمله در آیه ۶ از سوره صف و آیه ۸۹ از سوره بقره) که نشانه های او در کتب انبیاء آمده است! و این یعنی به حقانیت خود باور داشته و مطمئن بوده اند که علمای اهل کتاب که در حجاز و یمن و شام و ‌... بسیار بودند. توانایی ابطال دعوی ایشان را ندارند!←اهل کتاب نیز متقابلا نتوانستند کذب ایشان را اثبات کنند . در حالی که قدرت و امکاناتش را داشتند و وارد جنگ های مختلف شدند ولی تن به پاسخ علمی ندادند. 💠 پیامبر و قرآن ، بار ها در مقابل شاعران و عالمان مکاتب مختلف ، تحدی کردند که اگر می‌توانید مثل قرآن یا یکی از سوره های آن را بیاورید (از جمله در آیه ۲۳ از سوره بقره) که نشان گر اعتماد به منشا الهی دعوت اسلام است. 💠 پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله بنابر اسناد تاریخی ، به سران امپراتوری ها و حکومت های منطقه (ایران و روم و مصر و ...) نامه نوشتند و اینان را به پیروی از خود فراخواندند که نشان گر اوج اعتماد به راه است. در اینجا هم از سوی روم و ... تقابل هایی صورت گرفت که موفق به از بین بردن اسلام نشدند . ➖➖➖➖ @borrhann
(۷۳) 🔻تبیین یکی از معجزات ادبی و بیانی قرآن کریم ┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ در آیه ۴۴ از سوره ی هود چنین می‌خوانیم : 💎وَقِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءَكِ وَيَا سَمَاءُ أَقْلِعِي وَغِيضَ الْمَاءُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ ۖ وَقِيلَ بُعْدًا لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ : و گفته شد: «ای زمین، آبت را فرو بر! و ای آسمان، خودداری کن! و آب فرو نشست و کار پایان یافت و (کشتی) بر (دامنه کوه) جودی، پهلو گرفت؛ و (در این هنگام،) گفته شد:» دور باد قوم ستمگر (از سعادت و نجات و رحمت خدا!)» 🔸زیبایی‌های بیانی و ادبی این آیه شریفه را با هم بررسی می‌کنیم↓↓ در آیه ۴۴ از سورهٔ هود که فرجام یافتن قوم و طوفان نوح را بیان می کند؛ ۲۳ صنعت ادبی به کار برده شده است ، در حالی که خود آیه حدود ۲۰ واژه دارد! 🟨 استعاره در عبارت (یا ارض ابلعی) بدین گونه که زمین به حیوانی تشبیه شده و صفت بلعیدن ، به زمین نسبت داده شده . همچنین در (یا سماء اقلعی) استعاره بالکنایه به کار رفته! چون (قلع) به معنای برکندن است و گویی به آسمان فرمان داده شده که این پرده ی آب ریز را برکند! 🟨 صنعت طباق (آوردن دو واژهٔ مخالف یا متضاد در یک عبارت) مانند این شعر سعدی : و مرد خدای عجب ماند سنگین دلِ تیره رای 🟨 مجاز حذف . در (یا سماء اقلعی) که (یا مطر السماء) بوده 🟨 اشاره (بیان چند معنا به صورت رمزی) در عبارت (غیض الماء) یعنی ته مانده ها فروکش کرد . حکایت از چند معنا می‌کند : ۱، باران پایان یافت . ۲، زمین آبگاه ها را فروبلعیده . ۳، ته مانده ها هم فرور فته . ۴، موازنه بین و که کاملا هم وزن هستند . ۵، جناس لاحق بین و (یعنی دو واژه در همه چیز شبیه اند به جز یک حرف) 🟨 تسهیم یا ارصاد . یعنی واژه ای به کار گیریم که پایان و فرجام سخن نمایانده شود . در این آیه هم آغازش بر پایانش دلالت دارد . 🟨 تقسیم (یکی از ابعادش نشان دادن همهٔ ابعاد یک چیز است .) در اینجا نیز همه ابعاد پایان یافتن آب ، یعنی بارش آسمانی و جوشش زمینی و آمیزش این دو همه با هم ، بیان شده اند . 🟨 تمثیل . در اینجا از هلاکت و عذاب کفر پیشگان با تعبیر (قُضِی الامر) استفاده شده که دور از معنای موضوع برای هلاک و عذاب است و تمثیل می باشد. 🟨 ارداف (آوردن واژه ای به جای واژه دیگر برای نشان دادن نکته یا لطیفه ای) در اینجا نیز به جای (جلست علی الجودی : بر کوه جودی نشست .) از عبارت (استوت علی الجودی) استفاده شده که یعنی : بر کوه استوار شد و به سمتی گرایش نداشت . 🟨 تعلیل (نشان دادن انگیزهٔ چیزی است . و باعث گیرا تر شدن سخن میشود .) در این آیه هم انگیزه ی استقرار کامل کشتی بیان شده که (غیض الماء) است . 🟨 احتراس یا تکمیل (زدودن ابهام در سخن) در جمله : و قیل بعدا للقوم الظالمین . ابهام احتمالی حل شده! یعنی آن عذاب برای ستمکاران بود نه اینکه نیکان را نیز در بر بگیرد! 🟨 اعتراض (آوردن جمله معترضه برای فهماندن نکته ای) در اینجا هم جملات غیض الماء و قضی الامر و استوت علی الجودی ، معترضه هستند! نکته نیز این است که بفهماند : فروکش کردن آب و اتمام کار و استقرار کشتی ، در فاصله ی دو فرمان (قیل یا سماء ... و بُعدا للقوم ...) روی داده . 🟨 تهذیب . که ترکیب زیبا و خوش آیند واژه هاست . 🟨 ائتلاف لفظ و معنا . یعنی الفاظ با معانی در فخامت و روانی و غرابت و ... تناسب داشته باشند . در اینجا نیز این روش رعایت شده و واژه بهتری نمیتوان جایگزین کرد . 🟨 ایجاز . که کوتاهی لفظ و گستردگی معناست و در این آیه شریفه ، این حقیقت آشکار است . 🟨 حسن النسق يكى از معانيش اينست كه چند جمله معطوف با ترتيب طبيعى و هماهنگ آورده شود به گونه اى كه اگر عطف، قطع شود ، جمله ها پابرجا باشد در اين آيه، سخن از فروكش شدن آب آغاز مى شود تا با همين شيوه با نفرين بر تبهكاران پايان مى‌يابد. 🟨 حسن البیان . شیوایی بیان است که در این آیه آشکار می‌باشد . 🟨 كنايه در آيه شريفه به فاعل «قضى» و «غيض» و به قائل «قيل يا أرض» و «قيل بعدا» تصريح نشده است. 🟨 تعریض . در این آیه شریفه با عبارت (بُعدا للظالمین) به دیگر ستمکاران نیز فهمانده شده که ایشان نیز در مسیر هلاک هستند. 🟨 انسجام . واژه ها روان و آبشار گونه اند و بدون لکنت بر زبان جاری می‌شوند . 🟨 تمكين. جايگزين شدن شايسته فاصله آيه است. 🟨 ابداع . از گرد آمدن چند صنعت ادبی ، صنعت دیگری به نام ابداع پدید می‌آید که در آیه شریفه پدید آمده است . 💎 رَضيتُ بِاللَّهِ رَبّاً، وَبِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وآلِهِ نَبِيّاً، وَبِالإِسْلامِ‏ ديناً و بالقرآنِ کِتاباً... ➖➖➖➖➖ @borrhann
(۸۲) 🟣 نقدهای سنگین علمای اهل سنت به امام اعظم ابوحنیفه، [مرجع تقلید ۷۰ درصد سنیان ] 🔻روزهای پایانی ماه رجب سالمرگ ابوحنیفه در سال ۱۵۰ هجری قمری ┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ ✍ خطیب بغدادی، مورخ مشهور اهل سنت (متوفی ۴۶۳ هجری قمری) نقل کرد: ولید بن مسلم گوید؛ گفت؛ آیا در سرزمین شما نام ابوحنیفه برده می شود؟ ولید بن مسلم می گوید گفتم بله. مالک گفت : شایسته نیست که در سرزمین شما سکونت شود! ؛ الوليد بن مسلم قال قال لي مالك بن أنس: أيتكلم برأي أبي حنيفة عندكم؟ قلت: نعم. قال: ما ينبغي لبلدكم أن يسكن. 📓منبع کتاب ، تاریخ مدینه السلام، تالیف خطیب بغدادی دانشمند اهل سنت، جلد ۱۵ صفحه ۵۵۱ (ر.ک: تصویر الحاقی) ✍ پی‌نوشت: مالک بن انس رئیس فرقه مالکی هاست از فِرَق چهارگانه اهل سنت. ابوحنیفه رئیس فرقه حنفی هاست از فِرَق چهارگانه که بیشتر اهل سنت به ایشان اقتدا کرده اند! ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍امام شافعی ( از ائمه و مراجع تقلید سرشناس نزد اهل تسنن) می‌گوید: 📃 کتاب ابوحنیفه را نگاه کردم و ۱۲۰ یا ۱۳۰ ورق داشت. ۸۰ ورق آن درباره وضو و نماز بود و این‌ها، یا مخالف قرآن بود یا مخالف سنت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) یا دارای اختلاف اقوال، یا دارای تناقض، یا خلاف قیاس. 📃 : ابن عبدالحكم قال : سمعت الشافعی، يقول: نظرت في كتاب لأبي حنيفة فيه عشرون و مائة، أو ثلاثون و مائة ورقة، فوجدت فيه ثمانين ورقة في الوضوء و الصلاة، و وجدت فيه إما خلافا لكتاب أو لسنة رسول الله صلى الله عليه و سلم، أو اختلاف قول أو تناقضا، أو خلاف قياس 📗کتاب حلیة الاولیاء و طبقات الاصفیاء، تألیف حافظ ابی نعیم، جلد ۹، صفحه ۱۰۳ lib.efatwa.ir/42151/9/103 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍ اِبن حِبان عالم بزرگ و پرآوازه در نزد اهل تسنن مینویسد: اعتماد و استدلال كردن به نظرات ابوحنيفه جايز نيست. او از داعیان تفکر ارجاء و دعوت کنندگان به بود. قاطبه ائمه ما اجازه نداده ‌اند که به اقوال ابوحنیفه احتجاج شود. کسی را در میان ائمه حدیث نمی ‌شناسم که مخالف باشد، پیشوایان اسلام و اهل ورع در تمام شهرهای بزرگ و کوچک، ابوحنیفه را جرح کرده و در او طعن زده ‌اند الا تعدادی انگشت شمار! : ۱۱۲۷. ابوحَنیفِه = لَا يجوز الِاحْتِجَاج بِهِ لِأَنَّهُ كَانَ دَاعيا إِلَى الإرجاء والداعية إِلَى الْبدع لَا يجوز أَن يحْتَج بِهِ عِنْد أَئِمَّتنَا قاطبة لَا أعلم بَينهم فِيهِ خلافًا على أَن أَئِمَّة الْمُسلمين وَأهل الْوَرع فِي الدَّين فِي جَمِيع الْأَمْصَار وَسَائِر الأقطار جرحوه وأطلقوا عَلَيْهِ الْقدح إِلَّا الْوَاحِد بعد الْوَاحِد 📓منبع؛ کتاب مجروحین من المحدثین، تالیف ابن حبان بستی. جلد دوم. صفحه ۴۰۵ - ۴۰۶ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍امام صادق (علیه السلام) با سند از کتب اهل تسنن میفرمایند: لعنت من و پدرانم و اجدادم بر ابوحنیفه! : أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِالْعَزِيزِ الأُبَلِّيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مُحَمَّدٍ الْأنس عَنْ أَبِي الْبَخْتَرِيِّ قَالَ سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ يَقُولُ اللَّهُمَّ إِنَّا وَرِثْنَا هَذِهِ النُّبُوَّةَ عَنْ أَبِينَا إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ الرَّحْمَنِ وَ وَرِثْنَا هَذَا الْبَيْتَ عَن أَبينَا إِسْمَاعِيل بن خَلِيلِ الرَّحْمَنِ وَ وَرِثْنَا هَذَا الْعِلْمَ عَنْ جَدِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ فَاجْعَلْ لَعْنَتِي وَ لَعْنَةَ آبَائِي وَ أَجْدَادِي عَلَى أَبِي حَنِيفَةَ 📓کتاب المجروحين. تالیف: ابن حبان (عالم سنی مذهب) جلد ۳ صفحه ۶۵ _ یا جلد ۲ صفحه ۴۰۷ lib.efatwa.ir/40265/3/65 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍در کتاب السنه عبدالله بن احمد میخوانیم: منصور بن ابی مزاحم می گوید؛ مالک بن انس با کلامی بد از ابوحنیفه یاد کرد و گفت : ابوحنیفه با دین مبارزه کرد و هرکس با دین مبارزه کند، دین ندارد. ۲۹۲ - حَدَّثَنِي مَنْصُورُ بْنُ أَبِي مُزَاحِمٍ، سَمِعْتُ مَالِكَ بْنَ أَنَسٍ، ذَكَرَ أَبَا حَنِيفَةَ فَذَكَرَهُ بِكَلَامِ سُوءٍ وَ قَالَ: " كَادَ الدِّينَ، وَ قَالَ: مَنْ كَادَ الدِّينَ فَلَيْسَ مِنَ الدِّينِ " 📓کتاب السنة عبدالله بن احمد، جلد ۱ صفحه ۱۹۹، حدیث ۲۹۲ ، تحقیق دکتر محمد بن سعید القحطانی ، ط دار ابن القیم lib.efatwa.ir/46458/1/199 «1⃣»
‍ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍دیدگاه علامه شریک بن عبدالله: ابونعیم گوید: نظر شریک درباره ابوحنیفه و اصحابش بسیار بد بود، و میگفت: تاسیس مذهب ابوحنیفه براى زدودن آثار رسول خدا (ص) بود _ شریک گوید: او از دو جهت کفر ورزیده. یکی از بابت جَهمی مسلک بودنش، یکی هم بابت مُرجئه ای بودنش. یاران و تابعان ابوحنیفه هم افرادی بیمار و معیوب هستند. : ۳۰۸. ثنا أَبُونُعَيْم قَالَ: كَانَ شَرِيک سَيِّئَ الرَّأْي جِدًّا فِي أَبِي حَنِيفَةَ وَ أَصْحَابِهِ وَ يَقُولُ: مَذْهَبُهُمْ رَدُّ الْأَثَرِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص)./ ۳۰۹. شَرِيكًا، يَقُولُ: اسْتُتِيبَ أَبُو حَنِيفَةَ مِنْ كُفْرِهِ مَرَّتَيْنِ مِنْ كَلَامِ جَهْمٍ وَ مِنَ الْإِرْجَاءِ. ۳۱۰ - شَرِيكًا، يَقُولُ: أَصْحَابُ أَبِي حَنِيفَةَ جَرَبٌ 📓کتاب السنة عبدالله بن احمد جلد۱ صفحه ۲۰۴ (ر.ک: تصویر الحاقی) lib.efatwa.ir/46458/1/204 📌۳۷ - شَرِيْكُ بنُ عَبْدِاللهِ * العَلاَّمَة، الحَافِظُ، القَاضِي أَحَدُ الأَعْلاَمِ، عَلَى لِيْنٍ مَا فِي حَدِيْثِه 📓 کتاب سير أعلام النبلاء ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📄 دیدگاه علامه - رئیس فرقه حنبلی و از بزرگترین علمای ایشان: احمد بن حَنبَل میگوید: سخنان ابوحنيفه و مدفوع شتر نزد من يكی هستند‼️ : مهني بن يحيي قال سمعت أحمد بن حنبل يقول: ما قول أبي حنيفة و البعر عندي إلا سواء 📓کتاب تاریخ مدینه السلام، تالیف؛ خطیب بغدادی - متوفی ۴۶۳ هجری قمری، جلد ۱۵ ، صفحه ۵۶۹ lib.efatwa.ir/40310/15/558 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍ نظر علامه سُفیان ثوری از بزرگترین علمای اهل تسنن : ابراهیم بن محمد فزاری می گويد: نزد سفيان ثوری بوديم كه خبر مرگ ابوحنيفه را آوردند. سفیان گفت: خدا را شكر، مسلمانان از دستش راحت شدند، در اسلام بد تر از او كسی به دنيا نيامده است‼️ :۱۹. إبراهيم بن مُحَمَّد الفزاري قال: كنت - عند سفيان الثوري إذ جاء نعي أبي حنيفة. فقال: الحمدلله الذي أراح المسلمين منه...ما ولد في الإسلام مولود أشأم على أهل الإسلام منه. [ ۲۰- حَدَّثَنَا جرير عن ثعلبة قال: سمعت سفيان الثوري يقول: ما ولد في الإسلام مولود أشأم على أهل الإسلام منه.] 📓کتاب تاریخ مدینه السلام، تالیف؛ خطیب بغدادی - متوفی ۴۶۳ هجری قمری، جلد ۱۵ ، صفحه ۵۴۸ lib.efatwa.ir/40311/13/398 📌۸۲ - سُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ * هُوَ شَيْخُ الإِسْلاَمِ، إِمَامُ الحُفَّاظِ، سَيِّدُ العُلَمَاءِ العَامِلِيْنَ فِي زَمَانِهِ، المُجْتَهِدُ 📓کتاب سير أعلام النبلاء جلد ۷ صفحه ۲۳۰ lib.efatwa.ir/40384/7/230 --------------------- در انتها جا دارد بپرسیم آیا چنین شخصی میتواند هدایتگر و موجبات سعادت مسلمان را تامین کند ؟ چرا اهل بیت علیهم السلام را انتخاب نکردند که خداوند به پیروی از آنها دستور داد!؟ سنی محترم فکر کن! ➖➖➖➖ @borrhann
(۴۷) (۵۰) (۲۳) 🔖 در تتمهٔ ماه در سال۳۷ یا ۳۸ هجری صحابی جلیل القدر ؛ بزرگ فرمانده لشکر امیرالمؤمنین علیه‌السلام ابوابراهیم مالک اشتر نخعی به شهادت رسید. 🔻مالک اشتر بی‌نظیر و آشنایی با سربازان عسلی! ←ماجرای یڪ ترور! ┄┅━🜋𖣐▪️﴾﷽﴿▪️𖣐🜋━┅┄ 🔹عوانه گوید: زمانی که خبر مرگ اشتر به امیرالمؤمنین رسید از منبر بالا رفت و بر مردم خطبه ایراد کرد و فرمود: 🔻..شگفتا از مالک؟ مالک چه بود؟ و آیا زنان می‌توانند همتای مالک را بزایند؟و آیا موجودی مانند مالک است؟ 🔸..و فرمود: به خدا سوگند مرگ او اهل مغرب را عزیز و اهل مشرق را ذلیل کرده است. راوی گفت: و روزها بر او گریست و بسیار بر او غمگین شد و فرمود: پس از او هرگز مانند او را نمی‌بینم! 📚الإختصاص، ص۸۱ 📚الغارات، ج۱، ص۲۶۵ 📚بحارالأنوار، ج ۳۳، ص۵۵۶ ، ص۵۹۱ ✍ پی‌نوشت: همانطور که نمی‌شود به هر غَرضی کسی را با معصوم قیاس کرد و او را و نامید، نمی‌شود حتی در حد لفظ و بنا بر مبالغه یا حقیقتاً کلامی بگوییم که دال بر قیاس افراد معمولی با یاران خاص امیرالمؤمنین علیه‌السلام باشد. لذا از به کار بردن عباراتی مانند باید پرهیز نمود؛ 🤚 حال این تحلیل تاریخۍ را با تأمّل بخوانید تا با شیوه در حذف مخالفان خود آشنا شوید↓↓↓ درتاریخ مشهور است که معاویه ﴿لَعَنَهُ الله﴾ مخالفان سیاسۍ خود را با سم تصفیه میڪرد، سم را نیز در قالب گوارا میفرستاد تا مخالفین خود را با تمیزترین شڪل به قتل برساند، سپس از ڪرده خویش اظهار خشنودۍ میڪرد. ✘یکۍ از قربانیان معاویه حضرت مالڪ اشتر﴿رُضوانُ اللهِ ؏َـلَیْه﴾ بود،ڪه به گواهۍ بسیارۍ از تابعین به دست معاویه مسموم شد! ❶⇜عبدالڪریم بن حارث میگوید:«علۍ اشتر را بر مصر فرستاد،وقتی به شهر قلزم آمد، جرعه ای عسل خورد وفوت کرد! پس خبر به معاویه وعمرو رسید،پس عمرو گفت: براۍ خدا سربازانۍ از عسل است!» حَدَّثَنَا حَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْمَدِينِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي اللَّيْثُ، عَنْ عَبْدِ الْكَرِيمِ بْنِ الْحَارِثِ، قَالَ: وَبَعَثَ عَلِيٌّ مَالِكًا الأَشْتَرَ عَلَى مِصْرَ، فَلَمَّا قَدِمَ الْقَلْزُمَ، شَرِبَ شَرْبَةً مِنْ عَسَلٍ، فَمَاتَ.فَبَلَغَ ذَلكَ مُعَاوِيَةَ، وَعَمْرًا، فَقَالَ عَمْرٌو «إِنَّ لِلَّهِ جُنُودًا مِنْ عَسَلٍ» ❷⇜عمرو بن دینار گفت:«وقتی خبر مرگ مالک اشتر به عمرو بن العاص رسید،گفت براۍ خدا سربازانۍ از عسل است» قَالَ سُفْيَانُ، عَنْ عَمْرِو بْنِ دِينَارٍ، أَنَّ عَمْرَو بْنَ الْعَاصِ قَالَ لَمَّا بَلَغَهُ مَوْتُهُ: «إِنَّ لِلَّهِ جُنُودًا مِنَ الْعَسَلِ» ❸⇜یزید بن ابۍحبیب گفت:«علی مالک اشتر را به عنوان امیر بر مصر فرستاد،پس حرکت کرد تا اینکه به پُل قلزم رسید.جرعه ای عسل خورد،وفوت کرد.خبر مرگش به عمرو بن العاص رسید وگفت برای خدا سربازانۍ از عسل است!» حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى الحَضْرَميّ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يَحْيَى بْن عُميرة، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ يُوسُفَ، عَن ابْنِ لَهِيعَةَ، عَنْ يَزِيدَ بْنِ أَبِي حَبِيبٍ، قَالَ: بَعَثَ عَلِيٌّ مَالِكَ الأَشْتَرِ أَمِيرًا عَلَى مِصْرَ، فَسَارَ يُرِيدُ مِصْرَ حَتَّى نَزَلَ جِسْرَ القَلْزُمِ،فَشَرِبَ شَرْبَةً مِنْ عَسَلٍ، فَمَاتَ، فَبَلَغَ عَمْرَو بْنَ الْعَاصِ مَوْتُهُ، فَقَالَ: «إِنَّ لِلَّهِ جُنُودًا مِنَ الْعَسَلِ» 📚📕كتاب الولاة،الکندۍ ج:۱ ص:۲۲ 💡↫از مرویات معتبر بر مۍآید که معاویه با مشورت عمرو بن العاص دست به مسموم کردن مالک اشتر زدند.اینکه عسل را به «سربازان خدا» توصیف میڪند، به وضوح نشان میدهد که عسل مسموم را آنان فرستاده اند. 𖣐➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄ 🔬تاریخ قربانیان فراوانۍ براۍ معاویه ثبت کرده است که در اثر سم کشته شدند؛ از جمله «عبدالرحمن بن » ، «سعد بن ابۍوقاص» و... مهمترین آنان فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله و سید جوانان اهل بهشت «حضرت امام حسن مجتبۍعلیه‌السلام» است. 🔗 پیشنهاد مطالعه : مطالعه تطبیقی در مورد شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و نقش معاویه و امپراطور روم در این ترور دردناک ➖➖➖➖➖ @borrhann
(۷۶) ✧❁﷽❁✧ 💎 پیشگویی قرآن کریم درباره آینده دین اسلام 🔻قرآن کریم در سوره مائده ، آیه ۵۴ و  سوره انعام آیه ۸۸ و ۸۹ چنین می‌فرماید که اگر مسلمانان زمان حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله از دین اسلام و تعالیم آن پیامبر بزرگ سرپیچی کنند ، این دین الهی بدون حامی نخواهد ماند! بلکه خداوند گروه دیگری را می‌آورد که به اسلام ایمان بیاورند و از آن محافظت کنند! ✅←با مطالعه ی تاریخ صدر اسلام می‌بینیم که امت خاتم الانبیاء صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بعد از ایشان به تدریج از تعالیم اسلام فاصله گرفتند! تا جایی که چند سال بعد بر سرزمین های اسلامی به حاکمیت رسیدند؛ 🔥 دودمانی که با تمام وجود علیه اسلام حرکت کرد ، در واقعهٔ کربلا و ... اهل بیت پیامبر را مورد ظلم های بی سابقه ای قرار داد . 🔥به مکه حمله کردند و به خانهٔ کعبه آسیب رساندند . 🔥 در دوران به مدینه حمله کردند و کشتار و جنایات بسیاری را بر صحابه و بازماندگانشان فرود آوردند؛ به علاوه بی‌حرمتی هایی که به قبر و مسجد پیامبر وارد شد.( ) 🔥بسیاری مجاهدان و عالمان اسلامی مانند حجر بن عدی و و ... را از بین بردند 🔥 عقاید یهودی را در قالب احادیث جعلی و اسرائیلیات و ... نشر دادند . 🔥 و ... 👈 بنابر این باید گفت : حاکمیت و جامعه پس از رسول الله صلی‌الله علیه و آله از تعالیم ایشان فاصله گرفته بود و الا معنا نداشت که چنین دودمان اسلام ستیزی (که چند سال قبل ، از پیامبر اکرم شکست خورده بودند) به قدرت برسد! 👈👈 حال باید توجه کرد که با این وجود خداوند از دینش حفاظت کرد و پیشگویی‌اش را تحقق بخشید! به این صورت که بعد از آن عصر گروه ها و جریانات مؤمنی را تقویت کرد که از تعالیم اسلام محافظت کرده و حیات این دین الهی را تداوم بخشیدند . که پیشوایی این خط بر عهدهٔ اهل بیت پیامبر علیهم‌السلام بود . ➖➖➖➖➖ @borrhann