فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نمونه_ای از بمباران شدید ارتش رژیم صهیونیستی در #غزه
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷)
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨)
⛓بحث:منافقان، #بدترین_جنبندگان روی زمین
🔈خدای سبحان در آیات مورد بحث، منافقان را کور و کر و گنگ معرفی می کند و در جای دیگر بدترین جنبندگان را کرها و گنگهایی می داند که #فاقد تعقل و اندیشه اند: « إنّ شرّ الدوابّ عند الله الصمّ البکم الذین لا یعقلون ». از این جمع بندی آیات برمی آید که منافقان بدترین جنبندگان روی زمینند.
🔉 منافقان نه کلام حق را می شنوند، نه آن را بر زبان می آورند و نه اهل اندیشه و تعقل معانی و مفاهیم حق هستند و از این رو خداوند که #خیری در آنان نمی بیند شنوایشان نمی کند. آنان حتی با شنیدن ندای حق نیز از آن اعراض می کنند:« ولوْ علم الله فیهمْ خیْراً لأسْمعهم ولو أسْمعهم لتولّوا وهمْ مُعرضون ».
🔊 شایان ذکر است که، #محرومیّت_مطلقِ اهل نفاق از هرگونه بینش صحیح را می توان از حذف مفعول در جمله « ... لا یبصرون » استفاده کرد؛ زیرا حذف مفعول نشانه عموم و اطلاق آن است؛ یعنی، منافقانِ رها شده در تاریکی، هیچ چیز را نمی بینند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷)
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨)
⛓بحث: #لطائف و #اشارات
1⃣نقش تمثیل در #شناخت
🟡 #تبیین_معارف_بلند در قالب تمثیل، هم شیوه کتابهای آسمانی پیشین بوده « ...ذلک مَثَلهم فی التوراة ومَثَلهم فی الإنجیل... » و هم سیره تعلیمی قرآن کریم است. قرآن به طور گسترده از مَثَل استفاده می کند: « ولقدْ صرّفنا للناس فی هذا القرآن من کلّ مثل » و از تمثیل به امور ساده نیز پرهیزی ندارد: « إن الله لا یستحیی أن یضْرب مثلاً ما بعوضةً فما فوْقها ».
🟢خاصیّت مَثَل این است که معارف معقول و بلند را به سطح مطالب متخیَّل و #محسوس تنزل می دهد تا در سطح فهمِ همگان قرار گیرد. مَثَل همانند ریسمانی است که از اوج معرفتهای والا به سطح افهام توده مردم آویخته می شود، تا آنان که توان ادراک معارف بلند را در قالب ممثّل ندارند، به مَثَل تمسّک جسته و در حدّ خود بالا بروند و مُمَثّل را در سطح مناسب خویش ادراک کنند.
🟣 انسان هر چه ساده اندیش تر باشد، نیازش به مَثَل بیشتر است و به هر #میزان با معارف عمیق انس بیشتری پیدا کند، نیازش به مَثَل کمتر می شود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 یک #جراح درغزه مجبور شد بدون بیهوشی پای #فرزندش را قطع کند. سپس فرزندش از شدت درد و جراحت به شهادت رسید 💔
#غده_سرطانی
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷)
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨)
⛓بحث: #لطائف و #اشارات
1⃣نقش تمثیل در #شناخت
📽نقش تمثیل در شناختِ حقایقْ همتای نقش تعاریف حدّی و رسمی(حدّ تام و ناقص و رسم تامّ و ناقص) نیست؛ زیرا تمثیل نه مانند تعریفهای حدّی #ذاتیات ممثّل را نشان می دهد و نه مانند تعریفهای رسمی، #عوارض ذات را ارائه می کند، بلکه نوعی #وصف شی ء است برای تقریب به ذهن.
🎥 مانند این که گفته می شود: «مَثَل نفس در بدن، مَثَل ناخداست در کشتی و سلطان در شهر». البته تمثیل معنای دیگری نیز دارد و آن «بیان وجود مثالی شی ء» است که در لطیفه سوم، به آن اشاره می شود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷)
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨)
⛓بحث: #لطائف و #اشارات
1⃣نقش تمثیل در #شناخت
📽 قرآن کریم در هر مورد که به ذکر مَثَل می پردازد، مُمَثّل را پیش از مَثَل یا پس از آن با #براهین_عقلی مستدل می کند و در کنار آن، برای کمک به فهم افراد متوسط، مَثَلی ذکر می کند؛ مانند این که معرفت بلند توحید ربوبی را گاهی با برهان تمانع و به صورت قیاسی استثنایی تبیین می کند: « لو کان فیهما آلهة إلّا الله لفسدتا...ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ، ﺧﺪﺍﻳﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺍﻟﻠَّﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ، ﺁﻥ ﺩﻭ ﺗﺒﺎﻩ ﻣﻲ ﺷﺪﻧﺪ.
🎥و گاهی همان را در قالب مَثَلی ساده این گونه بیان می کند: اگر مردی مملوک و برده چند مولای ناسازگار باشد که هر یک او را به کاری می گمارند، با مردی که تنها فرمانبر یک مولاست سنجیده شود هرگز یکسان نیستند: « ضرب الله مثلاً رجلاً فیه شرکاء متشاکسون ورجلاً سَلَماً لرجلٍ هلْ یستویان مثلاً ».
🗜حاصل آن برهان عقلی و این مَثَل حسّی آن است که اگر عالَمِ آفرینش به دست #چند_مبدأ تدبیری اداره شود نظام آن گسیخته می شود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷)
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨)
⛓بحث: #لطائف و #اشارات
1⃣نقش تمثیل در #شناخت
👌 همچنین عظمت قرآن را گاهی با آیاتی مانند « إنّا سنلقی علیک قولاً ثقیلاً » یا « وإنّک لتلقّی القرآن من لدن حکیم علیم » بیان می کند که معنای #قول_ثقیل بودن قرآن و #علم_لَدُنی بودن آن برای توده انسانها به راحتی قابل فهم نیست و گاهی برای پی بردن انسانهای متوسّط به عظمت قرآن، در قالب تمثیل می گوید: اگر این قرآن را بر #کوهی نازل کنیم کوه را #فروتن و از هم پاشیده خواهی دید: « لو أنزلنا هذا القرآن علی جبلٍ لرأیته خاشعاً متصدعاً من خشیة الله وتلک الأمثال نضْربها للناس لعلّهم یتفکرون ».
✋ هدف قرآن کریم از تمثیل، #راهیابی اَفهام ساده از راه مَثَل به مُمَثّل است و از این رو هشدار می دهد که انسانها نباید در حدّ معرفتهای تنزل یافته بمانند، بلکه باید مَثَل را سرپلی برای رسیدن به اوج مُمَثّل قرار دهند؛ زیرا ماندن در محدوده مَثَل، مانند زندگی کردن بر #روی_پل است و چون مَثَل در حقیقت همانند ریسمانی است برای برآمدن بر قلّه معرفتِ ممثّل، توقف در حدّ مَثَل مانند این است که کوه نوردی، طنابِ آویخته از قلّه کوه را در دست بگیرد، ولی بالا نرود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan