eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
17.1هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت الله العظمی ❓ حدّ ترخّص به چه صورتي مشخص مي‌شود؟ 📝 حدّ ترخّص، مكاني است كه صداي اذان محل (نه با بلندگو) شنيده نشود؛ يا ديوارهاي محل در صورت هموار بودن ديده نشود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی : 🔹طلبه ها اهل تجهد و نماز شب بودند | 🔸از مجموع پنج سال تحصيل در حوزهٴ علميهٴ آمل، چهار سال را در مدرسهٴ مسجد جامع گذراندم و نيز مدّتي كوتاه را در مدرسهٴ مسجد هاشمي تحصيل كردم؛ ولي در سال پنجم با راهنمايي مرحوم آية اللّه آقا ضياء آملي به مدرسهٴ مسجد امام حسن عسكري (عليه‏السلام) رفتم. 🔸همهٴ اين مدارس پر بركت بود، ولي خاطرات شيرين و بركاتي كه در آن يك سال از مدرسهٴ امام حسن عسكري (عليه‏السلام) به ياد دارم، از ديگر مدارس ندارم. 🔸اين بركات از نام مباركي بود كه بر آن مدرسه و مسجد نهاده بودند و نيز، مدرسهٴ امام حسن عسكري (عليه‏السلام) مدرسهٴ كوچكي بود و تعداد طلبه‏هاي آن فراوان نبود،ليكن همهٴ آن طلبه‏ها يا غالب آن‏ها اهل تهجّد و نماز شب بودند و نماز شب در آن‏جا فراموش نمي‏شد و به صورت عمومي و همگاني خوانده مي‏شد. البته برخي طلاب مدرسهٴ مسجد جامع و مدرسهٴ مسجد هاشمي نيز نماز شب مي‏خواندند، ولي نماز شب خواندن، فضاي غالب آن‏جا نبود؛ خلاف مدرسهٴ امام حسن عسكري (عليه‏السلام). 🔹(صفحه 39) _____________ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی ❓ بنده از مقلّدان حضرت امام خميني‌ بوده‌ام و از چند سال پيش، مبلغي‌ بابت خمس و زكات بدهكار بوده و اكنون توانايي‌ پرداخت آن را دارم. آيا مي‌‌توانم خمس و زكات خود را صرف مسجد جامع شهر كنم كه نياز شديد به كمك دارد؟ 📝 1. مي‌‌توانيد تمام زكات را در تعمير مسجد هزينه كنيد. 📝 2. ثلث (يك سوم) سهم مبارك امام(عليه السّلام) را مأذونيد. 📝 3. تمام سهم سادات(اعزّهم الله) را بايد به اذن فقيه جامع‌الشّرايط، به سيّد پرداخت كنيد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی : 🔹وضوی علوی | 📚 🔸چينش و تنظيم نظام هستي، اعمّ از واجب و ممكن، با قانون علّت و معلول، صورت گرفته است و اين نظام، در اصل وجود، و كمال آن هيچ‏گاه از اين قانون تخطي نمي‏كند. در جاي خود روشن شده كه آنچه در مرتبه‏اي پايين قرار دارد، درچيزي كه در مرتبهٴ بالاست اثر نمي‏گذارد، چنان كه ظاهر نمي‏تواند علّت باطن باشد؛ گرچه ممكن است نشانه يا علّت اعدادي باشد. بلكه تنها مؤثر در عالي مرتبه بالاتر از آن است، و نيز علّت براي باطن، چيزي است كه از آن باطن‏تر است و بر آن برتري دارد. 🔸خداي سبحان با وضوي كسي كه بخواهد نماز بگزارد، فرشتگان فراواني مي‏آفريند كه او را تقديس، تسبيح و تكبير مي‏گويند. اين در صورتي است كه وضو مانند وضوي علي بن ابي‏طالب (عليه‏السلام) و دعا در حال وضو چونان دعاي او باشد؛ يعني دعاها همان دعاهايي باشد كه علي (عليه‏السلام) با حال و حضور مي‏خواند، نه هر وضويي و نه هر گفته و دعايي، بلكه هرگاه فعل و قول همان كردار و گفتار علوي باشد، موجب مي‏شود خداوند سبحان آن اثر مهم را بر آن مترتب نمايد، و يا آن فعل و اين قول بنابر تمثل اعمال به صورت فرشته تمثل يابد. 🔸بنابراين، مجرّد شستن صورت و دو دست، و صِرف كشيدن مسح سر و پاها به روش اهل بيت (عليهم‏السلام) و تنها تكلّم به كلماتي كه از آنان وارد شده در لحظهٴ شستن و مسح كشيدن، سبب نمي‏شود خداوند در برابر هر قطرهٴ آب، فرشته‏اي تقديس و تسبيح و تكبيرگو بيافريند. 🔸و اين نيست جز براي اين كه وضو از آن جهت كه سبب طهارت است نهاني عيني و دروني خارجي دارد، و هركس كه در عمل، با اخلاص به جانب خداوند رو كند، بدان دست مي‏يازد، و آن كس كه دل خويش را تسليم خدا كند، به او مي‏رسد به گونه‏اي كه از هرآلودگي و پليدي پاك مي‏گردد و گوهر طهارت او تقديس و تسبيح و تكبير مي‏شود، از اينجاست كه شايسته است خداوند از قطرهٴ آب وضويش فرشته‏اي بيافريند كه داراي آن آثار ملكوتي باشد، و يا كردار او را به مثال فرشتگان تسبيح‏گو تمثيل بخشد. 🔹(صفحه 30 و 33) _____________ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
" شرح زیارت جامعه کبیره " 💠 و منتهي الحلم (و غايت حلم و بردباري): 🔹«منتهي» اسم مكان باب افتعال از ماده «نهي» مقابل امر است. نهي به معناي طلب ترك شي ء است و از آن رو كه به كمك عقل، ترك چيزي طلب مي شود به عقلْ «نُهيه» (بر وزن لقمه) نيز گفته مي شود كه جمعش «نُهي» است. باب افتعال براي مطاوعه و قبول است، قبول نهي به اين است كه انسانِ متعبد در برابر نهي، توقف و خويشتن داري كند و حركت و عمل خود را به آخر و نهايت برساند. بدين ترتيب مُنتهي به معناي مكاني است كه در آن مكان، به آخر رسيدن، مورد قبول واقع شده و بعد از آن ديگر حركت و اقدامي صورت نمي گيرد. 🔹 از اين رو به غايت و پايان هر چيزي منتهاي آن چيز گفته مي شود. «حلم» به معناي منضبط كردن نفس از هيجان غضب و احساسات است به گونه اي كه حالت سكون، طُمأنينه و صبر در مقابل ناملايمات به انسان دست مي دهد و از سبك مغزي، اقدامات نابخردانه، بي پروايي و خشم پرهيز مي كند. 🔹 بنابراين، مي توان گفت: حلم، محصول اعتدال در قوه‌ي غضبيه است و حليم، كسی است كه اهل افراط و تفريط در اِعمال قوه‌ي غضبيه نباشد. 🔹 در نتيجه كسي كه با داشتن قدرت بر انتقام و كيفر، عجله نكند، حليم ناميده مي شود. بدين ترتيب، معناي اين جمله اين است: شما به غايت و آخرين درجه‌ي حلم و بردباري رسيده ايد، يعني آن مقدار خويشتن داري كه براي مخلوق هاي الهي ممكن است شما دارا هستيد. 📚 ادب فنای مقربان _ ج ۱ _ ص ۱۸۸ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 نیکی به خانواده خانواده ، نخستین کانون رشد و آرامش بشری است که مراقبت از آن مسولیتی سنگین به شمار آمده و موجب نجات از رنج و عذاب دنیوی و اخروی خواهد گردید . 🔹 رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هر معروفی صدقه به شمار می آید و هر آنچه را که مومن برای خود و خانواده و همسرش هزینه کند و نیز هر آنچه با آن آبروی خود را حفظ کند ، برایش صدقه نوشته می شود ، و فرمود: بهترین شما کسانی هستند که برای خانواده خود بهترین باشند، و من برای خانواده خودم بهترین شما هستم . ونیز فرمود : کسی که به بازار رود و تحفه ای بخرد و آن را برای خانواده خویش ببرد ، مانند کسی است که صدقه ای را به سوی نیازمندان می برد. 📚 مفاتیح الحیاه آیت الله جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۲۳۳،۲۳۴ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 ۲۵ آذر روز پژوهش 🔰 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🔹 نقد و پژوهش 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 توضیح المسائل _ ذبیحه و غذای اهل کتاب 🔹 شماره تماس واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر معظم له ☎️ ۰۲۵۳۷۸۴۱۸۴۱ _ داخلی ۱ 📩 سامانه پیام کوتاه ۱۰۰۰۷۲۳۳ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔰حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 💠 دل شکسته 🔸 خدای سبحان گاهی مهمان‌ پذیر است، گاهی مهمان می ‌شود و گاهی هر دو. ▫️ گاهی مهمان‌ پذیر است، مثل اینكه ماه مبارك رمضان تمام روزه دار ها به عنوان ضیوف الرحمان مطرح ‌اند؛ یعنی مهمانان الهی ‌اند یا در سرزمین وحی حاجیان و معتمران اینها جزء ضیوف ‌الرحمان و مهمانان الهی ‌هستند. ▫️ گاهی خدا مهمان می ‌شود و افراد میزبان، فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ‏»من مهمان هر ‌ام، چون این دل شكسته به غیر خدا تكیه نمی ‌كند و هیچ پناهگاهی ندارد. فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ‏» هر كسی دلش شكست ـ چون واقعاً انسان دل ‌شكسته هیچ پناهگاهی ندارد جز اینكه «یا الله» بگوید ـ فرمود من آن جا حضور دارم و من مهمان آن دل هستم. ▫️ اگر كسی بیمار بود و بود و در سرزمین وحی بود یا شب قدر بود یا ماه مبارك رمضان بود هم از طرفی مهمان است و هم از طرفی مهماندار، بگوید «یا الله» می ‌شنود! 🔹 دیدار اعضای فرهنگستان علوم پزشکی با معظم له تاریخ: 1392/08/30 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔰 سبک زندگی 💠 مراقبت از خانواده : 🔹 ابو بصیر می گوید : درباره آیه مبارکه ۶ سوره تحریم ( قو انفسکم و اهلیکم نارا ) یعنی خود و خانواده خود را از آتش نگهدارید ، از امام صادق علیه السلام پرسیدم : چگونه آنان را نگهدارم ؟ آن حضرت فرمود : آنها را با آنچه خدا به آن فرمان داده فرمان بده و از آنچه باز داشته بازشان دار. اگر اطاعت کردند ، آنان را نگه داشته ای و اگر نافرمانی کردند ، به وظیفه خود عمل کرده ای. 📚 مفاتیح الحیاه آیت الله جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۲۳۷ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli