eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
17هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸️اگر بیمارهستید و به خاطر شرایط بیماری مسری کرونا کسی نباید به ملاقاتتان بیاید اما بدان خداوند برایت موقعیتی  ویژه قرار داده. 🔸️امام صادق (ع) فرمود: ... از وی (بیمار)   بخواهید تا برایتان  دعاکند ، زیرا دعای او [در اجابت] همانند دعای فرشتگان است . 🔸️ إِذَا دَخَلَ أَحَدُکُمْ عَلَی أَخِیهِ عَائِداً لَهُ فَلْیَسْأَلْهُ یَدْعُو لَهُ، فَإِنَّ دُعَاءَهُ مِثْلُ دُعَاءِ الْمَلائِکَةِ (الکافی، ج۳، ص۱۱۷) 🔸️با اقتباس از کتاب مفاتیح الحیات تالیف حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) 🔸️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی سوال : به فتواي حضرت‌عالي، در ايام [ليالي] مقمره، با شنيدن اذان از صدا و سيما اقامه نماز صبح جايز است يا نه؟ زيرا حضرت امام بر اين نظر بودند كه بايستي حدود 15 دقيقه از اذان صبح بگذرد؛ سپس نماز اقامه شود. جواب : ليالي مُقمره با شب‌هاي ديگر تفاوتي ندارد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی : 🔹تحصیل طهارت از تیمم | 🔸هدف تحصيل طهارت از خاك (تيمّم)، آن تواضع به پيشگاه عزيز محض، و فروتني در ساحت بلندپايهٴ صِرف، و خشوع نزد قدرت مطلق خداوندي است. 🔸خداوند متعال دربارهٴ حكمتِ طهارتي كه از خاك حاصل آمده مانند طهارتي كه از آب تحصيل شده مي‏فرمايد: «ما يريد الله ليجعل عليكم من حرجٍ و لكن يريد لِيُطهّركم و ليتمّ نعمته عليكم لعلّكم تشكرون»؛ زيرا طهارت ظاهري كه با آب حاصل مي‏شود و طبق آنچه فرمود: ﴿...وينزّل عليكم من السّماء ماءً ليطهّركم به ويذهب عنكم رجز الشيطان﴾ از بين برنده پليدي شيطان است، گرچه با تيمم بر خاك فراهم نمي‏آيد، ليكن فروتني و بندگي را به ارمغان مي‏آورد. 🔸پس از اين جهت، آب و خاك با يكديگر يكسانند، و چون لازم نيست كميت و كيفيت تيمم، كه بدل از وضو است مانند وضو باشد، مسح سر و پاها در تيمّم لازم نيست، نه براي اين كه خاك بر سر نهادن، علامت فراق و جدايي است، در حالي كه منظور از نماز، پيوند و ارتباط است، چنان‏كه برخي از بزرگان فرموده‏اند؛ زيرا اين سخن، به مسح پا نقض مي‏شود، چون با اين كه خاك بر پا نهادن و مسح پاها با خاك، نشانهٴ فراق و جدايي نيست، انسان در تيمّم مأمور به مسح آن نشده است. 🔸افزون بر اين، اصل سخن خالي از توهّم و اشكال نيست؛ زيرا دليل عقلي و يا نقلي معتبر وجود ندارد كه مسح سر با خاك نشانهٴ جدايي است. 🔸چون در نماز، معتبر است بين طهارت بيرون و پاكي درون جمع شود، دستور بر اين است كه نماز جز با طهارت پنج عضو و پاك ساختن دل با توبه، جايز و روا نيست. مراد از توبه بازگشت از گناه به فرمانبرداري و از دشمني به دوستي خدا و از ما سوي الله به جانب او، و از كثرت به وحدت و... است. 🔹(صفحه 40) _____________ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی ❓ حدّ ترخّص به چه صورتي مشخص مي‌شود؟ 📝 حدّ ترخّص، مكاني است كه صداي اذان محل (نه با بلندگو) شنيده نشود؛ يا ديوارهاي محل در صورت هموار بودن ديده نشود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی : 🔹طلبه ها اهل تجهد و نماز شب بودند | 🔸از مجموع پنج سال تحصيل در حوزهٴ علميهٴ آمل، چهار سال را در مدرسهٴ مسجد جامع گذراندم و نيز مدّتي كوتاه را در مدرسهٴ مسجد هاشمي تحصيل كردم؛ ولي در سال پنجم با راهنمايي مرحوم آية اللّه آقا ضياء آملي به مدرسهٴ مسجد امام حسن عسكري (عليه‏السلام) رفتم. 🔸همهٴ اين مدارس پر بركت بود، ولي خاطرات شيرين و بركاتي كه در آن يك سال از مدرسهٴ امام حسن عسكري (عليه‏السلام) به ياد دارم، از ديگر مدارس ندارم. 🔸اين بركات از نام مباركي بود كه بر آن مدرسه و مسجد نهاده بودند و نيز، مدرسهٴ امام حسن عسكري (عليه‏السلام) مدرسهٴ كوچكي بود و تعداد طلبه‏هاي آن فراوان نبود،ليكن همهٴ آن طلبه‏ها يا غالب آن‏ها اهل تهجّد و نماز شب بودند و نماز شب در آن‏جا فراموش نمي‏شد و به صورت عمومي و همگاني خوانده مي‏شد. البته برخي طلاب مدرسهٴ مسجد جامع و مدرسهٴ مسجد هاشمي نيز نماز شب مي‏خواندند، ولي نماز شب خواندن، فضاي غالب آن‏جا نبود؛ خلاف مدرسهٴ امام حسن عسكري (عليه‏السلام). 🔹(صفحه 39) _____________ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی ❓ بنده از مقلّدان حضرت امام خميني‌ بوده‌ام و از چند سال پيش، مبلغي‌ بابت خمس و زكات بدهكار بوده و اكنون توانايي‌ پرداخت آن را دارم. آيا مي‌‌توانم خمس و زكات خود را صرف مسجد جامع شهر كنم كه نياز شديد به كمك دارد؟ 📝 1. مي‌‌توانيد تمام زكات را در تعمير مسجد هزينه كنيد. 📝 2. ثلث (يك سوم) سهم مبارك امام(عليه السّلام) را مأذونيد. 📝 3. تمام سهم سادات(اعزّهم الله) را بايد به اذن فقيه جامع‌الشّرايط، به سيّد پرداخت كنيد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی : 🔹وضوی علوی | 📚 🔸چينش و تنظيم نظام هستي، اعمّ از واجب و ممكن، با قانون علّت و معلول، صورت گرفته است و اين نظام، در اصل وجود، و كمال آن هيچ‏گاه از اين قانون تخطي نمي‏كند. در جاي خود روشن شده كه آنچه در مرتبه‏اي پايين قرار دارد، درچيزي كه در مرتبهٴ بالاست اثر نمي‏گذارد، چنان كه ظاهر نمي‏تواند علّت باطن باشد؛ گرچه ممكن است نشانه يا علّت اعدادي باشد. بلكه تنها مؤثر در عالي مرتبه بالاتر از آن است، و نيز علّت براي باطن، چيزي است كه از آن باطن‏تر است و بر آن برتري دارد. 🔸خداي سبحان با وضوي كسي كه بخواهد نماز بگزارد، فرشتگان فراواني مي‏آفريند كه او را تقديس، تسبيح و تكبير مي‏گويند. اين در صورتي است كه وضو مانند وضوي علي بن ابي‏طالب (عليه‏السلام) و دعا در حال وضو چونان دعاي او باشد؛ يعني دعاها همان دعاهايي باشد كه علي (عليه‏السلام) با حال و حضور مي‏خواند، نه هر وضويي و نه هر گفته و دعايي، بلكه هرگاه فعل و قول همان كردار و گفتار علوي باشد، موجب مي‏شود خداوند سبحان آن اثر مهم را بر آن مترتب نمايد، و يا آن فعل و اين قول بنابر تمثل اعمال به صورت فرشته تمثل يابد. 🔸بنابراين، مجرّد شستن صورت و دو دست، و صِرف كشيدن مسح سر و پاها به روش اهل بيت (عليهم‏السلام) و تنها تكلّم به كلماتي كه از آنان وارد شده در لحظهٴ شستن و مسح كشيدن، سبب نمي‏شود خداوند در برابر هر قطرهٴ آب، فرشته‏اي تقديس و تسبيح و تكبيرگو بيافريند. 🔸و اين نيست جز براي اين كه وضو از آن جهت كه سبب طهارت است نهاني عيني و دروني خارجي دارد، و هركس كه در عمل، با اخلاص به جانب خداوند رو كند، بدان دست مي‏يازد، و آن كس كه دل خويش را تسليم خدا كند، به او مي‏رسد به گونه‏اي كه از هرآلودگي و پليدي پاك مي‏گردد و گوهر طهارت او تقديس و تسبيح و تكبير مي‏شود، از اينجاست كه شايسته است خداوند از قطرهٴ آب وضويش فرشته‏اي بيافريند كه داراي آن آثار ملكوتي باشد، و يا كردار او را به مثال فرشتگان تسبيح‏گو تمثيل بخشد. 🔹(صفحه 30 و 33) _____________ @daftar_ayatollah_javadi_amoli