🔸️اگر بیمارهستید و به خاطر شرایط بیماری
مسری کرونا کسی نباید به ملاقاتتان بیاید اما
بدان خداوند برایت موقعیتی ویژه قرار داده.
🔸️امام صادق (ع) فرمود: ... از وی (بیمار)
بخواهید تا برایتان دعاکند ، زیرا دعای او
[در اجابت] همانند دعای فرشتگان است .
🔸️ إِذَا دَخَلَ أَحَدُکُمْ عَلَی أَخِیهِ عَائِداً لَهُ فَلْیَسْأَلْهُ
یَدْعُو لَهُ، فَإِنَّ دُعَاءَهُ مِثْلُ دُعَاءِ الْمَلائِکَةِ (الکافی، ج۳، ص۱۱۷)
🔸️با اقتباس از کتاب مفاتیح الحیات تالیف
حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی(دام ظله)
🔸️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#استفتائات
سوال : به فتواي حضرتعالي، در ايام [ليالي] مقمره، با شنيدن اذان از صدا و سيما اقامه نماز صبح جايز است يا نه؟ زيرا حضرت امام بر اين نظر بودند كه بايستي حدود 15 دقيقه از اذان صبح بگذرد؛ سپس نماز اقامه شود.
جواب : ليالي مُقمره با شبهاي ديگر تفاوتي ندارد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی :
🔹تحصیل طهارت از تیمم | #راز_های_نماز
🔸هدف تحصيل طهارت از خاك (تيمّم)، آن تواضع به پيشگاه عزيز محض، و فروتني در ساحت بلندپايهٴ صِرف، و خشوع نزد قدرت مطلق خداوندي است.
🔸خداوند متعال دربارهٴ حكمتِ طهارتي كه از خاك حاصل آمده مانند طهارتي كه از آب تحصيل شده ميفرمايد: «ما يريد الله ليجعل عليكم من حرجٍ و لكن يريد لِيُطهّركم و ليتمّ نعمته عليكم لعلّكم تشكرون»؛ زيرا طهارت ظاهري كه با آب حاصل ميشود و طبق آنچه فرمود: ﴿...وينزّل عليكم من السّماء ماءً ليطهّركم به ويذهب عنكم رجز الشيطان﴾ از بين برنده پليدي شيطان است، گرچه با تيمم بر خاك فراهم نميآيد، ليكن فروتني و بندگي را به ارمغان ميآورد.
🔸پس از اين جهت، آب و خاك با يكديگر يكسانند، و چون لازم نيست كميت و كيفيت تيمم، كه بدل از وضو است مانند وضو باشد، مسح سر و پاها در تيمّم لازم نيست، نه براي اين كه خاك بر سر نهادن، علامت فراق و جدايي است، در حالي كه منظور از نماز، پيوند و ارتباط است، چنانكه برخي از بزرگان فرمودهاند؛ زيرا اين سخن، به مسح پا نقض ميشود، چون با اين كه خاك بر پا نهادن و مسح پاها با خاك، نشانهٴ فراق و جدايي نيست، انسان در تيمّم مأمور به مسح آن نشده است.
🔸افزون بر اين، اصل سخن خالي از توهّم و اشكال نيست؛ زيرا دليل عقلي و يا نقلي معتبر وجود ندارد كه مسح سر با خاك نشانهٴ جدايي است.
🔸چون در نماز، معتبر است بين طهارت بيرون و پاكي درون جمع شود، دستور بر اين است كه نماز جز با طهارت پنج عضو و پاك ساختن دل با توبه، جايز و روا نيست. مراد از توبه بازگشت از گناه به فرمانبرداري و از دشمني به دوستي خدا و از ما سوي الله به جانب او، و از كثرت به وحدت و... است.
🔹(صفحه 40)
_____________
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#استفتائات
#احکام
❓ حدّ ترخّص به چه صورتي مشخص ميشود؟
📝 حدّ ترخّص، مكاني است كه صداي اذان محل (نه با بلندگو) شنيده نشود؛ يا ديوارهاي محل در صورت هموار بودن ديده نشود.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی :
🔹طلبه ها اهل تجهد و نماز شب بودند | #مهر_استاد
🔸از مجموع پنج سال تحصيل در حوزهٴ علميهٴ آمل، چهار سال را در مدرسهٴ مسجد جامع گذراندم و نيز مدّتي كوتاه را در مدرسهٴ مسجد هاشمي تحصيل كردم؛ ولي در سال پنجم با راهنمايي مرحوم آية اللّه آقا ضياء آملي به مدرسهٴ مسجد امام حسن عسكري (عليهالسلام) رفتم.
🔸همهٴ اين مدارس پر بركت بود، ولي خاطرات شيرين و بركاتي كه در آن يك سال از مدرسهٴ امام حسن عسكري (عليهالسلام) به ياد دارم، از ديگر مدارس ندارم.
🔸اين بركات از نام مباركي بود كه بر آن مدرسه و مسجد نهاده بودند و نيز، مدرسهٴ امام حسن عسكري (عليهالسلام) مدرسهٴ كوچكي بود و تعداد طلبههاي آن فراوان نبود،ليكن همهٴ آن طلبهها يا غالب آنها اهل تهجّد و نماز شب بودند و نماز شب در آنجا فراموش نميشد و به صورت عمومي و همگاني خوانده ميشد. البته برخي طلاب مدرسهٴ مسجد جامع و مدرسهٴ مسجد هاشمي نيز نماز شب ميخواندند، ولي نماز شب خواندن، فضاي غالب آنجا نبود؛ خلاف مدرسهٴ امام حسن عسكري (عليهالسلام).
🔹(صفحه 39)
_____________
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#استفتائات
#احکام_خمس
❓ بنده از مقلّدان حضرت امام خميني بودهام و از چند سال پيش، مبلغي بابت خمس و زكات بدهكار بوده و اكنون توانايي پرداخت آن را دارم. آيا ميتوانم خمس و زكات خود را صرف مسجد جامع شهر كنم كه نياز شديد به كمك دارد؟
📝 1. ميتوانيد تمام زكات را در تعمير مسجد هزينه كنيد.
📝 2. ثلث (يك سوم) سهم مبارك امام(عليه السّلام) را مأذونيد.
📝 3. تمام سهم سادات(اعزّهم الله) را بايد به اذن فقيه جامعالشّرايط، به سيّد پرداخت كنيد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی :
🔹وضوی علوی |
📚 #راز_های_نماز
🔸چينش و تنظيم نظام هستي، اعمّ از واجب و ممكن، با قانون علّت و معلول، صورت گرفته است و اين نظام، در اصل وجود، و كمال آن هيچگاه از اين قانون تخطي نميكند. در جاي خود روشن شده كه آنچه در مرتبهاي پايين قرار دارد، درچيزي كه در مرتبهٴ بالاست اثر نميگذارد، چنان كه ظاهر نميتواند علّت باطن باشد؛ گرچه ممكن است نشانه يا علّت اعدادي باشد. بلكه تنها مؤثر در عالي مرتبه بالاتر از آن است، و نيز علّت براي باطن، چيزي است كه از آن باطنتر است و بر آن برتري دارد.
🔸خداي سبحان با وضوي كسي كه بخواهد نماز بگزارد، فرشتگان فراواني ميآفريند كه او را تقديس، تسبيح و تكبير ميگويند. اين در صورتي است كه وضو مانند وضوي علي بن ابيطالب (عليهالسلام) و دعا در حال وضو چونان دعاي او باشد؛ يعني دعاها همان دعاهايي باشد كه علي (عليهالسلام) با حال و حضور ميخواند، نه هر وضويي و نه هر گفته و دعايي، بلكه هرگاه فعل و قول همان كردار و گفتار علوي باشد، موجب ميشود خداوند سبحان آن اثر مهم را بر آن مترتب نمايد، و يا آن فعل و اين قول بنابر تمثل اعمال به صورت فرشته تمثل يابد.
🔸بنابراين، مجرّد شستن صورت و دو دست، و صِرف كشيدن مسح سر و پاها به روش اهل بيت (عليهمالسلام) و تنها تكلّم به كلماتي كه از آنان وارد شده در لحظهٴ شستن و مسح كشيدن، سبب نميشود خداوند در برابر هر قطرهٴ آب، فرشتهاي تقديس و تسبيح و تكبيرگو بيافريند.
🔸و اين نيست جز براي اين كه وضو از آن جهت كه سبب طهارت است نهاني عيني و دروني خارجي دارد، و هركس كه در عمل، با اخلاص به جانب خداوند رو كند، بدان دست مييازد، و آن كس كه دل خويش را تسليم خدا كند، به او ميرسد به گونهاي كه از هرآلودگي و پليدي پاك ميگردد و گوهر طهارت او تقديس و تسبيح و تكبير ميشود، از اينجاست كه شايسته است خداوند از قطرهٴ آب وضويش فرشتهاي بيافريند كه داراي آن آثار ملكوتي باشد، و يا كردار او را به مثال فرشتگان تسبيحگو تمثيل بخشد.
🔹(صفحه 30 و 33)
_____________
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
" شرح زیارت جامعه کبیره "
💠 و منتهي الحلم (و غايت حلم و بردباري):
🔹«منتهي» اسم مكان باب افتعال از ماده «نهي» مقابل امر است. نهي به معناي طلب ترك شي ء است و از آن رو كه به كمك عقل، ترك چيزي طلب مي شود به عقلْ «نُهيه» (بر وزن لقمه) نيز گفته مي شود كه جمعش «نُهي» است. باب افتعال براي مطاوعه و قبول است، قبول نهي به اين است كه انسانِ متعبد در برابر نهي، توقف و خويشتن داري كند و حركت و عمل خود را به آخر و نهايت برساند. بدين ترتيب مُنتهي به معناي مكاني است كه در آن مكان، به آخر رسيدن، مورد قبول واقع شده و بعد از آن ديگر حركت و اقدامي صورت نمي گيرد.
🔹 از اين رو به غايت و پايان هر چيزي منتهاي آن چيز گفته مي شود.
«حلم» به معناي منضبط كردن نفس از هيجان غضب و احساسات است به گونه اي كه حالت سكون، طُمأنينه و صبر در مقابل ناملايمات به انسان دست مي دهد و از سبك مغزي، اقدامات نابخردانه، بي پروايي و خشم پرهيز مي كند.
🔹 بنابراين، مي توان گفت: حلم، محصول اعتدال در قوهي غضبيه است و حليم، كسی
است كه اهل افراط و تفريط در اِعمال قوهي غضبيه نباشد.
🔹 در نتيجه كسي كه با داشتن قدرت بر انتقام و كيفر، عجله نكند، حليم ناميده مي شود.
بدين ترتيب، معناي اين جمله اين است: شما به غايت و آخرين درجهي حلم و بردباري رسيده ايد، يعني آن مقدار خويشتن داري كه براي مخلوق هاي الهي ممكن است شما دارا هستيد.
📚 ادب فنای مقربان _ ج ۱ _ ص ۱۸۸
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli