💢 چرا #سلبریتی_ها نمیتوانند در درمان بیماری های اجتماعی #موثر باشند؟
#شهید_مطهری
✅ بیماری اجتماعی را کسی که خود #بیمار است نمیتواند مداوا کند
اگر در بيماریهاى جسمى احياناً يک بيمار بتواند بيمار ديگرى را معالجه كند، در مداواهاى #روحى و اجتماعى ميسر نيست. خودسازى بر جامعهسازى مقدم است.
على عليه السلام فرمود: «به خدا سوگند من شما را به هيچ كارى #فرمان ندادم مگر آنكه پيش از آنكه فرمان دهم خودم به #كار بستم، و از هيچ چيز شما را منع نكردم مگر آنكه پيش از آنكه شما را منع كنم، خودم از آن دورى كردم».
همچنين آن #حضرت فرمود: «آن كس كه خود را در مقام امام و رهبر مردم قرار مىدهد، نخست خود را تعليم دهد، سپس مردم را. #معلم و مؤدّب خويشتن، بيش از معلم و مؤدّب ديگران شايسته اكرام و احترام است».
📚مجموعه آثار، ج۲۴، ص۹۷
#اذان_شیعیان_بدعت_است
💢شهادت دادن به #ولایت امام علی (ع) در #اذان شیعیان علاوه بر اینکه هیچ مبنای #دینی و تاریخی ندارد، از بدعتیهایی است که صفویان در اذان وارد کردند.
1⃣ در زمان #حکومت آلبویه برخی از شعارهای شیعه از جمله شهادت به ولایت، به عنوان شعاری آشکار، مطرح شد. اصرار آل بویه به اینجا منجر شد که شهادت ثالثه در اذان و اقامه رسمیت یافت.
شیخ صدوق درباره این مسأله قائل به وجود نص خاص بود. از آن به بعد کسی نتوانست از انتشار آن #جلوگیری کند مگرمدتی درعهد سلجوقیان که گفتن آن به کلی منع شد. و بعد با برپایی حکومت مقتدر صفوی، این #شعار هماره با عشق به امیرمؤمنان آشکارتر گفته میشد.
2⃣ فقیهان شیعی اتفاق نظر دارند که شهادت بر ولايت در اذان و اقامه واجب نیست؛ بلكه بر اساس عمومیت و اطلاق پارهای از ادلّه، اظهار آن را #مستحب دانستهاند. شهادت بر ولایت امام علی (ع) با اینكه از فصول اذان و اقامه به شمار نميرود، اما از آنجا که #امامت، در امتداد نبوت است، شهادت بر ولايت، كاملكنندة #شهادت بر توحيد و نبوت است.
3⃣بدعت در جایی است که فردی در میان احكام، آموزهها و ارزشهای دين اسلام ـ كه خداوند به وسيله پيامبر (ص) براي #مسلمانان معین كرده است ـ تغيير یا تغییراتی پدید آورد؛ به گونهاي كه مستلزم کاستن از #دین يا افزودن بر آن شود. در حالی که امام صادق (ع) میفرمایند: «هرگاه يكي از شما گواهي بر توحيد و #نبوت داد، بايد بگويد عليُّ اميرالمومنين وليّ الله»! به گفته مرحوم صاحب جواهر اين اضافه ضرري به موالات و ترتيب ميان فصول اذان نميزند.
📚جواهر الكلام، ج9، ص87.
http://eitaa.com/joinchat/385548302Ca1d19c22ab
🔹🔷 #اخرالزمـــــــــــــــان 🔶🔸
🔴😱 مسخ شدن بدعتگزاران در دین
‼️از جمله حوادث بسیار عجیبی که در آخرالزمان روی خواهد داد، مسخ شدن برخی عالمان بدعتگزار در دین است. هنگامی که زمان قیام امام مهدی(علیه السّلام) نزدیک شد، گروهی از دست اندرکاران امور دینی و فرهنگی، بر اثر ترویج نوآوری های غیر دینی و به بازی گرفتن دین، در صورت و سیرت بوزینه و خوک می گردند، و بدین گونه، در میان مردم رسوا می شوند(1).
رسول خدا(صلّی الله علیه و آله) فرمود:
در آخر این امّت، خسف، مسخ و قذف خواهد بود...(2).
🔷🔹مراد پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و آله) از «آخر این امّت»، مسلمانانی است که در آخرالزمان زندگی می کنند(3).
🔶🔸خَسْف، فرورفتن چیزی در زمین یا غرق شدن آن در آب است. مَسْخ، دگرگونی صورت و سیرت چیزی است به شکلی جز آنچه هست؛ مانند مبدّل شدن انسان اهلی دوپا به حیوان وحشی چهارپا. قَذْف، پرتاب کردن چیزی از مکانی به مکانی دیگر است؛ مانند سنگباران، بمب باران و موشک باران(4).
🔷🔹محمّد بن مُسلِم گفت: مردی از امام صادق(علیهالسّلام) پرسید: قیام کنندۀ شما کی ظاهر می شود؟ فرمود:
هنگامی که گمراهی زیاد و هدایت کم شود؛ ستم و تباهی بسیار
و درستی و راستی اندک گردد؛ مردان به مردان و زنان به زنان بسنده کنند؛
فقها به دنیا روی آورند و بیشتر مردمان به شعرها و شاعران گرایند؛
گروهی از اهل بدعت ها مسخ شوند، به گونهای که بوزینه و خوک گردند...(5).
🔴بر اساس احادیث اسلامی، حادثۀ مسخ شدن در آخرالزمان، هم در بغداد و نیز در تهران رخ می دهد.
🔷🔹حُذَیفَه از رسول خدا(صلّی الله علیه وآله)، در بارۀ وقوع عذاب مسخ در بغداد، چنین نقل کرده است:
در زوراء رویدادی خواهد بود. گفتند: ای رسول خدا، زوراء چیست؟
فرمود: شهری است در مشرق، میان رودها که شرورترین
آفریدگان خدا و زورگویانِ امّت من در آنجا ساکن می شوند و چهار
نوع عذاب می شود؛ با شمشیر، خسف، قذف و مسخ شدن(6).
🔶🔸ابن عبّاس نیز از حادثۀ مسخ شدن بعضی از دانشمندان دین در زوراء، در پیِ وزیدن بادی سرخ در این شهر، خبر داده است:
باد سرخی در زوراء می وزد که مردم نمی شناسندش. پس به
عالمانشان پناه می برند و چنین می یابند که آنان بوزینگان و خوکانی
گشته اند که صورتهاشان سیاه و چشمهاشان کبود است(7).
🔷🔹هرچند به طور قطعی نمی دانیم که مراد از «زوراء» در کلام ابن عبّاس، شهر بغداد یا منطقۀ «پشت ری» (بخش شمالی تهران جدید) است، از دو سخن امام صادق(علیه السلام) هویداست که عذاب مسخ، در پشت ری (تهران) هم واقع خواهد شد.
اَعمَش از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده است:
... اهل شهری که «ری» نامیده می شود. ایشان دشمنان خدا،
دشمنان رسول او و دشمنان خاندان وی هستند و جنگ با خاندان
رسول خدا(صلّی الله علیه و آله) را جهاد و مال ایشان را غنیمت
می پندارند و برای ایشان (اهل ری) عذاب خوارشدن در زندگی
دنیا و آخرت بوده و برای ایشان عذابی ماندگار است...(8).
🔷🔹ابو بصیر می گوید:
به ابو عبدالله(علیه السلام) گفتم: سخن او (خداوند) عزّوجلّ:
«عذاب خوارشدن در زندگی دنیا...»(9)، آن عذاب خوارشدن در دنیا
چیست؟ فرمود:« ای ابا بصیر، چه خواری ای سخت تر از آنکه
مرد در خانه، سراپرده، کنار برادرانش در میان خانواده اش باشد و ناگهان اهل خانه بر او گریبان چاک داده و یاری طلبند.
مردم بپرسند: چه شده؟! گفته شود: فلانی همین الآن مسخ شد!
پس گفتم: [مسخ] پیش از قیام قائم یا پس از آن [خواهد بود]؟
فرمود: نه، بلکه پیش از آن [خواهد بود] (10).
🔶🔸گفتنی است، اگرچه در روایات اسلامی به زمان دقیق وقوع عذاب مسخ اشاره نشده است، به نظر می رسد این حادثۀ شگفت در ماه رمضان سال پیش از قیام امام مهدی(علیه السّلام) رخ خواهد داد.
🔷🔹نیز شایستۀ یادآوری است، چنان که در قرآن کریم، آمده، قوم عاد از جملۀ امّتهایی است که در گذشته گرفتار عذاب مسخ شده اند:
امّا قوم عاد، پس به ناحق در زمین تکبّر ورزیدند ... در نتیجه، در روزهایی
شوم، تندبادی بر آنان فرستادیم تا به ایشان عذاب خوارشدن در زندگی
دنیا را بچشانیم، و بی گمان، عذاب آخرت خوارکننده تر خواهد بود...(11).
📚منابع:
1. مژذۀ ظهور، ج 2، ص 168، پ 1، با حذف، تصرّف و تکمیل.
2. کنز العمّال، ج 7، جزء 14، ص 123، ح 38714.
3. نگارنده.
4. روزگار رهائی، ج 2، ص 854، بخ 17، با حذف و تصرّف اندک.
5. گزیدۀ کفایة المهتدی، ص 286
، ذیل ح 39.
6. عقد الدرر، ص 117، ب 4، ف 2. 7. التشریف بالمنن، ص 283، ب 72، ح 410، فتن سُلَیلی.
8. بحار الأنوار، ج 57، ص 206، ب 36، ح 5 .
9. سورۀ فصّلت، آیۀ 16.
10. الغیبة، ص 269، ب 14، ح 41.
11. سورۀ فُصّلت، آیۀ 6- 15.
http://eitaa.com/joinchat/385548302Ca1d19c22ab
↷❈🔅❂💠❂🔅❈↶
#الفبای_مهدویت
📌جبرئیل↶③
✅ﺭﻭﺍﻳﺎﺗﯽ ﭼﻨﺪ، ﻧﻘﺶ ﺁﻥ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻟﻬﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻡ ﻋﻈﻴﻢ ﻭ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ، ﺑﻪ ﺭﻭﺷﻨﯽ ﺑﻴﺎﻥ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﻴﻌﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ، ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ:
ﺍﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺧﻴﻞ ﻋﻈﻴﻤﯽ ﺍﺯ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ، ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻇﻬﻮﺭ ﺩﺭ ﻣﺤﻀﺮ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﺣﺠّﺖ ﺍﻟﻬﯽ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻳﺎﺭﯼ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺘﺎﻓﺖ.
ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺘﯽ ﺍﺯ ﻳﮏ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻃﻮﻟﺎﻧﯽ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ:
«… ﻓَﺎَﻭّﻝُ ﻣَﻦْ ﻳُﺒﺎﻳِﻌُﻪُ ﺫَﻟﮏَ ﺍﻟﻄﺎﺋِﺮُ ﻭَ ﻫُﻮَ ﻭَﺍﻟﻠﱠﱠﻪِ ﺟَﺒْﺮَﺋﻴﻞ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ»
(ﺍﻟﮑﺎﻓﯽ، ﺝ 4، ﺹ 184، ﺡ 3؛ ﻋﻠﻞ ﺍﻟﺸﺮﺍﻳﻊ، ﺡ 2، ﺹ 429، ﺡ 1.)
ﻧﻴﺰ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
«ﺍَﻭﱠﱠﻝُ ﻣَﻦْ ﻳُﺒﺎﻳِﻌُﻪُ ﺟَﺒْﺮَﺋﻴﻞ …»
(ﻋﻠﯽ ﺑﻦ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻗﻤﯽ، ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻗﻤﯽ، ﺝ 2، ﺹ 204.) ﻭ (ﺭ. ﮎ: ﺍﻟﻐﻴﺒﺔ، ﺹ 314، ﺡ 6؛ ﺭﻭﺿﺔ ﺍﻟﻮﺍﻋﻈﻴﻦ، ﺹ 265.)
اللهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج...
✨💫✨💫✨
📌 تولد پیامبر در روایات:
در شب ولادت حضرت محمد (ص) حوادث مهم و اتفاقات زیادی در اطراف جهان به وقوع پیوسته که پیش از آن سابقه نداشته و یا اتفاق نیفتاده بود. به این رخدادها «ارهاصات» می گویند.
در قصیده معروف برده نیز آمده که چند بیت آن چنین است:
یوم تفرس منه الفرس انهم قد
انذروا بحلول البؤس و الفئم
و بات ایوان کسری و هو منصدع
کشمل اصحاب کسری غیر ملتئم
النار خامدة الانفاس من اسف علیه
و النهر ساهی العین من سدم
و ساء ساوه ان غاضتبحیرتها
و رد واردها بالغیظ حین ظم
کان بالنار ما بالماء من بلل حزنا
و بالماء ما بالنار من ضرم
مرحوم صدوق( (ره) در کتاب امالی به سند خود از امام صادق (ع) روایت کرده است:
💥ممنوعیت بالا رفتن ابلیس به آسمان های هفتگانه:
«ابلیس به آسمانها بالا میرفت و چون حضرت عیسی (ع) به دنیا آمد، از سه آسمان ممنوع شد و تا چهار آسمان بالا میرفت، و هنگامی که رسول خدا (ص) به دنیا آمد از همه آسمانهای هفتگانه ممنوع شد و شیاطین به وسیله پرتاب شدن ستارگان ممنوع گردیدند، و قریش که چنان دیدند، گفتند: قیامتی که اهل کتاب میگفتند، بر پا شده!»
عمرو بن امیه که از همه مردم آن زمان به علم کهانت و ستاره شناسی داناتر بود، بدانها گفت: بنگرید اگر آن ستارگانی است که مردم به وسیله آنها راهنمایی میشوند و تابستان و زمستان از روی آن معلوم گردد، پس بدانید که قیامتبر پا شده و مقدمه نابودی هر چیز است و اگر غیر از آنهاست، امر تازهای اتفاق افتاده.
💥سرنگونی بت ها:
و همه بتها در صبح آن شب به رو در افتاد و هیچ بتی درآن روز بر سر پا نبود.
💥شکسته شدن ایوان کسری:
و ایوان کسری در آن شب شکست خورد و چهارده کنگره آن فروریخت
💥خشک شدن دریاچه ساوه:
و دریاچه ساوه خشک شد و وادی سماوه پر از آب شد.
💥 خاموش شدن آتشکده فارس:
آتشکدههای فارس نیز که هزار سال بود خاموش نشده بود، در آن شب خاموش گردید. موبدان فارس در خواب دیدند كه شترانی سخت اسبان عربی را میکشند و از دجله عبور کردند و در بلاد آنها پراکنده شدند. و طاق کسری از وسط شکستخورد و رود دجله در آن وارد شد. در آن شب نوری از سمت حجاز بر آمد و همچنان به سمتمشرق رفت تا بدانجا رسید.
فردای آن شب تخت هر پادشاهی سرنگون گردید و خود آنها گنگ گشتند که در آن روز سخننمیگفتند. دانش کاهنان ربوده شد و سحر جادوگران باطل گردید، و هر کاهنی که بود، از تماس با همزاد شیطانی خود ممنوع گردید و میان آنها جدایی افتاد.
آمنه گفت: به خدا فرزندم که بر زمین قرار گرفت، دستهای خود را بر زمین گذارد و سر به سوی آسمان بلند کرد و بدان نگریست، و نوری از من تابیدن گرفت و در آن نور شنیدم گویندهای میگفت: تو سرور مردم را زادی؛ او را محمد نام بگذار.
آنگاه او را به نزد عبدالمطلب بردند و آنچه آمنه گفتهبود، به وی گزارش دادند. عبدالمطلب او را در دامنگذارد و گفت: «ستایش خدایی را که به من عطا فرمود این فرزند پاک و خوشبورا که در گهواره بر همه پسران آقاست.» آنگاه او را به ارکان کعبه تعویذ کرد و دربارهاش اشعاری سرود.
📚 منبع: حوادث شب ولادت پیامبر (ص) ، نویسنده آیت الله سید هاشم رسولی محلاتی
✨💫✨💫✨
📌 2. ولادت پیامبر در کتاب یهودیان:
و در حدیث دیگری در کتاب کمالالدین آمده است: در شهر مکه شخصی یهودی سکونت داشت و نامش یوسف بود. وی هنگامی که ستارگان را در حرکت وجنبش مشاهده کرد، با خود گفت: این تحولات آسمانی به خاطر ولادت همان پیغمبری است که در کتابهای ما ذکر شده کهچون به دنیا آید، شیاطین رانده شوند و از رفتن به آسمانها ممنوع گردند. و چون صبح شد، به مجلسی که چند تن از قریش در آن بودند، آمد و بدانها گفت: «آیا دوش در میان شما مولودی به دنیا آمده است؟» گفتند: نه. گفت: «سوگند به تورات که وی به دنیا آمده و آخرین پیمبران است و اگر اینجا متولد نشده، حتماً در فلسطین متولد گشته است.»
این گفتگو گذشت و چون قریشیان متفرق شدند و به خانههای خود رفتند، داستان گفتگو با آن یهودی را با زنان و خاندان خود بازگو کردند و آنها گفتند: «آری، دیشب در خانه عبدالله بن عبدالمطلب پسری متولد شده است.» این خبر را به گوش یوسف رساندند، وی پرسید: «آیا این مولود پیش از آنکه من از شما پرسش کردم به دنیا آمده یا بعد از آن؟» گفتند: پیش از آن. گفت: «او را به من نشان دهید.»
قریشیان او را به در خانه آمنه آوردند و بدو گفتند: «فرزند خود را بیاور تا این یهودی او را ببیند.» چون مولود را آوردند و یوسف او را دیدار کرد، جامه از شانه مولود کنار زد و چشمش به خال سیاه و درشتی که روی شانه وی بود، بیفتاد. دراین وقت قرشیان مشاهده کردند که حالت غش بر آن مرد عارض شد و به زمین افتاد. قریشیان تعجب کرده و خندیدند. یهودی برخاست و گفت: «آیا میخندید؟ باید بدانید که این پیغمبر، پیغمبر شمشیر است که شمشیر در میان شما مینهد...» قرشیان متفرق شدند و گفتار یهودی را برای یکدیگر تعریف میکردند.
و در حدیثی که مر حوم کلینی شبیه به روایت بالا از مردی از اهل کتاب نقل کرده، آن مرد کتابی به قرشیان که ولید بن مغیره وعتبه بن ربیعه و دیگران در میانشان بود، رو کرده و گفت: «نبوت از خاندان بنی اسرائیل خارج شد و به خدا این مولود همان کسی است که آنها را پراکنده و نابود سازد.» قریش که این سخن را شنیدند، خوشحال شدند. مرد کتابی که دید آنها خوشنود شدند، بدیشان گفت: «خرسند شدید! به خدا سوگند این مولود چنان سطوت و تسلطی بر شما پیدا کند که زبانزد مردم شرق و غرب گردد.» ابوسفیان از روی تمسخر گفت: «او به مردم شهر خود تسلط مییابد!»
📚 منبع: حوادث شب ولادت پیامبر (ص) ، نویسنده آیت الله سید هاشم رسولی محلاتی
📑#اصول_سبک_زندگی
🔸یکی از تفاوت های اصلی میان سبک زندگی توحیدی و جاهلی، تفاوت در #سطوح_مختلف_فکری آنها به جهان آفرینش است.
🔹انسان در یک سطح فقط خود پدیده ها و اجزای تشکیل دهنده ی آنها یعنی "#مُلک" را می بینید.
سبک زندگی غربی مبتنی بر رشد علم در زمینه شناخت صرفا بخشی از مُلک (محل جریان سنت های مادی) و برنامه ریزی بر اساس آن است.
🔹اما خداوند در قرآن کریم، در سطحی بالاتر رابطه ی پدیده ها با هم و نظام حاکم بر این پدیده ها و قانون مندی این نظام یعنی "#ملکوت" را برای ما تشریح می کند و هم چنین "#مَلَک"هایی که این نظام را می چرخانند و تنظیم می کنند. (محل جریان سنت های معنوی) انسان می تواند به سطح بالاتری از تفکر نیز برسد و دست مهربان خداوند را ببیند که "مالک" همه ی این عوالم است؛ اوست که مُلک و ملکوت را به وجود آورده و این نظام را در عالم خلق کرده و آن را تدبیر می کند:
فَسُبْحٰانَ اَلَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿۸۳،یس﴾
🔸بنابر این تهیه "طرح جامع زندگی اسلامی" بر اساس اصول سبک زندگی ، ضرورت نگاه جامع قرآنی به هستی شناسی "ملکوت محور" را به دنبال دارد.
#ادامه_دارد...