eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.2هزار دنبال‌کننده
359 عکس
25 ویدیو
27 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آداب تعلیم و تعلم (16) 🔻 آداب مختص به استاد (آداب فارغ از مجلس درس) 7️⃣ ادب هفتم: اظهار و بدون هیچ و چشم‌داشتی 🔹 قالَ النَّبِي‏ (صلی الله علیه و آله) إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِي أُمَّتِي فَلْيُظْهِرِ الْعَالِمُ عِلْمَهُ فَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّه‏ 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: وقتی ها در جامعه ظاهر ‌شود، باید علم و دانش خود را آشکار کند، و اگر عالمی چنین نکند، خدا شامل حالش می‌شود. 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 187 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 روش شناسی فقهی آیت الله وحید خراسانی: 🔻 هر چند ایشان کتابی استدلالی تألیف نکرده‌اند و انتشار تقریرات درس خود را نیز به دلایل شخصی اجازه نفرموده‌اند 👈 اما با بررسی دو کتاب منتشر شده از تقریرات درس ایشان توسط شاگردانش (تحقیق الاصول آیت‌الله میلانی و أمالی الوحید آیت‌الله انصاری قمی) می‌توان نکات زیر را استنباط کرد: 1️⃣ علم یکی از مقومات علم اصول است. 2️⃣ عمل مشهور ضعف سند روایت نیست. 3️⃣ نقد مصلحت (مصلحت نه بر عمل یا تطبیق آن، بلکه به خصوص همان اماره موجود تعلق می‌گیرد) 4️⃣ توقف در مورد سهل بن زیاد 5️⃣ فهم نسبی (وجود آیات متشابه در قرآن از لوازم اعجاز و کمال قرآن بوده و واجب است) 6️⃣ نگاه غیر به فقه و اصول 🔺 تطبیق قاعده فلسفی «الواحد لا یصدر منه الا الواحد» بر ذات خداوند مورد تردید است. ایشان که جزو منتقدین جدی و عرفان اسلامی محسوب می‌شود، در رد تطبیق این قاعده بر ذات خداوند معتقد است این اراده و مشیت خدا، و نه ذات اوست که علت‌العلل خلقت است. البته تفاوت نگاه آقای وحید با فلاسفه اسلامی بدین معنا نیست که از آرای آن‌ها غفلت کرده باشد. صفحات نخست هر دو تقریر گواه آن است که وی در بررسی مباحث عقلی محض در اصول فقه، بی‌اعتنا به آرا و مبانی فیلسوفان مسلمان نبوده است. 📚 برگرفته از سایت (https://mobahesat.ir/13050) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 بیانات آیت‌الله بروجردی (ره) در مورد روش نویسی: 🔹 مرحوم آیت‌ﷲ بروجردی وقتی که قم تشریف داشتند یکی بر نوشتن درس‌ها و دیگری بر درس توسط بعضی از تأکید داشتند. 🔸 ایشان می‎گفتند: ما در نجف که بودیم مرحوم درس که می‎گفتند بعد از درس، شش هفت نفر از شاگردان ممتاز، جلسه‌ای جدا داشتند و هر کدام برای ده بیست نفر از شاگردان حرف استاد را تقریر می‎کردند و اگر شاگردها “إن قُلت و قُلت ” هم داشتند (ایراد و اشکال داشتند) مطرح می‎کردند؛ چون همه نمی‌شد با مرحوم آخوند اشکالات خود را مطرح کنند. 🔹 آیت‌ﷲ روی این جهت اصرار داشتند … این‌که طلبه‌ها بروند راجع به مسأله مورد بحث تحقیق کنند و نتیجه تحقیقات خود را در جلسه‌ای برای دیگران مطرح کنند کار بسیار خوبی است و باعث رشد شاگردان است؛ اما آن‌چه آیت‌ﷲ بروجردی مطرح می‎کردند این بود که اگر استاد بر فرض در هفته پنج درس می‎گوید، در جلسه تقریر بدون حضور استاد همه آن پنج درس بشود و این باعث می‎شود که آن درس‌ها پخته‌تر شود. 📚 خاطرات آیت‌الله منتظری، ج۱، ص۱۲۱. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
11 💠 سعدالدین‌ ابوالقاسم‌ عبدالعزیز بن‌ نحریر طرابلسی‌ (۴۰۰-۴۸۱ ق)، معروف‌ به‌ اِبْن‌ِ بَرّاج 🔹 وقتی فقیهان‌ امامی‌ به‌ نحو مطلق‌ از «قاضی‌» یاد می‌کنند، مرادشان‌ ابن‌ براج‌ است‌. او شاگرد سید مرتضی و شیخ طوسی، و نماینده شیخ طوسی در بلاد بود كه چندین سال منصب قضا را در طرابلس بر عهده داشت. از ایشان کتاب‌های فقهی برجای مانده که کتاب فی الفقه و را می‌توان نام برد. 🔸 سید که‌ کمک‌ هزینه طلاب‌ را به‌ اندازه شأن‌ علمی‌شان‌ می‌پرداخت‌، به‌ شیخ‌ طوسی‌ ماهانه‌ ۱۲ و به‌ ابن‌ براج‌ ۸ دینار می‌داد و از این‌رو می‌توان‌ او را برجسته‌ترین‌‌ شاگرد علم الهدی‌، پس‌ از شیخ‌ طوسی‌ دانست‌. 🔹از برخی‌ نوشته‌های‌ قاضی‌ می‌توان‌ پی‌ برد که‌ وی‌ در مجلس‌ درس‌ شیخ‌ طوسی‌ یک‌ شاگرد معمولی‌ نبوده‌، چنان‌که‌ در مباحثه‌ای‌ را می‌بینیم‌ که‌ میان‌ شیخ‌ با ابن‌ براج‌ رخ‌ داده‌ و شیخ‌ در این‌ گفت‌وگو مجاب‌ گردیده‌ است‌. 🔸 همچنین شیخ‌ طوسی‌ در سرآغاز برخی‌ از نوشته‌هایش‌ تصریح‌ می‌کند که‌ این‌ کتاب‌ها را به‌ درخواست‌ «شیخ‌ فاضل‌» می‌نویسد و آقا بزرگ طهرانی در حاشیه‌ پاره‌ای‌ از نسخ‌ کتاب‌ الجمل‌ و العقود وی‌ دیده‌ که‌ مراد از شیخ‌ فاضل‌، ابن‌ براج‌ است‌. 📚 روضات الجنات، خوانساری، ج7، ص 408 ـ 409. 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
📣 قابل توجه کلیه طلاب محترم پایه 💠 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین از میان طلاب نخبه و برگزیده کشور، 👈 برای تحصیل در سال آینده (1402 ـ 1401) تعداد محدودی می‌کند. 📆 زمان ثبت نام: اول تا آخر اسفند 1400 📌 برای اطلاع از روش ثبت نام اینترنتی به آدرس زیر مراجعه فرمایید: 🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/reception/1068-2022-02-17-12-52-12 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 دومین نشست علمی سال (1401 ـ 1400) دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین ✅ با حضور آیت الله (استاد درس خارج حوزه علمیه و عضو شورای نگهبان) ❎ با موضوع: «نقش فقه و اصول در اسلامی» 📆 زمان: چهارشنبه (18 اسفند 1400) ساعت 11:30 تا اذان ظهر 🏢 مکان: مدرس شهید مدرسه شهیدین 🔸 این نشست همزمان به صورت در اتاق جلسات عمومی سامانه مدرسه شهیدین پخش خواهد شد. 🌐 https://bbb.shahidain.ir/b/adm-vag-dyj-m1f 🔹 حضور برای عموم طلاب آزاد است. 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 حکومت و ورود و تفاوت آنها با تخصیص و تخصص: 🔻 از جمله اصطلاحاتی که در زمان شیخ انصاری (ره) وارد فقه و اصول شد، "حکومت" و "ورود" است،که البته قرابت معنایی با "تخصیص" و "تخصص" دارد. 🔹اگر اخراج حکمی واقعی باشد مجرای "" است مثل اکرم العلما و لاتکرم الفساق من العلما. 🔸اگر اخراج موضوعی واقعی باشد مجرای "" است مثل اکرم العلما و زید لیس بعالم. 🔹 اگر توسعه یا تضییق تعبدی باشد "" است (تخصیص تعبدی) مثل اکرم العلماء و الفاسق لیس بعالم و حکومت قاعده لاضرر بر قاعده سلطنت 🔸 اگر رافع موضوع حقیقتا باشد (البته مستند به تعبد شارع) مجرای "" است (تخصص تعبدی) مثل ورود اماره بر اصول عملیه عقلی. 📚 ر.ک: قواعد اصول الفقه، ص 462 ـ 466 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 آسیب شناسی علم از منظر آیت الله مکارم شیرازی: 🔹 چینش مباحث علم اصول است و کسی جرأت ندارد در این زمینه بحث کند؛ باید پیرایش شود و مطالبی که مربوط به این علم نیست حذف و آنچه نیاز است به آن افزوده شود 🔸برخی مباحث در باب الفاظ وارد شده که به این علم ربطی ندارد؛ بحث مقدمه واجب و اجتماع امر و نهی یک مبحث عقلی است . طلب و اراده بحث است، قواعد فقهی مثل قاعده لاضرر و قاعده تجاوز علم جداگانه ای هستند 🔹بحث باید با تمام شاخ و برگ هایش در این علم مطرح شود؛ تصویب، قیاس ومصالح مرسله آن گونه که شایسته است بحث نشده اند. 🔸اختلاط برخی مسائل با علم اصول صحیح نیست. مسائل فلسفی در جای خود محترم هستند، اما جمعی از بزرگان اصولی اخیر که فیلسوف بودند اصول و فلسفه را با هم مخلوط کردند که از آن به عنوان خلط حقایق و اعتباریات بحث می شود. 🔹 برخلاف نظر برخی ، روایاتی که درباره حجیت خبر ثقه آمده، روایاتی که درباره بطلان آمده، همه جزو علم اصول هستند 🔸 اخباریون و مخالفان این علم به زبان منکر هستند اما به قلب و عمل اعتراف به این علم دارند؛ مقدمه یک دوره علم اصول است که به نام مقدمات علم فقه نوشته شده است، جمعی که حجیّت دلیل عقلی و ظواهر قرآن را نفی می کنند با این کار عملا وارد بحث اصول شده اند منتهی نامش را علم اصول نمی گذارند. 📚 سخنان معظم‌له در دومین مجمع انجمن علمی اصول فقه حوزه 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 فقه و اصول مدرسه شهیدین
💠 کتاب «خمس در بستر تاریخ» تألیف استاد محمد سعید (از اساتید مدرسه و فارغ التحصیلان دوره فقه و اصول شهیدین) در جشنواره 1400، حائز رتبه «شایسته تقدیر» شد. ✅ با عرض تبریک به نویسنده محترم، جلسه معرفی کتاب توسط ایشان برگزار می‌گردد. 📆 زمان: سه شنبه (24اسفند 1400) بعد از نماز مغرب و عشاء (ساعت 19 الی 20) 🏢 مکان: مدرس شهید مدرسه شهیدین 🔸 این نشست همزمان به صورت در اتاق جلسات عمومی سامانه مدرسه شهیدین پخش خواهد شد. 🌐 https://bbb.shahidain.ir/b/adm-vag-dyj-m1f 🔹 حضور برای عموم طلاب آزاد است. 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
001216_003.MP3
38.2M
5 🎙 صوت جلسه نشست عملی «نقش فقه و اصول در حاکمیت اسلامی» با حضور آیت الله (دام ظله) 📆 18 اسفند 1400 مدرسه شهیدین 🔻 فیلم نشست را در سایت مدرسه ببینید. 🎥 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/news/1074-2022-03-09-12-37-17 🔻 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول شهیدین قم
💠 مبادی تصوریه علوم: 🔹 محور هر علمى را آن دانش که جامع بين موضوعات مسائل آن علم است، تشكيل مى‏دهد و هنگامى كه وجود چنين موضوعى بديهى نباشد، احتياج به اثبات خواهد داشت و اثبات آن در قلمرو مسائل همان علم نيست؛ زيرا مسائل هر علم منحصر در قضايايى است كه نمايانگر احوال و عوارض موضوع است نه وجود آن. 🔸 از سوى ديگر در پاره‏اى از موارد، اثبات موضوع به وسيله روش تحقيق آن علم ميسر نيست؛ مانند علوم طبيعى كه روش آنها است، ولى وجود حقيقى موضوعات آنها بايد با روش تعقلى اثبات گردد. در چنين مواردى تنها اولى است كه مى‏تواند به اين علوم كمك كند و موضوعات آنها را با براهين عقلى اثبات نمايد. 🔹همچنین همه دانش های بشر و اساساً اندیشه بشری در چارچوب اصول و قوانین کلی و فراگیری شکل می‌گیرد و به رشد و بالندگی می‌رسد. كلى‏ترين اصول مورد نياز همه علوم حقيقى در فلسفه اولى مورد بحث واقع مى‏شود، که مهمترين آنها اصل عليت و قوانين فرعى آن است که محور همه تلاشهاى علمى، كشف رابطه على و معلولى و سبب و مسببى بين اشياء و پديده‏هاست. 📚 آموزش فلسفه، آیت الله یزدی، ج1، درس9 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا