هدایت تحصیلی - جایگاه فقه و اصول در منظومه علوم اسلامی - جلسه 1.mp3
17.11M
🎙 سخنان مهم و کاربردی استاد آیت الله #علیدوست
💎 موضوع: «اهمیت فقه و اصول و روش صحیح تحصیل آن»
🕌 ایراد سخنرانی: در جمع طلاب دوره فقه و اصول مدرسه #شهیدین (دی ماه 1398)
🔺 استماع این صوت، به همه طلاب سطح، به ویژه طلاب ورودی پایه #هفتم توصیه اکید میشود.
#صوت 1
#انگیزشی
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
در مسیر اجتهاد
#تاریخ_فقه #آثار #فقها 🔺 آشنایی با فقها و آثار مهم آنها (از قرن #چهارم تا قرن #یازدهم ) 🔺 🔰 مدرسه
#شخصیت_شناسی 3
#ابن_ابی_عقیل_عمانی
💠 ابن ابی عقیل عمانی:
🔻 حسن بن ابى عقيل ملقب به «حذاء» معروف به «عمانى» و «ابن عقيل»، كنيهاش «ابو على»، از فقهاى بزرگ اماميه و از متكلمين وارستهاى است كه معاصر با ثقة الاسلام كلينى (م 329) بوده است. او در آغاز غيبت كبرى مىزيسته و از اساتيد شيخ مفيد به شمار مىآيد.
🔸 او #نخستين كسى است كه در اوایل #غيبت كبرى، فقه را مهذب كرد و با قواعد اصوليه تطبيق نمود و طريق #اجتهاد و تطبيق احكام با ادله و اصول آنها را باز كرد. شيخ مفيد به غايت او را ستوده و شیخ طوسی و نجاشی نیز در کتب رجالی خود از او یاد کردهاند.
🔹 نجاشی ابن ابی عقیل را «فقیه» و «ثقه» میشمارد و از کتاب او #المتمسک بحبل آل الرسول یاد میکند و میگوید این کتاب در میان امامیه شهرت تام دارد و کسانی که از خراسان به قصد سفر حج از عراق میگذرند، از این کتاب سراغ میگیرند و آن را میخرند. سپس نجاشی مینویسد که خود نیز کتاب الکرّ و الفَرّ ابن ابی عقیل را که در باب امامت است، نزد شیخ مفید خوانده است. (رجال نجاشی، ص36)
👈 بعد از ایشان «ابن جنيد اسكافى» هم همان طريق را پيمود. بدين جهت است كه در اصطلاح فقها، از اين دو فقيه جليل القدر به «#قديمين» تعبير مىشود.
✳️ کتاب ایشان به دست ما نرسیده است؛ اما علامه حلی (ره) در کتاب «#مختلف_الشیعة» و ابن ادریس و محقق حلی اقوال و نظریات ایشان را نقل کردهاند، که معلوم میشود کتاب وی در دسترس ایشان بوده است. مرحوم آشیخ علیپناه #اشتهاردی اقوال ابن ابی عقیل را از لابلای آثار قدما جمع آوری نموده و آن را با عنوان «فتاوی ابن ابی عقیل» منتشر کرده است.
💎 ابن ابی عقیل دارای آرای ویژهای در احکام بوده، که از آن میان میتوان از این حکم یاد کرد که #آب_قلیل هنگامی که با نجاست تماس پیدا کند، #نجس نمیگردد، که گروهی از فقیهان متأخر شیعی همچون مرحوم #فیض کاشانی نیز در این مسئله از وی پیروی کردهاند. (الوافی، ج4، ص5)
📚ریحانة الأدب، ج7، ص360
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#نکات_اصولی
#حجیت_سیره
#سیره_عقلا
#سیره_متشرعه
💠 تفاوت سیره عقلا و سیره متشرعه
1️⃣ سیره عقلائیه: سیرهای که منشأ آن روش #عقلایی مردم است. یعنی عقلای عالم ـ فازغ از دین و مذهب ـ (عقلا بما هم عقلا) برای گذران زندگی اجتماعی خود از این روش استفاده میکنند.
🔺 مثال: رجوع عقلا به کارشناس در مسائلی که تخصص ندارند و یا اعتماد به خبر واحد
2️⃣ سیره متشرعه: سیره عمومی مردم که از متشرعه و دینمدار بودن آنها (متشرعه بما هم متشرعه) نشأت گرفته است. بنابراین سیره متشرعه تنها مربوط به افعالی است که در فضای #التزامات_شرعی شکل گرفته است.
🔺 مثال: سیره خاص متشرعه امامیه بر برپایی مجلس عزاداری اباعبدالله (ع) و یا سیره بر عدم تراشیدن ریش
✅ تفاوت در حکم مسأله:
💎 سیره متشرعه به محض اثبات صغروی و اتصال به زمان معصومین ع، مشروعیت مییابد؛ اما حجیت سیره عقلا مشروط به این است که در زمان معصوم و در #مرأی و منظر معصوم باشد و دیدگاه موافق شارع یا عدم مخالفت نسبت به آن کشف شود.
📚اصول فقه، مرحوم مظفر، ص540 ـ 535
🔺 پ.ن: تصویر مربوط به مؤلف کتاب اصول فقه، مرحوم #مظفر میباشد.
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#سخن_بزرگان
#روش_درس_خواندن
#درس_خارج
💠 فلسفه شرکت در درس #خارج در بیانات استاد #شب_زنده_دار
🔻 اين كه گفته شود بايد يك دور #فقه ببينيم، يك دوره درس خارج كتاب طهارت را بايد ببينيم، يك دوره درس خارج بيع را بايد ببينيم، اين كه عمر وفا به اين ندارد. يك دوره اينها حدود بيست يا سی سال طول میكشد.
🔹 عمده اين است كه انسان بعد از مدتی درس رفتن خودش من اهل الدار بشود. فوت و فن اين كار را ياد بگيرد و ديگر استقلال پيدا كند.
🔸 يك دوره يا دو دوره ديدن #اصول موضوعيت ندارد. اگر ببينيم كه خيلی خوب و اگر نبينيم بلكه ده باب، بيست باب از ابواب اصول را انسان ببيند به طوری كه ديگر اين حالت در او ايجاد بشود كه ديگر خودش #خودكفا بشود كه وقتی مراجعه به مطالب میكند خودش بتواند صاحب نظر باشد و مختار داشته باشد و قول حق را به نظر خودش پيدا بكند و به اقوال مخالف بتواند جواب بدهد، خوب است. #فلسفه رفتن درس اين است، نه يك دوره اصول ديدن يا يك دوره فقه ديدن يا حتي يك دوره باب فقهی را ديدن.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله #شب_زنده_دار در درس خارج فقه (92/7/1)
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#معرفی_کتاب
#اصول_استنباط
#قواعد_اصول_الفقه
💠 کتاب «قواعد اصول فقه» تألیف: آیت الله علی #عندلیبی (دام عزه)
🔻ویژگیهای کتاب:
🔹 این کتاب، در ضمن ۷۸ قاعده بدین ترتیب تدوین شده که پس از بیان عنوان قاعده و توضیح آن، همه دیدگاههای مربوط به آن به همراه ادله بیان میشود.
🔸 یکی از مهمترین امتیازات کتاب تطبیقات #فقهی هر قاعده است.
🔹 تأکید نویسنده، (به جز مواردی که نیازمند به توضیح و تلخیص است) بر نقل عین عبارات اصولیون (شیخ انصاری، محقق خراسانی، محقق نایینی، محقق عراقی، آیة الله بروجردی، امام خمینی، شهید صدر و آیت الله مؤمن) است.
🔸 غرض از تالیف این کتاب، نگارش قواعد اصولی به شیوه مطلوب است؛ یعنی سعی شده بدون حذف مسائل مهم، حد وسط بین ایجاز و تطویل اختیار شود.
🔹 تمام قواعدی که ثمره #عملی فقهی و کاربردی دارد بیان شده و از پرداختن به مباحث اصولی که تنها ثمره #علمی دارد، اجتناب شده است.
🔸 این کتاب به همت مجمع جهانی اهل بیت ع در 518 صفحه (یک دوره کامل اصول فقه) برای مقطع بین سطح و خارج (دو سال اول مقطع خارج) تدوین شده و هماکنون در برخی مدارس مثل مدرسه #شهیدین تدریس میشود.
🔺 فایل این کتاب در نرم افزار اصول فقه (نور) موجود است و همچنین از کتابخانههای مجازی قابل دانلود میباشد.
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
در مسیر اجتهاد
#معرفی_کتاب #اصول_استنباط #قواعد_اصول_الفقه 💠 کتاب «قواعد اصول فقه» تألیف: آیت الله علی #عندلیبی (د
کتاب قواعد اصول فقه.pdf
19.84M
🔺 با توجه به درخواستهای مکرر اعضای کانال فایل پی دی اف کتاب #قواعداصول_الفقه تقدیم میشود 🔺
#نکات_اصولی
#امر_به_امر
💠 آیا اطاعت از امر به امر، واجب است؟
✅ بحث #ثبوتی:
1️⃣ گاهی غرض مولی از امر این است که فرد واسطه دستور دهد و امر او #موضوعیت دارد.
👈 در این صورت، امر مولی به تحقق فعل تعلق نگرفته؛ زیرا هدف صدور فرمان از طرف مأمور اول بوده و همین مسأله موضوعیت داشته است. در این صورت، مأمور دوم وظیفهای ندارد.
2️⃣ گاهی غرض مولی آن است که امر نمودن مأمور اول تنها #طریق و واسطه رساندن امر مولا باشد.
👈 در این صورت، امتثال امر بر مأمور دوم واجب است؛ از این رو، اگر امر مولا از غیر طریق مأمور اول هم برسد، باید امتثال شود.
3️⃣ گاهی غرض مولی #تحقق «مأمور به» در عالم خارج است، اما از طریق مأمور اولی؛ چنانچه در دستورات پادشاهان و فرزندان آنان، غرض آن است که دستور «شاه» از طریق فرزندش به اتباع و لشکریانش ابلاغ و امتثال شود.
👈 در این صورت، باید تفصیل قائل شد؛ در صورتی که واسطه مأمور دوم را به انجام فعل #امر نماید، اطاعت واجب میشود، اما اگر امر ننماید، امتثال واجب نیست.
✳️ بحث #اثباتی:
🔸به حسب فهم عرفی «امر به امر» در احتمال #دوم ظهور دارد؛ یعنی امر اول تنها طریق رسیدن امر مولی به مأمور دوم است. بنابراین به هر نحوی دستور مولی دریافت شود، از نظر عقلا امتثال آن واجب و ترک آن مذموم است.
🔻 ثمره عملی بحث «امر به امر»
🔹 ثمره این بحث مشروعیت یا تمرینی بودن عبادات صبی است، که محل اختلاف است؛ زیرا غالباً دلیل مشروعیت عبادات صبی روایاتی است که اولیاء را مأمور مینماید که فرزندان خود را به نماز و روزه امر نمایند. خود این بحث ثمراتی دارد، از جمله اینکه وقتی کودکی بین امام و مأموم فاصله شود؛ و نیز اگر در جماعت، فقط کودک مأموم باشد و امام در تعداد رکعات نماز شک کند؛ اما کودک یقین داشته باشد، در این صورت، آیا بر امام لازم است عمل خویش را برآنچه از بچه مشاهده میکند مبتنی کند یا خیر؟ همه این مسایل مبتنی بر آن است که عبادت کودکان مشروع باشد.
📚 کفایة الاصول، ج1، ص 269؛ دراسات في علم الأصول، مرحوم خویی، ج2، ص88 -90
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (4)
🔻 آداب مشترک بین استاد و شاگرد (آداب فارغ از مجلس درس):
4️⃣ ادب چهارم: #حسن_خلق با مردم
🔹عن أَبی عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ تَزَيَّنُوا مَعَهُ بِالْحِلْمِ وَ الْوَقَارِ وَ تَوَاضَعُوا لِمَنْ تُعَلِّمُونَهُ الْعِلْمَ وَ تَوَاضَعُوا لِمَنْ طَلَبْتُمْ مِنْهُ الْعِلْمَ وَ لَا تَكُونُوا عُلَمَاءَ جَبَّارِينَ فَيَذْهَبَ بَاطِلُكُمْ بِحَقِّكُمْ»
🔸امام صادق عليه السلام میفرمود: دانش بجویید و به همراه دانش، خود را با #خويشتنداری و وقار آراسته سازید و نسبت به دانش آموزان خود #تواضع كنيد و نسبت به استاد خود #فروتن باشيد و از عالمان متكبر نباشيد كه رفتار باطلتان حقبودن شما را از بین ببرد.
📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 162
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#نکات_فقهی
#اصطلاحات_فقهی
#نفی_منفی
💠 مراد از مثال برای نفی و مثال برای منفی:
🔻 گاهی در عبارات فقها بعد از جمله منفی، مثالی زده میشود و محشین و اساتید در توضیح آن میگویند: (این مثال برای #منفی است، نه نفی) و یا (این مثال برای #نفی است، نه منفی)؛ مراد چیست؟
🔹 اگر مثال برای کل جمله باشد [لا و مدخول آن]، در این صورت مثال برای نفی است؛ ولی اگر مثال برای مدخول «لا» باشد، مثال برای منفی است.
🔸 مثال:
1️⃣ مثال اول: «... بحيث لا يمكن إصلاحه كتجفيف العنب» (الروضۀ البهیۀ، ج4، ص72)
🔹 در این جمله تجفیف عنب، مثال برای جایی است که قابل اصلاح باشد؛ به همین جهت مثال برای #منفی (اصلاح) است نه نفی (عدم امکان اصلاح).
🔸ولی اگر میگفت «بحيث لا يمكن إصلاحه کطهارۀ العین النجس». مثال برای #نفی میشد؛ چون مثال برای کل جمله (عدم امکان اصلاح) بود.
2️⃣ مثال دوم: «هذا إذا لم تكن يد من تلفت في يده يد ضمان كالعارية المضمونة». (الروضۀ البهیۀ، ج7، ص26)
🔹 «العاریۀ المضمونه» مثال برای جایی است که ید، ید ضمان باشد، پس مثال برای #منفی است نه نفی (عدم کون یده ید ضمان)
🔸 ولی اگر موردی مثال زده میشد که ید ضمان نباشد مثلا میگفت: «کالعاریۀ بالنسبۀ الی الامین» مثال برای #نفی میشد.
📚 الروضة البهیة ج4، ص72 و ج7، ص26
🔺 پ.ن: تصویر مربوط به منزل و مسجد شهید ثانی (رحمة الله علیه) در لبنان است.
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم.
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#سخن_بزرگان
#نکات_رجالی
#ابنغضائری
💠 میزان اعتبار جرح و تعدیلهای ابنغضائری:
✅ مشهور علما معتقدند کلام رجالیون دیگر بر تضعیفات ابن غضائری مقدم میشود، اما در مورد دلیل این مطلب اختلاف وجود دارد:
1️⃣ برخی: ایشان از حالت متعارف خارج و به دلیل سوء ظن، بسیار جرّاح بوده است.
2️⃣ آقابزرگ تهرانی و آیتالله #خویی: ثابت نیست که کتاب موجود متعلق به ابن غضائری باشد؛ زیرا شیخ طوسی در مقدمه #فهرست نقل کرده، کتابهای ایشان را ورثه از بین بردهاند.
3️⃣ آیتالله #شبیری: طبق نقل مجمع الرجال ابنغضائری عمدتا #متنشناسی میکند؛ یعنی چنین نیست که ایشان از مشایخ خود ثقه بودن یا ثقه نبودن راوی را سوال کرده باشد؛ بلکه ایشان با شمّ حدیثشناسی خود در صدد این امر بر آمدهاند که آیا این حدیث ممکن است از امام معصوم (ع) صادر شده باشد یا روایت جعل است و در نتیجه مؤلف آن هم اعتبار ندارد.
🔸 در باب شهادات گفتهاند شهادت باید عن #حسّ یا قریب به حسّ باشد؛ اما این گونه متنشناسی ایشان بعید از حسّ است. از این رو کلام ابن غضائری اعتبار ندارد.
🔹 البته ایشان در امور دیگری، همچون تعیین لقب اشخاص، نسبت اشخاص با افراد دیگر، تعیین زمان راویان و… بسیار دقیق النظر و خبره این فنّ بودهاند و از این جهت مقدم بر #نجاشی هستند؛ بنابراین حتی اگر ما ندانیم که مؤلف این کتاب ابن غضائری است، اما این نکات روشن میسازد که نویسنده آن بسیار خبره بوده و باید به کلام او اخذ شود.
📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله #شبیریزنجانی در درس خارج اصول (1397/10/28)
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
TahsilRasael-128k_Default_1629964142.mp3
27.82M
🎙 سخنان مهم و کاربردی استاد #وکیلی
💎 موضوع: «روش تحصیل مکاسب و رسائل»
🔺 استماع این صوت، به همه طلاب سطح، به ویژه طلاب ورودی پایه #هفتم توصیه اکید میشود.
#صوت 2
#انگیزشی
🔺 ارسالی از طرف جناب آقای کوخایی (از طلاب پایه 7 مدرسه شهیدین)
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
در مسیر اجتهاد
#تاریخ_فقه #آثار #فقها 🔺 آشنایی با فقها و آثار مهم آنها (از قرن #چهارم تا قرن #یازدهم ) 🔺 🔰 مدرسه
#شخصیت_شناسی 4
#ابن_بابویه
#شیخ_صدوق
💠 شیخ صدوق:
✅ محمدبن على بن حسين بن بابويه قمى، مشهور به «شيخ #صدوق»، در سال 305 هجرى قمرى در خاندان علم و تقوا در شهر قم ديده به جهان گشود.
🔻 شيخ طوسى جريان ولادت وى را چنين نقل میکند:
👈 «على بن بابويه با دختر عموى خود ازدواج كرده بود، ولى از او فرزندى به دنيا نيامد. او در نامهاى از حضور #حسين_بن_روح تقاضا كرد تا از محضر حضرت بقية الله (عج) بخواهد براى او دعا كند تا خداوند اولاد صالح و فقيه به او عطا نمايد.
👈 از ناحيۀ آن حضرت اين گونه جواب رسيد: «تو از اين همسرت صاحب فرزند نخواهى شد؛ ولى به زودى كنيزى ديلميه نصيب تو مىشود كه از او داراى دو پسر فقيه خواهى گشت.»
🔹 او كه نزديك به عصر ائمه (عليهمالسلام ) مىزيست، با سفرهای متعدد از اساتید بیشماری بهره برده و شاگردان بزرگی همچون شیخ #مفید، #سیدمرتضی را پرورش داده و با جمعآورى روايات اهل بيت ع خدمات ارزنده و كمنظيرى به اسلام و تشيع كرده است. نجاشی حدود ۲۰۰ اثر وی را میآورد، که بسیاری از آثار ایشان به دست ما نرسیده است.
📖 از جمله تأليفات ايشان 👈 1- کتاب من لا يحضره الفقيه 2-مدينة العلم 3- كمال الدين و تمام النعمة 4- التوحيد 5- الخصال 6- معاني الأخبار 7- عيون أخبار الرضا عليهالسلام 8- الأمالي 9- المقنع في الفقه 10- الهداية بالخير
🔺 ایشان در قبرستان (ابن بابویه) شهرری مدفون است (#تصویر فوق👆) و در مورد سالم بودن بدن ایشان در دوران قاجار بعد از حدود هزار سال مطالبی در تاریخ ذکر شده است.
📚 نرم افزار جامع فقه اهل بیت2
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad