eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.1هزار دنبال‌کننده
347 عکس
24 ویدیو
26 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 در مورد پیش‌نیازهای چند نظریه وجود دارد: 1️⃣ شهید ثانی: 👈 صرف، نحو، لغت، اشتقاق، معانی، بیان، بدیع، اصول فقه، منطق، رجال، حدیث و تفسیر آیات‌الاحکام (منیة المرید، ص289 و 377؛ الروضة البهیة، ج3، ص63) 2️⃣ امام خمینی: 👈 شناخت کتاب و سنت، اصول فقه، منطق، رجال، تمرین استنباط، سلف شناسی (ر.ک: مقاله: پیش نیازهاى اجتهاد از نگاه امام خمینى) 3️⃣ مرحوم خویی: 👈 آشنایی با «ادبیات عرب» و اجتهاد در «رجال» و «اصول فقه» (التنقیح فی شرح العروة الوثقی، ج1، ص24) 4️⃣ آیت الله مکارم: 👈 این علوم بر دو قسم می‌باشند: 🔹 موارد اجماعی: لغت، صرف، نحو، تفسیر در حدّ آیات الاحکام، اصول فقه، فقه و قواعد فقهیّه. 🔸 موارد اختلافی: کلام، فلسفه، منطق، بلاغت و رجال. (ر.ک: دائرة المعارف فقه مقارن) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 آداب تعلیم و تعلم (2) 🔻 آداب مشترک بین استاد و شاگرد (آداب فارغ از مجلس درس): 2️⃣ ادب دوم: عمل به علم 🔹و قَدْ رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ ع أَنَّهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: الْعُلَمَاءُ رَجُلَانِ رَجُلٌ عَالِمٌ آخِذٌ بِعِلْمِهِ فَهَذَا نَاجٍ وَ عَالِمٌ تَارِكٌ لِعِلْمِهِ فَهَذَا هَالِكٌ وَ إِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ مِنْ رِيحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ وَ إِنَّ أَشَدَّ أَهْلِ النَّارِ نَدَامَةً وَ حَسْرَةً رَجُلٌ دَعَا عَبْداً إِلَى اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَاسْتَجَابَ لَهُ وَ قَبِلَ مِنْهُ فَأَطَاعَ اللَّهَ فَأَدْخَلَهُ الْجَنَّةَ وَ أَدْخَلَ الدَّاعِيَ النَّارَ بِتَرْكِهِ عِلْمَهُ وَ اتِّبَاعِهِ الْهَوَى وَ طُولِ الْأَمَلِ أَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ طُولُ الْأَمَلِ يُنْسِي الْآخِرَة. 🔸 رسول خدا ص فرمودند: علماء دو دسته اند، دسته ای عالم و دانشمند که به علم خود عمل می‌کنند؛ اینان ناجی و رستگارند، و دسته دوم که عمل اند ایشان هالک اند. و همانا اهل آتش از مرد عالمی که به وظیفۀ علمی خود عمل ننماید، متأذی هستند. و سخت ترین مردم از نظر و پشیمانی در روز قیامت، مردی است که بنده ای را به سوی خدا بخواند و او سخنش را بپذیرد و راه خدای پیشه نماید و طبق دستور او به اطاعت کردگار عالم قیام کند؛ روز جزا او را به برند، و آن بر اثر ترک عمل و پیروی از هوای نفس و بسیاری امل و آرزو به روانه شود. اما پیروی از هوای نفس از راه حق جلوگیری کند، و درازی آرزو موجب فراموشی آخرت گردد. 📚 ر.ک: منیة المرید، شهید ثانی، ص146 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 تزاحم مصلحت و مفسده: ✅ دو نوع تزاحم مصلحت و مفسده وجود دارد: 1️⃣ اول: تزاحم مصلحت و مفسده در مقام امتثال: این تزاحم مربوط به مکلفین است و باید را مقدم کرد. 👈 مثل جایی که نجات غریق مستلزم وارد شدن به حریم خصوصی شخص دیگری باشد. 2️⃣ دوم: تزاحم مصلحت و مفسده در مقام ملاکات: یعنی یک چیزی می‌تواند فی نفسه مصلحت داشته باشد، ولی این مطلب همیشه نمی‌تواند موجب حکم شارع بر اساس آن شود؛ 👈 مثلا اگر آمر [شارع مقدس] بخواهد حکم وجوب یا استحباب بر اساس آن مصلحت دهد، این حکم مستلزم مفسده‌ای خواهد شد و به همین جهت آمر بعضی وقت‌ها از خیر آن حکم می گذرد. 💯 مثال اول: برخی از موارد سیره می‌تواند از این باب باشد. مثلا یک چیزی سیره عقلائیه باشد و همه عقلاء در تمام اعصار و امصار به آن عمل کرده باشند، شارع هم به عنوان یکی از عقلا قطعا موافق با این مطلب است و آن را خیلی هم خوب می‌داند، اما معلوم نیست این سیره را امضاء کرده باشد؛ زیرا شاید در مقام تزاحم ملاکات، امضاء آن و ادامه آن سیره از طرف متشرعه، مفسده ای را به وجود می آورد که غالب بر مصلحت می‌شود. 💯 مثال دوم: در مورد شراب که خداوند متعال می‌فرماید: هم منفعت و هم ضررهایی دارد؛ این هم از باب تزاحم مصلحت و مفسده در باب ملاکات است و ربطی به مکلفین ندارد؛ یعنی چون در مجموع مفسده آن بیشتر بوده است، شارع مقدس آن را حرام کرده است، اگرچه وجوه خوبی هم دارد و ضرر صرف نیست. 📚 تقریرات درس خارج اصول استاد علی (زید عزه) (استاد درس خارج 2 مدرسه شهیدین) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
در مسیر اجتهاد
#تاریخ_فقه #آثار #فقها 🔺 آشنایی با فقها و آثار مهم آنها (از قرن #چهارم تا قرن #یازدهم ) 🔺 🔰 مدرسه
2 💠 ابن بابویه (پدر شیخ صدوق) 🔻 ابْن‌ِ بابِویه‌ْ، ابوالحسن‌ علی‌ بن‌ حسین‌ بن‌ موسی‌ بن‌ بابویه‌ قمی‌ (۳۲۹ق‌)، فقیه‌، محدث‌ شیعی‌ و مرجع‌ مردم‌ و اطراف‌ آن‌ بود. ایشان به «فقیه» و «الصدوق الاوّل» و «ابن بابویه» شهرت داشته است. 💯 در بیان عظـمت علمی و منزلت قدس و تقوای او، همین بس است که فقهای ما در مواردی که حدیثی از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نرسیده باشد و از ایشان فتوایی در آن زمینه وجود داشته باشد، فتوای او را نشانی از وجود حدیث در آن زمینه قلم‌داد می‌کنند. 🕌علی بن بابویه در سال ۳۲۹ هـ ق در همان سال رحلت ثقة الاسلام محمد بن یعقوب درگذشت، و در قم، نزدیک صحن مطهر حضرت معصومه (ع) (نزدیک مدرسه آیت الله گلپایگانی فعلی) مدفون گردید و مزارش هماکنون مورد زیارت و عنایت مردم می‌باشد. 🔹 سال‌ وفات‌ ایشان را به‌ علت‌ درگذشت‌ چند تن‌ از بزرگان‌ شیعه‌، سال‌ «» گفته‌اند. 📕 از آثار او می‌توان به کتاب‌های‌: الوضوء، الصلوة، الجنائز، الامامة و التبصرة من‌ الحیرة، الاملاء، نوادر، کتاب‌ المنطق‌، الاخوان‌، النساء و الولدان‌، الشرایع‌ (که‌ برای‌ فرزندش‌ فرستاده‌)، کتاب التفسیر، النکاح، مناسک الحج، قرب الإسناد، التسلیم،الطب، المواریث و المعراج اشاره کرد. 📚رجال النجاشی، ج1، ص261 و262؛ تنقیح المقال، ج2، ص283 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 آشنایی با عقد صلح: 🔻 تعریف عقد صلح: 👈 «توافق و سازش میان دو یا چند نفر بر ایجاد چیزی میان خودشان، از قبیل تملّک عین مال یا منفعت آن و یا نقل حقی و یا اسقاط آن و یا ابراء دینی و غیر آن» 🔻 انواع صلح: 🔹 صلح معوض: صلح در مقابل دریافت چیزی 🔸 صلح غیر معوض: صلح رایگان و بدون عوض 🔻 ماهیت عقد صلح (اختلافی): 1️⃣ گروهی از فقها بر این باورند که صلح تنها به فرض وجود منازعه اختصاص دارد (محقق حلی، شرایع، ج2، ص99) 2️⃣ برخی از فقها صلح را عقدی می‌دانند که بدون فرض منازعه نیز مشروعیت دارد (شهید ثانی، الروضه البهیه، ج4، ص173؛ بحرانی، الحدائق، ج21، ص84) 3️⃣ برخی دیگر معتقدند صلح هرچند در اصل برای از بین بردن نزاع تشریع شده است؛ لیکن قطع نزاع حکمت تشریع است و نه علت آن؛ از این رو، لازم نیست در همه موارد صلح نزاعی وجود داشته باشد (نجفی، جواهر، ج26، ص211) ✅ ثمره نزاع 👇👇 🔻 گروه دوم و سوم برای حل مشکل بیع هایی که دارای اشکال هستند، می‌توانند از «» استفاده کنند، اما گروه اول در مواردی که نزاعی در بین نیست، نمی‌توانند از این راهکار بهره ببرند. 🔺 به عنوان نمونه: «قرارداد آتی» در بحث دارای اشکالاتی است که نمی‌توان آن را بیع دانست، (بیع کالی به کالی که مشهور آن را باطل می‌دانند) اما گروه دوم و سوم می‌توانند با راهکار این معامله را تصحیح کرده و آن را عقدی شرعی بدانند. 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 مقام معظم رهبری: با اجتهاد، روش استنباط در را می‌آموزید 🔻 عالم دین می‌خواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. یعنی استفاده از منابع؛ یعنی استفاده‌ از منابع؛ این اجتهاد است. 🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می‌خوانید و لو طهارت باشد، به شما این را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. 🔸 اگر این را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزش‌های ی را هم درست از کتاب و سنت استنباط می‌کنید، برای فراگیری معارف اسلامی لازم است. 🔺 طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرف‌ها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب می‌گفتیم، کفایه می‌گفتیم، بعضی از طلبه‌های پرشور می‌گفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها می‌گفتم اگر [این بحث‌ها را] نکنید، بعد نمی‌توانید به درد بخورید، نمی‌توانید به چیزی یاد بدهید؛ درس را جدی بگیرید. 📚 بیانات معظم‌له مورخه ۱۳۹۸/۲/۱۸ 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 انواع روایات تقیه‌ای: 1️⃣ گاهی در مقام مراعات تقیه می‌شود. مثلا: امام به علی بن یقطین فرمود: «تَوَضَّأْ ثَلَاثاً ثَلَاثاً» (استبصار، ج1، ص71) 2️⃣ گاهی در مقام مراعات تقیه می‌شود؛ 🔹الف. یا بخاطر خوف از مثلا: در زمان بنی امیه، خلفاء به مسأله صید عقاب و باز شکاری حساس بوده اند، لذا امام باقر ع از آنها تقیه کرده، اما در زمان امام صادق ع عامل تقیه از بین رفته است. (تهذیب الاحکام، ج9، ص33) 🔸 ب. یا بخاطر خوف از به این بیان که اگر امام مسلمات عامه را زیر سؤال ببرد، موقعیت اجتماعی و علمی اش زیر سؤال رفته و دیگر نمی‌تواند نقش خود را در جامعه ایفاء کند. 🔻 اشکال: تقیه نسبت به کسی انجام می‌شود که دارای قدرت باشد، در حالی که اکثر فقهاء عامه صاحب قدرت نبودند. 🔺پاسخ: اولا امثال ابوحنیفه فقیه عراق بودند و شاگردانش (ابن ابی لیلی و شیبانی) در زمان خلافت بنی عباس به قدرت رسیدند و ابن ابی لیلی قاضی القضات بوده است. ثانیا گاهی منشأ فتوای امثال ابوحنیفه و شافعی و.. روایتی است که بین عامه مطرح بوده و بر اثر این روایت، بعدها شافعی و ابوحنیفه نیز به آن نظریه قائل شده‌اند. 3️⃣ گاهی تقیه ائمه علیهم‌السلام از خود بوده است. به این بیان که گاهی نفس القاء اختلاف بین شیعه به جهت تقیه بوده است، تا شیعیان شناخته نشوند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد آیت الله (1397/6/10) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 10 کتاب مرتبط با روش شناسی اجتهاد: 1️⃣ پیش درآمدی بر مکتب شناسی فقهی - سعید ضیایی فر 2️⃣ مکاتب فقهی - محمدحسن ربانی بیرجندی 3️⃣ درآمدی بر مکتب فقهی قم و نجف - حسین ایزدی 4️⃣ درس خارج و گام های اجتهاد - احمد مبلغی 5️⃣ فقه قرآنی با نفس رحمانی (مکتب محقق اردبیلی) - علیرضا خیراللهی 6️⃣ مکتب اجتهادی آخوند خراسانی - مصطفی محقق داماد 7️⃣ مکتب اجتهادی سید طباطبایی یزدی - مصطفی محقق داماد 8️⃣ مکتب اجتهادی آیت الله بروجردی - خانم اخوان صراف 9️⃣ مکتب فقهی امام خمینی(ره) - سعید ضیایی فر 0️⃣1️⃣ روش شناسی فقهی (نخستین نشریه روشی در علوم حوزوی) ـ مرحوم اکبر ترابی شهرضایی و همکاران 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 آیا انجام امور مستحبی برای کودکانی که هنوز بالغ نشده‌اند، نیز دارای استحباب است؟ 🔻دو مبنا: 1️⃣ تکالیف شرعی متوجه افراد است. 2️⃣ تنها خطابات وجوبی متوجه افراد بالغ می‌شود و افراد غیربالغ مشمول خطابات استحبابی می‌شوند. لذا درصورتی که افراد غیربالغ اعمال مستحبی را به جا آورند، مأجور خواهند بود. ✳️ اقسام شرایط تکلیف 1️⃣ شرایطی که عقل آنها را به صورت دلیل لبّی درک می‎کند و تکلیف منصرف یا مقید به آن شرایط است. این قرائن در حکم قرینه متصله‎اند. 2️⃣ شرایطی که اگر شرع آنها را بیان نمی‌کرد، عقل آن‎ها را نمی‌پذیرفت؛ مانند اینکه شارع، رسیدن به پانزده سال قمری برای پسران و نه سالگی برای دختران را شرط تکلیف قرار داده است. ازآنجاکه عقل مستقلاً این شرایط را درک نمی‌کند، نمی‌تواند خطاب را به آنها تضییق کند. ازاین‎رو، برای پایبندی به این شرایط، نیازمند دلیل هستیم. ✅ نتیجه: ادله‌ای که بلوغ را لازم می‌دانند، صرف فهم عقلی را کافی ندانسته‌اند؛ زیرا اگر دلیل لفظی، شرط بلوغ را بیان نمی‌کرد، عقل از فهم آن ناتوان بود. با‎این‎حال، در این ادله قدر متیقنی وجود دارد که همان تکالیف الزامی (وجوب و حرمت) است؛ اما تکالیف رجحانی، مشمول این ادله نخواهد شد و به‎طور‎کلی، تکالیف رجحانی (مستحبات و ترک مکروهات) مقید به شرایط تکلیف نیستند و به همان دلیل که شخص بالغ قادر به فهم و تمییز و انجام آنهاست، غیربالغ نیز می‌تواند مخاطب این ادله قرار گیرد. 📚برگرفته از فرمایشات استاد آیت‌الله در درس خارج فقه تربیتی 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 آداب تعلیم و تعلم (3) 🔻 آداب مشترک بین استاد و شاگرد (آداب فارغ از مجلس درس): 3️⃣ ادب سوم: بر خدا و اعتماد به او 🔹عنِ النَّبِيِّ ص أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ تَكَفَّلَ لِطَالِبِ الْعِلْمِ بِرِزْقِهِ خَاصَّةً عَمَّا ضَمِنَهُ لِغَيْرِه‏ 🔸 رسول خدا ص: بى گمان خداوند متعال را به طور ويژه، افزون بر آنچه براى ديگران تضمين كرده، به عهده گرفته است. 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 160 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 روش تحصیل در مقطع خارج در بیانات استاد 🔻 ، ، ، ، نوشتن، كردن، كردن و كردن، اينها عناصري بوده كه در طول تاريخ حوزه‌های علميه وجود داشته و آثارش هم پديدار شده كه چه بزرگانی چه فحولی از همين نظام بيرون آمدند. 🔹 قبل از حضور در بحث و مباحثه و مراجعه به هر كتابی، در ابتدا خودتان به منابع مراجعه كنيد. در مساله مورد نظر به كتاب و سنت مراجعه كنيد. به فهرست كتاب الشيعه نگاه می‌كنيد و باب مناسب به مساله‌تان را حدس می‌زنيد. آن رواياتي را كه به نظرتان می‌آيد مربوط به آن مساله است آنها را انتخاب می‌كنيد و در سند و دلالت و جمع بين آنها طبق معلومات خودتان يك گونه‌ای انجام می‌دهيد و اگر هم بنويسيد كه خيلی بهتر است. بعد با اين سرمايه‌تان در مباحثه يا در درس شركت می‌كنيد. 🔸 برای مطالعه آن افرادی كه پيشينه درس خارج طولانی و چند سالی دارند، بعد از اين كاری كه بيان كردم حتما به كتب بزرگ فن مراجعه كنند. كتاب و كتاب مرحوم حاج آقا رضا همدانی ره و قبل از اين دو كتاب، به كتاب مراجعه شود؛ زيرا كتاب حدائق روايات و نصوص را استيعاب می‌كند و خوش بيان است و فهميدن مطالبش تعقيد ندارد ... بعد مرحوم آقای حكيم ره و بعد تقارير بحث مرحوم ره. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله در درس خارج فقه (92/7/1) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
هدایت تحصیلی - جایگاه فقه و اصول در منظومه علوم اسلامی - جلسه 1.mp3
17.11M
🎙 سخنان مهم و کاربردی استاد آیت الله 💎 موضوع: «اهمیت فقه و اصول و روش صحیح تحصیل آن» 🕌 ایراد سخنرانی: در جمع طلاب دوره فقه و اصول مدرسه (دی ماه 1398) 🔺 استماع این صوت، به همه طلاب سطح، به ویژه طلاب ورودی پایه توصیه اکید می‌شود. 1 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
در مسیر اجتهاد
#تاریخ_فقه #آثار #فقها 🔺 آشنایی با فقها و آثار مهم آنها (از قرن #چهارم تا قرن #یازدهم ) 🔺 🔰 مدرسه
3 💠 ابن ابی عقیل عمانی: 🔻 حسن بن ابى عقيل ملقب به «حذاء» معروف به «عمانى» و «ابن عقيل»، كنيه‌اش «ابو على»، از فقهاى بزرگ اماميه و از متكلمين وارسته‌اى است كه معاصر با ثقة الاسلام كلينى (م 329) بوده است. او در آغاز غيبت كبرى مى‌زيسته و از اساتيد شيخ مفيد به شمار مى‌آيد. 🔸 او كسى است كه در اوایل كبرى، فقه را مهذب كرد و با قواعد اصوليه تطبيق نمود و طريق و تطبيق احكام با ادله و اصول آنها را باز كرد. شيخ مفيد به غايت او را ستوده و شیخ طوسی و نجاشی نیز در کتب رجالی خود از او یاد کرده‌اند. 🔹 نجاشی ابن ابی عقیل را «فقیه» و «ثقه» می‌شمارد و از کتاب او بحبل آل الرسول یاد می‌کند و می‌گوید این کتاب در میان امامیه شهرت تام دارد و کسانی که از خراسان به قصد سفر حج از عراق می‌گذرند، از این کتاب سراغ می‌گیرند و آن را می‌خرند. سپس نجاشی می‌نویسد که خود نیز کتاب الکرّ و الفَرّ ابن ابی عقیل را که در باب امامت است، نزد شیخ مفید خوانده است. (رجال نجاشی، ص36) 👈 بعد از ایشان «ابن جنيد اسكافى» هم همان طريق را پيمود. بدين جهت است كه در اصطلاح فقها، از اين دو فقيه جليل القدر به «» تعبير مى‌شود. ✳️ کتاب ایشان به دست ما نرسیده است؛ اما علامه حلی (ره) در کتاب «» و ابن ادریس و محقق حلی اقوال و نظریات ایشان را نقل کرده‌اند، که معلوم می‌شود کتاب وی در دسترس ایشان بوده است. مرحوم آشیخ علی‌پناه اقوال ابن ابی عقیل را از لابلای آثار قدما جمع آوری نموده و آن را با عنوان «فتاوی ابن ابی عقیل» منتشر کرده است. 💎 ابن ابی عقیل دارای آرای ویژه‌ای در احکام بوده، که از آن میان می‌توان از این حکم یاد کرد که هنگامی که با نجاست تماس پیدا کند، نمی‌گردد، که گروهی از فقیهان متأخر شیعی همچون مرحوم کاشانی نیز در این مسئله از وی پیروی کرده‌اند. (الوافی، ج4، ص5) 📚ریحانة الأدب، ج7، ص360 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 تفاوت سیره عقلا و سیره متشرعه 1️⃣ سیره عقلائیه: سیره‌ای که منشأ آن روش مردم است. یعنی عقلای عالم ـ فازغ از دین و مذهب ـ (عقلا بما هم عقلا) برای گذران زندگی اجتماعی خود از این روش استفاده می‌کنند. 🔺 مثال: رجوع عقلا به کارشناس در مسائلی که تخصص ندارند و یا اعتماد به خبر واحد 2️⃣ سیره متشرعه: سیره عمومی مردم که از متشرعه و دینمدار بودن آنها (متشرعه بما هم متشرعه) نشأت گرفته است. بنابراین سیره متشرعه تنها مربوط به افعالی است که در فضای شکل گرفته است. 🔺 مثال: سیره خاص متشرعه امامیه بر برپایی مجلس عزاداری اباعبدالله (ع) و یا سیره بر عدم تراشیدن ریش ✅ تفاوت در حکم مسأله: 💎 سیره متشرعه به محض اثبات صغروی و اتصال به زمان معصومین ع، مشروعیت می‌یابد؛ اما حجیت سیره عقلا مشروط به این است که در زمان معصوم و در و منظر معصوم باشد و دیدگاه موافق شارع یا عدم مخالفت نسبت به آن کشف شود. 📚اصول فقه، مرحوم مظفر، ص540 ـ 535 🔺 پ.ن: تصویر مربوط به مؤلف کتاب اصول فقه، مرحوم می‌باشد. 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 فلسفه شرکت در درس در بیانات استاد 🔻 اين كه گفته شود بايد يك دور ببينيم، يك دوره درس خارج كتاب طهارت را بايد ببينيم، يك دوره درس خارج بيع را بايد ببينيم، اين كه عمر وفا به اين ندارد. يك دوره اينها حدود بيست يا سی سال طول می‌كشد. 🔹 عمده اين است كه انسان بعد از مدتی درس رفتن خودش من اهل الدار بشود. فوت و فن اين كار را ياد بگيرد و ديگر استقلال پيدا كند. 🔸 يك دوره يا دو دوره ديدن موضوعيت ندارد. اگر ببينيم كه خيلی خوب و اگر نبينيم بلكه ده باب، بيست باب از ابواب اصول را انسان ببيند به طوری كه ديگر اين حالت در او ايجاد بشود كه ديگر خودش بشود كه وقتی مراجعه به مطالب می‌كند خودش بتواند صاحب نظر باشد و مختار داشته باشد و قول حق را به نظر خودش پيدا بكند و به اقوال مخالف بتواند جواب بدهد، خوب است. رفتن درس اين است، نه يك دوره اصول ديدن يا يك دوره فقه ديدن يا حتي يك دوره باب فقهی را ديدن. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله در درس خارج فقه (92/7/1) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 کتاب «قواعد اصول فقه» تألیف: آیت الله علی (دام عزه) 🔻ویژگی‌های کتاب: 🔹 این کتاب، در ضمن ۷۸ قاعده بدین ترتیب تدوین شده که پس از بیان عنوان قاعده و توضیح آن، همه دیدگاه‌های مربوط به آن به همراه ادله بیان می‌شود. 🔸 یکی از مهم‌ترین امتیازات کتاب تطبیقات هر قاعده است. 🔹 تأکید نویسنده، (به جز مواردی که نیازمند به توضیح و تلخیص است) بر نقل عین عبارات اصولیون (شیخ انصاری، محقق خراسانی، محقق نایینی، محقق عراقی، آیة الله بروجردی، امام خمینی، شهید صدر و آیت الله مؤمن) است. 🔸 غرض از تالیف این کتاب، نگارش قواعد اصولی به شیوه مطلوب است؛ یعنی سعی شده بدون حذف مسائل مهم، حد وسط بین ایجاز و تطویل اختیار شود. 🔹 تمام قواعدی که ثمره فقهی و کاربردی دارد بیان شده و از پرداختن به مباحث اصولی که تنها ثمره دارد، اجتناب شده است. 🔸 این کتاب به همت مجمع جهانی اهل بیت ع در 518 صفحه (یک دوره کامل اصول فقه) برای مقطع بین سطح و خارج (دو سال اول مقطع خارج) تدوین شده و هماکنون در برخی مدارس مثل مدرسه تدریس می‌شود. 🔺 فایل این کتاب در نرم افزار اصول فقه (نور) موجود است و همچنین از کتابخانه‌های مجازی قابل دانلود می‌باشد. 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 آیا اطاعت از امر به امر، واجب است؟ ✅ بحث : 1️⃣ گاهی غرض مولی از امر این است که فرد واسطه دستور دهد و امر او دارد. 👈 در این صورت، امر مولی به تحقق فعل تعلق نگرفته؛ زیرا هدف صدور فرمان از طرف مأمور اول بوده و همین مسأله موضوعیت داشته است. در این صورت، مأمور دوم وظیفه‌ای ندارد. 2️⃣ گاهی غرض مولی آن است که امر نمودن مأمور اول تنها و واسطه رساندن امر مولا باشد. 👈 در این صورت، امتثال امر بر مأمور دوم واجب است؛ از این رو، اگر امر مولا از غیر طریق مأمور اول هم برسد، باید امتثال شود. 3️⃣ گاهی غرض مولی «مأمور به» در عالم خارج است، اما از طریق مأمور اولی؛ چنانچه در دستورات پادشاهان و فرزندان آنان، غرض آن است که دستور «شاه» از طریق فرزندش به اتباع و لشکریانش ابلاغ و امتثال شود. 👈 در این صورت، باید تفصیل قائل شد؛ در صورتی که واسطه مأمور دوم را به انجام فعل نماید، اطاعت واجب می‌شود، اما اگر امر ننماید، امتثال واجب نیست. ✳️ بحث : 🔸به حسب فهم عرفی «امر به امر» در احتمال ظهور دارد؛ یعنی امر اول تنها طریق رسیدن امر مولی به مأمور دوم است. بنابراین به هر نحوی دستور مولی دریافت شود، از نظر عقلا امتثال آن واجب و ترک آن مذموم است. 🔻 ثمره عملی بحث «امر به امر» 🔹 ثمره این بحث مشروعیت یا تمرینی بودن عبادات صبی است، که محل اختلاف است؛ زیرا غالباً دلیل مشروعیت عبادات صبی روایاتی است که اولیاء را مأمور می‌نماید که فرزندان خود را به نماز و روزه امر نمایند. خود این بحث ثمراتی دارد، از جمله اینکه وقتی کودکی بین امام و مأموم فاصله شود؛ و نیز اگر در جماعت، فقط کودک مأموم باشد و امام در تعداد رکعات نماز شک کند؛ اما کودک یقین داشته باشد، در این صورت، آیا بر امام لازم است عمل خویش را برآنچه از بچه مشاهده می‌کند مبتنی کند یا خیر؟ همه این مسایل مبتنی بر آن است که عبادت کودکان مشروع باشد. 📚 کفایة الاصول، ج1، ص 269؛ دراسات في علم الأصول، مرحوم خویی، ج2، ص88 -90 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 آداب تعلیم و تعلم (4) 🔻 آداب مشترک بین استاد و شاگرد (آداب فارغ از مجلس درس): 4️⃣ ادب چهارم: با مردم 🔹عن أَبی عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ تَزَيَّنُوا مَعَهُ بِالْحِلْمِ وَ الْوَقَارِ وَ تَوَاضَعُوا لِمَنْ تُعَلِّمُونَهُ الْعِلْمَ وَ تَوَاضَعُوا لِمَنْ طَلَبْتُمْ مِنْهُ الْعِلْمَ وَ لَا تَكُونُوا عُلَمَاءَ جَبَّارِينَ فَيَذْهَبَ بَاطِلُكُمْ بِحَقِّكُمْ» 🔸امام صادق عليه السلام می‌فرمود: دانش بجویید و به همراه دانش، خود را با و وقار آراسته سازید و نسبت به دانش آموزان خود كنيد و نسبت به استاد خود باشيد و از عالمان متكبر نباشيد كه رفتار باطل‌تان حق‌بودن شما را از بین ببرد. 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 162 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 مراد از مثال برای نفی و مثال برای منفی: 🔻 گاهی در عبارات فقها بعد از جمله منفی، مثالی زده می‌شود و محشین و اساتید در توضیح آن می‌گویند: (این مثال برای است، نه نفی) و یا (این مثال برای است، نه منفی)؛ مراد چیست؟ 🔹 اگر مثال برای کل جمله باشد [لا و مدخول آن]، در این صورت مثال برای نفی است؛ ولی اگر مثال برای مدخول «لا» باشد، مثال برای منفی است. 🔸 مثال: 1️⃣ مثال اول: «... بحيث لا يمكن إصلاحه كتجفيف العنب» (الروضۀ البهیۀ، ج4، ص72) 🔹 در این جمله تجفیف عنب، مثال برای جایی است که قابل اصلاح باشد؛ به همین جهت مثال برای (اصلاح) است نه نفی (عدم امکان اصلاح). 🔸ولی اگر می‌گفت «بحيث لا يمكن إصلاحه کطهارۀ العین النجس». مثال برای می‌شد؛ چون مثال برای کل جمله (عدم امکان اصلاح) بود. 2️⃣ مثال دوم: «هذا إذا لم تكن يد من تلفت في يده يد ضمان كالعارية المضمونة». (الروضۀ البهیۀ، ج7، ص26) 🔹 «العاریۀ المضمونه» مثال برای جایی است که ید، ید ضمان باشد، پس مثال برای است نه نفی (عدم کون یده ید ضمان) 🔸 ولی اگر موردی مثال زده می‌شد که ید ضمان نباشد مثلا می‌گفت: «کالعاریۀ بالنسبۀ الی الامین» مثال برای می‌شد. 📚 الروضة البهیة ج4، ص72 و ج7، ص26 🔺 پ.ن: تصویر مربوط به منزل و مسجد شهید ثانی (رحمة الله علیه) در لبنان است. 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم. 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 میزان اعتبار جرح و تعدیل‌های ابن‌غضائری: ✅ مشهور علما معتقدند کلام رجالیون دیگر بر تضعیفات ابن غضائری مقدم می‌شود، اما در مورد دلیل این مطلب اختلاف وجود دارد: 1️⃣ برخی: ایشان از حالت متعارف خارج و به دلیل سوء ظن، بسیار جرّاح بوده‌ است. 2️⃣ آقابزرگ تهرانی و آیت‌الله : ثابت نیست که کتاب موجود متعلق به ابن غضائری باشد؛ زیرا شیخ طوسی در مقدمه نقل کرده، کتاب‌های ایشان را ورثه از بین برده‌اند. 3️⃣ آیت‌الله : طبق نقل مجمع الرجال ابن‌غضائری عمدتا می‌کند؛ یعنی چنین نیست که ایشان از مشایخ خود ثقه بودن یا ثقه نبودن راوی را سوال کرده باشد؛ بلکه ایشان با شمّ حدیث‌شناسی خود در صدد این امر بر آمده‌اند که آیا این حدیث ممکن است از امام معصوم (ع) صادر شده باشد یا روایت جعل است و در نتیجه مؤلف آن هم اعتبار ندارد. 🔸 در باب شهادات گفته‌اند شهادت باید عن یا قریب به حسّ باشد؛ اما این گونه متن‌شناسی ایشان بعید از حسّ است. از این رو کلام ابن غضائری اعتبار ندارد. 🔹 البته ایشان در امور دیگری، همچون تعیین لقب اشخاص، نسبت اشخاص با افراد دیگر، تعیین زمان راویان و… بسیار دقیق النظر و خبره این فنّ بوده‌اند و از این جهت مقدم بر هستند؛ بنابراین حتی اگر ما ندانیم که مؤلف این کتاب ابن غضائری است، اما این نکات روشن می‌سازد که نویسنده آن بسیار خبره بوده و باید به کلام او اخذ شود. 📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله در درس خارج اصول (1397/10/28) 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
TahsilRasael-128k_Default_1629964142.mp3
27.82M
🎙 سخنان مهم و کاربردی استاد 💎 موضوع: «روش تحصیل مکاسب و رسائل» 🔺 استماع این صوت، به همه طلاب سطح، به ویژه طلاب ورودی پایه توصیه اکید می‌شود. 2 🔺 ارسالی از طرف جناب آقای کوخایی (از طلاب پایه 7 مدرسه شهیدین) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
در مسیر اجتهاد
#تاریخ_فقه #آثار #فقها 🔺 آشنایی با فقها و آثار مهم آنها (از قرن #چهارم تا قرن #یازدهم ) 🔺 🔰 مدرسه
4 💠 شیخ صدوق: ✅ محمدبن على بن حسين بن بابويه قمى، مشهور به «شيخ »، در سال 305 هجرى قمرى در خاندان علم و تقوا در شهر قم ديده به جهان گشود. 🔻 شيخ طوسى جريان ولادت وى را چنين نقل می‌کند: 👈 «على بن بابويه با دختر عموى خود ازدواج كرده بود، ولى از او فرزندى به دنيا نيامد. او در نامه‌اى از حضور تقاضا كرد تا از محضر حضرت بقية الله (عج) بخواهد براى او دعا كند تا خداوند اولاد صالح و فقيه به او عطا نمايد. 👈 از ناحيۀ آن حضرت اين گونه جواب رسيد: «تو از اين همسرت صاحب فرزند نخواهى شد؛ ولى به زودى كنيزى ديلميه نصيب تو مى‌شود كه از او داراى دو پسر فقيه خواهى گشت.»‌ 🔹 او كه نزديك به عصر ائمه (عليهم‌السلام ) مى‌زيست، با سفرهای متعدد از اساتید بی‌شماری بهره برده و شاگردان بزرگی همچون شیخ ، را پرورش داده و با جمع‌آورى روايات اهل بيت ع خدمات ارزنده و كم‌نظيرى به اسلام و تشيع كرده است. نجاشی حدود ۲۰۰ اثر وی را می‌آورد، که بسیاری از آثار ایشان به دست ما نرسیده است. 📖 از جمله تأليفات ايشان 👈 1- کتاب من لا يحضره الفقيه‌ 2-مدينة العلم‌ 3- كمال الدين و تمام النعمة‌ 4- التوحيد‌ 5- الخصال‌ 6- معاني الأخبار‌ 7- عيون أخبار الرضا عليه‌السلام‌ 8- الأمالي‌ 9- المقنع في الفقه‌ 10- الهداية بالخير‌ 🔺 ایشان در قبرستان (ابن بابویه) شهرری مدفون است ( فوق👆) و در مورد سالم بودن بدن ایشان در دوران قاجار بعد از حدود هزار سال مطالبی در تاریخ ذکر شده است. 📚 نرم افزار جامع فقه اهل بیت2 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 اصول اربعة‌مئة 🔹تعبیر اصول اربعة‌مئة یک مشهور است. تعداد اصول این مقدار نبوده است. در (کافی، من لایحضر، تهذیب و استبصار) هم تمام احادیث اصل‌ها نیامده است. 🔸 دو نوع کتاب اصل داریم: 1️⃣ کتبی مثل کتاب عبیدالله بن علی حلبی، کتاب الصلوة حریز، کتاب الحج معاویة بن عمار و... . اینها کتبی هستند که جای خودشان را در فرهنگ حدیثی شیعه باز کرده و لذا تا زمان شیخ و نجاشی و حتی دو نسل بعد از شیخ طوسی هم با سماع و قرائت نقل شده‌اند. ابهام در سند اینها معنا ندارد. شاکلۀ اصلی سندهای پرکاربرد ما همین‌ها هستند. 2️⃣ کتبی مثل کتاب عاصم بن عمیر که حدوداً 100 حدیث دارد؛ ولی در بین کتب شیعه جا باز نکرده است. در سند اینها ابهام وجود دارد. 🔻 بله؛ در عصر امام صادق (علیه‌السلام) 323 نویسنده و حدود 490 عنوان کتاب داریم؛ ولی اولا همۀ اینها اصل نیستند. ثانیاً همه اینها به دست ما نرسیده و حتی اسمشان را هم نمی‌دانیم. 🔺 ارسالی از طرف جناب حجت الاسلام حسین موحدی 📚 برگرفته از فرمایشات استاد (استاد رجال مدرسه شهیدین) 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 ضرورت فراگیری علوم از دیدگاه علامه طباطبایی: 🔹 احتياج انسان به تشخيص مقدمات حقه از مقدمات باطله و سپس تمسك كردن‏ به آنچه كه حق است، عيناً مثل احتياجى است كه انسان به تشخيص و اخبار محكمه از آيات و اخبار متشابه و سپس تمسك به آنچه محكم است، دارد، 🔸 و نيز مثل احتياجى است كه انسان به تشخيص صحيح از اخبار جعلى دارد. 📚 الميزان في تفسير القرآن، ج‏5، ص 259 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad