#اطلاعیه
#پذیرش
#شهیدین
📣 قابل توجه کلیه طلاب محترم پایه #ششم
💠 پذیرش طلبه جهت ادامه تحصیل در مدرسه شهیدین قم
🔹 مدرسه شهیدین از میان طلاب نخبه و برگزیده کشور، برای تحصیل در پایه #هفتم در سال آینده (1404 ــ 1403) تعداد محدودی #پذیرش میکند.
📆 زمان ثبت نام: 15 فروردین تا 15 اردیبهشت 1403
📌 برای اطلاع از روش ثبت نام اینترنتی به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
🌐https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/reception/1141-2023-04-03-08-13-29
👈 #اطلاعیههای_علمی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نکات_فقهی
💠 تفاوت دیدگاه مشاء و اشراق در معنای صدق و کذب و تاثیر فقهی آن
🔹در صدق و کذب تعریف مشاء با تعریف اشراق تفاوت دارد. مشاء میگوید: صدق یعنی مطابقت با واقع. اشراق معتقد است: نیت قائل در صدق و کذب تأثیر دارد و باید دید قائل چه نیتی دارد.
🔸شاید بیش از هشتصد روایت در حرمت کذب موجود باشد. در برخی از روایات دارد که اگر شخصی کذبی را برای اصلاح و مصلحتی گفت مَلکی که بر روی دوش شخص قرار دارد آن دروغ را راست مینویسد و اگر راست بگوید و مفسدهای داشته باشد او را دروغگو مینویسند.
🔹 حال سوال میشود که خود این فعل مَلک که کذب را صدق مینویسد دروغ میباشد یا راست؟ در جواب میگوییم حسن و قبح در کذب به خاطر عنوان کذب نیست، بلکه به خاطر ما يترتب عليه الأثر است. لذا قول اشراق در این زمینه صحیح است.
📚ر.ک: برگرفته از فرمایشات استاد آیة الله احمد #عابدی (حفظه الله) در درس خارج فقه
👈 نکات #فقهی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
💠 در قنوت نافلههای شبهای جمعه، دعای کمیل میخواند
🔹 مرحوم آیت الله اراکی به عبادت خیلی اهمیت میداد. قبل از اذان صبح بیدار میشد، هر روز #یک_جزء قرآن میخواند. در ماه #رمضان روزانه سه جزء قرآن میخواند. در نافلههای شبهای جمعه، در قنوت، دعای #کمیل میخواند.
🔸 وقتی به ایشان پیشنهاد کردند که نماز جماعت را به خاطر افراد کهنسال و مریض، زیاد طول ندهید، فرمودند: از من پیرتر و ضعیفتر، در نماز کسی هست؟!
🔹 وی از شاگردان مرحوم حاج شیخ عبدالکریم بود که در یک قرن عمر پر برکتش و در 35 سال تدریس خود، شاگردان زیادی را تربیت کرد. از ویژگیهای درس ایشان پرهیز از تکرار و زیادهگویی بود. کلام را گزیده و پر معنی اداء میکرد. اعتقادش بر این بود که طالب علم باید قبل از حضور در درس، #مطالعه نماید.
🔸 او حدود ۳۰ سال امام جماعت مسجد امام حسن عسکری (ع) قم بود. وی همچنین #نمازجمعه را واجب میدانست و در همین مسجد نماز جمعه اقامه میکرد.
📚 ر.ک: گلشن ابرار، جلد ۲، ص ۹۶۲، زندگی نامه "آیتالله محمد علی اراکی".
👈 نکات #خلاقی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
💠 مبانی مختلف در حجیت تعبدی خبر واحد
1️⃣ تعبد عقلایی: وقتی ثقه خبری را نقل کرد عقلاء قبول میکنند و این ربطی به دین و مذهب آنها ندارد. شارع مقدس هم این را قبول کرده است. آیت الله خویی این مبنا را تقویت کردهاند، ولی میگویند مگر اینکه تسالم بر عدم پذیرش خبر باشد که تسالم در کلمات ایشان معنای مصرحی ندارد. علاوه بر اینکه ایشان شهرت را نیز قبول ندارند.
2️⃣ تعبد دینی: تعبد به خبر واحد به خاطر اینکه دین این را به ما اجازه داده است؛ چرا که آیه نباء دلالت میکند که خبر عادل نیاز به تبيّن ندارد و مورد پذیرش است. در این جا عدالت مد نظر است. اهل سنت قائل به این مبنا هستند. اگر هم کسی ثقه بود ولی انحراف مذهبی داشت عادل نیست ولی با شواهدی خبر او را قبول میکنند.
3️⃣ تعبد مذهبی: معروف بین اخباریها همین تعبد است؛ چرا که در روایات آمده روایتی که در کتب مشهور اصحاب هست را اخذ کنید. منظورشان هم کتب اربعه نیست بلکه اولا منظور کتابی است که انتسابش به مصنف مشهور باشد (نه مثل فقه الرضا و دعائم) ثانیا نسخ فراوان داشته باشد. با این شروط تعبداً اخبار را میپذیرند.
🔹به طور کلی #تعبد يعنی شاخص داریم، اگر خبر شاخص را داشت حجت است و اگر نداشت حجت نیست.
🔸 در مقابل کسانی که تعبد را قبول نکردهاند میگویند شاخصهای مطرح شده در مبانی تعبد برای ما شواهد هستند. به طور مثال خبر ثقه شاهدی است که می توان از آن برای علم به صدور خبر استفاده کرد، نه این که شاخص باشد.
📚 ر.ک: تقریرات درس «نقد متن حدیث» استاد آیت الله #مددی (زید عزه)
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
💠 دوران امر بین «سالبة بانتفاء الموضوع» و «سالبة بانتفاء المحمول»
🔹 یکی از ادله حجیت خبر واحد آیه نباء است، که از دو جهت مفهوم وصف و مفهوم شرط برای حجیت خبر واحد مورد استناد قرار گرفته است.
🔸بسیاری از اصولیون استناد به مفهوم شرط آیه را قبول نکردهاند و آن را از باب «إن رزقت ولدا فاختنه» يا از باب سالبه به انتفاء موضوع میدانند.
🔹در مقابل برخی این چنین پاسخ دادهاند که مفهوم آیه، مشکوک بین «سالبة بانتفاء الموضوع» و «سالبة بانتفاء المحمول» است. یعنی مفهوم آیه [اگر فاسق خبر نیاورد، تبین واجب نیست] امرش دائر است بین اینکه اصلا خبری نیامده است و عدم وجوب تبین از باب سالبه بانتفاء الموضوع باشد و یا اینکه خبر آمده باشد ولی فاسق آن را نیاورده باشد.
🔸 در این مورد، اصل عقلایی این است که آن را حمل بر سالبه بانتفاء المحمول میکنند؛ مثلا اگر کسی بگوید لپه فلان مغازه خوب نیست؛ عقلا اگر شک داشته باشند بین اینکه لپه دارد ولی خوب نیست و یا اینکه اصلا لپه ندارد، آن را حمل بر این می کنند که لپه دارد ولی خوب نیست. در محل بحث نیز مفهوم آیه حمل بر سالبه بانتفاء المحمول می شود، در نتیجه آیه دلالت بر حجیت خبر عادل خواهد داشت.
✅ اما جناب شیخ (رضوان الله علیه) در پاسخ میفرماید: اینگونه مفهومگیری مخالف ظهور عرفی است؛ چرا که شرط مفهومگیری در جملات شرطیه، بقاء موضوع است و صرفا کیف قضیه باید عوض شود و لذا مفهوم شرط را به «انتفاء عند الانتفاء» تعریف کردهاند . پس وقتی آیه میفرماید اگر فاسق خبر آورد، تبین کنید، مفهومش این می شود که اگر فاسق خبر نیاورد، تبین لازم نیست. در نتیجه حکم خبر عادل به هیچ وجه از آیه شریفه استفاده نمیشود.
📚 برگرفته از تقریرات درس رسائل (ج1، ص 258) استاد #گوهری (زید عزه) در مدرسه امام کاظم (علیه السلام)
📌 ارسالی از طرف طلبه گرامی جناب آقای محمود پور
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_رجالی
💠 بررسی وضعیت رجالی «محمد بن سنان»
🔹 از آنجا که ایشان در سلسله سند قریب به 1000 حدیث از احادیث کتب اربعه واقع شده، بررسی وثاقت او حائر اهمیت است.
🔸 محمد بن سنان زاهری متوفی سال 220 ه.ق و به تصریح عده ای از علماء، از اصحاب امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهم السلام) بوده است. (منبع)
🔹وثاقت محمد بن سنان در نظر قدما:
نجاشی، شیخ طوسی و ابن غضائری او را تضعیف کرده و غیر قابل اعتماد دانسته اند، اما شیخ مفید و سید ابن طاووس و بعد از آنها علامه مجلسی و عدهای دیگر، او را ثقه و قابل اعتماد دانستهاند. حتی از برخی عبارات شیخ طوسی نیز توثیق او قابل استفاده است. علامه حلی نیز او را توثیق نموده است. البته در برخی عبارات شیخ مفید نیز این تعارض در ثقه یا ضعیف دانستن، ابن سنان دیده می شود. (منبع)
🔸 وثاقت محمد بن سنان در نظر فقهاء معاصر:
1️⃣ آیت الله شبیری زنجانی (دام ظله) ضمن بررسی مطالب موجود در رابطه با وجوه تضعیف و توثیق این راوی، ایشان را ثقه دانسته و بلکه او را از ثقات جلیل القدر بر شمرده است. (منبع)
2️⃣ آیت الله شب زنده دار (دام ظله) وثاقت «محمد بن سنان» را نپذیرفته و فرموده است: در رابطه با محمد بن سنان، هم توثیق و هم تضعیف وجود دارد، از این رو میان این توثیقات و تضعیفات، تعارض بر قرار شده و هر دو ساقط می شوند. بنابراین وثاقت ایشان قابل اثبات نخواهد بود.
طبق نظر ایشان این ادعا که تضعیفهایی که در رابطه محمد بن سنان مطرح شده، به جهت عدم شناخت جایگاه اهل بیت (علیهم السلام) توسط تضعیف کنندگان و #اتهام_غلو به محمد بن سنان بوده است، قابل پذیرش نیست؛ چرا که در میان تضعیفکنندگان کسانی وجود دارند که به جایگاه اهل بیت (علیهم السلام) معرفت کامل داشتهاند. از این رو این ادعا باعث از بین بردن حجیت تضعیف این افراد نخواهد بود و تعارض بین توثیقات و تضعیفات در رابطه با محمد بن سنان، باقی خواهد ماند. (برگرفته از درس خارج فقه استاد شب زنده دار، 1396-1397)
3️⃣ آیت الله جواد مروی (دام ظله) نیز در روایاتی که در اسناد آنها محمد بن سنان وجود داشته باشد، تأمل داشته و ظاهراً وثاقت او را نپذیرفته است. (منبع)
👈🏻 در رابطه با وثاقت محمد بن سنان کتابی تألیف شده، که از اینجا می توانید آن را مطالعه نمایید.
📚 برگرفته از مطالب سایت دفتر فقه معاصر https://fiqhci.com/
👈 نکات #رجالی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_اجتهادی
💠 جمله سر در مدرسه هوش مصنوعی
🔹 بر سر در مدرسه افلاطون نوشته شده بود: «من لم یتعلّم الهندسة لا يدخلنّ المدرسة»؛ کسی که هندسه بلد نیست، به مدرسه نیاید.
🔸 امام صادق (علیه السلام) بالای مدرسه معرفت شناسی تابلویی گذاشتهاند: «لا یُدرک مخلوقٌ شیئاً الّا باللّه» (توحید صدوق، ص 143)
🔹 خداوند متعال بالای سر در مدرسه هوش مصنوعی هم یک تابلویی قرار دادهاند: «وَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ مَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً» (اسراء، آیه 85)
📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر (فقه هوش مصنوعی) استاد آیت الله حسین #مفیدی یزدی (حفظه الله) (18 آبان 1402)
📌 کلیه صوتهای درس فقه هوش مصنوعی استاد مفیدی را میتوانید از اینجا دانلود کنید.
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
💠 علم الوراثة
🔹 آیة الله جوادی آملی (دام ظله):
قرآن میفرماید: عاقبت برخی از شما این است كه به همان #دوران_كودكی بر میگردید: ﴿وَمِنْكُمْ مَنْ یرَدُّ إِلی أَرْذَلِ الْعُمُرِ﴾
﴿مِنْكُمْ﴾ است. همه این گونه نیستند.
🔸﴿لِكَیلا یعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾ «آنها که خواندهام همه از یاد من برفت»، چنین خطری هم ما را تهدید میكند! فرمود #این_خطر_هست؛ اما اینكه گفتند:
آنها که خواندهام همه از یاد من برفت
الاّ حدیث دوست كه تكرار میكنم
👈🏻 آن علم میماند؛ آن علم در جان انسان جا گرفته است با جان انسان عجین شده است.
🔹دوستی داشتم، سید بزرگواری بود، خدا غریق رحمت كند! چند سالی از ما بزرگتر بود، درس امام (رضوان الله علیه) شركت میكرد. ایشان در اواخر عمرش به سكته مغزی مبتلا شد. بعد حالش قدری خوب شد. من رفتم به عیادتش. گفت در آن حال بچه های من مرا از قم به تهران می بردند و میآوردند، ولی من هیچ كدام از اینها را نمیشناختم، نمیفهمیدم كه اینها چه كسانی هستند كه مرا میبرند و میآورند؛ اما #زیارت_عاشورا را كه حفظ كرده بودم، مرتب میخواندم!
🔸 این میماند! پس معلوم میشود كه #علم_الدراسة رفتنی است حتی انسان بچه خودش را نمیشناسد؛ اما گفت «زیارت عاشورا» را كاملاً حفظ بودم و میخواندم.
🔹اگر انسان با #علم_الوراثة رابطه داشته باشد در تلخ ترین حالت به داد آدم میرسد، آن دیگر با جان آدم عجین شده است دیگر از بین نمیرود. آنكه از حوزه و دانشگاه آمده است، ﴿لِكَیلا یعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾ اما آنكه از كنار #نماز_شب آمده، از كنار سجاده آمده، میماند.
#فقه_وپژوهش
#شماره 4
#معرفی_مجلات_شهیدین
💠 شماره چهارم مجله «فقه و پژوهش» به همت معاونت پژوهش مدرسه شهیدین (ره) ــ مدیریت امور پژوهشی سطوح عالی منتشر شد.
🔹در این شماره میخوانید 👇
1️⃣ حجیت ذاتی قطع از منظر امام خمینی (ره) و محقق مظفر (ره)
🔸 نوشته مهدی شیرزاد
2️⃣ ملاک قضایا الحسن و القبح
🔸نوشته علی قائمی امیری
3️⃣ بررسی تطبیقی دیدگاه شیخ انصاری (ره) و شهید صدر (ره) در مسأله تجری
🔸 نوشته حسین اسدی
4️⃣ بررسی سندی و دلالی موثقه عمار در اثبات اصل استصحاب
🔸نوشته نجف محمد نژاد
5️⃣ واکاوی فقهی طهارت و نجاست الکل از منظر فقه شیعه
🔸نوشته رضا رحمانی
6️⃣ حکم التخلّي حالة إستقبال القبلة و إستدبارها في الفقه الإمامي
🔸نوشته امین کوخائی
7️⃣ بررسی عقد نکاح بصورت معاطاتی از منظر فقهای شیعه
🔸 نوشته میلاد امیری غرقه
8️⃣ واکاوی ادله جواز و یا حرمت توریه از منظر فقه امامیه
🔸 نوشته محمد جواد محمدی تبار
📌 جهت دانلود فایل تک تک مقالات این شماره و شماره های قبلی اینجا را ببینید.
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
📌 #فایل این شماره در مطلب بعدی 👇 قابل دسترسی است.
دوفصلنامه فقه و پژوهش 4.pdf
5.77M
📚 فایل شماره 4 دوفصلنامه «فقه و پژوهش» مدرسه شهیدین (ره)
#نکات_اصولی
💠 حجیت قطع، ذاتی يا ضروری؟
🔹 ذاتی در منطق و فلسفه به ذاتی باب ایساغوجی و ذاتی باب برهان تقسیم میشود.
1️⃣ ذاتی باب ایساغوجی: جنس و فصل ماهیت را ذاتی باب ایساغوجی گویند. حال آیا حجیت که به معنای جری و حرکت طبق علم و حالت نفسانی یقینی است، در ماهيت قطع اخذ شده یا خیر؟ در جواب میگوییم خیر، جری و عمل در ماهیت قطع که علم و حالت نفسانی است اخذ نشده است. پس حجیت برای قطع #ذاتیِ (باب ایساغوجی) نیست.
2️⃣ ذاتی باب برهان: الخارج المحمول من صمیمه را ذاتی باب برهان گویند. يعنی وقتی شيء را تحلیل میکنیم، به آن ذاتی پی میبریم. مثلا عالَم را که تحلیل کنیم به مفهوم امکان میرسیم. حال آیا اگر قطع را تحلیل کنیم به حجیت میرسیم؟ میبینیم که جری در ذات علم و حالت نفسانی لحاظ نشده به این معنا که لزومی ندارد هر جا قطع باشد جری و حرکت و عمل هم باشد. پس حجیت قطع، #ذاتیِ (باب برهان) هم نیست.
🔸 به نظر ما خلط شده بین ذاتی و ضروری. بزرگانی مثل شیخ و آخوند (رحمهما الله) میخواهند بگویند حجیت برای قطع #ضروری و بدیهی است، ولی اشتباها از #ذاتی استفاده کردهاند. حجیت برای قطع ضروری و بدیهی است، نه نظری و اکتسابی؛ چون اگر نظری و اکتسابی باشد یا دور میشود یا تسلسل که این دو باطل اند پس حجیت #ضروری قطع است.
📚 ر.ک: تقریرات درس خارج اصول استاد #عابدی (حفظه الله)
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_حدیثی
#نکات_اصولی
💠 دوران امر بین زیاده و نقیصه
🔹 در جایی که دو نقل از یک روایت داریم، که یکی مشتمل بر عبارتی بیشتر است، کدام نقل مقدم میشود؟
1️⃣ مرحوم خویی (ره): اصل عدم زیاده است و لذا باید نقل مشتمل بر زیاده را مقدّم کرد.
👈🏻 دلیل: انسان در اثر سهو و نسیان معمولا چیزی را فراموش میکند که بگوید، نه اینکه چیزی را از ذهنش اضافه کند، اضافه کردن اتفاق نادری است. لذا ناقل نقیصه، آن زیادی را فراموش کرده و اینگونه نیست که شهادت سلبی بدهد و بگوید حضرت (ع) مطلب اضافی را نفرمودهاند. بعید است که ثقه ای چیزی را فراموش کند و از خودش اضافه کند، اما فراموش و حذف مطالب چنین مئونهای ندارد. لذا عقلا در این موارد قول مشتمل بر زیاده را ترجیح میدهند. (موسوعة مرحوم خویی 3: 99، مصباح الهدی 2: 200)
2️⃣ مرحوم نائینی (ره): اصل عدم زیاده است، الا در یک مورد
👈🏻 یعنی اگر آن زیاده از چیزهایی است که به دلیل وجود اشباه و نظایر، خود به خود به زبان می آید، مثل قید «في الإسلام» در حدیث «لا ضرر» که گفته میشود ممکن است به خاطر وجود ترکیبهای مشابه فراوان از قبیل «لَا رَهْبَانِيَّةَ فِي الْإِسْلَام»، «لَا صَرُورَةَ فِي الْإِسْلَام» یا «لَا حِلْفَ فِي الْإِسْلَام» به ذهن راوی آمده باشد، اصل #عدم_زیاده جاری نیست؛ اما اگر زیاده چنین ویژگی نداشته باشد، باید بنا را بر عدم زیاده گذاشت. (منیة الطالب 2: 192)
🔸اشکال به نظریه اول و دوم (امام خمینی):
این استدلال نهایتا باعث ایجاد ظنّ میشود و #عقلا در امور مهمی مانند دادگاهها چنین سیرهای ندارند. به همین دلیل اگر دو دسته ثقه شهادت بدهند میّت اموال خاصی از خودش را در زمان حیاتش وقف کرده، اما دسته دیگر بگوید علاوه بر آن اموال، چیزهای دیگری هم جزء موقوفات بوده، دادگاه قبول نمیکند.
3️⃣ امام خمینی (ره): هیچ یک از اصل عدم زیاده و اصل عدم نقیصه مقدم نمیشود. (الخلل في الصلاة، ص 226)
✅ نظر مختار نظریه #سوم است؛ زیرا عقلایی بودن این قاعده در موارد احتجاجات ثابت نیست و محرز نیست عقلاء در چنین مواردی به اصل عدم زیاده رکون کنند و همانطور که امکان دارد جملاتی کم شده باشد، احتمال دارد به اشتباه جملاتی توسط نساخ تکرار و اضافه شده باشد.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله #شب_زنده_دار (دام ظله) در درس خارج فقه 1397
👈 نکات #حدیثی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین