هُمَّ جَدِّدْ بِهِ مَا امْتَحَى مِنْ دِينِكَ، وَ أَحْيِ بِهِ مَا بُدِّلَ مِنْ كِتَابِكَ، وَ أَظْهِرْ بِهِ مَا غُيِّرَ مِنْ حُكْمِكَ، حَتَّى يَعُودَ دِينُكَ بِهِ عَلَى يَدَيْهِ غَضًّا جَدِيدًا خَالِصًا مُخْلَصًا، لَا شَكَّ وَ لَا شُبْهَةَ مَعَهُ، وَ لَا بَاطِلَ عِنْدَهُ وَ لَا بِدْعَةَ لَدَيْهِ، اللَّهُمَّ نَوِّرْ بِنُورِهِ كُلَّ ظُلْمَةٍ، وَ هُدَّ بِرُكْنِهِ كُلَّ بِدْعَةٍ، وَ اهْدِمْ بِعِزِّهِ كُلَّ ضَلالَةٍ، وَ اقْصِمْ بِهِ كُلَّ جَبَّارٍ، وَ أَخْمِدْ بِسَيْفِهِ كُلَّ نَارٍ، وَ أَهْلِكْ بِعَدْلِهِ كُلَّ جَبّارٍ، وَ أَجْرِ حُكْمَهُ عَلَى كُلِّ حُكْمٍ، وَ أَذِلَّ بِسُلْطَانِهِ كُلَّ سُلْطَانٍ، اللَّهُمَّ أَذِلَّ كُلَّ مَنْ نَاوَاهُ، وَ أَهْلِكْ كُلَّ مَنْ عَادَاهُ، وَ امْكُرْ بِمَنْ كَادَهُ، وَ اسْتَأْصِلْ مَنْ جَحَدَ حَقَّهُ وَ اسْتَهَانَ بِأَمْرِهِ وَ سَعَى فِي إِطْفَاءِ نُورِهِ وَ أَرَادَ إِخْمَادَ ذِكْرِهِ، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى وَ عَلِيٍّ الْمُرْتَضَى وَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ وَ الْحَسَنِ الرِّضَا وَ الْحُسَيْنِ الْمُصَفَّى، وَ جَمِيعِ الْأَوْصِيَاءِ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ الْهُدَى، وَ مَنَارِ التُّقَى وَ الْعُرْوَةِ الْوُثْقَى، وَ الْحَبْلِ الْمَتِينِ وَ الصِّرَاطِ الْمُسْتَقِيمِ، وَ صَلِّ عَلَى وَلِيِّكَ، وَ وُلاةِ عَهْدِكَ، وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ، وَ زِدْ فِي أَعْمَارِهِمْ، وَ زِدْ فِي آجَالِهِمْ، وَ بَلِّغْهُمْ أَفْضَل آمَالِهِمْ دِينًا وَ دُنْيَا وَ آخِرَةً، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.»
📚 مفاتیح الجنان
🌐 emamraoof.com
٤٤
#مناجات_شعبانيه
قائمٌ َبيَن يَدَيك مُتَوِسِلٌ بِكَرِمِكَ اِليك
در مقابل جمال و جلال تو قيام كردم و وسيله من براي رسيدن به تو، كرم تو است
قائمٌ بين يديك، يعني خدايا من عبد قائد نيستم
(يكي از نقشهاي اساسي دعا اينست كه وظيفه ما در مقابل خدا روشن مي شود كه هميشه بايد ايستاده باشيم ،
ركون و سكون نداشته باشيم)
خدايا قرار است بندگي كنيم ، كار كنيم و فقط نام بنده را يدك نكشيم بلكه هميشه خود را در محضر خدا ايستاده ببينيم و هرگز غافل نباشيم چون قائم با غافل سازگار نيست .
يَدَيك َ: خدا كه دستي ندارد پس منظور از يديك، قدرت جمال و جلال حضرت حق است
يعني خدايا تو مي تواني با قهرت يا با مهرت با ما برخورد كني ، مي تواني جلوه جمالي ات را نشان دهي و مي تواني جلوه جلالي ات را در ما به نمايش بگذاري
ما در محضر تو و تسليم تو هستيم ولي به ما اجازه داده اي كه كرم و جمال تو را واسطه فيض قرار دهيم چون طاقت عقوبت و جلال تو را نداريم .
بِكَرَمِك ،خدا وقتي بنده اي را تحويل مي گيرد و به او لطف مي كند، مي فرمايد: ما او را در آغوش خود قرار داديم
لقد كرمنا بني آدم ...
پس اكرام بنده يعني در بغل خدا قرار گرفتن و همه موانع ترك معصيت را با لطف و كمك خدا برطرف كردن و تمام قوت انجام طاعت را به قدرت او انجام دادن ، است
خدايا دست ما خالي است و چيزي نداريم كه بواسطه آن مورد مهرت قرار گيريم لذا كرم تو را واسطه قرار مي دهيم تا بندگي ما نزد تو تثبيت شود.
ما نمي خواهيم از ميدان بندگي اخراج شويم گر چه اگر خدا بخواهد اخراج كند صدها دليل براي اين كار وجود دارد (منت گذاشتنهاي ما، اعتراضها و ناشكريهاي ما،
معاصي و خلافكاريها و......)
اما اسم كريم خدا را كه دربين همه اسماء ويژگي خاص دارد ، واسطه قرار مي دهيم،
در واقع ما لياقت بندگي نداريم اما كرامت تو اقتضا مي كند كه بنده ناقص را بپذيري و كسالتها و سستي ها و جسارتها و اعتراضهاي ما را ناديده بگيري و تبعيدمان نكني
ما نبايد هيچوقت خود و عملمان را مستحق پذيرش بدانيم چون او شاهد بر اعمال ناقص ما است.
بنده از اينكه اعمالش ناقص است شرمنده مي شود اما مي داند كه راه رفع شرمندگي هم با توسل به نام كريم ِخداوند، برطرف مي شود.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح مناجات شعبانيه
٨٧/٤/١٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٧
https://chat.whatsapp.com/J9K6TPMBTRk6xyKihmANSd
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🎥بغض رهبر انقلاب در هنگام زمزمه فرازی از مناجات شعبانیه در یک جلسه رسمی
#كرامت_انسانی ۱۱
🔆 «قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لَسْتُمْ عَلى شَيْءٍ حَتَّى تُقيمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَ لَيَزيدَنَّ كَثيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرينَ»
🔆 «اى اهل كتاب! شما هيچ آيين صحيحى نداريد، مگر اينكه تورات و انجيل و آنچه را از طرف پروردگارتان بر شما نازل شده است، برپا داريد. ولى آنچه بر تو از سوى پروردگارت نازل شده، (نه تنها مايه بيدارى آنها نمىگردد، بلكه) بر طغيان و كفر بسيارى از آنها مىافزايد. بنابراين، از اين قوم كافر، (و مخالفت آنها،) غمگين مباش»
📔 سوره مبارکه مائده، آیه ۶۸
✳️ *كرامت خدای سبحان نسبت به بنده توانمندی معنوی اوست*
✍️ علامه طباطبايی (ره) میفرمایند: میزان کارایی انسان به میزان توانمندی معنوی او بستگی دارد. به میزانی که انسان در زمینه معنویات قوی باشد، به همان میزان کاربری و توانمندی او ظاهر میشود.
✍️ علامه (ره) میگوید: آدم در خلال کارهای خود به این حقیقت دست مییابد که اگر بخواهد کار مهم و سنگینی را انجام دهد باید تکیهگاه قوی و محکمی داشته باشد و یا چنانچه کسی بخواهد چیز سنگین و محکمی را به سوی خود بکشد حتماً باید از قبل زیر پای خود را سفت و محكم کرده باشد
♦️ اما در این آیه قرآن به اهل کتاب خطاب میکند که شما توانمندی و کاربری خاصی ندارید شما تکیه گاه قوی و محکمی برای خود نساختهاید؟ مگر این که بر اصولی تکیه کنید «حَتَّى تُقيمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ » مگر این که تورات و انجیل و قرآن را اقامه کنید زیرا قرآن هم پیام رب شما بر شماست و هم تکیه گاه محکمی برای شماست.
✳️ علامه(ره) تکیه میکنند اقامه دین کار بسیار دشواری است و با هوی و هوس کسی نمیتواند دین را اقامه کند و اگر کسی بخواهد دین حق را اقامه کند باید همت بلند، عزم قوی، نیت خالص و معرفت خاصی داشته باشد.
💠 *اگر كسی دين پشتوانه اوست و بر شريعت تكيه كرده از تكريم خدای سبحان بهرهمند گشته است*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#ال_یس ۱۰۵
🔆 *«السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَ تُمْسِي»*
🔆 *«سلام بر زمانی که صبح میکنی و به شامگاه در آیی»*
💠 *«وصول به مقام شکر»*
✍️ مرحوم علامه مجلسی علل *اهتمام به دو زمان صبح و شب* را چنین بيان میكند:
🌀 ۱- صباح و مساء به دلیل شکرگزاری نعمتهایی که روز یا شب قبل بر انسان عطا شده است مانند سلامتی، عافیت، ایمنی از بلاها و توفیق طاعت و غیره، اهمیت خاص و بسزايی دارد.
✍️ شارحين میگويند:
🍃 *زائر در اين فراز دست يابی به مقام شکر را از امام طلب میكند او میخواهد علاوه بر شکر نعمات توجه به منعم نیز داشته باشدو با شناسایی نعمتها و منعم لفظ «الحمد لله رب العالمین» را بر زبان آورد.*
💠 از همين رو بهترین و عالیترین راه در مرحله شکر برای زائر اعتراف به عجز از شکرگزاری است.
✨ از دست و زبان که بر آید
✨ کز عهده شکرش بهدر آید
✳️ *محبت و مودت صبحگاهی نسبت به امام تربیت نفوس و تخلق به اخلاق الهی را به برای فرد به ارمغان میآورد که در نتیجه با دعای امام او از عذاب و بلا نیز ایمن میماند.*
📌 ادامه دارد...
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#حدیث_روز
☘️ امام على عليهالسلام میفرمایند:
🔆 «اَلْعَقْلُ حِفْظُ التَّجارِبِ وَ خَيْرُ ما جَرَّبْتَ ما وَعَظَكَ»
*«عقل، اندوختن تجربهها (و عمل به آن) است و بهترين تجربه، آن است كه پندت داده.»*
📗 نهج البلاغه، نامه ۳۱
☘️ امام على عليهالسلام میفرمایند:
🔆 «اِنَّ بِذَوِى الْعُقولِ مِنَ الْحاجَةِ اِلَى الاَْدَبِ كَما يَظْمَأُ الزَّرْعُ اِلَى الْمَطَرِ»
🔆 *«نياز عاقلان به ادب، همانند نياز كشتزار به باران است.»*
📗 غررالحكم، ح ۳۴۷۵
🌐 emamraoof.com
٤٤
#تفسير_سوره_انعام
آيه ٢٦
وَ هُمْ يَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ يَنْأَوْنَ عَنْهُ وَ إِنْ يُهْلِكُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَشْعُرُونَ
همين كساني كه مردم را از فيض آن منع مي كنند و هم خود را محروم مي كنند غافل از آنند كه تنها خود را به هلاكت مي اندازند.
تفسيرآيه :
١-وَ هُمْ يَنْهَوْنَ عَنْهُ.در یکی از تفاسیر ضمیر به خانواده پیامبر(بنی هاشم) ارجاع داده می شود به این معنا که ایشان همیشه پیامبر خدا را یاری می کردند و قریش را از اذیت پيامبر ص باز می داشتند.
یکی از سرشناس ترین این چهره ها حضرت ابوطالب علیه السلام بودند.
٢- فطرت انسان با آزار دادن پیامبر سازگار نیست ولی این عده خود باعث دور شدن خویش از محضر پیامبر شده اند.
٣- پیامبر رحمة للعالمین بودند اما عده ای بدليل عملكردشان ممنوع الملاقات با حضرت هستند.
٤- یکي از عوامل طرد شدن انسان از محضر قرآن، طرد شدن از محضرمقدس عترت و اهل بیت پیامبرص است.
٥- پیامبرص هادی و قرآن عروة الوثقی است اما جدال مردم، باعث دوری از اینهمه زیبایی و حقیقت می شود.
٦- برای استفاده از هر چیز باید ادب آن رعایت شود و در صورت بی ادبی خود به خود بهره مندي ممنوع می شود.
٧- وقتي افراد با حق تعارض دارند انتظار نداشته باشند كه مورد عنایت حق قرار بگیرند.
٨- اينان مردم را از طريق توجّه دادن به اسطورههاى تورات، از خدا يا از شخص پیامبر يا از على عليه السّلام باز مىدارند.و به این طریق هم خود را گمراه می کردند و هم دیگران را از مسیر هدایت دور می نمودند.
٩- وَ يَنْأَوْنَ عَنْهُ: وقریش حضرت را از خود دور می کردند و به ایشان ایمان نمی آوردند.
١٠-- وَ إِنْ يُهْلِكُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَشْعُرُونَ: ضرر برخورد نامناسب با پیامبرص و ایمان نیاوردن به حضرت تنها به خود ایشان باز می گردد.
١١-خود کشی و هلاکت نفس انواعی دارد که خطرناکترین آن دوری از پیامبر ص است زیرا حیات حقيقي انسان به این است که (یا ایها الذین آمنوا استجیبوا لله وللرسول اذا دعاکم لما یحییکم )زندگی حقیقی ما در همراهی کردن با قرآن و عترت پیامبر ص است.
١٢-دوری از قرآن و پیامبر ص باعث نابودی آنان نمی شود فقط باعث نابودی حقيقت خود انسانها مي گردد.
١٣-- كفار خيال مىكردند اگر مردم را از پيروى قرآن نهى كنند و آنان را از قرآن دور سازند قرآن را هلاك كرده و دعوت الهي را از بين مىبرند، با اينكه خداى
#تفسیر_قرآن ۱۰۸
#سوره_نحل، آیه ۳۱
🔆 «جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ لَهُمْ فيها ما يَشاؤُنَ كَذلِكَ يَجْزِي اللَّهُ الْمُتَّقينَ»
🔆 «باغهایی از بهشت جاویدان است که همگی وارد آن میشوند؛ نهرها از زیر درختانش میگذرد؛ هر چه بخواهند در آنجا هست؛ خداوند پرهیزگاران را چنین پاداش میدهد!»
✳️ *«جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها»*
✳️ فعل یدخلون به وضوح از ورود بهشتيان به بهشت خبر میدهد، *لذت بهشتی ورود به بهشت است نه رؤیت آن از راه دور.*
🔸 خدای سبحان در توصیف بهشت نمیگوید: *متّقین* بهشت را میبینند بلكه میفرمايد آنان *به بهشت وارد میشوند چون ديدن آن برای ديگران نيز ممكن است.*
🔹 همچنانكه در همين عالم نيز ورود به باغ و بوستان با ديدن و نگاه كردن آن از پشت شيشه بسيار متفاوت است، اينكه ما برای تفريح به باغ و بوستانی برويم يا آنكه آن باغ را از پشت شيشه ماشين ببينيم تفاوت بسياری است.
✳️ لذّت متّقی صرفاً نشستن و نگاه كردن سرگذشت خوب ديگران يا اهل توفیق نیست؛ زيرا ديدن توفیقات دیگران لذت حقيقی را نصیب انسان نمیکند.
🔸 *متّقی میخواهد خود به این وادی وارد شود، او مايل است خود شرکت کننده، نقش آفرین و اسطوره باشد.*
☘️ صرف مطالعه شرح حال بزرگان و علماء و استماع دائم تعریف خوبان كافي نيست بلکه انسان باید به عنوان شرکت کننده در این جریان حضور داشته باشد تا ثمرهای نصیباش گردد.
🔹 مانند اينكه فرق است بين کسی که تنها وارد استادیوم میشود و روی صندلی مینشيند با بازیکنی که در وسط زمین بازی میکند لذتی که این دو نفر از ورود به استادیوم می برند تفاوت اساسی دارد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
٤٥
#مناجات_شعبانيه
إِلَهِی أَنَا عَبْدٌ أَتَنَصَّلُ إِلَیْکَ مِمَّا کُنْتُ أُوَاجِهُکَ بِهِ مِنْ قِلَّهِ اسْتِحْیَائِی مِنْ نَظَرِکَ وَ أَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْکَ إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِکَرَمِکَ
خدایا بندهاى هستم که با كمي حيايم با تو روبرو بودهام و از مراقبت هايت نسبت به خودم بیزارى مي
جستم ولي از تو درخواست گذشت مىکنم، زیرا گذشت صفتى درخور کرم توست.
خدايا دوباره به سوي تو كشيده شدم
از گذشته هاي بي حيايي، رو برگرداندم
خدايا با اينكه مي دانستم تو ناظري ، از عملكرد خلافم خجالت نمي كشيدم
انسان گاهي در مقابل بچه هاي كوچك هم بعضي خلاف ها را انجام نمي دهد اما در مقابل خداي كبير و سميع و عليم و محيط و خبير معصيت مي كند و با كمال وقاحت هم دست به چنين اعمالي مي زند.
قران در سوره ملك مي فرمايد:
انه عليم بذات الصدور
براي خدا پنهان و علن فرقي نمي كند ، صداي بلند و كوتاه فرقي نمي كند
او علم كامل به درون سينه ها دارد و از نيت و سويداي دل ما مبني بر انجام معصيت با خبر است گرچه آن را انجام ندهيم .
خدايا شرمندگي زياد، برگشت مرا بسيار سخت كرده است اما چاره ايي جز اين ندارم پس تقاضاي عفو دارم با اينكه يك عمر حرمت تو را حفظ نكردم.
خدايا عفو ، صفت كرامت توست يعني كرامت تو اقتضا مي كند عفوم كني
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح مناجات شعبانيه
٨٧/٤/١٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٧
https://chat.whatsapp.com/J9K6TPMBTRk6xyKihmANSd
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🔊 مصیبتها، راه هموار کردن ارتباط با خدا
🔸جرعهای از مناجات شعبانیه🔸
این جریانات عالم که دارد پیش میآید، حرکت همهاش به سمت ظهور است. مصیبتهایی که برای انسان واقع میشود، هموار کردن برای ایجاد ارتباط با خدا است. انسان خیال میکند این حاجتی که دارد، گَنج است و اگر گیرش بیاید گنج پیدا کرده. به خدا میگوید به من بده. وقتی داد متوجه میشود که خدا دهنده است، خدا مهربان است؛ این گنج است.
شنیدید آن پدری که به بچههایش گفت یک گنجی در این مزرعه هست، من نتوانستم پیدایش کنم؟ من از دنیا رفتم شما بگردید این گنج را پیدا کنید.
پدر مُرد و پوران به امید گنج
به کاویدن باغ بردند رنج
همه جا را شیار کردند، زیر و رو کردند.
نشد گنج پیدا ولی رنج شان
چنان کآن پدر گفت شد گنج شان
نتیجهاش چه بود؟ به خاطر شخم خوبی که زدند «ز هر تخم برخاست هفتاد تخم». این است. بسیاری امور هست که ما اینها را واسطهای میخواهیم، به عنوان طریقیت میخواهیم، بعد معلوم میشود موضوعیت داشت. دعا هم از همینها است. نفس دعا، انسان را متحول میکند؛ نه این که با دعا یک چیزی بدست بیاوریم، نه!
🔹امام خمینی(ره): مناجاتی که در ماه شعبان هست و من در نظر ندارم که در هیچ یک از ادعیه گفته شده باشد که ادعیه مال همه ائمه است. این دعای شعبان، مناجات شعبان، مناجات همه ائمه است و در این، مسائل بسیار هست، معارف بسیار هست.
صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۲