eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۸ 💠 *پرهیز از وعده‌های نازیبا* 📔 قرآن در آیه ۲۶۸ سوره مبارکه بقره می‌فرماید: 🔆 «الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاء …» 🔆 «شيطان شما را از تهيدستى بيم مى‏‌دهد و شما را به زشتى وامى‌‏دارد…» 💢 شیطان در این آیه ابتدا آینده را در نگاه ما نامطلوب نشان مي دهدو وعید فقر می‌دهد (الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ) و از سویی زمان حال را با انجام فحشا نابود می‌سازد (وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاء). ✅ *برای ارائه راهکار صحیح باید در خلاف شیطان حرکت کرد. او آینده را نازیبا ترسیم می‌کند وما بايد به آینده‌ای زيبا ،مفيد و رو به كمال اميدوار باشيم.* 📔 قرآن در آیه ۵۴ سوره مبارکه مریم از حضرت اسماعیل به عنوان صادق‌الوعد ياد می‌كند. 🔆 «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولًا نَّبِيًّا»؛ «و در اين كتاب از اسماعيل ياد كن زيرا كه او درست‏ وعده و فرستاده‏اى پيامبر بود» 💠 صادق الوعد کسی است که جرأت دارد، آینده زیبا را ترسیم کندزيرا وعده امری است كه در آينده محقق می‌شود، نگاه حضرت اسماعيل به آينده نگاهی مثبت است كه قرآن وی راصادق الوعد می‌خواند، ✳️ *در ارتباط سالم باید آینده در نگاه خودفرد و مخاطب او زیبا جلوه كند و هركس به ديگری وعده‌ صادق بدهد* ✍️ مثلا چنانچه جوانی گرفتار خطا و يا اشتباهی شده نبايد او را نسبت به آينده نااميد ساخت به گونه‌ای كه آينده تاريكی را پيش روی خود ببيند بلكه می‌توان گفت گناهی که مرتکب شده‌ای موقتی است و حرکت نامناسب تو عرضی است و ذاتیِ تو نیست. ذات تو خوب است که به لطف خدا در آینده بروز می‌کندو قدرت جبران گذشته خويش را خواهی يافت، ✅ اصلا نه تنها قدرت بر جبران گذشته داری بلكه می‌توانی حركتی رو به كمال را آغاز كنی ✅ اما از سويی گاه مخاطب سخن خود ماهستيم كه بايد به خود وعده نيكو و اميدوارانه بدهيم 🔹 ما گاهی با خود می‌گوییم من با این سن و سال آدم نشدم، از اين زمان به بعد هم آدم نخواهم شد! اين وعيد شيطان است در حاليكه می‌توان گفت «زده‌ام فالی و فریادرسی می‌آید». تصمیمی نو وجديد گرفته‌ام كه به لطف خدا حرکت بابركت خاصی را آغاز خواهم كرد سن يك عدداست می‌توان با عنايت خداي سبحان آينده‌ای رو به كمال را طی كنم ✳️ چنين تفكری هم به خود ما كمك می‌كند و هم به ديگران و به عنوان مهارت ارتباط بسيار سودمند و سازنده است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۱۰۷ 🔆 *«السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَ تُمْسِي»* 🔆 *«سلام بر زمانی که صبح می‌کنی و به شامگاه در آیی»* ✍️ گفته شد:علامه مجلسی علل اهتمام به دو زمان صبح وشب را موارد گوناگون دانسته‌اند كه تعدادی از آنها گذشت: ✍️ در ادامه موردچهارم بايد گفت: ✳️ *«أَلَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ»* 🔸 زائر در اين فراز به آن صبح موعود که وجود مبارک حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه ظهور خواهد كرد و دنيا را از تیرگی و تاریکی به روشنایی و نور هدایت می‌کند، سلام می‌دهد تا در آن زمان پاسخ سلام را دریافت كند. 💠 *«زمان به ودیعت گذاشتن اعمال و اقوال»* 🌀 ۵- در این دو زمان تمامی ممکنات در معرض تغییر، تبدیل، فناء و نیستی قرار دارند و تحت تسخیر خداوند به حالاتی دیگر تبدیل می‌‌شوند. تنها بر وجود مقدس امام زمان که جلوه‌ی نام حیّ خداوند است زوال و فناء عارض نمی‌شود. ✳️ *انسان با سلام به امام در حقیقت، اعمال و اقوال خود را به امام حی می‌سپارد تا جلوه نام باقی امام گردد و تا قیامت باقی بماند.* 💠 بنابراین به میزان پیوست و ارتباط با امام، انسان همانند علماء و شهداء لباس فناء بر تن می‌كند برای آنكه تا ابد باقی بماند. عالمی می‌فرمايد:ما برای ابديت و جاوادنگی خلق شده ايم نه برای همين چند سال عمر دنيايی. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *در محضر امیر علیه‌السلام* ۱۳ ✳️ راه ریشه کن کردن جهل در جامعه 🔆 «مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى أَهْلِ الْجَهْلِ أَنْ يَتَعَلَّمُوا، حَتَّى أَخَذَ عَلَى أَهْلِ الْعِلْمِ أَنْ يُعَلِّمُوا» 🔆 *«خداوند، نادان را به آموختن موظف نساخت، مگر آن گاه كه دانايان را موظف ساخت تا نادانان را تعیلم دهند.»* 🔹 همیشه شنیده بودیم کسب علم و دانش برای فرد مسلمان فریضه است. اکنون حضرت امیر علیه‌السلام وظیفه فرد عالم را آشکارا شرح می‌دهند. ✳️ *قبل از اینکه خداوند سبحان علم آموزی را برای بندگان خود ضروری اعلام کند، از عالمان و صاحبان دانش تعهد گرفته که آموخته‌های خود را در اختیار دیگران قرار دهند.* 🔸 یعنی ابتدا مدرسه برپا می‌شود، سپس طالب علم جذب می‌شود. جاذبه عالم و تلاش متعلم راه ریشه کن کردن جهل در جامعه خواهد بود. 🌐 emamraoof.com
٤٥ آيه ٢٧ وَ لَوْ تَرى‏ إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ فَقالُوا يا لَيْتَنا نُرَدُّ وَ لا نُكَذِّبَ بِآياتِ رَبِّنا وَ نَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اگر ببيني حال آنها را هنگاميكه بر آتش دوزخشان بازدارند كه در آن حال با نهايت حسرت مي گويند اي كاش ما را به دنيا باز مي گردانيدند تا ديگر آيات خدا را تكذيب نمي كرديم و از مومنين مي شديم. تفسير آيه : ١- وَ لَوْ تَرى يعني چرا پیامبر ببینند؟ بدلیل عظمت شأن حضرت است و از طرفی در آیات قبل دانستیم که اینان با پیامبر درگیر بودند. ٢- فَقالُوا يا لَيْتَنا نُرَدُّ وَ لا نُكَذِّبَ بِآياتِ رَبِّنا ای پیامیر  دور نمایی ازپایان کار این گروه را به تو نشان می دهم و آن اینکه التماس می کنند به دنیا باز گردند تا بتوانند با تو باشند و حالا که حقیقت را می بینند ، خواهان تو شده اند. ٣-وَ لَوْ تَرى‏ إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ خطا کاران هنگام مواجهه با آتش(هنوز داخل آتش نشده اند و در مقابل آتش نگه داشته شده اند) فی النار نیستند ، علی النار هستند لذا به خطای خود پی می برند و اعتراف می کنند که اگر یکبار دیگر به دنیا باز گردانده شوند آیات الهی را و از جمله عظیم ترین آیات يعني وجود نازنین پیامبر را تکذیب نمی کنند. ٤- كساني که امروز گستاخی زيادي می کنند روزی هم براي خطاهای خودنوحه گری خواهند کرد. ٥-اگر وقوف به معنای مطلع شدن باشد نه به معنای واقع شدن يعني ای کاش می دیدی اینها هنگامی که بر حقیقت آتش واقف می شوند و سوزندگی آن را درک می کنند همه یک آرزوی واحد دارند و آن بازگشت به دنیاست. ٦- همه بدنبال یک دنیای زیبا هستند اما  گروهی نمی دانند زیبایی دنیا به مجالست با خوبان عالم است و به خطا بدنبال مال و مقام و.. ..بودند و هنگام مواجهه با آتش ِقهر الهی، متوجه تشخیص اشتباه خود می شوند. ٧- آنها فرصت بعدی را برای یک زندگی بدون تکذیب می خواهند.( همنشيني با مومنیني که اهل تکذیب نبودند) ٨- هر روز که از خواب (مرگ موقت) بیدار می شویم فرصت جدیدی برای یک زندگی سالم و الهی به ما داده شده است اما انسانی که اهل بیداری نباشد از این فرصت نیز استفاده صحیح نمی کند. پس چشمداشت و توقع یک عمر جدید ، غلط دیگر آنان است. ٩- شاید در مقابل آتش، زبان فطرت ایشان باز شده است زيرا زبان طبیعی آنها که عادت به دروغگویی داشت. ١٠- شاید ایشان در مقام طرح و برنامه خوب کار می کنند (نکون من المومنین) اما در مقام اجرا همیشه همان کارهای گذشته را تکرار می نمايند ١١- در دنیا هر بار وعده توبه و عدم بازگشت به خطاها را مي دادند اما از مهلتهای خداوند درست استفاده نمي کردند اینک نیز وعده دیگری می دهند و تصور می کنند که خداوند این وعده ها را نیز می پذیرد. ١٢- وقفوا علی النار بصورت مجهول مطرح شده است، در واقع ایشان خود با اعمالشان این مکان را برای خود رقم زده اند و اینک صورت باطنی اعمالشان به آنها نشان داده می شود نه اینکه خداوند آنها را بر آتش نگه داشته باشد. ١٣- هر کس خودش آتش محرومیت از خداوند را بخواهد همان برایش رقم زده خواهد شد و در همان محرومیت متوقف خواهد شد. ١٤- دیدن این صحنه برای پیامبر یا برای هر کسی که اهل شهود حقیقی مي باشد، مقدور است. ١٥- فَقالُوا يا لَيْتَنا نُرَدُّ وَ لا نُكَذِّبَ بِآياتِ رَبِّنا چون مقام تو و مقام اوصياء تو را مى‏بينند، مى‏گويند اى كاش برگردانده مى‏شديم و آيات پروردگارمان را تكذيب نمى‏كرديم. ١٦- وَ نَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اينها مي گوبند به محمّد صلّى اللّه عليه و آله و امير المؤمنين عليه السّلام ايمان مى‏آورديم، و اين سخن و آرزوي آنان براى وحشت و ترس از دوزخ است، نه از كشش و عشق و شوق، و الا شايد رهايى مى‏يافتند. ١٧- برخورد با آتش و هول روز قيامت، كفار را بر تمناى رجوع به دنيا وادار می کند نه مساله ظهور حق، زیرا حق و حقيقتى كه در دنيا به آن كفر مى‏ورزيدند، هم در دنيا و هم در قيامت و قبل از برخورد با آتش، برايشان روشن بوده اما ایشان آن را نپذیرفتند . ١٨- طبق آيات قرآن، آرزوى برگشت به دنيا، هم در لحظه‏ى مرگ است، و هم در قبر و هم در قيامت، «رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً» ، «رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْها فَإِنْ عُدْنا فَإِنَّا ظالِمُونَ»   ١٩- مراحل و مواقف قيامت متعدّد است، در بعضى از مراحل گنهكاران ناله مى‏زنند و در بعضى مواقف مهر سكوت بر دهانشان مى‏خورد.  استاد بروجردي كلاس تفسير قران ٨٢/٩/١٥ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٧ https://chat.whatsapp.com/J9K6TPMBTRk6xyKihmANSd پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الر
*💠 توصیه های حضرت امام رضا (علیه السلام) برای روزهای پایانی * *🔻اباصلت هَروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا (علیه السلام) رفتم*. *🔸حضرت فرمود*: *که اى اباصلت ! بیشتر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است، پس جبران کن کوتاهی‌هایی را که در ایّام گذشته این ماه کردى، در آن چه از این ماه مانده است*. *🔸بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است، دعا، استغفار و تلاوت قرآن را افزون کن و به سوى خدا از گناهان خود توبه کن تا وقتی ماه مبارک فرا رسید، خود را براى خدا خالص کرده باشى*. *🔸و امانتى بر گردن خود باقى مگذار مگر آنکه آن را ادا کنی و نیز در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى *.... *🔸تقوای الهی را پیشه کن و در پنهان و آشکار امور خود بر خدا توکل کن زیرا هرکه بر خدا توکّل کند خدا او را بس است*. *🔻و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را *: «*اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ*» (*خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده‌اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان*) *🔸به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بنده هاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند* . 📚{وسائل الشیعة،ج۱۰،ص۳۰۱} 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
☝️☝️☝️☝️
٤٧ ادامه بحث عفو الهي در مناجات الزاهدين عرض مي كنيم : خدايا حلاوت عفوت را به ذائقه ما بچشان مرحوم سبزه واري مي فرمايند: گاهي از خدا مي خواهيم آلودگيها و سيئات ما را عفو كند و گاهي از خدا مي خواهيم خودم را عفو و محو كند ، خودم به چشم خود نيايم ، منيتم محو شود و وقتي از خود هيچ نديدم حتما علم وسيع ، قدرت مطلق، حلم گسترده .... را از خداي سبحان خواهم ديد و ثمره معرفتي اين ديدگاه اينست كه به دارايي هاي انسان آسيب وارد نمي شود و دچار عُجب و منت گذاري و خودبزرگ بيني نخواهيم شد هوالاول والظاهر هوالاول والآخر عبد غير از حمد و سپاس خداي سبحان نقش ديگري ندارد. اگر از خدا بخواهيم ما را عفو كند تمام موجودي ما حفظ مي شود و اگر فقط براي خدا موجوديت قائل باشيم همه صفات الهي نيز در ما هم جلوه گري مي كند و خداي سبحان با نام خودش اعمال و صفات ما را نيز باقي مي نمايد. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح مناجات شعبانيه ٨٧/٤/١٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٧ https://chat.whatsapp.com/J9K6TPMBTRk6xyKihmANSd پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
🔊 مناجات شعبانیه، مانند دعاهای دیگر نیست 🔸جرعه‌ای از مناجات شعبانیه🔸 مناجات شعبانیه مرتبه‌اش از نوع دعاهای برای مرض و کسالت نیست. این دعای «سیر و سلوکی» است. این دعای «سالک» است. که دلش هوای خدا کرده. این که دقیقاً مشخص می‌کند که خدایا! هیچ چیز من از تو پوشیده نیست، این‌ها جزو شروط استماع است. یعنی اگر انسان باور داشته باشد که خدا تمام اسرارش را می‌داند و چیزی از او مخفی نیست، وقتی دعا می‌کند دعایش مستمع دارد. میزان مستمع داشتن دعا به میزان معرفت و اخلاص دعاکننده است. به همین جهت می‌بینید بعضی عوام می‌روند نتیجه می‌گیرند؛ به خاطر چی؟ به خاطر این که مردّد نیستند. مطمئن هستند می‌توانند و با اطمینان می‌خواهند و به ایشان داده می‌شود. مرحوم آيه الله حائري شيرازي
‏فیلم از طرف طباطبایی
۱۰۹ ، آیه ۳۱ (ادامه) 🔆 «جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ لَهُمْ فيها ما يَشاؤُنَ كَذلِكَ يَجْزِي اللَّهُ الْمُتَّقينَ» 🔆 «باغ‌هایی از بهشت جاویدان است که همگی وارد آن می‌شوند؛ نهرها از زیر درختانش می‌گذرد؛ هر چه بخواهند در آنجا هست؛ خداوند پرهیزگاران را چنین پاداش می‌دهد!» ✳️ *«تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ»* 🔸 خدای سبحان درتوصیف خانه‌ی بهشتیِ متقین می‌فرماید: رودبارها در زير (كاخ‌ها و درختان) آن روان است. 🔹 نکته جالب توجه آنست که کمتر آیه‌ای در قرآن در توصيف بهشت آمده است كه سخنی از نهر در ميان نباشد، گویا اوج خوشیِ بهشت وجود همین نهرها است. ✳️ *در مباحث عرفانی نهر جاری، علم ومعرفت دائم است. در زندگی متقین دائما نهر معرفت جاری است.* 🔸 جریان دائم نهر حکایت از آن دارد که کسب معارف و علوم الهی برای هر گروه سنی و در هر مقطع زمانی ضروری و مفید فایده است. لذا افرادی که گمان می‌كنند طلب علم و معرفت در سنین بالا ثمری ندارد در اشتباه‌اند. 💠 همانطور که در تاريخ آمده است در جريان عاشورا حدود سی نفر از سپاه مقابل به سپاه حضرت ملحق شدند. اگر آنان با خود می‌گفتند: ما هر چه می‌خواستیم بشویم تا حالا شده‌ایم هیچ گاه تحولی در آنان حاصل نمی‌شد. ✅ *برای سير كمالی انسان پايانی وجود ندارد و در هر زمان، امکان شکوفایی و رشد آن هست و متوقف به زمان و شرایط خاص نیست.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۲۷ ۲ 💠 *جوان هستید. از همین الان آزاد باشید.* 🔹 هر چه در می‌آوری تا غروب خرج کن. مملوک دنیا نشوید... اگر مملوک دنیا شدی مرتب به شما وحی می‌کند. فرمان می دهد. دیگر نمی‌گذارد فرمان خدا و ائمه را ببری و از همین جا راه خدا را عوض می‌کند. ✳️ *اگر می‌خواهی مملوک شوی مملوک خدا شو و مالک بر هر چیز. در این صورت عزت و شئون انسانی شما حتما حفظ می‌شود. خودت را نفروش!* 📚 طوبای محبت، جلد ۱، ص ۳۲ 🌐 emamraoof.com
۳ 💠 *حركت در مسیر شریعت و پيروی از خوبان عالم، رمز عزت * در بحث عزت وذلت سوره مباركه حمدرا دنبال مي كرديم در ادامه مي گوييم 🔹 یکی دیگر از رموز عزت طی کردن مسیری است که خوبان رفته‌اند و شریعت آن را معرفی كرده است، به عنوان مثال در مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله علیه‌السلام بین اولیا بکاء و عزاداری مرسوم است نه نی زدن. ‼️ بايد دقت داشت چه امری مورد تاييد شريعت است همان را انجام دهيم ودر خلاف شريعت حقه حركت كردن فرد را خوار مي كند. 💢 *ضالین و مغضوب علیهم هر دو ذلیل و خوارند* 🔹 برخی تفاسیر معتقدند «مغضوب علیهم» کسانی هستند که فقط به ظواهر شرع توجه می‌کنند و از باطن آن غافلند و «ضالین» کسانی هستند که فقط به باطن شریعت کار دارند و به ظاهر آن بی‌توجهند. ♦️ *«مغضوب علیهم»* کسانی هستند که معصیت کردند و «ضالین» کسانی هستند که طاعت انجام دادند اما نه برای خدا و قرب حق بلکه برای نیل و دست يابی به دنیا و شهرت و قدت و… . ♦️ *«‌مغضوب علیهم»* سلوکی ندارند و متوقف هستند و «ضالین» کسانی هستند که سلوک دارند اما سلوکشان در مسیر حق نیست به همین جهت حرکت‌شان بر بُعد و دوری آنان از حق می‌افزاید. 🔹 کاری که نفسانی و برای لذت نفس باشد مصداق این امر است همچنان‌‌که خداوند خطاب به پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند: 🔆 «أَ فَرَأَيْتَ مَنِ‏ اتَّخَذَ إِلهَهُ‏ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى‏ عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلى‏ سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ …» 🔆 «آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوای نفس خویش قرار داده و خداوند او را با آگاهی (بر اینکه شایسته هدایت نیست) گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مُهر زده و بر چشمش پرده‌ای افکنده است؟! .....» 📔 سوره مبارکه جاثيه، آیه ۲۳ ✳️ *اما مسیر عزت مسیر تعادل است و مسیر ذلت مسیر افراط و تفریط* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۱۰۸ 🔆 *«السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَ تُمْسِي»* 🔆 *«سلام بر زمانی که صبح می‌کنی و به شامگاه در آیی»* ✍️ علامه مجلسی علل اهتمام به دو زمان صبح و شب را موارد گوناگون دانسته‌اند كه تعدادی از آنها گذشت: ✍️ در ادامه می‌فرمايند: 🌀 ۶- در این دو زمان تمامی مخلوقات در زمین و آسمان‌ها بانگ می‌زنند که همگی مخلوق و پرورش یافته خدای سبحان هستند. آنان فقر خود را به درگاه خدای خويش اعلام می‌كنند. 📔 قرآن در آیه ۴۴ سوره مبارکه اسراء می‌گويد: 🔆 «....وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ» 🔆 «.....و هر موجودی، تسبیح و حمد او می‌گوید؛ ولی شما تسبیح آنها را نمی‌فهمید؛ او بردبار و آمرزنده است.» ✳️ *سزاوار است انسان با آنان هم نوا گردد. گرچه روح و جانش با زبان حال به تسبیح مشغول است  اما ضروری است با زبان و گفتار نیز در تمامی احوال با آنان همراهی کند. علی‌الخصوص در زمانی که هنگام ظهور این تسبیح و تقدیس است.* 🔸 فعل مضارع «تصبح» از باب افعال به معنی وارد صبح شدن است. ☘️ حضرت جلودار و *امام ِزمان*است و زمان درپی ایشان در حرکت است. 🌀 این امر حکایت از تسلیم بودن زمان در مقابل امام دارد. به عبارت دیگر *حرکت و توقف تمام لحظات و آنات به فرمان امام صورت می گیرد.* 💠 بنابراین *انسان در این دو زمان لبیک خود را به امام عرضه می‌دارد* و در صف مسبحین عالم با زبان حال و قال دعای فرج را زمزمه می‌کند تا از وساوس شیطانی ایمن ماند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🔆 سُئِلَ النَّبىُّ صلي الله عليه و آله عَنْ قَوْلِهِ: «اَ يُّـكُمْ اَحْسَنُ عَمَلاً» فَقالَ: اَ يُّـكُمْ اَحْسَنُ عَقْلاً،ثُمَّ قالَ صلي الله عليه و آله: اَتَمُّكُمْ عَقْلاً وَ اَشَدُّكُمْ لِلّهِ خَوْفا وَ اَحْسَنُكُمْ فيما اَمَرَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ وَ نَهىعَنْهُ نَظَرا وَ اِنْ كانَ اَقَلَّكُمْ تَطَوُّعا 🔆 *از پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله از معنى آيه «[تا بيازمايد] كداميك عملتان بهتر است» پرسيدند. فرمودند: يعنى كداميك عاقل‌تريد. سپس فرمودند: مقصود، كسى است كه عقلش كامل‌تر، از خدا بيمناك‌تر و در امر و نهى خداوند دقيق‌تر است؛ هر چند مستحبّاتش كمتر باشد.* 📗 بحارالأنوار، ج ۷۰، ص ۲۳۳ 🌐 emamraoof.com