eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
٢٩ ادامه شرح آيه ١٤ ١٣-أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ " . اولین کسی که در برابر خدا تسلیم کامل بود و اول موحد است، پيامبر اكرم ص است اما خداوند به پیامبرش می گوید مبادا تو مشرک شوی. حال شما حساب کنید هر کدام از ما، آن به آن باید خود را در برابر خطر مشرك شدن ببینیم و خيالمان راحت نباشد و با توجه به آيه متوجه مي شويم هر انساني چقدر به تذکر نياز دارد. ١٤-مذکر، پیامبر و خداي سبحان است. ما نبايد کوچکترین انحرافی از ولایت خدا داشته باشيم. خدا دائم اطعام می کند و اگر به اين اطعام بی رغبت باشيم، مشرک خواهيم شد زيرا حتما هوس طعام دیگري ما را فريب داده است و شايد میل ما عوض شده و به طعام دیگري نياز پيدا كرده ايم . ١٥-اي پیامبر بگو من می خواهم بلا واسطه تسلیم باشم. " أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ " یعنی فقط جلوه ی خدایی حق بر من تابید و آن انقیاد را حاصل کردم. ١٦-یک معنای دیگر هم در ذیل " إِنِّيَ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ " وجود دارد. مرحوم ابن عربی می فرماید: در عین این که زمان رسالت پیامبر ما از سایر پیامبران دیگر متأخر است اما خدای سبحان به این پیامبر، می فرماید " أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ ". در واقع رتبه ی وجودی پیامبر اسلام را در این عالم اعلام می کند. قِدم وجودی پیامبر ما در عالم معنا يعني اولین وجودی که خضوع تام در مقابل خدای سبحان دارد ، پيامبر اسلام است . ١٧-" إِنِّيَ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ " در واقع اولین قدرت نمایی حق درباره ی پیامبر ما صورت گرفته است. و پیامبر در مقابل آن همه قدرت تسلیم است. تسلیم مطلق، خضوع مطلق . ١٨-اما پیامی که آیه برای من و شما دارد اينست: " وَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكَينَ " پیامبر مشرک نشو! شرک دامنه خیلی وسیعي دارد. و آنقدر ظريف است كه امكان دارد آني و لحظه ايي هر يك از ما به آن گرفتار شويم چنانچه در روايت از شرك تعبير به حركت مورچه ی سیاه در شب سیاه و روي سنگ سباه شده است . ریا جلوه ای از شرک است عدم اخلاص جلوه اي از شرك است دلخوش كردن به ما سوي الله جلوه ايي از شرك است..... ١٩-برای اینکه از خطر شرك در امان بمانیم، باید مرتب امر حق را به خاطر بیاوریم كه اگر آنی پیامبر هم تخلف کند و نسیان داشته باشد (اگرچه پیامبر معصوم است و نسیان و تخلف در ساحت پیامبر راهی ندارد ) مورد تذكر قرار مي گيرد. انسان هرگز جرات نمي كند به فردي كه عصمت مطلقه دارد ، بگويد فلان خلاف را نکن اما خدا به پیامبرش یاد می دهد که این گونه برخورد کن " وَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكَينَ " . استاد بروجردي كلاس تفسير قران ٨٢/٨/١٧ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٤ https://chat.whatsapp.com/GrDThCQqgwm6YBL8TNed9n پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
📌 *خلاصه‌ای از مبحث مدیریت موفق*
🎯 *محبث «مدیریت موفق» به اتمام رسید.* ⬅️ شما می توانید مطالب این موضوع را در لینک زیر مشاهده نمایید. 🌐 http://emamraoof.com/thematic-topics/social-topics/successful-management/
۸۶ ، آیه ۲۶ (ادامه) 🔆 «قَدْ مَكَرَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَأَتَى اللَّهُ بُنْیانَهُمْ مِنَ الْقَواعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِمْ وَ أَتاهُمُ الْعَذابُ مِنْ حَيْثُ لا يَشْعُرُونَ» 🔆 «كسانى پیش از ایشان بوده‌‏اند كه (از این نوع توطئه‌‏ها را داشته‌‏اند و) نیرنگ‌ها كرده‌‏اند، ولى خدا به سراغ شالوده (زندگى) آنان رفته است و آن را از اساس ویران كرده است، و سقف (خانه‌‏ها) از بالاى سرشان بر سرشان فرو ریخته است، و عذاب (دنیا) از جایى بر سرشان تاخته است كه انتظارش را نداشته‌‏اند.» ✳️ *«فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِمْ»* ✍️ مفسری می‌‌گويد: نزول عذاب الهی مستلزم فروریختن سقف نیست؛ بلكه از کار افتادن قوه تعقل و تفکر نوعي ازعذاب الهی است، اين قوه موجب رفعت انسان می‌گردد كه با از كار افتادنش رفعت فرد از ميان می‌رود. 🌀 *اگر عقل کسی به جای آنكه از حضور در محضر عقلاء بهره‌مند گردد و تابع نظرات آنان باشد تحت تصرف جهّال و عوام قرار گيرد و از هوی و هوس خود تبعيت كند سبب از دست رفتن موجودی‌هايش شده است .* 🔸 معاشرت و همنشینی دائم با عوام يعنی همنشينی با كسانی كه ساده لوح‌اند و پیرو شریعت نیستند بر فکر انسان اثر می‌گذارد و آن را از کار می‌اندازد، نوعی عذاب به حساب مي آيد زيرا عقل انسان در اين همنشينی‌ها زائل می‌شود و فرد گرفتار عذاب می‌گردد ،اما اگر توفیق حضور در جمع عقلاء نصیب كسی شود خداوند او را از نعمت خاص بهره‌مند ساخته و نسبت به او عنایتی ويژه داشته است. ✳️ *نگاه مجدد:* ✍️ مفسری می‌فرماید: ♦️ *بالاترین عذابی که خداوند بر كسي وارد می‌کند عذابی است که فکر را تحت نفوذ قرار دهد وعقل را تخریب کند .انسان ها معمولا به جهت عذاب‌های زمینی مانند سیل و زلزله و... بیم و هراس دارند اما نسبت به عذاب‌های «مِنْ فَوْقِهِمْ» نگران نیستند.* 🔹 اگر به ما گفته شود: حواس خود را جمع کنيد فلان شخص سعی دارد عقاید شما را مخدوش سازد، این سخن را باور نخواهيم كرد زيرا خیالمان از خودمان راحت است چون معتقديم کسی نمی‌تواند به راحتی در عقاید ما اثر بگذارد چون سال‌هاست دين‌دار بوده‌ايم اما اين تفكر اشتباه است هرگز نباید تصور شود چون سال‌ها شريعت پذيربوده‌ايم گرفتارچنین عذابی نمی‌‌شويم ،اين عذاب در ميان متدينين نيز ديده می‌شود، ✍️ به طور مثال شخص سال خورده‌ای كه از جوان ناپخته‌ی‌ خود اثر پذير است و به دليل سخنان بی‌پايه فرزندش از اعتقادات درست خود كناره می‌گيرد گرفتار اين عذاب است، او بواسطه تفكر فرزندش دچار انحراف فکری و عقیدتی می‌شود و با تخريب عقل، تمام افکارش مادی می‌گردد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
۵۰ 🔆 *«اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مِيثاقَ اللهِ»* 🔆 *«سلام بر تو‌ای پیمان خدا»* ✳️ از ابتدای خلقت آدم واز عالم الست ، انوار درخشان ولایت و امامت بر انسان جلوه گر شده و شناخت او از وجود مقدس حضرات معصومين علیهم‌السلام قدیمی و دیرینه است. بنابراین مجالی برای انکار امامت نیست. زیرا این عهد و پیمان در عالم ذر از تمامی مردم گرفته شد. خداوندسبحان در ابتدای خلقت انسان از تمامی افراد عهد و پیمان‌ گرفته است: 🔹 اقرار به یگانگی خداوند سبحان و 🔹 اقرار به نبوت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و ولایت امیرالمؤمنین واولاد حضرت علیهم السلام. ✨ *ناف ما بر مهر او ببریده‌اند* ✨ *عشق او در جان ما کاریده‌اند* 💠 میثاق و عهد الهی در عالم الست با جان انسان آمیخته گردید و در این عالم به ظهور رسید با اين پيمان انسان شایستگی نظر رحیمانه امام را یافته و در چنین مقامی از لغزش‌ها حفظ می‌گردد. «وَ انْظُرْ إِلَیْنَا نَظْرَةً رَحِیمَةً» ✍️ علامه طباطبائی قدس‌سره می‌فرماید: عالم ذر و الست در زمان و دنیای کنونی است. در واقع دو روی یک سکه می‌باشند. یک روی سکه دنیا و روی دیگر آن فطرت الهی است. بنابراین لحظه به لحظه از فطرت الهی پیمان و میثاق گرفته می‌شود که اگر این فطرت در مادیات و تعلقات غرق نشده باشد لیاقت بلی گفتن را دارد. ✅ *در این فراز زائر درود، تحیت، تسلیم و بیعت خود را بازگو کرده، عاجزانه درخواست پیوند ناگسستنی با امام را دارد تا در پناه ایشان از وساوس شیطان، جهل و تیرگی اندیشه در امان بماند.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
💠 *شکر* (ادامه) ☘️ پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌فرماید: 🔆 «مَن اَتی اِلَیكُم مَعروفاً فَكافِئُوهُ و إن لَم تَجِدوا فَاَثنُوا فَاِنَّ الثَّناءَ جَزاءٌ» 🔆 *«اگر كسی به شما محبّتی كرد شما هم محبّت او را جبران كنید و اگر نتوانستید (لااقل) از او تشكر نمایید، این تشكر شما پاداش او خواهد بود.»* 📘 تحف‌العقول، ص ٤٩ ☘️ امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید: 🔆 «لایَنقطِعُ المزیدُ مِن اللهِ حَتّی یَنقَطِعَ الشُّكْرُ مِنَ العِبادِ» 🔆 *«تا زمانی كه بندگان از شكرگزاری به درگاه خدا دریغ نمی‌دارند ازدیاد نعمت و تفضلات خداوند نیز از آنها دریغ نخواهد شد.»* 📘 تحف‌العقول، ص ٤٨٠ ☘️ مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید: 🔆 «مَن لَم یَشكُرِ الاِنعامَ فَلیُعَدَّ مِنَ الاَنعامِ!» 🔆 *«كسی كه نعمت‌ها را سپاسگزاری نمی‌كند باید او را همدوش و در ردیف حیوانات به حساب آورد!»* 📘 فهرست غرر، ص ٨٠ 🌐 emamraoof.com