عزت_و_ذلت ٢٣
💠 *انتخاب صحیح، عامل عزّت*
📗 سوره مبارکه بقره، آیه۱۱۲
🔆 *«بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ »*
🔅«آرى هر كس كه خود را با تمام وجود به خدا تسليم كند و نيكوكار باشد پس مزد وى پيش پروردگار اوست و بيمى بر آنان نيست و غمگين نخواهند شد»
✅ *یکی از عوامل عزت، انتخاب صحیح است*.
🌟قرآن میفرماید: اگر کسی *تمام وجود* خود را به خدای سبحان *تسلیم* کند درحالی که تسلیم بودن خود را نمیبیند و *فقط خدا را میبیند* اجرش نزد خدای سبحان است و *هیچ نگرانیای* ندارد
🔰 احسان یعنی مشاهده فاعليت خداوندسبحان و ندیدن خويش بنابراین هر زمان خیرات و کمالات خود را مشاهده کردیم از عنوان محسن بی بهرهایم.
♻️ گرچه محسنین درخواست اجری از خداوند نکرده اند اما قرآن میفرماید:
*خدای سبحان خود اجرشان را بر عهده می گیرد*
🔅*«فَلَهُ أَجْرُهُ»* و آنان را در اوج قرب و حضور قرار میدهد.
🔅 *«عِندَ رَبِّهِ»* و هیچ نگرانیای از آینده ندارند.
*«وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ»* و بابت گذشتهشان حسرتی نمی خورند*«وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ»*.
✍🏼 بعضی تفاسیر میفرمایند: *اجر خاص خداوند به محسنین معرفت است*معرفت نسبت به خداوند و اولياي الهي.
🔅*« أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ»* تسليم در صورتی است که انسان در همه امور خود را به خداوند سبحان بسپارد.
💠 *تسلیم محض بودن در صورتی محقق میشود که جهتگیری بنده توحیدی باشد نه دنیوی*•
❇️ *«عِندَ رَبِّهِ»* اجر در *حضورحق بودن* است، این اجر به قدری لذت بخش است که نه انسان نگرانی و اضطرابي بابت آینده دارد و نه نگران گذشته است.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#ال_يس ١٧٧
🔆 *«مُؤْمِنَةٌ بِالله وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَه»*
🔸 در ابتدای مسیر عاشقی، دلدادگی به محبوب مطرح است ، با دل سپردگی نسبت به تمام اسماء و صفات خدارند سبحان طاعات و عبادات زائر با ذوق و نشاط خاصی انجام میشود ، او خالصانه در مقابل معبود خويش غ بندگی میكند و در مقابل نام جامع و كامل حضرت حق تسليم میشود.
✳️ زائر در اين فراز اعلام مي كند من هيچ كس به غير از محبوب را نمیشناسم او يكه شناسی خود را ابرازغمیكند.
✴️ *بنده به خدای سبحان محتاج است اما پیش از او خداوند مشتاق چنين بندهای است*.
💠 در ضیافت امام زمان، درس شناخت تمام اسماء و صفات الهی داده میشود مانند دعای جوشن کبیر تمام اسامی خداوند جلوهگری میكند و *طاعات بنده در بستر تمام اسماء الهی معنا پیدا میکند*.
💚 مولایم به اذن شما گدایی و عاشقی خود را ابراز میکنیم.
✨ *الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
٤٢
#دعاي_مكارم_الاخلاق
ادامه بحث عزت
اگر کسی عزیز باشد شرش به کسی نمی رسد .
وقتی می گویم خدایا مرا عزیز کن یعنی دیگران از شر من در امان بمانند.
و وقتی عزیز شدم و اکرام خدا نصیبم شد، منم دیگران را اکرام کنم. اما وقتی حقیر و پست شدم، احساس كمبود می کنم و مي گويم آب که از سر گذشت چه یک نی چه صد نی، من نزد ديگران عزيز نخواهم بود.
من معتقدم هر کدام از ما اگر روی خود حساب کنيم، خدا هم روی ما حساب می کند.
بايد فكر كنم یک گناه من ممكن است یک جامعه را آتش بزند و يا ممكن است خدا بخاطر گناه من به جمع شما هم نظري نيفكند.
نکته دیگر اينكه اگر باور كرديد خدا عزت را مرحمت فرموده پس با هر لطفی که به دیگران می کنید زکات آن عزت را می دهید و از آنجا كه پرداخت زكات واجب است بابت عزت بخشي به ديگران منتي هم نخواهيد گذاشت . وظیفه شما بوده كه در اختیار سايرين قرار دهيد.
آن خدایی که شما را عزیز کرد خواسته است که شما هم بنده هایش را عزیز کنيد و آنچه داريد در طبق اخلاص قرار دهيد و به بنده هايش اعطا كنيد و در اين مورد طلبكار هم نباشيد ، وقتی شما از بنده ها طلبکاريد که فکر کنيد احداث عزت را خودتان کرده ايد. وقتی باور کنيد خدا این عزت را به شما داده است منت بنده ها را می کشيد كه عزت بخش به آنان باشيد.
امیر المومنین عليه السلام مي فرمايد: ان مکرمةً صنعتها الی احد من الناس انما اکرمت بها نفسک و زینت بها عِرضك
خوبی که به دیگران می کنی فقط و فقط خودت را اکرام می کنی نه دیگری را، آبروی خودت را مزين کردی.
اگر این دید در جامعه باشد ، همه مخلص يكدیگر می شویم. کسی از دیگری طلبكار نیست. اگر برای خودت مفيد بوده چرا از دیگری توقع شکر داری؟
من با خوبی که به شما کردم قبل از این که به شما خیر برسانم، به خودم خیر رسانده ام. وجهه انسانی من با این خوبی مزین شده است.
امیر المومنین مي فرمايند: کریم هر خوبی که می کند به عنوان دِین می کند. يعني باید انجام دهد.
بطور مثال وقتی به شما بدهي داشتم و به شما پرداخت كردم، آيا باید توقع تشكر داشته باشم ، تشکر کردن لزومي ندارد وظیفه ام بوده و باید می دادم.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح صحيفه سجاديه
٨٠/٩/٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢١
https://chat.whatsapp.com/Fm4JXIaAh5645ZZFqH8KLp
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٤
#آسيب_شناسي_خانواده
ادامه شرح كمبود مهر و مودت در خانواده
١-بايد اساس خانواده بر اين باشد كه از طرق مختلف اجازه كمرنگ شدن محبت را ندهيم.
محبت ِنهادينه شده و قديمي از قداست خاصي برخوردار است منوط بر اينكه مورد غفلت واقع نشود .
طبق فرموده امام صادق عليه السلام ، هر چقدر محبت در روابط خانوادگي بيشتر باشد سلامت و طول عمر بيشتر است .
سيستم فيزيكي ما هوشيار است بطور مثال وجود و اثر ِپخت غذا در فضاي مودتي فرق دارد با غذايي كه در فضاي كدورت تهيه شده است .
پيامبر صلي الله عليه و آله
فرمودند: خيرالرجال من امتي الذين لا يتطاولون….
بهترين افراد امت كساني هستند كه قدرتنمايي در فضاي خانواده ندارند و به خانواده محبت مي كنند و از خانواده كم نمي گذارند.
گاهي جريان محبت در فضاي خانواده به سختي صورت مي گيرد و بايد شوكي وارد شود كه مودت ابتداي زندگي، مجددا بي وقفه و بسرعت جاري شود .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح آسيب شناسي خانواده
١٤٠٠/٣/٣٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢١
https://chat.whatsapp.com/Fm4JXIaAh5645ZZFqH8KLp
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٢٤٢
#آداب_الصلوه
ادامه تفسیر: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
به حول و قوه حضرت حق، در کتاب شریف آداب الصلوه به آداب قرائت رسیدیم و حضرت امام تفسیر سوره حمد را آغاز فرمودند، در دو جلسه بحثی را در باب بسم الله داشتیم و این جلسه هم بحث مفصلی را فرمودند، که از حوصله جمع خارج است.
اما اجمال قضیه این است که بسم جار و مجرور است وباید به فعل یا شبه فعلی تعلق داشته باشد، در جلسه گذشته امام فرمودند: اگر جارو مجرور متعلق به استعین باشد معني آن چنين است كه کمک میگیرم از خدای سبحان.
و اگر متعلق به اَبتدائَ در تقدیر باشد یعنی شروع میکنم به اسم خدای سبحان.
و اگر متعلق به فعل اَسِمُ باشد یعنی علامت میزنم به علامت خدای سبحان .
بعضی از اهل معرفت جار ومجرور را متعلق به فعل ظَهَرَ گرفته اند، یعنی ظَهَرَ الوجود بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم، عالم ظهور پیدا کرد با سِمِه ي خدای سبحان.
یک معنا به شما بگویم که همه راحت متوجه شوید: یعنی «لولاک لما خلقت الافلاک»؛
ظهر الوجود يعني تمام عوالم ظهور پیدا کرد و جلوه گر شد با آن مُهر و سِمِه و نشان اصلی خدا، که آن نشان اصلی خدا وجود مقدس پیامبر ختمی مرتبت صلی الله علیه وآله است.
در عرفان به پیامبر ص اسم اعظم، فیض منبسط و اضافه اشراقیه گفته میشود.
اضافه اشرافیه یعنی وجودی که به هرکس تابید و با هر کس نسبتی پیدا کرد،" بود" شد .
نام پیامبر ص مقام مشیت و تجلی فعلی خدا و اولین و کاملترین تجلی خدا، زیباترین نام خدا و اسم حسنای خدا نيز هست.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح آداب الصلوه
٨١/٢/٣٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢١
https://chat.whatsapp.com/Fm4JXIaAh5645ZZFqH8KLp
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
◾️در گذشت بانو علویه همایونی،شاگرد بانو مجتهده امین(1395 ش)
✍ بانو زینت السادات علویه همایونی، در سال 1296ش در اصفهان دیده به جهان گشود، وی از شاگردان بانو مجتهده امین و موسس «مکتب فاطمه(س)» نخستین حوزه علمیه زنان در ایران است. این استاد اخلاق، پژوهشگر، نویسنده، شاعر و عارف معاصر، سال 88 به عنوان چهره ماندگار انتخاب شد.
✅ زن مظهر خلاقیت الله، نسیم ولایت، عشق ذویالقربی، سفرنامه، زندگی نامه بانو امین، ترجمه اربعین الهاشمیه و ترجمه کتاب اسرارآلایات صدرالمتألهین شیرازی از جمله تالیفات این بانوی فرهیخته است.
✅ او سرانجام 10 تیر 1395 ش، در 99 سالگی به علت کهولت سن در اصفهان درگذشت و پس از تشییع با شکوهی در امامزاده ابراهیم این شهر به خاک سپرده میشود.
١٤
#زيارت_غديريه
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ... صِرَاطَهُ الْمُسْتَقِيمَ
حضرت صراط است .
صراط، رهرو را در خود می بلعد و جاذبه قوی دارد.
صراط مستقیم است و صد در صد رهرو را به مقصد می رساند ، هیچ گونه انحراف و اعوجاجی در این صراط نیست یعنی اگر کسی وارد مسیر ولایت شد از اعتدال برخوردار می شود و هیچ گونه افراط و تفریط ندارد.
صراط برای انسان طلب قیام می کند. اجازه نمي دهد رهرو در او توقف کند و او را حرکت می دهد .
به صراط مستقیم بودن حضرت سلام می دهیم و می فهمیم روزانه وقتی در نماز درخواست اهدنا داریم در واقع مي خواهيم وارد حریم ولایت بشويم .
ولايت حريم بی نهایتی است که هرچقدر انسان وارد آن جاده شود خط پایانی نمی بیند، هرچقدر سیر بیشتری در مسیر ولایت کند لذت بیشتری نصیبش می شود و بديهي است كه جماعتی مشغول این سیر هستند.
السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبَأُ الْعَظِيم الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ
در سوره نبا مي فرمايد: « عم یتسائلون عن النبا العظیم الذی هم فیه مختلفون» خبر فراگیري را اعلام مي كند که اين فراگیری ، دنیا و برزخ و قیامت و همه عوالم سماوات و ارضین را گرفته است و با وجود گستردگی این خبر « هم فی مختلفون» یک دسته ای مخالفت و پشت کردند.
اختلاف از ماده خلف به معني پشت است.
پشت کردند با این که خبر فراگیري بود و همه باید قبولش مي كردند، در ذات این خبر قبول است، در ذات این خبر اقبال همگانی است اما « هم فیه مختلفون»
در روايت در صفحه 441 مدینه المعاجز مي فرمايد: که ابن عباس از پیامبر ص نقل می کند: ماه دو رو دارد یک روی ماه به آسمانها و یک روی ماه به زمین است، آن صورتی که رو به آسمان ها است نوشته شده است « الله نور السماوات والارض» و قسمتی که رو به زمین است نوشته شده است « محمد و علی نور الارضین» وقتی امیرالمومنین نور الارضین است یعنی تمام عوالم محسوسات و ظاهر با نور ولایت علی ع منور شده است، در واقع نور ولایت همه را گرفته است، اما عجیب تر این است که « هم فیه مختلفون» دسته ای همیشه نسبت به علی
مخالفت مي كنند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح زيارت غديريه
١٤٠٠/٣/٢
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢١
https://chat.whatsapp.com/Fm4JXIaAh5645ZZFqH8KLp
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#حدیث_روز
💠 *خوش اخلاقی* (ادامه)
✳️ *آثار خوش اخلاقی*
🔸 نقش حسن خلق در تأمین سعادت زندگی خانوادگی بسیار عمیق و فراگیر است و در تمام شؤون زندگی از قبیل روابط اخلاقی زن و شوهر و نیز شیوه تربیت فرزندان، اثر میگذارد. در اینجا تنها به دو اثر ارزنده آن بسنده میکنیم:
🌀 1- *ایجاد انس و محبّت*
🔹 انس و محبّت از نیازهای ابتدایی و ضروری کانون خانواده است و زندگی بدون آن دچار نابسامانیهای فراوان میشود. انس زن و شوهر نسبت به یکدیگر، جز در پرتو خوش اخلاقی و نیک رفتاری حاصل نمیشود. هر کس که دوستدار محبت و خواهان نفوذ در دل دیگران است، هیچ راهی بهتر از خوش اخلاقی نخواهد داشت.
☘️ امیر مؤمنان علیه السلام فرمود:
🔆 «عَلَیک بِحُسْنِ الْخُلْقِ فَانَّهُ یکسِبُک الَمحَبَّةَ»؛ «خوش خلق باش، که برایت جلب محبّت میکند.»
🔰 انسان خوش اخلاق همواره با زبانی نرم با دیگران سخن میگوید، بدین جهت آنان را تحت تأثیر قرار داده، محبتشان را به خود جلب میکند.
☘️ حضرت علی علیه السلام فرمود:
🔆 «بِلینِ الْجانِبِ تَأْنِسُ النُفُوسُ»؛ «بر اثر نرمخویی، دیگران با انسان مأنوس میشوند.»
🔰 *کسی که همواره با همسرش بدخلقی و بدرفتاری می کند و با زبانی تند و خشن با ا و سخن می گوید، نباید انتظار داشته باشد که همسرش با او مأنوس شده، نسبت به او عواطف و احساسات دوستانه ای ابراز کند. بداخلاقی و خشونت، جز به دوری همسران از یکدیگر و سرکوبی عواطف محبت آمیز آنها منجر نمیشود.*
✳️ تنها در پرتو خوش خوش اخلاقی با همسر است که می توان انس و محبت را در محیط خانواده به وجود آورد و رشته دوستی را محکم نمود.
☘️ حضرت علی علیه السلام فرمود:
🔆 «حُسْنُ الْخُلْقِ یورِثُ الَمحَبِّةَ وَ یؤَکدُالْمَوَدَّةَ»؛ «خوش اخلاقی محبت را به همراه می آورد و دوستی را پایدار میسازد.»
📚 حوزه.نت
🌐 emamraoof.com