eitaa logo
دین پژوهی
160 دنبال‌کننده
308 عکس
176 ویدیو
19 فایل
پژوهش ها، آراء و نکات دینی ارتباط با ادمین: @afshari79
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶️ نکته ای در خوانش دعای «یا من ارجوه» 🔹️دعای «یا من ارجوه»، از ادعیه‌ی معروفه‌ی ماه رجب است که پس از نمازهای یومیه خوانده می‌شود. پس از مرور روایات این دعا، نوع خواندن آن این گونه یافته شد: یا من ارجوه ...تا این عبارت:و زدنی من فضلک یا کریم (بدون گرفتن محاسن و حرکت دست).(اقبال الاعمال، ج۲، ص۶۴۴). 🔸️توضیح: حضرت صادق(ع) در پاسخ به سائل که می‌پرسد چه دعایی در این ماه بخواند، به او فرمود این دعا را بنویس: یا من ارجوه ... و زدنی من فضلک یا کریم. پس از آموزش دعا، امام خود شروع به خواندن دعا کرد در حالی که با دست چپ محاسن مبارک را گرفته و انگشت سبابه‌ی دست راست را حرکت می‌داد. وقتی به پایان آن دعا رسید، این دعا را نیز خواند: يا ذا الجلال و الإكرام يا ذا النعماء و الجود يا ذا المن و الطول حرم شيبتي على النار. در نتیجه آن چه حضرت در مقام پاسخ به سائل و تعلیم دعا فرمود، تا عبارت «و زدنی من فضلک یا کریم» بوده و نه بیشتر. کیفیت ویژه‌ای را نیز در آن بیان نکردند (گرفتن ریش و حرکت سبابه). در این لحظه حضرت برای خودش و نه تعلیم، شروع به خواندن دعا کرد و از ، دستی بر محاسن و سبابه‌ی دست دیگر به حالت مناجات به حرکت درآورد (یلوذ) و عبارتی نیز غیر از آن چه تعلیم داده بود ضمیمه فرمود. از شواهد مهم در تایید این مطلب: ۱. در عبارت پایانی، واژه‌ی «شیبة» نشان دهنده‌ی سپیدی موی خواننده (امام) است؛ در حالیکه اصل دعا برای همه و تعلیم به پیر و جوان و نوجوان است. در نتیجه عبارت پایانی، نمی‌تواند بخشی از یک دعای همگانی باشد. اگر گفته شود شاید به دلیل پیر بودن سائل (محمد بن ذکوان) است که حضرت از واژه‌ی شیبه استفاده کرده، شخصی بودن دعا مطرح می شود و باز هم کمکی به مدافع خوانش دعا برای همگان نمی‌کند. ۲. اینکه امام دست بر محاسن گرفت، در مورد بانوان چگونه است؟ در مورد نوجوانان چگونه است؟ این پرسش‌های بی‌پاسخ نیز شاهدی بر شخصی بودن بخش انتهایی و برخواسته از حالت شخصی امام است. ۳.این دعای مبارک، در طول سال نیز توصیه شده و در آن نیز از بخش پایانی و کیفیت دست‌ها خبری نیست. (الکافی، ج۲، ص۵۸۴). 🔸️نتیجه اینکه: حالت ویژه‌ی دو دست در هنگام خواندن عبارت پایانی (که جزء دعا نیست) از ابتدا از سوی امام پدید آمد، در زاد المعاد مجلسی است. علامه مجلسی منبع جدیدی برای دعا ارائه نداده تا ما از این اختلاف، پی به اختلاف نسخه ببریم. گویا این مورد، یا خطای کاتب بوده و یا سهو مرحوم مجلسی، که در نقل به معنای ایشان از اقبال سر زده است. (زاد المعاد، ص۱۶). حتی با توجه به متن زاد المعاد نیز، این بخش انتهایی، جزء دعا نیست و حضرت تعلیم نداده و امر به کتابت ننموده و برآمده از حالت شخصی حضرت است. طبق نقل رجال کشی که سندش از سند ابن طاوس بهتر و کامل تر است، حضرت صادق (ع) پس از تعلیم دعای روزانه ماه رجب، دستان مبارکشان را بلند کرده و تتمه دعا را خواندند. سپس دست خود را بر محاسن شریف قرار داده و گریستند. در این نقل سخنی از حرکت دادن انگشت سبابه نیست! لذا می توان این دعا را از ابتداء تا عبارت خواند، بدون حرکت دست. 🔹️این متن درصدد پاسخ به پرسشهایی است که از سوی برخی افراد و بقصد تمسخر ادعیه مطرح می‌شود و جنبه صرفا تحقیقی دارد و مفید اهل تحقیق است.🔷️ https://eitaa.com/dinpajouhi
غریب تر ز حسن نام است که خاک خوردن نامش نشان غربت اوست.. آخر جمادی الثانی، سالروز وفات حضرت ام کلثوم سلام الله علیها تسلیت باد. https://eitaa.com/dinpajouhi
⛔️دروغ ازدواج حضرت ام‌کلثوم(س) با عمر⛔️ این ماجرای جعلی، یکی از دروغهای بزرگ تاریخ و در راستای موجه جلوه دادن شخصیت عمر بن خطاب و برقراری روابط صمیمانه میان اهل بیت «علیهم السلام» و دشمنانشان است. در پاسخ به این شبهه باید گفت: محیی الدین نووی عالم اهل سنت و مرحوم آیه الله مرعشی نجفی، معتقدند عمر بن خطاب با ام‌کلثوم ازدواج کرده است نه دختر حضرت علی «علیه السلام»! محیی الدین نووی مهمترین شارح صحیح مسلم در کتاب «تهذیب الأسماء و اللغات» می نویسد: ابوبکر هنگام مرگ به دخترش عایشه گفت: پس از مرگ من مراقب دو برادر و دو خواهرت باش. عایشه با تعجب گفت: دو برادرم را می شناسم اما یک خواهر بیشتر ندارم! منظورت از خواهر دوم کیست؟ ابوبکر گفت: گمان می کنم طفلی که در رحم همسرم حبیبة بنت خارجة است نیز دختر است. نووی می نویسد: طفلی که در رحم حبیبة بن خارجة بود دختر بود و نامش را ام کلثوم گذاشتند. عمر بن خطاب با همین ام کلثوم ازدواج کرده است. [۱] مرحوم آیه الله مرعشی نجفی می فرمایند: اسماء بنت عمیس همراه همسرش جعفر طیار به حبشه مهاجرت کرده و پس از بازگشت از حبشه به مدینه منوره هجرت کردند. اسماء پس از رحلت همسرش جعفر طیار با ابوبکر ازدواج کرد و چند فرزند به دنیا آورد. یکی از فرزندان او از ابوبکر، ام‌کلثوم است. پس از مرگ ابوبکر حضرت علی «علیه السلام» با اسماء بنت عمیس ازدواج کرد و دخترش ام کلثوم نیز به خانه حضرت علی «علیه السلام» آمده و به عنوان آن حضرت در خانه ایشان بزرگ شده است. حضرت علی «علیه السلام» ام کلثوم و محمّد (فرزندان ابوبکر) را به عنوان فرزند (ابنی و ابنتی) صدا می زد و عمر بن خطاب با همین ام کلثوم ازدواج کرده است. تشابه اسمی ام کلثوم دختر ابوبکر با حضرت زینب که کنیه اش ام کلثوم است و خطاب به حضرت امیر (ابنی و ابنتی) باعث اشتباه بسیاری از مورخین و محدثین شده است.[۲] 🔸️لذا ازدواج ام‌کلثوم دختر ابوبکر با عمر بن خطاب، مورد اتفاق است.🔸️ ۱.تهذیب الاسماء و اللغات، ج ۲، ص ۶۳۰، ش ۱۲۲۴ ۲.شرح احقاق الحق و ازهاق الباطل، ج۳، ص ۳۱۵ https://eitaa.com/dinpajouhi
انگیزه_دولتهای_اموی_و_عباسی_در_جعل.pdf
20.84M
📚 معرفی و دانلود کتاب: انگیزه دولتهای اموی و عباسی در جعل و ترویج حکایت ازدواج عمر با حضرت ام کلثوم سلام الله علیها 📜 اثری ماندگار از یادگار صاحب الغدیر؛ مرحوم دکتر محمّد امینی نجفی 📎این کتاب در نوع خود و از حیث تحقیق و تفحص در متون عامّه، كم نظیر و فوق العاده می باشد و حدود ۱۲۱۴ منبع و مصدر تحقیقی دارد به همراه مطاعن و مثالبی بنا بر روایات عامّه https://eitaa.com/dinpajouhi
اعتراف بزرگترین شارح صحیح مسلم: عمر با امّ‌كلثوم ازدواج کرد، نه ام‌کلثوم دختر امیرالمؤمنین علی علیه السلام. https://eitaa.com/dinpajouhi
✅️ تاملی در روزه ماه رجب و مراقبات این ماه نورانی برای روزه هیچ ماهی جز ماه رجب، بَدَل و عَوَض معلوم نکردند، یعنی بقدری روزه این ماه عظمت داره که دوتا کار برای جبرانش پیامبراکرم(ص) فرمودند انجام بدید: شیخ صدوق در « ثواب الاعمال » و « امالي» به اسناد خود از حضرت محمد صلي الله عليه و آله وسلم روايت کرده است كه فرمود: «هركس سي روز از رجب را روزه بدارد منادي از آسمان ندا خواهد نمود كه اي بنده ي خدا اما آنچه از تو گذشته است براي تو آمرزيده شد پس عمل را در مابقي عمر از سر بگير ...» از ايشان پرسيده شد: «اى پيامبر خدا، اگر كسى به خاطر يا نتوانست و يا پاكيزه نبود و نتوانست در ماه رجب را روزه بدارد، چه كارى بكند تا به آنچه توصيف فرموديد، برسد؟» فرمود: «در عوض هر روز، به بيچارگان بدهد. سوگند به خدايى كه جانم در دست او است، هركس اين صدقه را در روز بپردازد، به آنچه توصيف كردم، بلكه به بيشتر از آن مى‌رسد؛ زيرا اگر همه‌ى آفريده‌هاى آسمان‌ها و زمين گرد هم آيند تا اندازه‌ى ثواب صدقه را تعيين كنند، نمى‌توانند به يك دهم فضايل و درجاتى كه صدقه‌ دهندگان در بهشت‌ها مى‌رسند، نايل گردند.» عرض شد: «اى رسول خدا، اگر كسى نتوانست اين مقدار صدقه بدهد، چه كار كند تا به آنچه توصيف فرموديد، نايل گردد؟» فرمود: در هر روز از ماه رجب تا پايان ۳۰ روز، اين تسبيح را ۱۰۰ بار بگويد: سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِيلِ، سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنْبَغِي التَّسْبِيحُ إِلَّا لَهُ، سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ، سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ. أمالي شيخ صدوق ج ۱ ص ۶۳۲ 🔸️پس تا این فیض عظیم از دست نره، ۳ راه داره، یا روزه یا صدقه یا ذکر 🔸️ بجز روزه، کلی اعمال و اذکار هم در کتب، برای این ماه بزرگ نقل شده و اهلش داد سخن دادند و گفتند تا دیر نشده بجنبید که فی التاخیر آفات! راست هم گفتن، اگر فردای قیامت ندا دادند: اَینَ الرّجَبیون و خدای نکرده دست ما خالی بود و اصلا جزء رجبیون نباشیم که واحسرتاه... لکن یه نکته ای این وسط هست و اون و هست. بقول مرحوم ملاحسینقلی همدانی: تا نباشد، نه ذکر و نه فکر، به حال قلب انسان فایده ای نخواهند بخشید! خدا رحمت کند مرحوم آیت الله حق شناس فرموده بودند: من جان ندارم که آنچنان عبادت کنم ولی سعی می‌کنم تا آن دو رکعت نمازی که می‌خوانم بماند! آدم اگر هر روز فقط یک آجر بفرستد و آن را خراب نکند بالاخره طی ده سال می‌تواند یک خانه بسازد، اما اگر هر روز یک طبقه بسازد ولی آن را خراب کند در آخر چیزی نمی‌ماند؛ عمل انسان را می‌کند. پیامبر اکرم(ص) به امیرالمومنین(ع) فرمودند: إذا رأيت الناس يشتغلون بكثرة العمل فاشتغل أنت بصفوة العمل! یاعلی، وقتی ديدى مردم، به عمل فراوان مشغولند تو به عمل بپرداز! 🔺️پس اگر، یه عمل با اخلاص ولو کم، با ترک گناه در این ماه انجام بدیم، بهتر از پر کردن جدول مراقبت اعمال رجبیه است با گناه! اگر این عمل کم رو به آل الله مخصوصا وجود مقدس امیرالمومنین(ع) و امام زمان(عج) هدیه کنیم و جلوی نفس اماره، مخصوصا و رو هم بگیریم، کاری کردیم کارستان.🔺️ اینم شدنی نیست، مگر خود حضرات عنایت کنند. شاعر خوب گفت: ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند.. https://eitaa.com/dinpajouhi
حدیثی زیبا از حضرت امام محمدباقر (ع) در برتری محیّرالعقول علماء بر اهل ذکر و عبادت. https://eitaa.com/dinpajouhi
✅ عطر معنوی استغفار آیا گناه واقعا بو دارد؟ بله! همه چیز می‌تواند بو داشته باشد چنان‌که حضرت یعقوب‌ علیه‌السلام گفت: «انی لاجد ریح یوسف»(یوسف، آیه۹۴) من بوی یوسف را (از راه دور) احساس می‌کنم. و چنین است که امیرالمومنین‌ علی‌ علیه السلام می‌فرماید: تعطّروا بالاستغفار لا یفضحنّکم روائح الذنوب؛ با استغفار خودتان را معطر کنید تا بوی گناه شما را رسوا نکند. (بحارالانوار، ج۶، ص ۲۲) پس گناه بدبوست امّا گویی مشام ما آن را درک نمی‌کند. باید مشامّ انسان تیز بشود. این بدبویی آبروی آدم را می‌برد. آنچه مطلب را روشن‌تر می‌کند، حدیثی است که شخصی از امام سجاد علیه السلام پرسید: فرشته‌ها اعمال انسان را می‌بینند و می‌نویسند ولی چگونه از نیت‌ها خبردار می‌شوند تا آنها را ثبت کنند؟ امام‌ علیه السلام با طرح پرسشی چنین پاسخ داد: آیا بوی باغ و لجن‌زار یکسان است؟ (ارشاد القلوب، باب ۵) یعنی نیت خیر بوی عطر دارد و نیت بد بوی تعفّن. پس فرشتگان با نیت خوب بوی عطر را می‌‌فهمند و با نیت زشت بوی گند را. بوی باغ و چاه معلوم است. 📚سلسه مباحث راه‌کارهای دوری از گناه -مولف عزیزالله حیدری برگردیم به حدیث اول که‌امیرالمومنین(ع) از استغفار به تعبیر کردند. اینکه معطر بودن یه صفت پسندیده‌ست. اینکه در خرید عطر اسراف نیست. اینکه جان عالم(ص)، بیشترین پول رو برای عطر می‌دادند. اینها همگی وصف عطر ظاهریه. وقتی عطر ظاهری اینقدر مدح شده، عطر باطن چقدر ارزشمنده؟ خلاصه، ماه رجب، ماه استغفار یا بهتره بگیم ماه عطر زدنه. اقلا ۴۰ نوع ذکر استغفار، در احادیث و روایات اومده. یعنی انواع عطرها آماده‌ست، فقط آدمِ اهل عطر میخواد تا استفاده کنه. خدا رحمت کنه آقای بهجت رو، ارزش استغفار رو با یه خاطره از ایشان ختم می کنم: ▫️گفتم: «یک ذکر خیلی بزرگ یادم بدهید.» ♦️گفت: «ذکری یادتان بدهم که از جواهرهای‌ همه‌ کوه‌های‌ دنیا و مروارید همه‌ دریاها باشد؟»♦️ ▫️گفتم: «بله.» ▫️منتظر یک ذکر عریض و طویل خاص بودم که‌ گفت: استغفار، استغفار، استغفار! ▫️اگر بدانید در این استغفار چه نهفته است! ▫️روح را صیقل می‌دهد، ▫️راه‌ها باز می‌شود، ▫️و حاجت‌ها برآورده می‌شوند.» 📚 به شیوه باران، ص۵٩. https://eitaa.com/dinpajouhi
✅ در زمان امام هادی علیه‌السلام شخصی، نامه‌ای نوشت از یکی از شهرهای دور ✍ نوشت كه: «آقا! من دور از شما هستم؛ گاهی حاجاتی دارم، مشكلاتی دارم، به هرحال چه كنم؟» حضرت در جواب نوشتند: «إِنْ كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَحَرِّكْ شَفَتَيْكَ فَإِنَّ الْجَوَابَ يَأْتِيكَ.» اگر حاجتی داری لبت را حرکت بده.حرف بزن.، جواب ما به تو خواهد رسید. 📚 بحارالانوار، ج۵۳، ص۳۰۶ 💠 شیعه دلش بعد از خدا، بندِ به امامش. دوست داره گرفتاریش رو به آقاش بگه، دوست داره گره کارش بدست امام و مولاش باز بشه. این آرزو نه تنها بد نیست، که امام هادی (ع) فرمودند: با امام‌‌ت حرف بزن! خواسته‌ت رو بگو... 💠 کاری که در روزگار ما، خیلی خبری ازش نیست. با امام حَیّ، با پدر مهربان، با حجت بن الحسن(ع)، چند کلمه ای حرف بزنیم. نه فقط بخاطر حاجت، از باب هم بلد نیستیم! چی میشه در شبانه روز، چند بار بگیم یا صاحب الزمان.. چند بار بگیم یابن الحسن.. یه سلامی، یه علیکی، یه ثنایی.. یه دو بیت شعری..چیزی... 💠 خوب نیست هر روز، با این همه آدم حرف بزنیم، اما با امام‌ خودمان حرفی نداشته باشیم! https://eitaa.com/dinpajouhi
🟥 تاملی در نماز لیلة الرغائب 🟥 درباره لیلة الرغائب در برخی کتب، فضایل بسیاری نقل شده، اما تامل در نکات زیر برای آگاهی بیشتر یک مطلوب خواهد بود: ▫️نماز لیلةالرغائب در کتب روایی متقدم شیعه نیست و اول بار سید بن طاووس در اقبال الاعمال بلاسند صحیح، آن را بیان کرده و تا قبل از وی اصلا اثری از لیلة الرغائب در کتابهای شیعه وجود ندارد!! ▫️نماز لیلة الرغائب بیشتر مورد توجه صوفیه و اهل تسنن است، تا جاییکه بعد از نماز ساختگی تراویح، دومین نماز مهم آنان به شمار می رود، اما بسیاری از علمایشان به جعلی بودن آن اذعان دارند! (کتاب "موضوعات ابن جوزی") ▫️راوی این نماز، است که طبق روایات، به رسول اکرم صلی الله علیه و آله می‌بست و بخاطر انکار غدیر، مورد امیرالمؤمنین علیه السّلام واقع شد! ▫️اگر لیلة الرغائب و اعمال آن، تا این اندازه مهم و با فضیلت باشد، باید حداقل از اهل بیت صلوات الله علیهم در مورد آن بیان می‌شد و یا یک نقل درباره آن توسط آل الله ذکر می گردید که اصلا چنین مواردی وجود ندارد! ▫️بسیاری از بزرگان شیعه مانند علامه مجلسی این نماز را معتبر ندانسته و در مستحب بودن آن اشکالات جدی وارد کرده اند! (کتاب زادالمعاد علامه مجلسی) ▫️در تمامی شبهای عزیز و مبارک ایام سال، بخصوص شبهای جمعه، حضرت سیدالشهداء (ع) جزء اعمال پرفضیلت و ثابت است، اما در اعمال لیلة الرغائب، اصلا خبری از این موضوع نیست! ▫️اگر کسی بگوید: نماز خواندن خوب است، مخصوصا در این دوران پر از فساد و حالا اگر مردم مشغول چند رکعت نماز شوند چه اشکالی دارد؟ پاسخ این است که: وظیفه ما انجام اعمال و است نه اعمال مشکوک و ضعیف‌الاعتبار. 🔹لذا پسندیده است بجای اعمالی چون نماز لیلة الرغائب، به اعمال معتبر و موکدی چون زیارت عاشورا، دعای کمیل، نماز جعفر طیار و... پرداخته و فارغ از محاسبه ثواب اعمال، از به ترقی کنیم! که گفت: تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن! ضمنا؛ یادمان باشد اگر حال خوشی دست بداد جز برای یار، دعایی نکنیم...🔹 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافیَه وَ النَّصر https://eitaa.com/dinpajouhi
از وقتی که محدث خبیر و رجالی بزرگ تلویزیون، از شب لیلة الرغائب به تعبیر کرد و کلا معنی لغت عوض شد و این اسم نه در میان عوام، که حتی در و تکرار شد، مطلب داخل تصویر، برای عده‌ای یقینی شد و دانستند که مردم، تابع محض تلویزیون‌اند و و صرفا طبق دارند، نه بیشتر! https://eitaa.com/dinpajouhi
♦️توضیحاتی درباره لیلة الرغائب ♦️ بعد از ارائه مطالبی درباره لیلةالرغائب، عده ای از از طرق مختلف، خواهان توضیحات بیشتری شدند و عده ای هم با که می زیبد لب لعل شکرخا را، بنده‌نوازی کردند! به گروه اول می‌بالم و به گروه دوم معروضم که: دشنام یا دعای تو در حق من یکیست ای آفتاب! هر چه کنی ذره‌پروری ست! پس جهت تکمیل توضیحات برای دوستان عرض می‌شود که: ▫️اولا سعی کنید که هیچوقت افراد، مانع از نگاه شما به افکار و رفتارشون نباشه، چرا که فقط و فقط ۱۴ تا معصوم داریم و لاغیر! بسیاری از بزرگان شیعه از جمله شیخ صدوق و شیخ مفید و سید مرتضی و امثالهم در اموراتی لغزیدند که امروز باورپذیر نیست و کم‌کم مطالبش ان شاءالله ارسال خواهد شد تا بدانید که افراد هر چقدر هم بزرگ باشند باز نیستند!! پس در قدم اول باید نسبت به رو کنار بگذاریم. ▫️ به نماز لیلةالرغائب، کار شیعه است، نه ما . باید به امثال علامه و علامه و تستری و آیت الله سبحانی و آیت الله لنکرانی و آیت الله مددی بگیم که چرا اشکال کردید و نزاشتید ما طبق عادت هر ساله نماز لیلة الرغائب بخوانیم!! اشکالات رو این بزرگان وارد کردند و ما فقط منعکس کردیم: (مجلسی، زادالمعاد، ص42، امینی، الغدیر، ج5، ص245؛ و الوضاعون و احادیثهم، ص228؛ تستری، النجعة فی شرح اللمعه، ج3، ص103؛ سبحانی، موسوعة طبقات الفقهاء، ج7، ص116) ▫️اینکه تا ۷۰۰ سال اثری از این نماز در هیچ کدام از متون روایی شیعه نیست، خودش اولین محل تامله! و از همینجاست که امثال علامه مجلسی اشکال کردند. ▫️درباره احادیث من بلغ هم کافیه به کتاب قاعده تسامح در ادله سنن، نگاهی بیندازید تا ببینید که بسیاری از بزرگان شیعه همین قاعده را قبول ندارند! مانند شیخ انصاری؛ آیت‌الله خوئی ؛ میرزا جوادتبریزی و.. ▫️نکته بعدی اینکه اهل و اهل دعا، عنایتی به سند روایات ندارند، لذا عمل عرفای ما در درجه دوم اهمیته، و مهمتر و اول از هر چیزی، عمل اهلبیت (ع) هست، که در این ماجرا حتی یه یا هم از نداریم! عرفای شیعه ممکنه عزیز باشند اما واجب الطاعه نیستند، ولی آل الله هم و هم ! ▫️در اعمال شبهای مهمی مثل شب قدر یا نیمه شعبان و.. معمولا از معصوم حدیث و روایت داریم اما درباره لیله الرغائب حتی هم نداریم!! یعنی اگر نماز لیلة الرغائب اینقدر عظمت داشت، باید یه نفر از ۱۲ امام ما، حداقل یه حدیث درباره‌ش می‌فرمود، اما از هیچکدام روایتی نداریم. نتیجه اینکه: میدان برای تحقیق بیشتر و دیدن نظرات و فراهم هست و کسی به انجام یا ترک این نماز و امثالش، مگر با خودش. راقم به شخصه، به توصیه کسی مثل که مفتخره دروغ به پیامبر(ص) می بسته و از اون بدتر بوده و مورد (ع)، عمل نمی‌کنم ولو سند قطعی داشته باشه که نداره. حالا انجامش رجاءً و به امید ثواب که اونم بوی میده، بماند. 🔹فکر کنم معنی این عبارت زیارت امین‌الله که از حضرت میخاییم: مُفارِقَةً لِأَخْلاقِ أَعْدائِكَ! در همین جاهاست. https://eitaa.com/dinpajouhi
174_54944969136042.pdf
1.95M
هوالمحبوب 🌷بنیاد بین المللی غدیر استان قزوین به مناسبت میلاد نور(دهم رجب لغایت سیزدهم رجب) برگزار میکند 📌مسابقه ملی کتابخوانی به صورت آنلاین 🌷منبع آزمون:امیر المؤمنین(علیه السلام)پاسخ میدهد 🌷جوایز نقدی ویژه به ۵۰ نفر برتر 🌷تاریخ آزمون:شنبه ۱ بهمن ماه لغایت چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🌷جهت دریافت منبع آزمون و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۳۹۱۹۸۳۴۵۸ بابایی تماس حاصل کنید. 🔵لینک شرکت در مسابقه https://panel.porsall.com/Azmoon/6720251a 🔵روابط عمومی بنیاد بین المللی غدیر استان قزوین 🌷در نشر آن سهیم باشیم لینک کانال بنیاد بین المللی غدیر استان قزوین در ایتا https://eitaa.com/qa_alghadir
میلاد آن مَهی‌ست، که حَل‌ُّ المَسائل است امشب، شب گرفتن است! 🌸ولادت دو نور گره‌گشا مبارکباد🌸 https://eitaa.com/dinpajouhi
✅ دستوری مهم از امام جواد علیه السلام ✅ بعضی از احادیث، به تعبیر اهلش از غرر روایاتند، از بس معارفشون عمیق و حیران کننده است. این عمق رو گاهی مدیون اصحاب ائمه‌ایم که سوالی و مطلبی درخور پرسیدند و جوابی بسیار قیمتی برای ما به یادگار گذاشتند. یکی از این روایات، سوالی هست که یکی از اصحاب آقا جوادالائمه علیه السلام بنام اسماعیل بن سهل، کتباً از ایشان پرسیده و جواب گرفته.حالا مطلب چی بوده: اسماعیل‌بن‌سهل مى‏‌گه در نامه‌ای به امام جواد عليه‌السّلام نوشتم: چيزى به من یاد بدید كه با آن در و با باشم! اینکه عرض شد حواس‌جمع از این جهات که: ۱.مستقیم رفته سراغ سرچشمه معارف، یعنی امام زمانش. ۲. خواسته‌ش، آخر همه خواسته هاست، یعنی همراهی و معیّت با امام! ۳. فقط بفکر دنیاش نبوده و همراهی دنیا و آخرت رو با هم خواسته! ۴.دستور زبانی و گفتنی درخواست کرده که راحت‌ترین راهه و به نسبت بقیه اعمال، زحمت آنچنانی نداره‌. فکر کنید می‌پرسید: چقدر بگیرم تا با شما باشم؟! از قدیم گفتند: حُسنُ السوال، نصف الجواب. وقتی سوالی با این دقت و مختصات پرسیده، از چشمه سخا و بخشش هم جوابی به این زیبایی رسیده: حضرت جواد عليه‌السّلام در جواب نامه كه با خط خودشان بود و من خط او را مى‏‌شناختم، برايم نوشتند: سوره «انّا أنزلناه» را زياد تلاوت كن و لبانت را با استغفار مرطوب كن. 📚 ثواب الأعمال وعقاب الأعمال، ص۱۶۵ عجب خجسته حدیثی است، این حدیث. کافیه به اثر این دو کار، فقط بعد از نماز ، در کتب مراجعه کنید تا عظمت مطلب دستتون بیاد. خب بسم الله، اینم دستور، فقط مرد عمل میخاد! ماهایی که احیانا برای سلوک و ترقی به هر جایی سر زدیم و سراغ هر کسی رفتیم، از عالم و مرجع و عابد و درویش بگیر تا فالگیر و رمال و... هزار تا کتاب و جزوه دیدیم و ۱۰۰ تا کانال و پیج عضویم، اما هنوز دستمون خالیه و باز ول کن ماجرا نیستیم، بسم الله! اینم دستور سلوک که ۱۰۰٪ از معصوم صادر شده! اما ایراد اینجاست که ما، تا لای ورقه های کتاب عطش و زغال و سوخته و هیزم و لاله‌ای از فلان و چمنی از فلان نبینیم که عمل نمی‌کنیم! باید گیر یه آدم سفت، که همنشین فلان کس بوده بیفتیم، عمر بی‌قیمت هدر کنیم، پوست بیندازیم، تا آخرش بعد سالها بشنویم که: ماست سفید و قند شیرین است! بعله.. هر که گریزد ز خراجات شاه، بارکش غول بیابان شود!! حکایت ما اینجوریاست، اگر حدیث از دو لب مبارک آدم مورد علاقه ما بیرون اومد و کلیپ و کتاب شد، عمل می‌کنیم، والا بمیریم سراغ حدیث و روایت نمیریم! ان شاءالله که همه اینها فرضیات باشه و همگی متوسل به کلام اهلبیت(ع) باشیم که: کلامکم و اگر موفق به انجامش شدیم، (عج) رو فراموش نکنیم. مستم از عشق و خُم به دوش تویی نُهمین بحر باده جوش تویی پسر سلسله فروش تویی حق تعالای هر سروش، تویی یا جواد الائمه(ع)، ادرکنی! https://eitaa.com/dinpajouhi
امشب جهنم می‌رود خصم علی‌مرتضی‌ درهای دوزخ وا شده، بهر عدوی مرتضی‌ یک عمر، لعن و ناسزا، گفتی به آقایم علی‌(ع) ای ابن‌ بوسفیان دون، مرگت مبارک بر علی(ع) https://eitaa.com/dinpajouhi
♦️لعن معاویه توسط علامه طباطبایی♦️ مرحوم آیت الله بهجت(ره): ما هنوز هم که معاویه و عمروعاص با مسلمان ها چه کردند؟! آقای طباطبایی -رحمه الله-می فرمود: ((بعد از ، معاویه را لعن می کنم، زیرا قرون بعد از او را مستند به او می دانم.)) ▫️با تبلیغات دروغین که مردم از کارهای معاویه مطلع گردند.▫️ 📚کتاب در محضر بهجت ره ج۱،ص۱۳۳ https://eitaa.com/dinpajouhi
شهرت امیرالمومنین علیه السلام به . https://eitaa.com/dinpajouhi
🔥 بلاذری عالم بزرگ اهل سنت: پیامبر(صلی الله علیه و آله) نشسته بود و ابوسفیان سوار بر چهارپایی رد شد و و برادرش همراه او بودند که یکی حیوان را می‌راند و دیگری از پشت آن را حرکت می‌داد. پس رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرمودند: خداوند جلودار و سواره و حرکت دهنده را کند. https://eitaa.com/dinpajouhi
لعن‌ در قنوت‌ نماز (عج): آية اللَّه سيّد نصر اللَّه مستنبط رحمة الله‌ عليه ، در حرم حضرت اميرالمؤمنين علیه‌ السلام به ديدار امام زمان عجل‌ الله‌ فرجه‌ الشّریف شرفياب شد، در حالى كه آن حضرت نماز مى خواندند ؛ به آنچه آن حضرت مى خواندند گوش فرا داد و شنيد كه آن حضرت در قنوت اينگونه دعا مى كردند: أَللَّهُمَّ إِنَّ مُعاوِيَةَ بْنَ أَبي سُفْيانَ قَدْ عادى عَلِيَّ بْنَ أَبي طالِبٍ؛ فَالْعَنْهُ لَعْناً وَبيلاً خداوندا، به راستى كه پسر ابوسفيان، با علىّ بن ابى طالب علیه‌السلام دشمنىِ سرسختانه اى كرد؛ پس او را 📚معجم رجال الفكر والأدب في النجف،ج۳،ص ۱۱۹۹ https://eitaa.com/dinpajouhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«معاویه و پسرش، شُرب خمر می‌کردند، امام جماعت هم بودند! امام جماعتِ قمارباز!» https://eitaa.com/dinpajouhi