💢 چرا اسلامگرایان ترکیه به واعظ مشهور سوری پشت کردند؟
✍🏼فهیم تاستکین
📌بخش اول
🔹المانیتور: مقامات #ترکیه و اسلامگرایان که زمانی از #جودت_سعید، محقق اسلامی سوری با تحسین فراوان استقبال کردند، به وضوح در مراسم تشییع جنازه این عالم مشهور غایب بودند.
🔹جودت سعید، محقق برجسته اسلامی، که با رد هرگونه خشونت و دفاع از اعتراضات غیرخشونتآمیز علیه دولت سوریه، لقب "گاندی عرب" را برای او به ارمغان آورد، در سن 91 سالگی در استانبول، جایی که برای فرار از جنگ پناه گرفته بود، درگذشت.
🔹سعید یکی از امضاکنندگان به اصطلاح اعلامیه دمشق بود، بیانیه مشترکی که بخشهای بزرگی از جامعه سوریه از جمله کردها، اعضای #اخوان المسلمین #سوریه و دیگر رهبران مخالف سوریه که خواستار انتقال صلحآمیز و روند اصلاحات در سوریه شدند، پذیرفته بودند.
🔹این واعظ در سال 2012 پس از کشته شدن برادرش در درگیریهای مسلحانه بین نیروهای دولتی سوریه و گروه اسلامگرای افراطی #جبهة_النصره در استان قنیطره در جنوب سوریه به ترکیه نقل مکان کرد.
🔹سعید اگرچه به عنوان گاندی عرب شناخته میشد، از قوم #چرکس بود که در روستایی در قنیطره در بلندیهای جولان به دنیا آمد. (چـَرکَس نام قومی قفقازی همریشه با گرجیهاست که در جمهوری آدیغه روسیه و ترکیه ساکن هستند)
🔹با الهام از مطالعات #مالک_بن_نبی، روشنفکر معاصر الجزایری، دیدگاه سعید از اسلام، ترکیبی از آرمانهای بشریت از جمله صلحطلبی، حقوق بشر، ارزشهای دموکراتیک و سنتهای چرکسی بود.
🔹او تجربه دموکراسی ترکیه را به عنوان الگویی برای کشورهای عمدتا مسلمان معرفی میکرد و تلاش این کشور را برای پیوستن به اتحادیه اروپا که اکنون متوقف شده است، میستود و خواستار تفسیر مجدد اسلام بود.
🔹با این حال، مخالفت سرسختانه او طی 60 سال اخیر با انواع خشونتها، هرگز توسط اسلامگرایان و مردم چرکس درک نشد. او در سخنرانیها و مصاحبههای متعدد خود قاطعانه از نبود تلاش کافی در جهان اسلام برای توسعه ایدههایی با اولویت خشونتپرهیزی، #نافرمانی_مدنی و #دموکراسی ابراز تاسف میکرد.
🔹او در جریان تظاهرات #مسالمتآمیز در سوریه در سال 2011 فعال بود، قبل از اینکه این گرداب به یک جنگ داخلی خونین تبدیل شود. وی در آن زمان در یک گردهمایی در منطقه حوران در جنوب سوریه به فعالان سوری هشدار داد که تحت هیچ شرایطی دست به سلاح نزنند. او با حفظ موقعیت خود در طول جنگ داخلی، از کسانی که اسلحه به دست گرفتند به شدت انتقاد کرد.
🔹با این حال، مخالفت مداوم سعید با همه اشکال خشونت، با انتظارات گروههای اسلامی از واعظی که چندین بار توسط مقامات سوریه به دلیل عقاید مخالف خود زندانی شد، مطابقت نداشت. اسلامگرایانی که معتقدند مبارزه مسلحانه تنها گزینه دفاع از خود است، به سرعت گوشهای خود را به روی او بستند.
🔹پس از استقرار او در ترکیه، گروههای اسلامگرای ترکیه و رسانههای طرفدار دولت تلاش کردند تا او را بهعنوان یک محقق که از وحشیگری بشار اسد، رئیسجمهور سوریه فرار کرده است، در تلاش برای حمایت از سیاستهای دولت ترکیه در سوریه معرفی کنند.
🔹سعید که چندین کتابش به ترکی ترجمه شده است، برای اولین بار در ترکیه با استقبال زیادی مواجه شد و در بیش از 100 کنفرانس در شهرهای مختلف کشور سخنرانی کرد.
🔹یک منبع نزدیک به سعید به المانیتور گفت که این تحسین به تدریج به اجتناب تبدیل شد، زیرا موضع قاطع او در زمینه #خشونت، با انتظارات میزبانان او مطابقت نداشت و علایق به واعظ به تدریج کمرنگ و او به انزوا کشیده شد. هایرتین کارامان، محقق و ستوننویس ترک نزدیک به دولت، بدون ذکر نام سعید، تا آنجا پیش رفت که او را به "بازی در دستان ظالم" متهم کرد.
👇 ادامه دارد...
@dolatedin
💢 چرا اسلامگرایان ترکیه به واعظ مشهور سوری پشت کردند؟
✍🏼 فهیم تاستکین
📌 بخش دوم
🔹در مصاحبههای مطبوعاتی، جودت سعید اغلب با سؤالاتی در مورد اینکه آیا طرفدار رژیم سوریه است یا مخالفان، به چالش کشیده میشد. پاسخ وی به عنوان یک مخالف که چندین بار توسط دولت اسد زندانی شد، این بود که هم با تاکتیکهای دولت اسد و هم شورشیان مخالف وی برای استفاده ابزاری از خشونت و مبارزه مسلحانه مخالف است و تاکید کرد که به سختی میتوان با اسلحه به صلح و دموکراسی دست یافت.
🔹وی گفت: «شورشیان برای مبارزه با [دولت اسد] به سلاح متوسل میشوند. از اول نباید اسلحه به دست میگرفتند. آنها باید به سمت کسانی که به آنها شلیک کردند گل رز پرتاب میکردند. این همان کاری است که اگر جای آنها بودم، حتی اگر همسر و فرزندانم توسط آنها کشته میشدند، انجام میدادم.» وی پس از اینکه مصاحبهکننده با او با این استدلال که مردم سوریه چارهای جز به دست گرفتن سلاح ندارند، با او مواجه شد، افزود: «شما ترکها چیزی جز سلاح نمیدانید.»
🔹احمد داوود اوغلو، نخست وزیر سابق و رهبر حزب آینده، یکی از معدود رهبران سیاسی بود که همراه با فرماندار استانبول و شهردار اوسکودار در مراسم تشییع جنازه سعید در 31 ژانویه شرکت کرد و حزب عدالت و توسعه (AKP) و محافل روشنفکر اسلامی که در ابتدا با آغوش باز از او استقبال کردند، به وضوح در مراسم تشییع جنازه سعید غایب بودند.
🔹در همین حال، واکنش دولت ترکیه به مرگ وی تنها به پیامهای فواد اوکتای، معاون رئیسجمهور ترکیه و ابراهیم کالین، سخنگوی ریاستجمهوری، در توییتر محدود شد.
🔹در طول مقدمات تشییع جنازه وی، برخی از بوروکراتهای آنکارا ایده دفن او را در مقبرهای در محوطه مسجد فاتح استانبول، جایی که همکلاسیهای سعید در الازهر در آن مدفون هستند، مطرح کردند و درخواستها برای صدور مجوز لازم به ریاست جمهوری ترکیه ارسال شد، که به گفته آشنایان نزدیک وی، آن درخواستها بیپاسخ ماند.
🔹این حادثه به طور گسترده به عنوان بازتاب ناامیدی از سعید در میان صفوف حزب عدالت و توسعه تلقی میشود. حتی دوستان نزدیکش، از جمله همکلاسیهای الازهر وی، تا زمانی که او زنده بود از ملاقات با او خودداری کردند. تنها مقام حزب عدالت و توسعه که او را در خانهاش ملاقات کرد، #محمت_گورمز، رئیس پیشین #سازمان_دیانت ترکیه بود.
🔹این بهایی بود که سعید برای موضع تسلیم ناپذیرش پرداخت. او در حلقه نزدیک خود به عنوان مردی با وقار شناخته میشد که زندگی کاملاً ساده و متواضعی داشت. او با اجتناب از پذیرش هرگونه هدیه ارزشمند از سوی مقامات ترکیه یا سایر افراد بانفوذ، از هر گونه پیشنهادی برای کمک به او برای داشتن زندگی راحتتر خودداری کرد. زندگیای که او در استانبول برای خود ساخت، با زندگی سادهاش در قنیطره که با دو گاو، چند کندوی زنبور عسل و یک دوچرخه زنگزده روزگار میگذراند، تفاوتی نداشت.
🔹سعید به عنوان تنها عالم دینی چرکسی مشهور در سطح جهان، جایگاه ویژهای در میان جامعه چرکس داشت. با این حال، در برابر نالههای جامعه، او ترجیح داد که در مورد مشکلات چرکسها مانند همسانسازی قومی و فرهنگی، محتاط بماند و از موعظه خاص برای جامعه چرکس خودداری کند.
🔹در همین حال، او در طول زندگی خود همواره از سنتها و فرهنگ چرکس حمایت میکرد. مثلاً برخلاف برخی از شئونات اسلامی که زن و مرد در اتاقهای جداگانه مینشینند، از مهمانان زن و مرد خود با هم پذیرایی میکرد.
@dolatedin
⭕ هشدار رژیم صهیونیستی درباره وخامت اوضاع در فلسطین در ابتدای ماه رمضان
🔹منابع امنیتی اسرائیلی درباره احتمال وخیمتر شدن اوضاع امنیتی در #فلسطین با فرا رسیدن ماه #رمضان هشدار دادند.
🔹به گزارش خبرگزاری آناتولی، براساس سندی که به دست رسانهها رسیده است، فرمانده نیروهای #رژیم_صهیونیستی درکرانه باختری در پیامی برای فرماندهان عالی رتبه ارتش #اسرائیل، هشدار داده که اوضاع امنیتی در #قدس با فرا رسیدن ماه رمضان بسیار نگرانکننده و احتمال آغاز ناآرامیها زیاد است.
🔹وی در این پیام افزوده که ضرب الاجل، اول ماه رمضان است و این هدفی است که نیروهای ارتش اسرائیل باید آماده باشند، چرا که انتظار میرود تشدید تنش بعدی با دفعههای قبل متفاوت باشد.
🔹شبکه عبری زبان "کان" نیز در این زمینه اعلام کرد که این جنگ میتواند با شورش در الشیخ جراح یا کوه معبد یا کشته شدن فلسطینیها در رویارویی با نیروهای اسرائیلی یا در نتیجه ترور شروع شود.
🔹کرانه باختری اخیرا شاهد افزایش تنش به شکل فزایندهای است که این تنشها ناشی از اقدامات نیروهای رژیم صهیونیستی و خشونت شهرکنشینان اسرائیلی علیه فلسطینیان است.
🔹پیشتر روز سه شنبه یک جوان فلسطینی (۲۰ ساله) اهل روستای کفرعین در شمال رام الله (مرکز کرانه باختری) در ورودی روستای نبی صالح در مجاورت روستای خود به ضرب گلوله ارتش اسرائیل شهید شد.
🔹در هشت فوریه نیز ارتش رژیم صهیونیستی با تیراندازی به یک خودرو در شهر نابلس، سه شهروند فلسطینی را به شهادت رساند.
🔹محله الشیخ جراح در قدس شرقی اشغالی از روز یکشنبه شاهد درگیری میان فلسطینیها از یک سو و نیروهای ارتش و شهرک نشینان صهیونیستی از سوی دیگر بوده است.
🔹جدیدترین تشدید تنش در ماه رمضان سال گذشته و در پسزمینه تهاجم پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی رخ داد که اوضاع را در اورشلیم، کرانه باختری و شهرهای عربی و مختلط داخل اسرائیل منفجر کرد.
🔹در پی این تنشها، جنگ ۱۱ روزه جنبش مقاومت فلسطین(حماس) با رژیم صهیونیستی شکل گرفت که با میانجیگری مصر پایان یافت. (ایسنا)
@dolatedin
⭕️ «حق الکد و السعایة»؛ شیخ الازهر خواستار اعطای نیمی از اموال حاصله در دوران زوجیت به زنان شاغل شد
🔹اسکای نیوز: دعوت شیخ #الازهر به لزوم احیای فتوای موسوم به «حق الکد والسعاية» (حق زحمت و تلاش) جهت حفظ حقوق #زنان شاغلی که برای گسترش ثروت همسرشان تلاش میکنند، واکنشهای متعددی در محافل مختلف #مصر به همراه داشته است.
🔹بر اساس این فتوای قدیمی که شیخ #احمد_الطیب خواستار احیای آن شده، در صورت فوت مرد، نیمی از اموالش که در به دست آوردن آن سهیم بوده است، مستقیما به همسرش اختصاص مییابد و بقیه آن نیز براساس سهم الارث تقسیم میشود و دلیل چنین موضوعی هم مشارکت و تلاش او در به دست آوردن این ثروت است.
🔹شیخ احمد الطیب لزوم احیای این #فتوا را، با توجه به تحولات امروزی و لزوم ورود زنان به بازار کار برای کمک به تامین مخارج زندگی، خواستار شده و بر اهتمام شریعت اسلامی نسبت به حفظ حقوق زن و تضمین هر آنچه باعث حفظ کرامتش میشود، تاکید کرده است.
🔹این فراخوان شیخ الازهر با استقبال گسترده ارگانهای رسمی و سازمانهای جامعه مدنی در مصر همراه شده و آنها بر تلاش الازهر برای حفظ حقوق زنان شاغل در برابر قلدریها تاکید کردند.
🔹«محمود مهنا» عضو هیئت علمای بزرگ مصر نیز به نوبه خود در اظهاراتی به اسکای نیوز گفت: #شریعت اسلامی حفظ حقوق زنان را از همه جهات تضمین کرده و برای آن ضمانت ویژه قرار داده است در حالی که مرد را به تمام حقوق مالی از تامین منزل زناشویی تا هزینههای روزانه ملزم کرده است.
🔹وی افزود: زنان شاغل اگر بخواهند در هزینههای زندگی به همسر خود کمک کنند، این از باب خوش برخوردی است اما از نظر شرعی مجبور به این موضوع نیست؛ در نتیجه احیای فتوای «زحمت و تلاش برای کسب روزی» حقوق مالی زنان را در صورت ضرر تضمین میکند.
🔹این فتوا موافقان و مخالفانی را در داخل مصر به همراه داشته است. ازجمله موافقان آن، شورای ملی زنان این کشور بود که «مایا مرسی» رئیس آن از شیخ الازهر به خاطر تاکید بر احیای این فتوا تمجید کرد.
🔹درمقابل برخی دیگر ضمن مخالفت با آن، عنوان کردند که «حق زحمت و تلاش » در اسلام وجود ندارد.
🔹#خالد_الحوینی از علمای این کشور در این باره گفت: «اصطلاح حق زحمت و تلاش در اسلام وجود ندارد و ماجرای حکمی که عمر بن خطاب برای یک زن صادر کرد و نسبت به اعطای نصف اموال همسرش به او حکم کرد، به این دلیل بود که زن در تجارت مرد شریک بود و صدور چنین حکمی از باب بدهیهایی است که صاحب آن اعم از مرد و زن قبل از تقسیم ماترک، مستحق آن هستند.»
🔹گفتنی است «حق الکد والسعایة» (حق زحمت و تلاش برای کسب روزی) عبارت است از حق زن در ثروتی که مرد در دوران ازدواج خود با او انباشته میکند به طوری که زن در ازای تلاشهای مادی و معنوی که به انباشتن آن کمک کرده، حق الزحمه نصیبش میشود.
🔹شیخ الازهر در دیدار «شیخ عبداللطیف بن عبدالعزیز آل شیخ» وزیر الشؤون الإسلامیة عربستان سعودی خواستار احیای این فتوا از میراث اسلامی به منظور حفظ حقوق زنان شاغل شده است. (شفقنا)
✍️ ملاحظه: حق کد و سعایة در میراث اسلامی به اجتهادی از عمر بن خطاب بازمیگردد که در مورد زنی به نام حبیبة بن زریق که در تجارت شوهرش شریک بود، نیمی از مال شوهرش را به وی بخشید و در نیم دیگر هم بر اساس سهم الارث با دیگر وارثان شریک کرد.
🔸بسیاری از علمای مالکی به این اجتهاد استناد کرده و به حق شراکت زوجه در اموالی از شوهرش که در طول زندگی با وی بدست آورده، فتوا دادهاند. أبو العباس أحمد بن عرضون، فقیه برجسته مالکی در قرن ۱۰ هجری، در این باره گفته: «زن اگر شوهرش بمیرد نیمی از اموال را میگیرد و مابقی مطابق قواعد ارث تقسیم میشود، و این به دلیل مشارکت و تلاش و کوشش زن در به دست آوردن این مال است.»
🔸شیخ #علی_جمعه، #مفتی اعظم سابق مصر و از اعضای هیئت #کبار_العلماء الازهر، با تأیید اينکه بسیاری از فقهای مالکی در این باره فتوا دادهاند، میگوید: «بسیاری از محاکم شرعی در کشورهای مغرب عربی در قرن گذشته بر این اساس حکم دادهاند و مطالعات و تحقیقات بسیاری نشان میدهد که قوانین غربی از این دیدگاه حقوقی اسلامی بهره بردهاند.»
🔸برخی از معاصران، همچون #سعدالدین_هلالی، استاد فقه مقارن دانشگاه الازهر، در کتاب تازه خود با عنوان «حق السعاية في الوظيفة المنسية» تلاش کرده تا با استناد به تلاش زنان خانهدار در رسیدگی به امور منزل و فرزندان، حق کد و سعایة را به تمامی زنان خانهدار و شاغل توسعه دهد. او همچنین این حق را برای مرد هم ثابت دانسته و مرد را نیز شریک در اموال زن میشمرد.
@dolatedin
⭕️ هزاران غسل تعمید با یک کلمه اشتباه یک کشیش باطل شد
🔹گاردین: هزاران #غسل #تعمید در یک کلیسای #کاتولیک در آریزونا باطل شده است، زیرا یک کشیش در اجرای مراسم از کلمات اشتباه استفاده میکرده است.
🔹پدر آندرس آرانگو اوایل این ماه پس از اینکه رهبران اسقفنشین متوجه شدند که او به اشتباه از عبارت «ما تو را تعمید میدهیم» به جای «من تو را تعمید میدهم» برای 16 سال استفاده کرده، از کلیسای سنت گرگوری در فونیکس استعفا داد.
🔹خطای او به این معناست که تعمیدهای بیشماری - که در الهیات کاتولیک یک شرط لازم برای نجات است - باید دوباره انجام شود و برخی از کسانی که به این #کلیسا میرفتهاند ممکن است متوجه شوند که ازدواج آنها به رسمیت شناخته نشده است.
🔹اسقفنشین فونیکس اعلام کرده «تعمید نامعتبر... هر گونه آیین مقدس بعدی، به ویژه تأیید (ایمان)، ازدواج، و دستورات مقدس (که به موجب آن اسقفها، کشیشان و شَمّاسها منصوب میشوند) را باطل میکند.»
🔹اسقف فونیکس، توماس اولمستد، میگوید: «استفاده از «ما» در غسل تعمید، از آن رو نادرست است که این جامعه نیست که یک شخص را تعمید میدهد، بلکه این #عیسی #مسیح است که تعمید میدهد.»
@dolatedin
⭕️ درخواست ضمنی واتیکان برای حذف حزبالله از لیست تروریستی آمریکا
🔹الاخبار: محافل کلیساهای مسیحیان خبر دادند که «پل ریچارد گالاگر» وزیر امور خارجه #واتیکان، ماه گذشته میلادی، در دیدار با مسئولان کلسیاهای بیروت و مقامات سیاسی لبنانی به مسئله #حزب_الله و روابط این داخلی و منطقهای با این جنبش پرداخته است.
🔹فرستاده واتیکان در یک دیدار دیپلماتیک پیرامون مأموریتش به نقش حزبالله در آبادانی #لبنان اشاره کرده که این موجب غافلگیری برخی از محافل لبنانی شده است.
🔹این روزنامه لبنانی در ادامه اضافه کرد که فرستاده واتیکان در دیدار مذکور درباره اهمیت گفتوگو با حزبالله درباره اوضاع داخلی لبنان و «بهبود» روابط با این جنبش به عنوان یک گروه شیعی و یکی از گروههای اساسی لبنان سخن به میان آورده است.
🔹طبق این گزارش، پل گالاگر همچنین درباره لزوم «اطمینان خاطر دادن» به حزبالله در داخل و از سوی دیگر کشورها صحبت کرده و خاطرنشان کرده است که حذف نام حزبالله از لیست تروریستی #آمریکا و برخی کشورها باعث تلطیف فضا و بهبود روابط با این جنبش میشود. (فارس)
@dolatedin
⭕️ راشد غنوشی خطاب به طرفداران قیس سعید: «مبلغان شیعهای هستند که در خفا آموزش دیدهاند!»
🔹 راشا تودی: #راشد_غنوشی، رئیس پارلمان #تونس با انتقاد از #قیس_سعید، رئیس جمهوری تونس، وی را دیکتاتور توصیف کرد و تاکید کرد که «پارلمان در حال بازگشت است و مردم همانطور که از شر دیکتاتورهای قبل از او خلاص شدند، از شر قیس سعید نیز خلاص خواهند شد.»
🔹غنوشی ادامه داد: «ما چهرههایی را میبینیم که هیچ فعالیت سیاسیای نداشتهاند و خود را عضو ستاد تبیین او میدانند، اما ما را به یاد مبلغان #تشیع میاندازند که در خفا تربیت شدهاند و سپس به صحنه آمده و همه یکصدا یک چیز را تکرار میکنند.»
🔹وی افزود: «مشکل قیس سعید #سنی یا #شیعه بودن او نیست، بلکه میخواهد انقلاب و قوه قضائیه تونس را از بین ببرد و همه مراجع را تصرف و نابود کند.»
✍️ ادعای شیعه بودن قیس سعید پس از آن است که قیس سعید چند روز پیش برای لزوم پیگرد قضائی سیاستمداران و قضات مظنون به فساد مالی، به اندیشههای «ابن مسکویه» فیلسوف ایرانی و فارسیزبان دستگاه آل بویه استناد کرد. این سخنان قیس سعید موجی از انتقادات را از سوی مخالفان وی به دنبال داشت و به استناد او به یک فیلسوف ایرانی شیعی خرده گرفتند.
🔸حزب مشروطه آزاد، در بیانیهای از این استناد قیس سعید انتقاد کرده و وی را به «سوق دادن تونس به رویکرد رژیم ایران» متهم کرد. #عبیر_موسی، رئیس این حزب نیز در تظاهراتی در پایتخت گفت که تونس «از اسلام سیاسی اخوان المسلمین (با اشاره به جنبش النهضه) به اسلام سیاسی ایرانی حرکت کرده است». او از استناد قیس سعید به ابن مسکویه انتقاد کرد و وی را «شخصیت دینی افراطی» خواند.
🔸اما ادعای نزدیکی قیس سعید به ایران و تشیع تازگی ندارد. اندیشمند تونسی، ابو یعرب المرزوقی، دو سال پیش پس از آنکه رئیس جمهور قیس سعید را "عروسک دست نشانده ایرانی" خواند و از ایدههای او که به گفته وی از #ایران و اردوگاه #مقاومت در جهان عرب حمایت میکند، انتقاد کرد، جنجالهای گسترده ای به راه انداخت.
🔸نزدیک به دو ماه پیش نیز خبرگزاری الجزیره گزارش مفصلی را با عنوان «از زین العابدین تا قیس سعید.. داستان کامل حضور ایرانیان در سرزمین یاس»، به تلاشهای دیرین ایران برای نفوذ در تونس و گسترش تشیع در این جامعه پرداخته تا در انتها و «به گفته منابع مطلع» قیس سعید را عنصری بسیار نزدیک به ایران و پروژههای منطقهای او بخواند.
@dolatedin
⭕️ کویت؛ لغو قانون جرمانگاری «تقلید از جنس مخالف» دستاوردی برای حقوق افراد ترنس شمرده میشود
🔹بی بی سی: دادگاه قانون اساسی #کویت چهارشنبه گذشته مادهای از قانون مجازات این کشور را که “تقلید از جنس مخالف” را مجرمانه میدانست خلاف قانون اساسی تشخیص داد. این حکم پس از رسیدگی به شکایت یک شهروند کویتی صادر شده است.
🔹این قانون در سال ۲۰۰۷ اصلاح شده بود و براساس آن، حضور در اماکن عمومی با ظاهری شبیه جنس مخالف اقدام مجرمانه محسوب میشد.
🔹در این ماده آمده است که «هر کس در اماکن عمومی حرکات یا اعمالی از خود بروز دهد به نحوی که برای کسانی که آن را مشاهده کرده یا بشنوند به منزله تقلید از جنس مخالف باشد به مجازات حبس تا یک سال و جزای نقدی تا هزار دینار (۳۳۰۰ دلار) یا یکی از این دو مجازات محکوم میشود.»
🔹قضات دادگاه قانون اساسی گفتهاند که این ماده شامل تعریفی عینی و مشخص از جرم نیست و وجاهت قانونی ندارد زیرا برداشت از آن به سلیقه و نوع برخورد مفسران و مجریان قانون وابسته است.
🔹مدافعان حقوق بشر حکم دادگاه قانون اساسی کویت را گامی به سوی برابری و رفع تبعیض از #همجنسگرایان دانسته و از آن استقبال کردهاند.
@dolatedin