eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
775 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
216 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ بحران اخوان و شکست در آزمون اخلاق!! ✍️ عصام تلیمه 🔸 بخش اول 🔹عربی۲۱: برای جماعت بزرگی مانند المسلمین، تجربه یک مشکل یا یک بحران، تعجب‌آور نیست، زیرا اقتضای نهادهای بزرگ از نظر تعداد و تاریخ چنین است، اما بزرگ‌ترین مشکل و بحرانی که نیاز به یک موضع‌گیری دارد، چه از سوی عقلای داخل تشکیلات و چه از سوی دوستداران خارج از آن، این است که گروهی از این جماعت در آزمون اخلاقی شکست بخورند. 🔹پیش از این در یادداشت‌هایی گفتم که ماجرای اخیر اخوان بدون شک دیر یا زود به پایان می‌رسد، اما بحران هنوز تمام نشده است، زیرا بحران ابعاد دیگر مهم‌تری از ماجرای جماعت و کسانی که آن را رهبری می‌کنند، دارد؛ ابعادی مهم‌تر از اینکه چه کسی برای این رهبری و این مناصب محق و شایسته است. من دغدغه پیروز و مغلوب در این ماجرا را ندارم، زیرا بحران در اینجا به پیروز اخلاقی و همچنین مغلوب اخلاقی مربوط می‌شود. 🔹دعوا میان دو جناح یا دو گروه از جماعت است، صرف نظر از اندازه هر یک از آنها، و اینکه چه کسی برتری دارد و چه کسی ندارد، زیرا همانطور که گفته‌ام این یک دعوا درون‌سازمانی است که برای بسیاری از مردم اهمیتی ندارد، بلکه آنچه برای توده‌های پیرو جماعت و حامیان آن مهم است، آزمون است؛ آزمونی که نشانه‌های شکست هولناک برخی از کسانی که پرچم اخلاق را تا زمانی که برای آنها موجودیت و موقعیتی سازمانی به همراه داشت، برمی‌افراشتند، و چون اخلاق بر دوش‌شان سنگینی کرد و مانعی برای دستیابی به دستاوردهایشان شد، از «تظاهر» به آنها دست کشیدند، زیرا کسی که (حقیقتا) جامه اخلاق را تن کند، به راحتی نمی‌تواند آن را رها کند، مگر اینکه (تنها) حجابی باشد که خود را بین مردم پنهان کند، اخلاق رفتاری است که از صاحب آن جدا نیست، چه در جنگ و چه در صلح، چه با نزدیکان و چه با غریبه‌ها و چه با دشمن و چه با دوست. 🔹روشن است که اخوان سازمانی است که برای کسانی که به آن ملحق می‌شوند شرایط و مشخصاتی را تعیین می‌کند که اولین آنها «اخلاق پسندیده» است و اخوان از آغاز نمی‌پذیرد کسانی که اخلاقی ناپسند دارند وارد آن شود. در بحران اخیر سطحی از بی‌اخلاقی به نمایش گذاشته شد که می‌توانست پنهان بماند، اما متأسفانه به شکلی بی‌پرده بروز پیدا کرد و باعث شد مردم با نگاهی متفاوت از آنچه پیشتر جماعت و تاریخچه آن را می‌دیدند، به آن بنگرند. 🔹این اقداماتی که هم‌اکنون مردم آشکار و عیان می‌بینند، (همان برخوردهایی است که پیش از این) با مخالفان درون سازمان و یا مخالفان برخی از رهبران آن انجام می‌شد، در اختلافاتی که نمی‌توانست برای خدا باشد، بلکه صرفاً شخصی بود، اما کسانی که درگیر این دعواها بودند با این توجیه که به نفع «دعوت» است، بر آنها سرپوش می‌گذاشتند. اما اکنون دعوا میان دو طرفی شکل گرفته که پیشتر هر دو در یک طرف بودند، و یکی از این دو طرف به گونه‌ای به میدان آمده که هر اخلاق و هر رفتار تشکیلاتی را زیر پا می‌گذارد، خود مردم را از چنین سلوک و رفتاری نهی می‌کرد، اما وقتی دعوا او را به نیستی می‌کشاند و می‌بیند بدون چنین رفتاری دیگر آینده‌ای نخواهد داشت، همه این اعمال بدون قید و شرط اخلاقی حلال می‌گردد. 🔹رفتار این طرف در زیر پا گذاشتن اخلاق در این اختلاف به جایی رسید که یکی از برجسته‌ترین رهبران اخوان در مورد آنها نوشت: «آنها برای رضای خدا به من تجاوز کردند»؛ منظور او رفتاری است که برخی نسبت به او و دیگران انجام می‌دادند، از هتک حرمت و مباح شمردن آبروی آنها و آبروی هر کسی که می‌خواست اینان را از کیک اخوان و به طور خاص رهبری آن محروم کند. اینها رفتاری نیست که زاییده امروز باشد، بلکه این عضو ارشد اخوان و دیگران شهادت می‌دهند که پیشتر نیز با چشمان خود همین رفتار را از اینان می‌دیدند که چگونه برادرانشان را با آنکه علم به بی‌گناهی آنها داشتند، هتک حرمت می‌کردند، اما او تنها به اعتراض خاموش یا پنهانی بسنده می‌کرد، از ترس اینکه مبادا به آبروی او نیز لطمه‌ای بزنند، اما هنگامی که او نیز در پیش روی آنها در معرکه‌ای قرار گرفت، او را نیز هدف تیرهای خود قرار دادند و این همان چیزی است که برای دیگران و دیگران نیز اتفاق افتاده است. 🔹سال‌هاست که به هر عاقلی می‌نویسیم و هشدار می‌دهیم و می‌فرستیم که بزرگ‌ترین مشکل این گروه «تجاوز اخلاقی در نزاع و مباح شمردن هر وسیله‌ای است که به مقصود برساند»، حتی اگر به هزینه خود دعوت و جماعت یا شهدا و یا بازداشت‌شدگان باشد. وقتی آنها اموال را از جوانان مهاجرت‌کرده و خانواده‌های بازداشتی‌ها و شهدا دریغ می‌داشتند، استدلال آنها که آن زمان می‌خواستند با آن همه را بترسانند، این بود که می‌خواهند اموال را از معارضان با جناح مسالمت‌آمیز جماعت دریغ دارند، و این تهمتی بود که هیچ دلیل و پشتوانه‌ای نداشت، بلکه خود دلیلی بود بر سقوط اخلاقی آنها. @dolatedin
⭕️ بحران اخوان و شکست در آزمون اخلاق!! ✍️ عصام تلیمه 🔸 بخش دوم 🔹در زمان دعوای قبلی، کسانی پلت‌فرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایشان را می‌گرداندند که ارتباطات و رفتارهای اخلاقی آنها جای پرسش داشت، از بداخلاقی‌هایی که بروز می‌دادند و آبروهایی که می‌بردند، و افراد بسیاری بودند که مطالب اینها برایشان ارسال می‌شد، از طریق پست‌های فیس‌بوکی یا از طرق دیگر. آنها در این مطالب آبروی مخالفان خود در جماعت را می‌بردند و مشکل فقط در حضور این افراد نبود، بلکه در پذیرش آنها بود. با یک ستیزه‌جویی آشکار، آنها افرادی را که از اخلاق پا فراتر می‌گذاشتند را می‌پذیرفتند، مادامی که این تخطی آنها به دردشان می‌خورد. تا جایی که روزی با یکی از آنها ملاقات کردم و به او گفتم: چرا معاشرت با کسی را می‌پذیرید که به دروغ، تصویر همسر یک از رهبران را جعل کرده و به ناحق به ناموس مردم تعرض می‌کند؟ پس به صراحت به من گفت: شخصیتی است که به مخالفان ما ضربه می‌زند و به ما آسیب نمی‌رساند، چرا جلوی آن را بگیریم؟! 🔹مهم‌ترین چیز در مورد بحران اخیر این است که یک موضوع مهم اخلاقی را روشن کرد و آن «قربانی کردن سرمایه اخلاقی» است، آن هم به خاطر کسب یک سود احتمالی کوچک و موقت، در حالی که ممکن نیست «تخلیه اخلاقی» ارزش چنین سودی را داشته باشد، حتی اگر محقق شود. 🔹من فکر می‌کنم که جماعت باید این پرونده اخلاقی را به طور کامل از همه جوانب بررسی کند، زیرا قابل قبول نیست سازمانی که یکی از مهم‌ترین ملاک‌های ورود به آن «اخلاق» است، یکی از بزرگ‌ترین ابزارهای نبرد در آن «بداخلاقی» و هتک حرمت باشد. این معضل قابل توجه و به یک رفتار سیستماتیک تبدیل شده است، چه برای مردان و چه برای زنان، و این به جایی رسیده که خانمی در صفحه خود که وابسته به یکی از طرف‌ها در بحران اخیر است و اکنون این طرف به توهین و حرمت‌شکنی معروف شده است، مطلبی نوشت که در آن دو شخصیت که یکی سیاسی و دیگری روزنامه‌نگار و رسانه‌ای بود را به «فحشا» متهم می‌کرد. 🔹نمونه‌ها بسیار بیش از آن است که بتوان آنها را به شمار آورد و نقل آنها در نوشته‌های دیگران، این قلم را از نقل آنها معاف می‌کند. همه متوجه این نزول اخلاقی در نزاع شده‌اند و بدترین نکته آن است که به شکلی آشکار و عریان بروز پیدا کرده است. این چیزی است که زنگ خطر را به صدا درآورده و می‌بایست برای التیام این شکاف اخلاقی تلاش کرد. جماعت باید آن‌گونه که در سخنان و ادبیاتش می‌گوید، اخلاقی باشد و ادبیاتش مطابق با واقعیت و عمل باشد، وگرنه مردم فاتحه آن را می‌خوانند. ✍️ ملاحظه: عصام تلیمه (از علمای الازهری اخوان و مدیر دفتر سابق قرضاوی) که خود از منتقدین سرسخت و دیرین رهبران رسمی جماعت بوده است، ظاهرا در این دوگانه، مایل به ابراهیم منیر بوده و طیف محمود حسین را بیشتر لایق سرزنش می‌داند. هرچند شعارهای نائب مرشد را نیز کافی ندانسته و از لزوم حل شدن واقعی چالش‌های اداره جماعت سخن گفته است. @dolatedin
🔻 افتتاح دانشکده‌ای مسیحی در سوریه در بحبوحه ماجرای لغو منصب مفتی
💢 افتتاح دانشکده‌ای مسیحی در سوریه در بحبوحه ماجرای لغو منصب مفتی 🔹رصیف22: دولت چند روز پس از لغو منصب جمهوری، دانشکده الهیاتی مختص به افتتاح کرد که اولین دانشکده الهیات در نوع خود در سوریه به شمار آمده و اختصاص به مطالعه الهیات مسیحی دارد. این موضوع سؤالاتی را در مورد آینده "صحنه مذهبی" در سوریه ایجاد کرده است. 🔹دولت سوریه هیأتی متشکل از منصور عزام وزیر امور ریاست جمهوری و بسام ابراهیم وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی را برای شرکت در مراسم افتتاحیه که در آن پاتریارک انطاکیه و اسقف یوسف العبسی شرکت داشته‌اند، اعزام کرده است. 🔹در جریان افتتاحیه، اسقف العبسی گفت که رئیس جمهور بشار اسد در سال 2019 فرمان تاسیس این دانشکده را داده است. 🔹ایمن عبدالنور، رئیس سازمان مسیحیان سوریه برای صلح، به رصیف 22 گفت: «دانشکده الهیات وابسته به کاتولیک‌های رومی است و نه همه مسیحیان سوریه. به عبارت دیگر، این یک "هدیه" برای پاپ در واتیکان است و هدیه‌ای از سوی اسد به کاتولیک‌های سریانی است که وابسته به پاپ نیز هستند و همچنین پاداشی برای سفر هیئت بلندپایه واتیکان به سوریه در سال 2019 است.» 🔹وی خاطرنشان کرد: «نظام سوریه در استفاده از کارت دینی برای جلب حمایت به ویژه در خارج از کشور خوب عمل می‌کند. اسد نه تنها این رویه را در داخل کشور دنبال کرده، بلکه برای تقویت روابط با غرب از طریق و نیز با پروتستان‌ها در آمریکا با اعطای حق تأسیس پنج کلیسای جدید و همچنین اجازه برگزاری سمینارها و گردهمایی‌ها به هندوها و... تلاش کرده است.» 🔹واتیکان از زمان وقوع انقلاب در سال 2011 برخلاف دولت‌های غربی به رسمیت شناختن نظام سوریه یا حتی سفیر خود در دمشق را پس نگرفته است و در عوض، دیدارهای سطح بالا و تبادل پیام‌های دیپلماتیک را ادامه داده است. 🔹در سال 2013، واتیکان به آرامی ایالات متحده را تحت فشار قرار داد تا از مداخله نظامی دولت باراک اوباما علیه نظام سوریه جلوگیری کند و همچنان مدافع سرسخت آنچه که «راه حل دیپلماتیک» در سوریه می‌خواند، باقی ماند. 🔹خبر تأسیس دانشکده اختصاصی الهیات برای مسیحیان چند روز پس از آن اعلام شد که رئیس جمهور سوریه دستور لغو منصب مفتی جمهوری که همواره یکی از علمای آن را بر عهده داشت، صادر کرد، اقدامی که عبدالنور آن را بخشی از تلاش‌های نظام برای تغییر صحنه مذهبی در سوریه قلمداد کرد. ✍️ ملاحظه: طبق برآوردها، مسیحیان حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، که کلیسای و کلیسای بزرگترین گروه‌های مذهبی مسیحیان را شامل می‌شوند. مسیحیان در سراسر کشور پخش هستند و جمعیت آنها در دمشق، حمص و لاذقیه قابل توجه است. 🔸روستاهای عمدتا مسیحی‌نشین مانند صیدنایا و معلولا و همچنین شهر ساحلی و مسیحی‌نشین صافیتا در اطراف دمشق واقع شده‌اند. مسیحیان از سطح نسبتا بالایی از تسامح مذهبی بهره‌مند هستند. آنها آزادانه به عبادت می‌پردازند و برخی سمت‌های ارشد دولتی را در اختیار دارند. 🔸باور عمومی بر این است که اکثر مسیحیان از شرکت در اعتراضات علیه دولت خودداری کرده‌اند، چرا که بیم دارند بعد از روی کار آمدن یک دولت اسلامگرا امتیازات دینی خود را از دست بدهند. 🔸رسانه های سوری از چهره‌های مذهبی، نظیر ایگناتیوس چهارم (هزیم)، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس یونانی، برای دفاع از مواضع دولت استفاده کرده‌اند. 🔸گزارش شده بشار اسد اندکی بعد از شروع نا آرامی‌ها با رهبران مسیحیان دیدار کرده و به آنها گفته است که آینده‌شان با بودن او در قدرت بیشتر در امان است. رهبران مسیحی در تظاهرات طرفداران حکومت سخنرانی کرده‌اند و ضمن حمایت از مقامات کشور، از سوری‌ها خواسته‌اند راه گفتگو را در پیش بگیرند. @dolatedin
💢رهبران هزاره شیعه حمایت خود را از طالبان اعلام کردند. 🔹عربی21: بیش از 1000 افغان از جامعه اقلیت ، از جمله رهبران آنان، روز پنجشنبه 25 نوامبر با استقبال از پایان "دوره تاریک" دولت‌های قبلی مورد حمایت غرب، حمایت خود را از رژیم جدید ارائه کردند. 🔹اقلیت هزاره ۱۰ درصد کل جمعیت ۳۸ میلیونی را تشکیل می‌دهد. 🔹نمایندگان هزاره برای اولین بار روز پنجشنبه در کابل با مقامات طالبان دیدار کردند تا حمایت خود را از رژیم جدید اعلام کنند. 🔹جعفر مهدوی، از رهبران جامعه هزاره و نماینده سابق مجلس، که این گردهمایی را سازماندهی کرده است، اعلام کرد که حکومت تحت رهبری اشرف غنی "تاریک‌ترین نقطه" در تاریخ افغانستان بود. 🔹وی با بیان اینکه افغانستان مستقل نبود و سفارت‌خانه‌های خارجی تصمیمات دولت را کنترل می‌کردند، افزود: «خدا را شکر که این دوره سیاه پایان یافت.» 🔹وی در ادامه گفت که با به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در اواسط ماه اوت، حاکمان جدید به جنگ، فساد و ناامنی فزاینده پایان دادند. 🔹وی از طالبان خواست تا یک دولت فراگیرتر تشکیل دهند و مدارس را برای دختران بازگشایی کنند و افزود: «امیدواریم در هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد تشکیل یک دولت فراگیر متشکل از نمایندگان همه مردم باشیم.» 🔹حکومت کنونی که توسط طالبان به عنوان یک دولت انتقالی معرفی شده است تقریباً منحصراً از رهبران پشتون تشکیل شده است و هیچ نماینده‌ای از زنان وجود ندارد. 🔹ذبیح الله مجاهد سخنگوی دولت طالبان در این گردهمایی تاکید کرد که بازسازی کشور در اولویت است و در ادامه گفت: «جهاد ما در برابر تهاجم خارجی به پایان رسیده است و اکنون مبارزه برای آبادانی کشور را شروع خواهیم کرد.» 🔹آیت الله واعظ زاده ، یکی از روحانیون برجسته هزاره، خواستار آشتی میان تمامی اقوام کشور شد و گفت ما باید همدیگر را ببخشیم، اگر قرار است این حکومت ادامه پیدا کند باید از حمایت همه مردم برخوردار باشد. ✍🏼 برگزاری این اجتماع را باید در زمینه تشدید حملات گروه تکفیری علیه شیعیان و برهم‌زدن امنیت افغانستان در هفته‌های گذشته بازخوانی کرد. وجود دشمن مشترک را می‌توان زمینه‌ای مناسب برای نزدیکی شیعیان افغانستان و طالبان در جهت مقابله با داعش دانست. 🔸این نزدیکی می‌تواند به حضور دولت‌مردان شیعی در بدنه حکومت جدید افغانستان نیز کمک کند، به ویژه که به تازگی زمزمه‌هایی از سوی طالبان برای بازسازی کابینه شنیده می‌شود. @dolatedin
🔻 دعا در کنیسه برای نظامیان صهیونیست؛ برگی دیگر از عادی‌سازی مراکش
⭕️ دعا در کنیسه برای نظامیان صهیونیست؛ برگی دیگر از مراکش 🔹راشاتودی عربی: کنیسه «تلمود تورات» در رباط پایتخت در رویدادی بی‌سابقه شاهد برپایی نماز با حضور بنی گانتز، وزیر جنگ و نظامیان صهیونیست به منظور دعا کردن برای ارتش رژیم صهیونیستی بود. 🔹اقدامی که روزنامه تایمز آن را یک اتفاق نادر خواند که صدای دعا کردن برای رفاه سربازان اسرائیلی در یک کشور عربی شنیده شود، به ویژه زمانی که خود سربازان اسرائیلی با اصالت مراکشی در آن مراسم دعا حضور داشته باشند. 🔹به نوشته این روزنامه، این دعا هفته گذشته زمانی برگزار شد که بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از کنیسه تلمود تورات در رباط، پایتخت مراکش بازدید کرد. 🔹این روزنامه گفت که بر خلاف امارات و بحرین که روابط خود را با اسرائیل به عنوان بخشی از به اصطلاح «توافق ابراهیم» عادی کرده‌اند، بسیاری از اسرائیلی‌ها اصالتاً مراکشی هستند زیرا بین ۲۵۰ هزار تا نزدیک به یک میلیون صهیونیست ریشه در مراکش دارند. (ترجمه: ایکنا) @dolatedin
🔻 حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین معتوق به کویت بازگشت
⭕️ حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین معتوق به کویت بازگشت 🔹به گزارش خبرگزاری اماراتی ارم نیوز، واعظ شیعی، شیخ که به اتهام جاسوسی برای ایران و پنهانکاری درباره محکومان گروهک عبدلی به ۵ سال زندان محکوم شده بود، پس از دستور عفوی که اخیراً توسط شیخ نواف احمد جابر الصباح، امیر ، صادر شده است، شنبه ۲۷ نوامبر از ایران وارد کویت شد. 🔹فعالان در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی را از لحظه ورود شیخ حسین المعتوق که پس از نزدیک به ۳ سال غیبت از کشور توسط تعدادی از دوستداران در فرودگاه مورد استقبال قرار گرفته بود، منتشر کردند. 🔹دادستانی المعتوق را به اتهام جاسوسی برای ایران و فراری دادن غیرقانونی محکومان پرونده گروهک عبدلی به خارج از کشور، متهم کرده بود. 🔹گروهک موسوم به «عبدلی»، گروهی متشکل از ۲۵ کویتی و یک ایرانی، در اوایل سال 2016 به اتهام جاسوسی برای و لبنان و ارتکاب اعمالی که به امنیت و تمامیت ارضی کشور کویت لطمه می‌زند محکوم شدند. 🔹نواف الاحمد امیر کویت در اوایل ماه جاری با صدور دو حکم عفو تعدادی از شهروندان محکوم در پرونده‌های مختلف را بخشید. دو هفته پیش، وزارت کشور کویت ۲۰ متهم در پرونده «گروهک عبدلی» را که مشمول عفو ویژه بودند، آزاد کرد. @dolatedin
🔻 دیدار رئیس اداره اوقاف صنعا با نمایندگان فرقه اسماعیلیه
⭕️ دیدار رئیس اداره اوقاف صنعا با نمایندگان فرقه اسماعیلیه 🔹علامه ، رئیس اداره کل دولت نجات ملی صنعا با احمد النجار، عمر الهمدانی و احمد الحمله، نمایندگان فرقه دیدار کرد. 🔹هر دو طرف در این نشست بر اهمیت افزایش آگاهی جامعه در مورد مسایل وقف و لزوم مصرف درآمد موقوفه‎ها در مصارف تعیین شده تاکید کردند. 🔹هیئت رئیسه اداره اوقاف صنعا در این دیدار، نقش فقهای مذاهب مختلف در گسترش فرهنگ وقف را مهم دانسته و بر لزوم همگرایی بیشتر برای رسیدن به یک وحدت رویه در مسایل دینی و حتی سیاسی همچون رد تجاوز و محاصره هفت ساله تاکید کردند. 🔹عبدالمجید الحوثی در این دیدار، احیای بناهای مذهبی که در حملات ائتلاف متجاوز به رهبری آمریکا و انگلیس، تخریب یا آسیب‌دیده را فارق از اختلاف‌نظرها ضروری دانست و بیان داشت بناهای مذهبی میراثی است که واقعیت میان مردم یمن از فرقه‌های مختلف را منعکس می‌کند. 🔹نمایندگان جامعه اسماعیلیه در این دیدار از نقش اوقاف در جذب و حمایت از فرقه‌های اسلامی و برخورد مثبت دولت نجات ملی با آن‎ها تشکر و این رویه را گامی اساسی برای ارتقای نقش همگان در خدمت به مردم ، فارق از هر مذهبی دانست. @dolatedin
🔻 اتحاد العلماء: ائتلاف کشورهای عربی با اسرائیل حرام است
💢 اتحاد العلماء: ائتلاف کشورهای عربی با اسرائیل حرام است 🔹تی آر تی عربی: اتحاد علماء المسلمين روز شنبه 27 نوامبر ائتلاف و گام‌های عملی برخی کشورهای عربی با را محکوم کرده و شرعا دانست. 🔹در این بیانیه که با امضای علی دبیرکل اتحادیه منتشر شد، آمده: «اتحادیه تاکید می‌کند که آنچه برخی از کشورها مانند و برای ائتلاف و گام‌های عملی با رژیم غاصب صهیونیستی انجام می‌دهند، اقدامی مذموم و حرام و خیانت به عهد و پیمان و حقوق ملت است.» 🔹 خواستار آن شد که تمام تلاش‌های مادی و معنوی برای آزادسازی تمام سرزمین‌های اشغالی به ویژه الاقصی و قدس شریف انجام شود. 🔹مراکش چند روز پیش در جریان سفر وزیر دفاع اسرائیل به این کشور، دو توافقنامه در زمینه های نظامی با اسرائیل امضا کرد. 🔹اسرائیل همچنین از زمان امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط بین دو طرف در واشنگتن در اواسط سپتامبر 2020، چندین قرارداد با امارات در زمینه‌های مختلف منعقد کرده است. 🔹در سال 2020، چهار کشور عربی امارات، مراکش، و توافق‌نامه‌هایی را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل امضا کردند تا از میان 22 کشور عربی به مصر و اردن بپیوندند. 🔹در روزهای گذشته، احمد الریسونی رئیس مراکشی اتحاد علماء المسلمين نیز با تایید اینکه رابطه رسمی مراکش با دشمن صهیونیستی اکنون کاملاً در «عشق حرام» غوطه‌ور شده است، گفت: «توافقات همه‌جانبه، دیدارهای پی‌درپی و تهاجمات صهیونیستی باقی نمی‌ماند و همگی از بین می‌رود.» 🔹ریسونی از عادی‌سازی مراکش با رژیم صهیونیستی اظهار تعجب کرده و گفت: «آیا مراکش در حالت خفقان و خشکسالی قرار داشت که در همه سطوح (آموزش، امنیت، ارتش، تسلیحات، اطلاعات، اقتصادی، گردشگری و سیاست خارجی) اقدام به توافق کرده است؟! آیا مراکش در آستانه ورشکستگی بود؟ آیا او به کسی نیاز داشت که به او کمک کند و او را نجات دهد؟» 🔹احمد ويحمان، رئیس دیده‌بان مغرب علیه عادی‌سازی نیز به نوبه خود، تقویت مستمر روابط مراکش با رژیم اشغالگر اسرائیل را محکوم و آن را شاهراهی برای ویران کردن کشور دانست. 🔹ویحمان گفت: «آنها می‌گویند که این توافقات را برای دفاع و مقابله با خطر مشترک ایجاد کرده‌ایم. چه خطری غیر از مقاومت فلسطین و ، موجودیت رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند؟ آیا مراکش در حمایت از امنیت اشغالگران با مقاومت فلسطین و لبنان روبرو خواهد شد؟» 🔹وی افزود: «متاسفانه از زمان امضای رسمی توافق‌نامه عادی‌سازی روابط با اسرائیل، ما در بزرگراهی به سمت خرابه‌های مراکش هستیم!» @dolatedin
🔻 الظواهری ناامید.. حمله رهبر القاعده به طالبان پس از پایان ماه عسل
⭕️ الظواهری ناامید.. حمله رهبر القاعده به طالبان پس از پایان ماه عسل 🔹ایلاف: ایمن ، رهبر القاعده، ویدئوی تازه‌ای را با عنوان ""نصيحة الأمة الموحدة بحقيقة الأمم المتحدة" منتشر کرده و مباحثی پیرامون تاریخچه متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر و تاریخچه فعالیت‌های یونسکو مطرح کرده است. 🔹الظواهری در سخنرانی 39 دقیقه‌ای خود به ویژه به سازمان‌های بین‌المللی و همه کسانی که زیر سقف سازمان ملل قرار می‌گیرند حمله می‌کند و آن را «پذیرش حکمیت برای چیزی جز الهی» می‌داند. او نسبت به امضای منشور ملل متحد هشدار داده و آن را جلوگیری از حمایت «مجاهدین» مسلمان در کشورهای مختلف و مغایر با شریعت اسلامی که « را برای آزادی کشورهای مسلمان و مبارزه با کفار کرده» می‌داند. 🔹به نظر می‌رسد که الظواهری از طریق حمله خود به سازمان ملل متحد، قصد دارد تا بدون نام بردن از طالبان، از خواسته‌های اخیر آنها برای کسب کرسی افغانستان در سازمان ملل انتقاد کند. 🔹اما داستان اختلافات بین و در موضوع سازمان ملل امروز متولد نشده است، بلکه ریشه آن از زمانی است که جنبش طالبان برای نخستین بار کنترل کابل را به دست گرفت و القاعده با ، امیر طالبان بیعت کرد. 🔹در سپتامبر 2000، جنبش طالبان یک کمپین دیپلماتیک را با هدف به دست آوردن کرسی افغانستان در سازمان ملل آغاز کرد و جنبش یک هیئت بلندپایه را به نیویورک فرستاد تا طرف‌های مربوطه را در مورد حق آنها برای تصرف این کرسی متقاعد کند. 🔹ایالات متحده آن زمان با این اقدام مخالفت کرد و مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه آمریکا در آن زمان گفت: «ایالات متحده با ایده گرفتن کرسی طالبان در افغانستان مخالفت خواهد کرد» و خاطرنشان کرد که این جنبش همچنان اسامه را پناه داده و با استرداد او مخالف است. 🔹درخواست‌های استرداد اسامه بن لادن از سال 1998 و پس از بمب‌گذاری سفارت‌های آمریکا در نایروبی و دارالسلام توسط القاعده تشدید شد، اما طالبان این درخواست‌ها را احتمالا به دلیل ترس از دشمنی القاعده که ممکن بود به سقوط جنبش بیانجامد، رد کرد. 🔹بر اساس اسناد محرمانه ایالات متحده در ارتباط با مذاکرات ایالات متحده با طالبان در مورد استرداد اسامه بن لادن، متن زیر آمده است: «در نوامبر 1998، وکیل احمد متوکل، وزیر خارجه طالبان و سخنگوی ملا عمر، به سفارت ایالات متحده در اسلام آباد گفت که اخراج اسامه بن لادن ممکن است منجر به سقوط طالبان شود.» @dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
💢رهبران هزاره شیعه حمایت خود را از طالبان اعلام کردند. 🔹عربی21: بیش از 1000 افغان از جامعه اقلیت #ش
🔻 طالبان «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» ایجاد کرد؛ وعده تشکیل حکومت فراگیر در یک الی یک‌ماه و نیم آینده
⭕️ طالبان «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» ایجاد کرد؛ وعده تشکیل حکومت فراگیر در یک الی یک‌ماه و نیم آینده 🔹ایندیپندنت: قاری حافظ ذاکرالله، از مقامات ، گفت نهادی با عنوان «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» به دستور رهبران طالبان ایجاد شده است و در مورد جایگاه سیاسی و حقوق شهروندی در تصمیم می‌گیرد. 🔹قاری حافظ ذاکرالله، در گفت‌وگو با خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت که کار روی ایجاد کمیسیون بررسی حقوق شیعیان نهایی شده است و به‌زودی، ساختار و فعالیت‌های این نهاد توسط رهبران طالبان به گونه رسمی اعلام می‌شود. به گفته قاری حافظ ذاکرالله، او به عنوان رئیس این کمیسیون تعیین شده است و کمیسیون مذکور موظف است در مورد جایگاه شیعیان در ساختار دولت طالبان و حقوق قانونی آنان، فعالیت کند. 🔹ذاکرالله گفت: «از یک ماه پیش بدین‌سو، گفت‌وگوهایی را با متنفذان و نمایندگان شیعیان افغانستان آغاز کردیم و تلاش کردیم همه آنان با امارت اسلامی بیعت کنند و سپس در مورد جایگاه آنان در دولت تصمیم بگیریم.» 🔹در همین حال، سران حزب حرکت اسلامی که در روزهای اخیر، به نمایندگی از شیعیان افغانستان با مقامات طالبان ملاقات می‌کنند، نسبت به تشکیل کمیسیون بررسی حقوق شیعیان توسط طالبان، ابراز امیدواری کرده‌اند. 🔹سید الیاس جاوید، رئیس کمیسیون سیاسی حزب حرکت اسلامی افغانستان، یکشنبه هفتم آذر، با نشر تصاویری از ملاقات هیئتی از «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» با اعضای آن حزب، تایید کرد که قاری حافظ ذاکرالله از سوی مقامات طالبان به عنوان رئیس آن کمیسیون تعیین شده و گفت‌وگوهایی را با نمایندگان شیعیان آغاز کرده است. 🔹الیاس جاوید به نقل از قاری حافظ ذاکرالله در جریان ملاقات او با رهبر و اعضای حزب حرکت اسلامی افغانستان، نوشته است: «حکومت فعلی طالبان، موقت و گذرا است و تا یک الی یک‌ماه و نیم، حکومتی تشکیل خواهد شد که تمام اقوام، شخصیت‌ها، متخصصان و افراد متعهد، به شمول اهل تشیع، در تمام رده‌ها در آن حضور داشته باشند.» 🔹قاری حافظ ذاکرالله در آن ملاقات گفته است که به منظور تشکیل حکومتی همه‌شمول، مذاکرات با بزرگان اهل تشیع افغانستان جریان دارد. @dolatedin
🔻 واکنش‌ها به تعرض رئیس رژیم صهیونیستی علیه مسجد ابراهیمی
⭕️ واکنش‌ها به تعرض رئیس رژیم صهیونیستی علیه مسجد ابراهیمی 🔹روسیا الیوم: نخست وزیر ادعاهای رئیس را درمورد "حق تاریخی یهودیان" در شهر در کرانه باختری رد کرد. محمد آشتیه، نخست وزیر فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد، اظهارات اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی تلاشی برای تحمیل حقایق دروغین در شهر عربی اسلامی، مقدمه‌چینی برای یهودی‌سازی این شهر و گسترش کنترل بر آن و قرار دادن ساکنان اصلی آن در برابر نظام آپارتاید است که آثارش در خیابان‌ها و معابر شهرک قدیم که در معرض پاکسازی قومی و تبعیض نژادی است، نمایان است. 🔹آشتیه از سازمان ملل و یونسکو که را جزو میراث جهانی قرار داده، خواست برای توقف نقض‌ها علیه مقدسات اسلامی و مسیحی، به خصوص علیه مسجدالاقصی و مسجد ابراهیمی اقدام کنند. 🔹همچنین جنبش خواستار باز گذاشتن "دست مقاومت" در کرانه باختری برای رویارویی با تجاوزهای رژیم صهیونیستی شد که آخرین آن یورش هرتزوگ به مسجد ابراهیمی است. 🔹از سوی دیگر، هم نسبت به عواقب و پیامدهای تعرض اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی به مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل هشدار داد. 🔹طارق عزالدین سخنگوی این جنبش این اقدام را خصمانه خواند و خاطرنشان کرد که انتفاضه الأقصی در واکنش به یورش «شارون» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به مسجدالأقصی در سپتامبر 2000 میلادی شکل گرفت. 🔹 نیز ضمن محکوم کردن اقدام هرتزوگ، آن را در راستای تقسیم زمانی و مکانی مسجد ابراهیمی و یهودی‌سازی آن دانست و بر ضرورت اعلام مخالفت جهانیان با جنایات صهیونیست‌ها علیه مقدسات اسلامی و مسیحی فلسطین از جمله تعرض به مسجد ابراهیمی تأکید کرد. 🔹رئیس رژیم صهیونیستی روز یکشنبه تحت حراست شدید نیروهای ارتش این رژیم جهت برگزاری عید به مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل در کرانه باختری وارد شد. این در حالی است که طبق اعلام رسانه‌های فلسطینی نیروهای رژیم صهیونیستی از ورود نمازگزاران فلسطین از ورود به این مسجد جلوگیری کردند. @dolatedin
⭕️ پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، روز گذشته به مناسبت آغاز فصل ظهور در توییتی نوشت: 🔹«زندگی ما زمانی زیبا می‌شود که منتظر یک عزیز یا شخص مهم باشیم. باشد که این #ظهور به ما کمک کند امیدمان را به این یقین تبدیل کنیم که کسی که #انتظار او را می‌کشیم ما را دوست دارد و هرگز ما را رها نخواهد کرد.» ✍️ جشن یا فصل ظهور، دوره‌ای چهار هفته‌ای است که در بسیاری از کلیساهای غرب، برای کسب آمادگی روحانی برای عید میلاد مسیح و حتی ظهور مسیح انجام می‌شود. فصل ظهور از چهارمین یکشنبه قبل از کریسمس (همیشه بین 27 نوامبر و 3 دسامبر) آغاز می‌شود و در شب کریسمس در 24 دسامبر به پایان می‌رسد. @dolatedin
🔻 شماره آبان‌ماه 1400 ماهنامه رصدی «دین و بین‌الملل» منتشر شد
دين_و_بين‌الملل_-_آبان‌ماه_ (1).pdf
4.5M
📣شماره آبان‌ماه 1400 ماهنامه رصدی «دین و بین‌الملل» منتشر شد. 🔹 این ماهنامه که از سوی «مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه» و با تلاش «میز نهادهای اندیشکده #مرصاد» گرد آمده است، در پی آن است که شکاف عمیق میان فضای رسانه‌ای فارسی با حوزه مطالعات «#نهاد_دین» را اندکی پر کرده و با بازتاب اخبار و تحلیل‌های روزآمد از منابع دست اول عربی و انگلیسی، دغدغه‌مندان این عرصه را از پویایی‌های نهادهای گوناگون دینی، به ويژه در گستره جهان اسلام، آگاه سازد. #دین_و_بین‌الملل #ماهنامه ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💠 آیا سازمان اخوان‌المسلمین به پایان عمر خود رسیده؟ عصام تلیمه ✂️برش‌هایی از متن: 🔹مشکلات و معضلات در ساختار اخوان‌المسلمین تنها از دوران حکمرانی آن در زمان انقلاب سال 2011 و یا از مرحله کودتا علیه آن در سال 2013 آغاز نشدند. این مشکلات و معضلات از سال‌ها پیش از ظهور و بروز انقلاب و کودتا، در ساختار اخوان وجود داشتند و بر روی هم انباشته شدند. در واقع، اخوان‌المسلمین با یک ناکارآمدی مزمن در عرصه فعالیت‌های سازمانیِ یکپارچه و نظام‌مند چه در داخل و چه در خارج از مصر مواجه بوده است. افزون بر این، اعضاء و رهبران اخوان همواره حفظ جایگاه و موقعیت خود را به کار و فعالیت مخلصانه ترجیح داده‌اند. رهبران اخوان، بحث و تبادل نظر و نیز شفافیت را قربانیِ نهادینه کردن اطاعت و پیرویِ بی چون و چرایِ اعضاء از رهبران، کردند. تمامی این عوامل دست به دست هم دادند تا اخوان‌‌المسلمین پس از کودتای ماه ژوئیه دیگر استراتژی روشنی برای برخاستن و ازسرگیری فعالیت‌های خود نداشته باشد. 🔹حال و روز کنونی سازمان اخوان‌المسلمین به گونه‌ای نیست که بتوانیم خیزش مجدد آن را متصور باشیم. تنها چیزی که مشاهده می‌کنیم نشانه‌ها و شواهد زوال و نابودی است؛ مگر اینکه خداوند تقدیر دیگری را برای اخوانی‌ها رقم بزند و رهبران آن بتوانند یک بار دیگر از لحاظ فکری، سیاسی، اداری، تبلیغی و … از جای خود برخیزند. ممکن است افکار اخوان‌المسلمین به عنوان یک مکتب در عصر نوین باقی بمانند، اما متأسفانه باید بگوییم که هیچ علامت و نشانه‌ای برای بقای خودِ این سازمان به چشم نمی‌خورد. بدون شک، دچار شدن سازمان اخوان‌المسلمین به چنین سرنوشتی نشأت‌گرفته از یک قصور داخلی در صفوف خودِ سازمان بوده است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba_ir
🔻 مشکل کثرت: واسازی «تصوف» و «طالبان»
⭕️ مشکل کثرت: واسازی «تصوف» و «طالبان» ✍️ نویسنده: آنیکا اشمدینگ 📓 ناشر: «مرکز برکلی دانشگاه جورج تاون برای دین، صلح و امور جهانی»، در مجموعه مقالات «اسلام، سیاست و آینده افغانستان» 📅 تاریخ انتشار: ۳ نوامبر ۲۰۲۱ 🔹رویارویی بین مقامات و جوامع صوفی در دهه ۱۹۹۰ می‌تواند بینش‌هایی را در مورد برخی از مذاکرات پیچیده آینده ارائه دهد. 🔹جوامع صوفی در طیفی مورد مناقشه -از گروه‌های مختلف- وجود دارند، از فقیر تا ثروتمند، از عمل‌گرا تا عالم، از بی‌تفاوت -نسبت به دولت- تا مخالف یا همسو با دولت. همانطور که جایگاه اجتماعی آنها متفاوت است، تجربه آنها در رژیم سابق طالبان نیز متفاوت است. 🔹پیشینه تحصیلی و اجتماعی نسل اول طالبان (در مقایسه با نسل‌های بعدی که عمیق‌تر در رویکردهای سلفی غوطه‌ور بودند) به واسطه چهارچوب آموزشی و سنت‌های روستایی آنها تحت تأثیر بود. 🔹این زمینه‌های اجتماعی-فرهنگی، با گشایشی خاص نسبت به عبادات صوفیانه، در تضاد با منش مبارزان و عالمان غیر بومی طالبان بود که عمدتاً و وهابی‌هایی بودند که در طول دوره در دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ به آمدند. 🔹از اکثر صوفی‌ها نقل شده است که مجالس و مراقبه همچنان در دولت نخست طالبان برگزار می‌شد، در حالی که دولت طالبان نگران نحوه برگزاری این مراسم بود و اینکه آیا با همراه است یا خیر. 👈 متن کامل را در اینجا دنبال کنید. @dolatedin