فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ معلمان و دانشآموزان در هند مجبور به برداشتن حجاب شدند
🔹وایر: با بازگشایی #مدارس #کارناتاکا، از کارکنان، معلمان و دانشآموزان خواسته شد تا پیش از ورود #حجاب خود را بردارند.
🔹همزمان با بازگشایی کالجها در کارناتاکا در روز دوشنبه، 14 فوریه، توییتهایی از سراسر ایالت منتشر شد که نشان میدهد دانشآموزان و معلمان ظاهرا مجبور به برداشتن حجاب خود شدهاند.
🔹چندین نفر در توییتر به تحقیر علنی دختران و زنان مسلمانی که مجبور به درآوردن لباس و پوشش خود در خیابان شدند، اشاره کرده و برخی دیگر یادآور شدند که بخشی از دانش آموزان در کلاسها غایب هستند.
🔹همه موسسات آموزشی در کارناتاکا از چهارشنبه گذشته، 9 فوریه، پس از تصمیم کالجهای پیشدانشگاهی مبنی بر ممنوعیت ورود دانشآموزان دختر با حجاب به کلاسهای درس که منجر به اعتراضها و درگیریها در سراسر ایالت و سپس در مناطق دیگر #هند شد، تعطیل شده بودند.
🔹پنجشنبه گذشته، دادگاه عالی کارناتاکا در دستور موقت خود و تا پیش از رسیدگی به تمام دادخواستهای مربوطه، با اجازه بازگشایی مدارس، تمام دانشآموزان را از پوشیدن حجاب و هرگونه نماد مذهبی در کلاسهای درس منع کرد.
@dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چامسکی: اسلامهراسی کشندهترین شکل را در هند به خود گرفته است
🔹پروفسور «نوام چامسکی»، زبانشناس، محقق مشهور و منتقد سیاستهای آمریکا گفت که #اسلامهراسی کشندهترین شکل را در #هند به خود گرفته است و حدود 250 میلیون مسلمان هندی را به اقلیت تحت تعقیب و مورد آزار و اذیت تبدیل کرده است.
🔹این محقق مشهور در یک پیام ویدئویی به وبیناری که توسط شورای مسلمانان هندی ـ آمریکایی برگزار شده بود با انتقاد از عملکرد دولت هند در قبال #مسلمانان اعلام کرد که در حالیکه آسیبشناسی اسلامهراسی در سراسر غرب در حال رشد است، کشندهترین شکل خود را در هند به خود میگیرد.
🔹چامسکی همچنین گفت که رژیم ملیگرای راستگرای #هندو نارندرا مودی، به شدت جنایت را در کشمیر تحت اشغال هند تشدید کرده است.
وی با بیان اینکه جنایات #کشمیر سابقه طولانی دارد، افزود: این کشور اکنون یک سرزمین اشغال شده بوده و کنترل نظامی آن از جهاتی شبیه #فلسطین اشغالی است.
🔹به غیر از چامسکی، چند دانشگاهی و فعال دیگر در این وبینار با موضوع «تشدید سخنان نفرتانگیز و خشونت در هند» شرکت کردند.
@dolatedin
⭕️ «امام على(ع) و مسیحیان»
✍️ ژوزف الهاشم؛ نویسنده و ادیب مسیحی و وزیر اسبق لبنان
🔹در شگفتم از اینکه مدام سؤالات پیش پا افتاده و پوچ از من پرسیده میشود که به چه دلیل در مناسبتهای مختلف به سخنان امام علی بن ابی طالب استدلال و احتجاج میکنم.
🔹برخی مرا سرزنش میکنند و این رویکرد را نوعی «حماقت» قلمداد کرده و مرا به مبالغه و بزرگ نمایی در سوگیری مذهبی متهم میکنند.
🔹در پاسخ به این جماعت کج اندیش میگویم: اگر از توانایی فهم درست برخوردار بودند و اندکی در نهج، سیره و راه امام تأملی کرده تا برخی ویژگیهای شخصیتی و کارنامه مباهات آفرین ایشان از جمله حکومت داری موفق، حکمت، برقراری عدالت، گذشت، خوی نیکو، زهد، بردباری، مهربانی، علم و تقوا، بعلاوه حقیقت اصلاحات سیاسی و اجتماعی وی را دریابند؛ آنان نیز همانند من «احمق» میشدند! یا همانند بسیاری از چهرههای مسیحی که بسان ستارگان درخشانی بر تارک نویسندگی و ادبیات خوش درخشیدند، «احمق» میشدند؛ چهرههای اهل قلمی همچون: جبران خلیل جبران، مخائیل نعیمه، امین الریحانی، جرجی زیدان، امین نخله، بولس سلامه، سعید عقـل، فؤاد إفرام البستانی، ادمون رزق، و همچنین شماری از پیشگامان نواندیش عرصه حماسه سرایی و ادبیات از جمله: سلیمان كتانی، نصری سلهب، جرج جرداق، جرج شكور، میشل كعدی، جرج زكی الحاج و زنجیرهای طولانی از چهرههای ماندگار.
🔹در یکی از سخنرانیهایم درباره امام علی، برخی از احادیث، روایات و علویات(قصاید در مدح امام علی(ع)) را ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﭘﺎﻳﻪ ﻭ ﺍﺳﺎﺱ ﻏﺮﻳﺰی گردآوری و بیان کردم، که ناگه این علویات، سخنان حضرت مسیح و موعظههای او را یادآوری کرد. در روایتی نیز آمده است، پیامبر به امام علیّ علیه السلام فرمود: «إنَّ فیكَ مثلاً من عیسى، أحبَّـهُ قـومٌ حتى هلكوا فی حبِّـهِ وأبغضَـهُ قـومٌ حتى هلكوا فی بغضهِ»(١)... (اى على، تو در یک مورد همانند عیسى بن مریم خواهى شد: عدهاى دوستدار او شدند و در این دوستى چندان زیادهروى كردند كه تباه شدند و گروهى با او دشمنى كردند و در این دشمنى، راه افراط پیمودند و در نتیجه تباه گشتند).
🔹مشکل اساسی جاهلان و فرقهگرایان، و همچنین دلیل اصلی حماقت روشنفکران و اکثر سیاستمداران ما این است که تاریخ را رها میکنند، تاریخ نیز آنها را از تمدن بیرون میراند. دیگر دلیل در این مسئله نهفته است که میان این افراد و فرهنگ و دانش و کتاب(خواندن) بیگانگی و دشمنی وجود دارد، چرا که آنان مطالعه نمیکنند و اگر مطالعه کنند حقیقت آنچه را که خواندهاند درک نمیکنند.
🔹ابن سینا کتاب مابعدالطبیعه ارسطو را چهل بار خوانده و درک نکرده است، اما پس از آنکه شرح فارابی بر این کتاب را خواند، آن را درک کرد، در نتیجه بسیار شادمان گشت و به خیابان رفته و به مردم صدقه داد.
🔹ما اکنون در روزگاری قرار داریم که جامعه بشری گرفتار بیرحمانهترین مصیبتها و بربریت است و ارزشهای انسانی در اعماق ناخودآگاه فرو رفته و متلاشی میشود.. اکنون نفرت، کینه و جنگ، گفتوگو با زبان آهن و آتش، بی عدالتی و خشونت، ظلم و فساد، کفر، تعصب و فتنه بر جهان سایه افکنده؛ فتنهای که از قتل شدیدتر است.
🔹در این زمانه، بشریت رنج دیده، بیش از همه چیز به الهام بخشی و نقش آفرینی اندیشمندان صالح و مصلح و به روشنگرانی از پیروان همه ادیان آسمانی نیازمند است.
🔹آنانی که علاقهمندی ما به امام علی به مذاقشان خوش نمیآید، چرا سیره ایشان را مطالعه نمیکنند؟ چرا حاکمان، مقامات و سیاستمداران نامه امام به مالک اشتر، استاندار مصر، که شگفتانگیزترین فرمان درباره حکومتداری و یک آیین برای حکمرانی است را نمیخوانند؟
🔹چرا قاضیان، نامه حضرت به قاضی خود، یعنی «شریح بن حارث» را نمیخوانند؟
آیا نظامیان نامه امام به فرماندهان ارتش خود درباره رعایت اصول انسانی در استفاده از شمشیر را میخوانند؟!
🔹آیا والدین، فرزندان و آموزگاران وصیت امام به حسن و حسین را میخوانند؟
🔹آیا ثروتمندان و شکمپرستان وصیت امام درباره کمک به طبقه فقیر، بینوایان، تهیدستان و نیازمندان را میخوانند؟
🔹آیا روحانیون؛ سفیران خدا بر روی زمین، سیره امام علی را میخوانند تا در دام کینه و تعصب گرفتار نشوند؟
🔹بخوانید.. شاید همانند ما «احمق» شوید، که جهل و دوری از عقلانیت دلیل اصلی تمام گرفتاریهای انسان و همچنین فروپاشی کشورها است.
(ایکنا به نقل از الجمهوریة)
@dolatedin
⭕️ نشستی برای هجوم به ایران؛ آل الشیخ: مقابله با صدور انقلاب خمینی واجب شرعی است
🔹همزمان با تلاش عراق برای برگزاری دور جدیدی از گفتوگوهای ریاض با تهران، وزیر «#الشؤون_الإسلامیة» دولت #عربستان سعودی در سخنانی در #مصر، #ایران را آماج اتهام و حمله قرار داد.
🔹«عبداللطیف بن عبدالعزیز آل الشیخ» وزیر امور اسلامی عربستان سعودی شنبه ۲۳ بهمن در سخنانی در مصر، از صدور انقلاب اسلامی به دست گروههای همسو با ایران در منطقه ابراز نگرانی شدید کرد.
🔹به نوشته وبگاه روزنامه الیوم السابع، آل الشیخ در مراسم افتتاحیه سیزدهمین شورای اجرایی وزرای #اوقاف و #امور_اسلامی جهان اسلام در قاهره که با حضور عبدالفتاح السیسی برپا شد، گفت: «شبهنظامیان مورد حمایت ایران به دنبال صدور انقلاب خمینی به برخی کشورها هستند و لازم است تا با این مسأله مقابله شود».
🔹رئیس سابق هیأت #امر_به_معروف و نهی از منکر عربستان، بدون ابراز نگرانی از عادیسازی کشورهایی مثل امارات با رژیم صهیونیستی، افزود: «در خصوص آنچه در برخی کشورهای عربی رخ میدهد، مانند یمن که شبهنظامیان همسو با ایران هویت آن را دزدیدهاند، لازم است تا مقامات کشورهای اسلامی و عربی همچون کاری که در این گونه نشستها صورت میگیرد، با آن مقابله کنند».
🔹این مقام سعودی همچنین مدعی شد: «واجب شرعی است که با سخنانی ارشادی و تبلیغی مقابل این گروههای تندرو ایستادگی کرد. تاریخ شاهد ماست و ما باید با گروهها و سازمانهای تندرویی که از سیاست برای رسیدن به اهداف مخرب خود استفاده میکنند مقابله کنیم.»
🔹آل الشیخ با اشاره غیر مستقیم به سرکوب شدن اخوانالمسلمین در مصر، خطاب به عبدالفتاح السیسی گفت: «رئیسجمهور السیسی مجاهد بزرگی است که مصر را از فاجعهای که میرفت در آن گرفتار شود، نجات داد و به فضل خدا و مردانی که زندگیشان را برای مصر فدا کردند، نبرد آگاهیبخش جامعه را آغاز کرد».
🔹وزیر امور اسلامی سعودی در ادامه شاه و ولیعهد سعودی را نمونه «#اعتدالگرایی» و #همزیستی معرفی کرد. او در ادامه به زندانی شدن دهها روحانی دینی و تلاش ریاض برای اسلامزدایی از جامعه عربستان اشارهای نکرد.
🔹#عبداللطیف_آل_الشیخ در شرایطی از نفوذ انقلاب اسلامی ایران ابراز نگرانی شدید کرده و مقابله با آن را «واجب شرعی» مینامد که تاکنون در قبال نفوذ رژیم صهیونیستی در کشورهای اسلامی و عربی واکنشی نداشته است، بلکه در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ ویدئویی از «عبداللطیف آل الشیخ» وزیر اوقاف سعودی در شبکههای اجتماعی منتشر شده که او در آن، هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از حضور مسلمانان #فلسطین اشغالی در عربستان برای ادای مناسک #حج را رد کرده و مدعی شد: «اسراییلیها هرگز مانع حضور مسلمانان برای ادای مناسک حج نشدهاند، بلکه این #قطر است که حج را سیاسی کرده و مانع ورود شهروندانش به عربستان میشود.» پس از آن وزارت خارجه #رژیم_صهیونیستی نیز در صفحه توئیتر خود از این اظهارات وزیر اوقاف سعودی تمجید کرد.
🔸این سخنان تند وزیر سعودی بیپاسخ نماند و دوشنبه ۲۵ بهمن سعید خطیبزاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اتهامات بیاساس وزیر امور اسلامی عربستان سعودی گفت: «این اظهارات خیلی بیارزش هستند و از این اظهارات مهندسیشده و با اهداف خاص کم نشنیدیم.
🔸این اظهارات بسیار مشمئزکننده است و حاکی از آن است که برخی در عربستان همچنان بر طبل نادانی میکوبند و سعی میکنند از فضاهای بینالمللی و جمعهای مسلمانان استفاده و عقدهگشایی کنند.
🔸همه میدانند ایدئولوژی #تکفیری چه نقشی داشته است. عمیقاً و قویاً توصیه میکنم مقاماتی مثل ایشان قبل از اینکه صحبت کنند تاریخ ایران سرافراز را بخوانند و متوجه شوند که ایدئولوژی آنها تا چه حد برای منطقه و جهان خسارت داشته است.»
🔸گفتنی است سیزدهمین شورای اجرایی وزرای اوقاف و امور اسلامی جهان اسلام در قاهره دوشنبه ۲۵ بهمنماه به کار خود پایان داد و در بیانیه اختتامیه خود، وزرا ضمن محکوم کردن «حملات حوثیها به عربستان و امارات»، بر «ضرورت مقابله با این اقدامات تروریستی و مداخله ایران در کشورهای عربی و اسلامی به هر وسیله ممکن» تاکید کردند.
@dolatedin
💢 چرا اسلامگرایان ترکیه به واعظ مشهور سوری پشت کردند؟
✍🏼فهیم تاستکین
📌بخش اول
🔹المانیتور: مقامات #ترکیه و اسلامگرایان که زمانی از #جودت_سعید، محقق اسلامی سوری با تحسین فراوان استقبال کردند، به وضوح در مراسم تشییع جنازه این عالم مشهور غایب بودند.
🔹جودت سعید، محقق برجسته اسلامی، که با رد هرگونه خشونت و دفاع از اعتراضات غیرخشونتآمیز علیه دولت سوریه، لقب "گاندی عرب" را برای او به ارمغان آورد، در سن 91 سالگی در استانبول، جایی که برای فرار از جنگ پناه گرفته بود، درگذشت.
🔹سعید یکی از امضاکنندگان به اصطلاح اعلامیه دمشق بود، بیانیه مشترکی که بخشهای بزرگی از جامعه سوریه از جمله کردها، اعضای #اخوان المسلمین #سوریه و دیگر رهبران مخالف سوریه که خواستار انتقال صلحآمیز و روند اصلاحات در سوریه شدند، پذیرفته بودند.
🔹این واعظ در سال 2012 پس از کشته شدن برادرش در درگیریهای مسلحانه بین نیروهای دولتی سوریه و گروه اسلامگرای افراطی #جبهة_النصره در استان قنیطره در جنوب سوریه به ترکیه نقل مکان کرد.
🔹سعید اگرچه به عنوان گاندی عرب شناخته میشد، از قوم #چرکس بود که در روستایی در قنیطره در بلندیهای جولان به دنیا آمد. (چـَرکَس نام قومی قفقازی همریشه با گرجیهاست که در جمهوری آدیغه روسیه و ترکیه ساکن هستند)
🔹با الهام از مطالعات #مالک_بن_نبی، روشنفکر معاصر الجزایری، دیدگاه سعید از اسلام، ترکیبی از آرمانهای بشریت از جمله صلحطلبی، حقوق بشر، ارزشهای دموکراتیک و سنتهای چرکسی بود.
🔹او تجربه دموکراسی ترکیه را به عنوان الگویی برای کشورهای عمدتا مسلمان معرفی میکرد و تلاش این کشور را برای پیوستن به اتحادیه اروپا که اکنون متوقف شده است، میستود و خواستار تفسیر مجدد اسلام بود.
🔹با این حال، مخالفت سرسختانه او طی 60 سال اخیر با انواع خشونتها، هرگز توسط اسلامگرایان و مردم چرکس درک نشد. او در سخنرانیها و مصاحبههای متعدد خود قاطعانه از نبود تلاش کافی در جهان اسلام برای توسعه ایدههایی با اولویت خشونتپرهیزی، #نافرمانی_مدنی و #دموکراسی ابراز تاسف میکرد.
🔹او در جریان تظاهرات #مسالمتآمیز در سوریه در سال 2011 فعال بود، قبل از اینکه این گرداب به یک جنگ داخلی خونین تبدیل شود. وی در آن زمان در یک گردهمایی در منطقه حوران در جنوب سوریه به فعالان سوری هشدار داد که تحت هیچ شرایطی دست به سلاح نزنند. او با حفظ موقعیت خود در طول جنگ داخلی، از کسانی که اسلحه به دست گرفتند به شدت انتقاد کرد.
🔹با این حال، مخالفت مداوم سعید با همه اشکال خشونت، با انتظارات گروههای اسلامی از واعظی که چندین بار توسط مقامات سوریه به دلیل عقاید مخالف خود زندانی شد، مطابقت نداشت. اسلامگرایانی که معتقدند مبارزه مسلحانه تنها گزینه دفاع از خود است، به سرعت گوشهای خود را به روی او بستند.
🔹پس از استقرار او در ترکیه، گروههای اسلامگرای ترکیه و رسانههای طرفدار دولت تلاش کردند تا او را بهعنوان یک محقق که از وحشیگری بشار اسد، رئیسجمهور سوریه فرار کرده است، در تلاش برای حمایت از سیاستهای دولت ترکیه در سوریه معرفی کنند.
🔹سعید که چندین کتابش به ترکی ترجمه شده است، برای اولین بار در ترکیه با استقبال زیادی مواجه شد و در بیش از 100 کنفرانس در شهرهای مختلف کشور سخنرانی کرد.
🔹یک منبع نزدیک به سعید به المانیتور گفت که این تحسین به تدریج به اجتناب تبدیل شد، زیرا موضع قاطع او در زمینه #خشونت، با انتظارات میزبانان او مطابقت نداشت و علایق به واعظ به تدریج کمرنگ و او به انزوا کشیده شد. هایرتین کارامان، محقق و ستوننویس ترک نزدیک به دولت، بدون ذکر نام سعید، تا آنجا پیش رفت که او را به "بازی در دستان ظالم" متهم کرد.
👇 ادامه دارد...
@dolatedin
💢 چرا اسلامگرایان ترکیه به واعظ مشهور سوری پشت کردند؟
✍🏼 فهیم تاستکین
📌 بخش دوم
🔹در مصاحبههای مطبوعاتی، جودت سعید اغلب با سؤالاتی در مورد اینکه آیا طرفدار رژیم سوریه است یا مخالفان، به چالش کشیده میشد. پاسخ وی به عنوان یک مخالف که چندین بار توسط دولت اسد زندانی شد، این بود که هم با تاکتیکهای دولت اسد و هم شورشیان مخالف وی برای استفاده ابزاری از خشونت و مبارزه مسلحانه مخالف است و تاکید کرد که به سختی میتوان با اسلحه به صلح و دموکراسی دست یافت.
🔹وی گفت: «شورشیان برای مبارزه با [دولت اسد] به سلاح متوسل میشوند. از اول نباید اسلحه به دست میگرفتند. آنها باید به سمت کسانی که به آنها شلیک کردند گل رز پرتاب میکردند. این همان کاری است که اگر جای آنها بودم، حتی اگر همسر و فرزندانم توسط آنها کشته میشدند، انجام میدادم.» وی پس از اینکه مصاحبهکننده با او با این استدلال که مردم سوریه چارهای جز به دست گرفتن سلاح ندارند، با او مواجه شد، افزود: «شما ترکها چیزی جز سلاح نمیدانید.»
🔹احمد داوود اوغلو، نخست وزیر سابق و رهبر حزب آینده، یکی از معدود رهبران سیاسی بود که همراه با فرماندار استانبول و شهردار اوسکودار در مراسم تشییع جنازه سعید در 31 ژانویه شرکت کرد و حزب عدالت و توسعه (AKP) و محافل روشنفکر اسلامی که در ابتدا با آغوش باز از او استقبال کردند، به وضوح در مراسم تشییع جنازه سعید غایب بودند.
🔹در همین حال، واکنش دولت ترکیه به مرگ وی تنها به پیامهای فواد اوکتای، معاون رئیسجمهور ترکیه و ابراهیم کالین، سخنگوی ریاستجمهوری، در توییتر محدود شد.
🔹در طول مقدمات تشییع جنازه وی، برخی از بوروکراتهای آنکارا ایده دفن او را در مقبرهای در محوطه مسجد فاتح استانبول، جایی که همکلاسیهای سعید در الازهر در آن مدفون هستند، مطرح کردند و درخواستها برای صدور مجوز لازم به ریاست جمهوری ترکیه ارسال شد، که به گفته آشنایان نزدیک وی، آن درخواستها بیپاسخ ماند.
🔹این حادثه به طور گسترده به عنوان بازتاب ناامیدی از سعید در میان صفوف حزب عدالت و توسعه تلقی میشود. حتی دوستان نزدیکش، از جمله همکلاسیهای الازهر وی، تا زمانی که او زنده بود از ملاقات با او خودداری کردند. تنها مقام حزب عدالت و توسعه که او را در خانهاش ملاقات کرد، #محمت_گورمز، رئیس پیشین #سازمان_دیانت ترکیه بود.
🔹این بهایی بود که سعید برای موضع تسلیم ناپذیرش پرداخت. او در حلقه نزدیک خود به عنوان مردی با وقار شناخته میشد که زندگی کاملاً ساده و متواضعی داشت. او با اجتناب از پذیرش هرگونه هدیه ارزشمند از سوی مقامات ترکیه یا سایر افراد بانفوذ، از هر گونه پیشنهادی برای کمک به او برای داشتن زندگی راحتتر خودداری کرد. زندگیای که او در استانبول برای خود ساخت، با زندگی سادهاش در قنیطره که با دو گاو، چند کندوی زنبور عسل و یک دوچرخه زنگزده روزگار میگذراند، تفاوتی نداشت.
🔹سعید به عنوان تنها عالم دینی چرکسی مشهور در سطح جهان، جایگاه ویژهای در میان جامعه چرکس داشت. با این حال، در برابر نالههای جامعه، او ترجیح داد که در مورد مشکلات چرکسها مانند همسانسازی قومی و فرهنگی، محتاط بماند و از موعظه خاص برای جامعه چرکس خودداری کند.
🔹در همین حال، او در طول زندگی خود همواره از سنتها و فرهنگ چرکس حمایت میکرد. مثلاً برخلاف برخی از شئونات اسلامی که زن و مرد در اتاقهای جداگانه مینشینند، از مهمانان زن و مرد خود با هم پذیرایی میکرد.
@dolatedin
⭕ هشدار رژیم صهیونیستی درباره وخامت اوضاع در فلسطین در ابتدای ماه رمضان
🔹منابع امنیتی اسرائیلی درباره احتمال وخیمتر شدن اوضاع امنیتی در #فلسطین با فرا رسیدن ماه #رمضان هشدار دادند.
🔹به گزارش خبرگزاری آناتولی، براساس سندی که به دست رسانهها رسیده است، فرمانده نیروهای #رژیم_صهیونیستی درکرانه باختری در پیامی برای فرماندهان عالی رتبه ارتش #اسرائیل، هشدار داده که اوضاع امنیتی در #قدس با فرا رسیدن ماه رمضان بسیار نگرانکننده و احتمال آغاز ناآرامیها زیاد است.
🔹وی در این پیام افزوده که ضرب الاجل، اول ماه رمضان است و این هدفی است که نیروهای ارتش اسرائیل باید آماده باشند، چرا که انتظار میرود تشدید تنش بعدی با دفعههای قبل متفاوت باشد.
🔹شبکه عبری زبان "کان" نیز در این زمینه اعلام کرد که این جنگ میتواند با شورش در الشیخ جراح یا کوه معبد یا کشته شدن فلسطینیها در رویارویی با نیروهای اسرائیلی یا در نتیجه ترور شروع شود.
🔹کرانه باختری اخیرا شاهد افزایش تنش به شکل فزایندهای است که این تنشها ناشی از اقدامات نیروهای رژیم صهیونیستی و خشونت شهرکنشینان اسرائیلی علیه فلسطینیان است.
🔹پیشتر روز سه شنبه یک جوان فلسطینی (۲۰ ساله) اهل روستای کفرعین در شمال رام الله (مرکز کرانه باختری) در ورودی روستای نبی صالح در مجاورت روستای خود به ضرب گلوله ارتش اسرائیل شهید شد.
🔹در هشت فوریه نیز ارتش رژیم صهیونیستی با تیراندازی به یک خودرو در شهر نابلس، سه شهروند فلسطینی را به شهادت رساند.
🔹محله الشیخ جراح در قدس شرقی اشغالی از روز یکشنبه شاهد درگیری میان فلسطینیها از یک سو و نیروهای ارتش و شهرک نشینان صهیونیستی از سوی دیگر بوده است.
🔹جدیدترین تشدید تنش در ماه رمضان سال گذشته و در پسزمینه تهاجم پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی رخ داد که اوضاع را در اورشلیم، کرانه باختری و شهرهای عربی و مختلط داخل اسرائیل منفجر کرد.
🔹در پی این تنشها، جنگ ۱۱ روزه جنبش مقاومت فلسطین(حماس) با رژیم صهیونیستی شکل گرفت که با میانجیگری مصر پایان یافت. (ایسنا)
@dolatedin
⭕️ «حق الکد و السعایة»؛ شیخ الازهر خواستار اعطای نیمی از اموال حاصله در دوران زوجیت به زنان شاغل شد
🔹اسکای نیوز: دعوت شیخ #الازهر به لزوم احیای فتوای موسوم به «حق الکد والسعاية» (حق زحمت و تلاش) جهت حفظ حقوق #زنان شاغلی که برای گسترش ثروت همسرشان تلاش میکنند، واکنشهای متعددی در محافل مختلف #مصر به همراه داشته است.
🔹بر اساس این فتوای قدیمی که شیخ #احمد_الطیب خواستار احیای آن شده، در صورت فوت مرد، نیمی از اموالش که در به دست آوردن آن سهیم بوده است، مستقیما به همسرش اختصاص مییابد و بقیه آن نیز براساس سهم الارث تقسیم میشود و دلیل چنین موضوعی هم مشارکت و تلاش او در به دست آوردن این ثروت است.
🔹شیخ احمد الطیب لزوم احیای این #فتوا را، با توجه به تحولات امروزی و لزوم ورود زنان به بازار کار برای کمک به تامین مخارج زندگی، خواستار شده و بر اهتمام شریعت اسلامی نسبت به حفظ حقوق زن و تضمین هر آنچه باعث حفظ کرامتش میشود، تاکید کرده است.
🔹این فراخوان شیخ الازهر با استقبال گسترده ارگانهای رسمی و سازمانهای جامعه مدنی در مصر همراه شده و آنها بر تلاش الازهر برای حفظ حقوق زنان شاغل در برابر قلدریها تاکید کردند.
🔹«محمود مهنا» عضو هیئت علمای بزرگ مصر نیز به نوبه خود در اظهاراتی به اسکای نیوز گفت: #شریعت اسلامی حفظ حقوق زنان را از همه جهات تضمین کرده و برای آن ضمانت ویژه قرار داده است در حالی که مرد را به تمام حقوق مالی از تامین منزل زناشویی تا هزینههای روزانه ملزم کرده است.
🔹وی افزود: زنان شاغل اگر بخواهند در هزینههای زندگی به همسر خود کمک کنند، این از باب خوش برخوردی است اما از نظر شرعی مجبور به این موضوع نیست؛ در نتیجه احیای فتوای «زحمت و تلاش برای کسب روزی» حقوق مالی زنان را در صورت ضرر تضمین میکند.
🔹این فتوا موافقان و مخالفانی را در داخل مصر به همراه داشته است. ازجمله موافقان آن، شورای ملی زنان این کشور بود که «مایا مرسی» رئیس آن از شیخ الازهر به خاطر تاکید بر احیای این فتوا تمجید کرد.
🔹درمقابل برخی دیگر ضمن مخالفت با آن، عنوان کردند که «حق زحمت و تلاش » در اسلام وجود ندارد.
🔹#خالد_الحوینی از علمای این کشور در این باره گفت: «اصطلاح حق زحمت و تلاش در اسلام وجود ندارد و ماجرای حکمی که عمر بن خطاب برای یک زن صادر کرد و نسبت به اعطای نصف اموال همسرش به او حکم کرد، به این دلیل بود که زن در تجارت مرد شریک بود و صدور چنین حکمی از باب بدهیهایی است که صاحب آن اعم از مرد و زن قبل از تقسیم ماترک، مستحق آن هستند.»
🔹گفتنی است «حق الکد والسعایة» (حق زحمت و تلاش برای کسب روزی) عبارت است از حق زن در ثروتی که مرد در دوران ازدواج خود با او انباشته میکند به طوری که زن در ازای تلاشهای مادی و معنوی که به انباشتن آن کمک کرده، حق الزحمه نصیبش میشود.
🔹شیخ الازهر در دیدار «شیخ عبداللطیف بن عبدالعزیز آل شیخ» وزیر الشؤون الإسلامیة عربستان سعودی خواستار احیای این فتوا از میراث اسلامی به منظور حفظ حقوق زنان شاغل شده است. (شفقنا)
✍️ ملاحظه: حق کد و سعایة در میراث اسلامی به اجتهادی از عمر بن خطاب بازمیگردد که در مورد زنی به نام حبیبة بن زریق که در تجارت شوهرش شریک بود، نیمی از مال شوهرش را به وی بخشید و در نیم دیگر هم بر اساس سهم الارث با دیگر وارثان شریک کرد.
🔸بسیاری از علمای مالکی به این اجتهاد استناد کرده و به حق شراکت زوجه در اموالی از شوهرش که در طول زندگی با وی بدست آورده، فتوا دادهاند. أبو العباس أحمد بن عرضون، فقیه برجسته مالکی در قرن ۱۰ هجری، در این باره گفته: «زن اگر شوهرش بمیرد نیمی از اموال را میگیرد و مابقی مطابق قواعد ارث تقسیم میشود، و این به دلیل مشارکت و تلاش و کوشش زن در به دست آوردن این مال است.»
🔸شیخ #علی_جمعه، #مفتی اعظم سابق مصر و از اعضای هیئت #کبار_العلماء الازهر، با تأیید اينکه بسیاری از فقهای مالکی در این باره فتوا دادهاند، میگوید: «بسیاری از محاکم شرعی در کشورهای مغرب عربی در قرن گذشته بر این اساس حکم دادهاند و مطالعات و تحقیقات بسیاری نشان میدهد که قوانین غربی از این دیدگاه حقوقی اسلامی بهره بردهاند.»
🔸برخی از معاصران، همچون #سعدالدین_هلالی، استاد فقه مقارن دانشگاه الازهر، در کتاب تازه خود با عنوان «حق السعاية في الوظيفة المنسية» تلاش کرده تا با استناد به تلاش زنان خانهدار در رسیدگی به امور منزل و فرزندان، حق کد و سعایة را به تمامی زنان خانهدار و شاغل توسعه دهد. او همچنین این حق را برای مرد هم ثابت دانسته و مرد را نیز شریک در اموال زن میشمرد.
@dolatedin
⭕️ هزاران غسل تعمید با یک کلمه اشتباه یک کشیش باطل شد
🔹گاردین: هزاران #غسل #تعمید در یک کلیسای #کاتولیک در آریزونا باطل شده است، زیرا یک کشیش در اجرای مراسم از کلمات اشتباه استفاده میکرده است.
🔹پدر آندرس آرانگو اوایل این ماه پس از اینکه رهبران اسقفنشین متوجه شدند که او به اشتباه از عبارت «ما تو را تعمید میدهیم» به جای «من تو را تعمید میدهم» برای 16 سال استفاده کرده، از کلیسای سنت گرگوری در فونیکس استعفا داد.
🔹خطای او به این معناست که تعمیدهای بیشماری - که در الهیات کاتولیک یک شرط لازم برای نجات است - باید دوباره انجام شود و برخی از کسانی که به این #کلیسا میرفتهاند ممکن است متوجه شوند که ازدواج آنها به رسمیت شناخته نشده است.
🔹اسقفنشین فونیکس اعلام کرده «تعمید نامعتبر... هر گونه آیین مقدس بعدی، به ویژه تأیید (ایمان)، ازدواج، و دستورات مقدس (که به موجب آن اسقفها، کشیشان و شَمّاسها منصوب میشوند) را باطل میکند.»
🔹اسقف فونیکس، توماس اولمستد، میگوید: «استفاده از «ما» در غسل تعمید، از آن رو نادرست است که این جامعه نیست که یک شخص را تعمید میدهد، بلکه این #عیسی #مسیح است که تعمید میدهد.»
@dolatedin
⭕️ درخواست ضمنی واتیکان برای حذف حزبالله از لیست تروریستی آمریکا
🔹الاخبار: محافل کلیساهای مسیحیان خبر دادند که «پل ریچارد گالاگر» وزیر امور خارجه #واتیکان، ماه گذشته میلادی، در دیدار با مسئولان کلسیاهای بیروت و مقامات سیاسی لبنانی به مسئله #حزب_الله و روابط این داخلی و منطقهای با این جنبش پرداخته است.
🔹فرستاده واتیکان در یک دیدار دیپلماتیک پیرامون مأموریتش به نقش حزبالله در آبادانی #لبنان اشاره کرده که این موجب غافلگیری برخی از محافل لبنانی شده است.
🔹این روزنامه لبنانی در ادامه اضافه کرد که فرستاده واتیکان در دیدار مذکور درباره اهمیت گفتوگو با حزبالله درباره اوضاع داخلی لبنان و «بهبود» روابط با این جنبش به عنوان یک گروه شیعی و یکی از گروههای اساسی لبنان سخن به میان آورده است.
🔹طبق این گزارش، پل گالاگر همچنین درباره لزوم «اطمینان خاطر دادن» به حزبالله در داخل و از سوی دیگر کشورها صحبت کرده و خاطرنشان کرده است که حذف نام حزبالله از لیست تروریستی #آمریکا و برخی کشورها باعث تلطیف فضا و بهبود روابط با این جنبش میشود. (فارس)
@dolatedin
⭕️ راشد غنوشی خطاب به طرفداران قیس سعید: «مبلغان شیعهای هستند که در خفا آموزش دیدهاند!»
🔹 راشا تودی: #راشد_غنوشی، رئیس پارلمان #تونس با انتقاد از #قیس_سعید، رئیس جمهوری تونس، وی را دیکتاتور توصیف کرد و تاکید کرد که «پارلمان در حال بازگشت است و مردم همانطور که از شر دیکتاتورهای قبل از او خلاص شدند، از شر قیس سعید نیز خلاص خواهند شد.»
🔹غنوشی ادامه داد: «ما چهرههایی را میبینیم که هیچ فعالیت سیاسیای نداشتهاند و خود را عضو ستاد تبیین او میدانند، اما ما را به یاد مبلغان #تشیع میاندازند که در خفا تربیت شدهاند و سپس به صحنه آمده و همه یکصدا یک چیز را تکرار میکنند.»
🔹وی افزود: «مشکل قیس سعید #سنی یا #شیعه بودن او نیست، بلکه میخواهد انقلاب و قوه قضائیه تونس را از بین ببرد و همه مراجع را تصرف و نابود کند.»
✍️ ادعای شیعه بودن قیس سعید پس از آن است که قیس سعید چند روز پیش برای لزوم پیگرد قضائی سیاستمداران و قضات مظنون به فساد مالی، به اندیشههای «ابن مسکویه» فیلسوف ایرانی و فارسیزبان دستگاه آل بویه استناد کرد. این سخنان قیس سعید موجی از انتقادات را از سوی مخالفان وی به دنبال داشت و به استناد او به یک فیلسوف ایرانی شیعی خرده گرفتند.
🔸حزب مشروطه آزاد، در بیانیهای از این استناد قیس سعید انتقاد کرده و وی را به «سوق دادن تونس به رویکرد رژیم ایران» متهم کرد. #عبیر_موسی، رئیس این حزب نیز در تظاهراتی در پایتخت گفت که تونس «از اسلام سیاسی اخوان المسلمین (با اشاره به جنبش النهضه) به اسلام سیاسی ایرانی حرکت کرده است». او از استناد قیس سعید به ابن مسکویه انتقاد کرد و وی را «شخصیت دینی افراطی» خواند.
🔸اما ادعای نزدیکی قیس سعید به ایران و تشیع تازگی ندارد. اندیشمند تونسی، ابو یعرب المرزوقی، دو سال پیش پس از آنکه رئیس جمهور قیس سعید را "عروسک دست نشانده ایرانی" خواند و از ایدههای او که به گفته وی از #ایران و اردوگاه #مقاومت در جهان عرب حمایت میکند، انتقاد کرد، جنجالهای گسترده ای به راه انداخت.
🔸نزدیک به دو ماه پیش نیز خبرگزاری الجزیره گزارش مفصلی را با عنوان «از زین العابدین تا قیس سعید.. داستان کامل حضور ایرانیان در سرزمین یاس»، به تلاشهای دیرین ایران برای نفوذ در تونس و گسترش تشیع در این جامعه پرداخته تا در انتها و «به گفته منابع مطلع» قیس سعید را عنصری بسیار نزدیک به ایران و پروژههای منطقهای او بخواند.
@dolatedin
⭕️ کویت؛ لغو قانون جرمانگاری «تقلید از جنس مخالف» دستاوردی برای حقوق افراد ترنس شمرده میشود
🔹بی بی سی: دادگاه قانون اساسی #کویت چهارشنبه گذشته مادهای از قانون مجازات این کشور را که “تقلید از جنس مخالف” را مجرمانه میدانست خلاف قانون اساسی تشخیص داد. این حکم پس از رسیدگی به شکایت یک شهروند کویتی صادر شده است.
🔹این قانون در سال ۲۰۰۷ اصلاح شده بود و براساس آن، حضور در اماکن عمومی با ظاهری شبیه جنس مخالف اقدام مجرمانه محسوب میشد.
🔹در این ماده آمده است که «هر کس در اماکن عمومی حرکات یا اعمالی از خود بروز دهد به نحوی که برای کسانی که آن را مشاهده کرده یا بشنوند به منزله تقلید از جنس مخالف باشد به مجازات حبس تا یک سال و جزای نقدی تا هزار دینار (۳۳۰۰ دلار) یا یکی از این دو مجازات محکوم میشود.»
🔹قضات دادگاه قانون اساسی گفتهاند که این ماده شامل تعریفی عینی و مشخص از جرم نیست و وجاهت قانونی ندارد زیرا برداشت از آن به سلیقه و نوع برخورد مفسران و مجریان قانون وابسته است.
🔹مدافعان حقوق بشر حکم دادگاه قانون اساسی کویت را گامی به سوی برابری و رفع تبعیض از #همجنسگرایان دانسته و از آن استقبال کردهاند.
@dolatedin
💢 روزنامه فرانسوی: جوانان خلاق فرانسه به دلیل نژادپرستی علیه مسلمانان عازم ترکیه میشوند
🔹الجزیرة: روزنامه فرانسوی لوژورنال دو دیمانش پنجشنبه گذشته اعلام کرد مسلمانان فرانسوی برای فرار از اسلامهراسی، به ترکیه مهاجرت کردهاند.
🔹این روزنامه در گزارشی با عنوان «جوانان مسلمان فرانسوی که به کشور اردوغان پناهنده شدند»، از مهاجرت فرانسویهایی که برای فرار از نژادپرستی و تبعیض فرانسه را ترک میکنند، انتقاد کرد.
🔹وی با بیان اینکه ترکیه سالها است به جذب صدها مسلمانی که قبلاً در فرانسه زندگی میکردند، ادامه داده است، خاطرنشان کرد: «در میان مسلمانان فرانسوی ساکن ترکیه، شخصیتهای مشهور جهانی وجود دارد.»
🔹این روزنامه توضیح داد اکثر مسلمانانی که فرانسه را ترک کردند و در ترکیه ساکن شدند «عمدتاً مذهبی و مبتکر هستند»، و افزود بسیاری از جوانان آفریقای شمالی در کشورهای خلیج مستقر شدهاند، اما ترکیه مسلمان که از نظر اقتصادی توسعه یافته، به یک مقصد محبوب برای مهاجرت تبدیل شده است.
🔸اروپا و شرق
🔹این گزارش، داستان تیبو 32 ساله را که یک سال و نیم پیش به همراه همسر و دو فرزندش در استانبول ساکن شدهاند، ارائه میدهد.
🔹به نوشته این روزنامه، تیبو پس از اعمال محدودیت برای مسلمانان در فرانسه تصمیم به ترک این کشور گرفت و ابتدا پیش از اقامت در ترکیه به بوسنی و هرزگوین و نروژ رفت.
🔹این زوج در ابتدا به مصر و مراکش فکر میکردند اما ترکیه را ترجیح دادند، چرا که احساس کردند با سبک زندگی آنها مناسب است.
🔹فضیل ماهانی، یوتیوبر معروف که در سال 2019 در آنتالیا اقامت گزید، در مورد ترکیه گفت: «اینجا فرهنگ دوگانه اروپا و خاورمیانه وجود دارد و من این را دوست دارم.»
🔸برای فرار از تبعیض
🔹در این گزارش آمده است که موسس گروه «مهاجرت به ترکیه» در فیسبوک که در اکتبر 2020 تاسیس و 2000 عضو دارد، دو هفته پیش، پستی منتشر کرده و گفت: «هفتهای نیست که از فرانسویهایی که در ترکیه ساکن شدهاند یا میخواهند ساکن شوند نامهای دریافت نکنم.»
🔹نیویورک تایمز گزارش داد که بسیاری از مسلمانانی که در فرانسه با رفتارهای تبعیضآمیز و ضداسلامی مواجه شدهاند، در سکوت کشور را ترک کردهاند زیرا احساس امنیت نمیکردند.
🔹در این مقاله نیویورک تایمز با عنوان «فرار آرام مسلمانان از فرانسه» تاکید شده است در حالی که بحث مهاجرت در کمپینهای انتخابات ریاستجمهوری آتی این کشور محوریت دارد، تعداد مسلمانانی که فرانسه را ترک میکنند روز به روز در حال افزایش است که نشاندهنده یک بحران عمیق است.
👈 همچنین بخوانید: «در جستجوی یک قبله جدید... چگونه ترکیه به مقصد مورد علاقه مسلمانان فرانسه تبدیل شد؟»
@dolatedin
💢 سالگرد کشتار نیلی؛ قتل عام ۵۰۰۰ مسلمان به دست گروههای افراطی هندو
🔹تی آر تی عربی: جمعه ۱۸ فوریه سالگرد #کشتار_نیلی، مرگبارترین حادثه در تاریخ #هند پس از جنگ جهانی دوم بود که طی آن در سال ۱۹۸۳م در روستای نیلی در شرق ایالت #آسام، ۵ هزار غیرنظامی مسلمان، که اکثراً سالخوردگان، زنان و کودکان بودند، توسط گروههای هندو کشته شدند.
🔹قتل عام نیلی زمانی رخ داد که ناسیونالیستهای افراطی شهروندان مسلمان را به تلاش برای دستکاری در نتایج انتخابات محلی و برهم زدن تعادل جمعیتی به نفع خود متهم کردند و پلیس هند نیز با قاتلان ملیگرای هندو متحد شد و در طی این حادثه برای محافظت از قربانیان مداخله نکرد.
🔹چند روز قبل از کشتار نیلی، اوضاع در محافل سیاسی ایالت که از دهه هفتاد آرام نبود، با مطرح شدن موضوع به اصطلاح «مهاجران غیرقانونی» شروع به طغیان کرد و و رهبری حزب "اتحادیه دانشجویان آسام" اعتراضات و تحریکات شدیدی ضد مهاجران انجام میداد.
🔹با آغاز سال ۱۹۸۳م، منطقه شاهد برگزاری انتخابات میاندورهای بود که نفت بر آتش سوزان نفرت ریخت. در این میان اتحادیه دانشجویان آسام برای به تعویق انداختن برگزاری انتخابات لابی کرد تا آنکه لیستهای انتخاباتی مسلمانانی که ادعا میشد #مهاجران غیرقانونی بنگالی هستند، تجدید نظر شود. اتحادیه کارزار بیسابقهای را علیه مسلمانان کشور به راهانداخت.
🔹از سوی دیگر، دولت ایندیرا گاندی در آن زمان اصرار داشت که انتخابات در زمان مقرر برگزار شود و متعهد شد که نیروهای پلیس و ارتش را برای اطمینان از برگزاری انتخابات در شرایط امن اعزام کند. در این میان، ناسیونالیستهای #افراطی بارها به روستاهای مسلمان حمله کرده و جنایات نژادپرستانهای را مرتکب شدند. کمیسیون بررسی شورش گزارش میدهد که بین ژانویه تا مارس ۱۹۸۳، ۵۴۵ حمله به جادهها و پلها صورت گرفته و بیش از ۱۰۰ آدمربایی ثبت شده است.
🔹تا اینکه در ۱۷ فوریه که پلیس به روستای نیلی آمد و به اهالی مسلمان گفت که اوضاع امن است و ترسی نداشته باشند و با صحبت ماموران امنیتی به آنها اطمینان داده شد و تصمیم گرفتند فردا صبح برای کار به خارج از روستا بروند.
🔹صبح روز ۱۸ فوریه، هنگامی که مردان برای کار خود بیرون میرفتند، گروههای افراطی قبیله لالانگو از سه ورودی به روستای نیلی حمله کردند و با چاقو، چوب و مقداری تفنگ #مسلمانان را قتل عام کردند.
🔹مهاجمان شروع به سوزاندن خانههای مردم کردند و سپس به کشتار آنان پرداختند، که بر اساس گزارشهای محلی، جان ۵۰۰۰ نفر را گرفت. در آن زمان پلیس برای جلوگیری از اراذل و اوباش وارد عمل نشد و آنها از قبل میدانستند که این اتفاق خواهد افتاد.
✍️ ملاحظه: درست مصادف با قتل عام نیلی و در میانه اوج گرفتن دوباره اختلافات قومی و مذهبی در هند، دادگاهی در این کشور در اقدامی بیسابقه، ۳۸ مسلمان را به اتهام مشارکت در «حمله تروریستی» سال ۲۰۰۸ احمدآباد به #اعدام و ۱۱ نفر دیگر را نیز به حبس ابد محکوم کرد. این نخستین بار است که در هند اینگونه جمع کثیری در رابطه با یک مورد و در یک دادگاه، محکوم به اعدام شدهاند. این در حالی است که هیچ فرد یا گروهی تا کنون در ارتباط با قتل عام نیلی بازداشت و دستگیر نشده است.
@dolatedin
14.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 زخم نیلی
🔹Nellie massacre | کشتار نیلی
👈 ویدیو را تا انتها ببینید.
@dolatedin
32.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 بحران بزرگ در بوسنی؛ ماجرا چیست؟
🔹ناظران سیاسی میگویند بدترین بحران از زمان استقلال #بوسنی در سال ۱۹۹۲ و جنگ با صربها این کشور را تهدید میکند و صلح را به خطر انداخته. اما ماجرا چیست؟
🔺 گزارش ویدیویی الجزیره را ببینید.
@dolatedin
⭕️ شمار دگرباشان جنسی در آمریکا طی یک دهه گذشته ۲ برابر شده است
🔹یورو نیوز: نتیجه تحقیق موسسه نظرسنجی «گالوپ» در #آمریکا نشان میدهد که بیش از هفت درصد از جمعیت بزرگسالان در این کشور خود را دگرباش جنسی میدانند.
🔹این رقم نسبت به سال ۲۰۱۲ دو برابر شده است. موسسه «گالوپ» در این پژوهش با ۱۲ هزار آمریکایی به صورت تلفنی مصاحبه کرده است. نتیجه این تحقیق حاکی است ۸۶.۳ درصد از جمعیت ایالات متحده خود را #دگرجنسگرا و ۷.۱ درصد نیز خود را دگرباش جنسی (همجنسگرای زن، همجنسگرای مرد، دوجنسگرا یا تراجنسیتی) میدانند.
🔹حدود ۶.۶ درصد از جامعه آماری موسسه «گالوپ» در این نظرسنجی به پرسش مطرحشده درباره گرایش جنسی خود پاسخی ندادهاند.
🔹موسسه «گالوپ» اولین بار در سال ۲۰۱۲ تحقیقی درباره شمار دگرباشان جنسی در آمریکا انجام داد. تعداد دگرباشان جنسی در جامعه آماری تحقیق انجامشده در آن سال ۳.۵ درصد بود. این رقم از آن پس همواره روندی صعودی داشته است.
🔹شمار دگرباشان جنسی در آمریکا به طور نسبی در میان جوانان به ویژه «نسل زد» (Generation Z) یعنی کسانی که پس از سال ۱۹۹۷ متولد شدهاند بیشتر از دیگر گروههای سنی است. بیش از یک پنجم از اعضای بزرگسال «نسل زد» یعنی متولدین بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳ خود را دگرباش جنسی معرفی میکنند.
🔹بیش از ۴۰۰ شرکت بزرگ آمریکا از حقوق دگرباشان جنسی حمایت کردند
این در حالی است که شمار دگرباشان جنسی در نسل معروف به «نسل هزاره» (متولدان بین سالهای ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶) در نظرسنجی «گالوپ» ۱۰.۵ درصد است. این رقم در میان افراد بزرگسال «نسل زد» به ۲۰.۸ درصد میرسد.
🔹موسسه «گالوپ» نتیجه گرفته است که در آینده همزمان با افزایش سهم نسل جوان و نوجوان کنونی در میان بزرگسالان آمریکا شمار دگرباشان جنسی در این کشور باز هم افزایش خواهد یافت. تحلیلگران «گالوپ» تفاوت شمار دگرباشان جنسی در میان جوانان در مقایسه با نسلهای پیشین را با پذیرش روزافزون دگرباشان جنسی در جامعه آمریکا و افزایش حمایتهای قانونی از آنها مرتبط دانستهاند.
@dolatedin
💢 در هند از هر 10 زن هندو، 6 نفر از حجاب استفاده میکنند
🔹مرکز تحقیقات پیو: در هفتههای اخیر، اعتراضات در #هند به #حجاب #مسلمانان در #مدارس توجه جوامع بینالمللی را به خود جلب کرده است. این جنجال از زمانی آغاز شد که دبیرستانی در ایالت #کارناتاکا حجاب را در کلاسهای درس ممنوع اعلام کرد و تظاهرات از آن زمان به ایالتهای دیگر گسترش یافت.
🔹پوشش سر در میان زنان هندی نسبتاً رایج است. بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو که در سالهای 2019-2020 انجام شد، از هر 10 زن در هند، 6 نفر (61 درصد) میگویند که سر خود را در خارج از خانه میپوشانند. این شامل اکثریت زنان هندو (59٪) و تقریباً غالب زنان مسلمان (89٪) و سیک (86٪) میشود، اگرچه نوع دقیق پوشش سر میتواند به طور قابل توجهی در بین گروههای مذهبی متفاوت باشد.
🔹بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال 2011، جمعیت بزرگسال هند 81 درصد #هندو و 13 درصد مسلمان است. #مسیحیان، #سیکها، #بوداییها و #جینها 6 درصد باقیمانده را تشکیل میدهند.
🔹در مورد پوشش سر بین زنان هندی تفاوتهای منطقهای وجود دارد. این عمل به ویژه در مناطق عمدتاً هندیزبان در بخشهای شمالی، مرکزی و شرقی کشور رایج است. در ایالتهای بیهار، مادیا پرادش و راجستان، تقریباً از هر ده زن، 9 زن میگویند که در مکانهای عمومی از پوشش سر استفاده میکنند.
🔹این تفاوتهای منطقهای عمدتاً توسط زنان هندو ایجاد میشود، زیرا زنان مسلمان تمایل دارند بدون توجه به منطقهای که در آن زندگی میکنند، پوشش سر خود را در انظار عمومی حفظ کنند.
🔹در جنوب، 83 درصد از زنان مسلمان میگویند که سر خود را میپوشانند، در حالی که این رقم در زنان هندو 22 درصد است. در همین حال، در مناطق شمالی، تقریباً سهم زنان مسلمان (85٪) و هندو (82٪) برابر است.
🔹در سطح ملی، پوشش سر در میان زنان مسنتر، متاهل، مذهبیتر و دارای #تحصیلات رسمی کمتر، رایجتر است. این عمل در مناطق روستایی نیز رواج بیشتری دارد.
🔹روسری بر اساس گرایشهای سیاسی نیز متفاوت است. اگرچه برخی از حامیان ممنوعیت حجاب به عنوان حامیان حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (BJP) توصیف شده و نگرش مطلوبی نسبت به حزب حاکم هند دارند، اما بیشتر از زنانی که طرفدار حزب حاکم نیستند، تمایل به پوشاندن سر در اماکن عمومی دارند.
@dolatedin
⭕ مستند "سیستانی" منتشر شد
🔹سید عمار نقشوانی(نخجوانی) متولد نجف و بزرگ شده در آمریکا و انگلیس است و در سال ۲۰۱۴ میلادی به عنوان یکی از ۵۰۰ مسلمان تاثیرگذار در دنیا مطرح و انتخاب شد. وی که با سخنرانیها و فعالیتهای رسانهایاش به زبان انگلیسی شناخته میشود، شنبه ۱۹ فوریه مطابق با ۳۰ بهمن مستندی با عنوان "سیستانی" در کانال یوتیوباش منتشر کرده که طی دو روز ۵۰ هزار بار دیده شده است. نقشوانی در این مستند یک ساعته که برای مخاطب انگلیسیزبان تولید شده، مراحل زندگی آیتالله #سیستانی را تشریح میکند.
🔹در این مستند با کسی که در جریان بازداشت آیتالله در زمان صدام با وی همراه بوده، مصاحبه اختصاصی انجام شده و مصاحبهشونده (سیدعلی خلخالی) از احوالات آیتالله در مدت بازداشت میگوید و اینکه بعثیها شرط آزادی را مصاحبه تلویزیونی و اعلام دخالت ایران در انتفاضه شعبانیه عنوان میکنند. آقای سیستانی هم در مقابل میگوید که به دو شرط حاضر به همراهی میشود. یکی از شروط این است که اسم ایران را نیاورد، چون بستگاناش در ایران هستند و نمیخواهد برای آنها دردسر ایجاد کند. بالاخره مصاحبه انجام نمیشود.
🔹نقشوانی در این مستند به مخاطبان انگلیسی زباناش بهصراحت القا میکند که اصلاح "#فتوا" و "آیتالله" دو بار در رسانهها مطرح شد، یکبار در ماجرای "سلمان رشدی" و دیگر بار در سال ۲۰۱۴ و پس از اقدامات داعش در عراق و فتوای جهاد آیتالله سیستانی.
🔹در بخش دیگر این مستند صدای #سیدجواد_شهرستانی شنیده میشود و مستندساز که به تازگی به ایران سفر کرده بوده، در دیدار با دامادِ آیتالله در جریان حواشی دیدار پاپ با #مرجعیت قرار میگیرد.
🔹شهرستانی به مستندساز میگوید که #پاپ شرط کرده بود که برای دیدار با آیتالله باید صندلی مخصوصاش را بیاورد ولی آقای سیستانی نمیپذیرد و اینکه بعد از این دیدار، #مسیحیان دیگری از جمله ماکرون(رئیسجمهور) فرانسه نیز درخواست دیدار با مرجعیت را داشتهاند که به علت شرایط کرونایی و ... پذیرفته نشده است.
🔹در بخش پایانی این مستند نیز با یکی از اعضای کلیسای کاتولیک مصاحبه میشود که هرچند سخنان وی کاملا مطابق با تفسیر اطرافیان آیتالله از دیدار وی با پاپ نیست ولی نکات قابل توجهی در سخنان این #کشیش وجود دارد. از جمله اینکه گویا کلیسای #کاتولیک هنوز از حوزویان نجف که اجازه ندادند پاپ وارد حرم شود، دلخور بوده و این برخورد را فراموش نکردهاست. برخوردی که در نجف خبرساز شد ولی خبر آن به #ایران نرسید. (به نقل از کانال «حوزه بی سانسور»)
@dolatedin
23.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 به مناسبت سالروز شهادت مالکوم ایکس
🔹57 سال پیش، برابر 21 فوریه 1965 میلادی، #مالکوم_ایکس، سیاهپوست مسلمان و از مبارزان علیه تبعیض نژادی، طی یک سوءقصد در شهر نیویورک به قتل رسید.
🔹سوم اسفند 1395ش، در جریان برگزاری کنفرانس #فلسطین در تهران، حضرت آیتالله #خامنهای پیش از آغاز سخنان خود از حضار خواستند به مناسبت فرارسیدن سالگرد شهادت مالکوم ایکس فاتحهای قرائت کنند.
🔹مالکوم که داغ تبعیض نژادی را با تمام وجود چشیده بود، پس از آشنایی با تعالیم آگاهیبخش اسلام، مسلمان شد و به عنوان یک مسلمان، دفاع از حقوق سیاهپوستانی که سالها تحت ستم سیستماتیک حکومت و جامعه بودند را آغاز کرد.
🔹او برخلاف مارتین لوترکینگ (رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکاییهای آفریقاییتبار) به تئوری مبارزه عاری از #خشونت باور نداشت و معتقد بود اگر دولت مایل یا قادر به تأمین امنیت برای سیاهپوستان نیست، آنها میتوانند با اعمال خشونت از خود محافظت کنند.
🔹مالکوم پس از سفر حج، نام حاج مالک الشباز را برای خود برگزید و با سخنرانیهای متعدد در مساجد و اماكن عمومی توانست تشكیلات نسبتا منسجمی از #سیاه_پوستان مقیم #آمریكا به وجود آورد.
@dolatedin