تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۵۱۵ #پرسش استاد دوستمون فرمودند * حتی خطاهای همسر را از جانب زن خانه می دانم* از
#قطرات_بارانی_۱۵۱۷
📌همراه با نظرات شما
ائمه اطهار سلام الله علیها وظیفه امامت خود را درست انجام دادند و در حالی که تقصیر آنان نبود، برای شیعیان و مسلمانان گریان می شدند و دعا می کردند، ولی خودشون رو مقصر گناهان شیعیان نمی دونستند چرا که شیعیان باید یاد بگیرند خودشون مسئولیت کارهای خودشون رو به عهده بگیرند.
بنابراین به نظرم زنان هم وقتی تکلیف الهی خودشون رو در قبال همسر درست شناختند و وظیفه همسرداری خودشون رو درست انجام دادند، اگر همسرشون اشتباهی کرد، می تونند برای همسرشون گریان باشند و دعا کنند و دوباره دوباره دوباره ..... کمکش کنند ولی منطقی نیست خودشون رو مقصر اشتباهی که همسرشون با عقل و درایت خودش انجام داده بدونند.
📌همراه با نظرات استاد
اين كلام شما درست است كه *ديگران* اجازه ندارند در ارتباط با ما *قضاوت* داشته باشند و *ما هم مجاز نيستيم* ديگران را بی دليل، *مقصر* بپنداريم.
اما مؤمنين با تقوا، همواره و *فقط برای خودشان،* نسبت به: *والدين، همسر، فرزندان، بستگان، همسايگان و مهمانان و مردم شهر و كشورشان،* احساسِ *قصور و تقصير* دارند.
لذا دائما از همه *عذرخواهی* می كنند و می گويند: *ببخشيد:* فرزند خوبی نبودم، همسر خوبی نبودم، مادر يا پدر خوبی نبودم، همسايه و عمو و دائی و عمه و خاله مفيدی نبودم، شاگرد يا استاد خوبی نبودم و ......
*اين احساس و احتمال،* حتی در *دعاها و مناجاتهای أئمه أطهار* صلوات الله عليهم هم ديده می شود.
شايد به همين خاطر *تمــــام زائرين ثامن الأئمه* صلوات الله عليه در *دعای بعد از زيارت* بايد *آگاهانه و صادقـــانه* بگويند:
*سَيِّدِي لَوْ عَلِمَتِ الْأَرْضُ بِذُنُوبِي، لَسَاخَتْ بِي،*
(آقاجان؛ اگر زمین گناهانم را میدانست مرا فرو میبرد.)
*أَوِ الْجِـــــــبَالُ لَهَدَّتْنِي،* (و اگر کوهها میدانستند مرا نابود میکردند.)
*أَوِ السَّمَاوَاتُ لاخْتَطَفَتْنِي،* (و یا اگر آسمانها ميدانستند، مرا حتما می ربودند.)
*أَوِ الْبِــــــحَارُ لَأَغْرَقَتْنِي.* (و یا اگر دریاها ميدانستند، مرا حتما غرق میکردند.)
در هر حال از اينكه نتوانستم مطلب را برايتان به خوبی روشن كنم، از شما عذرخواهی می كنم.
🍃واژه: #مقصر #قضاوت
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۵۱۷ 📌همراه با نظرات شما ائمه اطهار سلام الله علیها وظیفه امامت خود را درست انجام د
#قطرات_بارانی_۱۵۱۸
📌همراه با نظرات شما
این برداشت رو کردم که اگر فرض رو بر این بگیریم که زنی به خودسازی رسیده و تکلیف الهی خودش رو درست شناخته و درست انجام داده، دلیلی نداره خودش رو مقصر در اشتباه های همسرش بدونه، بلکه با شناختی که از همسرش داره، باید شناسایی کنه و ببینه اشتباه همسرش نشات گرفته از چی هست و در همون زمینه کمکش کنه تا اینجوری همسرش هم با شناخت خودش، به رشد و کمال برسه.
📌همراه با نظرات استاد
لطفا خوب دقت كنيد كه هيچ مؤمنی، *چنين فرضی* را برای خودش تصور نمی كند. (نبايد تصور كند.)
به نظر شما آن همه *ضجه و ناله أميرالمؤمنين صلوات الله عليه و ساير أئمه أطهار صلوات الله عليهم* در دعاها و مناجاتهايشان به خاطر چه بود؟
چرا رسول أكرم صلی الله عليه و آله كه *خير خلق* هستند می فرمايند: *ما عبدناك حق عبادتك*
(ما آنطور كه شايسته توست تو را بندگی نكرديم.)
چرا ايشان روزی *هفتار بار استغفار* می كردند؟
چرا قرآن مي فرمايد: *محسنين* در هر *سحرگاهی* استغفار می كنند؟
چرا خداوند *توابين* را دوست دارد؟
و چرا می فرمايد: *بهترين دختر و بهترين بانو* از منظر من، آنست كه: (۱ـ، ۲ـ، ۳ـ،) ۴ـ دائما *تـــواب،* (۵ـ، ۶ـ،) باشد؟
به نظر شما اين همه *غرور، نخوت، عجب، از خود راضی بودن و تكبری* كه در ميان مردان و زنان به ظاهر مذهبی (داعشی، وهابی، طالبانی، سنی، شيعه) ديده می شود، ناشی از همين *تصور بی گناهی* و *طلبكاری* نيست؟
در دادگاه معاون سابق قوه قضائيه و متهمان بانك سرمايه و ساير اختلاس كننده ها، آيا حتی يك نفر از آن متهمان به ظاهر مذهبی را ديديد كه به تخلفات و رشوه ها و اختلاسهای هزاران ميلياردی خود *اعتراف* و عذرخواهی و * استغفار* كند؟
آيا تا كنون ديده ايد عموم مردان و زنان مسلمان در *نمازهايشان* (مثل أولياء الهی صلوات الله عليهم) حتی ذره ای *گريه* كنند؟
🍃واژه: #استغفار #توبه
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۵۱۹
#پرسش
دوستان ببخشید شما سوالات خواستگاری استاد رو دارید
سرچ میکنم نمیاد
#پاسخ
لطفا *محمّد جعفر غفرانی* را در اينترنت جستجو و وارد سايت *به آسمان نگاه كن* شويد و پرسشنامه را از آنجا و به راحتی كپی كنيد.
🍃واژه: #سؤالات_خواستگاری
@dr_ghofrani2
پرسشنامه.pdf
362.5K
#قطرات_بارانی_۱۵۲۰
پرسشنامه پیشنهادی ازدواج
#قطرات_بارانی_۱۵۲۰
با سلام و احترام به شما أعضاء محترم و فعال گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،*
*سی و پنجمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما اینست که:
لطفا در قرآن تفحص کنید و ببینید *سخن* چه افرادی در آن آمده است؟ (مثلا: کلام خداوند هست، سخن إبلیس هست و ....)
لطفا هر کدام از شما سروران عزيز، فقط نام *چهار مورد* را با *ذکر آیه* آنها إعلام کنید.
و لطفا دقت کنید *مواردی را که دیگران نام برده اند* شما تکرار نفرمائید.
*حی علی الحریه*
🍃واژه: #سخن #کلام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۵۲۲
با سلام و صلوات الهی بر شما و بر تمام مؤمنان بسيجی و بر تمام شهيدان راه حق. ضمن عرض تسليت خدمت شما دوستداران حق و مقام عظمای ولايت و پيشگاه صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشريف،
از خداوند مسئلت داريم كه شهيد عاليقدر *جناب آقای فخری زاده* كه عامل *افتخار* ايران اسلامی و انقلابی بود را با اصحاب امام حسين صلوات الله عليه محشور فرمايد.
و از خداوند منتقم مي خواهيم مسببين اين جنايت برآمده از *جهل و كفر و حقد و كينه و حق ستيزی* و حاميان خائن داخلی و دشمنان خارجی اسلام و مسلمين را به موقع، *رسـوا* و *ذليل* كند و با *عذاب عظيم* مجازات فرمايد.
و اميدواريم با خون گرم و پاك اين شهيد والامقام، مردم خاموش در حاشيه و غرق در مسائل دنيوی، از خواب غفلت بيدار شوند و خود را به *اسلام انقلابی* برسانند. إن شاء الله تعالی
🍃واژه: #شهید_فخری_زاده
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۵۲۳
#پرسش
باسلام وتشکر از شما استاد بزرگوار لطف میکنید درمورد واژه تعلق وعلاقه واینکه نبایدبه کسی یاچیزی درازدواج وزندگی علاقه داشته باشیم بیشتر توضیح بفرمایید
#پاسخ
سلام و رحمت و برکات الهی بر شما
چون « تمام مخلوقات » و تمام چیزهایی که در دسترس ما، « فانی » هستند، لذا « تعلق » و « علاقه » و « وابستگی و دلبستگی » به هر چیزی، انسان را مانند یک هیولا می بلعد و در خودش هضم می کند و « هویت عقلانی و انسانی و آسمانی » او را از او می گیرد و به فنا می کشاند تا در بقیه عمرش، مانند « یک شیء » و « یک مخلوق دو پای بی اراده » باشد و دیگر « خودش نباشد. »
أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه ، اینگونه افراد را « اموات بین الأحیاء » نامیده اند.
لذا در مناجات شعبانیه به ما هشدار داده اند که از خداوند این را بخواهیم که: خدایا؛ مرا از « تمام تعلقات » (و هر نوع وابستگی و دلبستگی به مخلوق) برای پرواز به سوی خودت برهان: « الهی هب لی کمال الإنقطاع الیک »
این عبارت نورانی قرآن هم که می فرماید: « مرّوا کراما » یعنی همین « عبور کردن از تعلق و دلبستگی » و « متوقف و اسیر تعلق نشدن ».در هر چیزی.
انسان تا « تعلقات » و « بردگی » خودش را قطع نکند، « رها و روان » نمی شود و « هیچ نوع سیر و سلوک و کمال و تعالی » برایش ممکن نخواهد بود.
جالب اینکه دستور گفتن « بسم الله الرحمن الرحیم » در ابتدای هر کاری، برای همین است که انسان خودش را از « هر اســــــم دیگری » برهاند تا خودش « اسیر و برده » و کارش « ابتر » و مثل برجام، « بی سرانجام » و باعث خفت و خواری و خیانت نشود.
🍃واژه: #تعلق #علاقه
@dr_ghofrani2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدار تکان دهنده سردار سپاه به مسئولین جمهوری اسلامی
#مخلص
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۵۲۰ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم و فعال گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدا
#قطرات_بارانی_۱۵۲۴
با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،*
*سی و پنجمین* پرسش *موکب قرآنی* ما این بود که:
*سخنِ چه افرادی در قرآن آمده است؟*
از موارد زیادی که برخی از عزیزان مطرح کردند بسیار ممنون و متشکرم.
چه زیباست که در قرآن، در کنار سخنان نورانی خداوند، سخن إبلیس و شیطان هم هست، نمرود و فرعون و ظالم و فاسق و کافر و مشرک و منافق هم حرف می زنند، أنبیاء و رسولان الهی و ملائکه و مسلمان و مؤمن و مصلح و متقی هم حرف می زنند،
هم بهشتیان و هم جهنمیان، هم جن و هم إنس، سخن می گویند، هم زنان و هم مردان و هم پیر و هم جوان و حتی کودک و نوزاد هم در « قرآن » مجال صحبت پیدا کرده اند.
پس قرآن، *تنها کتاب آسمانی و زمینی* است که *آزادی بیان* به زیبایی در آن ديده ميشود.
و مسلمین باید این *آزادی بیان* را از قرآنشان بیاموزند و اجازه دهند اطرافیانشان (والدین، همسر، فرزندان، بستگان، دوستان و ...)، بدون هیچ ترسی، *نظرشان* را در زمینه های مختلف بیان کنند.
در حالی که در جهان امروز ما، *آزادی بیان* مورد تأئید غالب دولت ها و بسیاری از خواص و حتی بسیاری از مردم عادی نیست و اکثرا *تحمل سخن مخالف* را ندارند.
متأسفانه اکثر مسلمانان *قرآن خوان* هم حاضر نیستند *گوش شنوا* داشته باشند لذا به همه، *اجازه سخن* نمی دهند.
اما *قرآن،* کتاب زندگی *همه زمینیان و همه آسمانیان* است زیرا ریشه از *اُم الکتاب* دارد و همه به نوعی در آن *سهم* دارند لذا *یـــاد* همه، در آن هست: *فیه ذِکْــــرَکم*
و مسير و تقدیر هم در آنست، لذا: *تِبْياناً لِكُلِّ شَيْءٍ* (روشنگری است برای هر چیزی،)
پس انتظار اینست که حداقل، *أهل قرآن،* شبیه آن و *پُر ظرفیت* باشند و به همه اجازه سخن بدهند و هیچ خوفی از شنیدن سخنان دیگران نداشته باشد.
امام صادق صلوات الله علیه از حضرت عیسی سلام الله علیه نقل کرده اند که ایشان بارها به حواریونشان می فرمودند: *کونوا نقّـــاد الکلام.* (بكوشيد سخن شناس باشید.)
و خداوند چه زیبا *این گوش شنوا داشتن* را نشانه *بنده خاص خود * نامیده و می فرماید:
.... *فَبَشِّرْ عِبـــادِ* (۱۷) *الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ* أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ (زمر/۱۸)
(به *بندگان خودم مژده ده* که *به سخنان گوش مى دهند* و (پس از تشخیص بهترین آن) *از بهترين آنها پيروى میكنند،* آنان اند كه خدايشان هدایتشان کرده و آنان اند همان خردمندان)
رسول أکرم صلی الله علیه و آله و أئمه أطهار صلوات الله علیهم هم در مسجد و در میدان جنگ و در مناظرات، به *هر پرسش و سخنی* با احترام و دقت گوش می دادند و بهترین پاسخ را ارائه می فرمودند.
خدایا؛ بر ظرفیت ما هم بیفزا تا *گوش شنوا* داشته باشیم و از *بهترین سخنان* پیروی کنیم.
🍃واژه: #گوش_شنوا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۵۲۵
با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،*
*سی و ششمین* پذیرائی *موکب قرآنی* در روزي كه مزين است به ذكر *يا حي يا قيوم* اینست که:
بفرمائید: منظور قرآن از این آیه چیست که می فرماید:
*وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ قالُوا: سَمِعْنا وَ هُمْ لا يَسْمَعُونَ* (أنفال/۲۱)
(و مانند آنهایی نباشيد كه گفتند: شنيديم در حالى كه نمى شنيدند.)
*آيا مگر می شود انسان كلامی را بشنود اما نشنود؟*
*حی علی الإستماع*
🍃واژه: #سمع
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۵۲۵ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *س
#قطرات_بارانی_۱۵۲۶
سلام و صلوات الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،*
*سی و ششمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما این بود که:
چرا قرآن می فرماید: *وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ قالُوا: سَمِعْنا وَ هُمْ لا يَسْمَعُونَ* (أنفال/۲۱)
(و مانند آنهایی نباشيد كه گفتند: شنيديم در حالى كه نمى شنيدند.)
ضمن تشكر مجدد از *پاسخهای خوبی که أعضاء فعال گروه ارائه کردند،*
ظاهرا وقتی انسان، از *فردِ* مخاطب خود، *تصور منفی و پیشداوری* دارد، سخن او را از *فیلترِ* نظر و قضاوت خود عبور می دهد و *همان چیزی را می شنود که خودش می خواهد.*
پس فردی که غرق در تعصب است، اصلا *أهل شنیدن* نیست.
فردی که *دنبال ایرادگیری و پیدا کردن نقاط ضعف است،* اصلا *شنوائی* ندارد.
فردی که *غرق در خاطرات و اطلاعات ذهنی گذشته است،* اصلا *صدای اذان و اطرافیانش* را نمیشنود.
فردی که *در خواب عمیق* فرو رفته است، *هیچ صدائی* را نمی شنود.
ظالمین، قطعا *صدای مظلومین* را نمی شنوند. ثروتمندان مرفه بی درد، حتما *صدای فقراء و مساکین* را نمی شنوند. زورگویان قدرتمند، حتما *صدای افراد ناتوان* را نمی شنوند. مسئولین خائن، قطعا *صدای شکستن داربست أمنیت و عدالت* جامعه و *صدای شکستن اُبهت و کرامت مردم و کارگران و کارمندان* و *صدای فروپاشی خانواده ها* را نمی شنوند.
هیچ سارقی، *صدای ایست پلیس* را نمی شنود.
فردی كه به *قساوت قلبی* رسيده حتما *شنوائی ندارد:* ... وَ *نَطْبَعُ عَلى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَسْمَعُونَ* (اعراف/۱۰۰)
*مُرده* را نمی توان *شنوا کرد: *إِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى* ... (نمل/۸۰)
*افراد ناشنوا* را هم نمی توان *شنوا* کرد: *وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ* ... (نمل/۸۰)
فردی كه *عاشق خالقش نيست* و *اين همه لطف و نعمت و رحمت و محبت او را نمی بيند،* قطعا *شنوا* نيست: الَّذينَ *كانَتْ أَعْيُنُهُمْ في غِطاءٍ عَنْ ذِكْري* وَ كانُوا *لايَسْتَطيعُونَ سَمْعاً* (کهف/۱۰۱)
*مهمترین پیام* آیه ۲۱ أنفال اینست که: *گوش دادن* به هر صدائی، كاملا *اختیاری* است.
پس *لازمه فعال شدن شنوائی* اینست که فرد به *بلوغ عقلانی و اندیشیدن* رسیده و *بدیهیات عقلی* برایش روشن باشد.
مثلا: از تمام مردم بپرس: اگر خدا تا قیامت، *شب* را بر شما حاکم کند جز خدا كدام عامل می تواند براى شما *روشنى* بیاورد *آيا نـــــمى شنــويد؟*
قُلْ أَ رَأَيْتُمْ *إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَداً* إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ مَنْ إِلهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتيكُمْ بِضِياءٍ *أَ فَلا تَسْمَعُونَ* (قصص/۷۱)
به خاطر همین *اختیاری بودن شنوائی،* کفار و منافقین با رسانه های مختلف و روشهای مختلف، مردم را از *گوش دادن* به *قرآن* و هر *سخنِ حقی،* باز می دارند:
وَ قالَ الَّذينَ *كَفَرُوا لا تَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ* وَ الْغَوْا فيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ (فصلت/۲۶)
*آیا انسان موظف است *هر سخنی* را *بشنود؟*
*از نظر خداوند،* هدایت یافته ترین بندگان آنانند که: *تمام سخنان را می شنوند* و پس از تحلیل آنها، *از بهترین و زیباترین آنها تبعیت می کنند:*
.... *فَبَشِّرْ عِبـادِ* (۱۷) *الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ* ... (زمر/۱۸)
(به بندگان خودم مژده ده که به سخنان گوش می دهند و (پس از تشخیص بهترین آن) از بهترين آنها پيروى می كنند آنانند كه خدايشان هدایتشان کرده و آنها همان خردمندانند.)
*آیا « شنیدن » فقط برای « سخنان شفاهی » است؟*
*پاسخ قرآن، خیر* است زیرا تمام *آیات آفاق و أنفس، پیام* دارند و پیامشان *شنیدنی* است:
*خُذُوا ما آتَيْــــناكُمْ* بِقُـوَّةٍ وَ *اسْمَعُــوا* ... (بقره/۹۳)
*آیا تکلیف* انسانی که *قدرت شنوائی* دارد اینست که *فقط بشنود؟*
*قطعا خیر،* بلکه *شنیدن هر سخنی،* باید با *واکنش منطقی* همراه باشد.
واکنش منطقی هم عبارت است از: *۱ـ برائت* یا *۲ـ ايمان و اطاعت:*
.... وَ قالُوا: *سَمِعْـــنا وَ أَطَعْـــنا* غُفْرانَكَ رَبَّنا وَ إِلَيْكَ الْمَصيرُ (بقره/۲۸۵)
رَبَّنا؛ *إِنَّنا سَمِعْنا* مُنادِياً يُنادي لِلْإيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ *فَآمَنَّا* .... (آلعمران/۱۹۳)
وَ *إِذا سَمِعُوا ما أُنْزِلَ* إِلَى الرَّسُولِ تَرى أَعْيُنَهُمْ تَفيضُ مِنَ الدَّمْعِ ... يَقُولُونَ: *رَبَّنا آمَنَّا فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدينَ* (مائده/۸۳)
*ای خالق سميع و بصير؛* به حق بهترين خلق خود يعنی: *محمد و آل محمد* صلواتك عليهم، ما را در *ديدن لطف و رحمت و محبت خودت* و *شنيدن پيامهای حياتبخش خودت و أولياءات* موفق بفرما.
🍃واژه: #سمع
@dr_ghofrani2