eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
174 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌همراه با نظرات شما باسلام وعرض ادب واحترام وتبریک استادجان وعده خدامحقق شد در جنگ نابرابر و ناجوانمردانه اسرائیل غاصب با فلسطین وشهادت هزاران زن و کودک پیر وجوان بی دفاع بالأخره خون برشمشیر پیروز شد... جاء الحق وزهق الباطل ان الباطل کان زهوقا ... به بهای سنگینی دنیا بیدار شد و طرفدار مظلوم و معترض به استکبار ... الحمدالله پیروزی بعدی به زودی نابودی اسرائیل و ظهور آقا و نماز در قدس شریف و توفیق حضور شما و همه ما ان شاء لله. به برکت صلوات بر محمد وآل محمد 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. این *به زانو درآمدن آمریکا و رژیم منحوس و اشغالگر صهیونیستی* ثابت کرد که *جهاد صبورانه* و *مقاومت مؤمنانه* همیشه *پیروز* است. این پیروزی *بی‌نظیر* را به امام زمانمان و به نایب فرزانه ایشان و به فلسطینیان غیور و همه مسلمین و مستضعفین آزادیخواه جهان تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم و آن را *عیدی بزرگ* سالروز *معجزه ولادت مولی الموحدین* صلوات الله علیه در *کعبه* می‌دانیم و امید داریم این پیروزی با شکوه، ظهور آخرین حجت الهی و برافراشته شدن *پرچم حق* در جهان را نزدیکتر کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
ما دوستان خانوادگی داریم که همگی اهل نماز و خمس و مرید ولایت فقیه هم هستن و حتی بچه هیئتی هستند و هر ساله سفر اربعین هم میروند ولی خانوم ها خیلی اهل حجاب نیستن و خیلی در جمع از ظاهر و اینکه به اصطلاح چی مد شده و اهل خرید هستن . به نظرتون باید رفتار من با اینا چطور باشد؟ ... سلام و رحمت الهی بر شما. لطفا تابع نظر همسر محترمتان باشید و چه بهتر که رفت و آمد شما منحصر به بستگان باشید و دوستی غیر از آنها نداشته باشید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
به نظر میرسد که معنی ظاهری آیه این است: عده ای از مردم "میگویند" به خداوند و روز آخر ایمان آوردیم. یعنی عده ای از مردم با زبان چیزی میگویند درحالی که الزاما به گفته شان اعتقادی ندارند ... آیا این آیه در مورد منافقین نیست؟ ... سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ *یقول* منحصر به *گفتن زبانی نیست* بلکه *قائل* بودن انسان را نشان می‌دهد. لذا افراد *لال* هم *قول* دارند و می‌توانند *قائل* باشند. ۲ـ شدیدترین و عمیق‌ترین *اعتقاد* به خدا و آخرت، *بدون باور نبوت* و *بدون قبول امامت و رهبری،* نه تنها *پشیزی* نمی‌ارزد که عامل *گمراهی* و انواع *خیانت* و *رذالت* و *جنایت* هم می‌شود. همانطور که در کربلاء، عراق، سوریه، افغانستان، نیجریه و مناطق دیگر از داعش و جیش الظلم و دیگر دست‌پرورده‌های وهابیون به وفور دیدیم و می‌بینیم. ۳ـ ظاهرا این *۲۰ آیه* اول سوره *بقره* تفسیری بر *آیه ۷* سوره *حمد* است و عبارت *من الناس* طیف *وسیعی* از *مردم* را شامل می‌شود و با اینکه *منافقین* هم جزءِ آنهایند اما منظور *ضالین* هستند که *هشداری* به *ما* و *شما* و *همه مذهبی‌ها* است. ۴ـ *دین* منهای *امامت و رهبری* جز *دروغ* و *خودفریبی* و *ضلالت* نیست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
آیا ما با توجه به معنی کلمه جعل ، می‌توانیم در قنوتهایمان ، دعا را با کلمه جعل بخوانیم ؟ مثلا : اللهم جعل صبر الشاکرین ۱ـ *جعل* برای *مقام ثابتی* است که *فقط* از خداوند امکان دارد: مثلا: *رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ* (بقره/۱۲۸) یا: *وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً* (فرقان/ ۷۴) یا: *قالَ رَبِّ اجْعَلْ لي‏ آيَةً* (مریم/۱۰) یا: *و اجعلنا من المتمسکین بولایه أمیرالمؤمین و الأئمه من ولده* صلواتک علیهم أجمعین. ۲ـ اما *صفات* را باید به نحوی *بخواهیم* که خود ما را *مکلف* و *اجابت* آن تابع *قابلیت* خود ما باشد. مثلا: *أللَهُمَّ إنِّى أَسْأَلُکَ إیمَانًا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِى* و یا: *اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ بَلِّغْ بِإِيمَانِي أَكْمَلَ الْإِيمَانِ وَ اجْعَلْ يَقِينِي أَفْضَلَ الْيَقِينِ وَ انْتَهِ بِنِيَّتِي إِلَى أَحْسَنِ النِّيَّاتِ وَ بِعَمَلِي إِلَى أَحْسَنِ الْاَعْمَالِ، اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي.* ۳ـ در این آیه *فرق* این *دو خواسته* نمایان است: وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ *رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً* وَ *ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ* ... (بقره/۱۲۶) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
در خصوص کاهل نمازی در محیطی که فقط خودت تنها نماز می خوانی چه راهکاری وجود دارد؟ چطور پیوستگی و نظم در نماز را خصوصا اول وقت ایجاد کرد. مشکلی که برای من ایجاد می شود سست و کاهل می شوم. ۳۵ ساله. ارشد حقوق. دادیار متاهل سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ احتمالا به علت *تحصیلات عالیه،* از *اراده* و *إنضباط مؤمنانه* برخوردار نیستید و به علت *شاغل* بودن *خستگی* شما زیادست لذا برای کارهای روزانه *منزل* و امور هفتگی *خانواده* خود *برنامه نوشته شده‌ای* ندارید و روابط گرم و گیرائی هم با همسر محترمتان ندارید. ۲ـ در *اولین اقدام* برای إصلاح *سبک زندگی* خود از همین امروز با خود *یک قرار خیلی ساده* بگذارید و در طول روز و طول هفته آن *یک قرار* را بطور جدی *رعایت* کنید. (مثلا: قرار بگذارید با اینکه *میز* کارتان ممکن است تمیز باشد اما قبل از شروع کار آن را *تمیز* کنید، یا وسائل روی میز محل کار را بیش از قبل *مرتب* نگهدارید یا: با ورود به خانه، چادر، شال، روسری، جوراب و هر یک از لباسهایتان را *فقط* در جای مناسب خودشان قرار دهید و از شلختگی بپرهیزید و هزاران قرار دیگر) هر وقت *رعایت آن یک قرار* برایتان *عادی* و *ملکه* شد، *یک قرار دیگر* با خود بگذارید و دائما بر آنها بیفزائید تا *اراده‌* شما *قوی* و *منضبط* شوید ۳ـ حتی الإمکان *نمازهایتان* را در *اداره* به *جماعت* بخوانید و در منزل به *همسر محترمتان* إقتدا کنید و بکوشید کم کم *مفاهیم* نمازتان را به خصوص از همسر محترمتان *بپرسید* تا نمازتان برایتان *شیرین* شود. امیدوارم به خاطر جوانی و فعال بودنتان بتوانید در *خودسازی* و *جهاد همسرداری* و *مدیریت هنرمندانه خانواده* موفق و مؤید باشید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
... منظور از متن کتاب را اینگونه متوجه شدم که اگر مادر نباشد فرزند احساس نا امنی می‌کنه آن زنی که به نوزاد *شیر* می‌دهد، *احساس أمنیت* را هم برای آن نوزاد (مانند حضرت موسی علیه السلام) فراهم می‌آورد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
*پاسخ بیستمین پرسشِ قرآنی سه‌شنبه‌ها:* (۸ بهمن ۱۴۰۳) *پیام* عبارت: *وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثيراً* (الله را خیلی بسیار زیاد یاد کنید.) (جمعه/۱۰) *اینست* که: *یخچال* و *ماشین لباسشوئی* هرگز *خود* و *سازنده* خود را *نمی‌شناسند* و هیچ *احساس نیازی* به صانع و خالق خود *ندارند* و در نتیجه تدریجاً *فرسوده* و *ذوب* و *نابود* می‌شوند، ... *خطر* بسیار مهمی که هر *انسانی* را نیز هر لحظه *تهدید* می‌کند و او را به *انحراف*، *تخلّف*، *رذائل*، *خیانت‌*، *شرارت*، *سقوط* و *نابودی* می‌کشاند، « *از خود بیگانگی* » و « *غفلت از خالق* » خویش است. همانطور که هر *لامپی* برای *روشن* بودن، نیازمند *برق* است، انسان نیز بیش از نیاز به *هوا* و *تنفس دائمی* به *خداباوری* محتاج است تا *أنگیزه زندگی* پیدا کند و از گفتار، رفتار، اخلاق و مواضع خود در هر شرائطی *مراقبت* کند و بتواند از میان همه *مسائل* و *موانع* و *مصائب* متنوع و *تکانه‌های اقتصادی، سیاسی، اخلاقی* و *لغزشگاه‌های* خطرناک و *مشکلات* درونی و بیرونی، عاقلانه و مؤمنانه، به سلامت عبور کند و خود را به *قلّه رشد* و *بالندگی* و *سعادت* برساند. *ذكر* ، *آب حياتی* است كه *قلب* و *جانِ* انسان را سيراب، آرام، مطمئن و پر از شور، شوق و زندگی را برایش *روشن* می كند و از *بی‌جهتی*، *گیجی*، *سردرگمی* و *احساس بیهودگی* و *پوچی* می‌رهاند. *ذکر‏* باید *تلاشِ همه‌جانبه‌ای* باشد برای *حلاجی* کردن دائمی *نمازها*، *دعاها*، *عبادت‌ها*، *زیارت‌ها*، *نعمت‌ها*، *أمانت‌های الهی* نزدِ *خود* تا اینکه *توجّه انسان* به *خالق* متّصل و *تفضّلات* الهی در او *جاری* شود و خدا او را برای مردم، *مشکل‌گشا* و *باب الحوائج* و جلوه‌ای از *کوثر* قرار دهد تا از *فوران خوبی‌ها* و *وساطت بی‌توقّع* خود *لذّت* ببرد. *ذاکر* بودن برای انسان آنقدر *مهم* است که *شیطان* دائما تلاش می‌کند *مانع* آن شود: *إنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ* .. *يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ* ..(مائده/۹۱) *ذاکر* بودن و خود را همیشه *در محضر خداوند سمیع بصیر* دیدن آن قدر *مهم* است که *إعراض* از آن، زندگی دنیا و آخرت را برای انسان *تیره* و *تار* می‌کند: *وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى*‏ ... (طه/۱۲۴) ‌ پس خداوند فقط *جلیس الذاکرین* است اما جلیس *المصلین*، جلیس *الصائمین*، جلیس *الخیّرین*، جلیس *الواعظین*، جلیس *المتکلمین* و جلیس *خوبان دیگر* نیست. *خدایا* ما را در *خودشناسی* و *خداباوری* یاری و *معرفتی* به ما عطا کن تا در هر شرائطی عاقل، مؤمن، صالح و *دائم الذکر* و *عاقبت بخیر* باشیم. 👈واژه: ۲۰ ۱۰ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
خداوند را به خاطر این *بعثت عظیم* و این *قرآن کریم* شکرگزاریم.
اگر بخواهیم کتاب الغارت تهیه کنیم نویسندش کی باشه کتاب شریف *الغارات* در قرن *دوم هجری* از اسناد دارالخلافه کوفه جمع‌آوری شده و امروز فقط *یک ترجمه* فارسی آن در بازار و احتمالا در اینترنت هست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۰۳۷۷ #پرسش به نظر میرسد که معنی ظاهری آیه این است: عده ای از مردم "میگویند" به خد
ارتباط شمارگان ۲ و ۴ را متوجه نشده ام با اصل سوال. شماره ۱ احتمالا منظور افراد لال بوده؟ برای این مورد شماره ۱ و شماره ۳، غیر از متن خود آیات، ۶ تا تفسیر را نگاه کردم همه تصریح کرده اند که این آیه در وصف منافقین است، تفسیر تبیان (شیخ طوسی) که یک جاش میگه: (و لا خلاف بين المفسرين ان هذه الآية و ما بعدها نزلت في قوم من المنافقين من الأوس و الخزرج و غيرهم، روي ذلك عن ابن عباس و ذكر أسماءهم و لا فائدة في ذكرها.) و مجمع البیان (طبرسی) و المیزان (علامه طباطبایی) و تفسیر اهل بیت (احادیث مرتبط) و ۲ تا تفسیر معروف امروزی نمونه و نور، هم گفتن ویژگی منافقانه- که حتی مثل لال‌ها قائل هم به خدا و آخرت نیستن ولی وانمود میکنن. با سلام و احترام. ۱ـ بله، افراد *لال* هم می‌توانند *قول* داشته باشند و *قائل* باشند بدون اینکه کلامی را بر *زبان* جاری کنند. ۲. قرآن مکررا *منافقین* را معرفی کرده اما در این آیه می‌فرماید: *و من الناس* یعنی *بخش زیادی از مردم* و *مذهبی‌های یهودی و مسیحی و سنی و شیعه* گرفتار چنین *توهم منافقانه‌ای* هستند و می‌پندارند اعتقاد به خدا، آخرت، نماز، روزه، حج، زیارت، دعا، نذر و صدقات آنها را از *اطاعت از نبوت* و *امامت* و *رهبری* بی‌نیاز می‌کند. ۳ـ اصولا فرق کافر و منافق در همین است که کافر اصلا خدا و آخرت را *قبول ندارد* اما منافق *وانمود* می‌کند که خدا و آخرت را قبول *دارد* اما به دروغ می‌گوید: *حسبنا کتاب الله* و *بلافاصله* در *سقیفه* و قبل از دفن *حضرت رسول أکرم* صلی الله علیه و آله به *خرفت‌ترین* فرد جامعه برای *خلافت* رأی می‌دهد. ۴ـ مفسرینی که نام بردید فرق *من الناس* را با *منافق* می‌فهمیده‌اند و برای توجه دادن مخاطب *این نگاه* را به درستی *منافقانه* نامیده‌اند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
توی کتاب سیادت تا وزارت نوشتید بچه نباید بدون اجازه به دنیا بیاد‌ منظورتون از این که نباید بدون اجازه به دنیا بیاد چیست؟ *حجم* کتاب از سیادت تا وزارت تقریبا *دو برابر* آن چیزی است که *چاپ* شده لذا *برخی توضیحات* برای صرفه‌جوئی در کاغذ و کاهش هزینه از آن *حذف* شده است. احتمالا منظور این بوده که والدین و خصوصا *مادر* باید ابتدا *شأن* فرزند *اول* (که شأن بسیار مهمی است) را بفهمند و بعد برای فرزندان بعدی اقدام کنند. زیرا هر قدر فرزند اول *محترم‌تر* باشد مدیریت فرزندان بعدی راحت‌تر خواهد بود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۰۳۷۹ #پرسش در خصوص کاهل نمازی در محیطی که فقط خودت تنها نماز می خوانی چه راهکاری و
سلام استاد محترم و گرانقدر. ممنونم بابت وقت و حوصله ای که به خرج دادید. خیر ببنید. آنچه فرمودید در مورد بنده درست است. همسرم اهل نماز نیستند. همین موضوع گاهی خیلی افسرده و ناامید و بی انگیزه ام می کند ... سلام و رحمت الهی بر شما. بانوی محترم که *دادیار* هستید باور کنید که همسر محترمتان در *بی‌نمازی* در حالت *سوختن* است. پس لطفا به *داد* او برسید و بدانید که *اولویت* یک بانوی مؤمن (بعد از خودسازی) باید *فقط* همسرداری باشد پس باید بکوشید با *زیباترین آراستگی* و *چهره شاداب* و *معطر* بودن و *جذابیت های فراوان خدادادی* و *شیرین‌زبانی های زنانه* خود و با *تشویق نکات مثبت* شوهر چنان او را *مجذوب* خود کنید که *عقلانیت* و *اراده* و *تعهد* و *ایمان* او تقویت شود و در ابتدا مسئله *نماز* او درست شود. زیرا تا *عقلانیت* و *نماز* انسان درست نشود *هیچ* تلاش او مفید نخواهد بود. بلافاصله با *تحول* در همسر محترمتان مسائل شما هم *حل* می‌شوند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2