eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
168 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۵۳۵ ۵۲۰ 📌همراه با نظرات شما الحمدلله رب العالمین من خیلی کنجکاو بودم جواب این سوال را بدانم. تشکر فراوان استاد عزیز یکی از ارکان دینی ما را بیان کردید و ما و درونیات مان را به چالش کشیدید این آیات هم تقدیم به شما : Surah As-Saff, Verse 5: وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَنِي وَقَد تَّعْلَمُونَ أَنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ (به یاد آورید) هنگامی را که موسی به قومش گفت: «ای قوم من! چرا مرا آزار می‌دهید با اینکه می‌دانید من فرستاده خدا به سوی شما هستم؟!» هنگامی که آنها از حق منحرف شدند، خداوند قلوبشان را منحرف ساخت؛ و خدا فاسقان را هدایت نمی‌کند! Surah As-Saff, Verse 6: وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُم مُّصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِن بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُم بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَٰذَا سِحْرٌ مُّبِينٌ و (به یاد آورید) هنگامی را که عیسی بن مریم گفت: «ای بنی اسرائیل! من فرستاده خدا به سوی شما هستم در حالی که تصدیق‌کننده کتابی که قبل از من فرستاده شده [= تورات‌] می‌باشم، و بشارت‌دهنده به رسولی که بعد از من می‌آید و نام او احمد است!» هنگامی که او [= احمد] با معجزات و دلایل روشن به سراغ آنان آمد، گفتند: «این سحری است آشکار»! با سلام احترام و تشکر از یادآوری دو آیه زیبا و روشنگر. متأسفانه غالب پیروان أنبیاء الهی صلوات الله علیهم، دلشان را فقط با « *نـام* » پیامبرشان خوش کرده و از خداوند طلبکارند بدون اینکه به دستورات آن پیامبر و کتاب آسمانی او احترام بگذارند و اطاعتش کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۳۶ ببخشید اون سوال که چرا حضرت حجت برای مرضای مسلمین شفا میخاد چی شد ؟ ؟؟؟؟ با سلام و احترام، متأسفانه « *جــز شــما* » هیچ یک از أعضاء محترم در طول این مدت حدود دو هفته به این پرسش مهم (که این روزها باید به آن توجه داشت) توجهی نکرد که *« چرا نباید برای غیر مسلمان، شِفا خواسته شود؟؟؟ »* بنابراین از این رزق هم صرفنظر می کنیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۳۷ ۵۲۱ اطلاعیه ثبت نام در کلاس های مجازی صرف و نحو عربی ارتباط با ادمین کانال :@sfarahani https://ble.ir/arabi_qe 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۳۸ سلام و عرض ادب خدمت شما استاد بزرگوارم مدتی است سوالی ذهنم را مشغول کرده است. دوست داشتم جواب سوالم را از زبان شما بشونم . خدای مهربان می فرمایند که قلب و دل شما جایگاه من است. کسی غیرخدا را نباید در آن راه داد حالا این سوال برای من پیش آمده، پس تکلیف مهر و محبت هایی از جنس مادر و فرزندی، زن و شوهر، خواهر و برادر و .... که خودش در دل انسان می اندازد، چی می شود؟ جنس این محبت ها باید چگونه باشد؟ علیکم السلام و رحمه الله و برکاته. *امام صادق* صلوات الله علیه فرمودند: *القلـــب حـرم‌ الله، فلا تسكن حرم الله غير الله* *قلـب،* حرم خداست، در حرم خدا غير خدا را جا نده (بحار الانوار جلد ۶۷ ص ۲۵) اما همانطور که شما فرمودید انسان (ناخودآگاه یا خودآگاه)، به بعضی از مخلوقات « مهر و محبت » می ورزد. *تکلیف چیست؟* *پاسخ اول:* قرآن به أهل ایمان میفرماید: یک « *تــرازو* » بسازید و « *هشت چیز* » را در یک کفه و « *سـه چیز* » را در یک کفه بگذارید، *باید محبت شما به « کفه سه تایی » بیشتر و سنگین تر باشد.* اما *اگر « کفه هشت تایی » سنگین تر شد،* شما قطعا « *فاســق* » و « مستحق مجازات سنگین هستید: قُلْ : إِنْ كانَ: ۱ـ *آباؤُكُمْ،* ۲ـ وَ *أَبْنــاؤُكُمْ،* ۳ـ وَ *إِخْوانُـكُمْ،* ۴ـ وَ *أَزْواجُـكُمْ،* ۵ـ وَ *عَشيرَتُكُمْ،* ۶ـ وَ *أَمْــــوالٌ* اقْتَرَفْتُمُوها، ۷ـ وَ *تِجــــارَةٌ* تَخْشَوْنَ كَسادَها، ۸ـ وَ *مَســاكِنُ* تَرْضَوْنَها، *أَحَــــــــــــــــــــــــــــــــبَّ إِلَيْــــكُمْ* مِــــنَ: ۱ـ *اللَّــهِ،* ۲ـ وَ *رَسُولِـــــهِ،* ۳ـ وَ *جِهـــــــادٍ في‏ سَبيلِهِ،* فَتَرَبَّصُوا حَتَّى *يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْــــرِهِ* وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ *الْفاسِقــــــينَ* (توبه/۲۴) *پاسخ دوم:* در آیه فوق (و یک آیه دیگر) نامی از « *۱ـ مادر، ۲ـ دختــر، ۳ـ خــواهر، (۴ـ زن)* » نیامده است. و این یعنی: « *محبت به مادر و دختر و خواهر (و زن)، هر قدر هم که زیاد باشد* » و « *حتی اگر آنها مؤمن هم نباشند* » بــا « *محبت خداوند* »،« *هیچ اصطکاک و اشکالی » ندارد!!!!!!* *پاسخ سوم:* « مهر و محبت به هر مخلوقی » اگر « *خلاف عقل و شرع* » نباشد، و برای « *جلب رضایت الهی* » و به خاطر « *تقرب به خداوند* » باشد، *هیچ اشکالی ندارد* بلکه « ثواب » هم دارد و خود این محبت، « *عبـــادت* » است. *« «ذكرُ عليٍ عبادَةٌ » ياد علي صلوات الله علیه عبادت است. 🍃واژه: فاسق @dr_ghofrani2
۵۳۹ ۵۲۰ سلام و عرض ادب استاد حضرت روح منظور چه کسی است؟ سلام و رحمت الهی بر شما. حضرت روح علیه السلام در سوره قدر نمی دانیم که: ۱ـ همان حضرت جبرئیل أمین علیه السلام هستند؟ ۲ـ « ملکی » فوق « چهار حمله عرش » است؟ ۳ـ و یک احتمال دیگر. دفتر یادداشتی را تهیه کنید و این گونه پرسشها را در آن ثبت کنید تا إن شاء الله تعالی در زمان ظهور آخرین حجت الهی از ایشان بپرسید. 🍃واژه: یادداشت @dr_ghofrani2
۵۴۰ ۵۳۹ 📌همراه با نظرات شما 🔸 استاد ،،،جدیدا خیلی عالی مارو به چالش *چرا* *در* *گفتگو* *شرکت* *نمیکنیم* دعوت میکنید الحق که خیییییلی ماشاالله لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم 🔸عجب! من اصلا این سوالو ندیدم استاد! استاد ببخشید ولی فکر میکنم شما یکم سخت میگیرید استاد فضای مجازیه گاهی اینترت ضعیفه گاهی گوشی دست بچهاس خرابکاری میکنن و مطلب از دستمون در میره پس بیزحمت همی اینهارو بر ما ببخشید والا من جرات ندارم دفتر یادداشتی بردارم و سوالاتمو برای بعد از ظهور حضرت حجت بزارم،،،،طفلک امام زمانم ان شاءالله اون موقع انقدر کار دارن که من جرات نمیکنم وقتشونو بگیرم 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام در برنامه های فقط سرگرم کننده رسانه ملی مثل « دورهمی »،« خندوانه » و غیره، مردمی حضور پیدا می کنند که برای هر حرف و حرکتی، دست می زنند، سوت می زنند، هورا می کشند، می ایستند، می خندند و شادی می کنند. اما نمی دانم چرا بعضی از أعضاء محترم گروه ما « جز باز نشر عکس و اسلاید و تبلیغ و تبریک و تسلیت » هیچ بروز و ظهور دیگری در مباحث گروه ندارند، و نمی دانم چرا برخی از اعضاء محترم، *برنامه منظم روزانه* برای پیگیری مطالب گروه ندارند و بی برنامه به گروه رجوع می کنند و با « *انبوه پیامـهای* » تلنبار شده مواجه و سریع و سرسری از مطالب عبور و دلزده می شوند، و نمی دانم چرا برخی از أعضاء محترم، « *پرسش و پاسخ های مطرح* » را « غیر ضروری و یا بالاتر یا پائین تر از سطح خود می بینند لذا به طور جدی مطالب را دنبال نمی کنند و ابهامات و پرسشهایشان را مطرح نمی کنند، در هر حال از تمام أعضاء محترم فعال و غیر فعال به خاطر « این تذکرات » عذرخواهی می کنم، *و قول می دهم که دیگر از هیچکدام هرگز شکایت نکنم.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۴۱ 💥با سلام و احترام امروز پرسش تازه ای مطرح نشده است. اما الآن این پرسش را به عنوان « *عصرانه موکب أربعینی* » بپذیرید و بفرمائید: *فـــــــــرق* « *موضــــــــوع* » با « *مسئلـــــــه* » چیست؟ لطفا در پاسخ دادن: ۱ـ عجله نکنید، ۲ـ اگر پرسش برایتان روشن نیست، نظر ندهید و چیزی هم نپرسید بلکه صبر کنید تا بقیه پاسخ دهند و بکوشید از پاسخ بقیه ابهام خود را برطرف و پرسش را برای خود روشن کنید، ۳ـ با ذکر *فقط یک مثـــال،* لطفا فرق این دو واژه ها را *فقط با دو سه سطر* بیان بفرمائید. حی علی الجهاد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۴۲ ۵۲۰ با سلام و احترام خدمت همه ی اعضای محترم و استاد گرامی ضمن تشکر فراوان از پاسخ های متقن و روشنگری های شما ، در مورد آیه ی ۹۸ سوره بقره سؤالی داشتم که به نظرم رسید شاید بی ربط به موضوع نباشد. مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْكَافِرِينَ دشمنی با ملائکه و جبرئیل و میکائیل به چه معناست و آیا این دشمنی به همان نپذیرفتن نبوت ربطی دارد؟ سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. أحسنت و ماشاء الله به دقت مؤمنانه شما. آری این یکی از آیات متعددی است که « *احتمالا به اشتباه نازل شده اند!!!* » زیرا هیچ مجتهد و فقیه و مفسری به آن نپرداخته و روشن نکرده اند که « *عداوت با تمام ملائکه و با این دو حامل عرش!!!* » (که یکی واسطه علم، معرفت، حکمت، وحی و فرهنگ است) و (دیگری واسطه رزق و روزی است) این عداوت با آنان، *برای من* (که خلقتی ضعیف و عجول و علمی اندک دارم) *چگونه ممکن است؟* و « *رسولان او* » آن وسط چه نقشی دارند و من چگونه ممکن است با آنان، عداوت داشته باشم؟ 🍃واژه: ۹۸ @dr_ghofrani2
۵۴۳ ۵۲۰ آیا این جریان دائمی نبوت را می‌شود به مکتب تعبیر کرد ؟ مثل فرمایش امام خامنه‌ای که از مکتب شهید سلیمانی فرمودند. «سردار عزیز شهید ما را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درس‌آموز، با این چشم نگاه کنیم آنوقت اهمیت قضیه روشن خواهد شد.» با سلام و احترام، مکتب، یعنی « *ظهور کتاب* »،« *ظهـــور قوانین و احکام و شرایع و سنتهای ثابت* » *انسان مکتبی،* یعنی انسانی که « *مجسمه کتاب آسمانی شده است.* »، قرآن میفرماید:. لستم علی شیء حتی تقیموا التوراه و الانجیل و ما انزل الیکم من ربکم ... یعنی: « *کتاب آسمانی در او تبلور و تجلی پیدا کرده است.* » اما در *نبـوّت،* *تمام أسماء و صفات* (بجز یک یا دو مورد) *و اراده و أمــر و حجّت الهی* ، از طریق « *مجموعه عوامــل نبوت* » بروز و ظهور و تجلی » پیدا می کنند، و *زمینــه* « إبلاغ و بلوغ و عاقل و مؤمن و مکتبی و آسمانی و مخلص و شاهد و شهید » شدن را برای « تمام افراد بشر » فراهم می سازد. البته افراد بشر پس از عاقل و بالغ و مؤمن و طاهر و ... مکتبی شدن، « *مسئولیت رسالت* » پیدا می کنند و در « *مراتب و درجاتی از مجموعه نبوت* » (مثل نیابت، وزارت، وساطت، شفاعت، ...) قرار می گیرند و به « *افتخار منا أهل البیت* » و یا « *حلّــت بفنائک* » نائل می شوند. طوبی لهم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۴۴ ۵۳۸ با سلام استاد آیا مصداق ازدواج در این آیه همسر است؟ و اینکه محبت به پدر چرا باعث فسق شود اما محبت به مادر باعث فسق نشود؟ علیکم السلام ۱ـ اینکه *ترجمه « ازدواج » در آیه ۲۴ سوره توبه، « شوهر » است یا « زن » یا « هر دو »؟* اینجا نمی توانم هیچکدام را إثبات کنم. اما اگر بعدا به مناسبتی، آیه دیگری روزیمان شد، آنجا خدمتتان عرض خواهم کرد. ۲ـ طبق آیه ۲۴ توبه و یک آیه دیگر، ظاهرا « *مقــام زن* » ((مادر، دختر، خواهر، (و زن) ))،((بدون توجه به باورها و رفتارها و اخلاقش))، *چنان قداستی دارد و چنان آسمانی است* که *« محبت به او »،« عین « محبت به خداوند » است.* و یا *« محبت به او »،« مانع « محبت به خداوند » نیست.* احتمالا در کلاس « *هنر زن بودن* » این آیه و این مطلب، بیشتر توضیح داده شده است. 🍃واژه: ۲۴ @dr_ghofrani2
۵۴۵ با سلام و احترام استاد بزرگوار در خصوص دو مسأله راهنمایی میخواستم که تقریبا به هم مرتبطند: ۱. از چه راهی میتوانیم به نقش خود در هستی پی ببریم و بدانیم که خدا از بین استعدادها و امکانات و احساساتی که در اختیارمان قرار داده و البته با توجه به شرایط زندگیمان، کدام نقش را برای تکامل ما ارجح میداند و بیشترین تلاشمان را باید در این راه قرار دهیم؟ ۲. در این عصر غیبت سنجه ای که در مسیر زندگی به ما بگوید که در مسیر درست خداوند هستیم چیست؟ (با توجه به اینکه گاهی تعلیم داده اند که قرآن این را خواسته و یا اهل بیت فلان طور بیان فرموده اند ولی سالها بعد متوجه شده ایم که برداشت آن عالم با عالم دیگر متفاوت بوده) سلام و رحمت الهی بر شما ۱ـ اگر خودمان را به « *خواب و کوری و کری و نفهمی* » نزنیم و گرفتار « *خودخواهی و توجیه گری و لجاجت و عنـاد* » نباشیم، در آیات کریمه قرآن و در بیانات نورانی معصومین صلوات الله علیه، می توان « *مهمترین تعهد و مهمترین نقش و مهمترین تکالیف* » خود را بیابیم. مثلا می فرمایند: از منظر خداوند « *نهادی محبوب تر از ازدواج و همسرداری* » وجود ندارد. مثلا می فرمایند: انسان را آفریدیم و دائما او را « *می آزمائیم* » ... تا معلوم شود *کدامشان « قدردان و شاکـــر* » و کدامشان « *قــدرنـشناس و کافـــر* » است. ۲ـ *در « جلسه هیچ آزمونی »،» قبولی یا مردودی » شرکت کنندگان معلوم نمی شود.* پس حتی أنبیاء و أولیاء الهی صلوات الله علیهم، هیچگاه *چنین قطعیتی* را برای خودشان قائل نبودند و فرموده اند : *در دنیا، همواره خودتان را « میان خوف و رجاء » نگهدارید.* خداوند رحمت کند حضرت امام خمینی را در ماه شعبان و در توضیح مناجات شعبانیه (نقل به مضمون) می فرمودند: *مراقب باشید « حـب جـــاه معنوی » هم حجاب راه شما نشود »* و اگر « کفشهای شما در مقابلتان جفت شد، باز هم غرور و تکبر شما را به اسارت خود در نیاورد. » البته « شاگرد زرنگ ها »،« *ملاکها و معیارها و محکها و تـــرازها و شاقولهایی* » دارند که با آنها می توانند به « *اطمینان قلبی* » برسند. مثلا: فرموده اند: « *قبــل از انجام هر کاری،* ببینید آن کار شما با « *بـــسم* الله الرحمن الرحیم » مطابقت دارد؟ آیا عقل و وحی به شما اجازه می دهند یا خیر؟ مثلا: فرموده اند: در هر بار که می گوئید: *آیاک نعبد و ایاک نستعین،* ببینید *در کدام صف روز عاشوراء ایستاده اید.* (زیرا هر روز عاشوراء و هر سرزمینی، کربلاء است.) *آیا در صف یزیدیان و ابن زیادها و عمرسعدها و شمرها و خولی ها و این دروغگوی خائنی که به نماینده اسرائیل در جلسه ای محرمانه می گوید: خمینی را با جنگ تهدید کنید و او را تحت فشار بگذارید تا بترسد و خواسته های شما را بپذیرد و اصلاح طلبهایی که به آمریکا نامه نوشتند و از کثیف ترین دشمن، درخواست تحریـــم کشور و مردمشان را کردند و از حماله الحطب ها و .... هستید؟* و یا *در صف أنبیاء و أولیاء و أئمه أطهار صلوات الله علیهم و حضرت زیب کبری سلام الله علیها و مردان و زنان و دختران و پسران اردوگاه امام حسین صلوات الله علیه هستید؟* زیرا هر دو گروه، ظاهرا ادعای مسلمانی دارند و ظاهرا « نماز » می خوانند. حتما اگر « *افراد مورد انتخاب خودم* » از اول انقلاب تا کنون برای دولت و مجلس و شورای شهر را روی کاغذی بنویسم، به راحتی می توانم بفهمم که در کدام ریل حرکت می کنم و برای چه مواردی باید استغفار و توبه کنم و برای کدام موارد باید خدا را بسیار شکر کنم. پس عقل، میزان است، قرآن، میزان است، مقام معظم رهبری، میزان است، شهیدان، میزان است، حتی در خانواده خودمان، افرادی را داریم که به عنوان « شاهد »، می توانند میزان باشند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۴۶ ۵۳۶ 📌همراه با نظرات شما به نظر میرسد که بتوان از آیه ((و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمومنین و لا یزید الظالمین الا خسارا)) برای رسیدن به پاسخ بهره جست زیرا همانطور که میدانیم امام معصوم قرآن ناطق است پس اگر در برابر او تسلیم (مسلم) بود میتوان انواع بیماریهای روحی و جسمی را با نور او برطرف کرد و گرنه در اثر عمل نکردن به اوامر بر مرض انسان اضافه میشود. 📌همراه با نظرات استاد أحسنت به شما ما شاء الله آفرین. به خوب آیه ای استناد فرمودید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۴۸ ۵۲۰ 📌همراه با نظرات شما با عرض سلام و روزبخیر: در دعای حضرت حجت سلام الله علیه آنجا که بحث از وظایف است و به فعل ما تعلق می‌گیرد برای خود دعا می‌کنیم که خداوند به -ما- توفیق انجام تکالیفمان را عطا فرماید. اما در مورد بیماران و اموات که به فعل الهی و رحمت عام خداوند مربوط می‌شود رحمت عام خداوند را برای تمام بیماران و اموات مسلمانان درخواست می‌کنیم. 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما باید خیلی توجه داشته باشیم که وقتی در مورد « دیگران » هم دعا می کنیم، *« برای خداوند تعیین تکلیف نمی کنیم »* در این بخش از دعاهای عمومی هم باید *به نقش و مسئولیت و تکالیف خودمـــــــان (مثل آن مواساتی که در صلوات شعبانیه با هم مرور کردیم) توجه پیدا کنیم.* و « *رشد اجتماعـــــی* » خـــودمان را افزایش دهیم. این خیلی زشت است که گاهی دعاهای ما، *لحن تعلیم دادن و تفهیم کردن* به خدا، یا *نصیحت کردن* به خدا، یا *تعیین تکلیف* برای خدا پیدا می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۴۹ 📌همراه با نظرات شما ۵۳۶ با سلام و عرض ادب خدمت همه ی عزیزان و استاد گرامی به شخصه از توضیحاتی که فرمودید بسیار سپاسگزارم. از پاسخ شما اینگونه متوجه شدم که وقتی هر حرف حق یا برهان یا سخن حکیمانه ای را نمی پذیریم در اصل با حضرت جبرئیل دشمنی کرده ایم و هر گاه از رزق خود راضی نیستیم و با روشهای غیر مجاز سعی در افزایش رزقمان داریم و به رزق غیر طیب رو می آوریم با حضرت میکائیل دشمنی ورزیده ایم که در اصل دشمنی با آنها همان دشمنی با خداست چون هم این ملائک و هم سایر ملائک فقط مجری اوامر پروردگار هستند. ولی بسیار مشتاقم که توضیحات بیشتر شما رو درباره ی این آیه بشنوم. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. با تشکر از توجه شما به این آیه ی مهم، اما فعلا در فهرست « پذیرایی موکب أربعینی » ما نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۵۰ ۵۳۸ 📌همراه با نظرات شما با عرض سلام و کمال احترام استاد محبت به برخی زنان می تواند مرد را از خداوند دور نماید. و گاهی برخی از زنها برای دور کردن از خدا با فردی ازدواج می کنند مانند توضیحی که در مورد بحث تاریخی سیزده بدر فرموده بودید در این حالت باید چه کرد. 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام این ذهنیت و این احتمال معمولا برای *خواهرشوهرها* مطرح می شود. در هر حال طبق فرمایش قرآن، *محبت به هر مادر و هر دختر و هر خواهری، هیچ محدودیت و ممنوعیتی ندارد.* لطفا فرضهای دیگر را داخل در حکم خدا نفرمائید تا ابهام پیدا نکنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۵۱ ۵۳۶ سلام آیا به تنگ نظری نیست که ما برای غیر مسلمان شفا نمی خواهیم سلام و رحمت الهی بر شما پرسش درباره « سخن آخرین حجت خدا عجل الله تعالی فرجه الشریف » بود که فرمودند بگوئید: اللهم ارزقنا توفیق الطاعه ... *تنگ نظری* در معصوم صلوات الله علیه، راهی ندارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۵۲ ۵۴۱ 📌همراه با نظرات شما مسئله: موضوعی است که دغدغه حل آن را داریم. یعنی ذهن ما نسبت به آن موضوع حساس شده و دنبال حلش هستیم. مثل این‌که الان در این شرایط خاص کسی که بیکار شده چکار کند؟ موضوع: همان مسئله‌ای است نسبت به آن دغدغه نداریم. مثل کارمندی که حقوق‌بگیر است و این شرایط خاص بر زندگی او تأثیری نداشته که دغدغه باشد تا به دنبال راه‌حلش باشد. سلام و رحمت و برکات الهی بر شما أحسنت و بارک الله به شما. ضمن تشکر از پاسخ دیگر أعضاء محترم گروه، هم اکنون بستگان و دوستان و افراد محله و شهر و کشور و منطقه و جهانِ ما، با *موضوعــــات* مختلف و متنوعی در زمینه های مختلف زندگی « *درگیــــر* » هستند، الآن آمریکا و کشورهای اروپایی با آنهمه ادعاهای « بشردوستانه » خود، به راحتی سالمندان و فقیران و افراد بی بضاعت را در مقابل این ویروس هولناک، رها کرده اند تا بمیرند و مستضعفین عالم در کشورهای مختلف در تنگاهای نابودکننده ای قرار دارند و با تمام وجودشان « یک منجی » را می طلبند ... اما هیچکدام از این « *موضوعـــات و گرفتاریهای* « بستگان و دوستان و افراد محله و شهر و کشور و منطقه و جهانِ، « *مسئلــه* » من نیستند. « *مسئله* » آن چیزی است که برای من مهم باشد، برای من سئوال باشد، من در قبال آنها، مسئول باشم و دغدغه آن را داشته باشم. الآن کارمندان، حقوقشان را دارند، واردکنندگان، درآمدشان را دارند، آنها که در بانکها و در بورس، سرمایه های هنگفت دارند، درآمدشان را دارند و.... پس بخشی از مردم از خانه نشینی و فیلم و سریال دیدن خیلی ناراضی نیستند و لطمه ای نمی بینند. اما برخی از مردم (مثل رانندگان ...) که « *درآمد هر روزشان* » با کار بیرون گره خورده، به دست آوردن یک درآمد حداقل، برایشان از هر مسئله انتگرالی سخت تر و پیچیده تر است. این افراد با این مسئله می خوابند با این مسئله خواب می بینند و با این مسئله بیدار می شوند و دائما زجر می کشند. ..... پس یکی از برکات و ثمرات ماه شعبان، بایــد این باشد که « *موضـــوع* افرادی که خداوند به هر دلیلی، *رزق آنها را « کمتــــر از من » قرار داده،* ، « *مسئله ی من شود* » و با « *مواســــات* » ، به « شکــر و قدردانی از موهبتهای الهی که نزد من *امانت* قرار داده شده » بپردازم و از این آزمون، روسفید بیرون آیم. پس تمام رخدادها و واقعیتهای اقتصادی، سیاسی، أمنیتی، اجتماعی، بهداشتی و .. در دور و نزدیک من، همگی « *موضوعاتی* » هستند که من آنها را در انواع رسانه ها می بینم و می شنوم و می خوانم اما هیچ اهمیتی به آنها نمی دهم و فقط ممکن است خیلی همت کنم و رگ مذهبی بودنم متورم شود و کمک به آنها را *از « خداوند » بخواهم!!!* و بگویم: طفلکیها، خدا إن شاء الله خودش کمکشان کند و به دادشان برسد ...!!! اما « *مسئله* » آن واقعیتهایی هستند که *من خودم با آنها درگیرم* و دائما در پی حل و رفع آنها هستم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۵۳ ۵۳۸ سلام و احترام استاد چطور ممکنه بدون توجه به باورهای زن، محبت به او عین محبت به خدا باشه؟ من فک میکردم اگه زن، زن باشه یعنی زن قرآنی باشه، شاید بشه این حرف رو زد، چون او مرد را به غیر از خدا سوق نمی دهد. اما اینکه شما فرمودین بدون توجه به باورهای او... متوجه نشدم چطور میشه؟؟ جای تأسف فراوان است که « *بانوان عزیز* » جایگاه خودشان را از منظر « خالقشان » نه تنها *نمی شناسند* بلکه کلام خدا در قرآن را در تجلیل از مقام گرانقدر زن، « *بــــاور هم نمی کنند.* » استاد فرهیخته خداوند چه گوهری را در وجود زنان به ودیعه گذاشته که اینقدر برایشان ارزش قائل شده است؟ اینکه می توانند *مظهر صفات جمال الهی باشند* ، اینکه « *شش سال زودتر از پسرهای هم سنشان عاقل و بالغ می شوند* ، اینکه « *بسیار صبور و هنرمند و عامل نشاط و روحیه و أنگیزه هستند* » ، اینکه « *سرچشمه زندگی هستند* » و اینکه ............................................................................. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۵۴ ۵۴۱ با سلام و وقت به خیر به یاد دارم که در یکی از سخنرانیهایتان برای روشن شدن تفاوت موضوع و مسأله آلودگی هوا را مثال زدید. یعنی آلودگی هوا به خودی خود یک موضوع است ولی وقتی همین موضوع برای ما معضل شده و حل آن به ما مربوط می شود، برای ما تبدیل به مسأله می شود. فقط با اجازه ی استاد از همین فرصت استفاده کنم و سؤالی رو که در ذهنم بود بپرسم و اون اینکه وقتی در ماه رجب می گفتیم "اللهم و أسئلک بمسائلک الشریفة" یا در ماه رمضان می گوییم "اللهم انی اسئلک من مسائلکَ بأَحَبِّها الیکَ و کُلُّ مسائلکَ الیکَ حبیبة " ، این مسائل شریف یا دوست داشتنی ترین مسائل خدا چه مسائلی هستند؟ با سلام و احترام اگر مقام « *خلافت الهی* » را خوب فهمیده باشم و در ماه رجب « *مقام وساطت* » را هم خوب فهمیده باشم و بدانم برای چه منظوری باید « *تمام خیر دنیا و تمام خیر آخرت* » را از خداوند بخواهم ، در ماه شعبان، *مواسات* را « *رزق* » خودم می بینم و می خواهم و در ماه رمضان، « *تمام مسائل خدا* » می شود *دغدغه من.* که البته فقط چهارده معصوم صلوات الله علیه به چنین مقامی رسیده اند و « *رحمت للعالمین* » و « *منجی تمام بشریت* » هستند. اما *مــــا متأسفانه هنوز با « همسر » و « والدین » و « فرزند » و « بستگان » و « همسایه »های خودمان *مشکلات اساسی* داریم *کو تا بخواهیم به آنجا برسیم.* یکی از أعضاء گروه در همین شب نیمه شعبان، طلاقش قطعی شد و جدا شدند. و هم اکنون چند نفر از أعضاء گروه، (دو زوج در مرحله عقد و سه زوج بعد از مدتی با هم بودن) در کشاکش طلاق هستند و مادر زنها و مادر شوهرهای *(بسیار متدین!!!)* حاضر نیستند دست از دخالتهایشان بردارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۵۵ استاد برخی خانم ها نشاط و روحیه و انگیزه را از دیگران طلب می کنند و در یک کلمه اگر بخواهم بگویم آرامش ندارند. آنها چه باید بکنند و اطرافیان با آنها چه رفتاری کنند؟ با سلام و احترام برای بانوان تحصیلکرده که معمولا از فطرت و کرامت و عظمت وجودی خود غافل نگهداشته شده اند باید « *نقش شارژر بودن* » و « نقش حمایت پشت جبهه » آنها برایشان روشن شود. اینکه در شرائط عاشورای هر روز زندگی، « جهادشان » با « جهاد مردان » فرق دارد پس اگر تمام مردانشان هم شهید شوند آنها نباید به میدان جنگ وارد شوند بلکه باید « جنگنده » بسازند. اینکه تا « یک دستشان » را به آسمان ندهند هرگز با « دست دیگرشان نمی توانند « به همسرشان « *آرامش* » بدهند بلکه اشتباها آرامش خود را هم از شوهری که با کرونا خانه نشین شده طلب می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۵۶ 📌همراه با نظرات شما باسلام خدمت استاد عزیز فرزانه مارو ببخشید که اینجور دلگیرتون کردیم استاد بنده تقریبا پنج ماه با شما آشنا شدم کتاباتون رو تهیه کردم و وویس های خودشناسی رو دارم گوش میدم تا ان شاء الله ب هنر زن بودن هم برسم بنده یکی از دلایلی ک نمیتونم پاسخ برخی سوالاتتون رو بدم ب خاطر علم کم ومحدودم در زمینه قرآن هستم افسوس میخورم که کاش علوم قرآن حدیث میخوندم تا بهتر بتونم جوابگو باشم امیدوارم مارو ببخشید وصبورانه هدایت و رشدمون دهید قول می‌دهیم جبران کنیم ان شاء الله 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام متأسفم از اینکه ظاهرا نتوانستم برای شما و دیگر أعضاء محترم روشن کنم که « مسئله ضرورت واکنش داشتن » و « *مسئله شکـر و کفـران* » است و اصلا چیزی به نام « *دلخوری و دلگیری* » شخصی نیست. پس این « *توجیـــه* » شما (که دیگر اعضاء گروه هم بارها همان را بهانه کرده اند) قابل قبول نیست. زیرا « *واکنـــــش نشان دادن* » و « *ابراز وجود کردن* » و اینکه اعلام کنم: *این مطلب مطرح شده را من « فهمیدم یا نفهمیدم، قابل فهم بود یا ابهام داشت و برای من سنگین است* »، نیازی به « علوم قرآن و حدیث » و هیچ علم دیگری ندارد. 🍃واژه: ضرورت واکنش داشتن @dr_ghofrani2
۵۵۷ 📌همراه با نظرات شما استاد بزرگوار درسته که گفته میشه عرش الهی باطلاق به لرزه میفته؛ اما وقتی زوجین یا یکی از اونها تو دوران عقد اونقدر لجبازی میکنه واونقدر بچگی میکنه که طرف دیگه کم میاره خب طلاق تو دوران عقدشون بهتره تا اینکه برن سرزندگی و با دوتا بچه طلاق بگیرن 📌همراه با نظرات استاد این اعتراض که چرا « طرف مقابل رفتارهای بیمار گونه دارد » از هیچ « پزشک درمانگری » پذیرفتنی نیست. اگر قرار بود « پسرها و مردها » بی عیب باشند، دیگر ازدواج ضرورتی نداشت و واجب نمی شد. نکته اینست که غالب افراد تحصیلکرده خصوصا دختران، (چون سالهای سال بر سر سفره آماده نشسته اند و مسئولیتی جز آرزو کردن و هوس کردن و خوش بودن و طلبکار بودن ... نداشتند) گمان می کنند پس از ازدواج هم قرار است « *بر سر سفره ای آماده* » بنشینند و باور ندارند که « *باید خانواده ای را بسازند و سفره را خودشان آماده کنند* ». 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۵۸ ۵۵۴ استاد بزرگوار پس اون اثری که فرمودین زن بر مرد میذاره، چی میشه؟ اگه سمت و نگاه زن غیر خدایی باشه؟ « *هر زنی* » می تواند مانند « *خورشید* »، روشنگر و گرمابخش و سرشار از روحیه، لبخند، أنگیزش .. باشد، اما اگر دختران با اصرار مادران غافلشان در دانشگاه استکباری، « *استحاله » و « مسخ » و « یکپارچه آقا » و سر تا پا « توقع و هوس و مقایسه* » شدند، دیگر نباید از آنها « انتظار یک زن طبیعی » را داشت. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۵۹ 💥آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ ضمن عرض سلام و تهنیت و صبح بخیر، صبحانه « *موکب اربعینی* » روز بیست و یکم *ماه عزیز شعبان* ما اینست که: بفرمائید: « *مواسات نداشتن و بخل ورزیدن از روی حقد و کینه* » در قرآن کریم با چه « *واژه ای* » بیان شده است؟ لطفا آن *کلمه « نامأنوس* » را بیابید و ترجمه درست و گویای آن را پیدا کنید. *حی علی القرآن* 🍃واژه: ۲۱ @dr_ghofrani2
۵۷۰ ۵۶۶ 📌همراه با نظرات شما خواهش می کنم استاد ، ممنون از شما که با سؤالاتتون ما رو به جستجو در قرآن ترغیب می کنید. راستش در مورد معنای "اضغان" در التحقیق نگاه کردم چون توان ترجمه ی دقیقش رو نداشتم از بیانش صرف نظر کردم ولی به طور اجمالی متوجه شدم که بغض پوشیده شده در باطن که هنگام مواجهه با خسارات دنیوی و انفاقات مالی پدیدار می شود که به دلیل تعلقات دنیوی توان تحملش را نداشته باشند. "أى البغضة المستسرّة في الباطن، و يظهر هذا البغض المخبىّ في قلوبهم إذا واجهوا بخسارات دنيويّة و انفاقات ماليّة، فلا يستطيعون أن يتحمّلوها تعلّقا بالدنيا و حبّا لها." 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام ظاهرا « *أضغـــان* »، بیشترین و بالاترین و سیعترین و *زشتترین بخل خواص منافقی* است که قلبهایی بیمار و مواضعی « *علیه رهبر الهی* » دارند و نه تنها از هر گونه ابراز و اظهار و انفاق مادی و معنوی و همراهی با امت اسلامی و از دستگیری ضعفاء خودداری می کنند بلکه مانع انفاق و إحسان و مجاهدت دیگران هم می شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۶۰ ۵۵۴ سلام و عرض ادب مواسات را رزق خودم ببینم . و یابامواسات به شکر و قدردانی از موهبتهای الهی که نزد من امانت داده شده .........رو اگر امکان داره بفرمایید مواسات به چه معناست؟ ممنون استاد سلام و رحمت الهی بر شما. « *مواسات* » یعنی مثل « *ظروف مرتبط به هم* » شویم و « *فاصله برخورداریهای خودمان (فاصله طبقاتی* » را در جامعه خود، « *کاهش* » دهیم. یعنی بفهمم که خداوند حکیم، « *به من حتــــما توانایی ها و امکاناتی را امانت داده* » که به دیگران نداده است. پس آنها را با دیگران به اشتراک بگذارم. (همین اشتراک گذاری و بازنشری که غالبا در گوشی ها اتفاق می افتد.) یعنی همین « *سیل تلاش و کمکهای محبت آمیزی* » که « سپاه و بسیج » و مردم متدین کشورمان در « *زلزله و سیل و این بیماری* » از خودشان نشان می دهند اما دولتی ها و اصلاح طلبها و مدعیان ملی گرایی از آن دریغ می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۶۹ ۵۶۴ عرض سلام و ادب خدمت استاد فرزانه استاد جایگاه قلب در دل است؟ در واقع قلب و دل همان قلب صنوبری سمت چپ بدن است ؟ سلام و رحمت الهی بر شما، آن قلبی که مرکز انقلاب انسان است، جنبه ای از روح و فطرت می باشد و عضو مادی نیست. انسان وقتی به اوج عقلانیت می رسد، با قلبش، عاشق حق می شود. منظور از دل: معمولا همان نفسانیت و منیت فرد است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۶۸ ۵۶۵ مواسات هم مادی هم معنوی مصادیقش؟ با سلام و احترام بله « *مواسات* ... »، یعنی : دستگیری، احتمالا مصادیق آن هم مادی و هم معنوی است اما شاید جنبه مادی و فوری آن بیشتر باشد. « *مواسی* » یعنی *همدلی و همراهی کردن* با آن بزرگوار. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۶۷ 📌همراه با نظرات شما آیه ۳۷ سوره محمد إِنْ يَسْأَلْكُمُوهَا فَيُحْفِكُمْ تَبْخَلُوا وَيُخْرِجْ أَضْغَانَكُمْ اگر همه اموال شما را بخواهد و بر شما اصرار ورزد، بخل می‌كنید و [سبب می‌شود كه‌] كینه‌های درونی شما را بیرون بریزد [و آن زمان است كه گمراه می‌شوید.] آن کلمه *اضغانکم* است از ریشه ضغن. 📌همراه با نظرات استاد بارک الله به شما که دوم شدید. خیلی ممنون. *چقدر زشت است،* خالقم رازقم ولی نعمتم که هر چه دارم از اوست، *چیزی را از من با اصرار بخواهد و من آن را ندهم* ، و این یعنی *نهایت نفهمی و ...و ...* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۶۶ 📌همراه با نظرات شما با سلام و احترام احتمالا کلمه ی مورد نظر "أَضغان" نیست؟ که در سوره ی حضرت محمد صلی الله علیه و آله در آیات ۲۹ و۳۶و ۳۷ گفته شده؟ أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ(۲۹) آیا آنان که در دل مرض (نفاق پنهان) دارند پندارند که خدا کینه درونی آنها را آشکار نمی‌سازد؟ وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا يُؤْتِكُمْ أُجُورَكُمْ وَلَا يَسْأَلْكُمْ أَمْوَالَكُمْ(۳۶) و اگر ایمان آرید و پرهیزکار شوید پاداش اعمال شما را خواهد داد و از اموال شما چیزی نمی‌خواهد. إِنْ يَسْأَلْكُمُوهَا فَيُحْفِكُمْ تَبْخَلُوا وَيُخْرِجْ أَضْغَانَكُمْ(۳۷) اگر از مال شما خدا چیزی به اصرار هم بخواهد باز بخل می‌ورزید و کینه و خبث درونی شما را آشکار می‌سازد. 📌همراه با نظرات استاد أحسنت و ما شاء الله به تلاش قرآنی شما. از تسلط قرآنی و سرعت عمل شما متشکرم. کاش برای کشف معنی کلمه هم تلاش می کردید. در هر حال خیلی ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2